صفحه 1:
به نام خدا
سیستم خنک کاری خودرو
صفحه 2:
تهیه کننده: مرت تضی آخوندی
نام دبیر : آقای محمودیه
صفحه 3:
Kis: کاری در موتور دو علت دارد
نگه دلشترچمایلجزلیموتور در دماییکه روغنکاریموثر در آنممکن(91
باشد
۲) نگه دلشترجمایلجزلیم ختلفموتور در کم حدودم خاصربه طوبی
که به ساهنقطعانموتور صدمه نزند
صفحه 4:
انواع سیستم خنک کننده خودرو
الف)دستگاه خنک کننده مستقیم. که كليه دستكاه با هوا خنك مى ©
شود.
ب) دستكاه خنك كننده غير مستقيمء كه كليه دستكاه با آب خنى مى
شودو داراى رادياتور مى باشند
صفحه 5:
در این سیستم. برای خنک کردن موتور از لولهها و مسیرهای تعبیه شده در موتور *
استفاده شده و مایع موردنظر دراین مسیرها گردش و جریان دارد. براثر جریان مایع در
طول مسيره كرماى موثور جذب:قده و موثور خدف مىشود. بعد از إيتكه مان elas
موتور را جذب کرد و از موتور خارج شد. به رادياتور يا مبدل انتقال حرارت وارد شده و
بر اثر دمیدن هوا توسط فن و انتقال كرما به هوای اطراف خنک میشود
صفحه 6:
برخی خودروهای قدیمی و تعداد زیادی از خودروهای مدرن امروزی» مجهز به *
سیستم خنککاری با هوا هستند. بدنه وبلوک موتور با پرههای آلومینیمی پوشیده
شده است تا گرمای سیلندر را به هوای اطراف منتقل کند. فنی بسیار قوی نیز
تعبیه شده که هوا را با سرعت و فشار زياد به سطح این پرهها میدمد ودرنهایت
كرما را به هوای اطراف منتقل میکند
صفحه 7:
صفحه 8:
رادیاتور
لوله ناقل آب
واتر پمپ
فن با پروانه
صفحه 9:
رادیا تور
مخزنی از جنس مس می باشد که با توجه به کانالهای تعبیه شده در 6
آن » وظیفه انتقال حرارت موجود در آب را به عهده دارد بنابراین بایستی
همواره کنترل نمود که سطح آب در مخزن رادیاتور بیش از دو سانتیمتر
بائين تر از دهانه مخزن نباشد
صفحه 10:
دريوص سويايدار تقظة حوس آب رأ يالا
موير دو از داخ كردن عو تور جل وكيرى ع ىكتتد.
در سيسعم يسعه وقتى
موتور گرم شود محون
قخیرء پر میشود
وقتیموتور سوه[ ||"
وه آب ope
ر ادپاتور پرمیگردد
صفحه 11:
انواع رادیاتور
(۳۱۱۱_۲۸۱8۴)فین تیوب
رادیاتور عمودی :در اين نوع رادیاتور جریان سیال خنک کننده از طرف بالا رادیاتور وارد شده بعد از خنک کاری از *
«ناحيه كف ان خارج مى شود
(205010681) كروكيت
رادياتورافقى:در اين نوع رادياتور سيال از جهت عرضى وارد و بعد از عبور شبكه ها به طريق افقى از ان خارج مى شود ٠
صفحه 12:
مايع خنى كارى
خودروها در گسترهای وسیع از دماهای مختلف کار میکنند و به همین دلیل مايع
خنک کاری موجود در موتور آنهاء دماهای مختلفی را شامل میشود
مایع خنک کاری مناسب باید دمای نقطه جوش بالا. دمای نقطه انجماد پایین و
ظرفیت گرمایی بالایی داشته باشد. آب. یکی از مایعهای متداول است که ظرفیت
حرارتی بالایی دارد. اما فاقد نقطه انجماد پایین بوده و به همین دلیل, آب خالس
برای خنک کاری موتور و استفاده در خودرو مایعی مناسب نیست
صفحه 13:
واتر پمپ
این قطعه. پمپ دورانی گریز از مرکز سادهای است که به وسیلهه
تسمه متصل به میللنگ موتور دوران میکند. هنگامی که خودرو
روشن است و موتور کار میکند. واتریمپ مایع خنککننده را در
.مدار خنک کاری به حرکت در میآورد
صفحه 14:
صفحه 15:
برای ثابت نگه داشتن درجه حرارت موتورجهت احتراق در قسمت ه
خروجی سرسیلندر ترموستات قرار میدهند که وظیفه آن یکنواخت نگه
داشتن درجه حرارت موتور می شود ترموستا ت در موقع سرد بودن
.خودرو بسته می با شد
صفحه 16:
Thermostat
4
صفحه 17:
فن
اين قطعه نيز همانند ترموستات. وظيفه ثابت نكه داشتن و كنترل دماى موتور را برعهده دارد.
فنها عموما توسط حسكرهاى دمايى يا كامييوتر موتور كنترل مىشوند. آنها هنكامى فعال
میشوند که دمای مایع خنک کننده از دمای مناسب از قبل تعیینشده بیشتر شود و زمانی که
al clo. خنک کننده کاهش یابد و به زیر دمای تعیین شده برسد. خاموش میشوند
صفحه 18:
سپاس از صبر و شکیبایی شماه