شاخص ها و اعتبار بخشی
اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحيم
اسلاید 2: شاخصها و اعتبار بخشیدکتر عابدی
اسلاید 3: عنوان برنامه:بیماران مراجعه کننده به بخش اورژانس جهت درمان مسمومیتعنوان شاخص: تاریخ تدوین: تاریخ بازبینی : تاریخ باز بینی بعدی:تعریف شاخص: نوع شاخص:input ،output ،prosses ،outcom ،impact فرمول شاخص:تعریف صورت شاخص:تعریف مخرج شاخص:واحد اندازه گیری:منبع جمع آوری داده:تناوب جمع آوری شاخص: برد یا واحد مسئول:
اسلاید 4: تعاریف و مفاهیماندازه گیری measurement ارزیابی assessment پایش monitoring ارزشیابی evaluation
اسلاید 5: تعاریف و مفاهیماندازه گیری measurement عبارت از فرایندی که تعیین میکند یک شخص یا یک شئ چه مقدار از یک ویژگی برخوردار است.در اندازه گیری حتما از عدد و رقم استفاده میشود.به جای اینکه بگوییم ضریب هوش حسن از حسین بیشتر است میگوییم ضریب هوش حسن 120 وحسین 100 است.
اسلاید 6: assessmentسنجش (ارزیابی ) assessmentبه یک تحلیل جامع و چند وجهی از عملکرد گفته میشود.فرق سنجش و آزمون (test) این است که در سنجش از فنون مختلف استفاده میشود و تاکید بر عملکرد دارد.سنجش نوعی تحلیل و پیش بینی عملکرد است در حالیکه آزمون یک ابزار و یک وسیله اندازه گیری بیش نیست .
اسلاید 7: سنجشدر سنجش علاوه بر آزمون به عنوان یک وسیله اندازه گیری از شیوه های دیگر اندازه گیری که الزاما آزمون نیست استفاده می شود.مثلا برای سنجش وضعیت یک بیماری ممکن است ازروشهای تشخیص آزمایشگاهی(آزمون).معاینه و مصاحبه با بیمار استفاده شود.
اسلاید 8: مقایسه اندازه گیری و ارزشیابیارزشیابی (evaluation) شامل داوری ارزشی درباره مطلوب بودن یا مطلوب نبودن ویژگی یا موضوع مورد ارزشیابی است اما در اندازه گیری هیچ داوری یا قضاوتی درباره نتایج حاصله انجام نمی گیرد.در عین حال اندازه گیری (measurement) پایه و اساس ارزشیابی است.
اسلاید 9: وظايف مديران.1 برنامه ريزي2. سازماندهي و هماهنگي3. هدايت و رهبري4. كنترلكنترل
اسلاید 10: اجزاء كنترلپايش: تعيين ميزان انطباق فعاليتها با طراحي ،استانداردهاارزشيابي: تعيين ميزان دستيابي به اهدافتحليل: تعيين 1.علت پیدایش 2.شرایط نشو نما3.ارتباط با پدیده های دیگر4.اگر ادامه پیدا کند چه وضعیتی ؟
اسلاید 11: کنترل زمینه های مختلف راشامل شود:کنترل زمان ومکان اجرای فعالیت: آیا خدمات مورد نظر در مکان وزمان های مقررفراهم بود؟ آیا گروه های هدف به خدمات دسترسی دارند؟نیروی انسانی: آیا رده های نیروی انسانی پیش بینی شده در برنامه تامین شده اند؟ آیا نیروهای انسانی مهارت لازم جهت اجرای برنامه داشته اند؟
اسلاید 12: فناوری (ابزار و روش ها) : آیا وسایل و مواد لازم (ازنظرنوع تعداد وکاربری)کافی ومناسب بود؟ آیاوسایل وابزار بدرستی مورد استفاده قرارمیگرفت؟ آیا روش ها و راه کارهای پیش بینی شده در برنامه بدرستی انجام می گرفت؟
اسلاید 13: آیا ارتباط میان اجزای برنامه برقرار بود؟آیا منابع مالی برنامه تامین بود؟آیااستمرار برنامه فراهم بود؟آیا میزان و درصدهای پیشرفت کار(ازنظرکمی)باپیش بینی برنامه منطبق بود؟
اسلاید 14: كنترلمأموريتتعيين درجه انطباق فعاليتها با طراحيهاتعيين ميزان توفيق سازمان در انجام مأموريت خودپايشارزشيابي
اسلاید 15: MONITORINGپایش
اسلاید 16: پایشپایش اصطلاحی است برای پیگیری مستمر فعالیتهابه این منظور که اطمینان حاصل شود دستاوردها فعالیت کارکنان کاربرد وسایل تجهیزات و مصرف اعتبارات متناسب با منابع قابل دسترس و طبق برنامه انجام می گیرد. تا در صورت نادرست بودن هر فعالیت بتوان به سرعت آن را اصلاح نمود.
اسلاید 17: پایشنه تنها در جریان اجرا بلکه در تمام مراحل فرایند مدیریت ضرورت دارد.به عبارت ساده تر پایش مقایسه ای بین آنچه هست با آنچه باید باشد .برای پایش باید مبانی مقایسه (شاخص ) وجود داشته باشد.
اسلاید 18: پایش باید جامع.پویا.گویا و موثر باشد.جامع = تمام مراحل فرایند مدیریت را دربرگیرد. پویا = مستمر.درزمانهای مختلف ازبرنامه ریزی تا اجراانجام شود.
اسلاید 19: ویژگی های پایشگویا = با شاخص های اختصاصی و مناسب سنجش شود.موثر = اطلاعات و نتایج حاصل از پایش باید به طور دقیق تحلیل شود و علت هایی که موجب تقویت یا تضعیف برنامه شده است و نیز فرصت هایی که وجود داشته و تهدیدهایی که در کمین برنامه بوده مشخص گردد.
اسلاید 20: اهداف پایشپایش داده ها : زمان .نیروی انسانی .منابع مالی .منابع اطلاعاتی.مشارکت افراد و گروه هاپایش فرایند : رعایت ضوابط ومقررات.حفظ استانداردها.برقراری ارتباطاتپایش ستانده ها :مطلوبیت نتایج در هر مرحله.به موقع بودن خدمات . به هنگام بودن تصمیم گیری .اعتبار گزارشها . حل و فصل تعارضات . رضایت جامعه
اسلاید 21: پایش اطلاعاتی را برای مقایسه اجرای فعالیتها با استانداردها و معیارها فراهم می سازد و به دنبال آن برای رفع نواقص. کنترل انجام می گیرد .کنترل: کنترل فرایند اطمینان از اجرای برنامه ها واصلاح انحرافات . به منظور دستیابی به اهداف معین است.
اسلاید 22: ارزشیابی EVALUATIONفراهم آوردن اطلاعات مربوط به اثربخشی پروژه ها (effectiveness). کارآیی (efficiency). کیفیت و هزینه مراقبت ها است.
اسلاید 23: Evaluationارزشیابی evaluationفرایند گردآوری داده ها و بکارگیری آن برای قضاوتجمع آوری دقیق اطلاعات در مورد یک برنامه یا طرح و یا یک بخشی از یک برنامه به منظور تصمیم گیری های لازم در مورد آنتحقیق پویا در مورد ویژگیها و مزیتهای یک برنامه
اسلاید 24: انواع عمده ارزشیابیارزشیابی بر مبنای اهداف برنامه ارزشیابی بر مبنای فرایندارزشیابی برمبنای نتایج(مشتری محوری)
اسلاید 25: ارزشیابی بر مبنای فرایندنکات عمده ای که در این نوع ارزشیابی مورد توجه قرار می گیرند عبارتند از: مبنای تخصیص منابع و امکانات به کارکنان و یا گیرندگان خدمات شرح وظایف پرسنل و کفایت آموزشی آنان فرایند کلی ارائه خدمات به اشخاص یا گروه های هدف برنامه نقطه نظرات پرسنل و گروه های هدف درموردقوت وضعف برنامه
اسلاید 26: ارزشیابی برمبنای نتایج(مشتری محوری)متمرکز بر مزایا و منافعی است که عاید فرد.افراد یا گروه های هدف برنامه های بهداشتی می گردد.نتایج در قالب ارتقای یادگیری (دانش.نگرش.مهارت).بهبود وضعیت معنی میشود.
اسلاید 27: ارزشیابی بر مبنای اهداف برنامهآیا برنامه بهداشتی به اهداف مورد نظر خود دست یافته است؟در این نوع از ارزشیابی در مورد عملی بودن دسترسی به اهداف .برآورد وضعیت پیشرفت زمانی و فیزیکی برنامه در جهت اهداف.تکافویی منابع مورد نیاز.تعدیل اهداف و در انتها مقایسه نتایج با اهداف مدنظر قرار میگیرد.
