زیبایی شناسی
اسلاید 1: زیبایی شناسی به دو دسته تقسیم مشود:1- مادی : مثل یک شاخه گل زیبا2- معنوی : مثل لبخند شیرین یک بچه ، مهرمادریبزرگترین زیبایی معنوی قرآن می باشد
اسلاید 2: انواع رنگ از نظر دما1- رنگ گرم : قرمز ، قهوه ای ، نارنجی و بنفش2- رنگ سرد : آبی ، سبز ، لیموئی
اسلاید 3: رنگ قرمز رنگ پرشوری است ، رنگ زبانه های آتش است رنگ قلب ، خشونت ، تحرک و پرخاشگری ، پیکار و شهادت است قرمز نگاه را به سوی خود می کشاند . هیجان انگیز است و بر روی اعصاب اثر می گذارد رنگ جوانی و شهوت است ، در سنین بین 20 تا 35 سال استفاده بیشتری دارد اگر با سفید مخلوط شود رنگ صورتی بوجود می آید که رنگی احساسی و شاعرانه است و اگر با مشکی مخلوط کنیم خرمایی می شود که رنگ اشرافی است رنگ قرمز اولین رنگ در رشد و شخصیت انسان است
اسلاید 4:
اسلاید 5: نارنجیجزء رنگهای گرم است رنگ شادابی و جوانی است و نشانه بلوغ مردانه است
اسلاید 6:
اسلاید 7:
اسلاید 8: زردرنگ اخطار استتعصب ، شادمانی و آفتاب استرنگ گل نرگس است اگر زرد را با سفید مخلوط کنیم رنگ لیموئی بوجود می آید
اسلاید 9:
اسلاید 10: آبینشانه صمیمیت ، شفافیت و وفاداری است رنگ تحقق و اتحاد است رنگ آرامش و روحانی استبهترین رنگ برای ورزش می باشد
اسلاید 11:
اسلاید 12: سبزسنبل طبیعت ، درختان، صلح و صفا است رنگ تجمل طراوت و آبادانی است
اسلاید 13:
اسلاید 14: بنفشرنگ دلفریبی است و رویایی استرنگ اضطراب و پشیمانی است ظاهری زیبا و درونی آشفته دارد
اسلاید 15:
اسلاید 16: قهوه ایرنگ گرمی است همچون خاک غنی و پر بار است رنگ استواری و قدرت می باشد اگر مقداری سفید با آن مخلوط کنیم رنگی است که بوی کهنگی و روستایی است
اسلاید 17: سفید رنگ کمکی است پاکدامنی ، سمبل صلح و دوستی است نور و روشنایی است سعادت و جوانی است نشانه زمستان و برف استمتصل به فرشتگان است
اسلاید 18:
اسلاید 19: سیاهرنگ کمکی استنشانه عزا و ماتم استترس و ظلمت استمحبوب سیاستمداران و هنرمندان است متصل به شیطان است
اسلاید 20:
اسلاید 21: طعم و مزه رنگهاقرمز – شیرین مثل هندوانهزرد – ترش مثل لیموترشسبز – بی مزه و گوارا مثل جمنبنفش – گس مثل خرمالونارنجی – رسیده بودن مثل پرتقالآبی – بی مزه مثل آب
اسلاید 22: ترکیب رنگها
اسلاید 23: دایره رنگ
اسلاید 24:
اسلاید 25: طول موج فاصله بین دو نقطه هم فاز را طول موج گویند
اسلاید 26: فرکانستعداد موجهایی که در یک ثانیه تولید می شود
اسلاید 27: طول موج رنگها800-650 قرمز640-590 نارنجی580-550 زرد520-490سبز480-460آبی450-440نیلی430-490بنفش
اسلاید 28: خصوصیات در دایره رنگزرد آبی و قرمز سه رنگ اصلی بحساب می آیندسبز بنفش و نارنجی سه رنگ ثانویه اند که از ترکیب رنگهای اصلی تشکیل می گردندرنگهای دیگر ثالثه اند که از ترکیب رنگهای اولیه و ثانویه حاصل می شوند
اسلاید 29: مشخصات دایره رنگهارمونی یا تشابه : هر رنگ با رنگ بغل خودش هارمونی است . یعنی هر رنگ دارای دو رنگ هارمونی استرنگهای مکمل : هر رنگ فقط یک رنگ مکمل دارد . بهترین ترکیب جهت عکاسی و نقاشی استفاده از رنگ مکمل است . (آزمایش تشکیل رنگ مکمل در چشم) . هر رنگ با رنگ روبروی خود مکمل می شود . از ترکیب رنگهای مکمل خاکستری بدست می آیدرنگهای متضاد: اگر در جهت حرکت عقربه های ساعت حرکت کنیم اگر چهار رنگ بشماریم رنگ جهارم با رنگ اول متضاد است
اسلاید 30: خطوط در تصویر1- حقیقی : الف – عمودی : استواری در عکس را تداعی می کنند ب- افقی : آرامش را تداعی می کنند ج- مورب : سرعت را تداعی می کنند2- خطوط مجازی : خطوطی که دیده نمی شود ولی برای اجسام متحرک ما آنرا رسم می کنیم مثل حرکات ورزشی3- تخیلی یا فرضی : خطوطی که برای اجسام ثابت در نظر گرفته می شود و زیر گروه خطوط مجازی است . مثل مناره مسجد – خط دید
اسلاید 31: خطوط افقيحتما تا به حال اتفاق افتاده كه ساعت ها كنار دريا بايستيد، به افق دريا نگاه كنيد و احساس كنيد كه زمان را فراموش كرده ايد و ديگر هيچ دلواپسي نداريد. بله؛ خطوط افق! اين خطوط حس استايي، آرامش، ثبات، پايداري، عدم تغيير، عدم تعلق به زمان و آسودگي را القا مي كنند؛ گويا عکس يا بخشي از آن، در يک لحظه زماني فريز شده و ساكن است؛ مثل دشت ها، اشياء افتاده، افراد خوابيده و ... . اين خطوط مي توانند با عناصر پوياتر عكس ايجاد تضاد كنند.
اسلاید 32:
اسلاید 33:
اسلاید 34: اگر مي خواهيد تاثير آرام و پايدار يك افق2 را برجسته سازيد از كادر افقي بهره ببريد و متناوبا اگر مي خواهيد بر خطوط افقي3 تاكيد دوباره اي داشته باشيد از كادر عمودي بهره ببريد
اسلاید 35: خطوط عموديخطوط عمود اين قابليت را دارند تا حالات و احساسات مختلفي را درعكس پديد آورند. از حس قدرت گرفته (مثلا آسمان خراش ها) تا حس رشد و شكوفايي (درختان). اين خطوط حس عظمت، جلال و تسلط را بر مي انگيزند. استفاده بجا از اين خطوط همچنين مي تواند حس پايداري، آرامش، دوام و استحكام را القا كند، كه در اين صورت، مثل خطوط افقي عمل مي كنند.مثلا درختان وسط يك بيشه مه آلود، حصارهاي كهنه يك دشت متروك، شكل صخره ها و ... .
اسلاید 36:
اسلاید 37:
اسلاید 38: قطعا شما هم تجربه كرده ايد؛ همان طور كه خطوط افقي با كادر افقي تشديد مي شوند، خطوط عمود هم با استفاده از كادر عمودي برجسته تر خواهند شد. اين باعث مي شود بر ارتفاع شيء عمودي تاكيد شود و بلند تر به نظر برسد
اسلاید 39: خطوط همگراچشم به طور طبيعي به جايي كه خطوط متقاطع به هم مي رسند كشيده مي شود. براي تاثير بيشتر و ايجاد جذابيت بصري قوي تر، بهتر است كه موضوع عكس را نزديك خطوط همگرا قرار دهيد. هرچند كه گاهي اين خطوط خود سوژه عكس مي شوند و نيازي به هيچ سوژه ديگر نيست.
اسلاید 40:
اسلاید 41:
اسلاید 42: اين خطوط مي توانند چيزها را به دو بخش تقسيم كنند، توازي ايجاد كنند يا به شما كمك كنند سايز عكس را تغيير دهيد. اين خطوط نوعي جريان يا عمق را به عكس شما مي افزايند؛ همچنين نوعي حس فاصله يا پيمودن! مثلا خطوط انتقال برق، پلكان، ريل هاي راه آهن
اسلاید 43: چهار نکته درباره خطوط همگرا- زواياي مختلف را امتحان کنيد:مي توانيد خطوط را در نقطه سكون و مرده عكس و به صورت متقارن قرار دهيد يعني مي توانيد خطوط را در مرکز کادر قرار دهيد. يا خطوط را بصورت قطري و مورب در کادر قرار دهيد که از گوشه پايين کادر شروع و به گوشه بالا سمت مخالف ختم شود. تغيير زاويه ها باعث پوياتر شدن عکسها مي شود..
اسلاید 44: - از لنزهاي وايد بهره بگيريد:لنزها مي توانند اثر خطوط همگرا را بکلي تغيير دهد و در اين زمينه لنزهاي وايد موثرتر هستند، بخصوص زماني که دوربين را بين خطوط قرار ميدهيد. اينکار باعث ميشود فاصله خطوط در نقطه شروع بيشتر از اندازه واقعي بنظر برسد که اين اغراق اثر قدرتمندي بر عکس دارد.
اسلاید 45: - نقطه همگرايي را مشخص کنيد:اين خطوط چشم را به سمت نقطه همگرايي مي کشند. پس قاعده 3/1 را مد نظر داشته باشيد زيرا آنها نقاط توجه درعکس را مشخص مي کنند. همچنين بياد داشته باشيد اگر نقطه همگرا خارج از کادر باشد بيننده به سمت خارج عکس هدايت شده و ممکن است حس کنجکاوي وي برانگيخته شود. به طور كلي از خطوطي كه چشم مخاطب را به خارج از عكس مي كشاند اجتناب كنيد.
اسلاید 46: - در نقطه همگرايي المان و نقطه جالب توجه بيفزاييد:گاهي مي توان شي ء يا چيزي را براي جلب توجه در نقطه همگرايي قرار داد مثلأ صبر کنيد تا قطاري درانتهاي ريل ديده شود، يا فردي بالاي پله ها قرار گيرد. گاهي اوقات هم ترکيب بندي بقدري قوي است که نياز به هيچ عنصر ديگري در کادر نداريم.
اسلاید 47: خطوط منحنيخطوط منحني، خطوط جذابي هستند و مي توانند هدايتگر خوبي باشنداين خطوط حس آرامش را منتقل مي كنند. يك راه مواج پيچ در پيچ، چشم را به سمت خود مي كشاند. مثلا مسير پر پيچ و خم يك رودخانه يا يك معبر در جنگل.انحناي S، خط افسون و زيبايي ناميده مي شود
اسلاید 48:
اسلاید 49:
اسلاید 50:
اسلاید 51: اين خطوط الزاما اس شكل نيستند بلكه هر خط پيچ و تاب دار، يك خط منحني ست.اين خطوط همچنين فرم را برجسته مي كنند و به اشياي بي جان (گيتار، گلدان و ... ) زندگي مي بخشند. بخاطر بسپاريد كه همه خطوط در طبيعت متقارن نيستند.
اسلاید 52: خطوط هاديخطوطي كه همچون برج هاي ديدباني چشم ما را به نقطه توجه عكس مي كشانند و يا بر عنصر مسافت و يا ارتفاع در عكس تاكيد مي كنند.از خطوط (هادي) به منظور خلق يك روايت تصويري درتركيب بندي استفاده مي شود. اين خطوط براي جلب چشم ها به يك نقطه كانوني كه مي خواهيد برجسته كنيد، استفاده مي شوند، چشم مخاطب را در عكس مي گردانند و از سرگرداني چشم در عكس جلوگيري مي كنند.
اسلاید 53:
اسلاید 54: همچنين مي توانند ارتباط عناصر پيش زمينه و پس زمينه را برقرار كنند. قوي ترين اثر خطوط هادي، تمركز بر روي موضوع اصلي است. اين مي تواند شئ يا بخشي از طبيعت باشد اما اغلب يك شخص يا انسان است
اسلاید 55: پس دو نكته را به خاطر بسپاريد:1- مطمئن شويد كه خطوط به مهم ترين شئ در عكس اشاره مي كنند.2- مطمئن شويد كه خطوط به خارج از عكس اشاره نمي كنند. خطوطي كه به خارج از عكس اشاره مي كنند موجب مي شوند چشم مخاطب عكس را ترك كند. اين عكس را تضعيف كرده و ممكن است موجب شود اشتياق مخاطب به عكس را كاملا از بين ببرد.
اسلاید 56: و در نهايت اينكه، بهترين خطوط هادي از پايين سمت چپ كادر شروع مي شوند (البته نه درست از رأس گوشه ها).
اسلاید 57: خطوط قطري (مورب)ريتم خطوط قطري (مورب) عموماً چشم مخاطب را به سمت عكس مي كشانند. اين خطوط با قطع خطوط ديگر نقاط توجه در عكس بوجود مي آورند و اغلب با اشاره بر پرسپكتيو به عكس عمق مي دهند.همچنين احساس عدم پايداري، تحرك و پويايي، انرژي و حركت بيشتر به عكس مي بخشند، مثلا درختاني كه باد قامتشان را خم كرده، دونده اي كه در خط شروع مهياي دويدن است، شيب كوهي كه به آسمان ختم ميشود، جوي ها، امواج و شاخه ها و ... . خلاصه آنكه اين خطوط به يك تركيب ايستا و ساكن تحرك و انرژي مي دهند.
اسلاید 58: مطالعات مختلفي مبني بر اينكه افراد چگونه عكس را مشاهده مي كنند صورت گرفته كه اغلب گفته مي شود افراد طبيعتا عكس را از چپ به راست مي بينند و از اين رو خط موربي كه از گوشه سمت چپ پايين شروع شود و به گوشه سمت راست بالا ختم شود، مفيد تر خواهد بود. هرچند كه اين يك قانون كلي نيست و
اسلاید 59: مثلا خطوط مي توانند از مركز كادر به هر يك از گوشه ها برسند. البته نبايد با يك خط ناشيانه عكستان را دو نيم كنيد بلكه لا به لاي اشكال به دنبال انحنا ها و الگوهايي باشيد كه اين كار را به صورت طبيعي براي شما انجام دهند. همچنين خط قطري نبايد دقيقا از گوشه اي به گوشه ي ديگر برسد، بلكه بهتر است خارج از مركز و به اطراف گوشه ها برسد. نهايتا همچون خطوط افقي و عمودي، خطوط موربي كه با الگوي خاصي در عكس تكرار شوند، مي توانند في نفسه موضوع اصلي عكس شما واقع شوند. مثلا يك مزرعه تازه شخم زده شده يا شيارهاي يك تپه ماسه اي.
اسلاید 60: خطوط نامنظم و ناهموارنوعي از خطوط كه اغلب مطلوب هيچ بيننده اي قرار نمي گيرد خطوط نامنظم هستند. خطوط نامنظم و ناهموار ما را بر روي زنجيرهاحساسات يک قدم فراتر ميبرند.در حالي که خطوط مورب ما را به حوزه پويايي ميبرند، خطوط نامنظم و ناهموار عموماً حس عدم آرامش، تنش و يا ترس را به بيننده عکس القا ميکنند. استفاده بيش از حد از اين خطوط ميتواند حسي وهم آور و منفي را به بيننده القا کند (که ممکن است دقيقاً همان هدفي باشد که عکاس به دنبال آن است).
اسلاید 61:
اسلاید 62:
اسلاید 63:
اسلاید 64:
اسلاید 65: بنابراين، اين خطوط ابزاري در دست عکاساند تا بتوانند احساس بيقراري و آشفتگي را به بيننده القا کند. به عنوان مثال ميتوان به ريشه گياهان، دندان يک تمساح، قلههاي خشن کوهستان و فلزات درهمپيچيده يک اتومبيل متلاشيشده اشاره کرد. مي توان گفت خطوط زيكزاك هم از انواع خطوط ناهموار هستند.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.