صفحه 1:
انواع رنك از نظر دما و er tees nee pee eee ons

صفحه 2:
رنك قرمز ‎5s 5 _®‏ ا ال ا ار ار ار ‎Pp errr ‏لال ال ال ا‎ Com ‏شهادت است‎ ‎SI glue . Las wre 295 Sgw w |, ol& 5059 *‏ است و بر روی اعصاب اثر می گذارد ‏۴ رگا حوانی و شوب است م دراستن بل 20 تا و3 ‎dys spistew orloinu!l JLa‏ ‏3 اگر با سفید مخلوط شود رنگ صورتی بوجود می آید ‎ail cbs 9 ulus 0S) oS‏ 0 ‎cal 91 sl Si, aS 2900 ino clo 54> puiS bglao‏ ‎cus! Qhail cuosur 9 xy 52 Sy gulgl 5055 KH,"

صفحه 3:

صفحه 4:
نارنجی #جز ء رنگهای گرم است "ارنكى شادابى و جوانى است و نشانه بلوغ مردانه است

صفحه 5:

صفحه 6:

صفحه 7:
زارد * رنگ اخطار است تعصب » شادمانى و آفتاب است # رنگ گل نرگس است ‎E EES)‏ و

صفحه 8:

صفحه 9:
gil ‏نشانه صميميت » شفافيت و وفادارى است‎ " ‏ينك تحقق و اتحاد است‎ " ‏رنك آرامش و ريوحانى است‎ " ‏بهترین رنگ برای ورزش می باشد‎ ۴

صفحه 10:

صفحه 11:
5 "اسنبل طبيعت » در ختان» صلح و صفا است #رنگ تجمل طراوت و آبادانی است

صفحه 12:

صفحه 13:
بنقشس ی دلفریبی ‎cowl‏ و رويايى است | ضطراب 19 پشیمانی است " ظاهرى زيبا و درونى اشفته دارد

صفحه 14:

صفحه 15:
قهوه ای و( " همجون خاك غنى و ير بار است * رنگ استوارى و قدرت مى باشد اگر مقداری سفید با آن مخلوط کنیم رنگی است که بوی كهنكى و روستايى است

صفحه 16:
۴ رنگ کمکی است ۴ پاکدامنی » سمبل صلح و دوستی است " نور و روشنايى است سعادت و جوانى است * نشانه زمستان و برف است # متصل به فرشتگان است

صفحه 17:

صفحه 18:
ار ۴ رنگ کمکی است ننه عر شك اسك " تريس و ظلمت است # محبوب سیاستمداران و هنرمندان است * متصل به شیطان است

صفحه 19:

صفحه 20:
ا ‎eee‏ ف ل زبرد - ترش مثل لیموترش سبز -بی مزه و گوارا مثل جمن ۰ تارنجی - رسیده بودن مثل پر تقال ‎ee‏ فى مره مثل أ

صفحه 21:

صفحه 22:
دایره رنگک

صفحه 23:

صفحه 24:
رت * فاصله بین دو نقطه هم فاز را طول 1 1

صفحه 25:
"تعداد 5 5 سود

صفحه 26:
طول موج رنكها *" 800-650 قرمز * 640-590 نارنجى " 580-550 زرد ۰ 20-0 5سبز ۱( = ۳ ۰ 430-0بنفش

صفحه 27:
خصوصیات در دایره رنگ " زرد آبى و قرمز سه رنكق اصلی 7 ‎Fee es‏ بنفش و نارنجی سه رنگ ثانویه اند که از ترکیب رنگهای اصلی تشکیل ‎Bays as‏ ‏* رنگهای دیگر ثالثه اند که از ترکیب رنكهاى اوليه و ثانويه حاصل مى شوند

صفحه 28:
مشخصات دایره رنگ ۱ ‏ی‎ EAU NPS SSIES Pere EC Pe) Fa ]0011001001001010010010110010111011 ‏[آیعنی‎ TTT 11111100100100 00 NCTM 101010101010101 | 8111010010 10 ‏تا‎ ‎۱ ‎11111 MCAT

صفحه 29:
9 " [)- حقيقى : الف - عمودى : استوارى در عكس را تداعى ل ل ار الى ل ارا سرعت را تداعی می کنند 0- خطوط مجازی : خطوطی که دیده نمی شود ولی برای اجسام متحرك ما آنررا ريسم مى كنيم مثل حركات وريشى ©- تخيلى يا فرضى : خطوطى كه براى اجسام ثابت در نظر گرفته می شود و زیر گروه خطوط مجازی است . مثل مناره مسجد - خط دید

صفحه 30:
ات و ور ی به اقق دریا نگاه کتید و احساس کنید که زمان ربا فراموش ‎col Nil a glad fay ay 13 gal glo gan Ka ya 09S‏ خطوط حس استايي» آرامش؛ ثبات. پايداري» عدم تغبیر» عدم تعلق به زمان و آسودكي را القا مي كنند؛ كويا عكس يا بخشي_ از آن» در یک لحظه زماني فریز شده و ساکن است؛ مثل دشت هاء اشياء افتاده» افراد خوابيده و ... . اين خطوط مي توانند با عناصر يوياتر عكس ايجاد تضاد كنند.

صفحه 31:

صفحه 32:

صفحه 33:
* اگر مي خواهید تاثیر. آرام و پایدار يك افق٩‏ را برجسته سازبيد از كادر افقي بهره ببريد و متناوبا ار مي خواهيد بر خطوط افقي8 تاكيد دوباره اي داشته باشيد از كادر عمودي بهره ببريد

صفحه 34:
خطوط عمودي " خطوط عمود اين قابليت را دارند تا حالات و احساسات مختلفي را درعكس يديد آورند. از حس قدرت كرفته (مثلا آسمان خراش ها) تا حس رشد و شكوفايي (درختان) 0 Bp OD eevee ee ee ۱ ‏ار‎ ‏آرامش. دوام و استحکام را القا کند» كه در اين صورت»‎ ‏مثل خطوط افقي عمل مي کنند.‎ " مثلا درختان وسط يك بيشه مه آلود» حصارهاي كهنه يك ا ل ا ا

صفحه 35:

صفحه 36:

صفحه 37:
" قطعا شما هم تجربه كرده ايد؛ همان طور كه خطوط افقي با کادر افقي تشدید مي شوند. خطوط عمود هم با استفاده از کادر عمودي برجسته تر خواهند شد. این باعث مي شود بر ا ل د ا ل ا

صفحه 38:
ماركا از ۴ چشم به طور طبيعي به جايي که خطوط منقاطع به هم مي رسند کشیده مي شود. براي تاثیر بیشتر و ایجاد جذابیت بصري قوي ترء بهتر است که موضوع عکس را نزديك ‎Ot Sp UaES‏ ۳ سوژه عکس مي شوند و نيازي به هیچ سوژه دیگر نیست.

صفحه 39:

صفحه 40:

صفحه 41:
‎ae >‏ ال ‎Peete‏ ‏توازي ایجاد کنند یا به شما کمك کنند سایز عکس را تغییر دهيد. اين خطوط نوعي جريان يا عمق را به عكس شما مي افزايند؛ همجنين نوعي حس فاصله يا ييمودن! مثلا خطوط انتقال برق» يلكان» ريل هاي راه آهن

صفحه 42:
چهار نکته درباره خطوط همگرا " - زواياي مختلفه را امتحان كنيد: ‎Ve‏ ا ا 2ت كن صورت متقارن قرار دهيد يعني مي توانيد خطوط را در اا ا ا ۳7 ا ۱ به كُوَشَه بالا سَمَت مخالف ختم شود. تغيير زَاويَه ها باعث بویا شدن ا

صفحه 43:
و " لنزها مي توانند اتر خطوط همكرا را بكلي تغيير دهد و در این زمینه لنزهاي واید موثرتر هستند» بخصوص زماني که ‎te SS ES) ae Te BES‏ ۱ فاصله خطوط در نقطه شروع بيشتر از اندازه واقعي بنظر برسَد كه اين اغراق اتر قدرتمندي بر عكس دارد.

صفحه 44:
ا ا ‎panier‏ ۴ این خطوط چشم را به سمت نقطه همگرايي مي کشند. پس قاعده 2/0 را مد نظر داشته باشيد زيرا آنها نقاط توجه درعكس را مشخص مي كنند. همجنين بياد داشته باشيد اكر نقطه همكرا خارج از كادر باشد بيننده به سمت خارج عكس هدايت شده و ممكن است حس كنجكاوي وي برانكيخته شود. به طور كلي از خطوطي که چشم مخاطب را به خارج از عکس مي کشاند اجتناب کنید.

صفحه 45:
و اك همكرايي قرار داد مثلاً صبر كنيد تا قطاري درانتهاي ريل دیده شود یا فردي بالاي پله ها قرار گیرد. گاهي اوقات هم ترکیب بندي بقدري قوي است که نیاز به هیچ عنصر ‎SS Wess‏ ۱

صفحه 46:
خطوط منحني " خطوط منحنيء خطوط جذابي هستند و مي توانند هدايتكر ع " اين خطوط حس آرامش ربا منتقل مي كنند. يك راه مواج بيج در پیچ» چشم را به سمت خود مي کشاند. مثلا مسیر پر پیچ ‎CeCe perro)‏ | * "انحناي 5"» خط افسون و زيبايي نامیده مي شود

صفحه 47:

صفحه 48:

صفحه 49:

صفحه 50:
این خطوط الزاما اس شکل نیستند باکه هر خط پیچ و ثاب دار يك خط منحني ست. ۱ pe ‏ا ا‎ Oh il ۱ ‏ا‎ 8" 9 Fees Percent ep ern ESP ‏ا‎

صفحه 51:
‎payee‏ هادي ‏" خطوطي كه همجون برج هاي ديدباني جشم ما ريا به نقطه توجه عكس مي كشانند و يا بر عنصر "مسافت" و يا "ارتفاع" در عكس تاكيد مي كنند. ‏" از خطوط (هادي) به منظور خلق يك روايت تصويري ا ل ال ‎ENC‏ ‏حسم ها به يك نقظه كانوني كه مي خواهيد برجسته كنيد» ‎esr‏ ا ا ‎ee Pees‏ 7 از سرگرداني چشم در عکس جلوگيري مي کنند.

صفحه 52:

صفحه 53:
ل همچنین مي توانند ارتباط عناصر پیش زمينه و يس زمينه ‎pS s Mate ee Bets) 5 SnD)‏ 0 ‎eevee eae ee)‏ 0 طبيعت باشد اما اغلب يك شخص يا انسان است

صفحه 54:
پس دو نکته را به خاطر بسپارید: " [)- مطمئن شويد كه خطوط به مهم ترين شئ در عكس ‎le‏ كم " ©- مطمئن شويد كه خطوط به خارج از عكس اشاره نمي كنند. خطوطي كه به خارج از عكس اشاره مي كنند موجب ا ا 2 و عكس را كاملا از بين ببريد.

صفحه 55:
و ۱ لس بهترين خطوط هادي از يايين سمت ۱ كادر شروع مي شوند (البته نه درست از راس كوشه ها).

صفحه 56:
۳ را سمت عكس مي كشانند. اين خطوط با قطع خطوط دیگر نقاط توجه در عكس بوجود مي آورند و اغلب با اشاره بر يرسيكتيو به عكس عمق مي دهند. " همجنين احساس عدم يايداري» تحرك و بويايي» انرزي و حرکت بیشتر به عکس مي بخشند» مثلا درختاني كه باد قامتشان را خم کرده دونده اي که در خط شروع معياي دويدن استء» شيب كوهي كه به اسمان ختم ميشودء جوي هاء امواج و شاخه ها و ... . خلاصه آنكه اين خطوط به يك تركيب ايستا و ساكن تحرك و انرزي مي دهند.

صفحه 57:
مطالعات مختلفي مبني بر اينكه افراد جكونه عكس را ‎Tap en Spey)‏ ا ‎Rae‏ ‏طبيعتا عكس را از جب به راست مي بينند و ان اين رو خط موربي که از گوشه سمت چپ پایین شروع شود و به گوشه سمت راست بالا ختم شود» مفيد تر خواهد بود. هرجند كه ‎er‏ ۲

صفحه 58:
مثلا خطوط مي توانند از مركز كادر به هر يك از كوشه ها برسند. البته نباید با يك خط ناشیانه عکستان را دو نیم کنید بلكه لا به لاي اشكال به دنبال انحنا ها و الگو‌هايي باشید که اين كار را به صورت طبيعي براي شما انجام دهند. همجنين ا ا ‎epee epee Svea‏ ‎ee eS aoe Ss ae aan en‏ نهایتا همچون خطوط افقي و عمودي» خطوط موربي که با الكوي خاصي در عكس تكرار ۱۱ موضوع اصلي عكس شما واقع شوند. مثلا يك مزرعه تازه ‎D reer)‏ ل ا ل

صفحه 59:
خطوط نامنظم و ناهموار " نوعي از خطوط كه اغلب مطلوب هيج بيننده اي قرار نمي كيرد خطوط نامنظم هستند. خطوط نامنظم و ناهموار مارا بر روي زنجیر هاحساسات یک قدم فر اتر مي‌برند. # در حالي که خطوط مورب ما را به حوزه پويايي مي‌برند. خطوط نامنظم و ناهموار عموماً حس عدم آرامشء تنش و يا ترس را به بیننده عکس القا مي‌کنند. استفاده بیش از حد از اين خطوط مي‌تواند حسي وهم آور و منفي را به بیننده القا کند (که ممکن است دقيقاً همان هدفي باشد كه عكاس به دنبال آن ۲

صفحه 60:
\ تك

صفحه 61:

صفحه 62:

صفحه 63:

صفحه 64:
* بنابراین» این خطوط ابزاري در دست عکاس‌اند تا بتوانند احساس بيقراري و اشفتكي را به بيننده القا كند. به عنوان ‎Sealey‏ ا ره ار خشن كوهستان و فلزات درهمييجيده يى اتومبيل متلاشيشده اشاره كرد. مي توان كفت خطوط زيكزاك هم ار

صفحه 65:

صفحه 66:

صفحه 67:

صفحه 68:

صفحه 69:

صفحه 70:

انواع رنگ از نظر دما ‏ -1رنگ گرم :قرمز ،قهوه ای ،نارنجی و بنفش ‏ -2رنگ سرد :آبی ،سبز ،لیموئی رنگ قرمز ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ رنگ پرشوری است ،رنگ زبانه های آتش است رنگ قلب ،خشونت ،تحرک و پرخاشگری ،پیکار و شهادت است قرمز نگاه را به سوی خود می کشاند .هیجان انگیز است و بر روی اعصاب اثر می گذارد رنگ جوانی و شهوت است ،در سنین بین 20تا 35 سال استفاده بیشتری دارد اگر با سفید مخلوط شود رنگ صورتی بوجود می آید که رنگی احساسی و شاعرانه است و اگر با مشکی مخلوط کنیم خرمایی می شود که رنگ اشرافی است رنگ قرمز اولین رنگ در رشد و شخصیت انسان است نارنجی جزء رنگهای گرم است ‏ رنگ شادابی و جوانی است و نشانه بلوغ مردانه است ‏ زرد ‏ ‏ ‏ ‏ رنگ اخطار است تعصب ،شادمانی و آفتاب است رنگ گل نرگس است اگر زرد را با سفید مخلوط کنیم رنگ لیموئی بوجود می آید آبی ‏ ‏ ‏ ‏ نشانه صمیمیت ،شفافیت و وفاداری است رنگ تحقق و اتحاد است رنگ آرامش و روحانی است بهترین رنگ برای ورزش می باشد سبز سنبل طبیعت ،درختان ،صلح و صفا است ‏ رنگ تجمل طراوت و آبادانی است بنفش رنگ دلفریبی است و رویایی است رنگ اضطراب و پشیمانی است ظاهری زیبا و درونی آشفته دارد قهوه ای ‏ ‏ ‏ ‏ رنگ گرمی است همچون خاک غنی و پر بار است رنگ استواری و قدرت می باشد اگر مقداری سفید با آن مخلوط کنیم رنگی است که بوی کهنگی و روستایی است سفید ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ رنگ کمکی است پاکدامنی ،سمبل صلح و دوستی است نور و روشنایی است سعادت و جوانی است نشانه زمستان و برف است متصل به فرشتگان است سیاه ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ رنگ کمکی است نشانه عزا و ماتم است ترس و ظلمت است محبوب سیاستمداران و هنرمندان است متصل به شیطان است طعم و مزه رنگها ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ قرمز – شیرین مثل هندوانه زرد – ترش مثل لیموترش سبز – بی مزه و گوارا مثل جمن بنفش – گس مثل خرمالو نارنجی – رسیده بودن مثل پرتقال آبی – بی مزه مثل آب ترکیب رنگها دایره رنگ طول موج ‏ فاصله بین دو نقطه هم فاز را طول موج گویند فرکانس تعداد موجهایی که در یک ثانیه تولید می شود ‏ طول موج رنگها ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 800-650قرمز 640-590نارنجی 580-550زرد 520-490سبز 480-460آبی 450-440نیلی 430-490بنفش خصوصیات در دایره رنگ ‏ ‏ ‏ زرد آبی و قرمز سه رنگ اصلی بحساب می آیند سبز بنفش و نارنجی سه رنگ ثانویه اند که از ترکیب رنگهای اصلی تشکیل می گردند رنگهای دیگر ثالثه اند که از ترکیب رنگهای اولیه و ثانویه حاصل می شوند مشخصات دایره رنگ ‏ ‏ ‏ هارمونییاتشابههررنگبارنگبغلخودش هارمونیاستیعنیهررنگدارایدورنگهارمونیاست رنگهایمکملهررنگفقطیکرنگمکملداردبهترینت رکیبجهتعکاسیونقاشیاستفادهازرنگمکملاستآزما یشتشکیلرنگمکملدرچشمهررنگبارنگروبرویخودمک ملمیشودازترکیبرنگهایمکملخاکستریبدستمیآید رنگهایمتضاداگردرجهتحرکتعقربههایساعتحرکتکن یماگرچهاررنگبشماریمرنگجهارمبارنگاولمتضاداست خطوط در تصویر -1 حقیقی :الف – عمودی :استواری در عکس را تداعی می کنند ب -افقی :آرامش را تداعی می کنند ج -مورب : سرعت را تداعی می کنند -2خطوط مجازی :خطوطی که دیده نمی شود ولی برای اجسام متحرک ما آنرا رسم می کنیم مثل حرکات ورزشی -3تخیلی یا فرضی :خطوطی که برای اجسام ثابت در نظر گرفته می شود و زیر گروه خطوط مجازی است .مثل مناره مسجد – خط دید خطوط افقي ‏ حتما تا به حال اتفاق افتاده كه ساعت ها كنار دريا بايستيد، به افق دريا نگاه كنيد و احساس كنيد كه زمان را فراموش كرده ايد و ديگر هيچ دلواپسي نداريد .بله؛ خطوط افق! اين خطوط حس استايي ،آرامش ،ثبات ،پايداري ،عدم تغيير، عدم تعلق به زمان و آسودگي را القا مي كنند؛ گويا عکس يا بخشي از آن ،در يک لحظه زماني فريز شده و ساكن است؛ مثل دشت ها ،اشياء افتاده ،افراد خوابيده و . ...اين خطوط مي توانند با عناصر پوياتر عكس ايجاد تضاد كنند.  اگر مي خواهيد تاثير آرام و پايدار يك افق 2را برجسته سازيد از كادر افقي بهره ببريد و متناوبا اگر مي خواهيد بر خطوط افقي 3تاكيد دوباره اي داشته باشيد از كادر عمودي بهره ببريد خطوط عمودي ‏ ‏ ‏ خطوط عمود اين قابليت را دارند تا حاالت و احساسات مختلفي را درعكس پديد آورند .از حس قدرت گرفته (مثال آسمان خراش ها) تا حس رشد و شكوفايي (درختان) .اين خطوط حس عظمت ،جالل و تسلط را بر مي انگيزند. استفاده بجا از اين خطوط همچنين مي تواند حس پايداري، آرامش ،دوام و استحكام را القا كند ،كه در اين صورت، مثل خطوط افقي عمل مي كنند. مثال درختان وسط يك بيشه مه آلود ،حصارهاي كهنه يك دشت متروك ،شكل صخره ها و . ...  قطعا شما هم تجربه كرده ايد؛ همان طور كه خطوط افقي با كادر افقي تشديد مي شوند ،خطوط عمود هم با استفاده از كادر عمودي برجسته تر خواهند شد .اين باعث مي شود بر ارتفاع شيء عمودي تاكيد شود و بلند تر به نظر برسد خطوط همگرا ‏ چشم به طور طبيعي به جايي كه خطوط متقاطع به هم مي رسند كشيده مي شود .براي تاثير بيشتر و ايجاد جذابيت بصري قوي تر ،بهتر است كه موضوع عكس را نزديك خطوط همگرا قرار دهيد .هرچند كه گاهي اين خطوط خود سوژه عكس مي شوند و نيازي به هيچ سوژه ديگر نيست.  اين خطوط مي توانند چيزها را به دو بخش تقسيم كنند، توازي ايجاد كنند يا به شما كمك كنند سايز عكس را تغيير دهيد .اين خطوط نوعي جريان يا عمق را به عكس شما مي افزايند؛ همچنين نوعي حس فاصله يا پيمودن! مثال خطوط انتقال برق ،پلكان ،ريل هاي راه آهن چهار نکته درباره خطوط همگرا ‏ ‏ زواياي مختلف را امتحان کنيد:مي توانيد خطوط را در نقطه سكون و مرده عكس و به صورت متقارن قرار دهيد يعني مي توانيد خطوط را در مرکز کادر قرار دهيد .يا خطوط را بصورت قطري و مورب در کادر قرار دهيد که از گوشه پايين کادر شروع و به گوشه باال سمت مخالف ختم شود .تغيير زاويه ها باعث پوياتر شدن عکسها مي شود..  ‏ از لنزهاي وايد بهره بگيريد:لنزها مي توانند اثر خطوط همگرا را بکلي تغيير دهد و در اين زمينه لنزهاي وايد موثرتر هستند ،بخصوص زماني که دوربين را بين خطوط قرار ميدهيد .اينکار باعث ميشود فاصله خطوط در نقطه شروع بيشتر از اندازه واقعي بنظر برسد که اين اغراق اثر قدرتمندي بر عکس دارد.  ‏ نقطه همگرايي را مشخص کنيد:اين خطوط چشم را به سمت نقطه همگرايي مي کشند .پس قاعده 3/1را مد نظر داشته باشيد زيرا آنها نقاط توجه درعکس را مشخص مي کنند .همچنين بياد داشته باشيد اگر نقطه همگرا خارج از کادر باشد بيننده به سمت خارج عکس هدايت شده و ممکن است حس کنجکاوي وي برانگيخته شود .به طور كلي از خطوطي كه چشم مخاطب را به خارج از عكس مي كشاند اجتناب كنيد.  ‏ در نقطه همگرايي المان و نقطه جالب توجه بيفزاييد:گاهي مي توان شي ء يا چيزي را براي جلب توجه در نقطه همگرايي قرار داد مثأل صبر کنيد تا قطاري درانتهاي ريل ديده شود ،يا فردي باالي پله ها قرار گيرد .گاهي اوقات هم ترکيب بندي بقدري قوي است که نياز به هيچ عنصر ديگري در کادر نداريم. خطوط منحني ‏ خطوط منحني ،خطوط جذابي هستند و مي توانند هدايتگر خوبي باشند اين خطوط حس آرامش را منتقل مي كنند .يك راه مواج پيچ در پيچ ،چشم را به سمت خود مي كشاند .مثال مسير پر پيچ و خم يك رودخانه يا يك معبر در جنگل. ‏ "انحناي ،"Sخط افسون و زيبايي ناميده مي شود ‏  ‏ اين خطوط الزاما اس شكل نيستند بلكه هر خط پيچ و تاب دار ،يك خط منحني ست. اين خطوط همچنين فرم را برجسته مي كنند و به اشياي بي جان (گيتار ،گلدان و ) ...زندگي مي بخشند .بخاطر بسپاريد كه همه خطوط در طبيعت متقارن نيستند. خطوط هادي ‏ ‏ خطوطي كه همچون برج هاي ديدباني چشم ما را به نقطه توجه عكس مي كشانند و يا بر عنصر "مسافت" و يا "ارتفاع" در عكس تاكيد مي كنند. از خطوط (هادي) به منظور خلق يك روايت تصويري درتركيب بندي استفاده مي شود .اين خطوط براي جلب چشم ها به يك نقطه كانوني كه مي خواهيد برجسته كنيد، استفاده مي شوند ،چشم مخاطب را در عكس مي گردانند و از سرگرداني چشم در عكس جلوگيري مي كنند.  همچنين مي توانند ارتباط عناصر پيش زمينه و پس زمينه را برقرار كنند .قوي ترين اثر خطوط هادي ،تمركز بر روي موضوع اصلي است .اين مي تواند شئ يا بخشي از طبيعت باشد اما اغلب يك شخص يا انسان است پس دو نكته را به خاطر بسپاريد: ‏ ‏ -1مطمئن شويد كه خطوط به مهم ترين شئ در عكس اشاره مي كنند. -2مطمئن شويد كه خطوط به خارج از عكس اشاره نمي كنند .خطوطي كه به خارج از عكس اشاره مي كنند موجب مي شوند چشم مخاطب عكس را ترك كند .اين عكس را تضعيف كرده و ممكن است موجب شود اشتياق مخاطب به عكس را كامال از بين ببرد.  و در نهايت اينكه ،بهترين خطوط هادي از پايين سمت چپ كادر شروع مي شوند (البته نه درست از رأس گوشه ها). خطوط قطري (مورب) ‏ ‏ ريتم خطوط قطري (مورب) عموما ً چشم مخاطب را به سمت عكس مي كشانند .اين خطوط با قطع خطوط ديگر نقاط توجه در عكس بوجود مي آورند و اغلب با اشاره بر پرسپكتيو به عكس عمق مي دهند. همچنين احساس عدم پايداري ،تحرك و پويايي ،انرژي و حركت بيشتر به عكس مي بخشند ،مثال درختاني كه باد قامتشان را خم كرده ،دونده اي كه در خط شروع مهياي دويدن است ،شيب كوهي كه به آسمان ختم ميشود ،جوي ها، امواج و شاخه ها و . ...خالصه آنكه اين خطوط به يك تركيب ايستا و ساكن تحرك و انرژي مي دهند.  مطالعات مختلفي مبني بر اينكه افراد چگونه عكس را مشاهده مي كنند صورت گرفته كه اغلب گفته مي شود افراد طبيعتا عكس را از چپ به راست مي بينند و از اين رو خط موربي كه از گوشه سمت چپ پايين شروع شود و به گوشه سمت راست باال ختم شود ،مفيد تر خواهد بود .هرچند كه اين يك قانون كلي نيست و  مثال خطوط مي توانند از مركز كادر به هر يك از گوشه ها برسند .البته نبايد با يك خط ناشيانه عكستان را دو نيم كنيد بلكه ال به الي اشكال به دنبال انحنا ها و الگوهايي باشيد كه اين كار را به صورت طبيعي براي شما انجام دهند .همچنين خط قطري نبايد دقيقا از گوشه اي به گوشه ي ديگر برسد، بلكه بهتر است خارج از مركز و به اطراف گوشه ها برسد. نهايتا همچون خطوط افقي و عمودي ،خطوط موربي كه با الگوي خاصي در عكس تكرار شوند ،مي توانند في نفسه موضوع اصلي عكس شما واقع شوند .مثال يك مزرعه تازه شخم زده شده يا شيارهاي يك تپه ماسه اي. خطوط نامنظم و ناهموار ‏ ‏ نوعي از خطوط كه اغلب مطلوب هيچ بيننده اي قرار نمي گيرد خطوط نامنظم هستند .خطوط نامنظم و ناهموار ما را بر روي زنجيرهاحساسات يک قدم فرا‌تر مي‌برند. در حالي که خطوط مورب ما را به حوزه پويايي مي‌برند، خطوط نامنظم و ناهموار عموما ً حس عدم آرامش ،تنش و يا ترس را به بيننده عکس القا مي‌کنند. استفاده بيش از حد از اين خطوط مي‌تواند حسي وهم آور و منفي را به بيننده القا کند (که ممکن است دقيق‌ا ً همان هدفي باشد که عکاس به دنبال آن است).  بنابراين ،اين خطوط ابزاري در دست عکاس‌اند تا بتوانند احساس بي‌قراري و آشفتگي را به بيننده القا کند .به عنوان مثال مي‌توان به ريشه گياهان ،دندان يک تمساح ،قله‌هاي خشن کوهستان و فلزات درهم‌پيچيده يک اتومبيل متالشي‌شده اشاره کرد .مي توان گفت خطوط زيكزاك هم از انواع خطوط ناهموار هستند.

51,000 تومان