صفحه 1:
بررسی نظام آموزشی جین
دانشكاه بيام نور مركز شاهين دز
استان :
آقای بهنام موفقی
ارائه دهنده :
نرمین مام صالحی
1-۵۵۸
رشته تحصیلی : علوم تربیتی
صفحه 2:
صفحه 3:
مقدمه فی
جمهوری خلق چین با ۷ میلیون کیلومتر مربع وسعت پس از روسیه وکانادا سومین کشور پهناور
جهان بوده و با ۲/۱ میلیارد نفر سکنه پر جمعیت ترین کشور جهان است. این کشور از ۰ ۲هزار كيل
مرز دریایی و۴ اهزار کیلومتر مرز زمینی برخوردار می باشد. در ارزیلبی های به عمل آمده طی سال
0١ ١ از کل جشغزت رده سنی ۱۵ سال باسواد می باشند که تسیت به SAGAN! (JL
۵ ری بر خوردارشن باشد:
زبان رسمی کشور زبان ماندارین و بجز در برخی موارد زبان آموزشی مدارس نیز می باشد. این کشور
Blame سم منیا ارتخودارامی باشد. ۷۲ درصد از مردم در معاطق رسای زندگر) 4
شور چین با ۲۲ استان و ۵ منطقه خود مختار کشوری در حال توسعه ا
کشور چین بزرگترین کشور در حال توسعه جهان است که از بزرگترین نظام آموزشی نیز برخوردار می
باشد.
نواحی جنوبی کشور گرم مرطوب. نواحی شمال غربی خنک و نواحی نزدیک به سیبری سرد
است.د رکشورچین متجاوز از ۵ هزار رودخلنه وجود داردکه بزرگترین آنها رودخلنه یلنگ تسه سومین
رودخلنه بزرگ جهان با طول ۶۳۰۰کیلومتر می باشد. لین رودخانه بیش از ۸۰۰/۱ کیلو متر مربع را
تحت پوشش آبیاری خود داشته و نزدیک به ۲۵۰ میلیون نفر در اطراف آن مستقر می باشند.دومین
روا رک oy ورد نام داره کم عاستگه تمدن وفرهنگانی) کشور كاري ISIE
صفحه 4:
ساختار نظام آموزشی
نظام آموزشی جمهوری خلق چین بر مقاطع آموزش ابتدایی. مقدماتی و تکمیلی متوسطه و آموزش
فرع تفسشزاسي كرد
آموزش مقاطع ابتدايى و مقدماتى و تكميلى متوسطه اجباريست.
کودکان رده سنی ۶ سال بدون در نظر جنسیت. ملیت و نژاد از برنامه هاى آموزش رايكان بهره
مند می گردند. در صورت شرایط خاص. با ضمانت خانواده سن آموزش کودک به ۷ سالگی بللغ می
essa کتور کنراندن آموزش پایه ٩۱ ساله اجیاری است.
دانش آموزان ملزم به گذراندن دوره ابتدایی و مقدماتی متوسطه بوده و پس از قبولی در آزمون های
کلیه مقاطع از حق ورود به دانشگاه برخوردارمی گردند.
درکشورچین: توسلعه نام آموزشی در اولویت قرار دارد؛ لیامت مربوطببه پیشرفت کشور ار بای
آموزش پایه و رایگان به دانش آموزان به مدت ۹سال به اصلاح نظام آموزشی کشور منجر گردیده
است.
امدرنازة شدن أجها
oats عامل اصلى اين توسعه مى باشد.
صفحه 5:
ساختار نظام آموزن
نظام آموزشی چین به مراحل ذیل تقسیم می گردد:
مقطع آموزش پیش دبستانی ویژه کودکان رده های سنی ۵- ۳ سال
مقطع آموزش ابتدایی ویژه دانش آموزان رده های سنی ۶-۱۱ سال
عمده مراکز آموزش ابتدایی کشور توسط مقامات آموزشی محلی اداره می شوند.
آغلب مدارس متوسطه خصوصی آموزش فنی وحرفه ای ارلئه می دهند اما کیفیت آموزش ارائه شده
توسط این مدارس با مدارس دولتی یکسان است.
دانش آموزانی که مقطع مقدماتی متوسطه رابه پایان رسانده لند می توانند به مدت ۳ تا ۵ سال در
مدارس متوسطه فنی وحرفه ای ادامه تحصیل دهند.
صفحه 6:
ساختار نظام آموزشی
آموزش پیش دبستانی
در نواحی شهری» آموزش پیش دبستانی عمدتاً در کودکستان ارلئه گردیده و مدت زمان سه » دو یا
یک سال به طول می انجامد .در نواحی روستایی آموزش پیش دبستانی عمدتاً بصورت کلاس های
نگهداری اطفال و کودکستان های فصلی است. در مناطق باستانی, قومی. دور افتاده و فقیرنشین کشور
علاوه بر آموزش پیش دبستانی طبیعی و معمول. آموزش غیر معمول با اشکال مختلف از قبیل مراکز
فعالیتی کودکان. مراکز تفریحی و مراکز آموزشی متحرک «کاروان» فعالیت دارند.
در این مقطع . کودکان به تعلیم موضوعات اصلی و زبان بومی خود مبادرت می نمایند.
آن ها بازی می کنند. می رقصند و آواز می خوانند.
در این مقطع به کودکان ارزش حفیقت. مهربانی و زیبایی آموخته می شود در کشورچین آموزش
کودکان جدی گرفته می شود زیرا شخصیت هر فرد طی سال های اولیه شکل می گیرد.
صفحه 7:
ساختار نظام آموزشی
ساختار آموزش پیش دبستانی
تعداد دانش 1
نش آموزا
۳7|
1۳۳۳۳۲۳ ۶-۹۰ ع
۶۴۴۶۵ ۱۳۹۹۰ ۳۸۳۶
۱۷۳۵۰۶ TEYAT ++ ام
نیا ولمع 2-۱-۰
۱۴۶۵۷ TIT e+ ۰۱۳۰۰ ۸-۶9۵۶
2-۰۴۳۸ ۳۳۳۸ WAVER AVOOFY
VAVYTE (1,۷۰ ITF, 1844492
صفحه 8:
ساختار نظام آموزشی
مقطع آموزش ابتدایی,
این مقطع شامل مقطع آموزش پیش دبستانی و ابتدایی است. مهد کودک ویژه
کودکان زیر رده سنی سه سال و پیش دبستانی ویئُه کودکلنی است که وارد سه
الگی شده و در شش سالگی وارد مدارس ابتدایی می گردند. مقطع آموزش
ابتدلیی از کلاس اول شروع و بسته به نظام آموزشی تا کلاس پنجم یا ششم ادامه
مى يابد. سال تحصيلى به دو ترم تقسیم می شود که هر ترم شامل ۱٩ هفته و در
مجموع مدت دو ترم ۳۸ هفته آموزشی در طول سال است. همچنین یک هفته
اضافی (مثلا برای روزهای برفی در چین) هم در نظر گرفته اند و ۱۳ هفته باقیمانده
وییّه تعطیلات است.طی مقطع ابتدایی. دانش آموزان ملزم به گذراندن دروس
نتنوعی نظیر زبان چینی. ریاضیات و مطللب اخلاقی و همچنین ورزش و فعالیتهای
فوق العاده می باشند. گفتنی است که یادگیری زبان خارجی (انگلیسی) طی سال
های آخر این دوره در زمره دروس اختیاری است.
صفحه 9:
ساختار نظام آموزشی
مقطع آموزش متوسطه,
دوره آموزشی لین مقطع ۶ سالبه طول انجامیده وبه دو مقطع آموزش متوسطه و آموزش تکنیکی
و حرفه ای تقسیم می گردد. هریک از لین دوره ها خود شامل دو مرحله آموزشی دوره سه سالة
مقطع مقدملتی متوسطه و دوره سه ساله مقطع تکمیلی متوسطه می باشد که گاهی اوقات در قللب
دوره های ۶ساله و ۳ ساله بطول می انجامد
مقطع مقدملتی متوسطه تا سهیا چهار سال ادلمه یافته و در اکثر موارد مقطع تکمیلی متوسطه ن
شامل یک دوره سه ساله است. سال تحصیلی مقطع مقدماتی متوسطه بر ۳۹ هفته ویک
اضافی مشتمل می گردد. در دوره مقدملتی متوسطه دروس متنوعی نظیر شیمی. ذ
شناسی, تاریخ. جغرافیا و زبان های خارجی ارلئه می گردد. هم چنین دروس تربیت بدنی مورد
تشویق قرار می گیرد. مقطع تکمیلی متوسطه نیز بر۴۰ هفته ویک یا دو هفته اضافی مشتمل می
گردد. طی مقطع تکمیلی متوسطه دانش آموزان دروس تخصصی علمی و علوم انسانی را می
آموزند. داش آموزلنی که از مدارس مقدمانتی متوسطه فارغ التحصیل می گردند از مجوز ورودبه
مراکز متوسطه فنی و حرفه ای برخوردار می گردند.
» زیست
صفحه 10:
ساختار نظام آموزشی
سال تحصیلی دانشگاهی:
شروع کلاسها از ماه
سپتامبر تا ماه ژیتن می
باشد. تعطیلات آموزشی از
اول جولای تا ۳۱ آگوست به
طول مى انجامد.زبان
آموزشی دانشگاه هاى
کشورچینی, انگلیسی و
پرتقالی است
صفحه 11:
ساختار نظام آموزشى
کت 5۳۳۲
مقطع آموزش کاردانی ۱
lees ی انماه لین دوره سه سال می باشد.دانش آموزلنی که به اتمام مقطع تکمیلی متولله رف
Chg d C5 45 ال زنب مو تانق پس از قبیلی در آزمون ورودی به این مقطع وارد شوند ١0١
تخصصی و پلی تکنیک برگزار می گردد.
امقطع (آموزش كارشناسئ
مقطع کارشناسی مشتمل بر یک دوره ۴ ساله آموزشی برای دانشجویان در دانشگاه ها یا دانشکده ها می باشداو
لین در حللی است که مدت زمان تحصیل در دانشکده های پزشکی و برخی از مزسسات پلی تکنیک ۵ باله می
باشد.
متطع آموزشی کارشناسی ارشد
تحصیلات این مقطع از سال ۱۹۷۸ آغاز شده و از سال ۱۹۸۱ به بعد دانشجویان میتوانند پس از کذراندن از دو
ونیم تا سه سال تحصیلی مدرک کارشناسی ارشد دریافت دار
مقطع آموزشی دکتری
دانشنامه دکتری حداقل ظرف مدت زمان سه سال تکمیل می گردد. دانشجویان لین مقطع ملزم به ارلئه رساله
آموزشی در جهت اثبات برخورداری توانلیی انجام ت مستقل و تلاش خلاق و چشمگیری در رشته تحصیلی
١ ab
مربوطه می
صفحه 12:
آموزش عالی آزاد
در سپتامیر ۱۹۹۲ نخستین دانشگاه آزاد کشور
چین در شانگ های افتتاح گردید. از جمله
مهمترین رشته های ارائه شده در این دانشگاه می
توان به علوم کاربردی. کامپیوتره تجارت بين
الملل و حسایداری اشاره نمود.
آموزش عالی کوتاه مدت
دانشکده های مذکور از نقش بسزایی در ارتقاء
سطح علمی کارگران و کشاورزان برخوردار می
باشند.درحال حاضر دوره های آموزش کوتاه مدت
١ ری ار رشن ها شر ادك جيل
خوشنویسی. اقتصاد. معماری. داروسازی؛ هنر و
ورزش های چینی در طول ترم و نیز هنگام
تعطیلات ارائه می گردد.
صفحه 13:
ساختار نظام آموزشى
کت 5۳۳۲
آموزش عالی فنی و حرفه ای
پس از پایان مقطع آموزش متوسطه. مدارس
فنی در سطوح غیر دانشگاهی آموزش هایی
ا ۰ دجسم ud) میداهند که
بر صنایع سبک ونساجی, الکترونیک. موتور
سازی وبازرگانی مشتمل می گردد. دوره
آموزش عللی حرفه ای مدت زمان ۲ سال به
طول انجاميده كه در نهايت به فارغ
التحصیلان دیپلم اعطا مى كردد. در واقع أن
دسته از افرادی که پمن از مراکز آموزش
متوسطه به آموزش فنی-حرفه ای می
پردازند جهت کسب مشاغل خاص آماده می
شوند.
تحقیقات علمی و آموزشی
آموزشهای ارائه شده در دانشگاه های
چین کاملا مطابق برنامه های آموزشی
است که بر کنفرانس؛ Shi tobe
کلاسی, کلاسهای آموزشی و مشاوره
ای مشتمل می گردد. همزمان با آغاز
کلاسیهای درسی آموزش های دیگر
من الله تدزیس اعو شک زدلي
ی تین اعبلی او تفا
اجتماعی نیز ارائه می گردد.
صفحه 14:
بالاترین نمره: ۹۰-۱۰۰
مر ا
پایین ترین نمره: ۰-۵٩
برخی از مقسسات آموزش عللی نیز
از معیار نمره بندی ۵ برای walle
تراك الو ا
أراى امه او
می نمایند؛
صفحه 15:
ساختار نظام آموزشی
نظام ارزیابی تحصیلی.
معیار نمره دهی
معیار نمره دهی در نظام آموزش عالی
کشور چین بر تقسیم بندی ذیل استوار
می باشد:
نظام بنج تابی نظام چهار تایی
8< عللى #عللى
8 <خوب8 خوب
© <متوسط © ضعيف
0 <ضعيفما مردود
۴ <مردود
صفحه 16:
اصول و اهداف آموزشی
۱- ارائه آموزشهای اخلاقسی و تقویست
تواناییهای افراد
۲- افزایش شمار دانشجویان
۳-اصلاح نظام آزمون ورودی دانشگاه ها
۴-انفصال بخشهای خدملتی از دانشگاهها
۵-مراعات نظام شایسستگی معلم
( استخدام معلمین و اساتید بر اساس
شایستگی های علمی آنان)
۶- افزاٍی ش بودجسه آموزش و پرورش
( افزایش سالیانه ادرصدی بودجه مالی
مرکزی آموزش و پرورش)
۷- توسعه و پیشرفت نظام سوسیالیستی
مدرن کشور
۸- رشد اقتصادی کشوربه واسطه تقویت
روحیه کار و افزایش نرخ تولید
-٩ پرورش همه جانبه ابعاد انسانی دانش
آموزان من جمله ابعاد اخلاقی . جسمی و
ذهنی
۰-اجرای سیاست های برابری طلبانه در
دسترسی به فرصتهای آموزشی
صفحه 17:
مدیریت آموزشی
نهادهای مدپربتی
شورای کشوری و دولتهای محلی که اولی در سطح کشور و دیمی در سطح استانها و شهرها فعالیت می
نمایند. عهده دار مسئوولیت اداره آموزش را درکشور چین می باشند.
بخشهای اداری آموزش و پرورش که تحت نظارت شورای کشوری فعالیت دارند. نقش برنامه ريزى .
هماهنگی و نظارت بر افعالیتهای آموزشی را بر عهده دارند . بخشهای اجرلبی نيزکه تحت نظارث
دولتهای محلی فعالیت دارند. عهده دار مسئوولیت اجرای فعالیتها در حوزه غرافیایی خود می باشند:
کمیسیون آموزش کشور (6 ] 5) مهمترین نهادی است که بر نظام آموزشی کشور چین نظارت دارد.
نهاد مذکور به تدوین اصول و قوانین آموزشی و اجرای آنها مبادرت نموده و همچنین با نمایندگان
مدارس خصوصی همکاری می نماید.با وجودیکه) ۶ 5 تاثیر قلبل ملاحظه ای بر مسسات آموزش
عللی می گذارد مسوولیت نظارت و اداره مدارس ابتدلیی و مقدملتی و تکمیلی متوسطه به مقامات
موسسات آموزش عالی نیز بسیار پیچیده است.
صفحه 18:
مدیریت آموزشی
مدیریت موقسسات آموزشی به ۲ دسته به شرح ذب
تقسیم می گردد:
۱- موسساتی که مستقیما نحت نظارت) ] ٩ قرار دارند.
۶ دانشکده و دانشگاه مستقیما توسط ) ] 5 مورد نظارت واقع می گردند. از این تعداد ۲۵ دانشکده
و دانشگاه وابستهبه موْسسات اصلی بوده و کادر اداری برخی از سازمان ها در لین مؤسسات تخصصى
آموزش می بینند.
۲- موسساتی که توسط مقامات محلی اداره می گردند.
تعداد زیادی از دانشکده ها و دانشگاه ها در لین مجموعه قرار مى كيرند كه از ن جمله می توان به
مراکز تربیت معلم و دانشکده های تخصصی که تحت نظارت مستقیم استان ها. شهرها و مناطق
مستقل فعالیت می نمایند اشاره نمود.
۳- موسساتی که تحت نظارت شهر های بزرگ اداره می گردند.
لین مراکز عمسنابه ارلئه برنامه های آموزشی فنی حرفه ای کوناه مدت (طی مدت دو نا سه سال4
مبادرت می نمایند.
صفحه 19:
تکنولوژی آموزشی
تکنولوئی آموزشی از جمله شاخص های مهم مدرن سازی آموزش
کشور چین به شمار می آید. طی ۲۰ سال اخیربا اعمال اصلاحات و
اتخاذ سیاست باز کردن درهابه خارج سران دولت چین توجه عمده
ای بر تکنولویی آموزشی معطوف داشته اند. در لین راستا. تعدادی از
سران کشور به صدور دستوراتی در جهت ارلثه برنامه های آموزش
ماهواره ای و آموزش از راه دور مدرن مبادرت نمودند.
مسوولیت پیشرفت تکنولوژی آموزشیبه عنوان وظیفة مهم در جهت
مدرن سازی آموزش چین تحت رهبری مستقیم وزارت آموزش چین
قرار دارد. تکنولویی آموزشی در كشور جين در ابتدابا ارلئه برنامه
هاى آموزشى كالج سمعى بصرى طى دهة +1417 در دانشكده كشاورزى
دانشگاه 11011800 آغاز گردید.
در سال ۱۹۲۲ از اسلاید و فیلم با توضیحات گفتاری ضبط شده بر
روی نوار جهت عمومی تر کردن روشهای عملی کشت کتان استفاده
گردید.
يس از سال ۱۹۴۹ آموزش سمعی بصری در مدارس مختلف و در کلیه
سطوح گسترش یافت.
صفحه 20:
م۰ & 1 a.
مدیریت تکنولوژی آموزشی
دفتر آموزش سمعي بصری وزارت آموزش بر عملکرد آموزش از راه دور مدرن کشور. تکنولوژی
آموزشی مدارس و آموزش تلویزیونی نظارت می نماید.
دپارتمانهای آموزش وزارتخلنه های مختلف در مجلس ملی نیز عهده دار مسووليت ادارة
تکنولوژی آموزشی در سیستم خود می باشند.
سازمانهای مربوطه دپارتمانهای آموزشی استانها. نواحی خود مختار و شهرها مستقیماً تحت
نظارت دولت مرکزی فعالیت دارند.
مطلیق قانون آموزش جمهوری خلق چین. دولتهای منطقه ای ملزمبه اولوبت قرار دادن آموزش
ماهواره ای و سایر آموزشهای مدرن می باشند.
طی نهمین برنامه پنج ساله. وزارت آموزش به برنامه ریزی آموزش سمعی بصری ملی و تعیین
وظلیف و اهداف لین نوع آموزش مبادرت نمود. مطلبق طرح مذکور. روند گسترش و مدرن سازی
آموزش در دانشگاههای رادیهیی و تلویزیینی سرعت یافته و سطح تکنولوژی آموزشی. کیفیت
برنامه های آموزشی تلویزیونی ارتقاء یا
صفحه 21:
با تشکر از استاد گر امی