صفحه 1:
سیر اندیشه های
لوئيس مامفورد
صفحه 2:
!| لوئیس مامفورد در ایالات متمده متولد شد(۱۸۹۵-1۹۹۰)
۲ . موسس گروه برنامه ریزی منطقه ای برای مسکن نیویورک
. استاد برنامه ریزی شهری در دانشكاه ينسيلواتيا در سال 1918-1984
1 استاد مدعو ام.اى.تى
1 منقد معمارى و شهرسازى و همكارى با مجلات تخصصى
1 نفستین کتابش "داستان آرمانشهر" در سال ۱۹۲۲
مورخ تمدن بشری و متخصص عصر ماشین
صفحه 3:
7 فقط یک هنر عالی وجود دارد و آن هنر انسان شدن اس
7 هر وسیله ای که انسانیت را بیان کند و یا به تکامل انسان
1 کمک کند.به هر صورت که باشد هنر است.
7 شهر مکان مساس عصر ما
مطالعه شهر نه تنها در چارهوب فنی بلکه از دیدگاه تاریخی و فرهنگی
صفحه 4:
جامعه مدنی را از دو بعد آن - پوسته و هسته یا ظرف و مظروف- بررسی می کند.
- در بعد فیزیکی.
- ممتوای اجتماعی
ظرف یا پوسته شهر باید آن قدر انعطاف داشته یاشد که بتواند ۵
جامعه را برتابد و به پرورش مدنیت کمک کند.
شهر باید هرزمان که لازم باشد پوست بیندازد.
7 رابطه ظرف با مظروف مستقیم. پیوسته و مداوم است.
صفحه 5:
از دید مامقورد. جامعه شهری نه منمصر به ممتوای جمعیتی آن است و نه در
پوسته فیزیکی آن ممدود می شود. او اصل مطلب را در پویایی؛ تحول و تغيير
شکل جامعه مدتی می دید.
شهر در واقع دستگاه "فودکار فرهنگ سازی" است که در آن ایستایی مجود ندارد.
کارکرد جامعه مدنی تبدیل قدرت به شکلب انرژی را به فرهنگ.ماده بی جان
نمادهای زنده هنری,تولید مثل بیولوژیکی را به غلاقیت اجتماعی است.
صفحه 6:
شهر ly Cun! sales ابراز و تمقق شخصیت نوین انسانی.
میان انسان و طبیعت. شهری و روستایی. شهروند و بیگانه تمایزی وجود
شهر باید نهادی برای مهرورزی باشد و بهترین اقتصاد برای شهر توجه و مراقد
انسان و فرهنگ او فرض شود.
ماموریت نهایی شهر این است که مشارکت آگاهانه انسان را در فرآیندهای جهاا
تاریفی بیشتر کند .
صفحه 7:
الگویی برای شهر ارائه نمی داد اما نکاتی را در نظر می گرفت که در
برنامه ریزی برای شهرها کارائی بسیار دارد.
تاکید او
بر پیوند مزایای روستا و شهر بود
از میان بردن شکاف میان شهر و روستا لازم می ۱
صفحه 8:
برنامه ریزی شمری باعصزوایدا ارگانیک میان مردم و فضای زندگی آنها
اهمیت بدهد. 7
٩ جامعه ی ارگانیک جامعه ای منسجم و برخوردار از سازگاری
کامل زندگی فردی در درون جامعه ی شهری
© در نوشته هایش سه گرایش:
طبیعت گرایی. تکامل گرایی.انسان گرایی وجود دارد. ۴
صفحه 9:
امروزه در شهرها به نیازهای عصر ماشین پاسخ داده می شود.
شهرها به جای اینکه در غدمت مردم شهر باشد برای صنعت اتوموبیل
سازی و استفاده هر چه بیشتر آن در سطمی بسیار وسیع سافته می شود.
صفحه 10:
ده مرکت مکمل پرای بازسازی شهرها پیشنهاد می کند:
- جمع کردن سافت هرزه و پراکنده aga
- کاهش متناسب تراکم ها (یعنی تفلیه بفشی از جمعیت شهر و ایجاد پارک هاء زمين بازى).
الزوم ايجاد فضاهاى سیز(پری) یک بشش تفکیک ناپذیر از محیط شهری
نقش زيست محيض داراى نقش اجتماعى
7 تراكم زياد مسكن شهرهاى بزرك ايمل فضاهاى كسترده براى اوقات فراغت در
قارع از هوزه تفوذشیرهای موجود =«
صفحه 11:
1 فناورى را بفشى ازفن.
5 فن ماصل اثز دو سويه محيط امتماعی و نوآوری های فناورانه, که در قالب خواسته هاء
le ao ایده ها و همچنین فرآیند صنعتی است.
مکاتکنیک /کلان فن
بیوتکتیک/زیست فن
پلی تکنیک/چند فنی در برابر مونوتکنیک/تک قنی
مکا ماشین/کلان ماشین
| تمایز بین هنر و فن
هنر به بيان اموال درونی انسان و تمکیم پیوندهای اجتماعی می پردازد : هنر بیان عشق,
است و فن تمسم قدرت. هنر ذهنی است اما فن عینی. هنر اندآمواره است و فن ماشیتی
؟ مكانيكى.كندوكاو در شقصیت قلمرو هنر است و چیرگی بر طبیعت هدف قن .
صفحه 12:
1
مدنیت و جامعه مدنی در بستر تاریخ ۱:0
1 7
۱
۳ LEW 15
يكى از كتب كلاسيك و ارزشمند قرن ۲۰
بهترین کتاب سال ۱۹۶۱
برنده نشان جهانی نویسندکی در 1۹۷۲
=
ترممه تمت اللفظی عنوان کتاب sai) » تاریغ
جازگو کننده راز موفقیت و همچنین نابودی تمدن هاى جهان
مدارک تاریفی
صفحه 13:
gle & رفتن بمث کتاب توبه نویسنده از مظروف -محتوای جامعه بشرى- به ظرف يا يوسته.
در بفش هاى يايانى كتاب عمده مباحث در زمينه نظم دادن به کالبد مسمانی جامعه است.
از سافتار جامعه انسانى و امتمای سافت شهر
كذشته Lay by Lo نقواهد كرد و اكر زمانى را صرف باإنكرى كذشته نكنيم بينش كافى براى درك امزوز و
چیرکی بر آینده نقواهیم داشت. omy كذ ea شهری کذشته و کاربرد آن در شرايط
كنوت
بدون کنکاش در كذشته ذهن ما توان لازم را براى برداشتن كامى جسورانه در آينده نفواهد داشت.
صفحه 14:
© كتاب در ۱۸ بفش نکارش شده است:
* برای درک شهر به عنوان امری هیاتی باید به سرآغاز شهر بازگردیم.
* شهر را از همان آغاز ييدايش فود مى توان جنين تعريف كردم
.بنايى است مجهز به وسايل خاص كه كالا و سافته هاى مدنيت را در قود جای دهد و آنها را ارسال دارد.
شهر اين توانایی را نیز دارد که سافتار فود را بر مسب ضرورت توسعه دهد تا بتواند نيازهاى متفيرو
پیچیدهتر یک جامعه در هال ترقى و میراث های oT در ير بكيرد.
* ارزشمندترین اختراع کروهی مدتیت که از نظر اهمیت و انتقال فرهنک پس از زبان قرار می گیرد.
صفحه 15:
خاستگاه جغرافیایی شهر به عنوان یک اندام ويه تمدن
1 شهر ماصل بسیج وسیع نیروی میات .قدرت و ثردت
| بررسی نشانه های شهر 8
7 مقايسه شهرهاى تمدن مصر. بین النهرین, مایا و سومر
| شهر نماینده درجه و میزان جدیدی از تمرکز انسانی و اهمیت تازه ای در
استقرار و مکان است.
صفحه 16:
بررسی ماهیت شهر کهن و توسعه عملکردهای شهری
| تقسیم کار شهری وایجاد طبقات اجتماعی
1 پیدایش شهر به صورت یک واهد خودکفا با همه اندام های ه
توسعه فن نگارش و ضبط پایدار با فطوط نشانه ای.انديشه نگاری .خط و نفستین ذ4ذ
عددی و نشانه های شفاهی
صفحه 17:
ظهور شهر یونانی
تشریم خلسفه و تمدن یونان و اوضاع اجتماعی این کشور ی
دوره پس از آن
تشریم دقیق انديشه های افلاطون, ارسطو و سقراط
سافتار آرمانی شهر
بررسی روند تاریخی و سیر تکامل شهرهای یونانی
در ادوار مختلف
صفحه 18:
سهر رم
© بررسى تاريقى شهر رم و علل توسعه و تجزيه آن.
۱۰
اد نهادهای جدید در شهرسده های میانه .ظرافت در ريزه كارى هاءاهميت مسائل دفاعى
© شهرهای سده میانه تا سده هجدهم می توانست همزمان ساختارهای کلاسیک رومی,کوتیک.رنسانس
و باروك را بدون اینکه در مجموع کسالت آورفسته کننده به نظر آید در یک فیابان وادکنار هم
يويند
* الگوی عمومی رشد شهر در سده های میانه این بو که شمار زیادی شهرهای کوچک در یک ارتباط فعال
با شهرهای همجوار به صورت پفش شده در منطقه درآیند.
صفحه 19:
و
سافتار قدرت باروك شهر قربانى مسائل ترافيكى
کسترش بازرکانی و از هم پاشیدکی شهر
(شد شهر بازرکانی اهمیت بازار و رشد اقتصادی شهر کسترش بازار
شهر زغال سنك اهمیت کار و تجارت معدن,کارفانه وراه
آهن =
بررسى حومه شهر به حومه ها براى دستيابى به چیزی که در شهر از
دست رفته بود.
صفحه 20:
نكاد به گذشته و دور د
=
مستله انفجار شهری و کلان شهرها برداشتن محدودیت های
کمی و پیش به سوی گسترش بی هدف 2
: ما باید اکنون شهرها را نه بر اساس جایی برای داد و ستد و یا دولت
بدانيم.بلكه بايد آن را به عنوان یک ارگان اصلی برای بیان و تمقق
شخصیت تازه انسانی بپنداریم "شخصیت انسان جهان واهد"
صفحه 21:
7 دفاع از آزادی انسان در عین اهترام به آنچه که از گذشته در ها
و جاری است:
1 چگونه من ممکن است لباسهایی را
بر تن کنم که به پدرانم تعلق داشته اند ؟
صفحه 22:
| : ee
| .انیس نیت و امه نی در بت ریخ ترجه احمد یی لاوس خدماتفرهنگی راب ول
۱۳۸
۱۳ ۱۱۳۲ دب فرهنگه هر ماترجبه عارف اقوامی مقدم نکر لمات و تیقاتی شپرسازی و مس ١
- ثوای» فرانسوا شهرساژی وافیات و تخیلات, ترجمه سیدمحسن حبیبی» موسه اشارات و چاب دانشگاه esse fol
۳
-باكزاد: جهانشای سیراندیشه ها در شهرسازی ناشر شرکت عمران شهرهای جدید : تهران» ۱۳۸۶
- شکوهی؛ حسین؛ دید گاه های و در جفرافیای شهری» سازمان مطالعات و تدوین کتب دانشگاهی ؛ ۱۳۷۳.
- قگوهی, ناصره انسان شناسی شهری؛ نشو نی»تهران: ۱۳۸۳
- مزینی منوچهر مقالاتی در باب شهر و شهرسازی انتشارات دانشگاه ملی ایران» ۱۳۵۵
پار احمدی؛ ام به سوی شهرسازی انسانگره ش رکت پردازش و پرنامه ریزی شهری, تهرانء ۱۳۷۸
/|www.nd.edu/Lewis Mumford a Brief Biography.htm -
://en.wikipedia.org/wiki/Lewis_Mumford—
