علوم مهندسی معماری و عمران

سبک معماری رازی

shive-razi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت
تعداد اسلايدهاي پاورپوينت: 44 اسلايد در شيوه رازي ساختمانهايي با کارکردهاي گوناگون پديد آمد مانند آرامگاه هاي برجي و ميل ها آرامگاه هاي برجي بيشتر به صورت چهارگوشه پنج گوشه شش گوشه هشت گوشه و استوانه بوده و گرداگرد آنها پره دار ياساده ساخته مي شد ميلها برجهاي راهنمايان براي مسافران بودند و افزون بر راهنما بودن گور سازنده خود نيز بوده اند.
منتشرکننده‌ی پاورپوینت
1760 بازدید, 0 خرید

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “سبک معماری رازی”

سبک معماری رازی

اسلاید 1: سبک معماری رازیتهیه کننده: استاد مربوطه:

اسلاید 2: شيوه رازيمعماری اسلامی ایرانبرگرفته از کتاب‌هایسبک شناسی معماری ایران (پیرنیا) و هنر و معماری اسلامی ایران (کیانی)

اسلاید 3: شيوه رازيدر اين شيوه نغزکاري شيوه پارسي شکوه شيوه پارتي و ريزه کاري شيوه خراساني باهم پديدار مي شود.اين شيوه هرچند از شمال ايان آغاز شده است منتها در شهر ري پاگرفته است و بهترين ساختمانها در آن شهر پاگرفته انداين شيوه از زمان آل زيار شروع شده و در زمانهاي آل بويه سلجوقي اتابکان و خوارزمشاهيان ادامه مي يابدشيوه رازي، شيوه‌اي در معماري ايراني است که مربوط به سده پنجم تا آغاز سده هفتم(سامانيان، سلجوقيان و خوارزمشاهيان) مي‌باشد.تحول در تزئينات استفاده از آجر پيش بر : آجرهايي که به فرم دلخواه ساخته شده و بعد در داخل کوره پخته مي شود استفاده از انواع کاشيکاري الف ) کاشي کاري نگيني : استفاده محدود از کاشي در ميان رديف هاي آجر  ب  ) کاشي کاري معقلي : گره سازي در هم کاشي و آجر

اسلاید 4: در شيوه رازي گونه هاي نگاره با خطوط شکسته و مستقيم(که بيشتر با آجر کارشده) يافت مي شود نيز گره سازي با آجر و کاشي(گره سازي درهم)که معقلي ناميده مي شود از اين شيوه آغاز شدانواع گچ بري شير شکري  : برجستگي طرح از سطح زمينه کم است برجسته    : برجستگي طرح از سطح زمينه متوسط است برهشته    : برجستگي طرح از سطح زمينه زياد است زبره       : برجستگي طرح از سطح زمينه ي زياد و بدون سايدگي گوشه ها

اسلاید 5: معماريدر شيوه رازي ساختمانهايي با کارکردهاي گوناگون پديد آمد مانند آرامگاه هاي برجي و ميل هاآرامگاه هاي برجي بيشتر به صورت چهارگوشه پنج گوشه شش گوشه هشت گوشه و استوانه بوده و گرداگرد آنها پره دار ياساده ساخته مي شدميلها برجهاي راهنمايان براي مسافران بودند و افزون بر راهنما بودن گور سازنده خود نيز بوده اند.

اسلاید 6: مقبره امير اسماعِيل ساماني

اسلاید 7: آجرکاري بنا پيچيدگي يسيار زيبايي دارد). بنا يک چهارگوش ۱۰ در ۱۰ متر است و داراي گنبد نيم کره‌اي که در چهار بخش آن چهار بناي کوچک ساخته شده‌است . گنبد بر فراز اتاق چهار گوشي به کمک کنج استوار شده که قابل مقايسه با شيوه گنبدسازي در دوره پارتي و ساساني است و سبک آن شباهت زيادي به آتشکده‌هاي ساساني دارد

اسلاید 8: گنبد قابوسيکي ازخوش تناسبترين ساختمانهاي جهان در سده 4 است که در گرگان ساخته شده است اين ساختمان يک ميل راهنماست که هم نشان شهربوده و هم گور قابوس بنيادکننده آن است بلنداي بنا حدود 55.5 متر است. ده پاپيل گرداگرد استوانه آن را فرا گرفته اندپاپيل................... پشت بند

اسلاید 9: برج لاجيمبرج لاجيم بنايي تاريخي است که در شهرستان سواد کوه استان مازندران واقع است.برج لاجيم در شمار آثار زمان تسلط آل زيار بر طبرستان در فاصله سالهاي ۳۱۶ الي ۴۴۳ هجري قمري است. محيط دايره بنا در قاعده ۲۶۸۰ سانتي‌متر، قطر فضاي داخلي ۵۴۷ سانتي‌متر و پهناي ورودي آن ۱۱۲ سانتي‌متر مي‌باشد.اين بناي تاريخي در خارج از يک گنبد مخروطي ساده و ظريف پوشيده شده است که در داخل به حالت مدور تغيير شکل مي‌دهد. ورودي اين بناي آجري در سمت شرق است و پايه گنبد به وسيله يک رديف طاق‌نما تزئين شده است.اهميت برج لاجيم مانند برج رسکت، بيشتر به دليل دارا بودن کتيبه پهلوي در کنار کتيبه کوفي است.

اسلاید 10: برج رسكتبرج رسکت در شهرستان ساري، بخش دودانگه، روستاي رسکت واقع شده است.اين برج در سال ۴۱۳ هجري ساخته شد مدفن يکي از شهرياران آل باوند است. برج رسکت مدوّر است با سقفي مخروطي که قطر قسمت داخل آن ۵۷.۴ متر است و ۱۸ متر ارتفاع دارد.حد فاصل قسمت فوقاني بدنه و آغاز گنبد برج با مقرنس کاري تزئين شده است و دو کتيبه آجري نيز به خط پهلوي ساساني و خط کوفي در روي آن به چشم مي‌خورد. حروف کتيبه برنگ سفيد بر زمينه اي به رنگ آبي جلوه گري مي کند.

اسلاید 11: برج رادكان كردكويميل رادکان يا گنبد رادکان، در ۴ کيلومتري جنوب شرقي روستاي رادکان و در ۴۲ کيلومتري جنوب کردکوي و ۵۴ کيلومتري جنوب غربي گرگان و ۱۱۷ کيلومتري برج گنبد قابوس قرار دارد. بر کتيبه‌اي که در زير گنبد ديده مي‌شود، ساخت آن در ۴۰۷ هجري قمري در زمان فرمانروايي اسپهبد ابوجعفر آغاز و در ۴۱۱ هجري قمري بدست احمدبن عمر به پايان رسيد.

اسلاید 12: برج رادكان كردكويگنبد آن بصورت ترک (مخروطي شکل) و دو پوشه است، که بيش از ۳۵ متر ارتفاع دارد. بدنه بسيار ساده و داراي آجر چيني معمولي و داراي تزئينات آجرکاري و گچ بري است.در فواصل معيين سوراخ‌هايي به چشم مي‌خورد که جاي داربست بوده که در هنگام احداث بنا تعبيه شده‌است. ورودي هلالي شکل آن در ضلع جنوبي گنبد قرار دارد. زيباترين قسمت بنا در بخش فوقاني آن قرار دارد، که عبارت از دو رديف قطار بندي و دو کتيبه کوفي و پهلوي است که در ميان تزئينات آجرکاري و گچ بري که نام باني و تاريخ ساخت بر آن نوشته شده‌است. طرح داخلي گنبد رادکان مدور و داراي نمايي ساده و اندود گچ و آهک است. در تمام بدنه بنا آجر و ملات گچ و آهک بکار رفته‌است.

11,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید