صفحه 1:

صفحه 2:
موضوع تحقيق: سيستموهاى (اخلى. ماشین اعضای گروه:

صفحه 3:
كلاج خودرو و کارکرد آن: "کلاچ وسیله ایست برای انتقال حرکت چرخشی از یک شفت به شفت دیگر. کلاج در واقع یک وسیله قطع کردن و با وصل کردن است که در سیستم‌های انتقال نیرو بکار می‌رود. اصولاً در سیستم‌های انتفال نیرو, توان و نیروی تولید شده در موتور برای استفاده به شکلی دیگر و یا استفاده در جایی دیگر نیاز به جابجایی و انتقال دارد. حال برای آنکه بتوان بر روی اين انتقال نیرو کنترلی را اعمال کرد. ساده‌ترین راه استفاده از یک کلاج است تا هر زمان که نیاز به توقف انتقال نیرو باشد, اين عمل انجام پذیرد. کلاج یک اتصال اصطکاکی میان موتور اتومبیل به عنوان منیع تولید توان و جعبه دنده اتومبیل برقرار می‌کند. در حالی که کلاج اتومبیل درگیر است توان از موتور به جعبه دنده و از آنجا به چرخها انتقال می‌یاید. لیکن گاهی لازم می‌شود که دنده مورد استفاده در جعبه دنده ماشین بر حسب شرایط جاده و سرعت حرکت ماشین تغییر کند. برای آنکه بتوان اين تغییر را به راحتی انجام داد, ایندا لازم است که توان را از چرخ دنده‌های موجود در جعبه دنده قطع کرد. برای قطع کردن اين ارتباط توانی میان جعبه دنده و موتور از کلاج استفاده می‌شود. ابن كار براق راننده اتومبیل می‌تواند به راحتی فشاردادن یک پدال به کمک پای خویش باشد. لیکن فشار دادن اين پدال پایی باعث فاصله گرفتن محور جعبه دنده از صفحه در حال چرخش موتور (فلایویل) خواهد شد. بوجود آمدن فاصله, معادل است با قطع ارتباط و انتقال توان. در اين حالت راننده برای مدت کوتاهی پدال کلاج را نگه می‌دارد و در حالی که جعبه دنده تحت هیچ نیروی خاصی قرار ندارد دنده مناسب را انتخاب کرده و جعبه دنده را در آن دنده مطلوب قرار می‌دهد و سپس پدال کلاح را رها می‌کند. در اين حالت انتقال توان از موتور به جعبه دنده دوباره از سر گرفته خواهد شد.

صفحه 4:
EMS ‏انواع‎ بدون لغزش : اين نوع کلاچها دو حالت بنابراین در اين حالت لغزش يا سایش یکطرفه : اين کلاچها در گردش از یک چرخش در جهت مخالف صورت گیرد نیرویی صورت نمی گیرد؛ بنابراین در اصطکاکی : اساس عملکرد اين کلاچم که این درگیری سیب انتقال نیرو از یه این نوع کلاچها شامل دیسکی, مخرود هیدرولیک : در اين نوع کلاچها نیرو از متحرک مورد نظر منتقل می شود. از میان انواع کلاچهای فوق تنها دو نو: فنر دیافراگم پا ‎eS 4299‏ دیسک فشار يدال كلاج در حالت فشرده يدال كلاج در حال

صفحه 5:
كلاج اصطکاکی اين نوع كلاجها به ينج نوع كلاج مخروطى كلاج تى صفحه اى كلاج جند صفحه اى كلاج نيمه كريز از مركز كلاج كريز از مركز

