صفحه 1:
1 68
صفحه 2:
شرکت برق منطقه ای مازندران و
گلستان
معاونت برنامه ریزی و تحقیقات
Era
صفحه 3:
I
1
1
است که براي او به رنج و زحمت افتي. |
1
Feet
ارزش خود را ندانست. 1
1
1
امام علي (ع) |
1
بورز كه لايق عشق تو باشد نه تشنه عشق چون تشنه عشق روزي سیراب مي شود. |
1
ویکتورهوکو ۲
I
1
1
ایسته نیست به آرزو مخواه و بدان که انتقام خدا از بنده به خشم بي رحمانه و بي حرمتي و سرزنش نبود بلکه به
ن و ادب کردن از فرط عشق باشد.
افلاطون
صفحه 4:
سور جلسك
گزارش
ری در خصوص نصب خازن در صورت امکان جهت كم كردن هزينه وار
مصرفی
اعلام اهعیت موضوع دو سر تغذیه و اتصال از دو پست مختلف و پیگیری تغیبر
تعرقه
ادهای مربوط به اصلاح الگوی مصرف در اختیار دبیر ستاد قرار
| اعلام نظر در خصوص توجیه اقتصادی پروژه تصفیه دود دودکش های نیروگاه
نکا و استفاده از کرین خروجی آن
مستولآجرا
مدير محترم فتر خدمات
شت کین مدبویت مصرف و
وصول درآمد
آقای کاظم نژاد
معاونت محترم بهره برداری
زمان ارائه
۵ دقیقه
۵ دقيقه
٠١ دقيقه
صفحه 5:
سرمایهگذاری در پساتحریم
۴ روزهای پیش رو به دلیل تغیبر شرایط اقتصادی با
تغييراتى در شاخصهاء سياستها و رفتار بازيكران
اقتصادى همراه خواهد بود. در اين شرايطء مساله مهم
ابن خواهد بود که بهبود(ب در سناربوی مخالف
پیشبینیهای کنونی؛ تضعیف) فضای روانیانتظارات؛ تا
با سرعت بهبود شرایط اقتصادی همراه خواهد.
رابطء برخی از بررسیهای صورت گرفته با
استفاده از شاخصهای بنیادی بازارهاء نشان میدهد
Ax
حداقل در کوتاهمدت؛ انتظار بهبود قابل توجه در
متغیرهای اقتصادی چندان منطقی نیست و تشدید
خوشبینیها در این شرایطء معکن است به قكرار
تجربههابی مثل افزایش و سپس کاهش شاخص کل بورس
در سالهای ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ منجر شود.
وابستگی قيمتها به
توافق احتمالى و | | بارادايوهاء متفيرها اتعادل بس از تخليه
تغيير انتظارات |[ ۱ قرایط ots |
وبازارها
صفحه 6:
با اين حال و با ایجادتغیراتیمئل «رفع موانعارتباط قتصادابران با کشورهای دیگر»» «دسترسی به منبع
ارزی کشور برای سرمایهگذاری زیرساختی» «کاهش هزینههای دسترسی به مواد اولیه برای بنگاهها» و
"«ورود سرمابه گذاریهای خارجی به کشور» به نظر میرسد چشمانداز تحرک اقتصادی با افزایش بازدهی
اننظاری اقتصاد همراه خواهد بود. در اين شرايطء فاصله ميان فضاى انتظارى و جشمانداز قابل تحقق» به
عاملی مهم در فر آیند رسیدن اقتصاد به تعادل ج «بل خواهد شد. در اين مبان؛ به نظر میرسد یک 1
عامل بسیار مهم» تصمیم دولت برای چگونگی هزینه کرد منابع ارزی در شرایط پساتحریم باشد که میان وسوسه.
برای ورود این در آمدها برای جبران هزینههای جاری با استفاده از اين در آمدها برای سرمایهگذاری
زیرساختی بدون اثرات ریالی؛ تصیم کیری مهمی را در پیش روی خواهد داشت.
پارادایمهاء متغیرها | | وابستگی قيمتها به | | تعادل پس از تخلیه
و بازارها شرايط نوسان
صفحه 7:
توافق احتمالی و تغییر انتظارات
با فرض حصول توافق و «ورود اقتصاد ابران به آغاز دوره بساتحريم» به نظر مى رسد سناريوهاى بيش
روى اقتصاد ابران كه در كذشته طيف وسيعى را دربر مى كرفت كه در يك سر آن «عدم توافق و تشديد
lig ad قرار داشتء در ميانه آن «نداوم وضع موجود و عدم تشديد با تخفيف تحريمهاء واقع بود ودر
سوى ديكر آنء «موفقيت مذاكرات و لغو تحريمها» به چشم میخورده در حال حرکت به سمت اين
سناريوى اخير است.
| بارادايمهاء متغیرها ۱ تک teas
وبازارها
صفحه 8:
ف رآیند توافق بر سر لغو تحريمها به صورت «آنى» خواهد بود» ولى «اجراءى لغو تحريمهاء تا حدودى
زمانبر بوده و طى بازه زمانى يكساله بس از توافق صورت خواهد كرفت. بنابراين» نخستين تحولى كه در
فضاى اقتصادى ابران صورت مىكيرد, نه تغيير مستقيم در بخشهاى حقيقى اقتصادى كشور (به واسطه
اثرات مستقيم لغو تحريمها) كه جر خش هاى قابل توجهى است كه در فضاى «انتظارى » جامعه روى خواهد
داد. بااين حسابء برای پیشبینی تحولات آتی فیزء در گام نخست بهتر است بر شاخصهای مرتبط با
«انتظارات» تمرکز شودء یعنی شاخصهایی که پیش از بروز اثرات واقعى (مثلاً كاهش يا افزايش
در آمدهاى ارزى)» بيشابيش اثرات آتى اين تحولات را در خود مندكس مى كنند. به طور نمونهء دو متغير
قيعت دلار و شاخص كل بورس را مىتوان از عمدهترين اين شاخصها به شمار آورد.
صفحه 9:
بارادايمهاء متغيرها و بازارها
٠“ حالء میتوان از زاویه دید فعالان اقتصادی و سرمایهگذاران به فضای
دید اقتصادی ايران نگاه کرد و اين مساله را مورد بررسی قرار داد که
شرایط جدید اقتصادی ایران» با چه تغیبراتی در شاخصهای بازارهاء
متغیرهای اقتصادی و پارادایمهای سیاستگذاری همراه خواهد بود.
صفحه 10:
در خصوص بارادايوهاى سباستكذارى سوال بزركى كه هماكنون مطرح است اين است که آیا دولت به
كفتههاى اخبر خود مبنى بر جلوكيرى از تكرار روند سالهاى كذشته در زمينه ممانعت از تکرار
وابستكى اقتصاد به واردات بايدار خواهد ماند يا خير. آنجه مشخص است ابن است كه به دليل
تغييرات بيش آمده در سالهاى كذشتهء دولت در اقتصاد كشور به يك نهاد با بهرهورى بايين و
هزينههاى جارى بالا تبديل شده كه همين حالا هم براى اجراى طرحهاى عمرانى خود با مشکل کمبود
منابع مواجه است. از طرفى؛ حجم زبادى از طرحهاى نيمهتمام بازمانده از سالهاى قبل وجود دارد و
از طرف ديكرء براى جلوكيرى از تشديد معضل كنونى «زنجيره بدهىهاء در اقتصاد كشورء آسانترين
راه تزريق منابع مالى به نظر مى رسد. در جنين شرايطى و در حالى كه دولت با بيشامدهاى سياسى
داخلى همجون انتخابات هم مواجه استء به نظر مى رسد كه مقاومت در مقابل تزريق منابع ارزى به
اقتصاد ان
ابی بسیار «دشوار» برای سیاستگذار خواهد بود.
به طور مشخص, انتخاب گفتهشده از سوی سیاستگذار برای ت
پساتحریم»» عاملی اثرگذار برای سایر
ن «پارادایم اقتصادی کشور در دوره
صفحه 11:
در خصوص بازارهاء مىتوان شرايط پیش آمده در وضعيت بازارها در روزهاى بايانى هفته كذشته را به
مثابه «قطبنماءى تغييرات آتى بازارها قلمداد كرد. جرا كه تركش هاى اوليه شرايط جديدء در هفته
كذشته و به خصوص آخرين روز هفتهء در شاخصهاى قبمتى بازارهاى ارز و سكه بديدار شد. شاخص
بورس در آخرين روز كارى هفته كذشته تا نزديك ۶۷ هزار واحد بل رفت و قیمت دلار هم از ۱۳۲۶۰
تومان بابينتر آعد. به نظر مى رسد بخشهابى از جامعه ايران در حال حاضر انتظار دارند كه با رفع
تحريمها مسير كلحشى قيمت دلار در آينده نيز كماكان ادامه داشته باشد و حتى در شكل افراطى اين
موضوعء انتظار براى كلهش قيمت ارز تا محدوده بيش از تحريمها را نيز منطقى تلقى مى كنند. با ين
IE بررسی عوامل اثركذار بر قيمت ارزء نشان مىدهد اين بيش ببنى تا حدود زيادى «خوشبينانه» و
در نتيجه «غيرواقعى» است.
صفحه 12:
وابستگی قيمتها به شرایط
هنوز آمار کاملی از تجارت خارجی
کشور در سال گذشته متتشر نشده است.
ولی مطابق بر آوردهءاران در سال
گذشته حدود ٩۰ ملیارددلار صادرات
کالایی داشته که حدود ۶۰ میلیارددلار
آن صادرات «نفتی» و حدود ۳۰
میلیارد دلار آن؛ صادرات «غیرنفتی»
بوده است. البته زاين حجم صادرات
غیرنفتی هم تقریباً نیمی از آن مربوط
به صادرات محصولات پتروشیمیها
(فر آورده) بوده است.
Hig sn Wy
۳
صفحه 13:
در این زمینه؛مروری بر تیرات «قیمت وافعی دلار» میتواند تا حدودی چارچوب بحث را روشن
كند. بيش از مطرح كردن اين بحثء لازم است توضیح داده شود که به طور ساده؛ قیمت واقعی
دلار مثل هر کالای دارای قیمت دیگره از «تورمزدایی» کردن قیمت اسمی آن به دست میآید. به
عنوان مثال» فرض كنيد قيمت دلار طی دو سال متوالی در یک سطح اسمی ثابت بماند؛ ولى قيعت
همه کالاهای دیگر موجود در اقتصاد در آن بازه با فرخی مشخص افزایش پیدا کند. در این صورت؛
با وجود اینه «قیمت اسمی؛ ثابت مانده؛ ولی در واقعیت و به دليل ماهيت «نسبى» هر قيمت» بايد
گفت «قیمت واقعی» دلار کلهش بافته است.
Hig sn Wy
زرا
صفحه 14:
برای بیان قیمت واقعی به زبان عددی» میتوان قيمتهای یک سال مشخص را به عنوان
مبنا تصور کرد و قیمتهای اسمی در بزههای زمانی مختلف را به آن تبدیل کرد. برای
مور فعلی یعنی محاسبه تغیبرات قیمت واقعی دلار طی سالهای گذشته نیز»میتوان از
سال پایه آمارهای قیمتی کشور یعنی سال ۱۳۹۰ کمک گرفت و قیمت دلار در سالهای
مختلف را بر حسب سطح قيمتهاى اين سال محاسبه كرد. به عنوان مثال» در سال ۱۳۹۰
شاخصی که برای بیان سطح عمومى قيمتها در اقتصاد كشور به كار مى رود يعنى
شاخص «CPI معادل با ۱۰۰ بوده است و در سال كذشتهء این شاخص به ۲۰۳/۲ واحد
رسيده است که میتوان گفت تقریباً دو برابر شده است. حال برای تبدیل قیمت اسمی
دلار در سال گذشته (متوسط قیمت اسمی دلار در سال ۱۳۹۳ بنا به اعلام بانک مرکزی
تقریباً معادل ۳۲۸۰ تومان بوده است) به قیمت واقعی (بر مبنای سال ۸)۱۳۹۰ بايد از
CPL cai سال ۱۳۹۰ به 211) سال ۱۳۹۳ استفاده شود. چنین محاسبهای؛ در نهایت
نشان خواهد داد قیمت واقعی دلار در سال گذشته بر حسب سطح قیمتهای سال 4۱۳۹۰
معادل ۱۶۱۴ تومان بوده است.
صفحه 15:
با فرض تورم ۵ درصدی در سال جاری و منوسط ۳۲۰۰ تومانی قیمت دلارا این امسال ملاحظه میشود
قیمت واقعی دلار در ابن سال باز هم بابينتر خواهد آمد و به حدود +11 تومان میرسد. بعنی نزدیک به
كمترين قيمت واقعى تجربدشده برای دلار طی چهار دهه گذشته؛ كه از سال 1848 نا 14 و به دنبال وقور
د رآمدهاى نفتى تجربه شد. در آن دوره؛ متوسط در آمدهاى حاصل از صادرات نفت كشور به بالاى +4
ميليارد دلار در سال رسيده بود كه كاملاً در تاریخ کشور بیسابقه بود (میزان در آمدهای حاصل از صادرات
نفت تا پیش از سال ۱۳۸۳ بیشتر از ۳۰ ميليارد دلار در سال نشده بود و در اغلب سالهاء كمتر از 7١ ميليارد.
دلار در سال بود. حتی متوسط سالانه در آمدهای نفتی در مقطعی مثل سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۷ به کمتر از 1۰
میلیارد دلار هم کاهش يا
واقعى ارز» و «خالص تراز تجارى» در هر اقتصاد وجود دارد.
بود). توجه به در آمدهای ارزی از ابن حيث لازم است كه نوعى ارتباط متقابل
باق اطعا
۳
صفحه 16:
سطح فعلی در آمدهای ارزی حاصل از صادرات کشور (حدود ٩۰ میلیارد دلار در
سال گذشته) اكرجه هنوز نسبتا بالاست و در مقایسه با سالهای پیش از ۱۳۸۶ در
سطحى بالاتر قرار دارده اما به معنى اين واقعی دلارمیتواند در
سطحى با فاصله قابل توجه بايينتر از مقادير فعلى قرار بكيرد و واقعيتهاى تراز
تجارىء اين اجازه را صادر نخواهد كرد.
صفحه 17:
تعادل پس از تخلیه نوسان
با توجه بهواقعیتهای موجود؛ میتوان برای دلار در
روزها با شاید هفتههای پس از توافق احتمالی؛ یک
رفتار نوسانى را بيش بينى كرد كه با نزول از مقادير
فعلی آغاز شده 0
بوده است) و با رسیدن قیمت به زیر مقادیرتعادلی
ادامه میبابد تا کشش عوامل ایجادکننده تعادل
مجدداً منجر به افزایش قیمت و رسیدن آن به نزدیک
سطح تعادلی آن شوند. نتظار میرود بدون دخالت
خارجىء اين تغيبرات به شكل يك «فوسان ميرا» به
وقوع بیبوندد که به تدریج با کاهش دامنهء نوسان حول
مقادیرتعادلی متوقف شود. اما در اینجا حداقل یک
عامل خارجی یعنی «بانک مرکزی» وجود دارد که
تلاش خواهد کرد تا حد امکان جلوی نوسان را بگیرد.
شروع این روند در هفته گذشته
Hig sn Wy
۳
صفحه 18:
صفحه 19:
مقادير تعيينشده براى قيمت طى تحولات بيش روی
til علاوه بر «عوامل واقعى و شاخ ص هاى بيرونى
اقتصادى اثركذار بر بازار ارز»» ارتباط زيادى هم با
قيمتهاى ذهنى و مورد انتظار ابن بازيكران بازار
ارز (معامله كران و باذك مرکزی) خواهد داشت. از
طرفی» براى تعيين مقادير احتمالى شاخص ارزء فرخ
رسمى بانك مركزى كه در مادهاى كذشته با سرعت
بالا آمده و به نزدیکی ۲۹۵۰ تومان رسیده و به
زودی سه هزار تومان را نیز ثبت میکند؛ به عنوان
یک «کف قیمت» معتبر برای شاخص دلار قابل انتظار
بسیاره میتوان گفت بازه قیمتی خارج از سه هزار تا
۳۰ تومان در دوره پساتحریم» کاملا غير منطقى
خواهد بود. با رسيدن بازار دلار به بات بازار طلای
جهانی به عنوان عامل اصلی اثرگذار بر بازار طلاو
سکه داخلی خود را نشان خواهد داد.
۳
صفحه 20:
برای بازار سهام نیزءبه گفته کارشناسان؛ در صورتی که
فرض شود به دنبال توافق هستهاى معيار بنيادى «نسبت
قيمت به در آمد» بهبود يافنه و نا سطح 4 /2 واحدى افزايش
يابدء احتمال رشد شاخص بورس و ورود آن بهکانال ۸۰
هزار واحدى وجود خواهد داشت. هرجند رشد بورس به
دليل ماهيت آن و كنترل كمتر سياستكذار بر اين بازارء با
نوسان و شاید «حباب» بيشت همراه خواهد بود و احتعال.
دولت با اقداماتى مثل افزايش «عرضه اولیه»به بورس: با
اثر تشديد تقاضا بر شك ل كيرى حباب مقابله خواهد كرد. در
خصوص بخش مسكن نيزء تحليلهاى انجامشده بباذكر اين
است که به دلیل شدت جهش رخ داده در قيمتها و حجم
ساختوساز این بازار در سالهای ۱۳۸۹ تا ۸۱۳٩۱ دوره
ركود نسبى ابن بازار تا حدودی طولانیتر از دورههای
مشابه قبلى باشد و در نتیجه؛ حداقل تا سال ۱۳۹۶ انتظار
جهش خاصی در قیمتهای این بازارنمیرود.
صفحه 21:
حرف های دومین ثروتمند جهان
وارن بافت» دومین مرد ثروتعند جهان» عقاید جذاب خود را درباره ثروت و لذت فاش کرد. او اولین سهام خود را
در ۱1 سالكى خريد و هنوز هم عقيده دارد كه خبلى دیر شروع کرده است. دارایی ها در آن زمان بسبار ارزان
بوده پس فرزندان خود را به سرمایه گذاری تشویق کرد. او اولین زمین کشاورزی خود را در ۱۴ سالکی خریداری
کرد؛ آن هم با جمع کردن در آمدهای ناشی از فروش روزنامه. او هنوز در خانه ۳ اتاق خوابه ای که ۵۰ سال
خریداری کرده بود زندگی می کند. او می گوید هرچه می خواهد در این خانه وجود دارد. نکته جالب این
که خانه او هیچ حصار و دیواری ندارد.
- هر کسی می تواند با يس انداز بول هاى خود به امكانات زيادى برسد. فرزندان خود را بهشروع یک تجارت
تشويق كنيد.
- هبج كاه بيش از آن چیزی که احتیاج دارید خرید نکنید.
- او همواره اتومبیل خود را می راند و هیچ راننده و محافظی ندارد.
- شما همان هستید که هستید نه آنچه که دارید.
-او هيج كاه با هواییمای شخصی خود مسافرت نمی کند؛ درصورتی که و خود مالک بزرگ ترین شرکت
تولید کننده جت خصوصی است.
- همواره به اين فكر كنيد كه جكونه مى توانيد با قتصادی اندیشیدن از زندگی لذت ببرد.
gail plas» / Berkshire Hathaway pti a shes yi — 21 شركت تابعه دارد.
صفحه 22:
- او هر سال یک نامه به مدیران آنها می نویسد و اهداف را مشخص می کند. او هیچ گاه
جلسات متعدد و تماس های معمول شرکت ها را با آنها ندارد.
- او هموارهبه مدیران خود ۲ قانون را ید آور می شود: «همواره مراقب پول سهامداران
باشید» «قانون اول را فراموش نکنید».
- اهداف را تعيين كنيد و مطمئن شويد كه افراد شما روى آنها متمرکز هستند.
- او هيج كاه با جامعه شلوغ ارتباط برقرار نمى كرد. تنها تفريح او يك باب كورن و تماشاى
تلويزيون بود.
- سعى تكنيد كه با اموال خود به دیگران فخر بفروشيد» تنها از جيزهايى كه داريد خودتان
لذت ببرید.
- وارن بافت هیچ گاه یک موبایل یا حتی یک کامپیوتر نداشته است.
- بيل كيتسء ثروتمندترين مرد روی زمین ۵ سال پیش او را ملاقات کرد. او تصور می کرد که
هیچ نقطه مشتر کی از لحاظ عقیده ای با او ندارد» برای نیم ساعت برنامه ريزي کرده
بود در صورتی که ملاقات آنها ۱۰ ساعت طول کشید و پس از آن از طرفداران وارن بافت
شد.
صفحه 23:
توصیه او به افراد جوان
شادترین مردم کسانی نیستند که لزوما بهترین چیزها را داشته باشند بلکه افرادی هستند که قدر
امکاناتی را که دارند می دانند.
از وام های بانکی دوری کنید و روی خودتان سرمایه گذاری کنید و همواره به یاد داشته باشید که:
«بول انسان ها را خلق نمی ند بلکهانسانها هستند که پول را خلق می کنند»؛ «زندگی را به سادگی
خودتان زندگی کنید.»
براساس حرف های دیگران عمل نکنید» فقط به آنها كوش كنيد ولى هرجه را كه احساس خوبى به آن
داريدء انجام بدهيد.
به دنبال پوشیدن یا داشتن برندها نباشید؛ بلكه آنجه را كه در آن احساس راحتى مى كنيد خريدارى
کنید.
پول خود را روی چیزهای غیرضروری خرج نکنید؛ بلکه روی چیزهایی سرمایه گذاری کنید که واقعا به
آنها احتباح دارید.
در نهایت اینکه این زندگی شماست؛ پس چرا این فرصت را در اختبار دیگران قرار می دهید تا روی
زندگی شما حاکم باشند؟
صفحه 24:
در خاتمه اين نكته كه: «شادترین مردم کسانی نیستند که لزوما بهترین چیزها را
داشته باشند؛ بلکه اثرادی هستند که قدر امکافاتی را که دارند می دانند.»
T always knew I was
going to be rich. I don’t
ink I ever doubted it
for a minute.
- Warren Buffett
صفحه 25:
تجربه چین در توسعه اقتصادی
اگر در دهه هفتاد میلادی و پس از وفایع
اامید کننده انقلاب فرهنگی؛ اقتصاددانی
به جين سفر مى كردء بعید بود که بر روی
رشد اقتصاد چین حاضر به شرط بندی
شود. در آن ايام» جين کشوری فقیر بود
که ایدئولوژی رسمی آن خصومت زیادی
با نظام بازار داشت. ام به تدریج اتفافاتی
افتاد که توليد ملى جين را كه در
سال1414 نصف روسيه بود در ١ أسال بعد
به ۲برابر روسیه رساند.
تجربه جين در || چنماندازی از || اصلاحت موق چیو
توسعه اقتصادی نمادها eels geass
صفحه 26:
همچنین سرمایه فیزیکی؛ انسانی و ty ~
منابع طبيعى اندكى داشت و در عين ۱ me
حال از زیادی جمعیت رنج میبرد.
چین ظرف دو دهه آخر قرن بیست
توانست تصویر فوق را تغیبر شگرفی
دهد. متوسط فرخ رشد اقتصادی آن
در اين مقطع ٩درصد بود. پیامد آن
این بود که ظرف بیست سال در آمد 2
سرانه آنها ۴ برابر شد. بنابراین چین
از يك كشور فقير به كشورى در حال ۸۶ ۱ ام
توسعه با در آمد سرانه پایین تبدیل y? لان
شد.
صفحه 27:
< نکته جالب ان است که ثمرات اين
رشد اقتصادی نصیب توده مردم نیز
شد. تعداد کسانی که زیر خط فقر
قرار داشتند از ۲۵۰مبلیون نفر (یعنی
یک سوم جمعیت) بهکمتر از
۵۰میلیون نفر (بعنی کمتر از یک
بیست و پنجم جمعیت) کاهش یافت.
ظرف بیست سال نرخ امید به زندكى
نیز از ۶۴ سال به ۷۰ سال ارتقا بافت.
صفحه 28:
* موفقیت اقتصادی چین در این
مقایسه به شکل بهتری ظاهر
میشود: در سال ۱۹۸۸ تولید
اخالص داخلی چین نصف
روسیه بود اما ٠١ سال بعد دو
برابر روسیه شد. در اوایل دهه
هشتاد میلادی در آمد سرانه هند
و جين برابر بود اما در اواخر
قرن بیستم د رآمد سرانه چین دو
برابر هند گردید.
صفحه 29:
با رشد اقتصادی چین؛ نبايد مانند نمونه ديكر
کشورهای در حال توسعه که موقق به رشد
اقتصادی شدند برخورد کرد. چین واقعا یک
نمونه خاص است. جمعیت چین به تنهایی از ۱۵
کشور عضو اتحاد جماهبر شوروی ب
در سال ۲۰۰۰ تولید ناخالص داخلی آن
از مجموع همه کشورهای در حال گذار بوده
است. بسیاری چنین پیشبینی میکنند که در
سال ۲۰۱۵ اقتصاد چین از حیث عدد مطلق
تولید ناخالص داخلی خواهد توانست از
آمریکاپیشی بگیرد. در این صورت جين به
بزر گترین اقتصاد جهان تبدیل خواهد شد و
مجد و عظمت تاریخی خود را که در اواسط
قرن نوزدهم از دست داد مجددا کسب خولهد.
os
A یه عون نز
4 کزسته سادق
صفحه 30:
همه این تغیبرات مرهون اصلاحات
اقتصادی چین است. در اوایل دهه ٩۰
اجماع نسبتا عجیبی در میان
اقتصاددانان در مورد اصلاحات.
اقتصادی ایجاد شد. تقریبا همه بر
ثباتسازی؛ آزادسازی و
خصوصیسازی و دموکراتیک کردن
عرصه سیاست تاکید میکردند.
اگرچه شاید برخی این اقدامات را
برای كذار به اقتصاد بازار كافى
نمیدانستند اما کسی در لزوم آنها
تردید نداشت. تجربه تلخ اروپای
شرقی چنان زنده و پیش رو بود که
مجالی برای مخالفت باقى
نمی گذاشت.
یه عون نز
کزسته سادق
صفحه 31:
>
راهی که چین در اصلاحات اقتصادی
خودپیمود نافى اين امر بود كه تنها
از طریق اجرای خصوصیسازی؛
آزادسازی و... میتوان به سمت
اقتصاد بازار كذار كرد. اكرجه.
مسوولان جينى به توصيه اقتصاددانان
در مورد ايجاد ثبات در اقتصادء
بازکردن درهای کشور ب روی
تجارت و سرمایهگذاری خارجی
گوش دادند اما مواردی راهم که
نقض کردند بسیار عجیب بود. چین
توانست بدون اینکه به طور كامل
آزادسازی نماید و خصوصیسازی و
دموکراتیک کردن سیاست را پیش
بگیرد به توسعه اقتصادی دست یابد.
در اد ام بسيارى جنين تصور م ىكردفد که کر
آزادسازي قبمتها به شكل ناقص انجام شود ونظام
بوفامهريزى مركزى همزمان حفظ شود فه تنا رشدى به
وقوع نخواهد يبوست بلكه اخلال در نظام بازار یشتر
خواهدشد.
همچنینبخی تمورمیکردند که دون خصوصیسازی و
صيانت از حقوق مالكيت انگبزههایاقتصادی alld
ابجاد خواهد شد. علاوه بر آن بوخى قصور م ى كردفد كه
بدون اصلاحات سياسى؛ بشتيبانى سياسى لازم از نظام
بازار بجاد نخواهد شد و توسعه اقتصادى آسيب يفير
خواهد ماند. عملكرد رشد اقتصادى جين كاملا مقاير با اين
بيش بينيها بود
صفحه 32:
در رابطه با اصلاحات اقتصادی چین» دو نگرش غلط اما كاملا رابج وجود دارد كه بايد نسبت
به آنها هشيار بود
تصور لط اول ابن
كه بسيارى مويندارند رد جين مرا مرن
iran خارجى و صاهرات بوده ست قر ابن راستا رضي بر
تقل جين هاى مقي خارج و هنك كنك وثابوان يش از دار اد
ایدم ند وق ار ای یک شور که در خارع از آن نی
Nl i at را إيجاد ند چر جثين
نا دمن اد کر یز تست که من غبی اد
قدرنشدى يود وثواتابى بيار يشترى نبت به جبنىهاى مفيم خارج.
داشت1 بس جراامكان رشد لمان فرقى فراهمنشدة.
یه ون یز
تب قاری
صفحه 33:
در رابطه با اصلاحات اقتصادی چین» دو نگرش غلط اما كاملا رابج وجود دارد كه بايد نسبت
به آنها هشیار بود:
در موود سرمايهكذارى خارجى نيز خيلى اغراق شده است. سرعايه كذارى
خارجى در جين تنها از سال ۱۹۹۳ شروع به رشد اساسى نمود و در بالانوين حد
غود به رقم ٠١ درصد كل سرمايه كذارى انجام شده در جين رسيد. بسيارى تصور
مى كنند كه نوسعه جين مرهون صادراتى بود كه در استانهاى ساحلى آن انجام
lat cal Me als yo داخلى جين فيز به موازات
أستانهاى ساحلى آآن در رشد اقتصادى جين سهيم بودند. يكى از تبعات منفى
این تصور اين است كه قصور مىشود باز بودن اقتصاد ب تنهايى مفيد خواهد بود
بلكه اين كار منوط به آن است كه در داغل تقييرات مهمى صورت كيرد
صفحه 34:
٠ تصور غلط دیگر اين است که گمان میرود موفقیت چین صرفا مرهون اصلاحات کشاورزی آن بودء
تردیدی نیست که اصلاحات کشاورزی چین توفیق بزرگی بود. در اين اصلاحات مکانیزم آزادسازی
قيمتها نقش مهمیداشت اما تنها عامل نبود. سرمایه گذاریهای عظیم چین دردهه ۷۰ در
زبرساختها و تحقیق و توسعه مرتبط با کشاورزی منجر به افزایش بهرهوری در دهه ۸۰ گردید.
یکی از دلایل اینکه اصلاحات کشاورزی چین خیلی بر جسته میشود این استکه با توصیههای
استاندارد اقتصاددانان در مورد اصلاحات اقتصادی بسیار ساز کار است.
صفحه 35:
بايد توجه داشت كه يورفم اهميت اصلاحات كشاورزىء
موففيت اصلى جين در بخشهاى ديكر بود. در دهه هفتا
عيلادىء يشي از +/ادرصد تبروى كار جين در بخن
كشاورزى مشفول به كار يودفد. در سال 1٠٠+ اين وقرية .8
cdl sa toys هر أواخر دهه +9 سهم ارش افزودة
كشاورزى در تيد تاخالص داخلى #ادرصد يود كه
وضعيتى مشابه با لهسنان و شوروى سايق را شا میداد
درست است كه موففيت اصلاحات كشاورزى موجب ايجاد
بس اندازو مره ری کار را بخش منت کدی اما
ید فیرنی در بخ ضعت و دیگر بخشهایانجام میشد
ان ری کار و ندز در آنجابه کر اند
صفحه 36:
چشماندازی از نهادها
اقتصاددانان معمولا رشد را مرهون نیروی کار و سرمایه
(فیزیکی و انسانی) همچنین بهرهوری میدانند اما
بهرهوری خود عاملی درون زا است که از رشد تکنولوژی»
مکانیزم انگیزشی موجود و نحوه تخصیص منابع تاثیر
میپذیرد. در اواخر قرن بیست؛ رویکرد نمادگرایی جدید.
ایجاد شد که نه تنها بر اصلاح قيمتها بلکه بر املاح
نهادها تاکید میورزید. به اعتقادآنها توجه صرف بر
آزادسازی؛ خصوصیسازی و ثباتسازی کافی نیست بلکه
نهادها نقش مهمی در پایداری رشد دارند.
ی oe از
وعم ضرف شکستهای دولت چین]
صفحه 37:
معمولا هاذهاى موجود در آمريكا الكو
مطلوب قلعداد مىشوفد و وضعيت تهادي
كشورهاى ديكر در مقايسه با آمريكا اوزيايي
مىشوند. معمولا هرجه وضعيت نهادى بك
كشور در حال توسعه متفاوت از وضعيت
in wale نهادهاى موجود در آمریکا
اباشدء عقبماندكى آن كشور به اين
عقبمائدكى فهادى نسبت داده مى شود
اشده نز كاملا معطو به اين
أعور استة حقوق مالكيت را صيانت كنيده.
نسخهای را
سیستم ملی را تقوبت tad de اداری را
so
صفحه 38:
٠“ نكته مهم ابن است كه اين روش به تنهايى نمىتواند
عملكرد اصلاحات اقتصادى در بسيارى از كشورهاى در
حال توسعه را توضيح دهد. به عنوان مثال جين و روسيه
از حيث وضعيت نهادى بسيار مشابه هم هستندء اما
عملكرد اقتصادى بسيار متفاوتى دارند. شاهد اين مدعا
تلاشهایی است که در بانک جهانی بهمنظور ساخت
شاخص وضعیت نهادی صورت میکیرد. هرگاه در یک
رگرسیون این شاخص با رشد اقتصادی سنجیده میشود
برخی کشورها نظیر چین» کره» اندونزی و تیلند خارج
از خط رگرسیون قرار میگیرند که نشان میدهند.
وضعیت آنهاسازگار با ین منطق نیست.
صفحه 39:
٠ مشكل اين مطالعات اين نيست كه نهادها را مورد توجه قرار
فمیدهند بلکه مشکل آنها این است که میان مسیر و مقصد خلط
میکند. صرف مطالع وضع مطلوب و نادهایایده آلکافی
نيست بلكه بايد ديد جكونه مىتوان نهادهاى مناسب براى طلى
كردن فر يند كذار را فراهم نمود. در ان تحلیل ضروری است تا
رايط اوليه را در نظر كرفت جرا كه هر سياست و توصيداى بايد
با در نظر كرفتن آن باشد در غير اين صورت هزينههاى كذار
بسبار زياد خواهد بود.
١ م
صفحه 40:
< نکته مهم در اصلاحات اقتصادی چین
در این امر است که آنها با و آوری
خود نهادهایی برای گذار از وضع
گذشته به اقتصاد بازار ایجاد کردند.
اين نهادهای مخصوص دوران گذار دو
کار کرد مهم داشتند: ۳
۱) کار آیی اقتصادی را افزایش میدادنده
۲) رابطهای بردبرد میان مسوولان سیاسی
و عاملان اقتصادی ایجاد میکردند.
صفحه 41:
>
اصول کلی افزایش کار آبی اقتصادی و همساز كردن منافع مسوولان سياسى و عاملان اقتصادی
معلوم است اما چگونگی انجام آن مشخص نیست. براى جكونكى محقق كردن اين خواستها
فضای زیادی در اختبار برنامهربزان و سیاستگذاران وجود دارد که آنهاباید با توجه به شرایط.
اوليداى كه از آنجا كذار آغاز مى شود و شرایط خاص بستر سیاسی و اقتصادی که در آن
اصلاحات صورت میکیرد؛ مسير كذار را مشخص کنند. از این حیث نهادهای ضروری برای گذار
مشخص و استاندارد نيستند و مىتوائند كاملا متنوع باشند.
ابه دليل شرابط اوليه و شرايط خاص سياسى اقتصادى شايد بهترين كزينه قابل اجرا نباشد. در
ابن موارد بايد از دومين كزيندها استفاده نمود.
صفحه 42:
اصلاحات موفق چین و یک نمونه از
شكستهاى دولت جين
در ادامه چهار گونه از اصلاحات موفق
جين و یک نمونه از شکستهای دولت
چین در اجرای اصلاحات اقتصادی را
مرور خواهیم کرد و نشان خواهیم داد
که چگونه با نو آوری در ایجاد
نهادهای خاص برای طی کردن
دوران گذار رشد حيرت انكيز جين
ممكن شد و اين كشور از وضعيت
سابق خود به سمت اقتصاد بازار گذار
نمود.
صفحه 43:
آزادسازی قيمتها از طریق بازارهای موازی
هصه میدانند که آزادسازی قيمتها
میتواند انگیزههای کافی برای تولید و
ارتقاى كارايسى ايجاد كند اما در جيسن
بدليل شرليط اوليه كشور در هنكام شروع
گذار؛ لین امرجه شکل خاصی انجام شد.
در مدل چیضی» عاملان اقتصادی موظف
بودند همانند گذشته بر اساس برنامهریزی
مرکزی مقداری خاص با قیمنی خاص از
کالاها و خدمات مختلف را تولید کنند لما
میتوانند تولیدات مازاد بر ین سهعیه را
در بازار آزادبه قیمتهای بازارجه فروش
صفحه 44:
حسن انجام این كار اين بود كه بازندهای برای انجام اصلاحات برجا نمیگذارد چرا
که اولا دولت میتواند مانند گذشته منابع مورد نیاز خود را به دست آورد. علاوه بو
آن مبادلهای میان عاملان اقتصادی برقرار میشود که بر اساس آن افراد به تولید
کالاهایی میپردازند که حداکثر کارایی را در آن دارند و میتوانند سهمیه مقرر
خود را از دیگری خریداری کرده و به دولت پرداخت کنند. نکته مهم در این روش
ابن است كه از اطلاعات موجود حداکثر استفاده را میکند و اجرای آن نیاز به
اطلاعات جدیدی ندارد.
علاوه بر آن نیز بهایجاد نهادهای جدید نیست بلکه میتوان از نیادهای موجود
استفاده کرد. علاوه بر آن تقابلی میان دولت و عاملان اقتصادی وجود ندارد بلکه
در این وضع وجود دولت لازم است تا این مبادلات را سامان دهد.
صفحه 45:
این روش در بخش کشاورزی چین به کار گرفته شد. به کشاورزان چینی طبق
سهمیه بذر و کود به قیمتهای دولتی داده میشد و از آنها مقدار مشخصی
تولید به قیمت دولتی خریداری میگردید. مازاد بر این تولیده کشاورزان
میتوانستند نهادههای تولید را از بازار آزاد خریداری کرده و تولید مازاد
خود را در بازار آزاد به فروش رسانند.
صفحه 46:
آثار اجراى اين سياست ابن بود كه توليد كندم در سال 1۹۷۸بالغ بر ۳۰۴/۸ میلیون تن میشد اما در
سال 18۸۸ این رقم به ۳۹۴/۱میلیون تن رسيد که رشد ۴۰درصدی را نشان میدهد و نشان میدهد تا
جه حد با اجرای این سیاست کارایی اقتصادی افزایش یافته است. به همین سیاق تولید زغال سنگ در
فاصله سالهای ۱۸۱ ت ۸1۹۸۹ از ۲۹۳میلیون تن به ۶۲۸میلیون تن ارتقء بفته است. اجرای این
سياست موجب شد اشتفال غیردولتی از ۴۸/۹ ميليون نفر در سال 191/8 به ۲۰۴/۸۵ میلبون نفر در
سال 1495 ارتقا يابد.
صفحه 47:
مالکیت غیرمتعارف بنگاههای اقتصادی
فرآیند گذاراقتصادی در برخی کشورهای بلوک شرق
بسه دلیسل نبود بخش فیردولتسی و خصوصی نشدن
بنگههای دولتسی بسا شکسست مواجسه شد. مشکلات
خصوصیسازی در برضی از لین کشورهامتن چنان حاد
بود که مشخص شد ابجاد شرکتهای خصوصی جدید.
بسیارموثرتسر از خصوصی کردن شرکتهای موجود
است. ضمن تایید لین نکته که شرکتهای جدید موتور
محرک رشد در کشورهای اروبای شیقی و چین بودند؛
اا اال بلید توجه داشت که مالکیت لین شرکتهای جدید در
چین متعلقبه بخش خصوصیبا دولت مرکزی نبود
خص 9 مین 0 عالیٍ بلکهلین شرکتهانبه دولتهای محلی تعلق داشتند و
در فاصله ٩۷٩ الا ۱۹۹۳ لین شرکتها توانستند رشد
خیرهکننده چین را آغاز کنند.
صفحه 48:
در سال ۱۹۹۳ سهم بنگاههای بخش خصوصی در تولید صنعتی تنها ۱۵درصد بود اما
سهم شرکتهای متعلق به دولتهای محلی به رقم ۴۲درصد میرسید.
در سال 1۹۹۳تعداد شرکتهای شهر و روستایی ( :1۷ )به رقم ۱/۵میلیون و تعداد
شاغلان نبه ۵۲میلیون نفر میرسید. سهم آنها از کل تولید روستایی ۷۲درصد و از
کل اشتفال روستایی ۵۸درصد بود. ویگی خاص لین شرکتها چه بود؟ درست است
که مداخله دیلت و مالکیت دیلت معلیب خاصیبه همراه دارد لما مزابلیی نیزیبه
همراه خواهد داشت.
ت
صفحه 49:
۳ On
این مزیت مهم صیانت از اموال آنهاست. در کشورهایی که حاکمیت قانون برقرارنیست و به
حقوق مالکیت احترام گذاشته نمیشود؛ یکی از راههای حفظ اموال شرکتها وابسته شدن به
دولت است. به عنوان مثال در چین حتی طی سالهایی که اصلاحات اقتصادی را شروع کرد در
سه مقطع موج حمله دولت به شرکتهای خصوصی به راه افتاد و تحت عناوینی چون مبارزه با
بورژوازی و مبارزه با آلودهکنندگان فضای اجتماعی و خشکاندن ريشه بحران «تیان آن من» به
حقوق شرکتهای «خصوصی» دست اندازی شد.
رن ینز
رسد فاد
صفحه 50:
در جنين شرايطى كه محيط براى مالكيت بنكادها امن
فيست يناه بودن به حصار دولتهاى محلى مىتوافد
موثر باشد. حسن دیگر این شیوهاین است که انگیزه
كافى براى دولتهاى محلى فراهم مى شود تا كالاهاى
عمومى مورد تباز فعاليتهاى اقتصادى به ميزان كاقى
عرضه شود.
در برخی کشورها که دولت حقوق مالکیت را چندان به
رسعیت نمیشناسد؛ با سودآور شدن فعلیتهای
اقتصادی یک شرکت؛مالباتهای پیش eas oii if
مى شود وعملا هسه ثمرات بسك بنكاه توسط دولست
غارت میشود. بای مواجهسه بسا این امسر خیلسی از
شركتها ناجار مىثوند ا حسابدارى صورى رادو
کنر حسسابداری واقعصی ایجا كننسد و آعار و ارقام
واقصى خود را بنهان سازند. حال وقتى كه شركتها
متعدق به دولتهاى محلى باشدء انكيزه انجام ايبن
اقدامات شديدا كاهش م يابد.
ره ین ١ ١| سای زر
gs فاد ری يدض
صفحه 51:
علاوه بر اينها مشخص شد که در سال ۱۹۸۵در شرکتهایی که متعلق به دولتهای محلی بودند.
۴۶درصد در آمد بهدست آمده پس از کسر مالیات مجددا در آنها سرمایه گذاری شده بود. این قببل
اقدامات زمینه رشد و گسترش آنها را فراهم آورد. در کنار شواهد مذکوره بررسیهای آماری نشان
میدهد که افزایش سهم چنین شرکتهایی در مقایسه با شرکتهای بخش خصوصی؛ موجب رشدِ
در آمد دولت مرکزی میشود.بنبراین یکی از خلاءهای اصلی کشورهای در حال توسته که همانا
نبودمکانیزم جامع دریافت مالیاتباشد؛بهنحوی منتفی میکردد. این امربدویژه در کشورهای در
حال گذار كه دست به خصوصیسازی بنگاههای بزرگ دولتی میزنند
صدق میکند.
صفحه 52:
٠“ دراين كشورها بخش عمدهاى از درآمدهاى
مالياتى دولت از محل شركتهاى بزرى دولتى
بددست مىآيد اما با خصوصى سازى آنهاء امكان
اخذ مجدد همان ميزان ماليات فراهم نمى شود
در حاليكه در جين با ابداع انجام شده اين
مشکل تا حد زیادی حل شد. علاوه بر این هزین
اخذ ماليات از شركتهاى متعلق به دولتهاى
محلى كمتر از شركتهاى خصوصى است. لذابا
ابن مكانيزم هزينه كمترى به دولت تحميل شده.
است. همجنين وقتى ش ركتها متعلق به
دولتهاى محلى هستند انكيزه دست اندازى
دولت مرکزی بداين در آمدها كمتر شده و
در آمدهاى اين شركتها در همان محلها هزین
میشود و به نفع طبقات شهری باز توزیع.
نمیکردد.
صفحه 53:
ابده بدكاركيرى شركتهاى شهر و روستا نمونهاى ديكرى از این امر است که میتوان از
نهادهای موجود برای گذار به اقتصاد بازار استفاده کرد. این شرکتها در حالتی در
كذشتهايجاد شده بودند تا از طريق آنها مزارع به صورت جمعی کشت شوند.پیامد این تصمیم
افت شدید تولید چین در اوابل دهه ۶۰ بود که منجر به مرى ١ /ميليون جينى در اثر كرسنكى
شد. همچنین در دو موج صنعتی شدن که در دهه ۶۰و ۷۰ توسط دولت مرکزی جين براه افتاد
برخی شرکتهای محلی بهراه فتاد که اکثرآنها در موج اول ناموفق بودند. شرکتهای شهر و
روستا از بقاياى این نهادهای موجود شکل گرفتند و توانستند موتور رشد اقتصاد چین شوند.
صفحه 54:
سه طراحی نهادهای مالی کار آمد
معمولا هرگاه سخن از اصلاحات اقتصادی مطرح میشود سهگانه ثبات سازی» آزادسازی و
خصوصیسازی تکرارمیشود لماعنصر مهمی که معمولامغفول میافتد «دیلت» است. یکی از
عولمل کلیدی در رشد اقتصادی رفتار دولتها است. دولتها میتوانند دستانی غارتگر داشته
ت اقتصادی بنگاه را تصاحب كنند. از سوى ديكر مىتوانند دستان يارى
رسان داشته باشند وبه رشد و شکوفایسی اقتصادی آنها کمک کنند. در این مورد نقش
دولتهاى محلى بسبار مهم است. مساله كليدى در مورد اينكه دولتهاى محلى كدام يوه
عمل را انتخاب كنند اين است كه رابطه آنها با دولت مركزى جكونه شكل كرفته باشد.
باشند و ثمرات فعاا
١ حب
صفحه 55:
مقایسه روسیه و چین از این حیث آموزنده است. هر دو کشور بزرگ هستند و روسیه اصلاحات
اقتصادی متداول بعنی خصوصیسازی و آزادسازی قیمتی بیشتری نسبت به چین انجام داده
ام همواره دولتهای محلی روس به عنوان مانعی برای رشد اقتصادی آنها شناخته میشوند
در حالیکه در چین دولتهای محلی پشتیبان رش اقتصادی و فعالیتهای اقتصادی انجام شده
ارزیابی میشوند. دلیل این تفاوت چیست؟
صفحه 56:
٠“ دليل آن نوع رابطه مالى ميان دولت مرکزی و دولت محلی است.
اصلاحات مربوط بدابن رابطه در اوايل دهه 6١ آغاز شد. سهم
هزيندهاى دولتهاى محلى نسبت به كل هزينههاى دولت در فاصله
سالهای 1۹۷۱ الی ۱۹۷۵ معادل ۴۶ درصد و در فاصله سالهای
۷۶ الی ۱۹۸۰ معادل ۵۰درصد بوده است. پس از انجام رفرم این
نسبت کماکان ۵۰درصد باقی ماند اما ماهیت هزینهها تغییراتی جدی
os
صفحه 57:
اين تغييرات از دو جهت صورت گرفت:
١٠١ ) قبل از انجام اصلاحات, دولتهاى محلى براى انجام حزبته اختبارى نداشتند و بدكل بايد با نظر دولت
مركزى هزينههاى خود را انجام مىدادند اما بعد از انجام اصلاحات در سيستم مالى ابن اختيارات به
دولتهای معلی واگذارکردید.
۲۴) تا پیش از انجام اصلاحات بادشده؛همه در آمدها توسط دولت جمع میشد و اصطلاحا همه از یک ظرف
که همان در آمدهای تجمیع شده بود هزینه میکردند. اصلاحات قرار بر این شد که حساب هر منطقه
جدا نگهداری شود. علاوه بر اين بودجه دولتهای محلی شامل چند بخش شد که یک بخش آن توسط دولت
مرکزی تخصیص میبافت. بخش دیگری از آن مربوط به در آمدهای محلی میشد که هموارهدرصد ناچیزی از
این در آمدهای محلی در اختبار دولت مركزى قرار مى كرفت اما بقیه در دست دولت محلی باقی میماند ابا
استفاده اند کالاهای عمومی ایجاد کند. دولتهای محلی وقتی میدیدند که با اراثه کالاهای عمومی
ری براى خود كسب كنندء انكيزه بيشترى براى ابن كار بيدا مى كردند.
oT
میتوانند در آمد
صفحه 58:
دقیق عکس این حالت در روسیه رخ داد بهاینمعنی که با فزایش هزینهشهرها در روسیه»بودجه
تخصیص داده شده به آنها کاهش شدیدی بافت.
محدود كردن دست دیلت بدون کاهش دادن در آمدهلیش همواره یکی از مولنع توسعه؛ عدم پاییندی
دیلتبه وعدههلیش عنوان میشود. دولتها وعده میدهندکه بنگامها دربیک منطقه شروعبه کار کنند
و همواره از مالیات معاف خولهند بود اما وقتی لین بنگاههابه سود آوری میرسند دولتها وسوسه
میشونستاسهمی از در آعد بنگاهها را مال خود سازند. لين امر از طريق مصادره كردن بنكامهليا تحميل
مالياتهاى سنكين ميسر مىشود. لذا مقوله متعهد كردن دولتها يكى از دغدغدهاى اساسى بنكادهاى
اقتصادى و فعاليتهاى آنها به شمار میرود.
صفحه 59:
eine جنب
طبع الست كه دود ابن كار هاي به جشمان غود دولت
خواهد رفت ججرا كه با كاهش انكيزه عاملان اقتصادىء.
د رآعدشان كم مى شود و امكان ماليات كير دولت
كاهش خواهد يافت. رین یکی از عسائل اصلى براي
حركت به سمت توسعه ابن است كه جطور مىتوان دولت
را معدود كرد! يكى از رادهاى اتجام ابن كار معدود
كردن دولت از حيث اطلاعات است. هركاه دوت
اطلاعات كمي در مورة ميزان در آعد بتكادهاى خصوصي.
داشته باد امكان ماليات كيرى كعترى نيز خواهد داشت.
صفحه 60:
پنیانداشتن میزان اطلاعات از دید دولت از طریق سیستمبانکی چین میسر میشود. در سیستم
بانکداری چین؛ تا همین اواخر نیازی به ارائه کارت شناسایی برای باز کردن حساب پسانداز نبود. لذا
صاحبان پساندازهای مختلف ناشناس باقی میماندند و دولت از حجم ثروت افراد بیاطلاع میما
كنار آن دولت محدودیت معاملات نقدی را ملفی نمود بنابراین امکان مبادله اقتصادی بدون اینکه
حسابهای آن از طريق نظام بانى دولتى جين قابل رديابى باشد فراهم شد. نا قبل از نجام این
اصلاحات در سال ۱۹۷۸؛ مبزان در آمدهای نقدی حدود ۶درصد تولید ناخالص داخلی بود اما این رقم
تا سال ۱۹۹۰ به عدد ۱۳درصد رسید.
صفحه 61:
oad Yoke ey شكل كرفت و ميزان ثروت افراد براى دولت نامشخص شده مالياتكيرى دقيق ممكن
انبود لذا دولت ناجار بود يك رقم ثابت را به عنوان نرخ مالبات تعيين كند و از همه با ابن نرخ ماليات بكيره.
حال از آنجا كه ابن نرخ واحد مىتوانست به اقشار ضعيف فشار فوق العاده اعمال كند و موجب شورش و
اغتشاش آنها شود» دولت در تعبين ابن نرخ محتاطانه رفتار كرده و ارقام كمى را به عنوان نرخ مالیا
تین مى كرد. به ابن ترقيب در آمد ماليات دررفته زبادى براى ثروتمندان جينى باقى مى مافد كه
مىتوانستند از طريق آن حجم زيادى از ثروت خود را مجددا سرمابه ذارى كنند.
صفحه 62:
3
ابن امر موجب شد تا سهم هزينههاى
دولت از توليد ناخالص داخلى در
قاصله سالهای ۱۷۸ تا 4191۶ از
۱درصد به ۱۱درصد کاهش بابد اما
عدد مطلق هزینههای دولت به دلیل
رشد سریع اقتصاد ظرف بیست سال
دوبرابر شد. (در این فاصهاندازه
اقتصاد پنج برابر شده بود) در کنار این
شبه در آمدی از طریق بانکها برای
دولت فراهم میشد زیرا موجودی
حسابها رشد شدیدی داشت. در سال
۸ سهم پسانداز خانوارها در بانک
به تولید ناخالص داخلی ۶درصد بود.
اما اين نسبت در سال ۱1۹۶ به رقم
۵۶درصد رسید و در سال ۱۹۹۸ از موز
۶۵درصد عبور کرد.
وه نیز از زج
سته ضرق بو
صفحه 63:
مقایسه روسیه و چین از این
دولت به توليد ناخالص داخلى افت كرد. در هر دو کشور کار آفرینان ثروت خود را پنهان میکردند؛ در
جين ابن كار از طريق سبردن بول نقد به بانك میسر میشد ولی در روسیه در آمدها صرف مبادله كالاها
میشد. در روسيه تورم بالا بود و فرار سرمايه رخ مىداد كه به نفع بانكهاى سوئيس و خزانه دارى
حيث جالب است. در هر دو كشور طى فرآیند اصلاح ساختارهنسبت در آمد
آمريكا تمام م شد اما در جين تورم كم بود و تحرك سرمايه با محدوديت روبدرو بود.
صفحه 64:
٠“ بايد توجه داشت كه حفظ حسابهای ناشتاس در بانکهای چین
قبل از انجام اصلاحات اقتصادی نیز معکن بود اما به دلبل
محدودیت فعاليت بخش خصوصى اهميت چندانی نداشت ولی
بعد از ايجاد بخش خصوصى قوی اين امر اهميت خود را ييدا.
كرد و نقش مهمى در رشد وتوسعه جين ايفا كرد. در مقابل آن
روسيه قرار دارد كه آنها نيز سنت حفظ حسابهاى ناشناس را در
اما هنگام شروع اصلاحات اقتصادی به منظور
و عم به نسخدهاى جهانیآن را ملفی ساختند.
لذا مافیای روسیه که دارای سروسری با بانکها بودند به راحتی
زان ثروت افراد اطلاع یافته و از آنها اخاذی
توانستند از
کنند.
صفحه 65:
حرکت از نهادهای دوران گذار به نهادهای مطلوب
۶ _ باید توجه داشت که اقدامات چین در ایجاد نهادهای مذکور صرفا برای دورانگذار بود و آنها
میدانستند که این نهادها عمر کوتاهی دارند و موقتی هستند و با رشد اقتصاد باید آنها را کنار زده و
نهادهای مطلوب و استاندارد جهانی را ابجاد کنند. دلیل این امر آنست که نهادهایگذار هزینههای
زیادی را تحمیل میکنند و منافع کمتری را ايجاد مى كنند. به عنوان مثال حفظ بازارهاى موازى ديكر
جندان مطلوب نخواهد بود و تداوم برنامه ريزى مركزى صرفا هزينه زا است. در مورد شرکتهای
شهروروستا مشكل اساسى نبود انكيزه مديريتى كافى است. بنابراين اكر اين شركتها خصوصى نمى شد
در بلندمدت قدرت رقابت جهانى نمىيافت. حفظ حسابهاى باذكى ناشناس مىتوانست امكان فساد و
بولشوبى را فراهم سازد كه براى رشد مضر است. با اين ملاحظات مشخص مى شود كه تداوم حيات اين
نهادها چندان میسر نبود.
١. حب
صفحه 66:
أ سیستم بازارهای موازی تا سال ۹۹۴ تقریبا ور فناد چرا كه با بزرگ شدن حجم بازار آزادهاندازه بازار
کنترل شده:
امکان جبران زبان کسانی که از آن منتفع میشدند فراهم بود. مثلا در دهه ٩۰ کوپن غذا به کلی منسوخ
شد و دولت معادل نقدی آن را به شهرنشینان پرداخت کرد.
یگر چندان اهمیت نداشت و به راحتی حذف کردید. عاوه بر آن با حذف این بازار کوچک
شرکتهای شهرو روستانیز در ده ۰پس از اصلاح قانون اساسی چین که بر اساس تن بخش خصوصی
رسميت يافت» خصوصی شدندسبا رسمیت یافتن بخش خصوصی دیگرنیازیبه این امر نبود تا از طريق لین
شرکتها از حقوق مالکیت صبانت شود. علاوه بر آنبا شروع فعالیت بخشهای خصوصی قوی در چین
امكان رقابت اين شركتها كمتر میشد بنابراین بایسد انگیزههای اقتصادی قویتری مییافتند که
خصوصیسازی این انگیزهها را فراهم کرد.
صفحه 67:
یکی از انکیزههایتعلق ابن شركت به دولتهاى محلى برخوردارى از درآعد آنها بود. قرار بر
این شد تا در آمد حاصل از خصوصیسازی این شرکتها کماکان به دولت محلی تعلقگیرد و دولت
محلی بتواند مالیاتی را بر میزان فروش آنها وضع کند تا منافعش کماکان ادامه یابد. در کنار آن
چنین در آمدهایی در اختبار دولتهای معلی باقی بماند و با دولت
مرکزی تقسیم نشود. لذا دولتهای محلی هم با خصوصیسازی آنها موافقت کردند. سیستم مالی
دولت چین و توافقات آن با دولتهای مرکزی نبز نمیتوانست برای طولانی مدت دوام بیاورد.
آنها در سال 1918 نظام مالياتى بزركى را ايجاد كردند كه سازكار با الگوهای جهانی بود.
این تمهیداتاندیشيده شد که
صفحه 68:
بر ميستم جديد عالياتهاى ملى از مالياتهاى محلى تفكيك
شد در حالى كه در كنشته صرفا دولتهاى معلى ماليات م ىكرفتند و
منابع خود را با ذولت مركزى تقسيم م كردند. دولت مکی رای
اينكه مخالفت دولتهاى محلى را ب برقرارى نظام مالى جديد
كاهش دهد به آنه تضمين داد كه در هر صورت براى مدت سه سال
درآمد آنه در سطح سال 1117 باقى بمائد. حفظا نظام بانكى با
حسابهاى ناشناس نيز ديكر ميسر بو
هدف ازاين كار نيز افزايش در آعد نبود بلكه شفافسازى و مبارزه با
فسادهاى محتمل بود. حتى وقتى كه جين ايجاد حسابهاى بانكى با
صاحبان حقيقى را شروع كرد دارفد كان حسابهاى قبلى مى توانستتد
حساب ناشناس خود را حفظ كنند. لذ بك نظام موازى را در بيش
aos
صفحه 69:
نمونهای از ُکست اصلاحات اقتصادی چین: بنگاههای دولتی
نباید تصور کرد که همه اقدامات دولت چین برای اصلاحات اقتصادی کامیاب بود بلکه برخی از آنها با
شکست روبهرو شد. یکی از بزرگترین آنها انجام اصلاحات در شرکتهای بزرگ دولتی بود. انجام این
کار همواره یکی از اولویتهای دولت جبن بود و از سال ۱۹۷۸ در مراحل مختلف به این کار دست زد.
خصوصیسازی بنگاههای کوچک دولتی و بازنشسته کردن بخشی از کارمندان دولت در اواسط دهه ٩۰
تنها موفقیتهایی بود که به دست آمد اما اقدامهای صورت گرفته برای بنگاههای بزرگ ناکام ماند.
صفحه 70:
٠ به عنوان مثال در دهه هشتاد مشوقهای مالی
زياد براى مديران آن در نظر كرفته شد اما
عملكرد مالى اين شر كتها كماكان ضعيف بود.
در دهه +1 تصميم بر ابن شد كه ابن بنكادها به
صورت شركتى اداره شود و به بازار سهام عرضه
شوند اما همواره ميان منافع كميتههاى حزب
خلق» اتحاديه كاركرى و كميته نمايندكان شاغلان
اختلاف وجود داشت و كار كره مىخورد. مشكل
اصلى در تمام اين اقدامات نظارت كميتههاى
حزب خلق بر انتصابات شر کتها بود,
صفحه 71:
> کمیته خلق نه تها مقامات عالی را منصوب
میکند بلکه در مورد ردههای پایین مدیریتی
تصمي م كيرى مى نمايد. در نتيجه در اين
ابات شايسته سالارى رعايت نمى شود.
ارزیابیهابی که از این مدیران انجام میشود.
بر اساس فاکتورهای سیاسی است نه عملکرد
اقتصادی که در حسابهای سود و زیان
شركتها نمايان مى كردد. اين وضعيت نقطه
عقابل شركتهاى شهر و روستا بود كه در نها
مدیران توسط حزب تعبین نمیشد بلکه در
سطح دولت محلی برای آن تصمیمگیری
میشد.
صفحه 72:
شرکتهای بزرگ دولتی چین هنوز ستونفقرات
اقتصاد جين هستند. يك جهارم توليد صنعتی
ناشی از عملکرد آنهاست. بخش بزرگی از
وامهاى بانكى در اختبار آنها قرار میکیرد
غيردولتى جين آنقدر جشمكير بوده كه ضعف و
شكننده بودن وضعيت ابن بنكادهاى بزرى را
تحتالشعاع قرار داده است. آخرین تصمیمی که
از سال ۲۰۰۰ در موردبناههای بزرک
دولتی اتخاذ شد این بود که دامنه فعالیتهای
دولت محدود شود و شرکتهای دولتی صرفا در
زمينههاى خاص و استراتزيك نظير فعاليتهاى
نظامی ادامه حیات دهند.سهام بسیاری از
شرکتهای دولتی نیز در بورسهای بین المللی
عرضه شد و مالکیت آن متنوع گردید. تس
صفحه 73:
نتیجه گیری
برای گذار به اقتصاد بازار کافی نیست که بدانیم اشکال مطلوب نهادی چیست و نمادهای
بيشرفته جكونه كار مى كند بلكه بايد راه تحقق آن نهادها را نيز دريابيم. به عبارت ديكر
شناسایی مقصد کافی نیست بلكه يافتن مسير مناسبت نيز مسالداى مهم است. اين حرف به
معنی آن است که مجال خوبی برای سیاستگذاران وجود دارد تا بر حسب شرايط كشور
خوده؛ مسیر مناسب را پیدا کنند. این حرف به معنی آن نیست که نياز به حاكميت قانون»
مالکیت خصوصی» دولت شفاف و دمکراسی نیست بلکه به معنی آنست که راه رسیدن به آنها
میتواند متنوع باشد. نکته کلیدی در هر سیاستی که اتخاذ خواهد شد اين است كه بايد دو
معیار در نظر گرفته شود:
۱) سیاستهای انتخابی
۲ میان منافع عاملان اقتصادی و حاکمان سیاسی همسازی برقرار سازد.
مه وین از یازع از
چرسته قاری
اند کارایی را ارتقا دهدء
صفحه 74:
ظهور طبقه خودنما و نگرانی
مقامات جینی
رونق اقتصادی چین كه اکنون یک دهه از
شروع آن میگذرد زندگی بهتری را برای
صدها میلیون نر به ارمفان آورده اما مشکلات
جدیدی را نیز مانند آلودگی و نابرابری ایجاد
کرده و برای طبقه ثروتمند معمایی اخلاقی
درست کرده است: والدین ثروتمند از خود
میپرسند چگونه میتوانند فرزندانی تربیت
کنند که مانند بچههای لوس و عنق و متکبر
رفتار نکنند؟
صفحه 75:
چین اکنون تقریبا ۱/۰٩ میلیون نفر با ثروت شخصی حداقل ۱۰ میلیون یوان (۶ /۱
میلیون دلار) و ۶۷ هزار فرد «فوق ثروتمند» با داراییبالای ۱۰۰ ميليون يوان» از
جمله ۲۱۳ نفر با دارایی میلیارد دلاری دارد. فرزندان آنها که «نسل دوم» به شمار
میآیند هدف توجه فراوان رسانههای ملی و ترکیمی از حسادت و انزجار در ميان
مردم عادی هستند.
صفحه 76:
آنها را میبینید كه به طور نامعقولی
خودروهای خود را که به دلیل
مقررات وارداتی سخت نمیتواند
بيش از يك ميليون يوان ارزش باشده
میرانند. بعضی از آنها تصاویر
خودنمایانه منتشر میکنند و درباره
شاهکارهایشان هیاهوی وقیحانه در
رسانه ملی به راه میاندازند.
صفحه 77:
وانگ سیکونگ؛ پسر یکی از ثروتمندترین غولهای اقتصادی چین به تاز کی توفانی از انتقاد به راه انداخته است.
او تصاویری از سک اسکیمویینژد آلاسکای خود منتشر کرده كه دو ساعت طلای اپل بهقیمت دههاهزار دلار در
دست دارد که تردیدی نیست تنها زمانی برای آن سک مفید است که بخواهد در اینترنت مطلیی جستوجو کند.
صفحه 78:
در ماه ژوئن رئیس جمهور چین شی جینپینگ در یک جلسه دولت گفت جوانان روتمند
جين بايد روشهاى لذ تكرابانه خود را كنترل کنند. او گفت باید آنها را هدایت کنیم تا
«بیندیشند ثروتشان از کجا آمده است» و میهنپرست؛ تابع قانون و سختکوش باشند.
كبر عرد Ace
ال ین
صفحه 79:
> یک هفته بعد از
ار اظهار نظرهاى
وى؛ رسانههاى دولتى خبر از جلسهاى
آموزشی در استانهای ساحلی پررونق
فبوجیان برای ۷۰ تفر از فرزندان
میلیاردرها دادند که در آن به آنها
«فرهنگ سنتی چین؛ سوولیت
اجتماعی و دانش کسب و کار» آموزش
داده شد و در صورت تاغبر در جلسات
هزار بوان جریمه میشدند.
صفحه 80:
طبق نظر بعضى از «فرزندان افراد ثروتمند» تمام ابنها نبردى سخت خواهد بود. وانك داكى» فردى
۳ساله از خانولهداى بولدارء بروقايل جند نفر از همسالان خود را ذر كتاب «بار ثروت» كه در ماه مى
منتشر مىشوده قورده است. هدف ابن كتاب نشان دادن تصوبرى دقيق از زند كىهابى است كه فرزندان
افراد ثروتعند دارند؛ اما تیید میکند که خودنمایی تنها ارزشی اس كه بيشتر آنها مى شناسند. أو مىكويى
«اين واقع رقت آور است». او مىافزايد در بين كسانى كه كار مى كنند بيشترشان سرمايه كذارى ثروت
خانوادكى راخر كسب و كار خود انتخاب مىكنند. «ايجاد كسب و كار جديد براى خود نيازعند كار زيادى
است؛ اما Ud بخواهيد آغازكر آن بات
عهده پگیرید.»
فاجار نيستيد كار سخت را انجام دهيد يا مسووليت زياد را بر
صفحه 81:
٠ يك عضو ديكر از كروه فرزندان افراد ثروتمند
که فردی 7۶سالهاهلپکن و پدرش یک
بانكدار خودساخته در امور سرمايه كذارى
است؛ میکوید تعدادی از دوستانش از
خانوادههایی با ارتباطات خوب سیاسی هستند.
و احتمالاً بخشى از ثروت خود را مدیون
معاملات فاسد هستند. او میگوید تعدادی
دیگر از خانودههایی راستکو هستند که بخت
و اقبال خود را از صفر ساختهاند و بسیاری
ديكرء در ميانه اين دو كروه قرار مى كيرفد. او
میگوید: «ما در بين خودمان درباره ابنكه
ثروتمان از كجا مى آيد زياد با هم صحبت
نمى كنيم. ما همكى مىدانيم اين ممكن ست
موضوع خيلى حساسى باشد.»
صفحه 82:
او فکر میکند کمپین ضدفساد
جين كه در حال پیشرفت است
چیزی بیش از برنامه آموزشی
برای تعدیل کردن فرزندان
ثروتمند حداقل در جامعه است.
آنها همچنان مهمانیهای زیادی
برب میکنند و هر شش ماه یک بار
ماشینهای جدید میخرند. «اما
اکنون وقتی بیرون میروند» به
جای استون مارتین با بی ام دابلیو
سری ۷ بیرون میروند.»
صفحه 83:
ردان آزموده و صاحب تجربه همنشین باش » چه اینان متاع پر ارج تجربه های خود را به
أفدا کردن عمر خود تهیه کرده اند و تو آن متاع گرانقدر را با ارزانترین قیمت یعنی با صرف
دست می آوری .
الحدیث جلد ۲ صفحه ۲۴۱
که ادامه یابد از کار بسیار که از آن به ستوه بيايي امیدوار کننده تر است.
امام علي (ع)
صفحه 84: