صفحه 1:
صفحه 2:
دانشكده علوم تربيتى و روانشناسی
كروه علم اطلاعات و دانش شناسى
ساختار سازمانی و مدیریت دانش
عربوط به درس:مدیریت دانش سازمانی
نیمسال اول ۹۷-۹۸
صفحه 3:
ساختار سازمانی و مدبریت دانش
معدمه
مدیریت دانش
سازمان و ساختار سازمانی
ساختار سازمانها
انواع ساختار سازمانی
مدلهای طراحی سازمان
مهمترین الزامات ساختاری برای مدیریت موثر دانش در سازمان
استراتژی سازمانی
انواع استراتژیهای سازمانی
عوامل موثر بر ایجاد و یا تغییر ساختار سازمانی
نتیجه گیری
منابع و مآخذ 3
صفحه 4:
ساختار سازمانی و مدبریت دانش
داده - اطلاعات - دانش - خرد
داده: اعداد
اطلاعات: الگوی خاص به دادهها
دانش: اطلاعاتی که می توان به آن عمل کرد
خرد: اقداماتی که منجر به تصمیمگیری و بهبود میگردد
صفحه 5:
ساختار سازمانی و مدبریت دانش
سلسله مراتب دانش
صفحه 6:
ساختار سازمانی و مدبریت دانش
داده:
داده هاء حقایق و اعدادی هستند که از آنها اطلاعات به دست میآید.
برای مثال داده میتواند شامل آمار. فهرست اقلام و فهرستی از اسامی
و آدرسها باشد.
اطلاعات:
زمانی که داده ها به منظور خاصی بشکلی منطقی سازماندهی می
شوند تبدیل به اطلاعات میگردند.
صفحه 7:
ساختار سازمانی و مدبریت دانش
دانش استنتاج کردن و شناخت الگوهای نامعمول. روندهای پنهان و
استثنائات داده و اطلاع است. دانش ایجاد یک مدل ذهنی از الکو یا
روند است که می تولند با درجهای از قابلیت اعتماد و پیشبینی در یک
زمینه خاص به کار گرفته شود.
دانش ایدههاء فهمها و درس آموخته شده ما در طول زمان است.
درسها و ایدههایی که با کنار هم نهادن اطلاعات دریافتی از منابع
مختلف و درگذر زمان به آن دست يافتهايم.
>
صفحه 8:
ساختار سازمانی و مدبریت دانش
Knowledge
Tacit Explicit
صفحه 9:
lea ساختار سازمانی و مدبریت دانش
خرد(معرفت):
وقتی که دانش برای تصمیمگیری و بهبود تصمیمات.
فرآیندها و بهرهوری پا سودآوری به کار گرفته میشود
تبدیل به خرد میشود. برای خردمند بودن, افراد.نه تنها
باید دانش کسب کنند بلکه باید فهم کاملی از اصول
حاکم برآن دانش را نیز داشته باشند.
صفحه 10:
ساختار سازمانی و مدبریت دانش
مدبریت دانش:
# مدیریت دانش شامل تصرف دانش» خرد. تجربیات با ارزش افزوده کارکنان
سازمان» آسان کردن بازیلبی دوباره و نگهداری لن به عنوان دارلیی سازمان است.
cay دانش کوششی برای تبدیل دلنش کارکنان (سرمایة انسانی) به دارایی
مشترک سازمانی (سرمایه فکری ساختاری) است.
* در ولقع مدیریت دانش آن اقداملتی است که انجام میدهیم تا سازمان» سریعتر
و اثربخشتر به اهداف خود برسد.
# ارائه دانشی درست. در قالبی درست. در زمان درست. برای اشخاص درست و با
هزینهای درست ماهیت عملکرد درست مدیریت دانش است.
# مدیریت دانش جمع آوری دانشی است که از تجربیات موجود بدست آمدهاند.
0
صفحه 11:
ساختار سازمانی و مدبریت دانش
چند نکته مهم در رابطه با مدیریت دانش:
# عدم توجه به قواعد پلیه روانشناسی منجر به شکست مدیریت دانش
میگردد. (در اختیار دیگران گذاشتن دانش. اعتماد میطلبد)
# دانش هميشه در ارتباط با انسانهاست.
# راهحلهای استانداردی در رابطه با مدیریت دانش وجود ندارد.
# مدیریت دانش بدون طراحی گامهای سنجیده محکوم به شکست
است.
# با روشهای سنتی نمی توان داراییهای فکری شرکت را مدیریت
کرد.
aq
صفحه 12:
ساختار سازمانی و مدبریت دانش
سازمان و ساختار سازمانی
تعریف سازمان:
مجموعه ای از سیستم های به هم پیوسته که در تعامل با یکدیگرو برای یک
سری اهداف مشترک وظایفی را انجام می دهند.
صفحه 13:
ساختار سازمانی و مدیربت دانش
ویژگی های سازمان های امروزی در عصر فرا صنعت:
١.رقابت جهانى
۲.استفاده شدید از فناوری اطلاعات
۳.تاکید بر نرم افزار
۴.طراحی مجدد شغل و استفاده از نیروهای موقت
۵.تفییر ساختارهای سازمانی و کوچک سازی سازمان ها
۶کارآفرینی
۷.لزام بر حفظ محیط رست
یی در خط مشی گذاری
٩.تعدد سبک های مدیریتی
۰.سرعت انعطاف در توليد كالا و خدماتي
صفحه 14:
ساختار سازمانی و مدبریت دانش
ساختار سازمانی:
بحاضل فرآیندسازماندهي و طرلجی: سازمای آبت: که بهسغت افیریقی (محیط واقعی و
ساختمانی) و ساخت رویه ای (خط مشی های رسمی و ارتباطات کار کنان)/سازمان توجه دارد.
# شیوهای است که به وسیله آن فعالیتهای سازمانی, تقسیم. سازماندهی و هماهنگ میشوند.
سازمانهاء ساختارهایی را به وجود میآورند تا فعالیتهای عوامل انجام کار را هماهنگ کرده و
کارهای اعضاء را کنترل کنند. ساختار سازمانی تصریح میکند که وظایف, چگونه تخصیص داده
شهند. چه شخصی به چه کسی گزارش دهد و ساز وکارهای هماهنگی رسمی؛ همچنین الگوهای
تعاملی سازمانی که بلید رعلیت شوند کدامند. ساختار سازمانی تعیین کننده رولبط رسمی و نشان
دهنده سطوحى است كه در سلسله مرلتب أدارئ وجود دارد و حيطه كنترل مديران را مشخص
مىكند. همجنين ساختار سازمانى دربركيرنده طرح سيستمهايى است كه به وسيله آنها همه
واحدها يكيارجه مىشوند و در نتيجه ارتباط در سازمان تضمين خواهد شد.
ae
صفحه 15:
ساختار سازمانی و مدبریت دانش
* ساختار سازمانی تحت تأثیر اهداف استراتژی. محیط سازمان» فن آوری و
اندازه سازمان قرار می گیرد. ساختار سازمانی. چارچوبی است که مدیران برای
تقسیم و هماهنگی فعالیتهای اعضای سازمان آن را ایجاد میکنند. ساختار
سازمانی سازمانهای مختلف با هم متفاوتلند زیر شرلیط محیطی و راهبردها و
اهدافی که سازمانها دنبال میکنند. با هم تفاوت دارند. ساختار سازمانی
الگوهای تعیین شده برای رولبط میان اعضای یک سازمان است و نظامی رسمی
بوده زیرا مدیران ارشد بطور رسمی آن را پدیدمیآورند.
صفحه 16:
ساختار سازمانی و مدبریت دانش
ساختار سازمان ها
کلیه سازمانهاءصرف نظر از دولتی پا خصوصی از سه
جزی تشکیل یافته اند
ا,کارکنان
۲ قوانین و مقررات
۳ ابزارها و فن آوریها
صفحه 17:
ساختار سازمانی و مدبریت دانش
#کار کنان: کارکنان به عنوان جزی انسانی یک سازمان در سه سطح مدیریت اجرایی
و پشتیبانی فعالیت می کنند.
* قوانین و مقررات: به عنوان دومین جزی اصلی تشکیل دهنده ساختار سازمانها بر
دو نوع است:
الف.قوانين و مقرراتى كه از سوى دولت در مورد نحوه اداره و انجام امور سازمانى
تصويب و ابلاغ مى شود و حدود وظايف يك سازمان را مشخص مى كند.
ب.قوانين و مقرراتى كه روند انجام امور در سازمانها و نحوه ارتباط ارباب رجوع و
سازمانهاى همسو و مرتبط را تعيين مى كند.
32
صفحه 18:
ساختار سازمانی و مدبریت دانش
* ابزارها و فناوریها: به عنوان سومین جزی سازمان در خدمت کارکنان قرار می
گیرد تا وضایف محوله را انجام دهند.ابزارها و فن آوریها به لحاظ اطلاعاتی دو کارکرد
عمده دارند که عبارتند از:
الف.خود به عنوان اطلاعات فیزیکی در طول زمان شکل گرفته وبه عنوان تسهیل گر
و تسریع کننده امور سازمانی در آمده اند.
باستفاده از ابزارها و فن آوریهای پیچیده در سازمانها نیازمند اطلاعات تخصصی و
حرفه ای است که کارکنان سازمان بایستی از طریق آموزش به آن دست یابند
صفحه 19:
ساختار سازمانی و مدبریت دانش
انواع ساختار سازمانی
الف: ساختار سازمانی رسمی:
مطالعه های پیشین در زمینه ساختار سازمانی بیشتر بر چارچوبی سه بعدی تاکید دارند که بر
مبنای آن گونه های مختلف ساختار سازمانی توصیف می شود برای مثال رابینز از سه عامل
پیچیدگی,رسمیت و تمرکز برای تشریح ساختار رسمی سازمان استفاده می کند. ترکیب منا
لین ابعاد سه گلنه تنها ساختار رسمی سازمان را نشان می دهد که در نمودار سازمانی نمایان است.
در حللی که در مطالعه های گوناگینی از ساختار غیر رسمی به عنوان ی
مزایای رقابتی یاد شده است. به باور اندیشمندان تمرکز و رسمیت کم می تولند با افزییش سطح
تعاملات سازمانی.انگیزش کارکنان و انعطاف پذیری.اثر بخشی سازمانی را ارتقا دهد.
صفحه 20:
ساختار سازمانی و مدبریت دانش
وجود رسمیت و تمرکز در اختیارات تصیم گیری,میزان ارائه راه حل های خلاق را به شدت
کاهش می دهد.در حللی که توزیع قدرت در سازمان موجب خودجوشی,تجربه گرایی و آزادی
بیان می شود. اینها عواملی هستند که زیربنای خلق و انتقال دانش را تشکیل می دهند. ساختار
سازمانی رسمی نباید به گونه ای سفت و سخت اعمال شود که مانع فعالیت شبکه های
غیررسمی که در آنها خلق دانش اتفاق می افتد.شود.
ب.ساختار سازمانی غیر رسمی:
ساختارهای سازمانی غیر رسمی آنهایی هستند که از طریق شبکه های غیررسمی و در نتيجه
کار کردن داخل یکزمان به وجود می آیندلین ساختاره نمایانگر شیوه ای است که افرادبه طور
واقعی با یکدگر برخورد می کنند.وظیف مدیر دلنش است که لین شبکه ها را شناسایی کند و از
آنها پشتیبانی به عمل آورد.
هه
صفحه 21:
ساختار سازمانی و مدبریت دانش
رولبط غیر رسمی می تولند شناخت واقعی تری از اقدامات و تعاملات اعضای سازمان
را آشکار کند. توجه به آنها شناخت کامل تری از مولفه های ساختاری فراهم مى
کند. روند تکامل ساختاری نشان مى دهده ساختار سلسله مراتبی در حال تبدیل
شدن به ساختاری منعطف و طبیعی در دنیای تجاری فرلنو گراست در نتیجه این
گذان اشکال سازمانی جدیدی مانند سازمان های شبکه ای. سازمان های دانش
محورء سازمان های مجازی, سازمان های مدولار و... ظهور کرده اند.
در نگاهی کلی می توان گفت روند تغییر ساختارها به سمت ساختارهای طبیعی تر
OS > کرده که در آنها ساختارهای تخت. گروه محور و بخشی.گسترش يافته و
میزان تمرکز و رسمیت کاهش يافته است.
eq
صفحه 22:
ساختار سازمانی و مدبریت دانش
تقسیم بندی دیگر از ساختار سازمانی:
ساختارهای ماشینی و ساختارهای زیستی:
برنز و استاکر با مطالعه ساختار حدود بیست شرکت انگلیسی و اسکاتلندی دو نوع
ساختار را مورد شناسایی قرار دادند. لین دو نوع ساختار عبارتند از ساختار ماشینی
(مکانیکی) و ساختار زیستی (طبیعی). سازمان ها دارای انواع مختلفی از ساختار
هستند که بر حسب نیاز وبا توجه به شرلیط لن سازمان به کار میرود. به اعتقاد برنز
و استاكر مؤثرترين ساختار, ساختاری است که خود رابا الزامات محیط انطباق دهد.
در یک طبقه بندی کلی ساختار سازمان ها به دو نوع ساختار مکانیکی و ساختار
طبیعی تقسیم بندی ميشود. ساختار مکانیکی برای محیطهای با ثبات و قلبل پیش
بینی و ساختار زیستی در محیطهای متلاطم و دارای تغییر قابل استفاده !
ee
صفحه 23:
ساختار سازمانی و مدبریت دانش
مدلهای طراحی سازمان
دو مدل برای طراحی سازمان وجود دارد:
مدل مكانيكى و مدل طبیعی
مدل طراحی مکانیکی با دیوان سالاری مترادف است. که ساختاری بلند و متمرکز
دارد زیرا دارای بخش سازی گسترده. رسمی سازی بالاء ارتباطات رو به کاهش و
مشارکت کمتر کارکنان سطح پائین در تصمیم گیری می باشد. اما مدل زيستى.
مسطح بوده و از گروه های سلسله مراتبی متقلبل و اجرایی استفاده می کند. این
Joo رسمی سازی کم. شبکه های ارتباطی صعودی و نزولی و مشارکت بالا در
تصمیم گیری دارد.
وه
صفحه 24:
ساختار سازمانی و مدبریت دانش
مهمترین الزامات ساختاری برای مدبربت موثر دانش در سازمان عبار تند از:
رولبط مبتنی بر اعتماد: وجود اعتماد. همکاری. هماهنگی و انسجام میان کارکنان موجب شکل
گیری ایده های جدیدی می شود. ساختارهای دانش محور به دلیل نیاز شدیدی که به تسهیم
دانش دارند. باید به جای کنترل محوری بر اعتمادمحوری مبتنی باشند. برای تسهیم دانش لازم
است سطح بالایی از اعتماد و خوشبینی در بین اعضای سازمان وجود داشته باشد.
ارتباطات تعاملی برونگرا: لین رولبط بر تعامل های درون و برون سازمانی تأکید دارد و نشان دهنده
گشودگی ساختار سازمانی. کم رنگ شدن مرزهای درون و برون سازمانی و پویلیی محیط سازمانی
است. این روابط می توانند خلق و تسهیم دانش را تسهیل کنند.
رولبط عاطفى فراكير: وجود لين رولبط در ساختار سازمانى به كاركنان اجازه مى دهد كه ارزش هاء
رويه ها و شايستكى هاى سازمانى راجه تشخيص خود اجرا كنند و امكان خلاقيت ونوآورى؛ بينش
مشترك و توانمندسازى و خودمديريتى كاركنان را تقويت مى كند.
or
صفحه 25:
ساختار سازمانی و مدبریت دانش
استراتژی سازمانی
فرایند تعیین اهداف بلند مدت و بنيادین و اتخاذ شیوه های کار و تخصیص منابع
لازم در یک سازمان . برای تحقق ن اهداف تصمیم گیری درباره اهداف اساسی و
مقاصد یک سازمان که عمل برنامه ریزی و تخصیص منلبع را برای اجرای آن اهداف
ممکن می سازد و توسط مقامات بالای سازمان اتخاذ می شود .
وه
صفحه 26:
ساختار سازمانی و مدبریت دانش
انواع استراتژیهای سازمانی
Defender تحت ىعفادت.١
Prospector ۲آبندهنگر سس
Analyzer OS Sole
۴واکنشی(انفعالی) ست) Reactor
صفحه 27:
ساختار سازمانی و مدبریت دانش
خصوصیت سازمانهایی که استراتژی تدافعی دارند
۱ تولید محدود دارند.
۲ بخش کوچکیاز کل بازار را در اختیار دارند.
۳ به دنبال ثبات هستند.
۴. به شدت از وود رقبا به قلمرو سازمان جلوگیری می کنند .
۵ قیمت گذاری رقابتی دارند.
۶ رشد خود را در افزايش کیفیت و نفوذ در بازار می دانند.
۷ آنچنان به دنبال فرصتهای کاری جدید نيستند.
۸ ساختاریبا کنترل متمرکز و شدید دارند.
٩ خر ارتباطات سازمانی تایع سلسله مزاتب رسميبوخه و ارتباطات:فعومی قویذارند.
۰ تقسیم کار در آنها بسیار قوی و رسمیت بسیار بالا است .
on
صفحه 28:
ساختار سازمانی و مدبریت دانش
Como quad سازمانهایی که استراتژی آبنده نگری دارند
.) به دنبال فرصتهایبازار هستند ( بازاریابیو تولید محصولات جدید .١
۲ برایآنان نوآوریبیشتر از سودآوریارزشمند است.
۳ محیط پویا دارند و مدام در تلاش برای شناخت بخشهایجدید بازار هستند.
۴ مو ان در گرو ایجاد محصولات جدید است.
۵. ساختار سازمانی انعطاف پذیر دارند « از نظر نیرویانسانی».
۶ ساختار متکی بر تکنولوژی چندگانه دارند ( از نظر تغییرات تکنولوژیک).
۷ واحدهای غیرمتمرکز زیادیدارند.
۸ رسمیت درآنها کم است و کنترل غیرمتمرکز دارند.
٩ ارتباطات مورب به اندازه ارتباطات عمودیاست.
۰. تقسیم کار درآنها کم است . co
صفحه 29:
ساختار سازمانی و مدبریت دانش
خصوصیت سازمانهایی که استراتژی تحلیل گرانه دارند
۱. به دنبال حداقل ریسک و حداکثر سود هستند.
۲ در مقایسه با دو استراتژی تدافعیوآینده نگربوده و در گزینه بهتر سرمایه گذاری
میکنند.
۳ به دنبال محصولات و بازارهایبادوام و پایدار و تضمین شده هستند.
۴. معمولا به دنبال تقلید هستند و از ایده هایآینده نگران استفاده میکنند.
۵.کالای مد روز تولید میکنند.
۶ هم انعطاف پذیریو هم ثبات را باهم میخواهند لذا هزینه بالاییدارند.
۷ محیط متغیر دارند.
۸ کنترل متمرکز ولی تعدیل يافته دارند . وم
صفحه 30:
ساختار سازمانی و مدبریت دانش
خصوصیت سازمانهایی که استراتژی انفعالی دارند
۱. معمولا یک استراتژی محدود و جزیی را در پیش می گيرند.
525289 ۴
۳ جر زاغ بهمجیظ: واکنش های منایسب:تدارند.
۴. از رقبای خود عقب تر هستند.
۵ تواناییچندانی در تطبیق خودشان با تغییرات فزاینده و شرایط محیطیندارند.
۶ از مدیریت ضعیف تری برخوردارند .
هه
صفحه 31:
ساختار سازمانی و مدیریت دانش
عوامل موّثر بر ایجاد وبا تغییر ساختار سازمانی
۱. استراتژی و راهبرد ها
۲. اندازه و بزرگی
۳ تکنولوژی و فن آوری
۴ نوع صنعت و محیط
۵ نحوه توزیع قدرت و کنترل
صفحه 32:
ساختار سازمانی و مدبریت دانش
رابطه بین استراتژیهای سازمانی با ساختار
استراتژی در هر سازمان سبب ایجاد ساختارسازمانی میگردد.برای پی بردن به رابطه
فوق ابتدا باید ویژگی های هر یک از استراتژی ها را مطالعه نمود .
69
صفحه 33:
ساختار سازمانی و مدبریت دانش
رابطه میان اندازه سازمان و ساختار سازمانی
در سازمان های کوچک:
دامنه :
محدوهتر است.متغيرهاى ساختارىاهميت كمترىدارند .حداقل ميزان
تفکیک افقی و عمودیرا دارند.پراکندگی جغرافیایی کمتریدارندرسمیت درآنها کم
و درجه تمرکز بالاییدارندتخصص گرایی آنها کم بوده و در صورت نیاز از
نیرویموقت استفاده میکنند.
در سازمان های بزرگ:
DE» سازمانهای کوچک اتکای بیشتری به اسناد و قوانین دارندبیشتر تخصصی
هستند. گستردگی افقی و عمودی بیشتری دارند.در تصمیم گیری عدم تمرکز
ی دارند.بیشتر تابع سلسله مراتب هموتند.
صفحه 34:
ساختار سازمانی و مدبریت دانش
رابطه بین تکنولوژی با ساختارسازمانی
با افزایش پیچیدگیفنی( تکنولوژی) . تفکیک عمودي درون سازمانها نیز بیشتر میشود.
متوسط سطح سازمانیبه شرح زیر است :
۱. در شرکتهایبا تولید واحدیمعمولا سه سطح وجود دارد.
۲. در شرکتهایبا تولید انبوه معمولا چهار سطح وجود دارد.
۳ در شرکتهایبا تولید فرایندی معمولا شش سطح وجود دارد.
or
صفحه 35:
ساختار سازمانی و مدبریت دانش
رابطه بین نوع صنعت با ساختارسازمانی
نوع صنعت ویا محیط سازمان نیز بر ساختار سازمانی تاثیرگذار است ۰ زیرا سازمان ها
و صنایع گوناگون . بمیزان مختلف کم و زید به دو متفیر اساسی زیر احتاج دارند:
۱. نیازهای سرمایه ای
۲. نیاز به نوآوری
66
صفحه 36:
ساختار سازمانی و مدیریت دانش
رابطه بین قدرت کنترل با ساختار سازماني
بيش از نيمى از عوامل مؤثر در ايجاد ويا تغيير يذيري حاصل در ساختار سازمانی,
ناشی از تاثیرات استراتژی سازمان اندازه سازمانءتكنولوقى سازمانءنوع صنعت در
سازمان,و محیط سازمان. میباشد الباقی عوامل موّثر در ایجاد ویا تفییر پذيري
ساختار سازمانی رءصاحبان قدرت در درون سازمان( ائتلاف حاکم ) تشکیل میدهند. که
به دنبال حداكثر كردن قدرت كنترل خود بر سازمان ميباشند.
66
صفحه 37:
ساختار سازمانی و مدبریت دانش
نتیجه گیری:
# ساختار سازمانی می تواند مشوق یا مانع موفقیت مدیریت دانش باشد. میزان
تمرکزءرسمیت,چگونگی. جربان اطلاعات بین واحذها. وضعیت اسناد و مدارک
محرملنه سازمان ...عوامل ساختاری مهمی هستند که وضعیت و ویژگی آنها به طور
مستقیم برخلق, انتقال. ذخیره سازی و به کارگیری دانش در سازمان تأثیر می
گذارد. در کنار این جنبه های ر: اختارء ابعاد دیگری نیز وجود دارند که در
مجموع و در تعامل با یکدیگر می توانند ساختار مناسب برای به کارگیری اثربخش
يريت دلنش را تشکیل دهند. هر دو ساختارهای رسمی و غیررسمی بر مدیر
داش تأثیر دارند. همان گونه که ساختار رسمی خطوط راهنمایی را برای فعالیت
های مدیریت دانش فراهم می کند.ساختار یررسمی کانال های ارتباطی مورد نیز
برای تبادل دانش را فراهم می کند
مو
صفحه 38:
ساختار سازمانی و مدبریت دانش
* رسمیت و تمرکز زیاد به کاهش استقلال کارکنان و در نتیجه کاهش سطح رضایت
وانگیزش آنها منجر می شود. ساختار سازمانی غيرمتمركز محيطى فراهم می کند که
درلن کارکنان به صورت داوطلبلنه در فرایند خلق و تسهیم دانش مشارکت کنند.
محيط کاری مشارکتی با تشویق مشارکت در بین اعضای سازمان موجب تسهیل
خلق, sl ذخيره سازى وبه کارگیری دللش می شود. در بشتر دسته بندی های
ساختاری بر ساختار رسمی تأکید شده و به انرٌی نامحسوسی که ورای این چارچوب
ساختاری جریان می یلبد. توجه نمی شود. این انریی پنهان از سازمان یا روابط
غیررسمی نشأت می گیرد و در سازمان های دانش محور نقش مهمی دارد.
* لين وظيفه مدير دانش است كه عوامل موثر بر دانش را در داخل سازمان درک
کند و تشخیص دهد که ساختارهای رسمی و غیررسمی چگونه می توانند با
همدیگرهمزیستی داشته باشند.
9
صفحه 39:
ساختار سازمانی و مدبریت دانش
منابع و ماخذ
۱- احمدیء.علی اکبر صالحیء.علی(۱۳۹۱).مدیریت دانش. انتشارات دانشگاه پیام
۲ عدلی,فریبا (۱۳۸۴).مدیریت دانش: حرکت به فراسوی دانش. انتشارات
فراشناختی انديشه.
۳-فرازه»عباس (۱۳۸۴).مدیریت دانش: مفاهیم. مدلهاء. اندازهگیری و
پیادهسازی.عباس افرازه.
۴-منیری ابیلنه»حمیدرضاء کلاهی.مهدی. حسینی.عظیم(۱۳۹۳).اصول پیاده سازی
Cy pte دانش(استخراج تجربیات.راهبردهاءزیرساختها)انتشارات هوشمند تدبیر.
66
صفحه 40:
ساختار سازمانی و مدبریت دانش
»ذکریا. ملک پورفاطمه. زارع.شایسته(۱۳۹۴).بررسی رابطه ساختار سازمانی و مدیریت
دانش.فصلنامه علمی - پژوهشی مدیریت منابع در نیروی انتظامی.سال سومشماره ۲.پاییز ٩۴
۶-جعفری مقدم.سعید(۱۳۸۳).مستندسازی تجربیات مدیران(از دیدگاه مدیریت دلنش).مو:
تحقیقات و آموزش مدیریت.
۷-پروست.گیلبرت» روب.استفان. و دومهاردت.کای(۱۳۸۵) مدیریت دانش,ترجمه علی
حسینیخواه. نشر یسطرون.
8-ميرطاهرىءليلى؛ شهبازيان.رضاء مهرى.هادى النقى(198١).مديريت دلنش با رويكرد فن آورى
اطلاعات.انتشارات نياز دانش.
٩صادق زاده وایقان. علی» حسن زاده.محمد. نجفقلی نواد ورجوی,اعظم(۱۳۹۲).اطلاعات و
جریان اطلاعات در سازمان هانشرکتابدار,
eo
صفحه 41:
با سيا
J > :
i a> 9
f
