صفحه 1:
سازما ها بلاط اگونده
Organization
صفحه 2:
صفحه 3:
تاریخچه
تعاریف
يادگيري و انواع آن
انواع يادگيري سازماني
مراحل یادگیری سازماتی
فرایند یادگیری سازمانی
تفاوت سازمان یادگیرنده و یادگیری سازمانی
اهداف سازمان یادگیرنده:
ایجاد سازمان یادگیرنده
قواعد کلی در سازمانهای یادگیرنده (مدل پیتر سنج)
تفاوت سازمان سنتی با سازمان یادگیرنده
ویژگی های سازمان یاد گیرنده
ویژگیهای استراتژیک سازمانهای یادگیرنده
چگونگی ایجاد يك سازمان یادگیرنده
متغیر های موثر بر یادگیری سازمانی
نقش رهبري در سازمانهايیاد گیرنده
راهكارهايي جهت تقویت سازمانهاي یادگیرنده
اهمیّت یادگیری علم و دانش در اسلام
صفحه 4:
یادگیری سازمانی و سازمانهای یادگیرنده از واه هایی
هستند که بیش از 20 سال از طرح آنها توسط دانشمند
بزرك عرصه مديريت و يعنى
نمیگذرد .
سازمان بادگیرنده سازمانی است ۰
رفتار خود را اصلاح می کند و از تجیبه گذشته یاد
حی گیرد و لين مهم از طریق ابجاد و بسط دلنش و بینش
جدید و مشترک تحصیل می گردد.
صفحه 5:
8 سازمان های یاد گیرنده: هدف al توانمند سازی مدیران
و كاركنان سازمان ها براى مقابله با محيط ير تلاطم
كارى و برترى رقابتى و يويايى سازمان است.
صفحه 6:
* سازمانهایی که در آن افراد در مقابل تغییرات بر خلاف
سازمانهای سنتی مقاومت نشان نمی دهند بلکه همواره سعی
دارند در حال تغییر و تحول باشند و محیط رابا خود سازگار و
همراه کنند سازمانهایی که یکی از موارد مهم آن یادگیری
است.
صفحه 7:
#یادگیری که در آن رفتار و نگرش های افراد تغییر می یابد و
افراد شکل جدید اندیشیدن را می آموزند و یاد می گیرند که
جكونه با هم ياد بكيرند جكونه ايده ها و نظرات و تصورات
ذهنی را به هم نزدیک کنند بنابراین سازمان يادكيرنده
سازمانی است که می آموزد تغییر کند و متحول شود.
صفحه 8:
گاروین 4181713 6معتقد است سازمان. یادگیرنده عبارت
است از مهارت و توانلیی سازمان در
داکسون :۸1650۲ یادگیری سازمانی فرآیندی است که
در تن اعضای سازمانها خطا ها را کشف نموده و لن را با
ساختار بندی مجدد مبتنی بر خلاقیت و نوآوری تصحیح
AS goo
صفحه 9:
"" سازمانهای یادگیرنده رابه تعبیری سازمانهای دلنش آفرین مى
نامند.
۴ سازمانهایی که در آن. خلق داش و آگاهی های جدید. ابداعات
و ابتکارات یک کار تخصصی نیست. بلکه نوعی رفتار همگانی
است و روشی است که همه اعضای سازمان بدان عمل می
صفحه 10:
تعریف دراگر و تشبیه سازمان یاد گیرنده به
هركس ساز خود را میزند. اما نکته مهم اين است که تمامی
نوازندگان عمیقا تابع و مرتبط با رهبر ارکستر هستند و نتيجه
کار یک آهنگ موزون است.
صفحه 11:
۲ تعاریف متعددی از سازمان بادگیرنده ارائه شده است.
لازم است ابا مرور بر مفاهیم بادگیری. پادگیری سازمانی
که از مفاهیم اساسی و پلیه است اشاره گردد قا از این
طریق, تفاوت ظریف مفاهیم مطرح شده با سازمان
یادگیرنده بیان شود.
صفحه 12:
۴ تعربف هلیگارد و مارکوئیز : ٍ
۴ یادگیری عبار تست ازفر آیند تغییرات نسبتا پایدار در
توان بالقوه ناشی از تجربه
صفحه 13:
۴ يادگيري از سه بعد مورد توجه قرار ميگیرد:
سطوح پادگيري؛
۴ انواع يادگيري؛
۴ مهارتهاي يادگيري.
صفحه 14:
7 سطوح يادگيري: يادگيري در سه سطح يادگيري فردي.
بادگيري تيمي ويادگيري سازماني مطرح ميشود.
صفحه 15:
* یادگیری سازمانی از طریق به اشتراک گذاشتن بصیرتها» دانش»
تجربه و مدلهای ذهنی اعضاء سازمان حاصل ميشود.
یادگیری سازمانی برپایه دانش و تجربهای که در حافظه سازمان
وجود دارد بنا میشود و به مکانیسمهایی مانند سیاستهاء استراتژیها
و مدلهایی برروی ذخیره دانش متکی است.
فاد و كروهيها عواملى هستند كه از طريق آنها یادگیری سازمنی
محقق شود Cee? یاد گیری سا oe را در كرو به
اشتراک گذاشتن دانش. باورها و مفروضات در میان افراد تیمها
ميداند.
صفحه 16:
* «کسب و کاربرد دانش. مهارتهء ارزشهاء عقاید و نگرشهای
بهبود بخش در جهت نگهداری, رشد و توسعه سازمان.»
صفحه 17:
۴ آرگریس و شون سه نوع يادگيري سازماني و یا به تعبیر دیگر,
سه سطح يادگيري را به شرح زیر توصیف کرده اند:
- یادگیری تک حلقه ای
- یادگیری دو حلقه ای
- یادگیری سه حلقه ای
صفحه 18:
۴ یادگیری تک حلقه ای زمانی اتفاق می افتد که در بستر هدفها
و سیاستهای جاری سازمان خطاها کشف و اصلاح شوند.
۴ از یادگیری تک حلقه ای. سنگه با عنوان یادگیری انطباقی,
فایول ولایلز با عنوان یادگیری سطح پائین و میسون با عنوان
یادگیری غیراستراتژیک نیز نام میبرند.
صفحه 19:
Single Loop Leaming
Take action ني
7 ۹
/
Make a decision Notice feedback
ىذ
۷
Gap between where
you are & where you
want to be
صفحه 20:
*# یادگیری دو حلقه ای زملنی اتفاق می افتد که سازمان خطاها
را کشف و اصلاح میکند و هنجارهاء رويه هاء سیاستها و
هدفهای موجود را زیر سوّال میبرد و به تعدیل و اصلاح آنها می
پردازد.
"ا يادكيرى دو حلقه اى ly سنگه با عنوان یادگیری مولد. فایول و
لایلز با عنوان یادگیری سطح بالا و میسون با عنوان یادگیری
استراتژیک نیز نام می نامند.
20
صفحه 21:
Double Loop Leaming
Take action
Make a decision Notice feedback
Gap between where
you are & where you
want to be
Mental models
صفحه 22:
22
۴ زمانی اتفاق می افتد که سازمانها یاد بگیرند چگونه یادگیری
تک حلقه ای و دو حلقه ای را اجرا کنند.
۴ به عبارت دیگر یادگیری سه حلقهای توانایی یادگرفتن دربارة
یادگیری است. این بدان معنی است که آگاهی از سبکها و
فرآیندها و ساختارهای یادگیری پیش نیاز ارتقای یادگیری نیز
نام برده اند.
۴ در این سطح «فرا یادگیری » استاز یادگیری سه حلقه ای به
عنوان سازمانها باد میگیرند که چگونه یاد بگیرند
صفحه 23:
Learning
Cycle
- Transforming 5
Learning
Cycle
- Reframing -
Policy
Cycle
- Improving -
23
صفحه 24:
24
مراحل يادكيرى سازمانى:
كسب دانش: يادكيرى زمانى اتفاق مى افتد كه سازمانى دانش لازم را كسب كند.كسب
دلنش يا حقايق و اطلاعات از طريق كنترل محيط:استفاده از سيستم هاى اطلاعاتى
براى ذخيره كردن اطلاعات,بازیافت اطلاعاتانجام تحقيقاتاجراءأموزش و مانند اين
ها صورث مى, كيرد (داكسون:1993)
توزيع اطلاعات: در اين فرآيند سازمان در اطلاعات بين واحدها و افراد سهيم
مى شوة.
تفسير اطلاعات: براى لين كه اطلاعات به طور مشترك مورد استفاده قرار كيرند؛ بايد
تحليل و تفسير شوند و فرآيندى است كه از طريق لن اطلاعات معانى قابل فهم
ومشتركى بيدا مى كند.
حافظه سازمانى: حافظه سازمانى به مخزنى اشاره مى كند كه در لن دانش براى
استفاده در آینده ذخیره می شنود .که می تولند شامل ذهن !|
های اطلاعاتی برای ذخیره اطلاعات در
داكسون.1991)
صفحه 25:
ite
9
صفحه 26:
فعالیت های عمده مدیریت فرایند يادگيري در سازمانهايیادگیرنده:
1- حل مسئله به طریق سیستماتیک
2- آزمايش كردن
3- يادكيري از تجارب قبلي
4- انتقال دانش 1
5- يادگيري از دیگران
26
صفحه 27:
داد که
یا گیری صازماتی یک فرایند است.
عیاوت است از تخییر دو داش سازماقی
اعضای سازمان خطاها را کشف و برای
اصلاح آنها اقدام می کنتد.
یادگیری ساژمانی از تعاملات آگاهانه اقراد
که در نتیجه آن هوش چمعی ساژمان به وجود
حدف از یادگیری سازماتی» تیدیل مجموعه یه
یک سازمان یاد گیرنده است.
یاد کیری سازمانی
(Organizational Learning)
renee
در این سازمانها اتگوهای جدید و ارزشمند.
تقکر شکل م ىكيرد
سازمان یلدگیرتده یک محصول » نتیجه و
هدف به شمار مى روه
* ايجاد دانش جديد وانتقال آن يه سايرين
* استقاده لزمتليع خارجى جهت كسب دانش.
* لخقام وبکارگیری دلنش شارج ازسازمان.
* ترکیب داتش یا تولید » عملیات و:
* ایجاه محیط متاسب جهت یاد گیری.
* تشویق کارکت ان جهت ی ادگیری متظم
سازمان یاد کیرنده
{ Learning Organization }
صفحه 28:
28
تفاوت سازمان یادگیرنده و یادگیری سازمانی
یادگیری سازمانی به مفهوم یادگیری افراد و گروههای درون سازمان و
ل مت ادگری ciate ا كن لاس
در كل: سارمان يادكيرنده حاصل يادكيرى سازماتى است.
صفحه 29:
۴ وجه تمایزی بین سازمان یاد گیرنده و یادگیری سازمانی قائل
# او یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده را بعنوان توانمند
سازی سازمان در کسب بینش و درک تجربه از طریق آزمایش
و یک تمایلی برای ارزیابی شکست
و تجربه. مشاهده و تجزی
ها و موفقیت ها می داند.
29
صفحه 30:
سازمان یادگیرنده در مقایسه با سازمان غير یادگیرنده:
زياد
سازمان عملگرا سازمان یاد گیرنده
سازمان زوالیابنده سازمان تشریفاتی
کابردآموخته هادر عمل
ياد
aH
صفحه 31:
اهداف سازمان یاد گیرنده:
- خلق عملکرد برتر
- توسعه ى كيفي
- ايجاد تعهد رقابتى
- نيرو و تعهد بخشيدن به نيروى كار
- درك وابستكى هاى درونى
- اداره ی تغییر(کلن هاموند؛! 200)
- اصلاح و بهبود قدرت سازگاری و کارایی در مقابل تغییرات محیطی
- ابداع و خلاقیت در سازمان(لاندی 1992)
- نشان دادن عکس العمل سریع تر در مقابل محیط پویا و پیچیده(گرانتهام.1993)
31
صفحه 32:
32
۶ ایجاد سازمان یاد گیرنده :
برای ایجاد سازمان یادگیرنده. سه فعالیت باید صورت پذیرد :
(three M)
s(meaning) .sjlo at
تعیین اينکه سازمان می خواهد در آینده کجا باشد.
: (management) قیرزت
تعیین اينکه سازمان چگونه عمل نماید.
تن (measurement) :
ارزیابی میزان یادگیری سازمان .
صفحه 33:
وی کیهای اساسی سازمان بادكيرنده
هنگ بادگیر: بادگیری عستمر در سطح بسیستتم:
روحیه انعطاف پذبری و تجربه نولید دانش و سیم شدن در آن
¥
تمرکز بر افراد تفکر سیستمی و انتقادی
كا اها مدص ۷۷/۷۷
صفحه 34:
TESS OT GES OIE eae)
مهارت فردي: يعني مهارت كشف كردن و نيز تعميق مداوم بينش wes
مدلهاي ذهني: يعني توانایی کشف تصاویر دروني ازجهان بیرون به
منظور بررسي و تحليل آنهآ و ابراز آن تصاویر براي تاثيرگذاري بر
دیگران:
بسیرت مرگ : یعنی عمل کشف تصاویر مشترک از آینده که تعهد
واقعي را در افراد : یت مي کند.
: يعني قدرت همفكري كردن با هم كه از طريق كسب
و اعقو را یگ رگربه دنت :هی آندد
ي: اصلی که اصول مذکور را با هم ترکیب و تکمیل و آنها را
به عنوان مجموعه اي واحد از تثوري و عمل مطرح مي کند. (پیتر
سنج,1993)
34
صفحه 35:
8 اصول سازمان بادکیرنده :
UOISIA,
paleus
MANAGERIAL IR
صفحه 36:
سازمان هاى بادگیرنده
مدبريث عالي سازمان نصمیم می | شکل دهی راجرای
مان انجام | سازمانی انجام مي شود.
اجرای ایدهها | كبرد كك جه جبزى در
مى شود و ديكران وظیفه دارند أن
كار | تفكر نظام مندا كاركنان ن ننها ك
36
صفحه 37:
ن براي سازمان هاي ياد كيرنده برشمرد:
سازمانهاى يادكيرنده lily plus خود را صرف ساخت آينده اى بهتر م ىكنند.
روشهاي جدید را ميآموزند و راههاي قديمي انجام کار را فراموش ميکنند
خر برابر مشكلات مايوس انشدة و آیده هاق جدید ارائه مى دهتد.
يادكيرئ را برائ'تمام اعظنا تسهيل م كسد وبمناوم.[ن Miva gs GBB,
یادگیری گروهی را تسهیل و ترغیب میکنند. « گاردنر و جولر » معتقدند: كاركناني
که از طریق گروههاي كاري کار مي کنند از کارکردن لذت بيشتري میبرند. زیرا آنها
به جاي اینکه شنونده صرف باشند فعالانه در جریان يادگيري مشارکت میکنند و
خود را مسفول يادگيري خویش ميدانند.
سازمان یادگیرنده به وجود آورنده ديدگاههاي جدید است.
سازمان یادگیرنده مكلني است که در آن افراد مرتباًتونليي خود را در جهت خلق هر
آنجه كه ميل به خلق آن دارئد فزايش مي دهند. مدلهاي جدید يادگيري را فراگرفته
و ياد مي كيرند كه چکونه بیاموز
سازمان یادگیرنده شيوههاي ام كار را هدايت مىكند.
صفحه 38:
به آموزش کارکنان اهمیت ميدهد و یادآور ميشود که همواره علاقهمند فراگيري باشند.
بر ريسك تأکید و از سرزنش کردن دوري ميکند.
با کارکنان ارتباط همه جانبهاي برقرار ميکند و اطلاعات لازم را به موقع در اختیارشان قرار
ميدهد.
به کارکنان ميآموزد که قدرت تصمیم گيري واقعبینانه را
سازمان یادگیرنده از ايدههاي جدید استقبال ميکند.
خود توسعه دهند.
سازمان یادگیرنده با سرعت زیاد آییننامهها و بخشنامهها را معرفي ميکند.
سازمان یادگیرنده ارباب رجوع خود را ميشناسد و مستقیماً با آنها وارد گفتگو ميشود.
بازخوردهاي مثبت را به همه کارکنان به طور مستمر ارائه مي دهد و تنبیهها را به حداقل
ميرساند.
آگاهي و شناخت را سرلوحه رشد حرفهاي کارکنان قرار ميدهد.
به پروندهها در حداقل زمان ممکن رسيدگي ميکند.
رضایت و غرور کارکنان را تقویت ميکند. ۲
براي برهيز از خودمحوري قدرت را به طور تقریباً منطقي در سراسر سازمان توزیع ميکند.
بر اطلاعات مستند تکیه دارد نه بر فرضها و دهنبينيها
از تجارب خود و گذشتگان به خوبي درس ميگیرد و ارزش شکستها را ميدلند.
38
صفحه 39:
ویژگیهای استراتژیک سازمانهای یادگیرنده
سس سس
5-2 -
۲ ۳
رهبری مشارکتی
روشنگری و تسويل Sate Sans amet ag) (
۴ ۵
توانائی برای Sail ۱
دانش از ميان ١ کار گروهی و همکاری
39
صفحه 40:
40
ao
Ota
ees gard clue St
as)
04
°
مركزى»
مدهران لوشع
راتزى هنا
چم ول امیس
ايت
صفحه 41:
41
۱-۴ شناخت هدف
. -۲ وجود رهبران اندیشمند
-” وجود كاركنان يادكيرنده و خلاق
۴-۴ تفويض اختيار به كاركنان و آموزش آنها
* - مشارکت کامل در اطلاعات
۶-۴ برخورداری از یک الگوی پوینده
۷-۴ به کارگیری علم وتجربه
صفحه 42:
و متغیر های موّثر بر یادگیری سازمانی :
*ساختار
"محیط
"تکنولوژی
"فرهنگ
"رهبری
صفحه 43:
متغير هاى مؤثر بر يادكيرى سازمانى
. ساختار
صفحه 44:
44
نقش رهبري در سازمانهاي یاد گیرنده:
نقطه نظر سنتی راجع به رهبري که در آن افراد خاص براي حرکت را تعیین
کرده. تصمیمات اشاسي را اتخاذ ميکنند و به افراد روحیه و توان حرکت
فى تتح میفاً ريفيه دن جهاق يتيبى غير مسعها فى خارد: تكرش سنتى تسبي
به رهبري در بطن خود بر ناتولني مرذم: فقدان
نيروهايي که باعث تغییر ميشود. استوار است
اي فردي و عجز در تسلط بر
نگرش جدید نسبت به رهبري در سازمانهاي یادگیرنده بر نکات ظریفتر و حائز
اهميتتري تکیه میکند. در یک سازمان فرآگیر» رهبران طراح» اظر و معلم
هستند. مسئولیت آنها؛ ساختن سازمانهایی است که در آنجا آفراد به طور مستمر
تواناييهاي خود را در جهت شناخت و فهم dys شفافتر كردن آرمانها و
توسعه بخشیدن به مدل هاي ذهنی مشترک. گسترش دهند. لین بدان معني است
كه رهبران: مسئول يادكيرى كاركتان هستتد.
صفحه 45:
نقش رهبر در سازمانهای یادگیرنده
صفحه 46:
للف- نقش رهبر به منزله طراح. مشتمل بر
. طراحي بنابه طبیعت خود یک علم
مجتمع است.
بر همین منوال. يكي از اجزاي اصلي نقش رهبران سازمانهاي فراكير به
عنوان یک طراح است. طراحي سازمان به عنوان یک کل, عبارت است از پي بردن به
ارزشهاي اساسي غیرقابل لمس که اجزا را به یکدیگر پیوند مي دهد و به طوركلي وظیفه
رهبر عبارت است از طراحی فرايندهاي يادگيري به گونه اي که کارکنان سازمان بتوانند
به نحوي سازنده با موارد آساسي که با آنها مواجه هستند. برخورد کنند و بر اصول
يادگيري کاملا مسلط شوند. 7
46
صفحه 47:
داستان ن غايي یک رهب مقولهاي
شخصي و جهاني است. این داستان ترجمان زندگي حرفهاي اوست.
تمامي تلاشهاي وي در لین داستان متجلي ميشود و در عین حال
آنچنان آن حالتي از افتادگي به ایشان ن عطا ميکند که پيروزيهاي خود
را جندان جدي تلقي نكنند و از از شكستها نا اميد نشوند. اين كونه
برخوردي ميتواند مجموعهاي منحصر به فرد از نقطه نظرهاي
یکپارچه ارائه کند به نحوی که به تمامی جوانب اعمال رهبر. معنی
صفحه 48:
48
foal مدير عامل سابق شركت هرمان ميلر»
اولین مسئولیت یک رهبر را د میداند. در حللی که کاملا واضح
است كه منشاء الهام و منبع روحيه رهبر ناشي از نقش نظارتي اوسته بخش
اعظمي از قدرتي که رهبران Lil, ميتوانند gly دست یابند در
ساختار سیستماتیک قلمرو و دامنه نگرش سیستماتیک و مدل هاي ذهني
است. در لین سطح
چگونه قسمتهاي
مختلف سازمان با یکدیگر در تعامل هستند. چراً برخی سياستهاي خاص
براي مجموعه به عنوان یک کل ضرورت دارد و دهها سوال دیگر که رهبر به
عنوان یک معلم پاسخگوي آنها در یک سازمان فراگیر است.
صفحه 49:
وه
راهكارهابي جبت تقويت سازمانهاي
توجه و اهميت به بهبود سيستم فعاليتها.
بهینهسازی منابع نيروي انساني و ارتقاي كيفي افراد. oo.
توجه به دآتش کاري افراد به عنوان نقطه شروغ بهبود بهرهوري و ارتقاي كيفي
تولید و خدمات. 1
آموزش سيستمي کارکنان
سرمایه گذاري و تخصیص بودجه قابل توجه به تربیت و پرورش مغزهاي متفکر و
ایجاد فرصتهاي آموزشي به منظور تقویت و نمو استعدادها و خلاقیتها.
ایجاد فرصتهاي آموزشي گسترده به منظور فراهم آوردن موجبات رشد و
پرورش کار
اند از آموزش اند تنها به معناي يادگيري جدید بلکه براي تأثیر آن بر بهبود
روند کار کارکنان؛
حمایت از آموزش واحدهاي مختلف سازمان
نتقال و اجراي سریع يادگيري سایر شرکتهابه داخل سازمان
جمایت و یادگیزی آیدههای وت و کارهای مرفق تسایر بتگاهها:
Sa PRN eee اتساني,مديريت.
صفحه 50:
تقویت انگیزه کارکنان.
پرورش و ترویج فرهنگ چشمانداز و سرنوشت مشترک.
احترام به كاركنان
پرورش و ترویج تفکر استراتژیک مشارکتی و تعاملی کار کنان.
توجه بیشتر به خلاقیت و نوآوری همه جانبه نیروی کار.
گرایش بیشتر به شایسته سالاری.
تقویت ارزشهای خانوادگی نیروی کار.
کوچکسازی/ مناسبسازی نیروی کار (به ویژه به دلایل ناامنی اقتصادی و رقابت جهانی).
انسانی شدن محیطهای کاری.
تشویق معنوی و مادی کارکنان.
مکانیزه شدن مشاغل.
توجه به مقررات و ملاحظات جدید زیست محیطی / استفاده بهینهتر از محیط زیست.
استفاده از آموزش به عنوان یکی از زیرساختهای عمده و مهم بهرهوری فردی و سازمانی.
استفاده از آموزش برای افزایش توان کارکنان موجود و ارتقای آنان و کاهش تأمین نیروی
انسانی از منابع خارجی که نوعی ناکامی مدیریت تلقی میشود.
صفحه 51:
قرار دادن آموزش و پرورش نیروی انسانی در صدر اولویتهای سازمانی
استفاده از آموزش به عنوان عامل اصلی تأمین قابلیتها و صلاحیتهای علمی و
تخصصی و تواناییها مهارتهای فنی و حرفهای کارکنان.
توجه به تحولات علمی, تکنولوژیکی (پیچیدهتر شدن تکنولوژی). توسعه اتوماسیون.
تأکید بر تحولات و پیشرفتهای ارگونومی.
داشتن ساعات شناور کاری/ حذف محدودیتهای زمانی کار,
مجازی شدن محیطهای کاری» عدم وابستگی کار با مکان.
رشد تواناییها و قابلیتهای کارکنان.
توجه و اهمیت به نظام مدیریت مشارکتی.
تخصصیتر شدن کارهاء
توجه به موضوعات جدید مدیریتی.
صفحه 52:
" حذف مقررات دست و پاگیر.
۴ افزایش مدیریت غیرمتم رکز.
۴ تفویض اختیار و بروز خلاقیت.
۴ توسعه نظامهای مدیریتی نوین.
۴ افزایش رقابت و کاهش هزینه تولید.
۴ تنوع محصولات.
۴ تحول ساختارهای سازمانی.
۴ تقویت و افزایش قابلیتهای سازمان.
صفحه 53:
تحصیل و علم اندوزي با توجه به سخنان نبي اکرم و اهل بیت مکرم ایشان برهر مسلماني
فرض و واجب است. اهتمام حضرت رسول نه تنها در گفتار که در کردار ایشان
نیزمنعکس است. باید دانست که سرنوشت يك ملت را بدون دگرگوني در نحوه تفکر و
اندیشیدن او نمی توان تغییر داداهمیت تا آنجا که نخستین بار که فرشته وحی بر او نازل
شد و نخستین جمله ای که با او در میان نهاد موضوع خواندن و نوشتن بود.
"قرَأْ باسم ربّك الذى خ لق خَلَقَِ الانسان..؛ بخوان به نام پروردگارت لن که آفرید
مُوجوذات fe و آفرید انسان را از خون بسته. بخوان در حللی که پروردگارت بزرگ است.
أن كه به وسيله قلم تعلیم داد و به مردم آموخت. آن چه که نمی دانستند.
له فريضة على كل مس تحصیل علم بر هر مسلمانی واجب است. (اصول
کافی. ج 1.ص 85)
و نیز می فرماید:
صفحه 54:
54
اطلبوا العلمّ من المَهْد إلى reall زكهواره تا كور در آموختن دانش بكوشيد. (نهج
الفصاحه. ص 64)
على (ع) مى فرمايد: 5
الحكمة ضالة المؤمن...؛ حکمت گم شده مومن است. پس آن را فرا بگیرید هر چند از
اهل نفاق باشد. (نهج البلاغه. حکمت 80)
امام صادق عليه السلام مى فرمايد:
دوست ندارم يكى از شما جوانان راجبينم . مككر ذر يكى از ذو حال :يا دلنا (عللم) يا ذر
حال يادكيري و دانش اندوزي.( بحار الانوار ج 1.ص 17)
وجر تزیخآنده نت که وقتی در جنگ بدر كروهى از كفار به دست مسلمانان ١
أببيق
3 ی) دستور داد تا هر يك از اسیران با پرداختن پول های هنگفتی
آزاد تنها لن دسته از ا و بلد بودند از پرداختن آن مبلغ
vale شدند. به شرط آن که هر کدام از آنان به ده نفر از جوانان مسلمان خواندن و
نوشتن را بياموزند.
صفحه 55:
ای اسان ی اراس |21
دانشی بیاموزد و به برادر مسلمان خود تعلیم
دهد.
( پیامبر اکرم (ص))
صفحه 56:
با تشکر از توجه شما
"کج
صفحه 57: