معماری و عمرانعلوم مهندسی

زندگی نامه و آثار لوییس هنری سالیوان

صفحه 1:

صفحه 2:
نام و نام خانوادگی : علیرضا نوروزی موضوع تحقیق : زندگی نامه وآثار لویس هنری سالیوان استاد راهنما : سركار خانم حمزه لو رشته تحصيلى : مهندسى معمارى

صفحه 3:
لوییس هنری سالیوان ‎Louis Henri Sullivan‏

صفحه 4:
زندگی نامه تولد: 4 سپتامبر ۰1856 بوستون شیکاگو مرگ: 14 آوریل 1924.شیکاگوایلینویز معماری آمریکایی بود که پدر مدرنیسم خوانده شدهو فردی شناخته شده در خلق آسمانخراشهای مدرن و معمارو منتقدی تاثیرگزار در مکتب شیکاگو بود. او همچنین مرشد و مربی معمار بی نظیر قرن 20 . فرانک رایت بود. در عین حال الهامی بود برای گروهی از معماران شیکاگو که بعدها این گروه با مکتبی به نام مکتب ساختمانهاو خانه های مرغزاری در آمریکا شناخته شدند. لوییس سالیوان در خانواده ای تولد یافت که در اواخر دهه 1840 به امریکا مهاجرت نموده بودند مادرش اصلیتی ‎eo ee‏ كوه لى خود را با یادگیری درباره طبیعت در مزرعه پدر بزرگش سپراند. در سالهای بعدی و در آموزشهای ابتدائی اش تجربه ‎Sal la‏ متغاوت كشت و لتر وقت لحود را به كشت و کار در بوستون میکذوانتاو تام بای بوسوی که احاطه شده توسط ساختمانهای گوناگونی بود را سیاحت مینمود و اين دقیقا مصادف با زمانی است که شیدایی او سب بد ساختماتها افرايش بافت و سم گفت کد در آینده مهس ومعمار ساحتمان شود

صفحه 5:
هنگامی که وارد دبیرستان شد. با شخصی به تام موسی وولسان ( ‎۱۷۵61501٩‏ ۱۸0565 ) آشنا گشت و او کسی بود که آموزه هایش اثر پیداری بر لوییس کذاشت و تا این عمرش از آموزش به و فرو گذارنتمود. بدا فاغ التحصیلی از دیبرستان‌سالوان مدت زمان کوتاهی در موسسه تكنولوزى ماساجوست معمارى خواند.در اين دوران أو توانست از دبيرستان يك سال زودتر فارغ التحصيل شود و دو سال از تحصيلات خود هر موسسه تكنولوزى ماساجوست را با شركت در يك سرى امتحانات و قبولى در آنان بكذرانداو در سن 16 سالكى وارد دانشكاه 10]7 شد. بعد از یکسال تحصیل به فیلدلفیا رفت و در دفتر فرانک فرنس( ۴0۳0655 ۴۱۵۲۱۷ ) مشفول به کار شد. رکود و کساد سال 1873 بر کار و در آمد فرانک فرنس تاثیر کذاشت و او را واداربه اخراج سایوان کرددر سال 1873 سالیوان برای شرکت در غرش و جنبش عظیمی كه بس از آتش سوزى بزرك شيكاكو در امر ساختمان در آن ناحيه رخ داده بود به آنجا نقل مكان تمودو در آن هوران براى ويليام جنی ( ‎william Lebaron Jenney‏ ) كار كرد.جنى كسى است كه داراى اعتبار بنا كردن اولين ساختمان اسكلت فلزى ميباشد. يس از كذشت كمتر از 1 سال كار براى جنى ساليوان به باريس رفت و به مدت 1 سال در دانشكاه هنرهاى زيباى باريس به تحصيل برداخت هثر رنسانس ذهن ساليوان را تحت تاثير قرار دادو تائير آنكه معمارى خود را به سوى تقليد از روح آفرينش مايكل آنز هدايت كند و از تكرار سبكهاى دوره های پیشین ببرهیزدپس از آن باردگر به شیکاگو بارگشت وکارخودرا در شرکت آفایان جوزف جانستون( 0056010( .5 0560/1[ ) وجان رادلمن ( ‎Edelman‏ 0190 ) به عنوان نقشه کش آغاز نمودرادلمن و جانستون درآن دوران عهده دارطراحی داغلی پرستشگاه ‎Moody‏ ‏بودتد که توسط سالیوان کامل گشتدر سال 1879 دانکمارآدلر ‏ ۸6/6۳ 031011113۳ ) سالیوان را استخدام نمود و 1 سال بعد سالیوان شریک شرکت او گعت اين أتقاق به عنوان نقله آغازين سالهای برحاسل ساليوان نغائه داركانت. و در همين شركت يود "له ساليوان به شدت بر ‎Frank Lloyd Wright cx), us) Sis‏ ( تاثير ككذاشت فرانك كسى بود كه طراحى و مبانى و اصول ساليوان را از كارهايش الهام كرفت و ‎Sone‏

صفحه 6:
آدلر و سالیوان در آغاز . شهرت خود را به عنوان معماران تتاتر و سالنهای نمایش به دست آوردند.در حالیکه تعداه زیادی از تتاترهای آنان در شیکاگو بودشهرت آنها انجام پروژه هایی در غرب دور را نیز حاصل نمود همچون کولورادو و واشنگتناوج پروژه های تاریخ شرکت در این مرحله مربوط به پروژه ساختمان تالار کنفرانس شیکاگو در سال 1889بود؛ ساختمانی چندمنظوره بی نظیری که نه تنها تئاترش دارای ‎٩000‏ صندلی برد بلکه یک دقر مكار و کامل و یک هتل یز داشت آدلر و سالیوان اولین طبقه این برج را به عنوان دفتر خود رزرو نمودند.بعد از سال 9 شرکت آنان به دلیل محل قرارگیری اش بشدت شناخته شد و خصوصا اين شناخت و شهرت با انجام پروژه های ساختمان واگن سازی در سنت لوییس سال 1 و طراحی فروشگاه کارسون در خیابانایلتی شیکاگو سال 1899 به اوج «رسید

صفحه 7:
آثار معروف لوپیس هنری سالیوان سالیوان و بلندهای اسکلت فلزی تا لواخر قرن 19 ۰ وزن ساختمانهای چند طبقه به اجبار توسط دوام و قوت دیوارها تحمل ميشد و هر چه ساختمان بلندتر می بود فشار بيشتر و اين فشار در بخشهای پایین تر ساختمان قرار میگرفت.محدودیت های مهندسی در این شیوه از جمله اینکه دیوارها باید توان تحمل وزن سازه را میداشتند و طراحی های بزرگ به معنای دیوارهای حجیم و کلفت بروی طبقه همکف بود و محدودیتهای قطعی در مورد ارتفاع ساختمان بطور واضح وجود داشت.گسترش تولید فولاد که در عین حال ارزانی . تنوع ایجاد مینمود و متحرک و سلیس بود. در نیمه دوم قرن 19 تمامی این قوانین و محدودیتها را تفییرداد آمریکا در آن دوران در قلب رشد سریع اجتماعی و اقتصادی قرار داشت و مکانی بود مناسب برای فرصتهای بزرگ معمارانه . شهریترین جامعه در حال شکلگیری بود و اجتماع آن در عطش ساختمانهای نو و بزرگتر بود.تولید انبوه فولاد محرک اساسی بود برای توانایی ساخت آسمانخراشها در نیمه دهه 1880 .

صفحه 8:
در این دوره قیمت فولاد به شدت کاهش یافت و تنزلی را به سرعت پیمود 0 قیمت فولاد در طی سالهای 1867 تا 5 قیمت هر تن به دلار) سال 1895 1890 1885 1880 1875 1870 1867 قيمت 3232 29 68 69 107 166 مردم ميانه آمريكاى غربى فشار اجتماعى كمترى را در تطابق با شيوه هاى معمارى كه در واقع همان استفاده از تيرآهن و سازه فولادی بود احساس کردند و معماران و ساختمان سازها توانستند ساختمانهای بلند. نازک و باریک به همراه اسکلت فلزی ظریف اما پایدار و قوی بسازند. بخشهای دیگر ساختمان چون پنجره ها . سقفها . کفها و ديوارها به طور معلق به اين اسكلت متصل گشتندو فولاد چیزی بود كه در اين ميان وزن را تحمل مينموداين شيوه نوین باصطلاح آن دوران سازهستون خوانده شد. فولاد كه در اين ميان وزن ساختمان را تحمل مينمود, نه تنها با عث ايجاد ساختمانهاى بلند شد بلكه اجازه ايجاد ينجره هاى وسيع را نیز صادر نمود که به معنى استفاده بيشتر از نور طبيعى روز در محيطهاى داخلى ساختمان بود. همجنين دیوارهای داخلی نازکتر گشت و استفاده بیشتر از فضا میسر گشت. 0 ساختمان مونادناک ( ۷0۳080۳۱061 ) - با اشاره به اینکه توسط سالیوان طراحی نشده بود-شاهد عینی تحولات ناگهانی در ساخت وساز در شیکاگو است‌نیمه شمالی ساختمان در سال 1891 بر اساس دیورهای باربر ساخته شدهدر حالیکه نیمه جنوبی که تنها 2 سال بعد از آن تمام شده بر اساس شیوه ی نوین آن دوره یمتی سازه فولادی است. 0 بعد از حادثه آتش سوزی در شیکاگو در واقع شیوه های گذشته به هیچ عنوان کارساز نبودویحرانی جدید حاصل گشته بودسالیوان اولین كسى بود كه بر اين بحران غلبه کرداو اوضاع را با استقبال از تغییرات ناشی از ایجاد سازه فولادی و ایجادقانده ای برای فرم ساختمانهای بلند و همچنین ساده سازی ظاهرساختمانها از سنتهای تاریخی گذشته » سامان بخشيد.

صفحه 9:
استفاده از طرحهای طبیعت گونه و پیچیده بصورت نوارهای عمودی در ساختمانهایش »و در آن هداي بیننده به سمت بالا و تاكيد بر عمودی بودن و مرتفع بودن سازه ؛ همچنین ارتاط فرم ساختمان با نعوه کربرد آن از جمله مشخصه های اوست. تسام آين مسائل لوییس سالیوان با کفتن 0۰ .زاده تحول, صادق و خوش آیند و از لحاظ تجارى موفق بود جمله فرم تبع عملکرد شعار جنگی معماران مدرن را بیان نموداین عقیده که بینگر خواستهای ان دوران بود بعدها توسط طراحان دارای نفوذ و قدرت بکار برده شد و از سوی آنها اشاره بر این در ساختمانهای مدرن زائد و ۰ 0۳۳13171611۴ داشت که المانهای تزئینی یا در اصطلاح معماران غیر ضروری بودنذهاما خود سالیوان هیچگاه به نفی کامل تزئینات اعتقاد نداشت در همان ساختمانهای بلند و لافرش او اغلب سطلح ساختمان را با فوانی از گذاری مینمود.که اغلب این تزئینات از جنس آهن و یا سفالینه (دارای رنگ قرمز مایل به قهوه ای) بودند و فرمهای آنان فرمهای ارگانیک مانند پیچک و تاک و همینطور شکلهای هندسی وبهم .پیچیده که تاثیر گرفته از میراث طراحی ایرلندی لوییس بودند را در بر میگرفت ری شاداب و تازه نشانه

صفحه 10:
ات ساختمان وین رایت ( 0۵10109 ۷۷5:۳۷۷۲۱0۳۲) لوييس, ساليوان سنت لوبيس - 1890 معالیه برای این کار سبک بوده و کار با آن به تنبت مصالع بنانى سكن راحتتر انجام میگرفتعانو» بر آن علت دیگر استفاده از آن در کارهای سالوان قابلت چکش خواری و نرمی يود که آن بط برای ام توشات مناسب مساخت. مشهورترین تزئینات وی را میتوان در سردر فروشگاه کارسون در شیکاگو يافت؛تزئينات آهنى به هم ييجيده. تزئينات ساختمانهای سالیوان آغلب توسط شاگردان جوانی که در خدمتش مشغول به کار بودند اجرا میشد؛ و این فرمها درواقع علامت تجاری سالیوان روی کارهایش بود و نزد شاگردان معماری چون امضایی ماند. نشانه دیگر سالیوان روی کارهایش آرکهای(قوس) نیم دایره و حجیمی هستند که در سراسر کارهای او برای فرمهای ورودی. پنجره ها و در طراحی داعلی ساختمان بکار گرفته مى شد تمام عناصر یاد شده در مورد کارهای سالیوان را میتوان در طراحی ساختمان گارانتی( 65118۲31069 )در نیویورک مربوط به سال 1895 . که در زمان شراکتش با آدلر آنرا ساخت مشاهده نموداین ساختمان به سه ناحیه اصلی طراحی تقسیم میشود:دیک بخش مسطح ‏ مغازه های طبقه همکف که دلرای پنجره های وسیع بودند و بلوک مربوط به دفتر اصلی که توسط نوارهای عمودی از مصالح بنایی تزئین گشته که بی توقف به سمت بالا حرکت و 9 طبقه بالایی را میپیمایند تا بر ارتفاع ساختمان تاکید ورزند. یک قرنیس گچبری شده بهمراه پنجره های گرد در طبقه بام يعنى جائی که دستگاههای مکانیکی ساختمان چون موتور آسانسور قرارگرفته که توسط تزئینات ویژه سالیوان امضا گشته همچنین هرکدام از ورودیهای طبقه همکف دارای قوس نیمدایره(بیز) میباشد.

صفحه 11:
ساختمان گارانتی( بیمه ) ( 0۱4189 هب6 ) لوبیس سالیوان نیویورک 1895 » دلیل موفقیتهای بسیار کاریش نام او به عنوان پدر آسمانخراشها توصیف گشته‌در حقیقت تعداد زیادی از معماران قبل از سالیوان یا همزمان با او در حال ساخت آسمانخراشها بودندشیکاگو آن دوران مملو از طراحان و ساختمان سازان فوق العاده ای در سالهای پایان قرن 19 بوداز جمله شریک سالیوان آدلر همینطور دنیل برنهام( 23۳[61] 0 ) و جان ولبورن روت( ۳۵۵۲ ۷۷6۱۱۵0۲۴ 10/۱0) که یکی از سازندگان ساختمان مونادناک(پیش از آن به ان اشاره رفت) بود و از طراحی های دیگر او میتوان به برج معبد فراماسون( 1۷1350106 )در شیکاگو اشاره کرد که توسط بسیاری به عنوان بنیان آسمانخراشها چه از نوع اسکلت فلزی و چه دیوارهای باربر مورد احترام هستند. اما بايد گفت برجستگیهای سالیوان تنها در تاریخ آسمانخراشها ثبت نگشته بلکه مهمتر از آن تربیت اسطوره ای چون فرانک رایت است و همینطور تاثیر کتابش به نام " خود زیست نامه یک ایده " بر همگان خصوصا معماران و مورخان. در سال 1890 سالیوان جز 10 معمار انتخاب شده برای ساخت نمایشگاه بین المللی کلمبیا به مناسبت چهارصدمین سالگرد کشف قاره امریکا در شیکاگو بود که در سال 1893 برگزار شد.5 معمار از آمریکای شرقی و 5 معمار از آمریکای غربی انتخاب شده بودند.

صفحه 12:
نام در ساليوان طراحى ساختمان حجيم ترابرى را عهده دار شد و دروازه اى براى آن طراحى نمود ب طلائى كه در واقع قوسى عظیم بودبرداشت شده از هنرها و سبکهای گذشته‌دنیل برهم عهده دار طراحى سايت و در واقع رئيس اجرائى نمايشكاه بود و سالیوان در نظرات با او توافق نداشت‌سالیوان در سال 1922 ادعا کرد که نمایشگاه نشان دهنده جریان معماری امریکایی مربوط به نیم قرن و حتی بيشتر از آن است(كتاب خودزيست نامه يك ايده اثر ساليوان) اين طراحى سالیوان توجه وسیعی را در بیرون از امریکا به خود اختصاص داد و او را صاحب 3 مدال نمود. پس از برگزاری این نمایشگاه که بازگشتی به قدیم بود در سال 1893زوال و نابودی شتابناکی در شیوه سالیوان و آدار ومعمارانی دگر چون آنها آغاز شد. پر اساس گفته های چارلز بب( 860 60۱3۲165 ) که در آن دوران در دفتر آدلر سالیوان کار میکرد. آدلر برای این که کارکنان شركت را در ليست حقوق نگه دارد مجیور به قرض كردن بول شد.در سال 1894 نهایتا با رویایی مشکلاتی که در حال ادامه بود آدلر و سالیوان شراکت خود را متحل کردند‌ساختمان گارانتی به عنوان آخرین پروژه شرکت آنان محسوب میشود. آدلر در جذب مشتری و کسب و تجارت توانابى داشت و يس از جدائی از او سالیوان تنها توانست تعداد کمی پروژه را در دست گیرد. اوج نابودى و زوال در زندگی سالیوان ..پروژه های محدود, مشکلات مالی مزمن . مصرف بیش از حد مشروبات الکلی.در این دوران بود. از ماموریتهای او در این دوره دریافت پروژهبنکهای شهر کوچکی در غرب بود.که امروزه جز كارهاى شاخص باقيمانده از اوست از جمله ساختمان جواهر این پروژه(محل نگهداری جواهرات) که بسیار بارز است. او در این دوران کتاب نوشت

صفحه 13:
بانک تجار و کشاورزان لوییس سالیوان کلومبوس 1918 دقایق انتهایی او درگذشت ‏ تنها و فقیر در اتاقی از هتل شیکاگو در سال 1924 روز 14 آوریل مراسم تدفینش توسط فرانک رایت برگزار گشت. سنگ قبر محجوری محل خفتن ابدی او را در گورستان گریسلند در محله شمالی شیکاگو مشخص می کرد و این در حالی بود که چند قدم آن طرفتر تعدادی از شیکاگویی هایی که عالم نبودند به حد او اما بودند الروتبنطتر و سس وی مر یی ریخست یلیخت یدج بای بلديودى اب افسانه سالیوان افسانه ای متناقض بود.تعدادی او را مدرنیسم گرا خواندند و طرحهایش را از نتایج مدرنیسم دانستند. در حالیکه ترئینات ساختمانهایش اورا از مدرتیسم جدا میساخت در ماقم اودارای سبک بی نظیری است و بازدید از موسسه هنر شیکاگو گواه این موضوع است طرحهای اصلی و وسایل کارش در این موسسه نکهداری میشود و همینطور در کتابخانه کلمبیا بایگانی شده.تکه هایی از ساختمانهای سالیوان همچنین در تعدادزیادی از موزه های طراحی و هترهای زیبای سراسر دنیا نگهداری ميشود. در ول سای ی از چگ ودر موه مدید شهری کرهای لول ی اسبار کشت و دای و نان خر گشت(حدود 15 اثر از اوادر دهه 70 نظر عموم به این ساختمانها جذب گشت و نهایتا منجر شد که تعدادی از این ساختمانها حنظ شوندشخمی که در این میانبرای حنظ اين سازه ها تلاش نمود و حتی در جهت آن رهپیماییبه ره نات ریجان کل بوداو ‎Gla lies els aS‏ ساليوان را دزدكى جمع آورى مسكرد و در همين را یز هنگامیکه در ساختمان بورس و سرمایه مشفول جمع آوری تزئینات بود که طبقه بالا برروی سرش خراب گشت.

صفحه 14:
لوییس سالیوان پدر معماری مدرن «لوییس سالیوان» معمار بزرگ آمریکایی و ((پدر معماری مدرن», او با تنکرات و عتاید منحصربه ضردش توانست تحولی شگرف در هنر و صنعت معماری بهوجود آورد و تاثیرات عمیق او بر کسی پوشیده نیست. سالیوان بنیانگذار مدرسه معمارانشیکا گو است و (فررانک لویدرایت» معمار افسانه ای آمریکایی از شا گردان او بوده است. «لوییس ‎gy th‏ سالیوان» در سوع سپتمبس ۱۸۵۲ در شهر بوستون به دیا آمد و مدت كوتاهيدر ((موسسه فناورى ماساجوست»(ام آى تى ) به تحصیل مشقول شد و دريافت كه قادر استتحصيلات دبیرستان خود را یک سال زودتر تمم کند و پا گذراندن یکسری امتحاننه دوسال در دانشگاه پیش بیفتد. او تنها 10 سال داشت که وارد دانشگاه ام آی تی شد و پساز یک سال تحصيل به فيلادلفيا رفت و براى خود شخلى در كنار پیدا کرد (۳۱۲0655 ۳۲۵۳) «مماری به نام (فرانکذرنس رکود اقتصادی سال ۷۸۳۱ بسیاری از زحمات فرانکفرنس» را بر باد داد و او به واسطه مشکللات مالی مجبور به اضراج ((سالیوان» شد. دراین زمان «سالیوان» به شیکاگو رفت تا در جریان ساختمان سازی آن شهر که پس از وقوعیک آتش سوزی گستررده در سال ۱۸۷۱ آغاز شده بود شانس خود را بیازماید. او خیلی خوششانس بود که موفق شد در کنار (ویلیام لبارون جنی» مشفول به کار شود. (جنی» اولیسعماری است که از اسکات فلزری در اجرای ساختمانبهره برد پس از كم از يك سالقعاليت در كنار جنى 4 #ساليوان» به قصيد تحصیل بار سفر بست و یک سال در دانشگاه هنرپاریس مشغول به فرا گیری شد. پس از اتمام دوره آموزشی به شیکا گو باز گشت در حالی کههنوز هجده سالگی اش تمام نشده بود. ا وجند سال بعد را به فعاليت در كنار معمارانمختلنى كذرائد تا اينکه در سال ۱۸۷۹ (حانکمارآدلد)) معمار مشهور آن ‎gles‏ "ساليوان" را استخدام كرد و يك سال بعد او رادر سكت حنود شريك كلرد. لين اتفاق س_آغاز دو رانبيش رفت و موفتیت سالیوان بود. طی این سال ها (سالیوان» و آدلد» موفتیت هایی پیدرپی به دست آوردند كه از جمله آنها مى توان به طرح و اجراى تالار سخنرانی شهر‌شیکا گو در سال ۱۸۸۹ اشاره کرد که در پایان پروژه سالیوان» و «آدلد» طبقه بالای اینساختمان را به عنوا ت (01۴9]]دا5 ۷۷۵1۳0۷۷۲/9۴) خود انتخاب کر‌دند. از دیگر موفتیت های این دو شریک: .لوييس اشاره كرد كه اولينآسمانخراش تاريخ معمارى جهان به شمار مى رود ران به ساختمان واكن سازان

صفحه 15:
لوييسساللولن» اوليزمعمار.ولستكه روشصحيح لستفادم از لسكلتفلزودر ساختمازهاوبلند و مزلياوآنرا به طرز» بهينهاوهورد لستفادم قرإر داد. از آنجايوكه در ساختمانهايوكه با لسكلتفلزوينا ميشوند مسمولاغي يكيا دو دهنه ديوار بسرشودر ساي نقاط ساختماننه تنها عضوبار.بوورجود ندارد كه به عنولزمة لاز ديوارهائسا<تمازفقط به دليليوشند كوومحافظتسمايى ك5 ماي إستفادم موشود و هيج خاصيتبارربروندارد. «ساليولن» با علمبه ليزنكته در ساختمانهاوي ندا د هايويا لبعاد بسزر_كبهمم موي د كه نهتنها باعثرو: بيشت فضاوداخلوموشد كه با حذفديوارها وضخامتيانيزشيشههاوينجرم سطع مفيد ساختمانافزليشيافت توجه سال ولزبه مزلياوسكلتف لز وبوجبشد محدوديتهاودستو اكير مهندسىيكه هميشه بس سس رلم ط رإحانمعمار وجود دلشته لستتا حدواز بيزيرود و ليزت حولو شك رفدر معمار.وبدرينرا باعثشد. در سا-۱۸۹۵سا_لولن) يكواز ‎٠١‏ ‏معمار منتخبوبود كه بسرلواج رلوساختمان«نمايشكام جهانيكلمبيا» كه قرار بود در سا-ل۱۸۹۳ در شیکاگو بگزار شود لنتخابشد. ساختمانوكهبعدها (شهس سفید» لقبگرفت از ديك شاهکارهای‌شق‌شده (ساسلولن) میت ولپ هساخته‌انعظیم تمرمینا زشیکاگو و «دروازه طلیی) که طاقیاست .عظیم که در ((شه سفید» قرار دارد لشارم کرد

صفحه 16:
شراکت «آدلد» و «سالیوان» پس از اجرای فروشگاه زنجیره ای « کارسون پیری اسکات» به اتمام رسید و در پی انحلال شررکت «سالیوان» یک دوره بیستساله را با سیمری نزرولی چه در زمینه مالی و چه زمینه احساسی سپری کرد. از او به پاستلاش ها و زحمات بسیار در هنر معماری بارها تقدیرر شد و در سال ۱۹۲۲ به عنوان یکطراح خبسره از مسابقه ای که بای طموح و اجرای ‎ot VS lassen)‏ بود شدیداانتقاد گرد. يك برج با اسکلت فلیری و نمایی از سنگ که ساختمان های سنگی معماری گوتیکم| تداعی می کرد اما سالیوان یک تحریف بز رگ تاریخی را در طراحی آن کشف کرده بود.لوییس سالیوان» عاقبت در چهاردهم آوریل ۱۹۲4 در شیکاگو چشم از جهان فرویست. «فررانکلوید رایت» که به نوعی شاگرد او محسوب می شد مراسم تدفين اين معمار بزر رگ را که درزمان مرگ فقیم و تنها در اتاق هتلی در شیکاگو در گذشته بود آبمرومندانه بر‌گزار کرد. اکنون که سال ها از مرگ او می گذرد هنوز تاثیر ‎OL SB‏ این اولین محمار پیشرو درمعماری جهان به چشم می خورد

صفحه 17:
چندی از کارهای لوییس سالیوان

صفحه 18:
ساختمان تالار کنفرانس شیکاگو ‎building Auditorium )‏ ( لوییس سالیوان شیکاگو ۱۸۸۹

صفحه 19:
( ۷۷۵۱۳۱۷۷۲۱۵0۲۱ )ساختمان وين رايت او ۱۸۵

صفحه 20:
‎transportation )‏ ) ساختمان ترابری نمایشگاه کلمبیا آدلر و سالیوان شیکاگو ۱۸۹۳-۹6 ‎

صفحه 21:
( 0۵0۲156 0۱۱901۲۱۳۱ ) کلیسای بیتیست آدلر و سالیوان ۱۸۹۱

صفحه 22:
agwb 4 ( Bobson house ) 1907 ‏ایلینویر‎ ۱ AY :

صفحه 23:
‎house )‏ 8۲016۷ )خانه برادلی شیکاگو ۱۹۱۰ ‎

صفحه 24:
Schlesinger and Meyer Department Store 1859 0 gia)

صفحه 25:
۷ ۲۱۵۱ کلیسای ارتدکس

صفحه 26:

صفحه 27:
www.iran-eng.com www.louissullivanfilm.co m ۷۷۷۷۷۷ ۰030 ۰۲ www.lajourd.com

51,000 تومان