صفحه 1:
3 کتر محسن کاهاني ‎kahani@ferdowsi.um‏ ‎Gif‏

صفحه 2:
نقش 1/115 در سازمانها " نظارت و کنتررل دقیق بر فعاليتهاى سازمان " کاهش حدس وگمان در تصميم كيرريها " امکان برنامه ریزی استتراتویک ” فيدبك از نتايج تصمیمات " کاهش سطوح مدیرریت * کاهش هرینه

صفحه 3:
* سازماندهی عواملى كه بى يكديكر تاثیر داشته و جهت تحصیل اهداف مشت _كى بس روی داده ها عملیات پر‌دازش را در یک زمان یا زمانهای مختلف را انجام میدهند تا ستاده مورد نظبر را بدست آورند.

صفحه 4:
طبیعی - ساحت بشر عملکرد ماشین و انسان - عملکرد ماشین به تتهایی باز - بسته دائمی - موقت پایگاهی (استاتیک و تکراری) - غیر پایگاهی (وظیفه خاص) " زیر سیستم - فوق سیستم " تطبیق پذیر - تطبیق ناپذیر

صفحه 5:
3 عملیاتی است © مدل محرف وضعیت ساده از یک موقعیت اجرایی و عملیاتی " اهداف مدلسازی : by ۳ oe" * پیش بینی al ‏مرس‎ a ole" " مدل قطعی (مثال : تعیین نقعطه س‌بسسری) * مدل احتمالی (مثال: ببرنامه رییزی نیرروی انسانی)

صفحه 6:
" نامه رییزی " سازمانده = 3۳۹ انساذ " مدهريت نيروى اشائى > تصديم كيرى هدایت و رهبسی " نظارت و کنترل

صفحه 7:
اطلاعات * داده : از طرریق مشاهده ويا تحقيق حاصل ميشود - خام اطلاعات سل یه اور انش * اطلاعات * داده پرورده است * ارزش افزروده دارد * درون سازمانی 7 ببرون سازمانی

صفحه 8:
پردازش عملیاتی که باعث تغییس شکل داده ها میشوند و در مراحل مختلف به داده ها اعمال میشوند عملیات ورود داده ‎ *‏ ثبت داده‌ها - کد گذاری < مرتب سازی - انتخاب عملیات تبدیل داده ‏" انجام محاسبات رياضى - خلاصه سازی - تجمع اطلاعات عملیات خروجی اطلاعات ‏نمایش نتایج - گنرارش كيسرى

صفحه 9:
95 ويزكيباي اطلاعا 9 اقتصادى بودن م كار آيى ‎wt 1#‏ ' ‎A al‏ " درستی امنیت " بموقع بودن

صفحه 10:
‘Sa oun gla ob ‏للق محيطي ومحاطي‎ eg ‏الل‎ تاه هي هي ‎slr‏ ماطي وتتهدان jl pb aly ‏ده هي‎

صفحه 11:
" سیستمی که کنترل و بازسازی اطلاعات را از محیطهای عملیاتی بم عهده دارد بنحوی که با سازماندهی و انتخاب داده‌هاء اطلاعات لاز ه ۳ را جهت اتخاذ تصمیم؛ برنامه رییزی و کنترل مدیرران آماده می ساژد

صفحه 12:
7 سیستمی است که از کامپیوتر برای جمع آوری» پردازش و توزیع اطلاعات استفاده میکند وشامل قسمتهای زه است* * سخت افز‌ار " فرع افرار " بانک اطلاعاتی " شبکه ارتباطی

صفحه 13:
‎TPS (Transaction Processing Systems) *‏ * ساده هستندو جنبه عمومی دارند " پا اختلاف کمی در اکشر سازمتتها بکار گرفته میشوند * معمولا ساختار منابع موجود و توانهای آتی آنها را پیگیرری می کند * مثال: سیستم ساده حسایداری » انبار داری و یا حقوق ‎MIS (Management Information *‏ ‎Systems)‏ ‏9 اطلاعات را پا هدف حل مشکلات مدیرریت آماده می کند * يك مجموعه از سيستمهاى بهم متصل است كه از يك يايكاه داده مجتمع بهمره میجویند

صفحه 14:
[ae Bb LIDUOOO0000000000000 DSS (Decision Support bys ‏سیستمهای‎ " Systems) * از چندین بانک اطلاعاتى (شامل بانکهای خارجی) پهرره میجوید © مدير با استفاده از يكسرى فيلترها اطلاعات مرتبط را استخراج ميكند ‎we‏ او یر رش ‎ED‏ ‏قاو رتبار تاليش ‎a,‏ ۳ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 15:
۱ ES (Experts caw * Systems) " سیستمهای خبره بر خللاف سیستمهای تصمیم يار نود بررخی از تصمیمات را میگیررند " وقتی قابل استفاده هستند که سیستم بصورت کامل قابلیت مدلسازی داشته باشد * در مورد سیستمهای تخصصی با دامنه محدود کاربرد دارند (مثال؛ کنترل سیستم ببرق یک کارخانه)

صفحه 16:
۱10010۳۱۱۱۱۱۱۱۱۲ " سیستمهای اطلاعاتی ‎adler‏ عالی EIS (Executive Information Systems) ‏اطلاعات از نواحی مختلف عملیاتی جمع آوری ميشود‎ " ‏از اطلاعات خارجی استفاده می کند‎ " ‏فاکتورهای حساس موفقیت را تحت کنترل دارد‎ " ‏در موقع برروز مشکلات و استثتائات گنرارش میدهد‎ * ‏رابط كارس گرافیکی ساده دارد‎ *

صفحه 17:
(ERP) yl. jlw ‏برنامه ريزي منابع‎ * هیده بالای نگهداری سیستمهای زاید و تکراری در طول زمان © مس‌جمع سازی سیستمهای اطلاعاتی سازمان © مديرريت سفارش, بررنامه ریزی و زمانبندی تولیده مدیرریت تولیده مدیرریت انبار» توزیع و هزینه یابی * تص‌کن روی 50۳ ‎Right product, Right quality, Right "‏ ‎quantity, Right time, Right price‏

صفحه 18:
7 یک استرراتی مشترری محور تجاری با استفاده از تکنولی روز " امکان ایجاد ارتباط نزدیک با مشتری ‎gale ©‏ کرردن مسرویس خوب و قابل تکرار» افرایش مینزان ابقای مشتری و رشد تجاری سازمان با بهبود بخشیدن به تجربه ارتباط مشتری با سازمان

صفحه 19:

صفحه 20:
* چرحه عمومی حیات سیستمها * تفاوت سیستمهای اطلاعاتی ۱ ۱ مطلوید * استهلاک فییزیکی صورت نمی گیررد 1 * معمولا مورد تجدید نظر قررار میگیررند استهلاك ‏ أشباعغ رشد توسفه

صفحه 21:
چرخه حیات سيستمياي اطلاعاتي كارآبي. از بانكهاي اطلاعاتي مان 1 غللوعنترطيوديت توسعه شروع لاعات

صفحه 22:
* مدل آبشاري ‎Waterfall‏ طراحی تفصیلی (جزئیات) “Lt Pi طراحی مفهومی (ساختار) N\ تجریه و تحلیل و تعريف خواسته ها N\

صفحه 23:
چرخه توسعه سيستميياي اطلاعاتي 4 Sashimi ۳ oe

صفحه 24:
تجریه و تحلیل و ۶ مدل ‎Staged‏ "| یناه ‎delivery‏ | کل" مرحله ١-ط‏ راحى جزثيات» بررنامه نویسی و تست و تحویل I مرحله ۲-طراحی جزئیاته برنامه نويسى و تست و ¥ مرحله 0-طراحی جزئیاته ببرنامه نویسی و تست و تحویل

صفحه 25:
Evolutionary J.» °* ‏اطي إؤلية‎ prototyping طراحی وساخت تکمیل و تحویل نمونه

صفحه 26:
| ی ی سس با

صفحه 27:

صفحه 28:
ديد گاهباي شناخت " دید گاه ساحت یافته " ازبالا به پایین * تجنیه سیستم به زیر سیستم ها و تحلیل آنها 5 دیدگاه شی گرا * ازيايين به بالا " شناخت اشیاء و روابط فيمابين آنها

صفحه 29:
متدلوژيباي تجزیه و تحليل * متدلوژی یوردن * دیدگاه وظاین * متدلوژی جکسون ‎E‏ دیدگاه وقایع " متدلوژی ]55۸17 " یک روش ساخت يافته کامل " متدلوژی 5 * بر اساس اهداف تجاری سازمان * متدلوژی فاکتوررهای حساس موفتیت

صفحه 30:
ابزارهاي تحلیل و طراحي دیاگرام متن ‎Diag (CO)‏ سمدم Data Plow Diagran (DFD) o2\2 45,5 ‏دياكرام‎ ‎Loxioat Data Doceticrey (LOO )s vols cilare ‏مدل‎ ‎ved Coresonteure Duta obs! ‏ماتریس تاثیر‎ Coty LiPo Wistory ‏تاریخچه حیات موجودیتها (۷۷7ا))‎

صفحه 31:
CD yy ‏دياگرام‎

صفحه 32:
دیاگرام گردش داده (۲۱(۳1 یا رام ‎ae‏ کل عوك 2

صفحه 33:
مدل منطقى داده ها ‎LDM‏ ‏سایی|

صفحه 34:
ماتریس تاثیر اتفاقات فیلم | هنرپیث | رزر | کارگردا | توار | مشترک ‎aN ese‏ ‎é 2 5‏ 1 1 | تحويل نوار ‎M | D 51‏ | برگشت نوار ۱ تقاضاى رزرو نوار 1 خرید نوار جدید ‎M | 4 2‏ | تحويل نوار رزرو 1 |قبول مشت رك جديد ema 2

صفحه 35:
تاریخچه حیات موجودیتبا ‎ELH‏

صفحه 36:
مدندسي نرم افزار بکمك کامپیوتر * مجموعه ای از اببرار خودکار برای کمک در تحلیل وطبراحی " کمک به مستتد سازی * بهبود تحلیل * هماهنگی در طبراحی PELs ab ads © ایجاد یک محیط مجتمع جهت تحلیل» طراحی»بررنامه نویسی و مستتد سازی

صفحه 37:

صفحه 38:
بانك اطلاعاتی ۲۵۳۵56 1۱(۵ * مجموعه ای اززفایلهای مرتبط‌بایکدیگر © سیستم مدیرریت بانکهای اطلاعاتی 1131۷15 * استقلال داده‌ها از برنامه ها " کنترل افزونگی © انعطاف پذییری در دستیابی ۳ همپستگی داده‌ها " امنيت داده

صفحه 39:
‎a‏ فیلد " رکورد ‏" جدول (فایل) " رايطه

صفحه 40:
انواع بانكباي اطلاعاتی شبکه ای رابطه ای ‎VS‏ شماره دانشجویی ۱۳۳۰۵ ۱۳۳۰۵ درس tov ۷ سلسله مراتبی (درختی) دا ‎kat |‏ تمرا | دأنشچ ۴ = > آدرس ] | کلاس نام ‎ell‏ ‏محمد محمدى ‏على احمدى ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏و ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 41:
انواع فایلبا " فایل اصلی ۳116 ۲وناوم1۷ " فایل تغییرات۳116 ۲۵۳08۵01101[ Reference File€ges jb * Archival Files, .b * Backup Filezias, 6 * Transaction Logol.s ‏فايل ثبت‎ 7 File

صفحه 42:
زبان پرس و جو ]500 "یک زیان ساخت يافته جهت انتخاب» افنرودن ویا بهنگام سازی داده های یک بانک اطلاعاتی دسترسى به داده ها بدون نياز به برنامه نویسی © انواع جديد بررای بانکهای شی گرا هم موجود است

صفحه 43:
رابط کاربر دستوری انتخاب از فهی‌ست عناوین گررافیکی (فرمان مستقیم) Window, Icon, 1۷۲00566, ‏پا استفاده از‎ * Pointer " استفاده از منو * اب متن وابررسانه © واقعيت مجانى * سه پعدی

صفحه 44:
امنیت اطلاعات * مباحث مهم * تشخيص هويت * كلمه عبور * بيوتكنولرى * دست نخوردگی 7 رمزنگاری " خلاصه پیا * حصوصی بودن ‎J‏ رمزنگاری

صفحه 45:
رمزنگاري 7 استفاده از کلید جهت رمزنگاری ورمن‌گشایی 1 ‎wile!‏ | اطلاعات " کلیدمتقارن ‎i ee Ta‏ " کلید یکسان جهت رمزنگاری و لمزگشایی | نامن کلید * مشکل تبادل کلید ‎“t‏ عرش " کلید نامتقارن اطلاعات اطلاعات ‎Ag! ade FEE‏ [ رمزتكارق ‎Leite DiS pa yg Bors al *‏ نامن " باه کلید رم شود فقط با دیگرری باز ميشود کلید کلید با ان ‎fee‏ + 2 ‎da gon‏ 7 ‏" امضای دیجیتا ]| رمزكشاء |[ رمزگشاه | رمزنگاري | | رمزنگاري ابش ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 46:
کنترل پروژه نمودار گانت * روش مسیر بحرانی ‎CPM‏ =e PERT 5)" GERT ‏روش‎ * زمان © 5 ۳ ۲ ۱

صفحه 47:

صفحه 48:
تست و ارزيابي 0 ارزیایی: عمل جمع آوری اطلاعات در مورد میزان سودهندی یک سیستم بررای یک گرروه خاص اذ كا ربسران» در يك محيط ناص و براى یک فعالیت خاص 0 دلايل ارزيابى * فهم دنیای واقعی " مقایسه طبرحها * مهندسی بسمت یک هدف خاص " تست تطایق با استاندارد

صفحه 49:
روشهاي ارزيابي " مشاهده کار کارب با سيستم " جمع آوری نظرات کاریران " آزمایش و مقایسه با استاندارد * ارزیابی پیش بینی کننده " ارزیابی تعبیسی

صفحه 50:
مشاهده کار کاربر با سیستم © مشاهده مستقيم * پدیده 121۷۲0۲۳6 * امکان از قلم انداختن چیزهای مهم * ضبط ویدیویی * قبط صدا (فکس کرردن با صدای بلند) * استفاده از شرع افزار

صفحه 51:
جمع آوري نظرات کاربران © مصاحبه * ساخت يافته * انعطاف پذیر © نیمه ساخت یافته © رسشتامه " سئوالات بسته (چند گرینه ای) " سئوالات باز(تشریحی)

صفحه 52:
آزمایش 7 روش‌سنتی * تعررین فررضیه وسعی در اثبات یا نفی آن ‎Usability gasogu cry *‏ ‎engineering‏ ‏" استفاده از یک محیط نیمه علمی برای برررسی مینزان سودمندی یک سیستم * استفاده از چرخه تسته ارزیابی» تست

صفحه 53:
ارزيابي پیش بيني کننده " بازرسی جنبه های مختلف سیستم توسط متخصصینی که هم ادکنولثی و هم با کار آشنایند روش شبیه سازی نحوه استفاده Structured expert > war ‏روش مور‎ * reviewing Heuristic evaluation * Discount usability engineering * Cognitive walkthrough *

صفحه 54:
ارزيابي تعبيري * جمع آوری اطلاعات با قمرار گررفتن در محیط طبیعی استفاده از سیستم روش 0000۵۵1۷6 روش ۳۵۲۲16010۵1۷76 مشکل نتیجه گیرری و جمع آوری اطلاعات * مقادیر عددی بدست نمی ‎AT‏

صفحه 55:
Legend: “More Likely Ys Less Likely * Inappropriate Predictive مقایسه روشا Interpretive 77 Experiment & Benchmarks Users Opinion vv 77 77 x Observing & Monitoring Engineering toward a target Understanding the real world Comparing designs Standard conformance

صفحه 56:
رررزة ها ‎sean 1‏ ار نصب سیستم جدید ۱ ناد ضور طرراحان سيستم * نيازبه حضور ‎oe‏ ‏اا ا 0 ۵ فاصله زمانى بين قطع و : لس قطع و نصب بخش به بخش مرك "مناسب جهت سیستمهای برزر ن تم قديم جدیدوکار همزمان»قطع سيستم نصب سيستم جديا "مشکل هماهنگی و افنرایش هزینه ها

صفحه 57:
" نيازبه تغييس ساختار " ایحاد معاونت خدمات اطلاعات " مشکل تامین نیر‌وی انسانی " مهاجرت نیم‌وی متخصص " توجیه مدیرران ارشد ‎Kad ©‏ رایانه پذییری سازمان " آموزش کلیه کاررکنان

صفحه 58:

صفحه 59:
مباحث نوين اثبارداده ها ([6 11723120115113 10212) داده كاوى ([1/11321126 0212) 7/13781121( ‏سازمانهاى مجازى‎ (Organization (e-commerce) 53928 oes (e-learning) 4.) 5\t591 © (e-government) ‏دولت الکترونیکی‎ eee

صفحه 60:
انبار داده Clients Data Warehouse > ‏الو‎ © یک اثبار داده یک محل ‎oars‏ کامل و سا زگار از داده هايى است که از ‎gv‏ مختلف جمع آوری شده و بز ‎ord ye‏ کاربر قرار گرفته است که میتواند آنها را بنیمد Source Source

صفحه 61:
داده كاوي © مشکلات جستجوی دستی در داده‌ها ۴ حجم زياد داده ها * کندی زمان جستجو * استخراج دانش از داده‌ها (عموما از انبار داده‌ها) * کشف اطلاعات " تاریخچه داده‌ها * پردازش الگوهای داده‌ها " طبقه بندی» رگ‌سیون» دسته بندی» خلاصه سازی» آنالین اشترا کات و آنالین ترتیب

صفحه 62:
تجارت الكترونيکي انجام امور تجاری و بازرگانی بصورت ‎Online‏ واز طبریق شبکه اینشرنت Business-to-Business (B2B) Business-to-Customer (B2C) Customer-to-Customer (C2C) Business-to-Administration (B2A) Customer-to-Administration (C2A)

صفحه 63:
دولت الكترونيکي ارائه خدمات عمومی دولت به دم از طمربق شبکه های ارتباطی * مرحله اول: ارائه اطالاعات 2 مرحله ده : تعامل ‎SEAL pe es *‏ عمودى * مرحله ‎Me‏ : یکیارچگی افقی

صفحه 64:

صفحه 65:
آشنايي با اینترنت و سرويسهاي آن

صفحه 66:
شبکه: مجموعه ای از تجهییرات کامپیوتری که بنحوی بیکدیگر متصل شده اند. * شبکه محلی ( 41.8 شبکه ای است که در یک محل ‎Sue‏ محدود (یک طبقهریک ساختمان... ) قرار دارد " شبکه گسترده : ( 4۷۷۸ از اتصال چند ‎LAN‏ بوجود ale

صفحه 67:
(LAN) jbo ‏شبكه هاي‎ 18115 ‏مدل‎ " Ethernet " see Ring Ae ArcNet, FDDI *

صفحه 68:
. 0 I مجموعه ای از شبکه های بهم متصل که در سراس جهان گسترده است در اواخر دهه 7۰ میلادی در آمریکا اپداع و راه اندازی شد در دهه ۸۰ و ‎٩۰‏ رشد بى سابقه اى يافت پا ابداع 010 در سال ۱۹۹۳ انتلابی در تکنولی اطلاعات ایجاد کرد

صفحه 69:
آدرس دهی در اینترنت ه رکامپیوت در اينترنت داراى يك آدرس منحص بضرد بنام آدرس ‎go TP‏ باشد. آدرس 1 یک عدد ۳۲ بیتی است که به بفرع 6 عدد ‎b+)‏ ‏۵ )که با . از هم جدا شده اند. * ملد 213.29.233.2 آدرس 12 شامل آدرس شبکه و آدرس کامپیوتر می باشد كلاس هاى آدرس دهى © - 8 حل مشکل کمبود آدرس 1۳

صفحه 70:
نامگذاري در اینترنت " ام گذاری حررفی بجای آدرس 1 عددی نامگذاری سلسله مراتبی * نام کشور - نوع موسسه - نام موسسه - نام کامپیوتر * مفال 1۵76۰100۰۵6.172 با ‎edtlab.uow.edu.au‏ * ثبت نام تجارى در موسسه 1101617160 * مثال ذ ۲۷۷۷۲۷۰0۳۰0010 یا ‎www.neda.net‏ تبدیل نام به آدرس ”11 توسط سرورهای 17۷5

صفحه 71:
نحوه اتصال به اینترنت " موسسات بزرگ از طبریق خطوط پرسرعت (13 یا ماهواره ‎Ke 5 Olay ©‏ از طریق خطوط کم مسرعت تر(11) ‏" اشخاص از طریق تماس با شرکتهای سرویس دهنده(15۳) " از طبریق تلنن و3۷]0010190(با سرعتهای تا ‎۵٩‏ کیلو بیت بر ‏ثانیه) ‏" از طریق تکتولتری .125 (تا ۲مگاییت بر ثانیه و حتی بیشتر)

صفحه 72:
سرويسياي اینترنت oy Lt, E-mail © 7 56106 گ وهای مباحشه " 617960] جر بس‌نامه بس‌روویکک امپیوترا زرله دور ‎Nyssa, FTP ©‏ رلمدور ‏* ۷۷۷۷۷۷ شبکه جهانی ‎Web‏

صفحه 73:
پست الكترونيکي([۲۵1) مشابه پست زمینی منتها با سرعت و امکانات بیشتر شکل کلی آدرس 6100831 (ذام سرور) © (نام مشترک» ‎kahani@ferdowsi.um.ac.ir ju *‏ امکان ارسال متتهای گررافیکی, با لفبای غیررلاتین وچندرسانه ای امکان قررار دادن ارجاعات خارجی در متن نامه ‏امکان ارسال ویرروسهای کامپیوترری با پست الکترونیکی ‏استفاده از 961760-]1315 بر‌ای انتقال اخبار و اطلاعات

صفحه 74:
نحوه ا 2 از طرريق برنامه هاى ناص ‎Outlook Express, Netscape, "‏ ‎Eudora‏ ‏" از طریق ۷۷۵ * سیستمهای ۲۷61۵111211 درون سازمانی * سرویسهای رایگان پین المللی ) ‎Yahoo,‏ ‎,Hotmail‏ ...(

صفحه 75:
List Server ‎email,_.1 List-server‏ کلیه مشترکین را دارد ‏پیامهای دریافتی را بای کلیه مشت ر کین ارسال می کند کنترل شده و بدون کنترل ‏كاملاً اتوماتيك ‏* اشتراک و قطع اشتراک اتوماتیک ‏* آمکان آرشیو بيامها ‏استفاده های علمی,فرهنگی,سیاسی,حبس‌ی

صفحه 76:
Usenet مجموعه ای از گرروههای مباحثه ) ‎(Newsgroup‏ 0 ها بصورت لسله مرلتبوطبقه بندى شدم لند امكان دسترسى به مباحثات از طبریق 16۷۷5۲62067 ها " امکانات خواندن, ارسال و یا پاسخ گویی به مباحث * روش كار مشابه پست الکترونیکی * منبع عالى براى دريافت اطلاعات در زمينه هاى جديد

صفحه 77:
پروتکل انتقال فابل(۳۲۳ ) انتقال فایل از کامپیوتر های دیگر امکان دسترسی به: ‎Programs, utilities, tools, Data *‏ ‎bases, files‏ Diagrams, video sequences, * sound files password , user ID « 5 بای دستررسی مج است در دسترسى ناشناس ( 4320123120115 آدرس لتقصدة بعنوان 725510010 وارد ميشود

صفحه 78:
شبكه جباني ‎Web‏ عملا در سال ۱۹۹۳ در سوئيس ابداع وراه اندازى شد محیط مناسب جهت سازماندهی اطلاعات پصورت غی‌حطی است مجموعه ای از متتها و منابع بهم پیوسته می باشد امکان دسترسی ‎dy‏ منابع چندررسانه‌ای دراینترنت را فراهم می‌سازد در حال حاضس پیشررفته تررین سرویس اینشرنت استه از آن با عناوین ۲۷۷۷۷۷و ۷۷۵1 و ۷۷3 یاد می شود

صفحه 79:
عناصر اصلي ۷۷۲۷۲۷ Universal Resource Locator(URL) ‏امه سس‎ * 0 ‎stk Jt. ™‏ ما ‎HyperText Transfer (HTTP) Protocol ‎Request/Response ‏روش‎ ۴ ‎HyperText Markup (HTML) Langauge ‏* مجموعه ای از20] ها بای مشخص كرردن متن

صفحه 80:
Web sf sas a Restore, Fit) Loew a sui | com | ‏عم‎ ‎Bi ee He Te va Fane Be oe SSUIBNC Wl: he Astete’s Puli Arne Coun ‘ee Web toy tray Accs ta MCL Nase rs ‘Resomers AR ewan ae san Ear Sellar

صفحه 81:
ايجاد متنباي ‎HTML‏ " استفاده ازادیتورهای گرافیکی * تبدیل متتهای مختلف با استفاده از مبدلهای مختلف " ایجاد متن بصورت مستقیم << تر | 0)(<>/11) :1|002 >< ر|()) 11/1" ‎O sawp doanredts/PITVE></LEBO>‏ <0 را ‎<PBOOY><LO>® savpl WPOL dared‏ ‎WTO dooved is easy. Olek‏ مس0 ‎<u hreP=wore. kil>kere </a>‏ ‎<<POOY><SLTOL‏

صفحه 82:
اطلاعات در ۷610 استفاده می شود باوارد كردن كلمات كليدى محلهاى حاوى کلمات را پیدامی كند موتورهای جستجوی مختلف با امکانات متفاوت وجود دارد

صفحه 83:
چند رسانه اي در محبط 610 ۱۷۷ © تصاویر متحرک ‎Java applets *‏ صداوتصوس * تکه‌های کوچک * صدا و تصوبى جریانی (بصورت زنده ویا از آرشیو) * همزمانى صدا و تصویر بامتن plugins *

صفحه 84:
كاربردهاي اینترنت * اطلاع رسانی و اخبار © پروهشهای علمی و کاربردی * تجارت الکترونیکی " تعاطی افکار " سرگرمی و تفریحات (و بعضا ناسالم!) " سیستمهای مبتنی بر وب

صفحه 85:
سپستمپاي مبتني بر وب رابط کاریس سیستم مرو رگر وب استه کاربر از طرریق مرو رگر به سرور وب متصل می شود کلیه بررنامه ها در سرور اجرا و خروجی آنها به مرو رگ جهت نمایش ب‌گردانده می شود نیازی به نصب بر‌نامه ببر روی کامپیوتر کاربر نیست از هم نقطه ای قابل دسترسی است " نسل جدید سیستمها مبتتی بر این روش هستند

صفحه 86:
مراکز داده " محل نگهداری داده با امکانات وی ۰ انواع مرک داده " مركن داده واحد ‎he‏ رگن داده سازمان ‎S Aa‏ داده اینتترنتی ‎ole ©‏ مراک داده * قابلیت گستررش پذیرری» در دسترس بودن» امنیت» قابلیت مدیرریت» قابلیت پشتیبانی

صفحه 87:
Ba Slo pad فراهم كردن زيرساحت مناسب ضراهم كردن امكانات دولتى مورد نياز رها کرردن شرکتها از مسایل جانبی و نم‌کن بر مسايل اصلی مرتبط با سازمان " نمونه‌های موفق 7 شهر اینترنتی دبی * سوپر کوریدور چند رسانه ای مالزی

صفحه 88:
اینترنت در ایران 3 ارتباطات " شرکتسمخابرات " ماهواره‌های دولتی و خصوصی * سرویس دهی ‌ شرکت های دولتی و دانشگاهها " شرکتهای خصوصی

صفحه 89:
مسائل و مشکلات " امنیت اطلاعات " ویروسهای اینترنتی * افراد مراحم ‎(Hackers)‏ ‏" مسائل فرهنگی " مسائل سیاسی " مشکلات الفبای فارسی

سيستمهاي اطالعات مديريت دكترمحسن كاهاني ‏kahani@ferdowsi.um .ac.ir نقش MISدر سازمانها نظارت و كنترل دقيق بر فعاليتهاي سازمان كاهش حدس وگمان در تصميم گيريها امكان برنامه ريزي استراتژيك فيدبك از نتايج تصميمات كاهش سطوح مديريت كاهش هزينه سيستم سازماندهي عواملي كه بر يكديگر تاثير داشته و جهت تحصيل اهداف مشتركي بر روي داده ها عمليات پردازش را در يك زمان و يا زمانهاي مختلف را انجام ميدهند تا ستاده مورد نظر را بدست آورند. طبقه بندي سيستم ها ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ طبيعي -ساخت بشر عملكرد ماشين و انسان -عملكرد ماشين به تنهايي باز -بسته دائمي -موقت پايگاهي (استاتيك و تكراري) -غير پايگاهي (وظيفه خاص) زير سيستم -فوق سيستم تطبيق پذير -تطبيق ناپذير مدلسازي سيستم مدل معرف وضعيت ساده از يك موقعيت اجرايي و عملياتي است اهداف مدلسازي : ‏ ‏ ‏ ‏ درآمد تشريح پيش بيني كنترل طراحي مدل قطعي (مثال :تعيين نقطه سربسري) مدل احتمالي (مثال :برنامه ريزي نيروي انساني) هزينه نقطه سربسري سرآيند مديريت برنامه ريزي سازماندهي مديريت نيروي انساني هدايت و رهبري نظارت و كنترل تصميم گيري اطالعات • داده :از طريق مشاهده و يا تحقيق حاصل ميشود -خام اطالعات پردازش پردازش • اطالعات • داده پرورده است • ارزش افزوده دارد • درون سازماني – برون سازماني داده پردازش ‏ ‏ عملياتي كه باعث تغيير شكل داده ها ميشوند و در مراحل مختلف به داده ها اعمال ميشوند عمليات ورود داده ‏ ‏ عمليات تبديل داده ‏ ‏ ثبت داده ها – كد گذاري – مرتب سازي -انتخاب انجام محاسبات رياضي – خالصه سازي – تجمع اطالعات عمليات خروجي اطالعات ‏ نمايش نتايج – گزارش گيري ويژگيهاي اطالعات مرتبط بودن دقت كامل بودن درستي بموقع بودن اقتصادي بودن كار آيي قابليت اتكا امنيت طبقه بندي اطالعات اهداف سازمان گز ارشات برنامه استراتژيكي مديران استراتژيك گزارشات برنامه ريزي تاكتيكي گزارشات برنامه ريزي عملياتي داده هاي پديده هاي دنياي محيطي و محاطي داده هاي پديده هاي مديران مياني مديران عملياتي داده هاي عوامل محاطي سازمان دنياي محاطي و تعهدات داده هاي پديده هاي دنياي محاطي و محدود سيستم اطالعات مديريت سيستمي كه كنترل و بازسازي اطالعات را از محيطهاي عملياتي بر عهده دارد بنحوي كه با سازماندهي و انتخاب داده‌ها، اطالعات الزم را جهت اتخاذ تصميم، برنامه ريزي و كنترل مديران آماده مي سازد سيستم اطالعاتي كامپيوتري سيستمي است كه از كامپيوتر براي جمع آوري ،پردازش و توزيع اطالعات استفاده ميكند و شامل قسمتهاي زير است: سخت افزار نرم افزار بانك اطالعاتي شبكه ارتباطي تمها يس يس بقهبند  ط ‏TPS (Transaction Processing Systems)  ‏ ‏ ‏ ‏ ساده هستندو جنبه عمومي دارند با اختالف كمي در اكثر سازمتنeها بكار گرفته ميشوند معموال ساختار منابع موجود و توانهاي آتي آنها را پيگيري مي كند مثال :سيستم ساده حسابداري ،انبار داري و يا حقوق ‏MIS (Management Information  )Systems اطالعات eرا با هدف حل مشكالت eمديريت آماده مي كند يك مجموعeه از سيستمهاي بهم متصل است كه از يك پايگاه داده مجتمع بهره ميجويند طبقهبنديسيستمهاادامة سيستمهاي تصميم يارDSS (Decision Support )Systems از چندين بانك اطالعاتي (شامل بانكهاي خارجي) بهره ميجويد مدير با استفاده از يكسري فيلترها اطالعeات مرتبط را استخراج ميكند مدير (تصميم گير) آناليز داده ها مدلسازي دريافت داده داده مورد نيازآناليز پايگاه داده طبقهبنديسيستمهاادامة سيستمهاي خبره ES (Expert )Systems سيستمهاي خبره بر خالف سيستمهاي تصميم يار خود برخي از تصميمات را ميگيرند وقتي قابل استفاده هستند كه سيستم بصورت كامل قابليت مدلسازي داشته باشد در مورد سيستمهاي تخصصي با دامنه محدود كاربرد دارند (مثال :كنترل سيستم برق يك كارخانه) طبقهبنديسيستمهاادامة سيستمهاي اطالعاتي مديران عالي )EIS (Executive Information Systems ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ اطالعات از نواحي مختلف عملياتي جمع آوري ميشود از اطالعات خارجي استفاده مي كند فاكتورهاي حساس موفقيت را تحت كنترل دارد در موقع بروز مشكالت و استثنائات گزارش ميدهد رابط كاربر گرافيكي ساده دارد برنامه ريزي منابع سازمان()ERP هزينه باالي نگهداري سيستمهاي زايد و تكراري در طول زمان سرجمع سازي سيستمهاي اطالعاتي سازمان مديريت سفارش ،برنامه ريزي و زمانبندي توليد ،مديريت توليد، مديريت انبار ،توزيع و هزينه يابي تمركز روي 5R ‏Right product, Right quality, Right  ‏quantity, Right time, Right price مديريت ارتباط با مشتري()CRM يك استراتژي مشتري محور تجاري با استفاده از تكنولژي روز امكان ايجاد ارتباط نزديك با مشتري فراهم كردن سرويس خوب و قابل تكرار ،افزايش ميزان ابقاي مشتري و رشد تجاري سازمان با بهبود بخشيدن به تجربه ارتباط مشتري با سازمان چرخه حيات سيستمها • چرخه عمومي حيات سيستمها • تفاوت سيستمهاي اطالعاتي مطلوبيت و كارآيي • استهالك فيزيكي صورت نمي گيرد • معموال مورد تجديد نظر قرار ميگيرند زمان استهالك اشباع رشد توسعه چرخه حيات سيستمهاي اطالعاتي مطلوبيت و كارآيي استفاده از بانكهاي اطالعاتي زمان مديريت توسعه كنترل بلوغ تجمع وادغام اطالعات شروع چرخه توسعه سيستمهاي اطالعاتي • مدل آبشاري Waterfall طراحي تفصيلي (جزئيات) برنامه نويسي و تست واحدهاي سيستم ادغام واحدها و تست كل سيستم استقرار سيستم و پشتيباني تجزيه و تحليل و تعريف خواسته ها طراحي مفهومي (ساختار) چرخه توسعه سيستمهاي اطالعاتي • مدل Sashimi تجزيه و تحليل و تعريف خواسته ها طراحي مفهومي (ساختار) طراحي تفصيلي (جزئيات) برنامه نويسي و تست واحدها ادغام واحدها و تست كل سيستم استقرار سيستم و پشتيباني چرخه توسعه سيستمهاي اطالعاتي • مدل Staged ‏delivery مرحله -1طراحي جزئيات ،برنامه نويسي و تست و تحويل مرحله -2طراحي جزئيات ،برنامه نويسي و تست و تحويل مرحله -nطراحي جزئيات ،برنامه نويسي و تست و تحويل تجزيه و تحليل و تعريف خواسته ها طراحي مفهومي (ساختار) چرخه توسعه سيستمهاي اطالعاتي • مدل Evolutionary ‏prototyping طراحي وساخت نمونه اوليه بهبود نمونه تا رسيدن به وضعيت قابل قبول تكميل و تحويل نمونه مفاهيم اوليه چرخه توسعه سيستمهاي اطالعاتي Determine objectives, alternatives, constraints Cumulative cost • مدل حلزوني Progress through steps Risk Analysis Risk Analysis Commitment Prototype 1 Prototype 2 Review Partition Risk Analysis Requirement plan life-cycle plan Development Plan Software Requirements Plan next phase Integration and Test Plan Prototype 3 Detailed Design Software Product Design Design validation and verification Implementation Operational Prototype Simulations, models, benchmarks Concept of Operation Requirement Validation Evaluate alternatives, identify, resolve risks Risk Analysis Acceptance Test Integration Test Code Unit Test Develop, verify next-level product ديدگاههاي شناخت ديد گاه ساخت يافته از باال به پايين تجزيه سيستم به زير سيستم ها و تحليل آنها ديدگاه شي گرا از پايين به باال شناخت اشياء و روابط فيمابين آنها متدلوژيهاي تجزيه و تحليل متدلوژي يوردن ديدگاه وظايف متدلوژي جكسون ديدگاه وقايع متدلوژي SSADM يك روش ساخت يافته كامل متدلوژي BSP بر اساس اهداف تجاري سازمان متدلوژي فاكتور هاي حساس موفقيت ابزارهاي تحليل و طراحي Contexual Diagram (CD) دياگرام متن Data Flow Diagram (DFD) دياگرام گردش داده Logical Data Modelling (LDM)مدل منطقي داده ها Event Corresondence Data ماتريس تاثير اتفاقات Entity Life History (ELH) تاريخچه حيات موجوديتها      دياگرام متن CD مدير كارخانه متقاضي تعميرگاه درخواست گزارش گزارش حواله انبار پاسخ ،كاال كاالي مرجوعي تقاضاي تعميرات سيستم انبار كارخانه سرويس تعميرات رسيد انبار ليست سفارشات گزارش خريد امور مالي اعتبار مالي سفارش خرeيد تداركات كاال بازرسي دياگرام گردش داده DFD سيستم انبار كارخانه متقاضي درخواست موجودي حواله انبار پاسخ ،كاال كاالي مرجوعي تعميرگاه دريافت و تحويل اطeالعات كاeال 3 درخواست گزارش تهيه آمار موجودي دريافت و تحويل كاال حواله انبار،رسيد كاردكس انبار D1 امور مالي سفارشات قبلي پرونده سفارشات D2 تقاضاي تعميرات سرeويس تعميرات اعتبار مالي شماره قفسه كاال بازرسي گزارش موجودي پرeونده كاال D3 1 آمار گزارش مدير كارخانه پرونده كاال D3 اطالعات كاال رسيد انبار طبقه بندي شماره قفسه كاالي جديد 4 طبقه بندي كاال سفارش، گزارش خريد اطالعات كاال درخواست خريد سفارشات ليست سفارشات 2 سفارش خريد كاال گزارش خريد سفارش خرeيد تداركات مدل منطقي داده ها LDM سناريو هنرپيش ه بازيگر ارائه شده توسط نقش متصد ي تحت تصدي موضو ع در چكيد ه حاوي نوار دارا ي شامل تحت تصدي كارگردا ن متصد ي فيلم درامان ت ضبط در امانت مشتر كمتصد ي مورد براي تحت تصدي رزرو ماتريس تاثير اتفاقات فيلم هنرپيش رزر كارگردا نوار مشترك موجوديت ن و ه ‏M ‏I ‏I ‏M : Modify ‏I : Insert ‏D : Delete ‏D ‏I ‏M تحويل نوار ‏D ‏M برگشت نوار اتفاق ‏I تقاضاي رزرو نوار ‏I خريد نوار جديد ‏M ‏M تحويل نوار رزرو ‏I قبول مشترك جديد تاريخچه حيات موجوديتها ELH رزرو حذف سابقه رزرو پايان مهلت رزرو برگشت نوار پيگيري نوار تحويل نواررزرو اتمام مهلت 1 تمديد مهلت * تقاضاي رزرو برگشت بموقع برگشت تا مهلت 1 مهندسي نرم افزار بكمك كامپيوتر ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ مجموعه اي از ابزار خودكار براي كمك در تحليل وطراحي كمك به مستند سازي بهبود تحليل هماهنگي در طراحي توليد برنامه و يا نظام ايجاد يك محيط مجتمع جهت تحليل،طراحي،برنامه نويسي و مستند سازي بانك اطالعاتيDatabase مجموعه اي از فايلهاي مرتبط با يكديگر سيستم مديريت بانكهاي اطالعاتي DBMS ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ استقالل داده ها از برنامه ها كنترل افزونگي انعطاف پذيري در دستيابي همبستگي داده ها امنيت داده تعاريف فيلد ركورد جدول (فايل) رابطه انواع بانكهاي اطالعاتي ثبت نام دانشج نمرا و ت كالس آدرس سلسله مراتبي (درختي) ‏ دانشج اي شبكه و رابطه اي نمرا ت شي گرا استاد دانشك ده استاد كالس شماره دانشجويي درس نمره 12345 4576 18 12345 4571 12 شماره دانشجويي نام 12345 محمد محمدي 25468 علي احمدي آدرس رشته انواع فايلها Master File فايل اصلي Transaction Fileفايل تغييرات Reference Fileفايل مرجع Archival Fileفايل راكد Backup Fileفايل پشتيبان Transaction Logفايل ثبت تغييرات File       زبان پرس و جو SQL يك زبان ساخت يافته جهت انتخاب ،افزودن ويا بهنگام سازي داده هاي يك بانك اطالعاتي دسترسي به داده ها بدون نياز به برنامه نويسي انواع جديد براي بانكهاي شي گرا هم موجود است رابط كاربر دستوري انتخاب از فهرست عناوين گرافيكي (فرمان مستقيم) با استفاده از Window, Icon, Mouse, ‏Pointer استفاده از منو ابر متن و ابررسانه واقعيت مجازي سه بعدي امنيت اطالعات مباحث مهم تشخيص هويتe كلمه عبور بيوتكنولژي دست نخوردگي رمزنگاري خالصه پيام خصوصي بودن رمزنگاري رمزنگاري استفاده از كليد جهت رمزنگاري و رمزگشايي كليد كليد متقارن اطالعات كليد انتقال از كانال ناامن رمزگشاي ي كليد يكسان جهت رمزنگاري و رمزگشايي كليد مشكل تبادل كليد خصوص كليد نامتقارن ‏ اطالعات رمزنگاري كليد عمومي ي رمزگشاي ي متفاوت كليد رمزنگاري و رمزگشايي اطالعات انتقال از كانال ناامن رمزنگاري اطالعات با هر كليد رمز شود فقط با ديگري باز ميشود ‏محاسبات پيچيده و زمانبر ‏ امضاي ديجيتال ‏B كليد عمومي ‏A رمزگشاي ي كليد خصوصي ‏B رمزگشاي ي كليد عمومي ‏B رمزنگاري كليد خصوصي ‏A رمزنگاري ‏A كنترل پروژه نمودار گانت روش مسير بحراني CPM روش PERT ‏ ‏GERT روش زمان فعاليتها فعاليت 1 فعاليت 2 فعاليت 3 فعاليت 4 1 2 3 4 5 تست و ارزيابي ارزيابي :عمل جمع آوري اطالعات در مورد ميزان سودمندي يك سيستم براي يك گروه خاص از كاربران، در يك محيط خاص و براي يك فعاليت خاص داليل ارزيابي فهم دنياي واقعي مقايسه طرحها مهندسي بسمت يك هدف خاص تست تطابق با استاندارد روشهاي ارزيابي مشاهده كار كاربر با سيستم جمع آوري نظرات كاربران آزمايش و مقايسه با استاندارد ارزيابي پيش بيني كننده ارزيابي تعبيري مشاهده كار كاربر با سيستم مشاهده مستقيم پديده Hawthorne امكان از قلم انداختن چيزهاي مهم غيرمستقيم ضبط ويديويي ضبط صدا (فكر كردن با صداي بلند) استفاده از نرم افزار جمع آوري نظرات كاربران مصاحبه ساخت يافته انعطاف پذير نيمه ساخت يافته پرسشنامه سئواالت بسته (چند گزينه اي) سئواالت باز (تشريحي) آزمايش روش سنتي تعريف فرضيه وسعي در اثبات يا نفي آن مهندسي سودمندي Usability ‏engineering استفاده از يك محيط نيمه علمي براي بررسي ميزان سودمندي يك سيستم استفاده از چرخه تست ،ارزيابي ،تست ارزيابي پيش بيني كننده بازرسي جنبه هاي مختلف سيستم توسط متخصصيني كه هم باتكنولژي و هم با كار آشنايند روش شبيه سازي نحوه استفاده روش مرور ساختمند خبره Structured expert ‏reviewing ‏Heuristic evaluation  ‏Discount usability engineering  ‏Cognitive walkthrough  ارزيابي تعبيري ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ جمع آوري اطالعات با قرار گرفتن در محيط طبيعي استفاده از سيستم روش Cooperative روش Participative مشكل نتيجه گيري و جمع آوري اطالعات مقادير عددي بدست نمي آيد مقايسه روشها E ngineering to w ard a target U nderstanding the real w o rld C o m paring designs S tandard co nfo rm ance O bserv ing & M o nito ring U sers’ O pinio n E x perim ent Interpretiv e P redictiv e & B enchm ark s                          L egend :    : M o re L ik ely   : L ess L ik ely  : Inappro priate استقرار سيستم ها نصب سيستم جديد نياز به حضور طراحان سيستم قطع سيستم قديم،نصب سيستم جديد فاصله زماني بين قطع و نصب قطع و نصب بخش به بخش ‏مناسب جهت سيستمهاي بزرگ نصب سيستم جديدوكار همزمان،قطع سيستم قديم ‏مشكل هماهنگي و افزايش هزينه ها مسايل سازماني نياز به تغيير ساختار ايجاد معاونت خدمات اطالعات مشكل تامين نيروي انساني مهاجرت نيروي متخصص توجيه مديران ارشد فرهنگ رايانه پذيري سازمان آموزش كليه كاركنان مباحث نوين ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ انبار داده ها ()Data Warehousing داده كاوي ()data Mining سازمانهاي مجازي(Virtual )Organization تجارت الكترونيك()e-commerce آموزش از راه دور ()e-learning دولت الكترونيكي()e-government …e انبار داده ‏Clients يك انبار داده يك محل ‏Data ذخيره كامل و سازگار از ‏Warehouse داده هايي است كه از منابع مختلف جمع آوري شده و بنحوي در دسترس Integration System كاربر قرار گرفته است كه ميتواند آنها را بفهمد ... ‏Extractor/ و در محيط كارش از آنها Monitor بهره ببرد. ‏Source ... ‏Metadata ‏Extractor/ ‏Monitor ‏Source داده كاوي مشكالت جستجوي دستي در داده ها حجم زياد داده ها كندي زمان جستجو استخراج دانش از داده ها (عموما از انبار داده ها) كشف اطالعات تاريخچه داده ها پردازش الگو هاي داده ها طبقه بندي ،رگرسيون ،دسته بندي ،خالصه سازي، آناليز اشتراكات و آناليز ترتيب تجارت الكترونيكي و ازOnline انجام امور تجاري و بازرگاني بصورت طريق شبكه اينترنت Business-to-Business (B2B) Business-to-Customer (B2C) Customer-to-Customer (C2C) Business-to-Administration (B2A) Customer-to-Administration (C2A)       دولت الكترونيكي ارائه خدمات عمومي دولت به مردم از طريق شبكه هاي ارتباطي مرحله اول :ارائه اطالعات مرحله دوم :تعامل مرحله سوم :يكپارچگي عمودي مرحله چهارم :يكپارچگي افقي آشنايي با اينترنت و سرويسهاي آن شبكه هاي كامپيوتري شبكه :مجموعه اي از تجهيرات كامپيوتري كه بنحوي بيكديگر متصل شده اند. شبكه محلي ( e: e)LANشبكه اي است كه در يك محل فيزيكي محدود (يك طبقه‚يك ساختمان…) قرار دارد شبكه گسترده e)WAN( :از اتصال چند LANبوجود مي‌آيد )LAN(شبكه هاي محلي Bus مـدل Ethernet  Ring مـدل ArcNet, FDDI  Star مـدل Hub  اينــترنـت ‏ ‏ ‏ ‏ مجموعه اي از شبكه هاي بهم متصل كه در سراسر جهان گسترده است در اواخر دهه 60ميالدي در آمريكا ابداع و راه اندازي شد در دهه 80و 90رشد بي سابقه اي يافت با ابداع Webدر سال 1993انقالبي در تكنولژي اطالعات ايجادكرد آدرس دهي در اينترنت ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ هركامپيوتر در اينترنت داراي يك آدرس منحصر بفرد بنام آدرس IPمي باشد. آدرس IPيك عدد 32بيتي است كه به بفرم 4عدد (0تا )255كه با .از هم جدا شده اند. مثال 213.29.233.2 e: آدرس IPشامل آدرس شبكه و آدرس كامپيوتر مي باشد كالس هاي آدرس دهي A- B - C مشكل كمبود آدرس IP نامگذاري در اينترنت نام گذاري حرفي بجاي آدرس IPعددي نامگذاري سلسله مراتبي نام كشور -نوع موسسه -نام موسسه -نام كامپيوتر مثال kaveh.um.ac.ir e:يا ‏edtlab.uow.edu.au ثبت نام تجاري در موسسه InterNic مثال www.cnn.com e:يا ‏www.neda.net تبديل نام به آدرس IPتوسط سرورهاي DNS نحوه اتصال به اينترنت موسسات بزرگ از طريق خطوط پرسرعت (e)T3يا ماهواره موسسات كوچكتر از طريق خطوط كم سرعت تر()T1 اشخاص از طريق تماس با شركتهاي سرويس دهنده()ISP از طريق تلفن و(Modemبا سرعتهاي تا 56كيلو بيت بر ثانيه) از طريق تكنولژي ( xDSLتا 2مگابيت بر ثانيه و حتي بيشتر) سرويسهاي اينترنت ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ E-mailپeeستاeeeلكتروeنeيكي ‏Usenetگ eeروeههeايمeباحeثه ‏Telnetاeجرا ب eeرنامeه ب eeرروeييeeكك eeامeپيوتر از راeهe دور ‏FTPپ eeروeتeكلاeنeتقeاeeلفeeايeلاز راeه eدور ‏WWWشeeبكه جهeانeي Web .……  پست الكترونيكي()Email مشابه پست زميني منتها با سرعت و امكانات بيشتر شكل كلي آدرس ‹ emailنام سرور›@‹نام مشترك› مثال kahani@ferdowsi.um.ac.ir امكان ارسال متنهاي گرافيكي‚ با الفباي غيرالتين وچندرسانه اي امكان قرار دادن ارجاعات خارجي در متن نامه امكان ارسال ويروسهاي كامپيوتري با پست الكترونيكي استفاده از list-serverبراي انتقال اخبار و اطالعات نحوه دسترسي به پست الكترونيكي از طريق برنامه هاي خاص ‏Outlook Express, Netscape,  ‏Eudora از طريق Web سيستمهاي webmailدرون سازماني سرويسهاي رايگان بين المللي (Yahoo, )... ,Hotmail List Server List-server آدرeس emailكeeليه مeشتركين را دارد پيامهاي دريافتي را براي كليه مشتركين ارسال مي كند كنترل شده و بدون كنترل ال اتوماتيك كام ً اشتراك و قطع اشتراك اتوماتيكe آمكان آرشيو پيامها استفاده هاي علمي‚فرهنگي‚سياسي‚خبري Usenet مجموعه اي از گروههاي مباحثه ( )Newsgroup newsgroup ها بeeصورeتسeeلسله مراeتeبيطeبقه بeeندي شeeده eاeند امكان دسترسي به مباحثات از طريق newsreader ها امكانات خواندن‚ ارسال و يا پاسخ گويي به مباحث روش كار مشابه پست الكترونيكي منبع عالي براي دريافت اطالعات در زمينه هاي جeديد ) FTP(پروتكل انتقال فابل انتقال فايل از كامپيوتر هاي ديگر : امكان دسترسي به Programs, utilities, tools, Data  bases, files Diagrams, video sequences,  sound files password وuser ID براي دسترسي مجاز نياز به است email ) آدرسAnonymous( در دسترسي ناشناس وارد ميشودpassword بعنوان شبكه جهانيWeb ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ عمال در سال 1993در سوئيس ابداع و راه اندازي شد محيط مناسب جهت سازماندهي اطالعات بصورت غيرخطي است مجموعه اي از متنها و منابع بهم پيوسته مي باشد امكان دسترسي به منابع چندرسانه‌اي دراينترنت را فراهم مي‌سازد در حال حاضر پيشرفته ترين سرويس اينترنت است از آن با عناوين WWWو Webو W3ياد مي شود WWWعناصر اصلي Universal Resource Locator)URL(  Protocol://HostName/DirectoryName/  FileName#AnchorName http://www.um.ac.ir/staff/list.html مثال HyperText Transfer )HTTP(  Protocol Request/Response روش HyperText Markup )HTML(  Langauge ها براي مشخص كردن متنtag مجموعه اي از مرورگر Web HTMLايجاد متنهاي استفاده ازاديتورهاي گرافيكي تبديل متنهاي مختلف با استفاده از مبدلهاي مختلف ايجاد متن بصورت مستقيم HTML><HEAD><TITLE>< A sample document</TITLE></HEAD> <BODY><H1>A sample HTML document</H1> Writting HTML document is easy. Click <a href=more.html>here</a> ></BODY></HTML موتورهاي جستجو جهت جستجوي اطالعات در ‏Webاستفاده مي شود با وارد كردن كلمات كليدي محلهاي حاوي كلمات را پيدا مي كند موتورهاي جستجوي مختلف با امكانات متفاوت وجود دارد چند رسانه اي در محيطWeb تصاوير متحرك ‏Java applets  صداوتصوير تكه هاي كوچك صدا و تصوير جرياني (بصورت زنده و يا از آرشيو) همزماني صدا و تصوير با متن ‏plugins  كاربردهاي اينترنت ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ اطالع رساني و اخبار پزوهشهاي علمي و كاربردي تجارت الكترونيكي تعاطي افكار سرگرمي و تفريحات (و بعضا ناسالم!) سيستمهاي مبتني بر وب ……. سيستمهاي مبتني بر وب ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ رابط كاربر سيستم مرورگر وب است كاربر از طريق مرورگر به سرور وب متصل مي شود كليه برنامه ها در سرور اجرا و خروجي آنها به مرورگر جهت نمايش برگردانده مي شود نيازي به نصب برنامه بر روي كامپيوتر كاربر نيست از هر نقطه اي قابل دسترسي است نسل جدeيد سيستمها مبتني بر اين روش هستند مراكز داده محل نگهداري داده با امكانات ويژه انواع مركز داده مركز داده واحد مركز داده سازمان مركز داده اينترنتي مزاياي مراكز داده • قابليت گسترش پذيري ،در دسترس بودن، امنيت ،قابليت مديريت ،قابليت پشتيباني شهرهاي الكترونيكي ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ تجمع شركتهاي مختلف در يك محل فراهم كردن زيرساخت مناسب فراهم كردن امكانات دولتي مورد نياز رها كردن شركتها از مسايل جانبي و نمركز بر مسايل اصلي مرتبط با سازمان نمونه هاي موفق شهر اينترنتي دبي سوپر كوريدور چند رسانه اي مالزي اينترنت در ايران ارتباطات شركت‌مخابرات ‌ ماهواره‌هاي دولتي و خصوصي سرويس دهي شركت هاي دولتي و دانشگاهها شركتهاي خصوصي مسائل و مشكالت امنيت اطالعات ويروسهاي اينترنتي افراد مزاحم()Hackers مسائل فرهنگي مسائل سياسي مشكالت الفباي فارسي

51,000 تومان