صفحه 1:
سیستج های اطلاعاتی مدیریت پیشرفته
دكتر فرج اله رهنورد
صفحه 2:
سیستم های اطلاعاتی مدیریت
* کتاب درسی:.زهنورد» فرج اله, مذیریت استراتژیک سیستم
های اطلاعاتی, تهران: نشر-نی, ©1389
1 ارزشیابی:
- مشارکت بر 001099
- تکالیف فردی/گروهی 90500
- امتحان نهایی ۵0
1 کارگرو هی /فزادی:
- بررس و تهیه گزارشی در خصوص یکی از انواع سیستم"های اطلاعاتی و ارائه
آن در کلاس و پاسخگویی به پرسش های دیگر دانشجویان
صفحه 3:
+
اين واقعيت كه امزوزه سازمان ها در عصر اطلاعات به سر می
مرند» با الرراقاةاو محدوديت هايى مواجه ستند كه در گذشته نه
چندان دوز طرح آنها ضرورتی نداشت.
بدون شک ایجاد سا زگازی در ابعاد مختلف سازمان با تفییررات محیطی و
استفاده از اببرارهایی که به مرور پیشرفت فناوری در اختیار مدیران قرار
مى كيررده نه تنها ضروری ات بلکه حیات بازمان ها در محیط های فرار
(Ovtatle) و متلاطع cons) (Pudrtent) به این مهم بستگی دارد.
تحولاتی که عصاطلاعات رخميدهد سازمانها و دولتها را به
صورتی گزرین ناپذیس به مبارزه میطلید و مدیرران را سخت به چالش وا داشته
است.
صفحه 4:
عصر اطلاعات
0 عصر اطلاعات با این معضل آغاز شد که تصمیم گيري در محیط های
متلاطم بدون دی مستم ه اطللاعات مرّتبط عملا سرد رگمی زیادی را
ببار می آوتاد. طبراحی و استقرراز سیسنتم ها و فناوری های اطلاعاتی
ets (IGT) بود در جهت پاسخ گویی به این نیاز كه از عناص
بنیادین عصم اطللاعات به شمار می روند.
٩ اگر به سیستم ها وافتاوری اطلاعات (109/1) به دیده یک
فرصت بنگریم» باید گنت آمکان MEN |b جدید سازمانی»
سیستم هایْ کنترلی جدید. بازمهندنتتق فرایندهای سازمانی و مانند
اینها با اتکا به 1/۲ فراهم شده است.
صفحه 5:
ویژگی های عصر اطلاعات
درصد قابل توجهی از نیروی کار در پردازش و انتشار اطلاعات دخیل هستند.
اطلاعات به صورت کالای قابل فروش در آمده که سازمانهایی آن را در پردازش دادهها به
کار گرفته اند تابزای بدست آوردن در آمد به سازمانها-فروخته شود. صنعت اطلاعات به
سازمانهایی,اطلاق می شود که از خرّبد,و فروش "و تجارت اطلاعات. درآمد کسب می کنند.
فناوریهای اطلاعات و ارتباطات خیلی ری در حال پیشرفت هستند و محور گسترش
اطلاعات و بهبود سازمانی در ابعاد مختلت هستند.
جهانی شدن امکان تحققپید کرده استیعنی در نظام جهانی شدن بازارهاه سرمایه و فناوری
به نحوی باهم یکپارچه و ادعغام میشوند که جهان اندازه متوسط خود را از دست میدهد و به
دنیای کوچکی (دهکده جهانی) تبدایل میشود. بطووٍی/که تمام انسانها قادرند در این جهان
پیرامون خود ستزیع ,تره,ارزات تر وبهتر از قبلل دسترسی داشته باشند. سمبل این نظام شبکه
اینترنت است:
در عصر اطلاعات ساختار قدرت موازنه سه قطبی از دولت و سرمایه دار/افراد ناشی میشود نه
صرفاً دولتها. ابر انسانها بجای ابر قدرتها مطرح هستند که از طریق شبکه,اطلاعاتی به
یکدیگر مرتبط ۲۳5۳
صفحه 6:
چالش های عصر اطلاعات
* ارتقای آگاهی های سیستم های اطلاعاتی در تمام سطوح سازمانی و ملی.
اقدام بای انتتفاده از فرصت هایی 109/1" و استفاده استراتتیک از آنها.
نهادینه ساعتن فرایندهای مدی ریت و برنامه ریری استراتریک ۰10/۳
چگونگی تاثیم فناوری اطالاعاتی بر ساختار صنعت یا توازن سیاسی بین ملت ها.
عوامل بازدارنده استفاده از 169/1 را به عنوان ابزار رقابتتی توسط
سازمان ها و کشورها
ارزیابی ارزش آمتتیراتنریک سیسستم ها وفناوری های اطلاعاتی.
نقش سیستم ها و فتاوری اطلاعاتی در کسب مزیت رقابتی:
صفحه 7:
جامعهای است کهدر آن کیفیتزندگی به میزان زیادی به اطلاعات
و بهره برداری از آن وابسته است (مارّتین» © ©0©6).
اصطلاح.جامعه اطلاعاتی بازگوکننده توسعه تکنولوژیهای
اطلاعانی و تجدید ساختمان جامعه پیروامون جریان اطلاعات است.
جامعه اطلاعاتی به عنوان يك زویداد قریب الوقوع از عوارض
توسعه شتابان تکنولوژی اطلاعات است.
پدیدههایی چون تجات الکترونیکنی» مدارس الکترونکی, بانکداری
الکترونیکی» انتشارات الکتژونیکی» سرقت؛,الکترونیکی» خرید
الکترونیکی» .77 از علائم موس جامعه اطلاعاتی هستند.
صفحه 8:
ویژگی های جامعه اطلاعاتی
la Sip آقتصادی: داد و ستد اطلاعات
ویژگی"های تکنولوژيك: پیوند فناوری های اطلاعاتی و
ارتباطی
ویژگی هاق اجتماعی: ارتباطات اکترونیکی و جامعه شبکهای
ویژگیهای سیاسی: شفافیت آخبرّی» و توزیع قدرت
ویژگی cla فرهنگی: هسته مشترك فرهنگی ملل
صفحه 9:
انقلاب نوین اطلاعاتی
" دراکر (۱۹۹۹) معتقد است که ER انقلاب نوین اطلاعاتی بدون هیچ
مانع دزشترف وقوع است. انقلاب اطلاعاتی فعلی» در واقع چهارمین
انقلاب اطلاعاتی دز تاریخ بشرّ است. اولین انقلاب اطلاعاتی اختراع
خط و نكارث شندن بين التهرين بؤد . دومين انقلاب اطلاعاتی» اختراع
کتاب نوشتاری درچین بود: سوفین انقلاب اطلاعاتى اختراع ماشين
چاپ. و حروف متحر/ک توسط گوتنبزگ بود:
انقلاب نويين اظلاغاتى به صورت گستزش وسیع اطلاعات و کاربرد آن
در اشکال چند رسانه ای تجلی پیدا کرده است.
صفحه 10:
چگونگي تامین اطلاعات
بیشتر مدیران در عصر اطلاعات. دادَهاو اطلاعاتی را دریافت می کنند
که حتی اگر همه وقت خود را هم صرف کنند. نمیتوانند آنها را جذب.
نمایند. آنهاءاز اضافه بار اطلاعات در عذابند. بنابراین» باید سازو کارهایی
را جستجو: کرد که اطلاغاتموزدنیاز کاربران را تامین کند. طراحی و
استقرار سیستمهای اطلاعاتی منامب یکی از این ساز و کارهاست. میتوان
گفت مهمترین وظیفه سیستمهای اطلاعاتی عبارت از تصفیه 1
و 25 SEL [[Oogdeuruiiva است. به عبارت دیگر اولین و
شاید مهمترین اقدام در طراحی سازمانهای متناشب با عصر اطلاعات»
طراحی سیبشمهای آطلاعاتی مناسب ائتا:
صفحه 11:
كرابن ol cgi Ce oni إز عناصر بهم مرتبط كه
براى نيل به هدفي مشترک باهم در تعامل هنتتند. باید گفت سیستم اطلاعاتی
نیز از این قاعدة مستثتی نیست. نقش اساسی متیستم اطلاعاتی پردازش دادهها و
تبدیل آن به اطلاعات مورد نیاز کاربران است (لیم و کیم. ۲۰۰۴). مراحل
تبدیل دادهها به اطلاعات به شرح زیر است:
ورود اطلاعات: شامل ثبت عملیات 7 بلسسع)]ل
کد گذاری4]62۳۳ طبّهبندی07700]) و انتخاب2۳۸)]] است.
تبدیل داده ها: که به صوّرتَ انجام محاسبات ریاضی» خلاصه سازی» و طبقه
بندی صورت می گیرد.
1 اطلاعات بروائداد: حاصل پردازش داده قاتتت که3ز#تصمیم گیری به کار
گرفته میشوند.
صفحه 12:
س.سن_م اطلاعاتی
INFORMATION
SYSTEM
" تعریتآ کادمی سیستمهای اطلاعاتی بریتانیا (OKOI1E)
"مجموعه هدفمندی از اجزاء مختلف شامل انسان سازمان و
فناوری که برای تجمعآوری؛پردازش؛ ذخیرهسازی استفاده و
توزیع داده (1(۰0)) اطلاعات(/10۳0۷۵) و دانش
(سكل تررك بكار گر فته میشوند.*
صفحه 13:
بازخور
7 ۱ eT
صم مگیری در سازمان نة : +
كيرى در سازمان نقش يشتيباني لطاجاتى. را 5
صفحه 14:
سیستم اطلاعاتی و تکنولوژی اطلاعاتی
IS & IT
accel سختافرآر (عمستسا) +
تكنولوزي (oie) نرم افزار 8
شبكههاى اراط ب /67900) 5 اطلاعات 5
بائك اطلاعات (0034522)) (11) سيستم 8
_منابع اضانی(سایویب<) اطلاعا 7
o (purpuse)ow 7
مقؤلات فرهدكى / اجتماعي (Govtal/Cuhural Ovetent)
سا سم as)
صفحه 15:
۰ * ۳
جرخه حيات سيستمهاى اطاؤكاتق “Information System Life Cycle
شامل چهار مرحله به شرخ زیر است: ۱) طراحی 11(0510؛ ۲) استقرار؟
حمناه صمحصع ص1۳ ۳) نگهداري 112016118006 ؟؛ و۴) بیهود گی 1
‘Obsolescence
كسرع
صفحه 16:
تفاوت دادهء اطلاعات و دانش
* داده: حقایق با ویژگیهایی که در مورد یک ده قابل تصور است. (۳۳۶) و »سس
منل.رنگ. وزن
اطلاعات: 5315 های پردازش شده که در تطّتمیم گیری قابل استفاده هستند(الیوت و
استار کینگک» ۱۹۹۸). تبد یل "داوهها یه اطلاعات توسط پردازشگر صورت می گیرد.
این پردازشگر میتواند رآیانة! یا Re واه و یا ترکیبی از آنها باشد.
آمار مقَایسه ی تعذادتحصولات معیوب در سه ماه گذشته تعداد کارمندان با سن
بیش از ۵۰ سال
دانش: مجموعه ای از ایده ها قواعد و دستورالعملهای/لٍجرایی-یا به تعبیر دیگر دانش عقاید
توجیه شده است(1996 ده ,امن(
- مثالما:اگز تولید محصولات در سه ماه گذشته بیش از ۱۰ رشد, داشته چک بازرسی رندم
را از ۸۳۰ به ۸۴۰ افزایش دهیم.
گر تعداد کارمندان با سن ب
از ۵۰ سال بیش از ۸۳۰ باشد. نصف آنها را بازخرید کنیم.
صفحه 17:
مدل gis داده / اطلاعات / دانش
ی
= گیرجة E (اقدام)
EF
تحلیل نتایج Feedback (Knowledge
Refinement)
دانش
Interpretation,
Inference
صفحه 18:
صفحه 19:
سلسله مراتب داده ها
®t =Oord*
@pte= © bis or pkacuster |
Outta ewe | = جزمنفردیاز دادم ها در مورد يك
موجوديتمانند نيام خانوادگی) جنسیتو .
| لسووج©) ج عناضر داذه اى بهم مرتبط برای توصیف
موجودیت مانند پرونده پرسنلی
Pile | = مجموعف لعاز,رکوردهایمرتبظ
Curr buse | = مجموعه تعریفشده لواز دادم ه AS
به عنوانمنبع. مشترك برلیارلنه لطلاعاتبه لفراد
بکار میرود.
صفحه 20:
پایگاه داده
۴۱ ۴
نام خانوادكي
جانایی
oe
oral
123456
123457
123458
ee
صفحه 21:
پایگاه داده
| طراحی پایگاه دادهها (بانک اطلاعاتین)با تعریف دقیق از اطلاعات.
سازمان و نیازهای اطلاعاتی واحدها آغاز می گردد. برادلی
( ).در طراحی بانکهای اطلاعات سطوح سه گانه زیر را مورد
تا کید قرارمیدهد:
سطح اول عبارت است ازاذ ید گاه کاربردی از اطلاعات سازمان
- سطح دوم شامل کلیه اطلاعات بازمان است که تحت نظارت مدیریت منابع
اطلاعات است و اطلاعات:در قالبة چند بانک اطلاعاتی نشان داده میشود.
- سطح سوم معرف سطح فیزیکی يا ذخيره IL) SGI و چگونگی
نگهداری,آن ماش
صفحه 22:
مدلهای سازماندهی بانکهای اطلاعاتی
مدل دادهها روشی است که توسط آن ساختار اطلاعات بنحوی تعربف میشود که
نماینده وضعیتدلیاق واقعی و عملکردی cal Sle ile مدل دادهها دارای انواع
مختلفی میباشد که مهمترین, آنها عبارث است از:
مدل سلسلة مراتبی: در این مدل اطلاعات به صورتی تعریف میشود که هر قسمت
از اطلاعات به قسمت دیگر و بهشکُل سلسله مراتبی مانند نمودار سازمانی مربوط
میشود.
مدل شبکه ای: در این مدل هر قسمت از اطلاعات به بیش از یک عنوان از
اطلاعات ربط پیدا می کند مانند تهیه فرمت اقلا قطعات مونتاژ یک تولید.
مدل رابطه ای: در این مدل پایگاههای آطلاعاتین با استفاده,از کد شناسایی به
يكدريكرجاز تباط پیدا می کنند تا بتوان براحتی بازیابی شوند. مائنییسباماندهی بانک
اطلاعاتی توسط نرم افزار 082725
صفحه 23:
فناووی.اطلاعات
+ فناوری اطلاعات:ژیر ساختهای سیستماطلاعاتی را تشکیل میدهد.
فناوری اطلاعات به مجموعهای از سخت افزارها و نرم افزارهای
مبتنی بر کامپیوتر گفته مّیشود که در ذخیره» انتقال» و تبدیل دادهها
به اطلاعات با معنی به کارآمیروند ( کش و همکاران 1۹۹۴).
فناوری اطلاعات هزیته کسب؛ انتقال» و تبدیل دادهها را کاهش و
دقت» به موقع بودن و,در دسترس بودن اطلاعات را افزایش میدهد.
| معماری فناوری اطلاعات نشان دهنده ابزارهاء سالكتارهاء و
فرایندهایی است که از طریق آنها دادهها کسب. پردازش,,و در
مع كار ۳
صفحه 24:
صفحه 25:
معماری ۳
ساختارهای 11| فرایندهای ]1 | ابزارهای 17
مسئول پرداخت ذخیره دادهها موجودیهای
سخت افزاری
۱ انتقال دادهها موجودیهای
سیستم مدیریت ل داده نرم افزاری
8 ها
میزان سرمایهگذاری | - تبديل دادهها Ole
صفحه 26:
انتشار تکنولوژی اطلاعات
انتشار فناوری اطلاعات. فرآیندی,است, که نوآوری به واسطه آن و در طی زمان از طریق
کاناهایی مشخص به اعضای تک سیستم اجتماع ی منتقل,می شود )1995 (Rogers,
* نوآوری هایی كه ee ule Chl al Alpine سازكلؤى بيشتر و بيجي دكى كمتر باشند و بتوان
آنها را آزمایش وءاثراتش را مشاهده کرد بیشتر و سریع ثر از سایر نوآوری ها به کار گرفته می
شوند ) .(Rogers,1995
تکنولوژی B
يذ يري كند
درصد پذ:
برش
بذ يريد كان اوليه
زمان
صفحه 27:
مديريت سيستم هاى اطلاعاتى
< هرقدر هم یک میستم خوب طراحی شده باشد+مدیریت اين سيستمهاى اطلاعاتى
مسئلهاى است كة(فلتايران بايد آن را تقبل کنند تا بتوانند 3
استراتژیهای,مناسب از سیستمهای اطلاعاتی در جهت افزایش کارایی» اثربخشی و
نیل به مزیت رقابتی بهره گیرئد و ای حاصل نمیشود الا اينکه مدیران خود را با دانش
چگونگی مدیریت سیستمهای!آطلاعان تجهیز نمایند. مدیریت سیستمهای اطلاعاتی
عبارت است از فرایتدتونامه ریزژی» نبازشنجی. طراحیء استقرار کاربرد و ارزشیابی
سیستمهای اطلاعاتی. از طریق مد بریت,نیستمهای اطلاعاتی میتوان ارتباط منطقی
بين جهت گیری استراتژیکتسازمان و سیستمهاءو فناوری.اطلاعاتی برقرار کرد.
ارزشیایی ۱ کاربرد استقرار ی ۳ shy dilly
ISAT | 18/۲۲ / ISAT ist / ISAT / ISAT