صفحه 6:
urbg pro EMS (Con Clutch) دزنآبن كلاجها همانكؤنه كه از اسم ان بيداست سطوع اصظكاكن به کل خروطی هد هعابی که كلاع جر كير من شود کشتاور از طريق فلابويل كه سطع داخلى أن بم شكل مخروطی است به سيط مخروطى ديكرى كه درون قلايويل جاى مى كيرد منتقل مى شود. راى خلاض كردن كلاج نيز سطح ‎sh os ele Loe cea‏ دزون فلامويل يرون اكشيده مي شود تا مات دوس فكع يلود مزایا : برای فشار یکسان وارده بر پدال, نيروى اعمالى برروى سطوح اضظكاكى در اين خالت بزركتر .از نبروی محوری اعمال شده نسبت به کلاج صفحه ای است معایب <اگر زاویه مخروظ :کوچکتر از جدود 20 درجه انتخات شود؛ ممکن امنت حالت خود ققلي پیش .بياید و جدا کردن دو سطحی که با هم در حالت چرخش هستتد مشکل شود

صفحه 7:
كلاج تک صفحه ای ‎Single Plate)‏ در اين نوع کلاج, صفحه اصطکاکی بین فلایویل و صفحه فشارنده تگ63 )تا لیا اش نبروی اعمالی ‎cata‏ صفح قنهازيدة یط رام هی گاید این رو اعمال إن ريق يع وال كه دس بای رانتدة مشرده ی ی ی خی نت انوس بت ری فان خی ساب طقف ‎Ge hae lass‏ ی وین درم جره ارا ياف رانك انه مجه اططكاكن سل ای ی مزايا : در اين نوع كلاج تعويض دنده نسبت به كلاج مخروطى آسانتر است, زيرا جابجايى بدال در اين حالت كمتر است و همجنين مانند كلاج مخروطى مشكل قفل شدن در اين حالت وجود ندارد. معايب : فنرها در اين نوع كلاج نسبت به حالت مخروطى بايد سختى بيشترى داشته باشند و در نتيجه نيروق فشاريدة برركترى مورد نيان ات : كلاج تک صفحه ای با فنر دیافراگمی اساس کار این نوع کلاچها همانند کلاچ تک صفحه ای است با این تفاوت که در ایتجا بجای فنرهای پیچشی از فنر دیافراگمی استفاده می شود؛ اين فنرها در حالت عادی به شکل مخروط ناقص هستند, اما هنگامی که فشرده می .شوند حالت تخت به خود می گیرند

صفحه 8:
Semi-Centrifugal)) j5 0 jl 55 aon eS Clutch ‏در اين نوع کلاچها, فنرها برای انتقال گشتاور در سرعتهای معمولی‎ ‏احی می شوند, در حالیکه در سرعتهای بالاتر نیروی گریز از مرکز‎ ‏به انتقال گشتاور کمک می کند. در این کلاچها نیروی گریز از مرکز از‎ oe ee ees sl oes ‏حو و قله‎ ‏دند‎

صفحه 9:
Centrifugal) 55,0 jl 555 ‏كلاج‎ در ‎wil‏ نوع از کلاچها بر خلاف کلاچهای نیمه گزیز از مرکز, تنها از نیروی گریز از ‎AChute a.‏ روی صفحات و درگیر کردن کلاج استفاده می شود. از مزایای اين نوع کلاج این است که به پدال کلاج نیازی ندارد. کنترل کلاج بصورت اتوماتیک و توسط دورموتور ضورث می گیرد. خودروهایی که از اين کلاچها استفاده می کنند. توانایی متوقف بندن با دندم درگیر را ذارند: بدون اینکه جودرم خاهوش شود بعابراین در این حالت به مهارت. کی آزسانت رانتده نبار أسيت. طرز کار اين سيستم بدینگونه است که هنگامی که سرعت خودرو افزایش می یابد, وزنه ۸ در اثر افزایش نیروی گریز از مرکزبالا می رود. در نتیجه میله رابط 8 سبب اعمال نیرویی به صفحه ) می شود. این نیرو توسط فنر ۶ به صفحه 0 منتقل می شود. صفحه 0 شامل صفحه اصطکاکی است که توسط اعمال فشار با فلایویل ۳ درگیر می شود. فنر 5 باعث عدم درگیری کلاج در سرعتهای پایین و حدود 500 ۲۵۲۱ می شود. زائده !۲ مقدار نیزوی گریز از مرکز را محدود می کند چرا که وزنه ۸ نهایتاً در اين نقطه متوقف می شود. نیروی 0 متناسب با نیروی گریز از مرکز در هر سرعت خاص است. در حالیکه نیروی 4 اعمال شده بوسیله فنر 6 در همه سرعتها ثابت می باشد. نموداری از نیروی گریز از مرکز را در دورهای مختلف موتور در می توان مشاهده کرد.

صفحه 10:
لنیستم اتفال قدرت ماشین های موجود با دو سیستم انتقال قدرت متفاوت کار می کنند,یکی سیستم عادی که راننده با فشار دادن پدال کلاج و با استفاده از دسته تعویض دنده ,دنده را تعویض می کند و دیگری سیستم اتوماتیک است که با استفاده از چند کلاچ و یک مبدل گشتاور و چرخدنده های سیاره ای همه کارهای تعویض دنده را برای راننده انجام می دهد.اما سیستم دیگری مابین این دو وجود دارد که ترکیبی از بهترین ویژگی های هر دو سیستم را فراهم می کند و آن سیستم انتقال قدرت دو کلاچه است که به آن , سیستم انتقال قدرت شبه اتوماتیک , سیستم دستی بدون کلاج یا سیستم دستی انتقال قدرت اتوماتیک شده هم گفته می شود.

صفحه 11:
سیستم انتقال قدرت سیستم انتقال دو کلاچه کار دو گیریکس سیستم دستی را با هم انجام می دهد.برای درک بهتر این موضوع بهتر است طریقه کارکرد گیربکس دستی معمولی را مرور کنیم. وقتی که راننده می خواهد دنده را به وسیله دسته دنده عوض کند باید ابتدا پدال کلاچ را فشار دهد در اين سيستم كلاج رابطه بین موتور و گیربکس را قطع می کند و از انتقال قدرت به چرخها جلوگیری می کند سپس ‎ag Caos bie Sly‏ وله دستم دندم رده چدیدی را ابتخات بی کلد در شمن این کار تلقم دندانه دارا شده إى از يى چرخدنده به چرخدندم با اندازه متغاوت خرکت می کند.وسایلی که ‎rigs (no orsoli (Synchronizer) jlusle jo»‏ دنده ها را قبل از اینکه با هم درگیر شوند هم سرغت مي کندعا از خرد شدن چرخدنده ها جلوگیری شود.وقتی که چرخدنده جدید درگیر شد راننده پدال کلاج را رها می کند.با این کار دوباره موتور به گیربکس وصل می شود و نیرو دوباره به چرخها منتقل می شود. پس در یک سیستم انتقال قدرت دستی معمولی جریان دایمی قدرت از موتور به چرخها وجود ندارد. قطع وصل شدن جریان قدرت پدیده ای را به تام 5۳061 516۲ ‎torque interrupt L‏ به ودده من آفرد گر رانتد كان أزموده باشد رشان ماش در صن تعويض

صفحه 12:
كير بك س(جعبه دنده) گیربکس وظیقه دارد که گشناور (قدرت) و دور موتور را تغیبر داده و به دلخواه راننده و نیاز جاده و خیابان دور را کم قدرت را زیاد یا بلعکس دور را زیاد و قدرت زا کم کند در مواقعی نیاز می باشد که از قدرت بيشترى جهت حركت اتومبیل استفاده شود همین طور تناز فى شود كه پس از حرکت اتومبیل سرعت پیشتری داشته و به حرکت خود ادامه دهد امروزه به علل اقق گیربکس های دنده ای را ترجیج می دهند در گیربکس های دنده ای هر زوج دند دش زا به وجود می آورد در نتبجه برای به دست آوردن نسبت ‎le dias‏ زوج دنده استفاده کرد انواع گیرب گیربکس دو نوع است : گیریکس معمولی و گیربکس انومانیک . در بعضی از بغل فرمان قرار دارد ‎lye‏ ها دسته دنده در سمت راست رانتد شده است که به آن دنده انواع مجور پا شفت در گیربکس (جعبه دنده) شفیورودف(ش فتکالج) ۰ 2- شفتاصلیی | شفتفو 3- شفتهنده عقب وظیفه دنده ها در گیریکس تغییر دور گشتاور وظیفه دنده ها می باشد وظیفه دنده پرنجی هماهنگ کننده دور بین دنده بوده و عمل تعویض دنده را تسریع می کند وظیفه خار موشکی جلو برنده و نگه دارنده دنده برنجی می باشد وظیفه مته ساچمه ماهک برای جلوگیری از بیرون زدن دنده هنگام حرکت اتومبیل و ثابت ماندن دنده از مته و ساچمه استفاده می شود

صفحه 13:
گیربکس اتوماتیک خودرو های بدون گیریکس محدود به یک «نسبت انتقال دور» هستند. اين نسبت قابل انتخادا سرعت مطلوب حرکت کند. اگر حداکثر سرعت 60 کیلومتر بر ساعت را می خواهید. پس دستی خودرو ها باشد. شما احتمالاً در حين رانندگی با خودرو های دارای جعبه دنده دستی فقط از دتده سه استفاد نظرتان را در هنگام شروع حرکت نخواهید داشث و در سرعت های بالا نیز, موتور زوزه ای موتور نزدیک خط قرمز شود) در اين حالت موتور خودرو به زودی فرسوده می شود و تقریب پنابراین دنده های گیریکس تاثیز بیشتر بز گشتاور موتور دارد و موتور کار خود را با طرعت دستی, کار اصلی گیریکس های اتوماتیک این است که به موتور (که دارای دامنه محدود سرا وسیعی داشته باشند. بیشتر گیربکس های اتوماتیک در دنده سه نسبت انتقال دور 1 به 1 دارند. برای ایجاد نسبت؛ مجموعه دنده های سیاره ای قفل شوند. اين ترتیب قرار گرفتن دنده ها ساده تر است پنابراین دنده های گیربکس تاثیر بیشتر بر گشتاور موتور دارد و موتور کار خود را با سرعت های انوماتیک و دستی اين است که گیریکس دستی با درگیر و آزاد کردن مجموعه دنده ‎sl‏ ‏متفاوتی می دهد. در حالی که در گیربکس ائوماتیک با همان مجموعه از دنده ها همه نسبت اسمال دور های منعاوت را می دهد. مجموخه دنده های سیاره ای وسیله ای است که این کار ها را در گیربکس اتوماتیک مقدور می کند

صفحه 14:
چرخ‌دنده حلقه‌ای )0۳ دیفرانسیل دیفرانسیل وسیله‌اي است که گشتاور از دیفرانسیل روي تمام اتومبیل‌ها و کامیو در اتومبيل‌هايي که نیرو بطور مدوم به چرخهاي عقب و جلو وجود داشته باشد. در اتومبيلهابي كه مي توان نيرو را به ب عوض هنكام استفاده از هر دو محور برا سرعتهاي متوسط براير طي مسير كذ دیفرانسیل باز: وقتي که اتومبیل روي جاده در خط مس کننده را مي‌چرخاند. در اين شرایط هیچ چرخ‌دندههای اسپایدر چپ و راست ۳7 باشد نسبت تعداد دندانه های چرخدنده وقتي که اتومبیل مي‌پیچد چرخها باید با سرعت‌هاي متفاوت بچرخند: چرخدنده‌هاي داخل محفظه همزمان با شروع به پیچیدن اتومبیل شروع به گردش مي‌کنند با این کار اين امکان براي چرخها فراهم مي‌شود که با سرعت‌هاي متفاوت بچرخند. چرخ داخلي نسبت به محفظه با سرعت کمتري مي‌چرخد در حالي که چرخ بيروني نسبت به محفظه سریعتر مي‌چرخد.

صفحه 15:
:«یقرانسیل وسیله‌اي است که گشتاوز انتقالي از مود :دیقرانسیل سه کار را انجام مي‌دهد فرستابزق نرنموتور یه چرخها .1 عملکرد به عنوان‌آخرینمرجله کاهش‌دنده در خودروا النتقا[قدرنهه جرخها در حاليكه جرخها با سرعتهاً | چرخهاي اتومببل با سرعت‌هاي متفاوت مي‌چرخند. به ۲ هنگام پیچیدن اتومبیل چرخها قواصل متفاوتي را طي اذ أتجابي كه سرعت يرابر است )ا جارجاس تعسيم بز .است. توجه كنيد كه جرخهاي جلو هم نسبت به جرخه ‎sly‏ چرخهايي که پیشران نیستند و نيروي موتور به آنا که رای کف رشان سس با رسای عوت ‏ متصل‌اند بطوریکه يك موتور واحدو يك سبستم انتقال تاش پاش چرخها به همدیگر قفل خواهند شد بسن اتومبيل با مشكل مواجه مي شود یکی از چرخها باید" زيادي براي لغزاندن يك جرخ لازم است و ابن نيرو بايد از طريق محور جرخها از يك جرخ به جرخ د .كشش زيادي را بر محور جرخها وارد خواهد كرد

صفحه 16:
‎Control »‏ 6والان با تثبیت‌کننده سرعنخود تا اسر سای كتشورها بكلا لخص ]نا للها تاسالگذشته و در ‎papa) lee a‏ میور ماو خر ؟ ی ایس ترا مردم حتیب رخیصاحبان‌خودروهاعمجهز به لذا جهناشناییب یشتر با لین‌سیستم در نیل عملکرد لین‌سیستم خواهیم پرداخت

صفحه 17:
يه طور ماد مت خوان آن را ابراری برای تایب اكاك اشن للد رانلهه عتوال ‎ayer‏ ما اکردصرعت راروی ۱۲۰ لور بر سا الرقامك نحت هر شرانظن اين موعت لدراف سخا نايت ك1 ا سراشیبی ها و یا هنگام وزش باد مخالف سرعت شما تغيير نخوا شما اين امکان را میدهد تا بدون نیاز به فشردن پدالهای ترمز و دستی, سرعت خود را با هر بار فشردن دکمه ۱ کیلومتر بر سا خددرفهاى يا مجك الاد كلس . مرا مايل امم ال )ء ترمز و همجنين در مورد خودروهاى دنده معمولى فشردن يدال وسيله فشردن دكمه ديكرى دوباره سرعت قبلى كه توسط رانند قابل بازیایی است. کروز کنترل بسته به شرکت سازنده آن در تثبیت سرعت را به شما نمی دهد چرا که این سیستم مخصوص ! پاش و تباید در سطه ‎Ses‏ از آناففتای کید همجین اتفاده جاده های پرپیج و خم و برای رانندگانی که سابقه به خواب رفتن خطر آفرین باشد .

صفحه 18:
کروز کنترلها عموما دارای دکمه های ۱0/0۶۲ قرارگیری این دکمه ها بسته به کارخانه ساز: انواع آمریکایی دکمه های کروز کنترل در روع برف ياك كن و در برخی هم بر روی دسته قرار دارند و در انواع وطنی ( محصولات دارتد که این سیستم بیشتر در خودروهايي طراحی اولیه ای برای آن وجود ندارد,دیده م روی دسته دنده قرار می دهد؛ چرا که باعث کردن راننده به دسته دنده برای بيدا كردن د محل قرارگیری که اکثر خودروسازان نیز دکا است, و پس از آن نیز دسته های جداگانه و برف پاک کن نیز امکان بروز اشتباه را بالا خواهد برد.

صفحه 19:
پایان ”ابا تشكر

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان