صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
سب در ندام سب
با توجه به این سوره و نیز با توجه به آیهی ۱۸۵ سورهی بقره که میگوید: قرآن در ماه رمضان
نازل شده است. میتوان اطمینان یافت که شب قدر در ماه رمضان است.
اما کدام شب از شبهای ماه رمضان شب قدر است. دراینباره روایات و دیدگاههای متعددی
داریم. شب اول. شب نیمهی رمضان شب هفدهم. شب نوزدهم و شبهای فرد تا آخر ماه
د احتمال دادهاند که هریک از اینها شب قدر باشد و روایتهای دیگری داریم که ميٍ
گویند شب قدر در دههی سوم ماه رمضان است و به روابلتی شب بیست و یکم یا پیست و
سوم یا بیست و هفتم ماه رمضان. شب قدر است. به نظر من انگیزهی اینکه شب قدر به
دقیق,معین نشده است. لن است که همین ابهام وسیلهی آزمونی باشد برای انسانهاتا
معلوم شود چه کسانی در جستوجوی آن شب هستند و چه کسانی نیستند؟
صفحه 4:
صفحه 5:
جخویفی برول
4 در شب ب قدر
قرآن كه در شب قدر نازل شده است. آیا آغاز نزولش شب قدر بوده یا همهی آن در شب قدر
نازل شده است؟
گروهی از مفسران گفتهاند که قرن به صورت یکپارچه در شب قدر به آسمان دنیا آمده است»
سپس به تدریج در مدت ۲۳ سال. به رسول اکرم ابلاغ شده است. من نزول یکجا و یکپارچهی
قرلن را درست نمیدلنم و بر ر نم که از نزول رن در شب قدر بوده است. بنابرلین بلید بعشت
را در ماه رمضان بدانیم و نه در ۲۷ رجب و شاید در ۲۷ رجب. معراج رسول خدا اتفاق افتاده
است نه رسالت او. ما دربارمی تزول بکپارچمی قرن در شب قدر یا اغاز نزولش در ن شب»
پیش از این توضیح لازم را دادهايم.
صفحه 6:
3 ها دارد؟
اس«(
هزار ماه یعنی از حدود هشتادوسه سال بیشتر اهمیت دارد.
البته گفتن هزار ماه یا هشتاد سال تنها به خاطر تأكيد بر اهميت لين شب است و كرنه اين
عددهای خاص. چندان مطرح : ی مثلا جنس که ار بر فك دراه
اندازهی صدسال یا پنجاه سال ارزش دار غلط باشد. بیتردید لین شب شبی است سرشار از
معنویت و برکت و امداد غیبی و امن و آسایش. اما اينکه تدبیر حوادث جهانٍ و سرنوشت
انسانها در اين شب انجام میپذیرد. مفسران ای ين نكته را از کلمهی «قدر» و «تن کل آمر» آیههای
ss ae BE NS یعنی تقلیر و تدبیر تمام امور جهان. این مضمون" در جای
OLS Ss نیز آمدهاست که فرکن در شتب مبارگی ثازل شده است هدر تن شب. هو کار
استوار و هدفداری سامان مییابد.
صفحه 7:
ساماندهی و تدبیر امور جهان در یکی از شبهای سال. با دیدگاه فلاسفه دربارهی علم ازلی
خداوند و حاکمیت نظام علیت در کائنات سازگاری ندارد. زیرا تمام حوادث جهان بر اساس
نظام عليت» از آغاز تا پایان جهان در ازل و در علم ازلی خداوند. سامان یافته است. و دیگر
Pees alls
آما بر اساس دیدگاه اهل كلام و متشرعان که من نیز همین دیدگاه را قبول دارم حوادث
جهان هميشه امکان تغیبر دارند زیرا هیچ جبری بر خدای قادر مطلق» حاکم نیست و خداوند
aaa میتواند Oligo = 2910S olf ۰ ۱
صفحه 8:
شب قدر و تدبیر حوادث جهان در ْن شب هرگز با اراده و آزادی انسانها منافات ندارد. ما
لین موضوع را در گذشته با عنوان آزادی انسان با توجه به علم ازلی خداوند. مورد بحث و
بررسی قرار دادهایم. که به آنجا مراجعه فرمایند.
دوم اينکه اگر در چنین شبهلیی. خداوند گروهی را مورد لطف و رحمت قرار دهد. لین لطف
و رحمت بیاساس نخواهد بود. بلکه به پاداش رفتار نیک انسانها خواهد بود و اگر در چنین
شبهایی. کسی را مورد قهر قرار دهد و سرنوشت بدی برای وی رقم زند. لین هم بیاساس و
بیدلیل نخواهد بود بلکه به عنوان نتیجه و کیفر رفتار آن شخص خواهد بود.
بنابراین ايتکه مردم امیدوار باشند در یک شب بدبختی آنان به خوشبختی تبدیل گردد. فکر
درستی نیست. بلکه باید توجه کنند که سرنوشت خودشان را خودشان رقم میزنند.
صفحه 9:
اگر به راه درست رفته باشند و در حد توان کوشیده باشند. خداوند نیز آنان را در چنین شبهایی
مورد رحمت و لطف و امداد خود قرار میدهد و راه پیشرفتشان را باز میکند و آنان را از امکانات
بیشتر برخوردارشان میسازد.
اما اگر کسی. یا مردم یک کشوری از روی جهل و نادلنی و عشق به مال و جاه» فرصتهای
خداداده را از دست بدهند و در راه پیشرفت و تکامل گام برندارند, بلکه با دست خود امکانات
خدادادهی خود را نیز نابود سازنده بیتردید چنین کسانی نباید انتظار آن را داشته باشند که خداوند
در یک شب معین در برابر فرصتسوزیها و خطاکاریهای آنان این پاداش را به آنان ببشد که
کامیابشان گرداند. و آنان را در ردیفً
چنین چیزی با هیچ منطقی سازگاری ندارد.
صفحه 10:
بنابرلین بلید دربارهی لین نکته مردم را آگاهی بخشيد و هشدار دادسوم اينکه ممکن است
منظور از ساماندهی کارها در شب قدر. ساماندهی تکمیلی آنها نباشد. بلکه منظور زبان وحی.
ساماندهی تشریعی کارها باشد. یعنی در شب قدر خدای بزرگ با فرستادن وحی و قرآن؛
نظام زندگی انسانها را از هر جهت سامان میبخشد تا انسانها بتوانند در یک جامعهی عادلانه و
به دور از ستم و تجاوز. بزرگ شوند و زندگی کنند و در دنیا و آخرت. خوشبخت و
سعادتمند باشند.
صفحه 11:
0 5
0 ین در شب قدرء خداوند با اراده و تدبير خود. سرنوشت ها را رقم نميزند, بلكه با
هدايت و حمايت opt ما را در جهت تنظيم يك زندكى درست يارى ميرساند.
صفحه 12:
بشر و تاثیر Ol بر کائنات در
شب قدر
براساس تعالیم قرلن. هر کسی دارای مقدراتی محتوم است؛
زیرا مقدرات از وایّه «قدر» به معنای اندازه است. از نظر قران»
هر چیزی براساس اندازهای مشخص و معین خلق میشود؛
چنانکه سازههای بشری مانند ساختمان اتومبیل رایانه و
تلویزیون نیز این گونه است و انسانها با اندازهگیری دقیق هر
قطعه Ip Ol چنان میسازند که بتولند کار ویقه خود را بهدرستی
انجام دهد. خدا میفرمایلد: فلز es
جيزى را آفريدة و بدان كونه كه درخور آن بوده ا للك"
كرده است ,(فرقان)إآيه 0.
صفحه 13:
بر اساس همین مقدرات برای هر آفریده است که انسان ماموریت یافته تا در جایگاه خلافت
الهی قرار گیرد(بقره آیه ۲۰)؛ زیرا در ساختار آفرینش در جایگاهی است که میتولند با توجه
به داراییهایش en ۱ از عهده مسئولیت خلافت بر آید.
این در حالی است که برخحی چون ابلیس از جنیان برخلاف مقدرات خواهان این مقام و
متزلت بود؛ زیرا گمان ابلیس این ke, ارزشی برای تعیین چنین منزلت و مقامی.
عنصر بدنی اوست که از آتش است نه آدم خاکی؛ در حللی که از نظر خدا آنکه ارزش و قدر
انسان را بالا برده اتنت,همان تمس رود ۱ ۱ الهی در کالبد خاکی دمیده شده
است.(ض, آیه ۷۲ تا ۷ اعراف, ابه ۱۲).
صفحه 14:
همانطوری که اندازه و قدر هر چیزی از پیش تعیین شده است؛ مقدرات به معنای سرنوشت
محتوم نیز تعیین شده است؛ زیرا هر آنچه در هستی اتفاق میافتد از سوی خدا در امالکتاب
تکوینی پا همان کتاب مکنون و لوح محفوظ ثبت و ضبط شده است؛ از لین رو انسان نباید
نسبت به دادهها و گرفتههای الهی کنش خیالبافلنه داشته باشد. خدا میفرملید: هیچ مصیبتی نه
5 رم ونه در نفسهای شمابه شما نرسد. مگر پیش از آنكه آن را پدید آوریم در کتابی
است. لین کار بر خدا آسان است تا بر آنچه از دست شما رفته اندوهگین نشوید و به سبب
آنچه به شما داده است. بدمستی و شادملنی هیجانی و فرحناکی نکنید؛ چرا که خدا هیچ
GUL خودپسند فخرفروشی را دوست ندارد.(حدید آیات ۲۲ و ۲۳).
صفحه 15:
از نظر قرئن, هر آنچه در امالکتاب و لوح محفوظ است. به عنوان امر محتوم الهی در عوالم
تحقق مىيلبدٍ ور فوشتگنی مسئولیت آن را اند که آن را تحقق بخشند خدا میفرماید: هَذا
gah 2 م SG Liss AES لين است كتاب ما كه عليه شما به
)۲٩ سخن میگوید ما از آنچه میکردید نسخه بر میداشتيم. (جائیه آیه Ge
آلات دیگری غیزاز لین ليه اسب کدی از فا رات دار که مرا ره
در سوره دخان که درباره شب قدر در ماه رمضان است و نیز سوره قدر از مقدرلتی سخنی به
میان آورده است که فرشتگان پس از امضا آن را در طول سال اجرایی میکنند.
صفحه 16:
ee هت
و شب مخفی شدن شیاطین در تاریکی
(سَلَامٌ هی Cal ells os لین شب سلام است. سلام یعنی خالی بودن و عارى بودن
از هر گزند و ناراحتی و مرّض جسمی و روحی و اصلاح و سعه ای که انسان در این
حال پیدا می کند لین را گویند سلام» سلام علیکم یعنی مطمئن باش كه از ناحيه من بدى
ee ee
Coane ليك کفر یست» تاریکی نیست» شیاطین نمی توانند سراغ افراد بایند؛
چون شب قدرت و عظمت و بروز و ظهور امام است در عللم ملکوت. شیاطین همه در
بیغوله های خود و در تاریکی ها مخفی شده اند.
صفحه 17:
صفحه 18:
شب. شب نور است از اول غروب که لین شب شروع می شود ابتدای شب نور ازآسمان می
آید و ملانکه نزول می کنند تا کی ؟ (- مطلم الْفَجْر) تا هنگامی که فجر طللع می شود.
سپیده آسمان را فرا می گیرد این شب. شب قدر است. در روایات داریم که هر شبی که عزیز
است روز لن شب هم بدنبال لن شب همان حکم را دارده روز نیمه شعبان حکم شب نیمه
شعبان دارد. روز جمعه. در فضیلت بدنبال شب جمعه است. روز قدر به دنبال شب قدر
| يس بنابرلين (سَلَامٌ هيّ حَتىّ مَطْلّع الْمَجْر) لين مال شب بود. و كيفيت نزول ملائكه در
شب قدر ر. اما آثار رحمانيّت و رحيميّت» در روز قدر تا هنكام غروب ادامه دارد.
صفحه 19:
جبرائیل نازل شد وبه پیغمبر حبر داد که ای بة
لازال كثيبا حزينا حتى نولت هذه السورة ؛ ( إِنَا
القذر» ای بیغمیر لین دیا > درد در چه می خورد نو برای انن دنا لین شنم ای ۱ :
مقاملتی را که خدا در دنیابه تو داده ؛ مال لذت رلنى و سورچرانی در دنیا نیست, )3
إن متعَْاهُمْ سنينَ Bile ole مَا کُوا یعون * ما آغنی عَنهم ما كأنُوأ يُمَتعُون)» تو مال جای
دیگر هستی مال عالم دیگر هستی, علی بن ابیطللب(ع) مال این عالم نیست. دخترت
زهرا(س) مال لين عللم نیست. فرزندان تو مال لين عللم نيستند, مال جاهای د 1
برای آنها شب قدر قرار دادیم یعنی چه؟
صفحه 20:
تصرف در کائنات به اختیار
امام است
شب قدر شب نزول اراده پروردگار در کائنات است و تصرف در کائنات به اختیار امام است و این قدرت
کجا قابل قیاس است با قدرت های خارجی و حکومت های خارجی که بنی اميه در جندين سال معين در
بن مه میا ۳ و خیالات باطل و دنبللش آن عذاب های سختی که
از طرف پروردگار به آنها می رسد. مابه امت تو لبلة القدر دادیم» روز تاج گذاری و بر تخت نشستن امام
است در عالم معناء در هر زمان. در زمان پیغمبر ملائکه نازل می شدند خدمت خود پیغمبن در زمان
أميرالمؤمنين(ع) خدمت أميرالمؤمنير منين در زمان امام حسن. خدمت امام حسنء همینطور در زمان هر یک از
7 ی م ا le شب هاى
ليلة القدر از اوك شب تا اذان صبح تمَام ملائكه رحمت نازل مى شوند با جبرائيل؛ با روح, و ن وقت شب.
شب روحلنی است یک شب را انسان عبادت می کند از هزار ماه عبادت ثوا ر است؛ علت اینکه این
همه در روایات عجیب روایاتی است. amc ی سجن ای ور صافی
تفسیر برهان, تمام روایات را جمع کرده اند بالاخص تفسیر برهان: می فهمند که چه -
صفحه 21:
این همه روایات ترغیب می کند بر شب قدر اولیاء و صالحین و مخلصین در تمام مدت سال
اتظا می کت رای تک فد و دعا عى کردند اک تلایا در اما بت Pres (ple
کردی, بگذار شب قدر را درک کنیم و بعد بميریم. تشن شب قدر بودند. چون یک شب
عبادت ثواب هزار ماه عبادت یک الّه اکبر گفتن مثل لين است که انسان در هزار ماه الله اكبر
بگوید. یک روزه گرفتن مثل اينکه هزار ماه روزه بگیرد. یک خط آیه قرن خواندن مثل اینکه
Pie 33 4] clei
صفحه 22:
يس بنابرلين جه مناسب بين كن افرادی که شمشیر به کمر می بستند و در راه خدا جهاد می
کردند هزار ماه یا هزار سال و در لین شب. شخص یک شب قیام می کند برای خداء OF plas
معلنی درش هست. تعجب نکنید. لين راهى است كه ييغمبر باز كرده است بكم فتح الله اینها
همه از برکات پیغمبر است. دريجه را باز كرد نوربه عللم افاضه شد یک بچه می رود مکتب
یک سال درس می خواند. یک بچه می رود شش سال می خولند به اندازه آن یک سال نمی
فهمد. آفکار بشر مگر یک قسم است. یک شخص تیزهوش است. سرعت انتقال دارده حافظه
اش قوی است. استعدادش قوی است. یک شخص کند است. یک شخص به یک شب می
رسد. یکی به هزار ماه هم نمی رسد.
صفحه 23:
تعجب نکنید هة خداوند ری افاضه ای کرده است برای
ام
ت پیغمبر آخر زمان که در آثر یک شب عبادت آنقد بهره های روحلني و معنوی ببرند که امم سابق
بيش از هزار سال لين را نمى من الفد شهر)جرا؟ تفسير مى كند
lel a را يان مى كنك امك مكلو الوح » مانكه نازل م شوتة ننزل اصل اث جى
بوده است؟ تتنزل که مضارح است و لین دلالت می کند که شب قدر یک شبی نبوده در زمان پیغمبر
تمام شده باشد. رفته باشد در هر سال دائما این شب قدر استمرار دارد. نازل می شوند ملانکه و
روح. که موجودی است اعظم از ملانکه و اعظم از جبرائيل؛ در لین شب من کل امر. از آن عللم مر
نازل می شون و از آن,عالم با حود پایین نمی آورند من کل امر از هر امریاٍز هر ملکوتی.
صفحه 24:
۱ فل رده le tl ys شيا أذ تسرك لد کر فیکرن ام پروردکار که SIN Isler LD
نیست و
ص نیست لین ملاتکه جبرائیل و روح كه با كن عللم مجرد سنخیت دارند. نازل می شوند و
از#ان امر با ود می آورند ب ات DOES
کید یمنی آتتافشنورامم yg و ples on ali
قدر و قذر یک معنی دارد از:ماده تقدیر است یعنی معین کردن و مشخص کردن, در اين
لح 2 نحم فى 8
صفحه 25:
جكونكى شهادت امام
حسین(ع)
مگر شاهزاده علی اکبر نگفت: ای پدر جان ما چه باک داریم چرا غصه می خورید؟ ای
پدرجان خواب دیدید این قوم مى رود و مرگ دنبال اینها می رود.
سنا علی الحق مگر ما بر حق نیستیم؟ فرمود: چراء گفت: پس از مرگ چه باک داریم,
خیلی روشن. خیلی ساده. در روز عاشورا ببینید این جوان چقدر ساده و سریع بدون هیچ
گرفتگی و خللی و ناراحتی و شکایتی امری»نهیی خیلی آرام آمد.
صفحه 26:
پیغمبر(ص) رفتند در ن اتاق مشغول عبادت لند ام سلمه نقل می کند: یک مرتبه می گوید:
من پیغمبر را دیگر ندید جای پیغمبر خالی بوده ساعتی گذشت دیدم پیغمبر آمد. در اتاق
افتاده به سجده مشغول گریه است. گریه ای طولشی و عجیب و غریس می کنده صبر کردم
سر از سجده برداشت. دیدم سر و صورت پیغمبر گردآلود است گفتم یا رسول ۳
بوحید؟ حضرت فرمودند: مشغول عبادت بودم جبرئیل آمد برای من تهنیتی آورد مبارک بادی
گفت. عرض کردم یا رسول الّه آن مبارک باد چه بود؟ جبرائیل به من گفت: که این منصب را
خدا به حسین ام می دهد و می خواهی برویم خوابگاه او را ببینم.
صفحه 27:
مرا برداشت آورد در خوابگاه حسینم» سرزمين كربلا بياده شلیم تمام آن جریانات را ديدم»
ديدم حسین من قطعه قطعه روی زمین افتاده» جبرئیل مقداری از ن خاک را برداشت و به
من داد و گفت ای رسول خدا هر وقت این خاک تبلیل به خون تازه شد. علامت لین است
که حسین را ates لین کرد و حاعی را که بر صورت من میب کرد وشات دسا
زمین است که بر صورت من نشسته است. پیغمبر برگشتند در سجاده خود مشغول سجده
بودند که ام سلمه لین را از حضرت پرسید. حضرت لن تربت رابه ام سلمه دادند و گفتند:
لين را با خود نگه دان,هر وقت دیدی لین تربت تبلیل به خون تازه شد بدان که حسین مرا
كله ان
صفحه 28:
به سوی عراق از او
حداحافا ۳۳۲۰
ام سلمه می گوید: لین تربت را گرفتم و نگاه داشتم و دل من تا زملنی که سید الشهدا(ع) حرکت کردند
برای عراق دائما در غلیان و اضطراب بود. خبری بود که پیغمبر داده خبرها داده و همه درست: پیغمبر به
من حبر داده» من زنی هستم مطیع اوامر پیغمبر و بسیاری از اسرار را پیغمبر به من فرمود. سیدالشهداء می
خواست حرکت گنه برای غراق» در مدینهآمد خدمت مادرش, ام سل ام سلمه را ماد عطاب می کرد
ام سلمه از زوجات بزرگوار پیفمبر است محب اهل بیت و آمیرالممنین است محب حضرت زهرا است ۰
سيد الشهداء و امام حسن او را خیلی دوست دارند. او نسبت به این بچه ها خیلی ملاطفت دارد.
سیدالشهداء در مدینه فقط از پگلنه زنی که خداحافظی کرد از ام سلمه بود. آمدند برای خداحافظی یک
«oe تن رن ی #رخؤاهم Lp راه ۱۳
حسین ای وای انگار ن بوعده آی وس سن ai ۱ حضرتا فرمودند: بله.
خداوند براى من مَصرعى قرار داده. و من و خود راجه كن مصرع بؤسانم و خدا تو را جزای
خير بدهد. صبر كن بر ايز
صفحه 29:
آقا حرکت کردند برای مکه و چند ماهی اقامت کردند و حرکت کردند برای کربلا خبر به ام سلمه
رسید که آقا حرکت کردند برای کربلاه ام سلمه می گوید: لین شب هلیی که آقا در مکه بودند دل من
یک قدری آرام بود می دانستم شهادت در مکه ولقع نمی شود. اما همین که شنیدم حرکت كرد امام از
مکه به کربلا دیگر نه شب خواب داشتم و نه روز دائما می رفتم و این تربت را که در شيشه ای
گذاشته بودم می دیدم و هر وقت می دیدم به همان صورت تربت است می گفتم: الحمدلّه ا به حال
سرور ماء امام ما زنده است. و کشته نشده است » ولی یک وقت رفتم و دیدم تبدیل به خون تازه شده .
صدای شیون ام سلمه بلند شد. همسایه ها صدای شیون او را به این اندازه نشنیده بودند. آمدند» ای زن
رسول خدا چه اتفاقی افتاده؟ چه مصیبتی واقم شده ؟ خدا چشمان تو را گریان . دست زنها را
3a | لين همان خبرى است كه بيغ داده است به دا
گرفت اوارد درآمیان لن انا :
قسم ذریه پیغمبر را کشتند. و سشیعلم لین ظلموا ای منقلب ینقلبون !
صفحه 30: