صفحه 1:
Pore ee
صفحه 2:
|
cu ۱ ۱
و ی
صفحه 3:
زرتشت
در سرزمين هاى غرب درياى مازتدران در خاك ياك آذربايجان در حدود
ا ل ان
ar ا ا ا 0
پورشسب همسری داشت به نام « دغدو » که برای شوهر خود پسری آورد
رت
زرتشت به.معنی دارنده شتر زرین ۰ پورشسب پهمعنی_دارنده اسب
. خاکستری رنگ » دغدو یمنی کسی که گاوهای سفید دوشیده پاشد
این نامها از آیکته,زندگانی نیمه چوپانی حکایت می کند
صفحه 4:
زندگي زرتشت تا زمان اظهار دعوت وي ( سنین 6 تا
وت
37 ا Oe 0
برخود بارز يد بس دريافت كه كودكى زاده شده كه بنيان جاد وكرى و بت
ee eho eee ae Se ۱
. پيامیر اهورامزدا بست و به جنگ وی رفت
چون زرتشتپیامیر پارسیان به هفت برسید وی را نزد بزرگ دانای ایران زمین
برزین» فرنتادند زرتشس مدت۸ سللدر نزد لین رگآموزتردیدو »
فقط به فرا گرفتن اصول مذهبی اکتفا نکرد و از وی فن کشاورزی و دامداری و
شفای بیماران را نیز پیاموخت و از او (کشتی ) نام کمربند مقدس زرتشتیان
nee سصسصسصسصسصسسس سس
صفحه 5:
لول
ا
ال ل ا ا ل
جدك تمام نشّده بود كه آزمايشى vy ite Serer Cee) ل
Leo P eats cn 0
ure ae ood 9
. خواست تابتزد.خانؤاده خود بمائد و كار كند و همسرى ب ركزيند
ا ل ee
۱
Cee a eas Steere Lone End)
در دوران او همواره سؤالى مطرح بود و مى دانست كه براى كار مهمترى به
صفحه 6:
لا ار و
seis 1 رس زرد دک گرد سس تراد درا
مردم را کم کند و از رنجهای آنها بکاهد و زرتشت به فکر افتاد تا سرچشمه تمام
oreo er ane pucen ier se Crate ۱
ETS ا Pree EO eo SE
پس روزی به مسرش گفت که می خواهم چند گاهی را همچون گوشه دیگران
بگذرانم همبراش که دانسته بود وی فردی عادی نیست با تقاضای وی موافقت
کرد و برای او توشه ای تهیه کرد و او را بدرقه نمودزرتشت به سوی سبلان
رفت و تصمیم گرفت تا یافتن مسأله ای که در جستجوی آن است پایین نباید
و در آنجا به علقت خود و جهان فکر کرد تا شاید به رازهای جهان هستی
آگاهی یاید
"ث "ة""حح"ح"حح"ححةحةحححة ححة ح" " ا حآححآحآحاحآحححح ح "ح"حآح"س س سس
صفحه 7:
لسلمحككل|ر(ب©زْئْ2ق+*+»+“*““٠_+_ف9+<»كب“ج“جسجإإإقنقٌُ]ٌ_,3هء3_”ٍ ؛,ؤ[جؤ“ؤغئ>_,ش,/,شؤ_غ7_ء_,_,_ٍش٠<٠_٠_/_ْظْظ_غ_]كظك*ظ*ك*ظ*ك*كظك7 فلا000
On ere enemies lee Seam Cae resry) ۱۱ به
سس Soe SSIES )3 رآ شبهنگام
خورشید در افق پایین می رفت و آنتمان در برابر پیامیر رنگ به رنگ می شد
ORT eee eC 2
خود فرو برد . ناگهان بيامبر ایران باستان از جای برخاست . او آنچه زا که
Ee ee Oe ey ee NID ey ee ae
ل ا ا اا ا رت
ا ل 0
هست و تاریکی پس گیتی را هم نیکی هست و زشتی
نقطه عطف زالگی ,وی در سن سی سالگی و زمانی بود که زرتشنت احساس
ee eee eens ASC Red ES be ee Ee ed
تس
صفحه 8:
مکاشفه يك دین جهان مشمول : موعظه ناموقق ( سنین 00 تا
Car)
در خلال ده سال بعد وى هفت ملاقات دیگر با اهرامزدا داشت . وی به انتخاب
ater ap Coal eee BRET ent Uae arr oer) له
به موعظه و تبلیغ در مورد دینی جهان شمول و مترقی بپردازد و حتی افراد شرور
را به اين دين «عوت كند ..وى استفاده rob كه ناياك Ba
۱ ا ل CEES Eee SES LCD)
Ds alae ee ee ee) Se nee)
اهورامزدایی که دیده نمی شد ایمان بیاورند در عرض مدت ۱۰ سال موعظه و
تبلیغ تنها پسر عمویش به دین زرتشت در آمد
صفحه 9:
موفقيت در دربار ايران : ترويج يرشور ايمان مذهبي ( سنين
©© تا كدق سالكي )
ا 0
ee ا ee ee
OES و
پرود از ایتروژاه باعتر ,را پیش گرفت و در بلخ به دربار شاهتشاه شتافت
eon ees aes) oe ber Goer
FOP eA GE Ore Camron ee
۱ nia ey SES es eye ee Toy)
از یت های اهریمتی پاک یگرداند. و به سوی پرورد گار یکتا و عدای جاوید
معطوف دارم . شاه گفت ؛ دلیل پیاوررو به ساحران و راهان و کافنان گنت از
صفحه 10:
لت
ا ل ا
a ا ا ا ل كلد ودر
OK ال ا ا ا يت
« این مرد با سخنانش شما را در بحث شکست داد ۰ فرستاده خدایی ذاناست
دیری نگذشت که آریایان از آنچه در کاخ گذشته بود آگاه شدند و گروه گروه
به زرتشت پیوستند و زرنشت بسیار خوشحال بود اما این شادی او زیاد دوام
نداشت
0 ل ا
1 00 onan re
ژرتشت نیکوگار سه همتترداشت که هر سه نفر پس از مرگ وی در قید
lee ۳ اسه دخ
صفحه 11:
دو تن از يسران به نام هاى اووتادنار و حورسدجيهار از يك همسر سوكلى
. بودند
یکی از دختران زرتشت نيز با وزيراعظم ازدواج كرد . سرود جشن عروسى
وى يكى از فصول كتب مقدس زرتشتى را كه توسط خود زرتشت نوشته
.شده تشکیل ی دهد
صفحه 12:
ee
20 ۰ جنكهاي مقدس » لا را رن
aa
در متون مقدس دین زرتشتی گونه ای مشی خشونت آمیز به چشم می خورد هر
چند که این امر تنها یک بار توسط زرتشت بیانگذار این دین مطرح شده و بقیه
. موارد مربوط به متون يس از زمان اوست
nee eco ا ا ا ا ا ا تم
الهی را طلب کردند و در نتیجه بر هشت دشمن قوی و بی اعتقاد پیروز شدند
ee ee)
1-07
ا شده که
د deena شهر بلخ و
هنگامی که زرتشت هفتاد و هفت ساله یود اتفاق افتاد
جدح-. ااا ل
صفحه 13:
|
fa eae Se UD TESS
لا mae Pein Pen) eee eal ee Pe)
پرهیز گاری است و دروع آشوب و اپرهیزگاری است . در واقع جهان بزرگ
همنند جها نک وچگو علم صنیر انساناستهمنگونه که » ( علل کبیر)
در هر انسانى پرهي زگاری و ناپرهیز گاری » هر دو بالقوه موجود است .
ل ل ل لا لام »
مینوی مقدس یا مینوی افزون بخش ۰ مظهر آفرینندگی اوست . اهریمن و
سپند مینو و همزاد ۰ دو موجود توامان ( دو قلو ) اند و اهریمن مظهر نیستی
ely
3 - سستچند مینو و لهریمللندیشه » گفتر و کردار دشمنیکدیگرلند .لهورا
مدا افزو بر سپند مینو که در وم هفت جلوه ی بی رگ او قرار دارد که
صفحه 14:
« د ظن د د دددن لللفاا]0د
بای راتس ره ترس در دل لد رتیت
Bj ae DNA
لهریمردیولنرا آفرید از جمله آ کوهن خشم: بسعدها شسئرمیو بسز رگ" 4
Sprit re ee ree eles Iie eons eee)
re ter resee ieee Kae ore Lee 1
ey) 0
re Sd 0
دروغ ادامه خواهد داشت
در لیونبرد بز گهمةً عناصر هستیآزادلنه حقگ زینشوذشته لند حتن- 7
در آزاداته Gus ee
ار
صفحه 15:
ويژگي هاي اهورا مزدا
۱ ht Sp pea testa eyes E ye epee cs
2 2 ار mae a)
یعتی « آفریننده » است
مس دمم دس
اويند
او داور بز بگلست او پشتیبانلشه و دشمودروخ لس به
صفحه 16:
جهان
ا ل ل ا ا
peer steel ل ا ا 50
رو ب me Pine 1 1 1 ار ب سق
درست از زيسمتا اين جهان آماده مى سازد بر خلاف بسيار اديانى 000
انسات از رو کیر به این جهات باز میدارد و جز زندگی مادی زند گی مینوی را نیز
الل اد با ۳
بهشعو دوخ وجود دارد ظاهراً بسرزین بهشتگر نماذلست هین<2
FSW icin Cee peated [ol a PC Omn me SE ee)
سخنی به مین می آورد
صفحه 17:
در پایانجهانآتشیبز رگاز ف اک وهها بدید عرلهد آمد که - 3
بدكاران را خواهد سوزاند
ieee ل ال ل ا ا ان
رهایی انسان خواهند آمد
Ih یر( رل
1
صفحه 18:
تاريخجه دين زرتشت
دورانلحيا و توسعه ملييه مدتصدسا ل( ©8©© تا 0)©© -1
بيشاز ميلا )
سرزمين ايران با ظهور اين دين جدديد:بسرعت حياتى تازه يافت ارتش ايران
eee ero ee ere 0
داد كه دار,يؤشن كبير برآن حكومت مى كرد . همجنين به سمت ارويا بيشروى
Np ل سس رار ا م سر و كه
نمی خوردند مزداپرستی مذهب رسمی جهان می شد
صفحه 19:
e) ا ا ا ام
0 كم
ا RS PEP ele gee
هردوت از کشور ایران دیدار کرد و به شرح آن سفر پرداخت
ا ل ا ل
از ميلة تاا ه06 ميلذي)
۱ eee ee
Be Sse ees eos ee ee
Ree eer Sener ee aes epee
SENS Eee ee Peed
صفحه 20:
ارت یت بت رت
اردشير اول كه از طرفداران يرشور دين زرتشتى بود استقلال ايران زمين را از
تو برقرار ساخت » سرزمین مجاور ارمنستان را فتح کرد و امپراتوری ساسانیان
Se essere el mele mri aC ib) رت
داريم اصول زيرين را بان مى كند :يدر آغاز تنها زروان بود . أو همه هستى
ey ee tee ree ا اك
را
سازد اما اداراى فرزند نمى شد تا آن كه در امكان ۱
و آنگاه از آن آرزوی مقدس او هر مزد و از آن تردید نامقدس Pee
او پدید آمدند هرمود. که از همه حقایق با خبر بود خواست پدر را به برادر
Sy Beem arc er ae ل
صفحه 21:
Ue ney ane Ure) See PECs es زا
او شهریاری جهان را خواست زروان دریافت این آن فرزندی نیست که او
آرزو مى كرد اما ساطنت و شهريارى جهان را به او داد جون قول داده بود
ال را سر
عریها که ملت کوچکی در همسایگی ایران و تحت تأثیر دین جدید اسلام
بودند به سرزمین ایران حمله کرده و با فتح آن پیشتر زرتشتی ها را یا به
Ee rer es eee is eS s ers eyo cl
تجاری موفق اشتغال داشته و در سراسر دنیا پراکنده هستند . اما اکثر آنها
در بمیئی هندوستان اقامت دارند از بهترین شهروندان هند هستند.و از لحاظ
اهدای سرانه هدایای خی رخواهانه مقام اول را دارند
صفحه 22:
ارب
بعد از اينکه مجلسی از کاهتان و جادو گران و دانشمندان در حضور گشتاسب
ieee Seea eee rt) ا ا 00
م۱ ۱
آنها را با حلقههای زرین ه یکدیگر بیندنه و چوث پوستها آماده شد خطاطا
را دستور داد تا تعلیم زرتشت دنا را بر آنهابنویسند ۰ امروز آنچه از یک
ده
نام کلی این متون اوستا است که شاید به معنی ( معرفت ) . زبان این متون نیز
ا ا ا ا ا
bodes ا
صفحه 23:
ایسنا» به معنیپرستش قربلنی قدیمیترینو مهمتریزلینخشهاست 1[
ويسيرد » به معن إستطاد از «همه خدليان» كتابكوجكودر آداب- 2
ا ا الا ل
0 الك nec 7 EmeE rT ey
بعش تست متصائر 1١ شرد كه اين PO Be dob تاریتوا و
1
ا ا Coen
eee ا اك
Ei ل ا ey
است
صفحه 24:
yale 21111 وت که و که
و روى خود را با آب شسته قسمتى از اوستا را تلاوت مى كنند
صفحه 25:
و دغا وامناجات می خوانندٌ و سپس کفشها را از پا بیرون آورده و به اتاق
SEE Oe eS ieee eee Sere a a ene
ات آتشکده در روز وروز
خاسته بدن را شسته جامه نو بر
را به جا می آورند و
م اوقات آن روز مقدسر 1
ار
دارای معبد نبودند و عبادات ۲ #
۳۹۳
ا 7 آسمان انجام مي دادئه و در زمان ساسانيان
bEY Te ا ات تش افروختند بر آن
. شدند تا اين فروغ آسمانى را براى هميشه محفوظ نككّه دارند
صفحه 26:
صفحه 27:
كه
دخمه يا برج خاموشان جایی است که پارسیان اجساد مرد گان خویش را در آن
قرار مى دهند از آنجه كه به اعتقاد زر تشتيان كالبد بى روان سفت ء ناياك و
نجس است و نبايد آب و خاى و اتش را بدان آلوده ساخت اجساد را دروك
مسا را ۱
er ster tee Se Ee ror ieee eae Era ۱
Pe ere ee ee es any ee ee Oe
جامه ی سفید حر کت می کنند اما برجهای خاموشان که بر فراز تپه های بلند در
فضايى كسْودَة محصور است جايكاهى است كه اجساد را در مَعرض ۱
دسترس عقابان و گرگان و دیگر لا ا
جسد جنازه رامین نهادند و برج را ترک کردند کر کس ها جایگاه دیده
لح os tsa ae ee eC
Ree ees et cece eee
صفحه 28:
=
كني همين منا
: در حشتاو نشر واقيّامت
a
ود ان بي كل ae 1 BP Su
7
و لم
ae recor
ee ee
اس وت :
كيك لام سر
rer creer ee 0 بیامبرعاو شک ایند بسه
ae ty MEY
حور BP es Soe ota
چیزهایی که بّاعث شک در نبوتش شد.این که اسم زرتشت در کتابی که پیامبران الهی
٩ genre SS rk etree ee eo ea Ieee,
Ronee eye ecm rere mer pre gry Rape eer
صفحه 29:
عوامل كزانديشي و لغزش درباره كيش زرتشت
دسر ۱
کتاب دینی زرتشتیان را اوستا می خوانند که این اشتباه است بلکه زبات
آن اوستا است چه بسا نوشته هاپی هستند به زبان اوستایی که از لحاظ
بج اد
ازرتشت-
Aer ee ies ere som
و با عیناً باقی مانند و بسیاری از آنها با دین زرتشتی آمیخته شده اند که
پاره ای از آنها از کیش زرتشتی شتاخته شده است
۱
Fear ee oer Se Ne mele At YAU SSE)
در ۲ یا ۲ هزار سال پیش گفته شده باشد با آنچه که امروز از آث دریافت
صفحه 30:
Sete ee BE ee Beare)
۱ در آغاز دوره ساسانى موبدان
مانند امروز به علت دوری زمان با ابهامات بسیاری روبرو بودند و به ناچار
ce eee
غرضوزري- ه
اا 0
anes ا كت
است و همه فرهت ee در برابر تررات هري ر برج ات
نوشته هایییپایه -
درباره كيش زرتشتى نوشته هاى بى بايه ى بسيارى هست كه متأسفانه'مبناى
ا 0
نیست مثل زرتشت از فبیل بتی اسرائیل که از قبیله خود طرد شده و به ايران
مد
صفحه 31:
منابع
بریسیعقاید و ادیان- تال یله مصطفینورلنی-۱
لس ار زا
0
ا اي
تاییخ جاهملیرلن< تأنجانناس- ترجمه ال 0
ا ا ا 0
ات رت ا ا 5
ee ee eee fy
دکتر موسیجولك
تما