صفحه 1:
INJECTOR SYSTEMS
صفحه 2:
صفحه 3:
سوخت رسانی فهرست
آتزکتوری
اول: آشنایی با پدیده هاي موتور
۱
ae
Dentonation, Pre-ignition: 9l >! ,> sgllol Jolgs -
کات لیگ
ا 0 00
و
ب [ 0111 000
Borers oie ل ا ا ا ا 0
000070
oli ۱ آلاینده Breer eee
- عدد اکتان
Sires 8) ge roe pee roe Pera be moeerta
- سيستمهاي تركيب هوا و سوخت
- حالات باشش 77
رت
صفحه 4:
سوخت رسانی فهرست
اتزکتوري
سوم: معرفي
اجزاء
- اجزاء سیسم
- نمودار عملکرد كلي
ane rae ار
wlaleis ply -3 ey ۲ am ECU
ee ae آهوتور پله اي دریچه ي
Sn SLC Et ce! 4
سنسور دور موتور ریل سوحت ل
رحوة Pees ry ee Ca OG يتأنسيومتر
٩ ی رله دوبل
1 مخزن کنیستر سوئیج اينرسي
رس om 022 لامپ عیب يابي
ار و ی Per ert non yer)
ا و (معرقي اجزاء و انواع آن)
سنسور اكسيزن كا
سنسور سرعت خودرو
JS CL. Tee
صفحه 5:
سوخت رساني ههه رسعت
9 oe)
چهارم: پالایش آلاینده هاي
يك
مبدلهاي كاتاليزوري(نحوه كاركرة)
ل لت
نكات مربوط به نكهداري و تعويض
و
i Cem
صفحه 6:
فصل اول: اشنابى .با
Bere eed
عرحلة جوم تراكم ١ مرحلة ول :مکش
د مد
a Pe
صفحه 7:
Juo9 دوم
تركيب هوا و
صفحه 8:
Rey et eee pes |
- بارافينهاء مانند اكتان لاي مفودعتن مود هو
Peis ce cove Pan er كت ذا : مغلوط رقيق (سوخت (ti
- ترکیبات آروماتيك مانند بترل ۴۰۲۱۰
صفحه 9:
ال فصل دوم: تركيب هوا
اتزكتورق و صبوخت
5 هوا و سوخت بر روي آلابنده هاي
خروجي موتور
00000 ا ل NO, «HC
بنزينيمرياشد
ی رش تا سارت
كه غلظتيكدرصد آزدر هوايت نفسو لنسازياعث|
خفگيميشود.
CO; HC; NOx wm ast
Eerie Te No) reg ret eee Devt eran
كه به صورتبووينزينخام از موتور به
۳
لع لا گازیب یی و و بیرنگميی اشد که
ل ل ا
طلا دار Son ل 7 0
اكتان 100).: ولي هبتان نرمال (5ا!ر©) مقاومت خوبي در برابر خودسوزي
(eS Sg SO) os
صفحه 10:
<li OO فصل دوم: ترکیب هوا
اتزکتوري STs
"نسبت هوا و سوخت در شرایط مختلف کارکرد موتور
6 و در هواي سرد و فاز گرم کردن موتور
كاركرد موتور در حالت نيمه بار و دورهاي مياني
ام
۳۳ ||. Se Cs
Declaration) .8:. clus oI کارکرد موتور در
(Fuel Cut-off
سرعت هاي بسيار بالاي مونتور ))-( CON (Terai a
(Cut-off
10
صفحه 11:
ددر 7 اي
res نقطه اي Tate (Medina
اعن ؟ irect تنيلك اتلك
۳۷ ات
injection اه کیت را
injection :
11
صفحه 12:
Of
۳
a
1
سوپاپ ورودی باز
تزریق
seh
صفحه 13:
سوحت روباری فصل دوم: ترکیب هوا
sre و سوخت
osogw Sleoimuw shljo
Sree ery ae Pine oan
2- كاهش مصرف سوخت
cuLls -3 استارت cit wer ieee ال ا
عملیات گرم شدن موتور
۱ Ser aL ey iat
راحت 9 aug منیفولد ورودي هواء Ao pers
۲۲ 1 eS
13
صفحه 14:
14
صفحه 15:
صفحه 16:
Pe peer Pere ee)
slot
Electronic Control Unit (E.C.U.) ل الكترونيكي
2- محاسبه زمان جرقه زني
3- كنترل عملكردء كنترل كننده هاي
صفحه 17:
01
pansies تعداد پایه | کانکتور
سمند و پژو پارس
سمند» پژو پارس و پژو 405
پژو 10
پیکان
Hom: SAGEM 82000-35 | پژو 206 تیپ یک NONMUX
7 :۳ پوو 206 تیپ دو وسه MUN
iow | SAGEM S2000-10 بزو بارس و بزو 405 با يونيت فن
SAGEM $20000-101LC | سمنده بِرُو بارس» بِرُو 405 بدون يونيت فن
۸۱ | پیکان و پژو 110
0561115744 | پژو 206 تیب پنج و شش
SD 93: | BOSCH ME 7.45 206
03 | پژو پارس ELX
130 پیکان وانت و پژو ‘SIEMENS.
ee Sere a با روشی نودن اتومبیل هیچگاه
کانکتور لا86 را جدا ننمایید. 79
صفحه 18:
OE ns oe ee
اترکتوزی اجزاء
بخش اول
سنسورها
صفحه 19:
Pe peer Pere ee) lin
اترکتوری اجزاء
سنسور دور موتور يا موقعيت ميل لنكّ (660م5 ع وأومع
|
00-700 Ox PA'S WN mn oll)
فمايد:
1- محاسبه را سح
2-مجاسیه دور ۳
3- تنظيم دور آراء
1
محل قراركيري اين سنسور برروي يوسته كلاج مقابل فلايويل
no ال ا ا ل mM o92>
0
19
صفحه 20:
Why |
IN,
1 “iN
5207 NA NAN اا I NNN
i
|
صفحه 21:
Pe peer Pere ee)
on ae
اترکتوری اجزاء
دا Camshaft Position) slow Jiro
(Sensor
لاع5 از اطلاعاتاينيسنسور برايموارد زير استفادم
نماید: 5
2- شناسايي سپلندرها رای و
رنگ سوکت
2- شناسايي و محاسبه زمان دقیق پاشش براي هر آبي
ا ا ا تعداد پایه: 3
9000 Igil 52 pad GLizl oS ula jaihw الات 3
۳۳
Ea A id PIES) BYE eae Pier ee reared Cnt) ine] Perera 9
تم 0
۳ ار در On ee oe
صفحه 22:
|
اجزاء
35
اثر هال :
لا شکل مقهومی سنسور
۶ جكالى شار ميدان مفناطيسى
ob Me Si ISH) oa fad Ho Sts: هال ,1 جریان منبع تغدیه 6 ولاز ها[
١ دثداتة يا ca
۲ آهن بای دایعی و ماده رساناى مقناطيسى
۳ 1 اثرهال فاص هوایی
صفحه 23:
وخ ۱ فصل سوم: معرفي
Sey اجزاء
سنسور موقعيت دريجه كاز («هأغزوهم مالغ أمءط
g اللاي
rE ا alt]
نماید:
رگ سوکت زسفید یا
EP een ee | سح«
پایه: 3
الل ب ار را دا
باز)
ا اا الل 0
مثبت» شتابگيري منفي و ...)
