صفحه 1:
۳9 ل Fae
:نام درس
موضوع: سبک گوتیک
۳
:نام استاد
:نام دانشگاه
220200
صفحه 2:
صفحه 3:
[۱ Saw slp Sing
سبک گوتیک در معماری
دوره هاى معمارى كوتيى
سبک گ؟
sjlw aaure 4)
Kany 35 در نقاشى
نمونه هايى معروف از
و
صفحه 4:
ويزكىهاى سبى كوتيىك
ا ا 0 ا ا ل 15ت
رای سک یتیک به شعار میزوند و معساران به قسق آن ها میتوانستند
1
صفحه 5:
طاق نوک تیز
اختراع طاق های نوک تیز بود که باعث شد سایر خلاقیت های سبک گوتیک امکان پذیر
باشد. طاق رومی یا همان نیم دایره ای سبک رمانسک, محدودیت هایی در رابطه با
استرس لاين داشت. استرس لاین, همان جهت و مسیری است که طاق, فشار
.وارده بر خود از سمت بالا را يخش مى كذ
استرسلاإين طاقهاى رومى معمولاً افقى است و فشار وارده از بالاى اين طاقها به
اطراف آنها وارد میشود. به همین دلیل است که برای ساخت کلیساهای رمانسک
میبایست از دیوارهای ضخیم و پنجرههای کوچک استفاده میکردند تا توان تحمل
.وزن سقف را داشته باشند
در مقابل, استرس لاين طاقهای نوکتیز عمدتاً عمودی است و بیشتر فشار وارده بر
طاق از بالاء به سمت پایین و ستونهای حامل هدایت میشود. این تغییر فشار به
.اين معنى بود كه ديكر به ساخت دیوارهای بزرگ و ضخیم احتیاجی نداشتند
صفحه 6:
صفحه 7:
پشت بندهای معلق یا همان شمع های شمشيرى وزن دیوارهای بلند را پخش کرده
و با انتقال مستقیم فشار به سمت زمين و پایه های بنا, در ز وزن
تمان نقش مهمی بازی می کردند
البته این پشتبندها صرفاً جنبهی کاربردی نداشته و در زیباتر کردن ظاهر بنا نیز
تأثیرگذار بودند و به گونهای در اطراف ساختمان قرار مي فتند که حس حرکت
و پرواز را در بیننده تداعی میکرد. طراحی آنها معمولاً با حکاکیها و جزئیات
.بسیاری انجام میشد و این موضوع. شکوه ساختمان را افزایش میداد
صفحه 8:
صفحه 9:
در نمونههای اولیهی کلیساهای با سقف Oe es ز طاق رومى يا همان
نیمدایرهای استفاده میکردند و نتیجه, طاقهای slot بسيا میشد
.و استرس لاين به دیوارهای کلیسا و به سمت بیرون فنشار وارد میکرد
قوس جناغی در حل این مشکل موثر واقع شد و با انتقال وزن سقف به ستون هاء
.به ساخت دیوارهای باریک تر و بلندتر می کرد
صفحه 10:
صفحه 11:
صفحه 12:
معماری, مهمترین و اصلیترین نوع هنر در دوران گونیک به حساب میآمد. ویژگیهای اصلی
معماری گوتیک که به bul آشاره شد, حاصل تلاشهای سنگتراشها ایی بود که به دنبال ستونی
.میگشتند که بتواند وزن سنگین طاقهای سنگی سقف را در ساختمانهای عریض تاب بیاورد
اين فشار باعث میشد تا طاقهای آهنگ (طاقهای گهواره) فرو بریزند؛ ؛ نابراين ديوارهاى حائل
عمودی ساختمان را باید آنقدر ضخیم و میساختند تا به سمت بیرون
سنك تراش هاى قرون وسطی توانستند این مشکل را به کمک خلاقیت خود در سال ۲۰ ۲۰ میلادی
را آسانتر تحمل می د. در نتیجه, وزن طاق نیز سبکتر شده و از خمیدگی آن به سمت +
نعت میشد
آنها قوس جناغى (دندهدار) را اختراع كردند كه قوس زنى و دندههاى متقاطع در آن: وزن سقف
در واقع وزن طاق سقف صرفاً بر روى نقاط كسسته و جدا از هم (جناغها يا همان تیغههای طاق)
پخش میشد؛ بنابراین به جای ساخت دیوارهای ضخیم و طویل, جندين ستون عمودى مجزا كافى
.بود تا پشتوانهای برای این تیفهها باشد
ترکیب تیغهها و ستونها, نقش دیوارهای عمودی ضخیم در تحمل وزن بنا را کم کرد es ls
را به وجود آورد تا بتوانند دیوارهای بأریکتری بسازند و حتی پنجرههای های بزرگی را 00 ميان اين
دیوارها قرار دهند. رانش بیرونی طاقهای جناغی سقف به کمک پشتبندهای معلق کنترل
.میشد
صفحه 13:
ین پشتبند معمولاً در بالا و بر روی سطح پیرونی شبستان تکیه دارد و در نتیجه,
فشار طاق به سمت بيرون را خنثى م ىكند. اين ویژگیهای معماری گوتیک باعث
شد نا بتوانند ساختمانهایی بسیار بزرگتر و بلندتر با دیوارهای باریکتری را
نسبت به دوران رمانسک بسازند. نتیجهی کار. ساختمانی میشد یی به
.«شکل عمودی در حال اوج گرفتن به سمت اسمان است
صفحه 14:
صفحه 15:
دورههای معمارى كوتيك
meee eas ip oleae ار رد زر در راک
آغازین, پیشرفته و پسین شناخته میشوند
صفحه 16:
گوتیک آغازین
اولين مرحله هنر كوتيك يعنى كوتيك آغازين از سال 1120 شروع شد و تا 1200
ميلادى ادامه داشت. تمامى ويزكى هاى آين سب, در قالب سبكى منسجم با يكديكر
ترکیب شده و اولین بار در تاحیه ایل-دو-فرانس از OF استفاده کردند؛ زيرا جمعيت
«شهزی این فنظقه: از فزوت کافی رای ساخت؛کلیساهای بززگ گوتیک برخوزدان نود
گلیشنای سنت:دیس یا همان نتنتجق ,در پارنش. اولین کلیسای ead ladies Sus رود
که هنور هم ساختمان آن سربا باقی مانده است و قدمت آن به سال 1140 برمی
گردد. خیلی ژود. ان ساختارهای مشابه این بنا ترایتتناخت کلیتناق توتردام و گلیسای
.جامع لائون نیز
بعدهاء ؟ طح افق مجزا براى طراحي درون كليساها در نظ ركرفته شد و ستونها و
طاقهايى كه براى نكه داشتن اين طبقات استفاده مىكردند, شكلهاى هندسى
.تكرارق و قدرتمندی.را در تمای داخلی ساختمانها به وجود میآورد
صفحه 17:
صفحه 18:
آذین توری و پنجرههای رنگارنگ نیز کم کم در این دوره رواج پیدا کردند. کلیساهای گوتیک
فرانسوی آغازین, از سمت شرق به برآمدگیهاي دیوار منتهی میشدند؛ اما سمت غربی
ساختمان معمولا چشمگیرتر بود و نمای عریض آن با پنجرههای متعدد, طاقهای نوکتیز و
.دربهای بزرگ و باشکوه تزئین میشد و ۲ برج بزرگ را در برمیگرفت
برای نواحی جانبی نمای بیرونی کلیسا هم از چندین ردیف ستون و پشتبند استفاده
میشد که گاهی پیچیده و گیجکننده به نظر میرسید. این شکل اولیهی معماری گوتیک در
-نهایت به کشتورهای دیگری همچون آلمانء ایتالیا: انگلستان: اسپانيا و پزتغال راه پیدا کرد
مرحله ی آغازین گوتیک در انگلیس, ویژگی های منحصربه فرد خودش را داشت و كليساي
جامع سالزبری, یکی از اولین نمونه های این سبک به حساب می آید و به جز برج و متار آن
.که در دوره های بعدی گوتیک ساخته شده, آن را کاملا به گوتیک انگلیسی آغازین ساخته اند
همچنین. اولین"تمونة ق آين سیک,راً می توان ذر نقبنشان و محل شرایندگان کلیشای.جامع
.لینکلن مشاهده کرد
گلیساهای گوییک انگلیشی, دیوازهای ستگتنتر و خیم تری نسیجبه نمونههای گونگ
فرانسوی داشتند و در واقع با آندازهی دیوارهای عریض رمانسک چندان فرقی نمیکردند.
برجستهکاریهای تکراری در حاشیهی طاقها 3 پنجرههای بلند نوکتیز و توجه کمتر به
ابتدایی بود
.ارتفاع. از دیگر ویژگیهای بارز سبک گوتیک از
صفحه 19:
صفحه 20:
معماری گوتیک در دومین مرحله ی خود یعنی گوتیک پیشرفته, به 2 زیرمجموعه ی سبک
ریونانت و گوتیک تزئین یافته یا همان مزین تقسیم شد و استفاده از دگور هندسی
.پرجزئیات در آن افزایش پیدا کرد
در دورهی سبک ریونانت در گوتیک فرانسوی, تغییرات مهمی در معماری گوتیک رخ داد. تا
قبل از سال ۱۲۵۰ میلادی, معماران این سبک بر روی پراکندگی متوازن و یکسان قطعات
.سنگ و مشکلات فنی مرتبط با آرتفاع بلند ساختمان (به خصوص در فرانسه) متمرکز بودند
بعد از اين تاريخ, آنها تمرکز خود را بیشتر بر روی جلوههای بصری و دکوراسیون گذاشتند
.که شامل برجستگیهای کوچک روی پشتبند, گجبریها و به خصوص آذین پنجرهها میشد
شاخصترین و بهترین دستاورد سبک ریونانت, پنجرهی گل رز است که از اين پنجرهی مدور
معمولا برای زیباتر کردن نمای غربی کلیساها استفاده میکردند. به کار گرفتن پنجرههای
بزرگتر و باریک شدن ستونهای عمودی از دیگر ویژگیهای این سبک هستند
صفحه 21:
هوجنين در سبك ريونانت ترجيح می دادند از رنگ های ملایم تر برای پنجره های
كن مك تسد تا هم نور بیشتری به داخل بتابد و هم نقش و نگارهای آن
جشم بيايد. از ميآن نمونه هاى قابل توجه سبك ريونانت مى توان
کلیسای شارتر, شبستان کلیسای آميان. رنس و بووه را نام برد
صفحه 22:
صفحه 23:
سبک گوتیک تزیین بافته در گوتیک انگلیسی رواج داشت و معمولاً در آن از ز آذین
سنگی پرجزئیات برای پنجرهها استفاده میکردند. همچنین ينجروهاى عريض و
.بلند را در این دوره با پنجرههای باریک و بلند نوکتیز پیشین جایگزین کردند
این پنجرهها از طریق آذین به ۲ تا ۸ بخش اصلی تقسیم شده و هر بخش به صورت
.جداگانه به قسمتهای کوچکتر تقسیم میشد
ابتدا جای این آذین ها و میله ها را بر اسا dete we dls سکم طاق ها و
شكل دايره أى ينجره تعيين مى كردتد كه الكوين تشکیل می داد؛ اما
بعد ها بر روی منحنی شبیه به حرف eed
ی آتش را تداعی می کرد. بخش هایی از خانقاه کلیسای وست مینستر و شبستان
«واتفای غرتی تورک متنشتر در انگلیس بة این نیک تناخته شنده اند
صفحه 24:
صفحه 25:
سبک ریونانت در فرانسه در سال ۱۲۸۰ میلادی تکامل پیدا کرد و وارد سبک دیگری
.به نام گوتیک شعلهسان شد
اين Su حتی از مرحلهی قبل نیز پرآذینتر بود و تا سال ۱۵۰۰ دوام پیدا کرد. در
انگلستان نیز سبک تکاملیافتهای به تام کود
تیک عمودی یا همان قائم رواج داشت
.و از سال 1375 تا 1500 میلادی ادامه یافت
در سبک گونیک شعلهسان, فضای اختصاص داده شده به دیوار به استفاده از آن
برای تحمل وزن تنهی ستون محدود شد تا جای بیشتری برای پنجره و آذین ul
وجود داشته باشد. در این سبک از برجستگیهای کوچک روی پشتبند و جزئیات
دیگری همچون تیفههای فرعی در طاقها به وفور استفاده میکردند که الگویی
.ستارهای شکل را تشکیل میداد و پیچیدگی جلوهی آن را بیشتر میکرد
صفحه 26:
در دوران گوتیک پسین, توچه + به ساختمانهای سکولار و غیر مذهبی
میشد؛ در نتیجه خصوصياً Sat et شعلهسان را میتوان در بسیاری از
ساختمانهاى شهردارى و حتى خانههاى مسكونى نيز مشاهد هده كرد. رد در رواقع تعداد
کلیساهای محدودی در اين دوران بودند Saw a WIS oF گونیک شعله سان ساخته
.شده باشند
کلیسای روآن در فرانسه و به خصوص برج باتر به «برج کره 3< أن و برج شمالی
کلیسای شارتر از جمله نمونههای این سبک به شما rae تیک شعلهسان
Sean i ae يمال مت لگوهای رنسانس
.فرانسه در قرن ۱۶ ea و کت
صفحه 27:
صفحه 28:
مشخصهی بارز سبک گوتیک عمودی در انگلیس, فراوانی خطهای عمودی در آذین
پنجرهها و بزرگتر شدن پنجرهها بود. همچنین به جای ساختن سطوح متعدد در
.داخل کلیسا, از یک فضای واحد عمودی استفاده میکردند
طاقهای نوکتیز مرسوم در معماری گوتیک هم جای خود را به طاقهای بادبزنی
دادند که تیغههای طاق در آن, انحنای یکسانی داشته و در فاصلهای یکسان از
.یکدیگر قرار گرفتهاند و شبیه به بادبزن به نظر میرسند
از بهترین نمونههای گوتیک عمودی میتوان a کلیسای جامع گلاستر و کلیسای کالج
در دانشگاه کمبریج اشاره کرد
صفحه 29:
صفحه 30:
صفحه 31:
مجسمههای سبک گوتیک ارتباط تنگاتتگی با معماری این سبک داشت؛ زیرا از آنها برای دکور
نمای بیرونی کلیساها و سایر بناهای مذهبی استفاده میکردند. پیکرتراشیهای اولیهی
گوتیک, تندیسهایی از قدیسان بودند و از آنها برای زیباسازی سردر کلیساهای
.فرانسه و سایر کشورها کمک میگرفتند
مجسمههای اين سبک همچنان شکوه و منزلت سبکهای قبل از خود را حفظ کردند, اما طی
قرن ۱۲ و ۱۳ میلادی, حالتی طبیعیتر به خود گرفته و هر کدام صورت. جامه و ست
مخصوص به خود را داشتند. پیکرتراشیهای دکور کلیسای رنس, نمونهی خوبی از
.اين سبک به حساب میآید
علاوه بر آن, در اين دوره توجه ی به شکلهای طبیعی مانند گیاهان شد. این موضوع را
میتوان در طراحیهای ese و قع قرابائدق برگ درختانی مشاهده کرد که بر روی
.سرستونهای کلیساها حکاکی شدهاند
مجسمههای یادبود, رواج بیشتری در دورهی گوتیک پیشرفته و پسین پیدا کردند و معمولاً هر
.کدام در طاقچهی مخصوص به خودشان قرار میگرفتند
تبديسهاى :كوت jo فرن 1۴ مبلادی: آزاستهتر شدند و این وقاز ورمانت آنها که تا عدودی
مصنوعى به نظر مىرسيد, در سراسر أرويا و در تقاشى؛ مخسمهسازی و مصورسازی
کتابهای خطی (تذهيب) رابج شد و به نام سبک گوتیک بين الملل شهرت پیدا کرد
صفحه 32:
در همین دوره, گرایش متضاد این سبک یعنی رئالیسم نیز رواج داشت و در
تندیسهای مقبرههای فرانسوی و آثار قدرتمند کلاوس اسلاتر از آن استفاده می
شد. پیکرتراشی گوتیک در ایتآلیا طی قرن ۱۴ و ۱۵ میلادی به سمت سبک
رنسانس تکامل پیدا کرد که از لحاظ تکنیکی پیشرفتهتر بود؛ اما در اروپای شمالی
.کمی بیشتر دوام آورد
صفحه 33:
صفحه 34:
Saw gail کیک :سین همان :رویه کال مججهساری :را پسیسن گذاست و عاسیهای ساده:و
رسمی, جای خود را به نقاشیهای طبیعیتر دادند. اندازوی تابلوهای نقاشی در قرن ۱۴ میلادی
بزرگتر شد و این موضوع همزمان با دورهای بود که از آنها برای دکور قاب تزئینی پشت محراب
استفا دوهی کردند
اين نقاشیها معمولاً صحنههایی از انجیل عهد جدید و به خصوص مصائب مسیح و مریم مقدس را a
تصوتر میکنقفند. بة ظرتفکارق. ذفت بالا خطوط متعض و آرانتتگی دکور این تابلوها توجه
یازی منبند و معمولا به-عتوانزنگ پس:زمیته. زنگ طلایی را به قاب آن اخافه منکردند
همچنین نقاشها به دنبال راهی برای ژرفانمایی در آثارشان بودند و اين تلاش آنها در نهایت به
,تبلط may yi این فوضوع در دورهی زتسانس ایتالیا متجرشد
در دوره گوتیک پسین در قرن ۱۴ و ۱۵ میلادی, موضوعات غیرمذهبی همچون صحنههای شکار و به
تصویر کشیدن رویدادهای"تاريخي رواخ پیدا کردند. مصوزسازی تسخههای خطی که در ذوری
گوتیک زایج om در قزن ۱۴ دز فراتشه به اوح خود-رسید و هم از موضوعات مذهین و هم
,غیرمذهبی در آنها استفاده میشد
شید توان تضوترسازی pas LS gigas «ساعات توش olla gil «sings Sy لمبورگ زا
معروف ترین تذهیب و فصیحترین نمونهی به حساب آورد. مصورسازی نسخههای
در تیمهی دوم قرن ۱۵ میلادی از دور ee شدند oe خود را به تصاویر چاپی دادند
صفحه 35:
تابلوها و نقاشیهای دیواری نیز به مرور زمان طی قرن ۱۴ و ۱۵ به سمت سبک
رتسانس در ايثاليا تكامل بيدا كردئد اما بسیاری از ور های سبک گوتیک تا
اوایل قرن ۱۶ نیز در آلمان, فلاندر و ساير نقاط اروياى شمالى همجنان باقى
.ماند
صفحه 36:
نمونههایی معروف از کلیساهای Saw
در کشورهای اروپایی. ساختمانهای بیشماری هستند که بين قرن ۱۲ تا ۱۶ میلادی
Ey eo ا
صفحه 37:
ی ما مر
مقبزهی تعامی پاتاهان فرانسه (به جز 7
مورد از آنها) در اين کلیسا قرار دا
سوزه كه از ظاهر تيره و زمخت سبى
0
بازسازى كليساى سن-دنى را در سال 1159
.صادر
او در نظر داشت که کلیسای جدیدش از
اا ۱[
see ones nH rer eC PCr
برود. پس از چندین فرن زندگی در پس .
سایهعی رومیها و تلاش برای کپی کردن از آثار
انكيز امبراطورى روم: اروباى غربى
ا
نوبهی خود سبک حیرتانگیزی به شمار
.میرقت
صفحه 38:
کلیسای شارتر»
9
جهانى يونسكو به ثبت رسيده و از قرن
raha ل ا 110
نداشته است. از اين كليسا به خوبى
a CepcmoN oes 00
Fal hs len eas
.هم صحيح و سالم باقى مانده است
سردابه و دروازهی غربی 0000
۱
مىآيند و از كليساى رمانسكى باقى
_ماندهاند كه بيشتر قسمتهاى آن در
آتشسوزی سال ۱۱۹۳۴ ویران شد و در
ا ا
.بر روى خرابدهاى أن تأسيس كردنة
صفحه 39:
سانتا ماريا دل
فيوره؛ ايتاليا
[1 vere On
نام رایجتر دومو شناخته میشود, در
شهر فلورانس قرار دارد. ساخت
این بنا دز سال ۱۲۹۶ میلادی وبه
زر رل
[۳ Mev a ca
شهرت این کلینسا پیشتر به کنید
ی uellercen
00 طراحی ne De
بر عهده داشته است. همجنين نماى
ا oy
01 ید ار
.سال 181 انجام دادهاند
صفحه 40:
سس رتست
ابی, انگلیس
1
eo aka Reeieen peel
صادر كرد و ليزكليسا را برلى
peeue ey ا 0010
كليسائكوتيكدر لندن محل
0 el ay em od
برگزادعمراسم عروسیخاندان
ار ممرود. مراسم
ازدوالج شاهزاده ويليام و كيت
میدلتونن یز در همینمکانب رگزار
.شده يود
صفحه 41:
كليساى جامع آميان. در قرن ١
solo 0 2
J
7 gee Peer pice
شمار میزود. ارتفاع داخلی این بنا
Peep maa erres
بلندترین ۳ در فرانسه
ب میآید
صفحه 42:
كليساى جامع
رنس» فرانسه
کلیسای جا
فت
ل
بسابى قديمىتر شده Sone
WG ode 5
بادشاهان eae ponds
.فرانسه در ۱
ر اين كاخ بركزار مى شد
صفحه 43:
|
per ern
Alesis Alea oe
كنتربرى از طريق مجموعه
0 meres
«حكايتهاى كنتربرى» به كوش
me Ge EG Ts
است که اسقف اعظم کلیسای
کانتربزی, یعنی «توماس بکت» در
آن به قتل رسید. بخشهای
معدودی از انز کلیسا از سک
2 ness as me ل yy
2 Beals
0 ا
چم دی اند
صفحه 44:
[۱ Te) Cee Se nny
Poe eee) eer rm ire) ty erevi os
سال طول کشید تا ۰
oe سا ان انا کت
۲ کلیساهای گوتیک که از
Peer ol eees eee agen a
Fa Pa Eamets POT Cat ge rrrrioy
Por morjered 5
مک و
ee ded So
صفحه 45:
ری کارا ری
ار ای
نوتردام در پاریس تکمیل نخواهد
بود. این مکان, یکی از اولین
هابى به مس امد که از
معلق كمى كرفت تاوزن
0 ates, je
.شود
صفحه 46:
exploring-
castles .study .architectu
raldigest .britannica