صفحه 1:
صفحه 2:
ors
Se
سيستم راداندازى يوه ایستگاه پمپاز با چهارموتور
صفحه 3:
سستم راه اندازی یک تلمبه خانه (ایستگاه
پمپاز) با چهار موتور به شرح زیر میباشد:
تغذيه تلمبه خانه بوسيله دو خط مجزاى 20
۷ ورودی از برق منطقهای به داخل پست
پاساز انجام میگردد این پست متشکل از
تعدادی سلول تابلویی جهت اندازهگیری
توانهای اکتیو و راکتیو و سوئیچینگ سیستم
میباشد. برق خروجی پست پاساژ توسط دو
SS سکسیونر برای انتقال به اتاق 20 KV 9
||
ره برق مصرفی 400 ولت —
صفحه 4:
صفحه 5:
1 اتاق 16۷20 متشکل از چهار سلول میباشد.
(a سلولاولیب عنوانک وپلینگ برق ورودیاز
يستياساز را بر رویشینم اصلی20 1۷
قرار معوهد. این سلول مجهز يه دزنكتور
گازی9۳6(شکل2) جهتقطع و وصلکردن
overcurrent & earth sibla> al, 5 9,—
۲ جهتحفاظتسیستم ورودی 16۷20 از
جریارهایاتصا(کوتاهم فاز بم فاز و فاز بم
2 ومين مي اشد که در ادلمم بحندرمورد لین
صفحه 6:
شکل(۲)
۰
6
صفحه 7:
سه سلول دیگربعنوان خروجی جهت تغذیه
ترانسفورماتورهای قدرت (KV6.6 / KV20)
درنظر گرفته شدهاند این سلولها نیز مجهز به
دژنکتور گازی 6 جهت قطع و وصل مدارات
کرت و رلههای حفاظتی 6۳۳ جهت ها
ورودی ترانسها میباشند. با وصل هریک از این
دژنکتور سلولهای خروجی, ترانسفورماتور قدرت
مربوطه نیز برقرار میشود لذا خروجی مجزا
توسط اینسلول وارد اتاقهای ترانسفورماتورها
میگردد.
اناقها سه دستگاه ترانسفورماتور “ee
صفحه 8:
خروجی این ترانسفورماتورها وارد اتاق 6.6 KV
میگردند در این اناق تعداد 9 تابلو سلولی میباشد
که شرح کار هر کدام به صورت زیر است:
سه سلول بعنوان ورودی» ولتاژ 6.6 1۷ ثانویه
ترانسفورماتورها را به شینه اصلی 6.6 16۷ ارتباط
میدهند این سلولها نیز مجهز به دژنکتور گازی
6 و رله حفاظتی 0۷61۷1۲6۵101 میباشد با وصل
دژنکتور مربوطه ولتاژ 6.6 16۷ بر روی باس اصلی
منتقل میگردد.
چهار سلول نیز به عنوان خروجی جهت تغذیه چهار
بر به صورت مجزا و کاملاً جدا از هم مورد
صفحه 9:
یک سلول دیگر بعنوان سلول اندازهگیر؛ ولتاژ باس
اصلی 6.6 16۷ را نشان میدهد و یک سلول دیگر
نیز جهت تغذیه ترانسفورماتور کمکی برای مصارف
عمومی مورداستفاده قرار میگیرد.
با وصل دژنکتور هریک از سلول های ورودی» برق
6 1۷ از طرف ثانویه ترانسفورماتورها بر روی
شینه اصلی 6.6 16۷ قرار میگیرد لذا می توان هر
سه ترانسفورماتور را به صورت موازی وارد مدار
نمود ولی باتوجه به عدم نیاز به توان بالاتر از دو
۳ ترانس استفاده میشود و یک ترانس به عنوان
9353 9 خارج از مدار میباشد.
صفحه 10:
خروجی این ترانس فورماتور(۷00/16.6) به
فیدر ورودی تابلوی MCC (مرکز کنترل
موتورها)که شامل مدارات فرمان موتورها و
مصارف داخلی ایستگاهها از قبیل روشنایی
میباشد متصل میگردد.
باتوجه به نیاز مدارات کنترل و مخابراتی به ولتاژ
0 سیستم مجزا جهت تهیه ولتاژ 48 و 24 وجود
دارد.
مورد استفاده از ولتاز 48 و 24 ولت در خطوط
تغذیه مدارات فرمان حفاظت, اندازه گیری و غیره
صفحه 11:
جهت وجود سیستم مانیتورینگ و نیاز به برق
0 بدون وقفه در هر تلمبهخانه از یک ۳5 ]از
orlaiwlonline gos شده است.
باتوجه به توان بالای موتورها و جذب توان راکتیو
زیاد و نیاز به اصلاح ضریب قدرت تلمبهخانهها از
تابلوهای خازنی استفاده گردیده است.
خازنها از نوع فشار متوسط 6.6 1۷ بوده و
باتوجه به قدرت هر موتور بصورت یک بانک خازنی
7 مجزا برای هر موتور ساخته شدهاند.
aia GL 5» 1 با موتور بطور مورای مس
فیدر موتوری ۱
صفحه 12:
نصب و راهاندازی الکتروموتورهای فشار قوی و راههای حفاظت از آن:
برای نصب موتور فشارقوی باید شرایطی درنظر
گرفته شود تا کلیه عوامل موثر در بهبود عملکرد در
حالت کارکرد دائمی تامین شود. موتور باید در
مکانی نصب شود که امکان دسترسی آسان برای
انجام بازدید تعمیرات و مانیتورینگ وجود داشته
باشد. موتور باید از شرایط حفاظتی و ایمنی کافی
در برابر رطوبت مواد خورنده» مواد قابل احتراق و
اشتعال, بخار» انواع گازهاء گردوغبار و غیره که در
استانداردها قید شده است برخوردار باشد که چندی
صفحه 13:
126: ۱۳5/911-0 510 17
0۵ 2040 ۷ Freq: SOHZ
W 20.86
tator: 6600 ۷ | ٩۱۵۱: 215 ۸
Rotor: 1940 ۷ | Rotor, 530 ۸
| insulation: F | Duty: St ic: 616 |: 55
nl
Altitude: 1700 m
IEC/EN 60034-1 2010) C4 2016 Weight:12050kq
m45 Sobzevar-Esforayen RD,Scbzevar,Knorasan Razodi Iran
198 Made in LRIRAN ©
صفحه 14:
1-توان(قدرت) موتور 2040 1 می باشد
2-ضریب قدرت موتور(6005)برابر 0/86 می باشد
که هر چه به یک نزدیکتر باشد موتور به ازای جریان
کمتر کار بیشتری انجام می دهد.
3-فرکانس موتور برابر 50 هرتز می باشد.
4-ولتاز اعمال شده به استاتور برابر 6600 ولت
است..
5- ولتاز اعمال شده به روتور برابر 1940 ولت
است..
6-جریان استاتور برابر 215 آمپر است که رله روی
2 این جریان تنظیم می گردد.
صفحه 15:
0-کلاس حفاظتی برابر 55 است که رقم اول از
سمت راست نشان دهنده که موتور در برابر رطوبت
و آب نفوذناپذیر و رقم دوم نشان دهنده نفوذ
نایذیری در برابر اجسام سخت می باشد.
1-وضعیت نصب موتور به صورت افقی (:3) می
باشد و در صورتی که با حرف (۷) نشان داده شده
بود نصب به صورت عمودی می باشد.
علاوه بر رعایت کردن موارد ذکر شده بر روی پلاک
موتور می توان از رلههای حفاظتی استفاده نمود
که به اختصار به عملکرد اين رلهها میپردازيم.
-حفاظت تجهيزات و دستكاههاى سيستم كدر در
صفحه 16:
رله به دستگاهی گفته میشود که در اثر کمیت
الکتریکی مانند ولت و جریان و يا کمیت فیزیکی
مثل درجه حرارت و حرکت روغن به وسیله رله
بوخهلس در ترانس تحریک شده و باعث به کار
افتادن دستگاههای دیگر و نهایتاً قطع مدار a:
وسیلهی کلید قدرت يا دژنکنور میگردد.
اولین و ساده ترین نوع حفاظت باتوجه به اينكه
اين موتورها از نوع اسليب رينكى و براش ليفتر
مى باشد استفاده از رله Proximity Switch
- امو اشد كه به اختضار به توضيح عملكرد اين رله در
قارت موتور مىيردازيم
صفحه 17:
در هنگام استارت موتور ابتدا استارتر از نوع پلهای
مقاومتی وارد مدار میشود که از پله اول موتور
شروع بکار کرده وازپله دوم تا پله هشتم یک به یک
کنتاکتورها وارد مدار شده و در يله نهم شه
كنتاكتور آخر باهم سرى میشوند و موتور نیز به
دور نامی خود رسیده اسلیپ رینگ به رینگهای
انتهای روتور چسبیده و زغالها توسط بازوى براش
لیفتر از روی رینگها بلند شده» استارتر از مدار
خارج شده و موتور به کار خود ادامه خواهد داد. اگر
در هنگام این عملکرد موتور اسلیپ رینگ به
sla Sus Zs انتهای روتور نچسبد سنسور چشمی
صفحه 18:
این سنسور چشمی دارای سه رشته سیم میباشد
که دو رشته سیم آن مربوط مثبت و منفی 24 و یک
رشته سیم نیز ولتاژ منفی را هنگام قرار گرفتن
اسلیپ رینگ روبروی این سور نی به رله
صفحه 19:
صفحه 20:
صفحه 21:
سه نوع رله كه بيشترين نوع حفاظت از موتور را
انجام میدهند عبارتند از؛
under voltage. overcurrent. motor al,
عملکرد و نحوه w که به اختصار ۲
قرارگیری آنها در سیستم میپردازيم.
:overcurrent 4,
حفاظت جریان زیاد به طور طبیعی قدیمیترین
سیستم حفاظتی است, حفاظت جریان زیاد نباید با
— حفاظت اضافه بار (1020 0۲۵۲) اشتباه شود در
ححتَاظت اضافه بار به طور معمول از رلههایی
۰ کم زمان عملکرد teal ۳ 9
صفحه 22:
رله حفاظت جریان زیاد دارای ویژگیهای زیر است:
1) رله های جریان زیاد ارزانترین و ساده oi
حفاظت برای سیستم هستند.
2) هرگاه تغییری در سیستم رخ دهد لازم است
تنظیم رلهها تغییر کند.
3) زمان های عملکرد به طور کلی بزرگ باشد.
اين al, موقعی عمل خواهد کرد که جریان عبوری
از آن بيش از مقدار جريان تنظيمى (,,]) باشد اگر
...1-1 باشد رله در آستانه عملكرد است و اگر جریان
2-7 رله كمتر از جريان تنظيمى بابك 1 1۳
i
سا A
صفحه 23:
صفحه 24:
رله آندرولتاز(7015206 0۵06۲): این رله برروی
تابلوی الکتروموتورها قرار گرفته و زمانی که افت
ولتاژ محسوسی در سیستم مشاهده گردید این رله
با فرمان به دزنکتور باعث قطع سیستم(تیریپ
موتور) میگردد. نحوه تنظیم این رله به گونهای
است که همانگونه که در شکل زیر مشاهده میکنید
دارای چهار »5616 میباشد سه ]56160 برای aw
فاز و یک ٩61601] برای زمان برحسب انیه است که
اگر این افت ولتاژ بیشتر از زمان تعیین شده طول
کشید رله عمل کند مقدار افت ولتاژ aw sly»
٩ 2 به گونهای تنظیم میگردد که مثلاً اگر روی
صفحه 25:
صفحه 26:
"') رله موقور يروتكشن s(Mmotor protection)
اين رله داراى حفاظتهای زیادی است که
هنگامی که موتور به دلیل خطای سیستمی
تیریپ داد عددی بر روی نمایشگر آن نمایش داده
میشود که این عدد بیانگر خطای رخ داده در
سیستم است که این اعداد به تفکیک در جدول
زیر قابل مشاهده میباشد.
صفحه 27:
0 0 ۱۷۸۷ 0
ae vs (46)-(48)- (50)-(61N)-(51LR)-(37)
FAL
Pod
1 a Ee
۲! ee
سس سس
1 1
el oa با
1
سل
©
do ate wie on 2548 2/2
te ty ae 272
صفحه 28:
صفحه 29:
فحوه قرارگیری 77) و ۳1 و چگونگی عملکرد آنها طبق مدار فرمان:
:CT
CT ها دو نوعند:
'1:) حفاظتئ كار حفاظترالنجام میدهند و رله ها
بع 1)حفا ظتی وصلمیش وند.
1 نمایشی با نمونه گیریاز جریانباعنمی
شوند جریانبا-لابر روینمایشگر قابلنمايیش
ee
2) ۳1: با نمونه گیری از ولتاژ باعث نمایش ولتاژ
Ie se
صفحه 30:
صفحه 31:
نحوه قرار گیری رله موتور پروتکشن در مدار فرمان:
al, موتور پروتکشن که با 21 نمایش داده شده
است همانگونه در شکل زیر(مدار فرمان1)
مشاهده می نمایید بعد از پست های حفاظتی قرار
گرفته است که بین 0۲ و رله تعدادی فیوز نیز
قرار دارد.
رله موتور پروتکشن باتوجه به شکل خطا را
al, as ll, ol Geen :1۳ اعمال نموده رله 11۳
نیز آن را به رله یک انتقال داده و رله ی نیز با
ط نرمالی کلوز بودن (. )و1 دستور Se
صفحه 32:
صفحه 33:
صفحه 34:
re
صفحه 35:
رله اندر ولناژ (۷۵۱۵96()31 ۷۳06۲) نیز با توجه
به شکل(مدار فرمان4) با تشخیص افت ولتاز آن را
به رله ر116 اعمال نموده و رله 116 نیز این خطا را
به ,1 که یک رله کمکی برای 116 میباشد
اعمال نموده و با شرط قبلی یعنی ).۱ بودن م1۳
رله :1161 تحريك شده و باعث قطع دژنکتور
۲ بنابراين اين نوع حفاظت Peels:
است چون افزایش ولتاژ باعث از بين رفتن
استقامت عایقی و همچنین باعث افزایش گشتاور
صفحه 36:
صفحه 37:
صفحه 38:
صفحه 39:
overcurrent (g15) al, این رله نیز اضافه جریان
را به رله ,216 و ,21 اعمال کرده این رله خطای
تشخیص داده شده را به :21 اعمال کرده و درنتیجه
صفحه 40:
تفاوت دژنکتور ترانس و موتور
تلور ار رت در رال بت رت
رزرو می باشد ولی در دژنکتور موتور برای
کنتاکتورهای با و بیع استفاده شده است که
جهت اتصال رله آندرولتاژ و موتور پروتکشن
استفاده شده است.
صفحه 41:
صفحه 42:
صفحه 43:
:Offline » UPS. Online ola
برق شهر (برق ۸6) پس از ورود UPS, Online 5>
10 به ۳5[] به رکتیفار رفته و تبدیل به برق
L, Sharger میشود و توان موردنیاز 1۳۷۵۲۲۵۲ و
10 تامین مینماید سپس قسمت 10۷۵۲۲۵۲ برق
موجود را تبدیل به برق »۸ نموده و پس از فیلتر
كردن به خروجى 1125 انتقال میدهد که بدین
و برق خروجی از )
Fea! اند
1 رق نوسط ركتيفاير از ‘AC به 06 و مجدداً
2 توسط youl !7 ©2 به 86 تبديل رد
صفحه 44:
3( استفاده از آن برای توانهای بالا و سه فاز
4( برای مکان های حساس مانند شبکههای بزرگ
رایانهای, لوازم حساس پزشکی و... استفاده
میشوند.
5)استفاده در مکانهایی که برق شهر دائماً قطع
میشود.
در 00111126 :1125 مصرف کنندهها از مسیر ۲ظ
255 انرژی دریافت میکنند(برق شهر ورودی
مستقیماً به مصرف کنندهها وصل است) و اگر
a By pass jw. هر دلیلی قطع شود
صفحه 45:
نکاتی درمورد دژنکتورها:
1)وجود مقره در دژنکتور برای جلوگیری از ایجاد
قوس الکتریکی هنگام استارت موتور با استفاده
از كاز 516 يا خلا
2)فشار كاز داخل مقره بايد 3/7 بار (823) (در
slo 20 )) باشد و درصورتىكه اين فشار كمتر
از 3/7 باشد ممکن است باعث ایجاد انفجار گردد.
3)اینترلای که در زیر دژنکتور قرار گرفته باعث
میشود در صورتیکه در حالت نست دزنكتور
وصل شده و قطع نگردیده است هنگام ورود به
7 داخل تابلو توسط اینترلاک قطع گردد.
: فا اهمی تیغهها باید زیر 100[] باشد.
Sree ۱
SS
صفحه 46:
تشریح مدار فرمان دژنکتور:
صفحه 47:
صفحه 48:
* برق ورودی 48 ولت DC میباشد برق +4800
وارد کلید مینیاتوری 105 شده و از 105 وارد
موتور دژنکتور میگردد همچنین +4810 وارد کلید
8 شده که با فشار شستی عمل وصل دزنکتور
توسط تیغه ۱-0 رله م,1 انجام میگیرد و توسط
تيغه ۲-0 رله ,,>11 نیز عمل قطع دژنکتور انجام
میپذیرد.
8 ترمینالهای شماره 60 و ۸59 62 و 61 نیز
هنگامیکه صفحه پنج ستون دو رو نگاه کنیم
میبينيم برای چراغ سنیگال استفاده شدهاند که
— میتوان تشخیص داد دژنکتور قطع يا وصل
باشد.
صفحه 49: