کامپیوتر و IT و اینترنتعلوم مهندسی

سواد اطلاعاتی و نقش آن در تحقیق

صفحه 1:
9 _ ی تر عبدالرضا بابامحمودی

صفحه 2:
سرفصل مطالب © کلیات و تعاریف: از داده به دانش, پایگاه و بانک اطلاعاتی و ..» اصول و مبانی جستجوی بهینه در منابع علمیء 0 تعریف سواد اطلاعاتی و شناخت مولفه های آن. ‎٩‏ آشنایی با ابزارهای جستجوی عمومی و تخصصیء ‎٩‏ تدوین استراتژی جستجو و تبیین اهمیت ‎sol‏ ‏© دسترسى موثر و بهینه به منابع اطلاعات علمی؛ ‎cle Nee?‏ لازم برای ارزیابی منابع اطلاعاتی» 0 ملاحظات قانونی و اجتماعی مربوط به استفاده و دسترسی به اطلاعات

صفحه 3:
چند پرسش اساسی 0 آیا دسترسی به شبکه وب اطلاعات کافی در اختیار محققان قرار می دهد؟ ‎٩‏ آیا نوع و میزان اطلاعات موجود در وب متناسب با نیاز محققان است؟ ‏9 آیا مشکل اصلی در دسترسی به اطلاعات ناشی از انبوهی اطلاعات است؟ ‏© آيا شبكه وب مى تواند جایگزین خوبی برای خدمات کتابخانه ها باشد؟ ‏© دسترسى به اطلاعات الکترونیکی با چه فرصتها و چالشهایی همراه است؟ ‎٩‏ گسترش کمی و کیفی فعالیتهای پژوهشی تا چه اندازه به دسترسی به © اطلاعات علمی وابسته است؟

صفحه 4:
مروری بر تناقضهای اینترنتی 0 فزونی و کمیابی اطلاعات ‎٩‏ اعتبار و بی اعتباری منابع در اینترنت ‎٩‏ تنوع و تشابه منابع اطلاعاتی ‏0 تازگی و کهنگی اطلاعات ‎٩‏ پایداری و ناپایداری منابع اطلاعاتی ‎٩‏ سادگی در نشر و محو اطلاعات — ‎Ty lee LE OTA Bie cliente‏ دنبای انترنت. ‏.نشريه الكترونيكى عطف. ش 6 ‏© بيدايى و ينهانى اطلاعات ‎httpi/www2.atfmag.info/1380/09/06/internet-paradoxes/‏

صفحه 5:
‎ob >‏ تولید و مصرف اطلاعات علمی ‎٩‏ اطلاعات به عنوان یک کالا چه ویژگیهایی دارد؟ ‎٩‏ آیا فرایند تولید و مصرف اطلاعات با کالاهای دیگر قابل مقایسه است؟ ‎٩‏ تولید کنندگان و مصرف کنندگان اصلی منابع علمی چه کسانی هستند؟ ‎٩‏ اطلاعات علمی جدید معمولاً در چه رسانه هایی منتشر می شود؟ ‎٩‏ سطح دسترسی به منابع علمی تا چه میزان پاسخگوی نیاز محققان است؟ ‏0 راهکارهای افزایش سطح دسترسی به اطلاعات علمی کدامند؟

صفحه 6:
از داده تا دانش Joining of Formation ‏اه‎ ‎awhole Connection of parts Gathering of Parts

صفحه 7:
تعریف: 1- داده‌ها, شامل مجموعه‌ای از حقایق به شکل قالب‌بندی‌شده خام هستند. 9 2- اطلاعات. با مفهوم خاص آن در حوزه فناوری اطلاعات. تبیین حقایق به صورتی است که دارای معنای قابل درك برای انسان باشد. ‎٩‏ 3- دانش. اطلاعات معنادار معتبری است که واقعیتی را به شکل يك قاعده مشخص تبیین می‌کند. ‎٩‏ 4- علم. مجموعه‌ای از دانش‌هاء و نظام و انتظامى برای تبیین و بررسی صحت آن‌ها است.

صفحه 8:
Decision Making ‘Synthesizing Analyzing Summarizing Organizing Collecting

صفحه 9:
Search Strategy Geena eee ces Development ‎Communication aie 6‏ ات 2 ا دده ی ‎ ‎Preliminary ‎Communication ‎(Crone Dh ent arch Lane, ke, Breyokeaha of bboy nnd eb rettna Gree (Dew York, OPO),

صفحه 10:
‘Access Cycle ‎Lites pubic‏ وه 6اطاها» مد ‎catalogs, Publication Cycle‏ | ع كه ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏ی ‎ie os,‏ ‎See‏ 1 ل مي ‎[TH‏ ‏بت ‏7 ‏سس م سه 2 ‎=C‏ = ۱ م ‎ee‏ بير 3 ع سس ‎sen rei Se‏ ‏:بركرفته از سايت كتابخانه دانشكاه واشذكتن به نشائى ‎arth Rarotonga‏ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 11:
° 6 6 6 6 6 © وجوه مختلف دستزسی به اظلاعات:علمی سطح دسترسی: گستره و جامعیت اطلاعات در دسترس سرعت دسترسی: زمان مورد نیاز برای پاسخ به یک نیاز اطلاعاتی دقت بازیابی: درجه ربط منابع بازیابی شده و تناسب آن با نیاز کاربر هزینه دسترسی: قیمت تمام شده برای دسترسی به اطلاعات تداوم در دسترسی: میزان اطمینان کاربر به استمرار دسترسی اعتبار اطلاعات: درجه وئوق و درستی منابع بازیابی شده قالب دسترسی: نوع رسانه ای که اطلاعات را در اختیار کاربر قرار میدهد امکانات جستجو: توانایی نظام بازیابی در ارائه امکانات مختلف جستجو

صفحه 12:
فضای اطلاعاتی ‎٩‏ در يك فضای اطلاعاتی. چهار عمل اصلی اتفاق می‌افتند که عبارتند از ‏1. جست‌وجو و دستیابی به اطلاعات و آگاهی ‏2 کسب و درك اطلاعات و ‎PITT‏ ‏4 انتقال اطلاعات و آگاهی ‎

صفحه 13:
7"جستجوي بهینه اطلاعات مستلزم کسب مهارتهايي است كه خود جزئي از يك مفهوم كلي تر تحت عنوان " سواد اطلاعاتي” است. ادانشی که به فرد کمک می‌کند تا بداند چگونه و کجا برای رسیدن به منابع دانش از فناوری اطلاعات استفاده بکند. Information 2 Literacy

صفحه 14:
INFORMATION LITERACY 9 ظهور اینترنت و رشد و گسترش "شبکه جهاني وب" فرصت ها و چالش هاي نويني را در فرآيند اطلاعيابي "56/69 10101036100" يديد آورد. 8 مشكل اصلي فرايند اطلاعيابي در اينترنت. حجم زياد اطلاعات و به دنبال آن جستجو و ‎Lik‏ بیش از حد اطلاعات است. © براي سهولت جستجو و دسترسي به اطلاعات در اینترنت. امكاناتي تحت عنوان ابزارهاي جستجو "۲0015 ‎sil aug "Internet search‏ استفاده از این ابزارها مستلزم فراگيري دانش و مهارت هاي جدید است که سواد اطلاعاتی ۱۱۲6۲۵۷ ۱۳۲۵۲۳۱۵0۳ نامیده میشود.

صفحه 15:
منهوم سواد اطلاعاتی واژه سواد در گذر زمان از تکامل تدریجی برخورداربوده است. سواد دربرگیرنده مهارتهای مورد نیازبرای هرشخص است تا بتواند نقش مناسبی را در جامعه ایفا کند. ساده ترین حالت سواد مشتمل برتوانمندی کاربرد زبان است بدین معنا که فرد باسواد قادر به خواندن.نوشتن و درک زبان بومی خود باشد.خواندن,نوشتن و آشنایی با -..@ هنوز بعنوان مهارتهای .._ » | اساسی در سواد به شمار می آیند. اما امروزه مهار تهای دیگری نیزبرای بهره

صفحه 16:
سواد های دیگر! ‎٩‏ البته عبارتهای دیگری همچون . سواد کامپیوتری (مترادف با سواد اطلاعات الکترونیکی و سواد فناوری اطلاعات) سواد کتابخانه ای سواد رسانه ای .سواد شبکه ای(مترادف با سواد اینترنتی و ابرسواد) و سواد دیجیتالی نیزمطرح شده است. ‎٩‏ سواد رسانه ای به توانایی کدبرداری ۰ تجزیه تحلیل . ارزیابی وایجاد ارتباط در حالتهای مختلف اطلاق می شود. ‏© توانایی استفاده از کامپیوترو نرم افزارهای مربوط برای اجرای کاربردها را سواد کامپیوتری گویند.

صفحه 17:
توت پرقواری نات ۳ حل سابل تسبل م عيرق درك ماهيت اطلاعات اتفاده كار مد از فتاورى ‎pepe na‏ امن از طلامات. دامنه اد اطلاعاد ‎Comb Phe eovoitece 1‏ ‎(C0: aval:‏ تیه بل ی سرا حت

صفحه 18:
\ a

صفحه 19:
Media Literacy Library Instruction Numerical Literacy للد Traditional ۱ Computer Literacy Literacy

صفحه 20:
1010 110ات مایت ۱۱ 7 Library Instruction _

صفحه 21:
determine ‏عط‎ 1 information ‏سا‎ lea 1 information Literacy information literacy can be defined as a process of attaining knowledge evaluate sources incorporate understand use 1000 ۵۷/۵49۶ ترس را اا سا ‎effectively‏ عك5ةط

صفحه 22:
تعریف سواد اطلاعاتي ‎٩‏ سواد اطلاعاتی مجموعه مهارت‌هایی است که فرد را قادر می‌سازد نیاز اطلاعاتی خود را تشخیص دهد با شناسایی منابع اطلاعاتی موجود به تدوین روش جستجو دراین منابع پرداخته و پس از انجام جستجو اطلاعات به دست آمدة را ارزياتى كردة و به.منظور توليد اطلاعات جديد بيوند لازم بين اطلاعات جدید را با دانش قبلی خود برقرار سازد. 35 ‎= ‎۱

صفحه 23:
0 رت کرد ات

صفحه 24:
© 1 Information 000 PY Literacy ‏تعریف :سواد اطلاغاتی‎ 7 مجموعه مهارتهایی که یک فرد را قادر می سازد: (۱ ) نیاز اطلاعاتی خود را تشخیص دهدء (۲ ) منابع لازم ببرای رفع آن نیاز را شناسایی کنده (۳) در آن متابع به نحو موشری جستجو نموده» (4) نتایج جستجو را ارزیابی و بهترین گزینه ها را انتخاب کنده (۵ ) اطلاعات به دست آمده را با دانش قبلی خود به نحوی پیوند دهد که حاصل این پیوند ید اطللاعات جدیدی باشد که بر اساس رعایت ملاحظات قانونی تولید شده است.

صفحه 25:
مدل سواد اطلاعاتی اسکانل ‎(SCONUL)‏ 0 انجمن کتابخانه های دانشگاهی و ملی انگلستان در سال ۱۹۹۹ مدلی- را که از هفت مولفه اصلی تشكيل شده براى تبيين مفهوم سواد اطلاعاتی ارائه کررده است. 9اصل اول مدل سواد اطلاعاتی اسکانل: همانطور که در اين مدل (اسلايد بعد) نشان داده شده است توانایی هر فرد در تشخیص نیاز اطلاعاتی نخستین جنر سواد اطلاعاتی او و مقدمه مهارتهای بعدی محسوب می‌شود. بدیهی است اگر اراد در تشخیص و تبیین آنچه که به آن نیاز دارند موفق نباشند, بعید است توفیقی در ممراحل بعدی کسب کنند.

صفحه 26:
استاندارد 1: تشخیص ماهیّت و گسترهُ اطلاعات مورد نیاز اسنجه‌ها شاخص‌های عملکردی: مشورت سید ‎ten cee‏ 1 تهيه صورت مسأله و پرسشها تعبين تيازبه اللاعات و بيان آنها بررسى منابع عمومى أطلامات برا أشنايى يمشتر ا موضوع. تمین مقاهيم و ولزدهاى كليدى توصيف كثئدة نبا دانستن جكونكى توليد. سازماندهى و اشاعة اطلاعات تشخیصی شیو‌های سازماندهی اطلاعات 2 شناخت ارزش و تفاوتهاى منابع بالقوه شناسابى متابع القة اطلاعات تعیین اطلاعات موجود در تصمیمگیری در مورد بسط فر]يند اطلاع جوبى به قرائر از منابع محلی (کتابخانه. ویدنوو) 3 توجه به امكان فراكيرى يك زمان براى كسب اطلاعات. توجه به هزيندهاى كسب ‎tes‏ بررسی نیا اطلاعاتیاولیهبه هدف پالایش و بزینی پرسش توصيف معيارهاى مورد استفاده در اتخاذ تصميمها” 9 4 ارزيابى مجدّد ماهيّت و كسترة | طلاعت مورد ناژ

صفحه 27:
اصل دوم و سوم سواد اطلاعاتي اسکانل ‎(SCONU‏ ‎٩‏ اصل دوع شناسایی روشهای دست‌سی به اطالاعات است. این ممرحله شامل شناخت منا ] سناسایی ای دسترسی اين مس" امل ابع اطلاعاتی مناسب اعم از منابع چاپی و الکترونیکی و گزینش مناسبزرین منابع است. ‎٩‏ سومین اصل توانایی تدوین استراتژی جستجو در منابع بر‌گزیده است. این مهارت خود مستلرم کسب آگاهی لازم نسبت به ساختار پایگاههای اطلاعاتی و سایر منابع است. ‎

صفحه 28:
استاندارد 2: دستیابی به صورت موّثر و کارآمد به اطلاعات مورد نیاز سنجه‌ها ‎٠‏ شناسایی روش‌های تحقیق مناسب- فواید کاربردهای آنها ‎٠‏ انتخاب شیوه‌های موثر رای دستیابی به اطلاعات ‎ ‏طرح پژوهش متداسب با روش تحقیق ‎٠‏ تعيين كليدوازدهاء مترادفهاء وازدهاى مرتبط با اطلاعات مورد نیز ‎٠‏ طراحی راهبردهای کاوش (موتورهای کاوش. زبانفرمان,پرونکل‌های مختلف) ‎ ‎ ‏> استفاده از سامانه‌های مختلف کاوش استفاده از طرحهاى مختلف ردهبندى و ديكر نظامها (تمايه نامدها) براى ‏مكان ياب منابع اطلاعات ‎٠‏ بهرهكيرى از خدمات درون خطى يا حضورى ‏کارشناسان) ‏٠..بازيابى‏ أطلاعات رديف اول با مصاحبه. نامدتكارى. بيمايش ‎ ‏ازمان (تحویل مدرک. امانت كتاب. ‎ ‏شاخص‌های عملکردی ‏انتخاب مناسب‌ترین ‏روش‌های تحقیق یا سامنة يابى اطلاعات ‎ ‏طرح‌ریزی و اجرای راهبردهاى مؤثر كاوش ‏بازيابى اطلاعات به صورت درون خطى يا ‎Sunde‏ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 29:
اصل چهارم و پنجم مدل سواد اطلاعاتي اسکانل ‎(SCONUL)‏ 1 © اصل جهارم به مهارتهای جستجو و بازیابی اطلاعات مثل آگاهی از امکانات جستجوی پیشرفته اشاره دارد. این اصل همچنین توانایی در استفاده از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی و استفاده بهینه از خدمات نمایه سازی و چکیده نویسی و نمایه های استنادی و استفاده از خدمات آگاهی رسانی جاری برای به روز ماندن را نین در ب می گیررد. ‎٩‏ مرحله یا به بیان دیگر اصل پنجم مربوط به دانش استفاده کنند گان درباره چگونگی ارزیابی و مقایسه منابع و معیارهای ارزیابی آنها و همچنین آ گاهی از بحث کیفیت منابع و چگونگی تعیین اعتبار آنها می‌باشد.

صفحه 30:
استاندارد 3: ارزیابی اطلاعات انتخابی با مبنای دانش و نظام ارزشی خود استجدها انتخاب ایده‌های اصلی بیان مجذد مطالب به زبان خود و انتخاب داده‌ها بررسى و مقايسة اطلاعات اخذ شده از منايع مختلف به هدف ارزابیاعتبر صحت. دفت تخليل ساختار و منطق موجود در استدلالها تشخیص پیش‌داوری. تقلب و دستكارى در اطلاعا. تشخيص ساختارهاى بسثر خلق اطلاعات درك تأثير ساختار بر تفسير اطلاعات. اتشخيص روابط متقابل بين مفاهيم و تلفيق أنها بسط تركيب اوليه در سطح مفهومى بالاو إيجاد فرضيات جديد استفاه از ‎lnc‏ قوری‌هایدیگر رای مطالمه الئل انض و دیگرپیده‌ها استفاه از معیرهایی بای رد يا تأبيد شباهت اطلاعات با اطلاعات منايع. نتيجهكيرى بر أساس اطلاعات جمع شدة أزمون نظريدها تلفيق اطلاعات جديد و قبلى شاخص‌های عملکردی استخرج ایدههای اصلی از اطلاعات كردأورى شد اتبيين معيارهلى ول بای ‎Seb cto gs!‏ ‎seas is at‏ دنت قبلی بای تعبین تعارشات. ارزش افزوده و ‎ ‎ ‏انه اطلاعات و مأخذ آن و تلفيق ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 31:
اصل ششم و هفتم مدل سواد اطلاعاتي اسکانل ‎(SCONUL)‏ ‏2 اصل ششم به مهارت افراد در استفاده از اطلاعات به دست آمده و مرتبط ساحتن آن با دانسته های قبلی دلالت دارد. کسب این مهارتها ستلرع دانستن روشهاى استناد دهى و رعايت اصولى قانونى مثل حقوق پدید آورندگان می‌باشد. 7 سرانجام اصل هفتم عبارت است از توانایی آمایش اطلاعات و مشا رکت در تولید دانش جدید. این اصل در واقع یکی از اهداف اصلی آموزش عالی است.

صفحه 32:
استاندارد 4: استفاده از اطلاعات برای انجام قصدی خاص به صورت انفرادی با عضوی از بک گروه استجدها شاخص‌های عملکردی .| رید ‎٠‏ سازماندهی محتوای اطلاعات (سرفصل‌هاء طرحواردها و ..) تا پشتیبانی از ‏مقاصد. عملکرد و 1 + خلق این محصول با دانش‌های برگرفته از تجارب قبلی کاریست اطلاعات جدید ‏+ اصلاح منش. تصاویر و دده‌های دیجیتالی و نتقال آنها از محل اصلی به یک | و قبلی در خلق یک ‏ساختار جدید محضول ‏۰ تهیه یک دفتر روزنامه یا صورت عملیات از فعالیت‌های مرتبط یا فرآیند جستجو ارزیابی و انتقال اطلاعات 2 ‏۰ قرار دادن ا در اختیار دیگر قرار دادن اين محصول در اختیار دیگران بازتگری فرآیند توسعه ‏آن محصول يا عملکرد ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 33:
استاندارد 5: درک موضوعات اقتصادی. حقوقی و اجتماعی مربوط به استفاده از اطلاعات و استفاده از اطلاعات با رعایت اصول اخلاقی و قانونی سما ای گرم بحث در مورد موضوعات مرتبط با محرمائكى واقعيت در محيطهاى جابى و الكترونيكي شناخت موضوعات مرتبط با دسترسى رايكان و غيررايكان به اطلاعات شناخت موضوعات مرتبط يا ساتسور و أزادى بيان اهرك موشوعات اخلاقى. حقوقى و انشان دادن درك غود از دارابى فكرى. حق تكثير و اجتماعى مرتبط باطلامات و قتاورى ‎Siew‏ Je se SLL ose استفاده از كذروازمهاى تأبيد شده براي دسترسى به متايع اطلامات ‎Sale‏ با خط مشىهاى سازمائى در خصوص دسترسي به منايع اطلامات ببروزى از قوانين: مقزرات. خط أمانتتارى هر استفاده از مناع اطلاماث مشی‌ها ودب موبط به سترسی با ذخيره والتشار اطلاعات به صورث قانونى أطلاعات” يهردكيرى از مستندسازى براى ذكر مأخل ذكر يادداشتهاى مربوط به اصطلى مجوّز استقاده از مواد دازلى حق ‎PAS‏ ‏قدرقائى از انهاه خاطر استقلدة از ماع در اشفا محمول

صفحه 34:
‎literacy lan ۳۹‏ "عم ۹ کي ‎s Identify ) ۳‏ ‎seers] ( Scope )‏ ‎Information 3‏ ‎ ‎Manage ‎Plan ) \Evaluate | ۱ ‏عافد‎ )

صفحه 35:
SCONUL Seven Pillars Model for Information Literacy © Society of College, National and University Libraries Recognise information need guish ways of addressing gap 1 | Basic Library Skills and IT Skills ‘Construct strategies for locating Information Literacy Locate and access Compare and evaluate Organise, apply and communicate 1 Synthesise and create 1

صفحه 36:
هر »رک توانایی تشخیس نیاز اطلاعاتی شناسایی روشهای دسترسی به اطلاعات (شناخت منابع اطلاعاتیی مناسب و کزینش بهترین منابع) تدوین استراتزيهاى لازم براى جستجو ALES ry eam مهار تهای جستجو و دسترسی توانایی مقایسه و ارزیابی مناع. سازماندهی, کاربرد و برقراری ار تباط آمایش اطلاعات وعثا کت درایجاد دانش جدید حور ۶9و وه سق اعتبحر ماهر (آزموده) ‎sane‏ كاملا مبتدی هفت اصل سواد اطلاعاتي بر گرفته از ‎echertioc! « SCOMOL Prvtira Paper (JOGO)‏ ۱

صفحه 37:
استاندارد مهارت سواد اطلاعاتی بررای آموزش عالی بر اساس " استاندارد مهارت سواد اطلاعاتی بمرای آموزش عالی" انجمن کتابخانه های دانشگاهی و پخوهشی امریکا (۲۰۰۰ ) یک فرد بر‌خوردار از سواد اطلاعاتی از وی بر‌خوردار است: 7 توانایی در تعیین درجه نیاز به اطلاعات 7 توانایی در دسترسی موش و بهینه به ‎ole‏ اطلاعاتی ‎٩‏ آگاهی از چگونگی ارزیابی منتقدانه منابع اطلاعاتی و ماخذهای آنها ‏© مهارت درایجاد پیوند پین اطلاعات برگرفته از منایع اطلاعاتی و دانسته های قبلی خود ‏0 توانایی به کار گیرری و استفاده بهینه از اطلاعات به دست آمده بای انجام مقصود موردنظر ‎٩‏ اطلاع از ملاحظات قانونی, اقتصادی و اجتماعی مم‌بوط به استفاده و دسترسى به اطلاعات ‎ans |‏ اد دهی و موارد مشابه )

صفحه 38:
اگر سواد اطلاعاتی نداشته باشیم؟

صفحه 39:
0 0 موتورهای کاوش چگونه کار می کنند؟ سه جزء اصلي سازنده موتورهای کاوش عبارتند از: فرع افنرار خزنده یا روبات جستجوگر که پیوندهای وی را دنبال می كند . © پایگاه اطلاعاتی موتور که متشکل از كپي منابع جستجو شده است. نرم افنرار پردازنده پررسشها بررای جستجو در پایگاه اطلاعاتي که رابط کاربر با موتور محسوب مي شود.

صفحه 40:

صفحه 41:
Phe Iwisbe Orb وب پنهان چیست؟ © انواع منابع اطلاعاتى موجود در وب جهانگستر, که به هر دلیل خارج از حوزه بازیابی موتورهای کاوش عمومي قرار دارند. ‎٩‏ بخشی از وب که عمدتاً شامل منابع اطلاعاتی غیس متتی و يوياست وبه هر دلیل به طور موقت پا دائم خارج از حوزه بازیابی موتورهای کاوش قرار دارد و بازیابی اطلاعات موجود در آن از طریق استفاده مستقیم از اين موتورها میس نمی باشد. ‏امکان بازیابی متابع پنهان در وب پنهان یا رای موتورهای کاوش از نظر فنی میس نیست 9 حدوديهاى مالى مانع از نمايه سازى اين نابع شده است.

صفحه 42:
وب مرئی یا وب سطحی چیست؟ ‎he Surface Deb or Oisble Deb‏ 9 منابع اطلاعاتی موجود در شبکه جهانگستر وب که توسط موتورهای کاوش عمومی مثل كوكل يا آلتاويستا شناسابى و ذمايه سازى شده واكنون قابل بازيابى هستند را وب مرنی یا وب سطحی می نامند . ‎atin la gal ©‏ شامل اطلاعات متتی و در قالب ارمتن می باشند .پدلی (۲۰۰۱) ‎

صفحه 43:
سئوالهاي متداول در مورد وب پنهان ‎٩‏ آیا وب پنهان واقعا پنهان و نامرئي است؟ ‏9 اندازه و حجم منابع اطلاعاتي موجود در وب پنهان چقدر است؟ ‎٩‏ آیا هیچ تلاشي براي تخمین اندازه آن صورت گرفته است؟ ‏با توجه به پيشرفتهاي موجود در زمینه بازيابي اطلاعات آیا اندازه و حجم وب پنهان رو به کاهش است؟ ‎٩‏ آیا مي توان منابع مخفي مانده در وب پنهان را به سطح مرئي وب کشاند؟ کاربران وب چگونه مي توانند با توجه به امکانات موجود سطح دسترس پذيري اطلاعات را براي خود افزایش دهند؟ ‎ ‎

صفحه 44:
انواع وب پنهان ‎Deb hus 0‏ صجممن .4 وب 4 ‎S. Proprietary Deb‏ موب صي ‎Privcte Deb‏ .9 60 وب واقعا پنهان طو() ها رال 4۰

صفحه 45:
نمايي از بخشهاي مختلف وب پنهان بر اساس تقسیم بندي شرمن و پرایس 26 ,= فحت — ord, . nd Doerr, Y’. (QDD9). “Phe mutable web: (Ba ewrpresd oth oP ‘copie racy”. dona of Dorrnvertsia, Oo. 22 ‏رت ,دنا‎ pp. GOF-GEO,

صفحه 46:
هفت دلیل اصلي وجود وب پنهان ‎٩‏ منابع تازه افزوده شده ‏© منابع غير متني ‏© منابع يويا ‏© منابعي كه نياز به يسورد دارند © منابع عميق ‏@ از قلم افتاده توسط كاربر ‎* D0 revedt to hove pet beed ident * Doertext ‎* Opsrrnicdly yeorrcied ‎* Password protevied ‎* Oot baked t7 ‎* Doo deep to be tedexed ‎* Gieoply wt viewed

صفحه 47:
منابع فارسي ‎igh pare‏ یزدان. (1382). نگاهي به جنبه هاي مختلف وب پنهان: مروري بر نوشتار ها. جلد دوم مجموعه مقالات همایش وب سایت کتابخانه ها: طراحي و ارزيابي: تهران: دانشكاه تهران.24 دي 1382. ‏© منصوریان؛ یزدان . (4۱۳۸۲.وب پنهان چیست و چه اهمیتی دارد؟ نما: مجله الکترونیکی پخروهشگاه اطلاعات و مدا رک علمی ایران. . دوره دوع شماره اول: ‎http://www.irandoc.ac.ir/data/E J/vol2/Invisible_Web.pdf‏ ‎٩‏ منصوریان. یزدان. (1383) . اینترنت پنهان و منابع اطاعاتي نهفته در اعماق نامرتي شبکه جهانگستر وب. فصلنامه كتابداري و اطلاع رساني. شماره 25 ص 25-42 7 ‎٩‏ منصوریان.یزدان . (1384). تدوین مدل اطلاع یابی کاربران در محیط وب پنهان: © مراحل مقدماتي. فصلنامه کتاب. شماره 63. ص. 75-86 ‎ ‎

صفحه 48:
° منابع لاتین Association of College and Research Libraries. (2000). Information Literacy Competency Standards for Higher Education. http://www.ala.org/acrl/ilcomstan.html Chicago: ACRL. [On-line] American Library Association. Presidential Committee on Information Literacy (1989). Final Report. Chicago: American Library Association Bawden, D. (2001) “Information and digital literacies: a review of .concepts." Journal of Documentation, 57 (2), 218-259 Bruce, C.S. (2002). “Information literacy as a catalyst for educational change: a background paper”. National Commission on Libraries and Information Science, and the National Forum on Information Literacy, Prague, [Onlin www.nclis.gov/libinter/infolitconf&m«

صفحه 49:
ادامه منابعي لاتين ... Doherty, J; Hansen, M.; Kaya, K. K. (1999). Teaching ° Information Skills in the Information Age: the Need for Critical Thinking. Library philosophy and practice 1, (2) Hepworth, M. (2000). Approaches to information literacy ° training in higher education: challenges for librarians. New -Review of Academic Librarianship, 6, 21-34 Society of College, National and University Libraries (SCONUL). ° (1999) Information skills in higher education: a SCONUL Position Paper. London: SCO} http://www.sconul.ac.uk/pubs_stats/pubs/99104Rev1 ۹

صفحه 50:
منابعی براي مطالعه بیشتر(1) Bergman, M. K. (2001). "The Deep Web: Surfacing Hidden ° Value". The Journal of Electronic Publishing [On-line], 7 (1) http://www.press.umich.edu/jep/07-01/bergman.htm! [Accessed 17 March, 2005] Block, M. (2004), “The Invisible Web”, a presentation for ° LACONI-RASS on at Batavia Public Library, [Online] http://marylaine.com/hidden.htm| [Accessed 20 septemper Clyde, A. (2002), “The invisible Web”, Teacher Librarian, 29, a 9 Devine, J. and Egger-Sider, F. (2004), “Beyond Google: the ° invisible web in the academic library”, the journal of academic .librarianship, 30 (4), 265-269 Hricko, M. (2002), “Using the Invisible Web to Teach Information ° -Literacy”. Journal of Library Administration, 37 (3-4), 379-386 Lawrence, S. and Giles, C. L. (1998), "Searching the World 0 -Web." Science, 280, 98-

صفحه 51:
منابعی برای مطالعه بیشتر(2) Lawrence, S. and Giles, C. L. (1999), "Accessibility of ° .Information on the Web" Nature, 400, 107-109 Mansourian, Y. & Ford, N. (2006). “The invisible web: An ° empirical study of ‘cognitive invisibility’”. Journal of .Documentation, Vol. 62 No. 5, pp. 584-596 Pedley, P. (2001). The invisible Web: searching the hidden ° .parts of the Internet. London: Aslib Pedley, P. (2002), “Why you can’t afford to ignore the ٩ -Invisible Web”, Business Information Review, 19 (1), 23-31 Sherman, C. and Price, G. (2001). “The Invisible Web: © Uncovering Information Sources Search Engines Can't See. .CyberAge Book Smith, C. B. (2001), "Getting To Know the Invisible Web". © .Library Journal, 126 (11), 16-19 Walter, M. (2002), “the Invisible Web”, School Library °% Journal, 49 (12), 29-2

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان