کسب و کارکامپیوتر و IT و اینترنتتجزیه و تحلیل اطلاعاتعلوم مهندسیمدیریت و رهبریمهندسی صنایع و مواد

سیستم‌های اطلاعات مدیریت (سیستمهای اطلاعاتی - هزینه‌ها و فایده‌ها)

صفحه 1:
Om la ee me aT eae ate یاسر جلالی منش پاییز ۱۳۸۸

صفحه 2:
we a a 4 ‏لبو‎ Ay! ‏و‎ ee اطلاعاتى ‎Bug Rem Oe NOL ee Tel a D rr‏ * اطلاعات به عنوان محصول و مبناى كسب و كار ‎crs‏ ا ل ل ‎ERO WS Ip Mme‏ ‎Ore entee me [ee he Le SY Cr eel pn ee‏ کننده

صفحه 3:
ee VACA 317 (er هعيب بجي يدت بسا 7

صفحه 4:
0۳0 oy nee

صفحه 5:
اد (موو) نلى از ‎eae‏ الملاطلل وركه إلى ۳ > كاهش هزينه هاى عملياتى (انواع سيستمهاى اتوماسيون) کاهش هزینه های ار تباطات (سیستمهای مدیریت گردش کار شناسایی بح کاهش هزینه فرایندهای پشتیبانی (سیستمهای حقوق و دستمزد. 0 كاهش هزينه هاى تحقيق و توسعه (شبكه هاى ی هد سيستمهاى و( * كاهش هزينه هاى كنترل و نظارت (سيستمهاى ارزيابى عملكرد.و...)

صفحه 6:
اك ‎eae‏ الملاطلل وركه إلى ری لد ا ل م | تولید و ارائه محصولات مبتنی بر فناوری اطلاعات * افزايش حجم توليد با استفاده از فناورى اطلاعات * آفزايش ارزش افزوده با بالا بردن كيفيت محصولات و ازائه محصولات مطابق با علیقه مشتری با استفاده از سیستمهای مدیریت ارتباط با مفتری و كنترل كيفيت

صفحه 7:
‎ger‏ رکشل و اهاز بای ‏با ساتفاده از فناور ۳ 2 ‎Tl‏ ل ا ل فرایند ‏۸ دلار بررسی مانده حساب یک باتك ‏۵ دلار پردازش سفارش یک مشتری ‏از ۰.۱ تا ۵ دلار ۰ تا ۶0 دلار پاسخ دادن به مشتری ‏خرید و فروش سهام ‏کمتر از ۱۰ دلار > تا ۸دلار و ۳ روز پردازش یت گزارش مالی ۰ تا ۰.۲۵ دلار ۵ ۱۰ دلار فرستادن یک بروشور تبلیفاتی ‏تا ۱.۱ دلار بیش از ۱۲۰ دلار اصلاح سابقه یکی از کار کنان ‎ ‎

صفحه 8:
‎ry ed 09 9. ۰‏ ‎i elt dete alto‏ ‎WES a)‏ از عدم استفاده از سیستمهای اطلاعاتی پس از ایجاد و ‎Gils cooly‏ ضرر ناشى از مشكلات ايجاد شده در سيستم * ضررهاى ناشى از مشكلات ساختارى و طراحى سيستم ‎see Te era‏ 200 ضرزهاى ناشى از مشكلات امنيتى ‎ee ‏ال ا‎ ne CSS ae

صفحه 9:
سیستم خرید پس از راه اندازی مورد استفاده قرار تگرفت با هزینه حدودی 4۰۰ میلیون دلار سیستم مدیریت ار تباط با مشتری در به روز رسانی دچار مشکل شد و ۱۰۰ میلیون دلار هزینه به شرکت تحمیل تمود سيستم خريد جديد يبر از ۰ میلیون دلار هزینه حو كد مشكل در سيستم ‎jf Leh CRM‏ دست رفتن 4640 ميلون دلار شد مشعل ایجاد شده در سیستم مدیریت زاجیره اززش پس از هزین ۱۳۰ میلیون سیستم اتوماسیون عوارض و مالیات بعد از 4 ميليارد دلار هزينه متوقف شد سيكنا نايك Kmart خدمات درآمد داخلی آمریکا

صفحه 10:
رس ای کاواس از بای ۳ * هزينه هاى طراحى طراحى مفهومى ل ل ‎cold‏ * طراحى رابطهاى كاربرى | * هزينه هاى سخت افزار * تعزينه هاى شبكه > هزينه قاى مربوط به بسترهاى ارتباطى مثل بهناى باند ا ل

صفحه 11:
5 1 ‏از بای‎ Saal A ‏او‎ 3 20772000 *- هزينه هاى طراحى و بياده سازى نرم افزار * هزينه هاى تستء نصب و راه اندازى * هزينه هاى يس از راه اندازى 7 ال * هزینه های به روز رسانی - هزينه هاى يشتيبانى نرم افزارى و سخت افزارى

صفحه 12:
روشا 7 داى 26 ‎if‏ اللاعال ل ل ل ات ع ‎ted‏ ا ا الت الل ‎CL‏ لت لكت اا ل ل ل ا ا ‎ES) POR‏ ل ل لم ‏سس وانتخاب محصول متناسب با نيازها ‏مين بسترها متناسب با محصول انتخاب شده ‏ا ل | ‏بشتيبانى و به روز رسانى سيستم اطلاعاتى خريدارق شده

صفحه 13:
0 eee a A 50 ‏لك رم‎ AAO MEL cD ree rT renee Nees eS oe a We Le ات ا ل ‎Oe‏ 0 fins Coli ‏طراحی ده تازیآنرّم افزار,بر,اساس_طراحی صورت گرفته‎ ‏ا ل اكت‎ راهبری, به روز رسانی و پشتیبانی از سیستم

صفحه 14:
0 va 3 eA ae / 5 برای طراحی و پیاده سازی از صفر * برون سپاری ‎Peeves Pees on‏ | 1 Sern Biel >) gC eC nce ne de ‏تفاوت زمان ایجاد سیستم اطلاعاتی در روشهای مختلف‎ * ed ee Cred ae ea * جكونه يكى ازاروشهاى فوق را انتخاب كنيم؟

صفحه 15:
4 Vos 5 yd ۰ va اب ود عم لیر ‎(nda‏ ‎oo oo‏ © بالا بردن سرعت ايجاد يك واحد صنعتى 0 ‏ا ل‎ ee) a ‎ais‏ 1 ل ا ا سا ‎Ree ‏ل ا ل‎ a ‏را‎ ‏* تشکیل زنجیره تامین کم هزینه ‏* بالا بردن بانابى تامين مواد اوليه

صفحه 16:
,مان ‎i aac Oy)‏ 1 از کات ‎ee‏ و # بسیاری از ماشین آلات دارای ظرفیت تولیدی خالی می‌باشند. Pe BOL BNO Ter fils Mens) ad ‏ظرفیت خالی تولیدی استفاده می‌کنند.‎ ات ا الا ا رز است.( ابن امر به خصوص در كارخانجات دولتى و نيمهدولتى به وفور به چشم می‌خورد) * معمولا بين توليدات و فضاى كارخانجات تعادل ترقرار نبوده و اين فضاها بيش از نياز آنها مى باشد.

صفحه 17:

صفحه 18:

صفحه 19:
‎We‏ و ‏وزارت صنايع و كارشناسان صنعت ‏سرمابه گذاران ‏افراد دارای ایده های تولیدی ‏صنعتكران و مديران كارخانه هاى توليدى متخصصين صنعت ‎000 ‏ا ا‎ vce] hy ‏کارشناسان خود سیستم و مدیران سیاست گذار

صفحه 20:
۰ Ae pe! ‏م4‎ ‎3 ‎hada 0 TOL, mee Ree Ne ne Kelana ie Se See ee eel ee at ‏ل ا‎ o cs) ‏نت دعر ار جات‎ Coy ‏لب‎ ae eS 50-9 ‏در وا‎ ‏جدی برای آن وجود دارد.‎ 25 CER Se ony emer nC eS hee Tor gg Fgrwry ‏تبليغات» كشف سلايق مشتريان» جذب مشتريان جديدء و ارائه خدمات به صورت‎ ‏الکترونیک راه انذازی نماید.‎ Fe OT ee SES An eS de ae ‏دارد. سایتی هم برای شر کت ایجاد شده ولی از آن استفاده نمی شود.‎

صفحه 21:
7” ۱ Ete. oo * ایجاد و استفاده از این سیستم چقدر هزینه اولیه و هزینه جاری در بر خواهد داشت؟ ايجاد جنين سيستمى جقدر زمان خواهد برد؟ جه محصول و با جه مشخصاتى براى ابن شر كت مناسب است؟ ا ا ا ان ا ا ‎a Ree BEN core TC‏ ا * فوايد احتمللى لين سيستم براى شركت جيست؟ (از مسير عامل منافع مالى و رو

صفحه 22:
CMO ae ea 5 سستمهاى ثبت اطلاعات زمين و مسكن (1.21320 ‎LCi‏ ان ار تك ا ا ۱ خروجيها براى كاربران عمومى (فروشندكان و خريداران) خروجیها برای واسطه ها (بنگاه های معاملات ملکی) و سرمایه گذاران ‎Pe LS RICE LOS SRS TOM eh at ba‏ سیستمهای اطلاعات زمین و مسکن در دنیا سيستمهائ ثبت اطلاعات زمين و مسكن در ايران هزينه هاى بياذه سازى و راه اندازى 0 alg

حم بس حی م اهلل ارل ن ارل م ی س س ت م ی های اطالعات دمری ت ی س س ت م ت های اطالعا ی -زهینه اه و افیده اه یاسر جاللی منش پاییز 1388 نق کس فناوری اطالعات و ش آن رد ب و ک ت یک بااسالید کاراهی راری و سیستمهای فناوری اطالعات ارموزی –در ارتباط سازمانها و بنگاه ها اطالعاتی سیستمهای اطالعاتی به عنوان محصول و مبنای کسب وکار اطالعات به عنوان محصول و مبنای کسب و کار سیستمهای اطالعاتی و فناوری اطالعات به عنوان اس+تراتژی و هدف سیستمهای اطالعاتی و فناوری اطالعات به عنوان توانمندساز و تسهیل کننده ی س یج ن ن ج س ت م ی می ت های اطالعا ی و ز ره تأ ن (ز ره ارزش اطالعات) مشتری مشتری سیستم) (داخل سیستم) تولید (داخل تولید مواد کنندگان مواد تأمین کنندگان تأمین اولیه اولیه الیه فیزیکی بازار وو اطالعات بازار اطالعات مشتریان مشتریان مرتبط بابا اطالعات مرتبط اطالعات (تولید، سیستم (تولید، داخل سیستم داخل )... و توزیع مالی، مالی ،توزیع و )... تأمین اطالعات تأمین اطالعات اطالعات کنندگان وو اطالعات کنندگان سفارشات و اولیه مواد اولیه و سفارشات مواد الیه اطالعات مدیریت سیستمهای مدیریت سیستمهای مشتری، ارتباط بابا مشتری، ارتباط ... فروش وو ... فروش اطالعات سیستمهای اطالعات سیستمهای حوزه (در مدیریت (در حوزه مدیریت مختلف) های مختلف) های سفارش سیستمهای سفارش سیستمهای تأمین ارزیابی دهی ،ارزیابی تأمین دهی، ... کنندگان وو ... کنندگان سیستمهای اطالعاتی سیستم ط ت متلخ های ا العا ی ف رد ردون سازمان م د ی ر ا ن م یا ن ی سیستمهای پردازش تراکنش ()TPS مثل سیستمهای حسابداری، سیستمهای تولید ،سیستمهای +فروش و... م د ی ر ا ن ع م لی ات ی ی س س ت م بن ت ش ط فواید (سود) ان ی از های ا العا ی رد گاه اهی قت اص ادیهزینه کاهش کاهش هزینه های عملیاتی (انواع سیستمهای اتوماسیون) کاهش هزینه های ارتباطات (سیستمهای مدیریت گردش کار ،شناسایی پیمانکار و مشاور ،اتاقهای گفتگو ،کنفرانسها و نشستهای از راه دور و )... کاهش هزینه فرایندهای پشتیبانی (سیستمهای حقوق و دستمزد، سیستمهای اطالعات منابع انسانی و )... کاهش هزینه های تحقیق و توسعه (شبکه های اطالعاتی ،سیستمهای شبیه سازی و )... کاهش هزینه های کنترل و نظارت (سیستمهای ارزیابی عملکرد و )... ی س س ت م بن ت ش ط فواید (سود) ان ی از های ا العا ی رد گاه اهی قت درآمداداهم ادی - اص افزایش توسعه بازار هدف و مشتریان تسهیل در اشتراک منابع با س+ایر بنگاه ها تولید و ارائه محصوالت مبتنی بر فناوری اطالعات افزایش حجم تولید با استفاده از فناوری اطالعات افزایش ارزش افزوده با باال بردن کیفیت محصوالت و ارائه محصوالت مطابق با سلیقه مشتری با استفاده از سیستمهای مدیریت ارتباط با مشتری و کنترل کیفیت سیس نم ه ت م ی وهن اه ی از کا ش زهینه اه با استفاده از های ت ط ف اطالعا ی و ناوری ا العات هزینه با ساتفاده از فناوری اطالعات هزینه در سیستم سنتی فرایند 13سنت 1.08دالر بررسی مانده حساب یک بانک 80سنت 15دالر پردازش سفارش یک مشتری از 0.1تا 5دالر 10تا 45دالر پاسخ دادن به مشتری کمتر از 10دالر 100دالر خرید و فروش سهام 4تا 8دالر و 3روز 36دالر و بیش از 20 روز پردازش یک گزارش مالی 0تا 0.25دالر 0.75تا 10دالر فرستادن یک بروشور تبلیغاتی 0.65تا 1.1دالر بیش از 120دالر اصالح سابقه یکی از کارکنان ی س س ت م بن ت ل حت ط رضراهی ا ما ی های ا العا ی رد گاه اهی قت ا صضررادی ناشی از عدم استفاده از سیستمهای اطالعاتی پس از ایجاد و پیاده سازی ضرر ناشی از مشکالت ایجاد شده در سیستم ضررهای ناشی از مشکالت س+اختاری و طراحی سیستم ضررهای ناشی از مشکالت نرم افزاری و تکنولوژیک ضررهای ناشی از مشکالت امنیتی ضررهای ناشی از خطای انسانی یا ایجاد عمدی خطا در سیستم نم ش ی وهنساه ی از رضراهی ان ی از استفاده انردست ی س ت م ت از های اطالعا ی ضرر و علت آن شرکت یا مجموعه سال سیستم خرید پس از راه اندازی مورد استفاده قرار نگرفت با هزینه حدودی 400میلیون دالر سیستم مدیریت ارتباط با مشتری در به روز رسانی دچار مشکل شد و 100میلیون دالر هزینه به شرکت تحمیل نمود سیستم خرید جدید پس از 170میلیون دالر هزینه متوقف شد فورد موتور 2004 ‏AT & T 2003-2004 مک دونالد 2002 سیگنا 2002 نایک 2001 ‏Kmart 2001 خدمات درآمد داخلی آمریکا 1997 مشکل در سیستم CRMباعث از دست رفتن 445میلون دالر شد مشکل ایجاد شده در سیستم مدیریت زنجیره ارزش باعث هدر رفتن 100میلیون دالرشد سیستم مدیریت زنجیره ارزش پس از هزینه 130میلیون دالری متوقف شد سیستم اتوماسیون عوارض و مالیات بعد از 4میلیارد دالر هزینه متوقف شد ی س س ت م ت ی ت س ط زهینه اهی ا جاد و ا فاده از های ا العا ی هزینه های طراحی طراحی مفهومی طراحی پایگاه های داده طراحی رابطهای کاربری هزینه های تأمین بسترها هزینه های سخت افزار هزینه های شبکه هزینه های مربوط به بسترهای ارتباطی مثل پهنای باند هزینه های تأمین امنیت اطالعات و سیستم اطالعاتی ی س س ت م ت ی ت س ط زهینه اهی ا جاد و ا فاده از های ا العا ی - اداهم هزینه های پیاده سازی هزینه های طراحی و پیاده سازی نرم افزار هزینه های تست ،نصب و راه اندازی هزینه های پس از راه اندازی هزینه های آموزش و راهبری هزینه های به روز رسانی هزینه های پشتیبانی نرم افزاری و س+خت افزاری م ی س س ت مک ت ی ط روشهای ن ربای ا جاد یک م ا العا ی خرید یک محصول مطابق با نیازهای شناسایی شده شناس+ایی و تحلیل نیازها بر اساس فرایندهای سیستم ( در برخی موارد ایجاد و راه اندازی سیستمهای اطالعاتی با مهندسی مجدد فرایندهای کسب و کار همراه می شوند) شناسایی محصوالت موجود و انتخاب محصول متناسب با نیازها تأمین بسترها متناسب با محصول انتخاب شده شخصی سازی نصب و راه اندازی سیستم پشتیبانی و به روز رسانی سیستم اطالعاتی خریداری شده م ی س س ت مک ت ی ط روشهای ن ربای ا جاد یک م ا العا ی- اداهم طراحی از صفر (طراحی و پیاده سازی سیستم برای سازمان) شناسایی و تحلیل نیازها بر اساس فرایندهای سیستم طراحی سیستم متناسب با نیازهای شناسایی شد تأمین بسترهای مورد نیاز با سیستم طراحی شده طراحی و پیاده سازی نرم افزار بر اساس طراحی صورت گرفته نصب و پیاده سازی سیستم در سازمان راهبری ،به روز رسانی و پشتیبانی از سیستم سیس ت ی ن ب کات رم وط هب رخید یا ا جاد یک م ت ط ی ا ع ال ا روشهای متفاوت برای طراحی و پیاده سازی از صفر برون سپاری طراحی و ایجاد سیستم با استفاده از نیروهای +مجموعه تفاوت هزینه های ایجاد سیستمهای اطالعاتی در روشهای پیش گفته تفاوت زمان ایجاد سیستم اطالعاتی در روشهای مختلف قابلیت انعطاف سیستمهای ایجاد شده با روشهای چگونه یکی از روشهای فوق را انتخاب کنیم؟ ي س سیس س نم ت ت ت م غی م یک وهن م تولید ر رزک (اهداف م) باال بردن سرعت ايجاد يك واحد صنعتي پايين آوردن س+رمايه اوليه مورد نياز پايين آوردن هزينه ناشي از شكست طرح‌ها پايين آوردن هزينه سربار توليد محصول پايين آوردن هزينه توليد محصوالت جديد تشكيل زنجيره تامين كم هزينه باال بردن پايايي تامين مواد اوليه ... ج ح بس م بدون استفاده ماندن م يار زيادي از ا کاانت ت ل يدي و باالنس خطوط توليد به صورت %100ممکن نمي‌باشد و به اين معني است که بسياري از ماشين‌آالت داراي ظرفيت توليدي خالي مي‌باشند. بسياري از کارخانجات توليدي به دليل تغيير محصول از ماشين آالت با ظرفيت خالي توليدي استفاده مي‌کنند. کارخانجات زيادي ورشکسته شده‌‌اند و هنوز ماشين‌آالت آنها در کارخانه است (.اين امر به خصوص در کارخانجات دولتي و نيمه‌دولتي به وفور به چشم مي‌خورد) معموال بين توليدات و فضاي کارخانجات تعادل برقرار نبوده و اين فضاها بيش از نياز آنها مي‌باشد. ي ت ل رفآيند ا جاد يک واحد و يدي ش ت سيس ت ما يك م سيس ت کارربان م : وزارت صنايع و کارشناسان صنعت سرمايه گذاران افراد داراي ايده هاي توليدي صنعتگران و مديران کارخانه هاي توليدي متخصصين صنعت دانشگاه‌ها ،پژوهشگران ،مبتکران و کارآفرينان کارشناسان خود سيستم و مديران سياست‌گذار يك مسأهل مشخص+ات يك شركت كه شم+ا مشاور س+يستمهاي اطالعات+ي مدير عام+ل آن هستيد. اين شركت در زمين+ه توليد ص+نايع لبن+ي فعاليت م+ي كن+د و محص+والتي مانن+د انواع شير، پنير ،خامه ،كره ،ماست ،+دوغ و ...توليد مي كند. تكنولوژ+ي توليد متعل+ق ب+ه 5س+ال پيش بوده و يك تكنولوژ+ي ب+ه روز محس+وب مي شود. ه+ر چن+د توليدات اين شركت جزء توليدات ب+ا كيفيت +دس+ته بندي م+ي شود ،اما رقباي جدي براي آن وجود دارد. مدير عام+ل شركت در نظ+ر دارد يك س+يستم ارتباط ب+ا مشتري براي اطالع رساني، تبليغات ،كش+ف س+اليق مشتريان ،جذب مشتريان جديد ،و ارائ+ه خدمات ب+ه صورت الكترونيك راه اندازي نمايد. در حال حاض+ر شركت يك س+يستم اتوماس+يون اداري و يك س+يستم مال+ي و حسابداري دارد .سايتي هم براي شركت ايجاد شده ولي از آن استفاده نم+ي شود. م دغدهغ اهي دمري عا ل ايجاد و اس+تفاده از اين س+يستم چقدر هزينه اوليه و هزينه جاري در بر خواهد داشت؟ ايجاد چنين س+يستمي چقدر زمان خواهد برد؟ چه محصول و با چه مشخصاتي براي اين شركت مناسب است؟ چه تضميني وجود دارد كه اين سيستم هم مانند سايت بال استفاده نشود؟ فرايند پياده سازي و راهبري اين سيستم در شركت چگونه خواهد بود؟ فوايد احتمال+ي اين س+يستم براي شركت چيس+ت؟ (از مدير عام+ل مناف+ع مالي و زمان اولويت دارد) م ی س س چ نم ت م سک می کی ل ثب ند وهن ( های ت ما ت ز ن و ن) س++یستمهای ثب++ت اطالعات زمی++ن و مسکن (Land )Registration Systems اقالم و انواع اطالعات موجود در این سیستمها خروجیها برای کاربران عمومی (فروشندگان و خریداران) خروجیها برای واسطه ها (بنگاه های معامالت ملکی) و سرمایه گذاران خروجیها و فواید برای برنامه ریزان ،مدیران و سازمانهای دولتی سیستمهای اطالعات زمین و مسکن در دنیا سیستمهای ثبت اطالعات زمین و مسکن در ایران هزینه های پیاده سازی و راه اندازی چالشهای پیش رو

51,000 تومان