اسلاید 28: هدف از ارزشیابی چیست؟ ارزشیابی تراکمی (Summative Evaluation)در پایان برنامه انجام می شود.به منظور بررسی نتایج کار انجام می گیرد و می خواهیم ببینیم برنامه چقدربه اهداف خود رسیده است.ارزشیابی تکوینی (Formative Evaluation)در حین اجرای برنامه انجام می شود.به منظور افزایش شانس دستیابی به اهداف برنامه انجام می شود.حیطه های آن، آگاهی، نگرش ومهارت کارکنان، ارتباطات بین فردی، پایداری برنامه و منابع مورد نیاز است.
اسلاید 29: مدل زنجيره اي برنامه
اسلاید 30: Process OutputInputنگرش فرآيندي
اسلاید 31: Service Process ManMachineMaterialoutputinputنگرش فرآيندي
اسلاید 32: Service ProcessinputEffectOutcomeImpactOutputManMachineMaterialخدمات تندرستي
اسلاید 33: Service ProcessinputEffectImpactOutcomeOutputLogistic ProcessLogistic ProcessLogistic ProcessManMachineMaterialمدل زنجيره اي
اسلاید 34: Service ProcessinputEffectImpactOutcomeOutputLogistic ProcessLogistic ProcessLogistic ProcessManMachineMaterialروابط برنامهمنابع و فرآيندهاي پشتيبان استاندارد منجر به تحقق استانداردهاي فرآيند خدمت مي شود.
اسلاید 35: Service ProcessinputEffectImpactOutcomeOutputLogistic ProcessLogistic ProcessLogistic ProcessManMachineMaterialروابط برنامهارائه خدمات برنامه بر اساس استانداردهاي تعيين شده براي آنها منجر به أيجاد تغييرات مقدماتي و پوشش كافي خدمات مي شود
اسلاید 36: Service ProcessinputEffectImpactOutcomeOutputLogistic ProcessLogistic ProcessLogistic ProcessManMachineMaterialروابط برنامهأيجاد تغييرات مقدماتي مناسب شرط أيجاد تغييرات پايدار در فرد است.
اسلاید 37: Service ProcessinputEffectImpactOutcomeOutputLogistic ProcessLogistic ProcessLogistic ProcessManMachineMaterialروابط برنامهأيجاد تغييرات پايدار و با فراواني كافي در فرد و محيط زندگي او منجر به كاهش بار بيماري مي شود.
اسلاید 38: Service ProcessinputEffectImpactOutcomeOutputLogistic ProcessLogistic ProcessLogistic ProcessManMachineMaterialروابط برنامهافزايش اميد به زندگي و توانائي در جامعه مي شود.
اسلاید 39: Service ProcessinputEffectImpactOutcomeOutputLogistic ProcessLogistic ProcessLogistic ProcessManMachineMaterialكنترل برنامهMonitoring
اسلاید 40: Service ProcessinputEffectImpactOutcomeOutputLogistic ProcessLogistic ProcessLogistic ProcessManMachineMaterialكنترل برنامهEvaluation
اسلاید 41: Service ProcessinputEffectImpactOutcomeOutputLogistic ProcessLogistic ProcessLogistic ProcessManMachineMaterialكنترل برنامهMonitoringEvaluation
اسلاید 42: جهت پایش و ارزشیابیبه چه ابزاری نیاز است؟
اسلاید 43: شاخص ها indicators شاخص ابزاری جهت پایش و ارزشیابی است شاخص ها به طور کلی به عنوان متغیرهایی که کمک به سنجش تغییرات بطور مستقیم یا غیرمستقیم مینمایند تعریف میشوند.شاخص ها : داده های خام را به اطلاعات قابل استفاده تبدیل میکنند. جهت تشریح موفقیت وسنجش تغییرات درطول زمان استفاده میشوند
اسلاید 44: شاخص ها indicatorsبا یک سنجش ساده . اطلاعاتی در مورد دامنه وسیعی از شرایط فراهم می سازند .مقیاسی را فراهم می سازند تا موسسات یا گروه ها بتوانند خود را با دیگران در شرایط کاری مشابه مقایسه نمایند .
اسلاید 45: انواع شاخصكيفيكميعدد مطلق تعداد وقایع بدون داشتن مخرج کسر مثل: تعداد موارد بیماری
اسلاید 46: انواع شاخصعدد كسريشاخص سهمی صورت در مخرج کسر موجود است مثال : نسبت مراکز بهداشتی بدون برقشاخص نسبتی صورت و مخرج کسر هم سنخ نیستند مثال : نسبت پزشک به جمعیتشاخص ميزانی :فراوانی یک واقعه در یک زمان مشخص وجمعیت معین مثال: شیوع بیماری سل دریک جمعیت معین برحسب سال
اسلاید 47: انواع شاخص مبتنی بر برنامه 1. درون دادمثل همه امکاناتی که برای انجام فرایند نیاز است
اسلاید 48: انواع شاخص مبتنی بر برنامه 2. برون دادمثل تغییرات و پوشش
اسلاید 49: انواع شاخص مبتنی بر برنامه 3. فرایندمثل همه فعالیتها و خدمات
اسلاید 50: انواع شاخص مبتنی بر برنامه 4. نتیجهمثل کارایی :انجام درست کارها واثر بخشی:انجام کار درست
اسلاید 51: انواع شاخص مبتنی بر برنامه 5. کیفیتمثل :رضایت مشتری
اسلاید 52: شاخص indicator .مشخصات شاخص: نام شاخص روش جمع آوری صورت کسر مخرج کسرفواصل جمع آوری
اسلاید 53: روشهاي جمع آوري دادهسرشماريبررسي مقطعينمونه گيري كوچك و مداومنظام جاري اطلاعات
اسلاید 54: چند درصد ازاجزاي فرايند انجام شده است؟ چند درصد ازاجزاي فرايند انجام شده با كيفيت مناسب بوده است؟چند درصد از داده ها صحيح ثبت شده است؟چند درصد ازگروه هدف تحت پوشش است؟ حجم خدمات استاندارد شده با كيفيت مشخص و گروه هدف تعريف شدهحجم خدمات ارائه شده با فرض ارائه با كيفيت مشخص وبه تمامي گروه هدف تعريف شده(بر اساس مستندات)حجم خدمات ارائه شده با كيفيت واقعي ارائه خدمت و با فرض ارائه به تمامي گروه هدف تعريف شده(بر اساس مستندات)حجم واقعي خدمات ارائه شده با كيفيت واقعي ارائه خدمت به گروه هدفي كه واقعأ گيرنده خدمت بوده اندحجم خدمات ارائه شده با كيفيت واقعي ارائه خدمت و با فرض ارائه به تمامي گروه هدف تعريف شده(با ملحوظ نمودن خطاي ثبت)=نسبت واقعي انجام كار
اسلاید 55: جمعبندیوظیفه مدیر پس از برنامه ریزی : کنترل برنامهکنترل به چه صورت انجام میشود؟ پایش و ارزشیابیپایش : به صورت مستمردرتمام مراحل از شروع برنامه ریزی تا اجرا تجزیه وتحلیل برنامه .بازنگری برنامهارزشیابی : به صورت دوره ای درزمانهای مختلفشاخص ها : عنوان . نحوه محاسبه . روش جمع آوری اطلاعات .دوره محاسبه
اسلاید 56: شما به عنوان مدیرجهت ارزیابی خدمات به4سوال اساسی بایدپاسخ دهیدآیا کسی که باید خدمتی رادریافت کند آن رادریافت نموده است؟ (پوشش ) خدمات ارائه شده تا چه حد مطلوب است؟ (کیفیت )آیا بیماری را که نیازبه پیگیری داشته است پیگیری شده است؟ (تداوم )آیا تمام بیمارانی را که مشکلات بالقوه داشته اند شناسایی کرده اید؟ (عوامل خطر) بسیاری از فعالیتهای پیشگیری نیازمند شناسایی عوامل خطر و سپس مداخله جهت کاهش این عوامل هستند.
اسلاید 57: اثربخشيساختارفرايندهاوجود استانداردهااجراياستانداردهاماشينموادنيروي انسانيثبت فرايندهامصاحبه خارج از مركز
اسلاید 58: نيروي انسانيكيفيتكميتدانش انگيزشمهارتخروج از سيستم به دلايل خاصتوزيعبرآوردتامينموجودي مطابق استانداردهافرايندهاي پشتيبان
اسلاید 59: فرم تدوین شاخصهاعنوان شاخص: تاریخ تدوین: تاریخ بازبینی : تاریخ باز بینی بعدی:تعریف شاخص: نوع شاخص:input ،output ،prosses ،outcom ،impact فرمول شاخص:تعریف صورت شاخص:تعریف مخرج شاخص:واحد اندازه گیری:منبع جمع آوری داده:تناوب جمع آوری شاخص: برد یا واحد مسئول:
اسلاید 60:
اسلاید 61: Thank you
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.