محل قراركيري اين سنسور برروي دريجه كاز مي باشد. محور
Ce a ree و Re
sib ols eg]
23
صفحه 24:
ك١ 2 012501 ال ين لتكلا
(Sensor
وتا ستجش. Ro ,,1/ جاروبکهای مقاومت یک و دود ! محور دریچه کاز, امسیر مقاومت یک ۳ هسیر مقاومت دود
,/ .1 مقومتهای تنظیم کننده. | دريجه كاز. ۴ بازوی جارویک همره با جارویک. ۵ اتصالات الکتریکی
صفحه 25:
نم موی vib فصل سوم: معرفي
زر ۳ اجزاء
سنسور ضربه (561501 عاع1)20)
لا8 از اطلاعاتاء 5 1 0
eel د ee
1- تنظیم صحیح آوانس جرقه
2- جلوگيري از ایجاد پدیده ي کوبش در
محل قرارگيري این سنسور بین سیلنا
مي باشد
صفحه 26:
محلهای تصب سنسورهای ضربه اسنسوز ضرية
۱ ۱ سنسور ضربه بین سیلندرها:
(Sensor شب ی کرد
+ le
شده فثار داخل سیلندر
۴ اما در صورت استفاده از دو سور آثها را ين
سیلندرهای او ۲و سيلندرهاى ؟ و4 مستقر
5
OO Olt
ای دوم و سوم
۱ جرم لوزنده ۲۰ جرم بدنه(ماکن)
سراميكك بيزوالكتريكك 4 انصالات
abe
اى خروجى سنمور
f°
> سیگنال تولیدی سنسور
پدون ضربه
صفحه 27:
فصل سوم: Pe
oi ae
رز جزاء
7 9 مایع خنک Lae موتور Coolant)
(Temperature Sensor
لا©5 از اطلاعاتلينيسنسور بر!وموارد زير 1
نماید:
۱۳ Say
2 تشخيص حالتهاي موتور اعم از استارت سردء استعارك يأيم: -1
و
el> 52 paige JpiiS -2 |
رسيدن موتور به دماي نرمال كاري (80 96)
3- كزارش دماي موتور به نشان دهنده هاي يشت آما
ees eT P| ون ري
Cee pres ee ee aCe ل
a 7 Cero emer ee ey
صفحه 28:
4.10 Ka
لعتسم]
[voc [saxo |
[rao € [292.0 —|
اتصال الکتریکی
28
صفحه 29:
۳ 7
at Bie إر بره aa
Bree per oe rere) peo re ree
سوخت
رنگ سوکت: مشكي
2- بررسي عملكرد و راندمان مبدل كاتاليزوري تعداد بايه: 4
محل قرارگيري این سنسور بر روي منیفولد کاز
خروجي از موتور بر
re رس ار ی
از مبدل كاتاليزوري نصب مي gw
29
صفحه 30:
ee er eee) oi aa
اتركتورق ل
(Oxygen Sensor) yj. ور
۱ پوشتی سرامیکی, ۲ الکترودها. ۳ انصالات.
۴ اتصالات محفظه. 0 لوله اكزوز
۶ پوشش محافظ سرامیکی (متخلغل).
۷ کازهای خروجی. ۸ هوای اتمسغر. ۱1 ولا
| محفظه سنسور: ۲ لوله محافظ سرامیکی, ۳ سیم رابط. ۴ لوله محافظ شیارد
عنصر كرمكن. 4 اتصالات موجداربرای عنصر کرمکن,۱۰واشر فتری:
۲
صفحه 31:
lb CO فصل سوم: معرفي
اترکتوری اجزاء
إر ا سرعت >9529 Vehicle Speed)
(Sensor
لاع از اطلاعاتلینسنسور برایموارد زیر استفا 9
Tox 9
الا ااال الل peel cas Soy
اراك سوك
2- م ا ل اا 00000
3- وضعيت موتور و خودرو را از نظر بار موتور» سرعت و ...
ل ل
ی ل رو م ل 2
ار ا
3
صفحه 32:
صفحه 33:
صفحه 34:
نم موی vib فصل سوم: معرفي
زر ۳ اجزاء
١ 1 ۱
8 8 eee cme aad a
5 |
2- اندازه گيري میزان جرم هواي ورودي به موتور
3 تعداد پایه: fos oP Pee ee Cone) pee)
محل قرارگيري این سنسور در خودروهاي پژو 206 , پیکان و
بزو 80
بر روي منیفولد هواي ورودي به موئور و در خودروهاي پژو
5 سمند و برد ۳۳
روي سيني فن جلوي خودرو است كه خلاء منيفو
شيلنى رابط به ان وصل مي كردد.
صفحه 35:
« Piezoresistive gla jpuie
, دیافراگم اصلی
محفظه قشار مرجع ٠
زیربنای سرامیکی . م : فشا
mo
واجم
صفحه 36:
0 nl ene eee
اترکتوری اجزاء
Air Temperature)
( Sensor
Ge
بح
2 ۱
tub
-محاسبه ي دقيق دبي جرمي هواي ۳ 5
ل ا ا ل 00
مي باشد.
ولي در برخي خودروها با سنسور فشار هواي منيفولد به
صورت 8
مجتمع بوده و بر روي منیفولد نصب مي گردد.
36
صفحه 37:
لع 420
لش
fee
لعها
لش
[se 9
pase 2
سا |
1251| ع ]|
0۱|
۱ اتصال الکتریکی
۲ محفظه
۳ مقاومت 10۲6
37
صفحه 38:
Bey es ne
اتركتورق ام
بخش دوم
iro) (3 ero erm | gue ees 01000
1- سيستم سوخت رساني
(Fuel Supply System)
38
صفحه 39:
eT eo)
ي سولحف رساني (باتوجه به محل
(soe ee Seo
سوخت رسانی
١ باكك پنزین ۲۰ پمب بنزين برقى 'فيلتر بنزين 4 ريل سوخت ۵ انزکتورهای پنزین
رعلانورفثار سوخت
۲
صفحه 40:
ee er eee)
Borger) ee
نم سوخت رساني
| پاک پنزین ۰ ۲ پمپ پنزین برقی ۰ ۳ فيلتر بنزين ؛ ريل سوخت ه انؤكتورهاى بنزين
7 رعلاتور فشار سوخت
20 تا
2 مم
/ 0
۱ yu
صفحه 41:
إيعب الكتريكى سوخت (دو مرحله اى):
مجرای ورودی سوخت. ۰ ۲ پروانه .۳ مرحلهاول مکش یمب(کانال جابی پمپ) ۶ مرحلهاصلی (بمپ غلتکی) . بدنه پمپ
الكتريكى ۷ شیر یک طرفه : ۸مجرای خروجى بمب
صفحه 42:
١ المان عا
صفحه 43:
اجزاء
fos سوخت رسانی بات کتورهای تغذيه شوفده از كنار:
۱ مجرای ورودی سوخت ۲ انزکتور ۳ اتصال الکتریکی انزکتور ۶ رکلاتور فشار سوخت |
صفحه 44:
اجزاء
نار سوخت:
به متیغولد ورودی ۲ فتر ۳ تکهدارنده سوپاب|
كم سوباب ١ ورودى سوخت
سوخت
صفحه 45:
| es on,
اترکتوری اجزاء
(Injectors) le,
این قطعه داراي یک سوکت دو پایه مي باشد.
Jago aly jl ely 12 canis jlly :2 wl,
پایه 1: اتصال بدنه (منفي) از طریق ICU
۱ Ser eee Se kore] oe
45
صفحه 46:
۱
صفحه 47:
الکوهای پاشش سوخت و روشهای سنجش مقدار آن:
| باش مخروطى با سئجش توس تداز يليه شح بوذت
۳ باشش اسوانه ای چند ش توسط قطر سوراخ اریفیس
۶ پاشش استوانه ای دوگانه با توسط قطر سوراخ اریفیسر
صفحه 48:
ee er eee)
اجزاء
صفحه 49:
نم موی vib فصل سوم: معرفي
زر ۳ اجزاء
8 »9 ت0۱
(Valve
اين قطعه داراي یک سوکت دوپایه مي باشد.
پایه 1: ولتاژ مثبت 12 ولت از رله دوبل
jl (.ntio) aia, JLail :2 ab دا
محل قرارگيري این قطعه در نزديكي محل
مخزن کنیستر ۳۳۱۱
صفحه 50:
oe | كنيسقوة
| ورودی و خروجی شیر شیر یک طرفه
۳ فنر برکی ؟ المان آب بند ۵ هسته آهنی سلنوید|
تلیمتگاه المان آب يند ۷ سیم پیج سلتوبيد
كتتول الايندد هاى تبخيرى از باكك خودرو:
ورودی از بهمخزن کنستر JW JUST ؟ هواى اتصفر 6 شير برقى كنيستر © خروجى به منيفولد هوا
1 دريجه ANGIE اخلاف فثار بین فثار هوای متیشولد :1 و Pv pat lg AEB
صفحه 51:
سوحت فصل سوم: معرفي
اتركتورق اجزاء
بش دوم
عملكرها و 25 آنا سيستم
(Ignition System)
صفحه 52:
را
oni
Beth cl hs ete ke Ae ee
پایه 4: وصل به مثبت یک خازن 22/0 میکروفاراد
محل قرارگيري این قطعه برروي سرسیلندر و در محل دلکو در
oS a
27
صفحه 53:
أ كويل تكى:
| محل اتصال سوكت 7 هسته مغناطيسى
؟ سيم بيج اوليه 4 سيم بيج ثانويه
أكويل دوبل: © ترمينال ولتاز بالابا اتصال فنرى + شمع
۱ محل اتصال سوکت ۲ هسته مغناطیسی
۳۲ سیم پیج Wal سیم پیج انویه
ه محل اتصال وایرها
صفحه 54:
Spee tpg es on.
ا اجزاء
(Coil) 8
صفحه 55:
| محل اتصال وایر |
ALD, el Set
۸ الکنرود جابی (متصل بهپدنه)
صفحه 56:
نم موی vib فصل سوم: معرفي
زر ۳ اجزاء
۳ 7 oe PEPE
قدرت جرقه مي باشد و
او ee
530 ان بين jd و شمع مي باشد.
د EL 9 :}9 206
وایرها حذف کر ۱۳
56
صفحه 57:
0 ees on,
sljol اترکتوزي
بخش دوم
3- 7۳۱ متعلقات 57
صفحه 58:
Ben Pan peney Fee pera ts Pe ل
فرمانميدهد:
- کنترل دور درجاي 7
Bere eee) ee] gee sol eee erry
مانند فعال ساختن کمپرسور کولر یا پمپ
فرمان هیدرولیک و ..
- جلوگيري از بسته شدن ناگهاني مسیر هواي
L il @Sl yissloy po 300 rr er)
از روي يدال
صفحه 59:
اجزاء
اين قطعه از يك المان كرمكن الكتريكي
تشكيل كرديده است كه وظيفه آن كرم
کردن محفظه دریچه ي گاز در هواي سرد و
rir peered اا 1
see a pt esi Sea
pe Oe RCS eee gee)
که پایه یک آن متصل به تغذیه 12
ولت از رله دوبل و پایه ي 2 اتصال
ال 1
محل قرار گيري گرمکن دریچه
ي كَاذَ روي محفظه ي دريجه ي
59
صفحه 60:
نم موی vib فصل سوم: معرفي
زر ۳ اجزاء
—
۳ ee
5186 پیکان و پژو 110 و خودروهاي با 0ي مدل
500 | er) ۳
DC rte Ferg] cl el (ne |
rere err eer Sl 7 ioe Beet vege)
را مي توان در حد استاندارد تنظیم نمود.
ا الل 0
آن اتصال بدنه: يايه 3 آن تغذيه 5 ولت و يايه 2 يايه
ارسال ولتاز متغير به [7801 مي باشد.
60
صفحه 61:
بم سوحت رساری فصل سوم: معرفي
و اجزاء
لَك دوبل
رله ي دوبل از دو رله مجتمع شده در یک مجموعه
تشکیل شده است.
تغذيه 12 ولت تقريبا تمامي مصرف كننده هاي
2 ولتي از رله دوبل صورت مي كيرد (مانند
انزكتورهاء كويل: شيربرقي كنيسترء المنتهاي
كرمكن و ...)
در خودروهاي مجهز به شبکه 0۸ مانند پژو
BM34 7
را
re Sere ee ere e sa rerer ey
SROs] Ne 1) ky Weer een Ox
61
صفحه 62:
نم موی ۱۳ فصل سوم: معرفي
و اجزاء
eee See enreey Jee ak or Seer
ne ear Bel pera ا
Wer SIP ary م تصادفات شدید 5
oe بمنظور جلوگيري از آتش سوزي مي
peer
در برخي خودروها مانند پژو 206 این قطعه در
1 ope) ty 101 0)
5 ود صورت عمل نمودنء تا زمانيكه
تس فسابطي ۳ 9 نخواهد ee
A
So oe San ae
axis L
wre Si5 5059 L ppSrino yuSay 5
صفحه 63:
ere re ee re Ce we PCRS ES
63
صفحه 64:
0 ree ey | ery
اترکتوری اجزاء
۱
در سيستم مي باشد.
در صورت بروز عيب د oe
5 ر سیستم این
ree توسط Ole) روشن گردیده و
Bey) error) 69 ae er) By
64
صفحه 65:
را
اترکتوری: اجزاء
از اين قطعه براي اتصال دستگاه
عيب یاب به تا0 ۳۳
شود. در محصولات ايران خودوو
ا Be
وجود ناكد
Jlosl -1 ی رات
er et eee eed
a الكت فب
یاب و نا۳6 مي بات
2- سوکت عیب بابي با
SS aS EOBD ا 0۳ ۱۳997۱۷۳
استاندارد ار ‘Slory cin
ادتباط با 3ا©28 ازآن استفاده مي
as
فصل سوم: معرفي
65
صفحه 66:
سوحت را
اتركتورق
فصل جهارم
5 Seren Be
هاي خروجي
صفحه 67:
5 ۱-90۹3 9
۱
0)اكسيدهاي نيتروزن
و هيدروكربنهاي
صفحه 68:
1- سیستم کنترل حلقه بسته ي لاندا
rl nl J alas Fs
| سنسور سنجش جرم هواى ورودی به موتور ۲ موتور
32 سنسور اکسیژن قبل از كاتاليست 360 سنسور اكسيزن بعد از كان
+ مبدل کاتالیزوری ۵ انزکتورها ECUN ولا ولتاژ ستسور
مقدار سوخت تزریقی
صفحه 69:
7
مبدلهاي کاتاليزوري
(Catalyst Converter)
صفحه 70:
Peres] eg) Pa Py
01
ار
nad ore) خروجی
ي کاتاليزوري
میدل کاتلیزوری سه راهه با سور
١ سنسور اكسيؤن ؟ مونوليت سرامیکی .۲۰ صفحه فلزی انطاف پدیر. ۶ ایق حرارتی با بوسته دوکانه © بوشش بلاتينى و راديمى
7 زیرساخت فلزی یا سرامیکی
واکش شیمییی:
2C0, =— ي200+0
40۵ حت یو 7+ وال26
02 2 خيلا حل 2NO#2CO
صفحه 71:
uns بالايش
eee Ne
صفحه 72:
صفحه 73:
صفحه 74:
74
صفحه 75:
صفحه 76:
صفحه 77:
۱
with
out
0
5 ©
650
صفحه 78:
ها ن ۱۲۷۱۵
1
1
Marelli
od
صفحه 79:
Magna
۱
Marelli
ا
صفحه 80:
صفحه 81:
SAGEM
SL96
صفحه 82:
مدار سیستم سوخت رسانی وجرفه ساژم 52000:
صفحه 83:
صفحه 84:
صفحه 85:
صفحه 86:
صفحه 87:
> 11 ترم
1D) 0 Tection
de
PHase
| ree
a
1
صفحه 88:
سوخت رسانی
اتزكتورق
9
- زمان نصب کمتر
ee ae و و ۳
باشد
- هزینه ساخت سنسور و 0
بسیار کمتر است
ا ل ۱
353
سر لاسر كاد ات
88
صفحه 89:
22-7 (Oe
DEPHIA a a
براي تولید یک جرفه بایستی
ولتازي مناسب در حَدَوَز 15
000
۰
ال Ps Cae ea ل
:دارد
ای
2- فشار كاز بين دو الكترود
89
صفحه 90:
2
2
am
Cylinde
Cylinde
مد
عفسنتاك
صفحه 91:
fees 4 در سیکل تراکم مي باشد: سیلندر یک
۲۳ ye ee Perry Pen | eee eva peed Ferra
صفحه 92:
for =10KV
TTT
صفحه 93:
۳ 0 slp u,, auulae yen eee
ees ا
صفحه 94:
موم
صفحه 95:
u,, >0 55 ۱
تراکم است
3
اكر 0 > ,11 باشد سيلندر 1 در حال
95
صفحه 96:
— cylinder
4
96
صفحه 97:
— cylinder
4
DEPHIA
cylinder «—
1
57
صفحه 98:
لك
صفحه 99:
