معماری و عمرانعلوم مهندسی

زیبایی شناسی در معماری 2

صفحه 1:
بررسی زیبایی سناسی ۳ splesa لك زهرا كودرزى ‎Cen‏

صفحه 2:
مقدمه : ۳ زیبایی شناسی از نظر لغوی * عوامل موثر بر فرآیند احساس زیبایی ‎ese one coe‏ 1 Se ena ree ae

صفحه 3:
78 فلسقه زيبايى شناسى ‎Pe‏ ‎eee reel)‏ | علم» صنعت نسبی | مطلق

صفحه 4:
عوامل موثر بر فرآیند احساس زیبایی : زمینه تاریخی * قدمت " بافت شخضيت انسان 1 ed

صفحه 5:
کارکردگرایی نظر يات ‎ere‏ هگل re ete Loon Reser ne ee برنارد بولزانو

صفحه 6:
Villa Mairea Alvar Aalto

صفحه 7:
‎Ln) oe cd ced‏ ی سس ‎al‏ 2 ‎SoS ‏ا‎ aaa ‎70 0 eas ‎ee eae‏ ات ‎Pee RD ea) ‎0 ‎۱ ‏ل له ‎٩‏ الهام از طبیعت ‎

صفحه 8:
Aalto: A dwelling is an area which should offer protected areas for meals, sleep, work and play.

صفحه 9:
درخواست کارفرما: ‎-١‏ بنايى فنلاندى با روح عصر خود ‏ل ا )۱/2 ات ‏۴- استفاده از تکنولوژی روز ‎

صفحه 10:
الهام از خانه آبشار رایت ( در کروکی های اولیه ) استفاده از بالكن هاى بزرك

صفحه 11:

صفحه 12:
الهام از صخخره ها و طبيعت اطراف

صفحه 13:
استفاده از يلان اشكل ع لست 5 ۳ 1۳۹۳۹ PT RY Con Pe pore Came SDS PN ra ‘Greatauiiainge,com

صفحه 14:
اشاره به طبيعت eS ECD. TIS een el ‏ل‎ BES ‏اركانيك. بيش مى برد.‎

صفحه 15:
مس تست استفاده فت دو شاخه همچون دو 7

صفحه 16:
تجلى جنكل در ويلا با استفاده از ستون هاى جوبى

صفحه 17:
۳ pore Sie ne Lot) ene L)

صفحه 18:
Fea Ceres TI Leer Rae Nees) CORE TC ‏ا‎

صفحه 19:

صفحه 20:
Bc ene.

صفحه 21:
از تنه درختان در بدو ورود احضار یک جنگل کوچک با استفاده

صفحه 22:
‎ee ad‏ له ‎= leo ‏ات‎ ‎ ‏الهام از تقسيم بندى درهاى خانه جاى

صفحه 23:

صفحه 24:
(0

صفحه 25:
Pera sn yer ree rey ‏و فرم های متفاوت در جزییات‎

صفحه 26:
جزییات در اتاق کودکان * ایجاد فضای بازی کنار اتاق کودکان * استفاده از وسایل ورزشی و صندلی های کم ارتفاع 0 0 تک = 2 5 لا و

صفحه 27:

صفحه 28:
ایجاد انحنا در مرز ‎non va‏ و جوب كفبوش

صفحه 29:
تنوع در استفاده از مصالح تضاد در جنس مصالح به کار رفته: ۱ مقابل سطح صاف دیوار آجری سفید کاری شده

صفحه 30:
به كار بردن مصالح متنوع در نما به دليل ۱ 000000 مصالح طبيعى

صفحه 31:
ل كك

صفحه 32:
استفاده از رنك و مصالح مختلف برای ایجادتنوع و تضاد در نما

صفحه 33:

صفحه 34:
or nee oe Se ene Ss) رنگ سفید دیوارها ایجاد حالت روحانی 570 ‎Pere ee‏

صفحه 35:
زاویه دار بودن پنجره ها نسبت به ورودی ‎La |‏ افزایش زاویه دید نسبت به طبیعت اطراف استفاده بهینه از نور طبیعی ‎es]‏ نما

صفحه 36:
ع : & 5 9 3 3 ۳ 1 رفته از ات

صفحه 37:

صفحه 38:
طبقه همکف ‎ae‏ ۱۳۳۲ .. بخش عمومى (اتاق يذيرابى ‎٠‏ اتاق خدمه ‎٠‏ و اناق هاى خانوادكى)

صفحه 39:
اتاق موسیقی Pen es] ۳ 00 ‏ا‎ ‏كتابخانه‎

صفحه 40:
لالز 500 به عنوان قفسه های گلخانه

صفحه 41:

صفحه 42:

صفحه 43:
منابع: لل ‎Fe are ear ere orn Og‏ ‎Se ea eS eed me‏ * مبانى معمارى از فرم تا مكانب ترجمه سيمون أيوازيان * معمارى: حضورء زبان و مكان» شولتس ‎Barchitectures‏ * ‎www.alvaraalto.fi‏ *

بررسی زیبایی شناسی در معماری فاطمه توکلی زهرا گودرزی مریم علیگل زاده نیلوفر مشفق طرح – 2پاییز 88 مقدمه : زیبایی شناسی از نظر لغوی عوامل موثر بر فرآیند احساس زیبایی مباحث قابل بحث در زیبایی بررسی نظریات موجود در زیبایی شناسی زیبایی شناسی فلسفه اخالق،دین روان شناسی ،جامعه شناسی علم ،صنعت ... نسبی /مطلق عوامل موثر بر فرآیند احساس زیبایی : زمینه تاریخی قدمت بافت شخصیت انسان مدل فرهنگی حاکم بر جامعه کارکردگرایی نظریات ویتروویوس هگل ” شناخت زیبایی بدون صرف نیرو است و به عکس به ما نیرو می دهد“ . برنارد بولزانو Villa Mairea Alvar Aalto خصوصیات معماری آلتو به طور کلی به شرح زیر است : -1آزادی و روانی فرم -2عدول از خطوط Qمستقیم و زوایای 90درجه -3کیفیت تندیس گونه آثار -4استفاده از مصالح طبیعی به خصوص چوب -5انحنای دیوار ها و سیالیت فرم -6دیوارهای موجی شکل -7وحدت بین زندگی و معماری -8کشاندن محیط بیرون به داخل -9الهام از طبیعت -10جاری بودن روح مکان در آثارش -11تنوع و دقت در جزییات Aalto: A dwelling is an area which should offer protected areas for meals, sleep, work and play. درخواست کارفرما: -1بنایی فنالندی با روح عصر خود -2ایجاد یک گالری هنر برای Maire Gullichsen -3ایجاد یک اتوپیای اجتماعی -4استفاده از تکنولوژی روز الهام از خانه آبشار رایت ( در کروکی های اولیه ) استفاده از بالکن های بزرگ استفاده از حجم های شناور در طبیعت یادآور شکل طبیعی صخره ها و جریان رود الهام از طبیعت استفاده از دیوارهای موجی شکل در اسکیس های بعدی الهام از صخره ها و طبیعت اطراف استفاده از پالن Lشکل مزایای پالن Lشکل: -1ایجاد حریم -2جدا کردن اتاق مهمان و خدمه از فعالیت های خانوادگی -3ایجاد دو حیاط -4رواج این پالن ها در عمارات اشرافی اسکاندیناوی اشاره به طبیعت استفاده از فرم ها و بافت های طبیعی ،معماری ویال مایرا را به سوی یک معماری ارگانیک ،پیش می برد. استفاده از ستون دو شاخه همچون دو تنه درخت کاج تجلی جنگل در ویال با استفاده از ستون های چوبی گچ بری شومینه رهایی از مجاورت بی لطافت دیوار و شیشه شکافی درخشان دور تا دور کQتابخانه با استفاده از پارتیشن های متحرک خلق برشی افقی از جنگل برش افقی از جنگل احضار یک جنگل کوچک با استفاده از تنه درختان در بدو ورود الهام از معماری سنتی ژاپن اتاق باغچه الهام از تقسیم بندی درهای خانه چای جدایی فضای نشیمن و اتاق پذیرایی توسط تیرک های چوبی نامتقارن و آزاQد استفاده از الیاف طبیعی تنوع در جزییات دقت زیاد در تنوع بخشیدن و استفاده ا ز مصالح و فرم های متفاوت در جزییات جزییات در اتاق کودکان ایجاد فضای بازی کنار اتاق کودکان استفاده از وسایل ورزشی و صندلی های کم ارتفاع کفپوش استفاده از چوب و موزاییک های کوچک با رنگ قهوه ای در پذیرایی برای ایجاد تضاد ،تنوع و جلوگیری از یکنواختی فضا ایجاد انحنا در مرز اتصال موزاییک ها و چوب کفپوش تنوع در استفاده از مصالح تضاد در جنس مصالح به کار رفتQه: خشن بودن سنگ خارای زیر شومینه در مقابل سطح صاف دیوار آجری سفید کاری شده به کار بردن مصالح متنوع در نما به دلیل ایجاد تنوع و تضاد و تاکید بر استفاده از مصالح طبیعی رنگی ترین نمای خانه برج چوبی تیره رنگ آبی سیر سفالی دیوار سفید کاری شده چوب بلوط سبزی گیاهان استفاده از رنگ و مصالح مختلف برای ایجاد تنوع و تضاد در نما استفاده زیاد از پنجره های وسیع رنگ بنا در زمینه ی طبیعی رنگ سفید دیوارها ایجاد حالت روحانی جلوه ی قسمتی از آسمان در زمین تضاد با رنگ طبیعت نمایان شدن بنا بازتاب طبیعت اطراف در بنا در فصل زمستان زاویه دار بودن پنجره ها نسبت به ورودی افزایش زاویه دید نسبت به طبیعت اطراف استفاده بهینه از نور طبیعی ایجاد سایه های غلیظ در نما حصار برگرفته از farm houseفنالندی محرمیت طبقه اول بخش خصوصی (اتاق های کار و خواب) طبقه همکف بخش عمومی (اتاق پذیرایی ،اتاق خدمه ،و اتاق های خانوادگی) اتاق موسیقی اختصاص دادن فضایی خاص به اتاق موسیقی توسط عقب نشینی دیوار کتابخانه گلخانه استفاده از تقسیم بندی پنجره ها به عنوان قفسه های گلخانه بر هم زدن تقارن در پالن توسط ترکیب المان های متقارن و متوازن با فرم های آزاد منابع: • دانشنامه زیبایی شناسی ،بریس گات • فرهنگ معاصر ،دایره المعارف هنر ،رویین پاکباز • مبانی معماری از فرم تا مکان ،Qترجمه سیمون آیوازیان • معماری :حضور ،زبان و مکان ،شولتس • 3architectures • www.alvaraalto.fi

51,000 تومان