صفحه 1:
سازماندهی: فرآیند سامان دادن افراد و سایر منابع برای اجرای وظایف در جهت اهداف مشترک.

صفحه 2:
تعریف ساختار سازمانی: چارچوبی است که مدیران برای تقسیم و هماهنگی فعالیتهای اعضای سازمانی آن را ایجاد می‌کنند.

صفحه 3:
اهداف ساختار سازمانی: ۱)جهت دادن اطلاعات به سوی مدیران مربوط ۲)توزیع اختیار برای تصمیم گیری به طور موثر ۳)تعیین و کنترل روابط میان واحدهای کاری

صفحه 4:
ساختار رسمی انواع ساختار سازمانی: ساختار غیررسمی

صفحه 5:
ویژگی‌های ساختار رسمی: ۱) حالت آرمانی دارند. ۲ دارای ماهیت غیر شخصی می‌باشد. ۳ روابط سازمانی به طور مکتوب و به کمک نمودار با دقت زیاد برای کارکنان تشریح می‌شود.

صفحه 6:
ویژگی های ساختار غیررسمی: ‎)١‏ بيانكر حالت واقعی است. ۲) ماهیت سازمان غیر رسمی شخصی است. ‏۳ مدیر روابط سازمانی را به طور شفاهی برای کارکنان توضیح می‌دهد.

صفحه 7:
انواع نمودار سازمانی: ۱) نمودارهای هرمی ۲) نمودارهای افقی ۲ نمودارهای دایره‌ای

صفحه 8:
نمودار هرمی سازمانی یک رستوران کوچک

صفحه 9:
بهندسی صنعتی لس ‎ANE poe]‏ مدیر عملیاتی مدير حقاظت و نگهداری مدیر تولید مدير عامل | | هيد دایز

صفحه 10:
مدير عمليا: 2 لب مدير عملياتى ۳ | سا ونگهداری eae ‏مدیر تولید مدیر فروش|‎ ‏امورادری | مدير عمو‎ ‏مدير بازاريابى الس مدير تبليغات‎ “ * ‏مدير روابط سیر تال مدیر خدمات‎ ‏بر مشترى‎ see ioe Pee ‏مدير يمني‎

صفحه 11:
کاربرد نمودارها: ۱) نمودارهای سازمانی تصویر خلاصه‌ای از ساختار هر سازمان است. ۲ نمودارها نشان‌دهنده کانون توجه هر سازمان است. ۴ از نمودارها به عنوان راهنمایی برای کارشکافی, تنظیم شرح و مشخصات مشاغل» ارزیابی مشاغل» تعیین مشتخصات مدیزیت سازمان و نیازهای آموزشی استفاده می‌کنند. ۴) راهنمای افراد خارج از سازمان هستند که می‌خواهند با سازمان ارتباط برقرار کنند.

صفحه 12:
محدودیتهای نمودار سازمانی: ۱) نمودارهای سازمانی الگویی ایستا از فرآیند و موقعیتهای پویا ارائه می‌دهند. ۲ نمودارها فقط ساختار رسمی هر سازمان را نشان می‌دهند. ۲ نمودارها معمولا در برابر تغییرات سازمانی کهنه و منسوخ می‌شوند. ۴ روابط رسمی و مجاری ارتباطی که در نمودارها نشان داده می‌شوند غالبا مانع پیدایش روابط و مجاری ارتباط غیر رسمی می‌شوند.

صفحه 13:

صفحه 14:
تعریف واحدسازی: واحدسازی ترتیبی است که در آن مشاغل و فعالیتها در گروههای منطقی دسته‌بندی و هر گروه در بخش و واحد بزرگتری ترکیب می‌شود تا کل سازمان را شکل دهند.

صفحه 15:
انواع واحدسازی سازمانی واحدسازی سنتی

صفحه 16:
واحدسازی وظیفه‌ای: * اساسی برای گروه‌بندی مشاغلی است که با یک وظیفه سازمانی یا مهارت تخصصی مرتبطاند مانند: بازاریابی امور مالى عمليات ‎pales‏ انساتى

صفحه 17:
مدير كل امور مالى | مدير كل بازاريابى واحدسازی پر اساس وظیفه مدير كل توليد

صفحه 18:
مزایا واحدسازی بر اساس وظیفه: ‎)١‏ روشی منطقی و اثبات شده در طول زمان. ‏۲) بهترین راه ایجاد اطمینان است. ‏۲ از اصل تخصص پیروی می‌کند. ‏۴ آموزش را آسان می‌کند. ‏۵ وسایلی را برای کنترل شدید در سطح بالای سازمان تدارک

صفحه 19:
معایب واحدسازی بر اساس وظیفه: ۱) واحدسازی وظیفه ای بر هدفهای کلی سازمان تمرکز دارد. ۲ تطبیق بسریع بتازمان. ربا تفییرانت مجیطی قشنوان م ی ‎ES"‏ ۲) موجب محدود شدن تخصصها می‌شود.

صفحه 20:
در این واحدسازی مشاغل بر طبق کالاها و خدماتی که ارائه می‌دهند گروه‌بندی می‌شوند.

صفحه 21:
5 تخت خواب اصندلیهای تخت خواد میزهای آشپزخانه | | خو ليهاى تخت خوابشو واحدسازی پر اساس محصول

صفحه 22:
مزایای واحدسازی بر اساس محصول: ۱) از سرمایه تخصیص داده شده برای محصولی خاص بهتر استفاده می‌شود. ۲ از تخصصها و مهارتهای نیروی انسانی حداکثر استفاده به عمل می‌آید. ۲ هماهنگی میان فعالیتهای وظیفه‌ای را بهبود می‌بخشد. ۴ زمینه آموزش را برای مدیران فراهم می‌کند. ۵) موجب تنوع تولید کالا و بهبود ارائه خدمات می‌شود.

صفحه 23:
۱) استخدام افراد بیشتری با تواناییهای لازم در مدیریت را الزامی می‌کند. ۲ به دلیل تکرار خدمات و فعالیتهای مشابه در واحدهای مختلف هزینه بیشتری را به سازمان تحمیل می‌کند. ۳ مدیریت عالی سازمان به دشواری می‌تواند کنترل لازم را اعمال کند. ۴ مشتری برای خرید چند نوع کالا مجبور است به واحدهای مختلهْ سازمان مراجعه کند. ۵) کارکنان ممکن است آنچنان بر محصول خود تمرکز یابند که فعالیتهای وسیع سازمان را فراموش کنند.

صفحه 24:
واحدسازی جغرافیایی یا منطقه‌ای: منابع بر اساس مکانی که قرار است کار سازمان در آنجا اجرا شود یا حوزه بازار منطقه‌ای که نظام مدیریت در آن فعالیت دارد واحدسازی می‌شود.

صفحه 25:
معادن منطقه شرقی معادن منطقه شمالی واحدسازی جغرافیایی پا منطقه‌ای معادن منطقه غربی

صفحه 26:
مزایای واحدسازی جغرافیاء ۱) تشریک مساعی محلی را در تصمیم گیریها تشویق می‌کند. ۲ امکان استخدام افراد محلی را افزايش می‌دهد. ۳ ارتباط متقابل با مردم محل توسعه پیدا می‌کند. ۴ امکان پاسخگویی سریع و کارآمد به شرایط محلی در محلهای مختلف فراهم می‌شود. ۵) توانایی اداره کارآامد و موثر عملیات پراکنده در حوزه‌ای وسیع ایجاد می‌شود.

صفحه 27:
معایب واحدسازی منطقه ای یا جغرافیایی: ۱) کمبود نیروهای متخصص و کارآمد که ممکن است رشد سازمان را محدود سازد. ۲ تکرار برخی خدمات در مناطق مختلف. ۳ مدیریت عالی سازمان به دشواری می‌تواند کنترل لازم را اعمال کند. ‎(F‏ مناطق جفرافیایی گوناگون را به دشواری می‌توان هماهنگ کرد.

صفحه 28:
واحدسازی بر اساس مشتری: عامل کلیدی در دسته بندی فعالیتها در این نوع واحدسازی مشتری يا ارباب رجوع است.

صفحه 29:
نمایندگیهای فروش برا ی کالاهای بازرگانی نمایندگیهای فروش برا ی کالاهای خانگی واحدسازی پر اساس مشتری نمایندگیهای فروش برای کالاهای آموزشی

صفحه 30:
مزایای واحدسازی بر اساس مشتری: ) به مزایای اقتصادی دست می‌یابد. ۲ فناوری تخصصی را به کار می‌برد. ۳ مهارتهای ویژه را بهبود می‌بخشد.

صفحه 31:
1( ممکن است هماهنگی عملیات را برای پاسخ به تقاضاهای شتريان مشکل کندء ۲) به مدیران و کارکنان ماهر در رابطه با مشکلات مشتریان نیاز دارد. ۳ موكن است نتواند گروههای مشتریان را همواره خوب تعریف

صفحه 32:
واحدسازی بر اساس فرآیند تولید: بر فرآیند تولید کالا و خدمات تاکید دارد و بر طبق مراحل اصلی فرآیندی که برای تولید محصول و خدمات به کار رفته است.

صفحه 33:
= Ea واحدسازی براساس فرآیند تولید

صفحه 34:
مزایای واحدسازی براساس فرآیند تولید: ) به مزایای اقتصادی دست می‌پابد. ۲ فناوری تخصصی را بکار می‌برد. ۳ مهارتهای ویژه را بهبود می‌بخشد.

صفحه 35:
معایب واحدسازی براساس فرآیند تولید: ۱) هماهنگی واحدها دشوار است. ۲) مسئولیت سوددهی با مدیران سطح بالای سازمان است. ۳ این شیوه برای پرورش مدیران عمومی نامناسب است.

صفحه 36:
پیش دانسته های الگوهای جدید واحدسازی: واحد صف: واحدهایی که وظایف آنها به طور مستقیم در تامین هدفهای سازمان موثر است. واحد ستاد: واحدهایی که وظایف آنها به طور غیرمستقیم در تامين هدفهای سازمان موثر است .

صفحه 37:
«ستاد متمرکزمدیران حقوقی alle yeh flail lin سس معاون عملیاتی معاون عملیاتی معاون عملیاتی معاون عملیاتی آسیایی ‎ahs!‏ آمریکای جنوبی آمریکای شمالی وظایف صف و ستاد در یک سازمان

صفحه 38:
واحدسازی بر مبنای پروژه: در سازمانهایی که هدف و ماموریت آنها را می‌توان در قالب پروژه‌ها و برنامه‌های نسبتا مستقلی اجرا کرد. این ساختار سازمانی قابل استفاده است.

صفحه 39:
مزايا ‎-١‏ به حداقل رسيدن مشكلات ناشى از سلسله مراتب و كندى ارتباطات ۲- تحقق اهداف بدون درگیری با واحدهای دیگر ۳- تحت تاثیر ضعف واحدهای دیگر قرارنگرفتن ۴- سهولت بیشتر در ارزیابی ۵- رقابت سالم و سازنده پروژه ها با هم ۶- استفاده از فنون کار آمد در پروژه ها

صفحه 40:
معا یب ۱- جدا شدن اعضای تیم از سایر سازمان و ارتباطات دشوار ‎SHIT‏ روی پروژه و فراموش کردن اهداف کلی سازمان

صفحه 41:
نامه‌ریزی آمور فتی امور حقوقى امور تولید بازاریابی واحدسازی بر مبنای پروژه أكنترل كيفى تداركات

صفحه 42:
سازمان ماتریسی و خزانه‌ای: ازمان برمبنای وظیفه و سازمان برمبنای پروژه با هم سازمان ماتریسی را بوجود می‌آورند. در ساختار ماتریسی نیروهای متخصص سازمان در خزانه‌های تخصصی قرار می گيرند. سازمان دهی بر اساس وظیفه

صفحه 43:
مدير سازمان خزانه تولید خزانه فنی مهندسی خزانه فراردادها خزانه تحقيقات كروه توليد أأ أكروه فنى مهندسى |] | گروه قراردادها لأ | گروه تحقیقات ‏ []| مدير بروزه الف 1 1 1 گروه تولید لس أكروه فنى مهندسى وه قراردادها |] | كروه تحقيقات مدير بروزه ب ‎T‏ 1 1 1 1 سازمان ماتریسی یا خزاه‌ای

صفحه 44:
مزايا ١.انعطاف‏ بسيار زياد ۳ استفاده حداکثر از نیروها و منابع ۲.استفاده یکسان و مساوی از منابع و تخصص های موجود در سازمان برای همه پروژه ها ۴۳.روابط گروهی بالا ۳۳ ارتباط نزدیک تر و موثرتر بين اعضای سازمان ۴.همبستگی گروهی واحدهای صف و ستاد ۵.سرعت در هماهنگی با محیط و پاسخگویی به نیازهای محیط منغیر سازمان ۶.سازمان موقت است و به راحتی منحل و ساختار جدید بر مبنای پروژه ای ديكر شكل مى كيرد

صفحه 45:
معایب ۱ - احساس عدم ثبات و امنیت کاری برای کار کنان ۲- به علت خطوط ارتباطی دو گانه ؛ ایجاد تضاد بين مدیران خزانه و پروژه ها

صفحه 46:
ساختار سازمانی موقتی ویژه(ادهوکراسی) سازمانها ویژه و موقت. برخلاف سازمانهای بوروکراتیک, کمتر به ضوابط و قواعد سازمان تاکید دارند و برای نیل به هدفهای ویژه‌ای تشکیل می‌شوند.

صفحه 47:
برنام‌ریزی سازماندهی رهیری Jas be) پوروکراسی جامع.مفصلغالبا بلند مدت خط مشهادرويه هاقوانين و مقررات أشكار و اضح اند واضح رسمی.مسئولیتهای شخصی مشخصءغالبا بر حسب وظیفه سازماندهی شده و غالیا متمرکزند غالبا مستقیم غالبا سرپرستی نزدیک کنترل جامع غالبا متمایل به روشها ادهوکراسی عمومی,غالبا کوتاه مدت.بسیاری از موقعیتهابرنامهریزی و دسته بندی غالبا غیررسمی.اغلب مسئولیتها به طور مبهم تعریف شده.غالبا بر حسب محصول یا مشتری سازماندهی شده و غالبا غیر مثیرکزند. غالبا مشارکتی غالبا سرپرستی عمومی غالبا كنترلهاى كم يا عمومی غالبا متمايل به نتيجه مقايسه خصوصيات نظامهاى بوروكراتيك و ادهوكراتيك

صفحه 48:
حیطه نظارت: شامل عده افراد و تعداد واحدهایی است که به طور مستقیم به یک مدیر گزارش می‌دهند. ازنجیره فرماندهی چه کسی به چه کسی گزارش می دهد [۱ ere ee

صفحه 49:
۱) اصل وحدت فرماندهی ۲) اصل سلسله مراتب

صفحه 50:
IH. ooooo0o00

صفحه 51:
عوامل موثر برحیطه نظارت: ۱) پیچیدگی کار ۲ استاندارد کردن کار ۴ محل کار کارکنان ‎(F‏ سطح مهارت ‏۵ فعالیتهای غیرسرپرستی ۶ اولویتهای شخصی

صفحه 52:
حیطه نظارت محدود

صفحه 53:

صفحه 54:
تمرکز و عدم تمرکز: تمرکز وقتی تحقق می یابد که اختیار در سطوح عالی مدیریت جمع شده و باقی مانده است. عدم تمرکز: یعنی واگذاری اختیار به سطوح پایین‌تر مدیربت.

صفحه 55:
عدم واكذارى اختيار درجات مختلف حداكثر واكذارى اختيار در سازمان والكذارى اختيار در سازمان درجات گونا" كر نسازمان متمرکز صطصد ‎SE‏ سازمان غیر متمرکز سازمانهای متمرکز و غیر متمرکز بر پیوستار واگذاری اختیار

صفحه 56:
عوامل موثر در غیرمتمرکز کردن سازمان: ۱)ندازه فعلی سازمان ۲)مشتریان سازمان ۴)تجانس خط تولید سازمان ۴)عرضه کنندگان کالاهای مورد نیاز سازمان ۵)اتخاذ تصمیمات سریع ۶)مطلوب بودن خلاقیت در سازمان

صفحه 57:
مزایای تمرکز هماهنگی

صفحه 58:
درجه تمرکز پلندی ساخت سازمانی حيطه نظارت رابطه بلندی ساخت سازمانی,حیطه نظارت و درجه تمرکز

صفحه 59:
توانایی اعمال نفوذ بر دیگران, به طوری که رفتار آنان مطابق. نظر صاحب قدرت تغییر کند.

صفحه 60:
تعریف اختیار: حقی است که به پستی داده می‌شود تا فرد بتواند بر مبنای آن قوه تشخیص خود را برای اتخاذ تصمیماتی جهت تاثیر بر دیگران به بت حی صل کردن با نود خاش

صفحه 61:
نظریه‌های اختیار: ۱)نظریه کلاسیک اختیار ۲)نظریه پذیرش اختیار

صفحه 62:
دستور را مطالعه می‌کند می‌پذیرد نظریه کلاسیک فانون اساسی حق مالکیت فردی و کنترل کسب و کار را تضمین می‌کند مدیز دستورات را صادز می‌کند: دستورات اطاعت می‌شوند.

صفحه 63:

صفحه 64:
ارى اختيار انتقال قسمتى از اختيارات و وظايف خاص مدير و رهبر سازمان به زيردستان و مديران واحدهاى تابع <-> تسریع در امور و تحقق به موقع هدفهای سازمان

صفحه 65:
فرایند تلفیق فعالیت های واحدهای مجزا از یکدیگر در جهت تحقق اهداف سازمانی با ارتباطی مناسب و منطفی هماهنگی فرانر از کلیه وظایف مدپرینی است خط مشی ها و روشها سازو کارهای هماهنگی اند یت #۳

صفحه 66:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان