صفحه 1:
صفحه 2:
انیم و می در ساغر اندازیم
و طرحی نو در اندازیم
صفحه 3:
صفحه 4:
معایب آموزش فعلی
ارائه حجم عظيمى از دروس تئورى
ايجاد خستكى و سرد كمى دانشجو
فراموش كردن حجم زيادى از دروس
عدم ارتباط اساتيد يايه و بالينى
ارائه دروس غيركاربردى
ايجاد افسردكى و بى انكيزكى در دانشجو
رواج جزوه خوانى و سوال خوانى
Be aaa ae ا
Pe Sen] IE Coney Car yp ل Seger
صفحه 5:
"The burden we place
on the medical student
is far too heavy, and it
takes some doing to
A keep from breaking his
intellectual back. “
558
صفحه 6:
Traditional
: Revised curriculum
curriculum
7
متعحظ
sciences
fee
صفحه 7:
Learning
outcome
صفحه 8:
صفحه 9:
شعر نورد بیچن
SPS Ie STC tens eee al fees eee Pre
بسته داری دست و پا تا عمر بر پایان بری _ ۱ Se eet een ne
باش در طول حپات خود چو زنبور عسل تااكر از شيره كلها غذايى مى خورى
۱ 19 eee Se eels
صفحه 10:
دروس عمومی|
اروس تخصصم
ارایه پکیجهای|
مشترک پایه و
0000
Me aad
(Bpproack to}
Gre
فارماكولوزى
بالينى
إل نسخه نويسلى
أناتومى كاربرد:
روش تحفيق
ارايه يايان ناما
كارورزى
ee
كارورزى
بيشرفته
صفحه 11:
ene ere] ae
۱- ادبیات فارسی
۲ زبان انگلیسی
ee ات
۴- معارف
۳ مقدمه فبزبولوژی
۴-مقدمه آسیب
۵- مقدمه میکروب
۶ مقدمه ویروس و ایسنی
۷ مقدمه فارما کولوژی
۳
صفحه 12:
الل تا
Bec
sire ab ae ce nel sre soe ob) كت
كه در سه رشته داخلى» جراحى و اطفال يكيج بايد مشتركك جئين و با a glls
ل ا ۱
پکیج زنان با پایه خود در یک پکیج.
زمان هر يكيج و مكان آن بر حسب كار كارشناسى بعداً مشخص مى كردد.
50
۱ ا CD
ال ا ا ا ا ل ا ل ل ال |
ا ا ا eee ا ل Py ee
|
صفحه 13:
بط
ينجشنبه هر هفته دانشجويان با يكك مربى آموزش ديده كه بهتر است
متصدی طب اورژانس باشد مواجهه زودرس با بالین پیدا می کند و با اصول و
تناك ارس اماي دروم
5-7
در يايان هر يكيج امتحان بعمل مى آيد و در صورت رد شدن
Ree Pere eee nO ep aes 0
صفحه 14:
* مقدماتی:زبان انگلیسی»کامپوتر و اینترنت»ادبیات و
اصول نگارش فارسی,ءتاریخ تمدن ایران»معارف
اسلامی»ورزشآشنایی با مقدمات آناتومی»مقدمه
فیریولوژی
* کورسهای ادغام یافته:داخلی:قلب و
عروق»گوارش»ریهکلیه» خدد.به صورت زیر:
صفحه 15:
صفحه 16:
clinical —z
ف <<
كروه ها از قبل بايدهاى ياد كيرى دانشجو در دوره بالينى را مشخص كرده اند.
ج -۲-
۱ cane eTON nd CaS eee aE TEIN Bere
۱۱ Pee eee e Ce eles oes RIESE Crain. ase
مراجعه به رفرنس های ارائه شده در مقالات سرچ شد: و در پوشه خود نگهداری
مى كند. در يايان دروه به رويت استاد مربوطه رسائده و استاد در صورت صلاحديد
BES CP ا ل ل ا
ور از را
صفحه 17:
د - دوره قبل از کارورزی مقدماتی (Pre externship)
ارائه دروس کاربردی پایه مثل
ل م
۲- فیزیولوژی کاربردی
و ۱
۱
۵ پزشکی قانونی
مرب را
000 POC re) =o eae TO OBEN LO: (a CMC Cen
صفحه 18:
ه - اکسترنی- کارورزی مقدماتی (۶<۱۵۲۳5۱0)
0
Dea eel Sane dec Soke) eee ee Sir rd
Se See Ce mer ee Crete ace)
رت
در پایان هر بخش امتحان و ارسال نمره
صفحه 19:
UST) ee Ms) ete Soy i)
۱ nee aes ane rece ee
درمان و درج دستورات و پیگیری بیماران پرداخته و در کنفرانس های گزارش صبحگاهی»
م رگ و مير و غیره شرکت و بیماران را معرفی می کند. در پایان هر بخش نمره اخذ و ارسال
ار Tel we SSP LO Bee)
و ۳۶۰) به عمل و در صورت قبولی فارخ التحصیل می شود. در صورتیکه رد شود باید دوره
م ا ل و rele ab)
صفحه 20:
مرابای روش جدید:
* ارائه مطالب كاربردى و مرتبط با مباحث بالينى
Seer ole
*؟ ايجاد انكيزه و تلاش بيشتر دانشجو
تقويت روحيه تحقيق
a eo ict ae ل ل كت
بازدهی بیشتر برای اساتید و دانشجویان
ا ل ال ل ااا
ل ا ل ات
ie cae لت
Oe ieee ee ISS AS ee Se ee
تهيه يرويوزال و يايان نامه - أناتومي كاربردى - روش استريليزاسيون
81 6 ا دای که امسق ae
ات ل Neal eee ae ae ceeds)
صفحه 21:
eS al RAN AU ec
کار عشقی است که در پیش چشم پدیدار شده است.
جكا كود جا ابرجودعع أوج2 ص UU رک ۱4۱
PLD ۱
ESS م
0 ل eB YE
صفحه 22:
۱۹۳ oP works
9 کار است.
OO Ee Se LDU EAC oe Se INS rae aD a Ne No Vad
۱ ICAU Se Ne LD xen oe ye عاك دز
we ner gery ts 200 بهاتر از دانشی عظیم است
صفحه 23:
بسم هللا الرحمن الرحیم
هست کلید در گنج حکیم
اندازیم
ساغر اندازیم
درساغر
می در
افشانیم وومی
گلبربر افشانیم
بیابیا تاتا گل
اندازیم
در اندازیم
طرحی نونودر
بشکافیم ووطرحی
سقف بشکافیم
فلک راراسقف
فلک
Revolution
تکرار و روند
صعودی و
مارپیچی
reform
برنامه
اارزشیابیبرنامه
اارزشیابی
reform
جرارا
ا اج
برنامه آموزشی
بکوو
فیدبک
فید
نقاط
اصالخنقاط
اصالخ
ضعف
ضعف
معایب آموزش فعلی
•
•
•
•
•
•
•
•
•
ارائه حجم عظیمی از دروس تئوری
ایجاد خستگی و سردرگمی دانشجو
فراموش کردن حجم زیادی از دروس
عدم ارتباط اساتید پایه و بالینی
ارائه دروس غیرکاربردی
ایجاد افسردگی و بی انگیزگی در دانشجو
رواج جزوه خوانی و سوال خوانی
کشتن روحیه کتابخوانی و مراجعه به رفرنس
از بین بردن قدرت استدالل و حل مسئله در دانشجو
Thomas Huxley
(1825-1895)
•"The burden we place
on the medical student
is far too heavy, and it
takes some doing to
keep from breaking his
intellectual back. “
Basic
sciences
6
5
4
3
2
1
Basic
Sciences
Clinical
Sciences
6
5
4
3
2
1
Clinical
sciences
Revised curriculum
years
years
Traditional
curriculum
Student
What to learn
- Content
How to learn
- Educational strategy
- Teaching and learning tools
Assessment
Educational environment
Learning
outcome
SPICESالف – استراتژي
;تط;يفش;رح داد SPICESدر م;دل Harden
;تژيرا ب;ه ص;ور
;ترا
.ش;شس
;
ا
) (SPICESرويكرد
student centeredدانشجو – محور
problem- basedمبتني بر مسئله
رويكرد قديمي
استاد – محور
جمع آوري اطالعات
Integratedتلفيق شده
مبتني بر رشته
community –basedمبتني بر جامعه
مبتني بر محل اشتغال
Electivesانتخابي
برنامه استاندارد
systematicسيستماتيك
استاد – شاگردي با فرصت طلبانه
شعر لورد بیکن
نه چو مور اندیشه و افکار و آثار کسان
نه میان تارهای فکر خود چون عنکبوت
باش در طول حیات خود چو زنبور عسل
هم ز آثار و ز افکار مصفی چون عسل
باید از هر گوشه بی چون و چرا گرد آوری
بسته داری دست و پا تا عمر بر پایان بری
تا اگر از شیره گلها غذایی می خوری
اچتماع خویش را جان بخشی و جان پروری
الگوریتم برنامه پیشنهادی
مقدماتی
دروس عمومی
دروس تخصصی
Pre externship
Preclinical
Ext
فارماکولوژی
Clinical
اراِیه پکیجهای
Ernship
بالینی
مشترک پایه و
Portfolioاصول نسخه نویسی کارورزی
بالینی
مقدماتی
Approach toآناتومی کاربردی
case
Early clinical
روش تحفیق
exposure
و ارایه پایان نامه
Internship
کارورزی
پیشرفته
الف -1-دروس عمومی :
-1ادبیات فارسی
-2زبان انگلیسی
-3کامپیوتر و اینترنت
-4معارف
-5جامعه شناسی پزشکی
-6تربیت بدنی
الف -2-دروس اختصاصی به صورت :
-1مقدمه ای بر جنین و بافت
-2مقدمه ای بر آناتومی
-3مقدمه فیزیولوژی
-4مقدمه آسیب
-5مقدمه میکروب
-6مقدمه ویروس و ایمنی
-7مقدمه فارماکولوژی
-8تربیت بدنی
الف -مقدماتی
ب Preclinical -
ب -1 -
ارائه دروس ماژور بالینی داخلی ،جراحی ،زنان ،اطفال به صورت پکیج به این صورت
کBه در سBه رشتBه داخلBی ،جراحBی و اطفال پکیBج بایBد مشترک جنیBن و بافBت و آناتومی و
فیزیولوژBی و فارماکولوژBی و مایکولوژBی مشترک داشتBه و دنبال هBم ارائBه مBی شوند و
پکیج زنان با پایه خود در یک پکیج.
زمان هر پکیج و مکان آن بر حسب کار کارشناسی بعدا ً مشخص می گردد.
ب -2-
ارائBه دروس مینور چشBم ، ENT ،مغBز و اعصBاب ،جراحBی اعصاب ،ارتوپدی،
ارولوژBی ،طBب فیزیکBی ،طBب اورژانBس ،پوسBت ،عفونBی ،مسBمومین و بیهوشBی به
صBورت پکیBج جدا کBه بایBد اختصBاصی و بالینBی خاص خود ارائBه و در مورد مغز و
اعصاب و جراحی اعصاب باید مشترک و بالینی دنبال هم ارائه می شوند.
ب -3-
پنجشنبBه هBر هفتBه دانشجویان بBا یBک مربBی آموزش دیده کBه بهتBر است
متصدی طب اورژانس باشد مواجهه زودرس با بالین پیدا می کند و با اصول و
مقدمات بالینی آشنا می شود.
ب -4 -
در پایان هBر پکیBج امتحان بعمBل مBی آیBد و در صورت رد شدن
دانشجویان باید فقط پکیج مربوطه مجددا ً اخذ شود.
• مقدماتی:زبان انگلیسی،کامپوتر و اینترنت،ادبیات و
اصول نگارش فار^سی،تاریخ تمدن ایر^ان،معارف
اسالمی،ورزش،آشنایی با مقدمات آناتومی،مقدمه
فیریولوژی
• کورسهای ادغام یافته:داخلی:قلب و
عروق،گوارش،ریه،کلیه،غدد،به صورت زیر:
ج clinical -
ج -1-
گروه ها از قبل بایدهای یادگیری دانشجو در دوره بالینی را مشخص کرده اند.
ج -2-
دانشجBو در ایBن دوره بیشتBر در بخBش و درمانگاه بBا بیماران خاص مواجهBه پیدا مBی کند و
یBک پوشBه کار ( )Portfolioدارد و بر اسBاس بایدهBا ،بایBد کیBس های مواجهBه شده را با
مراجعBه بBه رفرنBس های ارائBه شده در مقاالت سBرچ شده تکمیBل و در پوشه خود نگهداری
اسBتاد مربوطBه رسBانده و اسBتاد در صBورت صالحدید
رویBت اسBتاد
مBی کند .در پایان دروه بBه رویBت
امتحانBی از دانشجBو بBه عمBل آورد و بر ایBن اسBاس نمره او را بBه گروه ارائBه می دهد .در
صورت رد شدن آن دروه را مجددا ً باید پاس کند.
د – دوره قبل از کارورزی مقدماتی ()Pre externship
ارائه دروس کاربردی پایه مثل
-1آناتومی کاربردی
-2فیزیولوژی کاربردی
-3فارماکولوژی بالینی با تأکید بر دوز دارو و اصول نسخه نویسی
-4اخالق حرفBه ای
-5پزشکی قانونی
-6اصول استریلیزاسیون واسپسی
-7کارگاه CPRو در پایان هر درس امتحان و نمره ارسال می گردد.
هـ – اکسترنی -کارورزی مقدماتی ()Exlornship
در ایBن دوره دانشجو با مواجهه بBا بیمار ،اخذ شرح حال ،معاینه فیزیکی ،درج
دسBتورات زیBر نظBر انترن و دسBتیار یBا اسBتاد مربوطBه ،آشنایBی بBا آزمایشات بالینی،
رگ گیری ،احیاء قلبی-ریوی ،تهیBه برگ خالصه ،پرکردن برگ فلوچارت
روزانه،
در پایان هر بخش امتحان و ارسال نمره
و – دوره انترنی -کارورزی پیشرفته ()Internship
در ایBن دروه دانشجBو بBه عنوان یBک پزشBک عمومBی بBه صBورت مسBتقل تری به معاینات و
درمان و درج دسBتورات و پیگیری بیماران پرداختBه و در کنفرانBس های گزارش صبحگاهی،
مرگ و میBر و غیره شرکBت و بیماران را معرفBی مBی کند .در پایان هر بخBش نمره اخBذ و ارسال
و در پایان دوره انترنی یک امتحان جامع به صورت تئوری و عملی ( OSCIو DOPS
و )360بBه عمBل و در صBورت قBبولBی فارغ التحصBیل مBی شود .در صBورتیکه رد شود باید دوره
را بر اساس قانونی که بعدا ً ارائه می شود ،تجدید کند.
مزایای روش جدید:
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
ارائه مطالب کاربردی و مرتبط با مباحث بالینی
تقویت زبان و کامپیوتر در حد مطلوب
تعامل بیشتر اساتید پایه و بالینی
ایجاد انگیزه و تالش بیشتر دانشجو
تقویت روحیه تحقیق
تشویق دانشجویان به کاوش و مطالعه رفرنس های اصلی
بازدهی بیشتر برای اساتید و دانشجویان
تلف نشدن وقت و نیروی جوانی دانشجو
ایجاد وقت بیشتر برای حضور دانشجو در بالین
مواجهه زودرس بالینی
ارائه مطالب کاربردی پایه مثل فارماکولوژی و اصول نسخه نویسی –
تهیه پروپوزال و پایان نامه – آناتومی کاربردی – روش استریلیزاسیون
حوادث و پیشگیری برای پزشک ،واکسیناسیون الزم برای دانشجویان و
پرسنل پزشکی – پروسیجرهای عملی برای ......فیزیولوژی کاربردی
Work is love made visible
کار عشقی است که در پیش چشم پدیدار شده است.
The master Know no rest except in work he
loved work, which is defined as visible love
استادم به آسودگی قایل نبود جز در کار .او به کار عشق می ورزید و
آن را عشقی مجسم تعریف کرده بود.
Ambition is a sort of work
.بلند پروازی نوعی کار است
A little knowledge that acts is worth infinitely more
than much knowledge that is idle
علم اندک که عمل می کند بسیار پربهاتر از دانشی عظیم است
.که بیکاره مانده