سیر تحول مدیریت و فن آوری اطلاعات
اسلاید 1: بخش دوم: سیر تحول مدیریت و فن آوری اطلاعاتمدیریت در طول تاریخ بشری تحولات زیادی را پشت سر گذاشته است. عصر اول,عصر شکار و سبک مدیریت در این عصر را سبک چماقی نامیده اند.عصر بعد,عصر کشاورزی بود.در ابتدای قرن 19 برخی از کشورها وارد مرحله ای شدند که بعدها جامعه صنعتی نام گرفت.دراین عصر تولید اطلاعات رو به فزونی گذاشت به طوری که دیگر میزان اطلاعات تولید شده بیش از آن بود که در ذهن یک فرد جای بگیرد و انتقال اطلاعات مستلزم آموزشهای تخصصی شده بود.در این عصر مدیریت علمی پایه گذاری شد.بعد از عصرصنعتی,عصر اطلاعات یا عصر فراصنعتی فرارسید.یعنی عصری که در آن حاکمیت از آن فن آوری,رایانه,ارتباطات و افراد بسیار ماهری است که به جای تلاش فیزیکی از قدرت فکر استفاده می کنند.ماهواره ها و سایر شبکه های ارتباطی,کره زمین را به یک دهکده کوچک تبدیل کرده اند.کوتاه شدن زمان که از طریق ارتباطات سریع حاصل شده این امکان را به مدیران داده تا در تماس دایم و فوری با سایر سازمانها یا کشورها بوده و اطلاعات مورد نیاز خود را بسیار سریع و به موقع دریافت کنند.
اسلاید 2: در عصر صنعتی,سرمایه, منبع استراتژیک به شمار می آمد.درحالیکه در عصر اطلاعات,دانش,منبع استراتژیک است.در عصر اطلاعات ارزش افزوده از طریق تبدیل اطلاعات به دانش و همچنین سرعت انتقال آن حاصل می شود.جریان اصلی عصر اطلاعات,مبتنی بر ارتباطات است.بنابراین اگر شبکه انتقال اطلاعات سرعت کافی نداشته باشد ارزش سیستمی که طراحی می شود صفر خواهد بود.عصر بعد عصر دانایی ست.عصر دانایی,عصری است که در آن بدون استفاده از آخرین دستاوردهای بشر در 3 حوزه دانش چیستی,دانش چگونگی و دانش چرایی نمی توان راه حل مناسب برای مسایل پیدا کرد.ما این عصر دانایی را پشت سر گذاردن عصر اطلاعات و مقدمه ورود به عصر خرد می دانیم,یا به عبارتی عصر دانایی میانه عصر اطلاعات و خرد است.درهرحال تحولات حوزه فن آوری باعث پیدایش جامعه جدیدی شده که اسامی زیادی به خود گرفته مثل جامعه علمی,اطلاعاتی و…کانون این تحولات در اقتصاد است و به راحتی می توانیم بگوییم تحولات مهمی که در حوزه اقتصاد بوجود آمده به عنوان عامل تحولات اجتماعی به حوزه های دیگر سرازیر می شود.تاکنون تصور براین بوده است که فن آوری پیشرفته باعث بیکاری می شود و میزان اشتغال را کاهش می دهد.اما آمارها نشان می دهد که این نگرانی, بی مورد است.
اسلاید 3: تحولات فن آوری که محرک اصلی اش در حوزه ارتباطات بوده,باعث شده که روندهایی برجهان حاکم شود که در اینجا به برخی ازین روندها اشاره می شود:جهانی شدن.جهانی شدن معلول و نتیجه طبیعی انقلاب اطلاعات وارتباطات است.شبکه ای شدن.روند دیگری که در جهان درحال حاکم شدن است,شبکه ای شدن می باشد.یعنی حجم روزافزونی از فعالیتها در فضای شبکه ها جریان پیدا می کند که مهمترین این شبکه ها, شبکه اینترنت است.تاثیر تحولات بر نهاد کار.با توجه به تحولاتی که ذکر شد,ماهیت کار در حال دانشور شدن است.اتوماسیون اداری باعث شده که روز بروز تعداد کارکنان و افراد کم تخصص در سازمانها کمتر شود و کیفیت تغییر پیدا کند.
اسلاید 4: سیر تحول سیستمهای اطلاعاتی:ابتدایی ترین سیستم اطلاعاتی,سیستم TPS می باشد که از 2 جنبه کاری و اطلاع رسانی به مدیران گسترش یافته و موجب تشکیل دو سیستمWGSSوMIS گردیده است.از سویی با وسعت عمل سیستم پشتیبانی کار انفرادی و گروهی سیستم جدیدی تحت عنوان ESSیاISS ایجاد گردید.از سوی دیگربا گسترش سیستم اطلاعات مدیریت آنهم در زمینه تصمیم گیری, سیستم جدیدی به نام سیستم DSSبوجود آمد.این سیر تا بدانجا پیش رفت که تکامل یافته ترین سیستم یعنی ESSپا به عرصه وجود گذاشت.گرچه این سیستمها هریک از تکامل سیستمهای قبلی بوجود آمده اند ولی هریک در موقعیت خود دارای ویژگیهای خاصی نیز می باشند.به طور کلی جوهر کار مدیریت,تصمیم گیری است.تصمیم گیری به عنوان مهمترین وظیفه مدیریت در تمامی وظایف دیگر جاری است.به عبارت دیگر یک مدیر در برنامه ریزی,سازماندهی,تامین نیروی انسانی,هدایت و کنترل به نوعی به اتخاذ و اجرای تصمیمات می پردازد.
اسلاید 5: سیر تحول در مفهوم اطلاعات و سیستمهای اطلاع رسانی :تغییر در مفهوم نقش اطلاعات در سازمان موجب پیدایش و گسترش سیستم اطلاعات راهبردی یا همان استراتژیک شده است. در زیر به چند نمونه اشاره می کنیم:اطلاعات-ماشینهای حساباطلاعات-پشتیبانی عملیاتاطلاعات-کمک به مدیریتاطلاعات-منبعی راهبردی)استراتژیک(
اسلاید 6: سیستمهای هوشمند اطلاعاتی مدیریت با رویکرد فازی-عصبی :از آنجا که منطق طراحی سیستمهای اطلاعاتی منطق 2 یا چند ارزشی می باشد و با سیستم تفکر انسانی همخوانی ندارد,نتوانست نیازهای اطلاعاتی مدیران و کارکنان سازمانها را برای تصمیم گیری با بهره وری بالا برآورده سازد.برای غلبه براین نارساییها و گسترش دامنه عقلانیت فراگرد تصمیم گیری لازمست سیستمهای اطلاعاتی مدیریت هوشمندتر و با سیستم تفکر انسانی سازگارتر شوند.به عنوان گامی در این راستا می توان سیستمهای اطلاعاتی مدیریت با رویکرد نوین بر منطق فازی و شبکه عصبی طراحی و ایجاد کرد و بدین وسیله دامنه کارایی و اثربخشی سیستمهای اطلاعاتی مدیریت را گسترش داد.به هر حال دانش قدرت است و آینده از آن کسانیست که به جای دستها,فکرشان را به کار پیرند و درجهت توسعه و بکارگیری سیستمهای اطلاعاتی هوشمند اقدام کنند.
اسلاید 7: سیستمهای اطلاعاتی مدیریت فازی :FMISسیستمهای اطلاعاتی مدیریت فازی بر پایه نظریه مجموعه های فازی بنا می گردد.درواقع شبیه انسان اطلاعات را پردازش می کند.این سیستمهای اطلاعاتی فازی,دانش وتجربه خبرگان یا ترجیحات مصرف کنندگان را به زبان انسانی بررسی می کند و با استفاده از تابع عضویت کلمات تقریبی و نادقیق را به ارزشهای عددی درباره صفر و یک تبدیل و پردازش می نماید.هدف اصلی سیستمهای اطلاعاتی مدیریت فازی,پشتیبانی ازتصمیم گیریهای مدیریت می باشد.سیستم پشتیبانی تصمیم گیری فازی دارای پایگاه داده فازی,پایگاه دانش فازی و پایگاه مدل فازی می باشد.
اسلاید 8: هوش مصنوعی و سیستم خبره :تلاش در برخوردار نمودن رایانه از تواناییهای شناخت و تقلید جنبه های هوشی انسان,ازدهه 1950 میلادی آغاز شده است.ایده اصلی هوش مصنوعی از رایانه گرفته شده و مساله هوش مصنوعی یکی از زمینه های روبه پیشرفت در علم رایانه است و هرروز اخبار جدیدی در مورد آن می شنویم.در این رویکرد هدف کلی تر آنست که سیستمهایی ساخته شود که بتواند رفتار انسان را تقلید کند.عنصر کلیدی در روش شناسی هوش مصنوعی از سیستمهای خبره توسعه پیدا کرد.تلاش گسترده ای برای ایجاد سیستمهای خبره انجام گرفته و جنبه های زیادی از هوشمندی انسان را در عمل شاهد می شود.تعریف هوشمندی در نسلهای مختلف سیستم خبره متحول شده است.قدرت یادگیری در هوش مصنوعی از دیرباز شناخته شده ولی با امتزاج منطق فازی و شبکه های عصبی مصنوعی,قدرت یادگیری عنصر محوری می شود.سیستم خبره یکی از مهمترین زیر مجموعه های هوش مصنوعی است که وظایفی مانند یک متخصص در زمینه خاص را انجام می دهد. مثلا سیستم خبره می تواند برخی کمکها را که یک معاون یا مشاور به مدیر ارایه می دهد ,انجام دهد.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.