شرکت HP
اسلاید 1: شرکت HP (هیولت – پکارد )
اسلاید 2: بیل هيولت و ديويد پكارد دو دانشجوي مهندسي برق دانشگاه استنفورد، در سال 1934 فارغ التحصيل شدند. آنها در سالهاي آخر دانشگاه با يكديگر آشنا شدند و تحت سرپرستي پروفسور ترمن پروژه تحصيلي مشتركي را انجام مي دادند. همين پروژه كه اولين محصول شركت آنها را به دنبال داشت باعث شد در دو سه سال بعد با تشويق استاد مشترك خود، راه تأسيس شركت آنها را باز كند. محل فعاليت آنها گاراژي كوچك در كاليفرنيا، همان منطقه اي كه امروزه به عنوان دره سيليكون شناخته مي شود و نماد انقلاب الكترونيكي است. نوسان ساز صدا
اسلاید 3: تاریخچه سال 1939 شرکت با سرمایه 538 دلار تاسیس شد.هيولت عمدتا بركارهاي فني ، مهندسي و فناوري نظارت داشت و پكارد امور مربوط به نيروي انساني و مديريت را رهبري مي كرد.سال 1959 با افتتاح دفتر شركت در ژنو سوئيس، مسير جهاني شدن براي شركت باز و چهار سال بعد، همكاري مشترك با ژاپني ها آغاز شد.. اولين ماشين حساب علمي روميزي دنيا (HP35) درسال 1968 ابداع و به بازار ارائه شد. شش سال بعد نوع جيبي و برنامهخور آن (HP65) با قيمت 795 دلار و سه سال بعد نوع مچي ديجيتالي آن عرضه شد.
اسلاید 4: اولين رايانه نيز در سال 1974 با چهاركيلو بايت RAM توسط شركت ابداع شد. سال 1977 درآمد شركت از مرز يك ميليارد دلار فراتر رفت، درحالي كه كاركنان آن بيش از 35 هزار نفر بودند. در اين سال كه هم هيولت و هم پكارد بازنشسته شدند و به عنوان مديران افتخاري در شركت فعاليت مي كردند. يانگ به عنوان مديرعامل به كار مشغول شد و تا سال 1992 در اين سمت باقي ماند. اولين رايانه شخصي، اولين رايانه دستي و اولين رايانه تماس دستي به ترتيب در سالهاي 1980، 1982و 1983 توسط شركت به بازار عرضه شد.
اسلاید 5: در سال 1984، HP اولين چاپگر ليزري ابداع و به بازار مصرف روانه كرد. شركت تاكنون مقام اول را در توليد اين وسيله به خود اختصاص داده و تا سال 2005، 385 ميليون چاپگر به سراسر دنيا فروخته است.سال 1988 شركت با 87 هزار نفر پرسنل و درآمد 8/9 ميليارد دلاري، در جايگاه 49 فهرست ، 500 شركت برتر فورچون قرار گرفت. از 1992 به مدت هفت سال لويس پلت مديريت عامل شركت را برعهده گرفت. سال 1995 ديويد پكارد كتاب «راه HP» را كه دربردارنده توضيح سبك مديريت شركت بود منتشر كرد و سال بعد درگذشت
اسلاید 6: در اولين سال هزاره جديد خانم كارلي فيورينا رهبري شركت را دردست گرفت و دو سال بعد در يك اقدام متهورانه، طرح ادغام HP و شركت كمپك را به مرحله عمل رساند و شركت HP را با 141 هزار نفر پرسنل و درآمد 6/56 ميليارد دلاري در سال 2004 به مقام يازدهم در فهرست فورچون رساند. اين درحالي بود كه هيولت در سال 2001 درگذشت. سال 2005 با بركناري فيورينا، مارك هرد به عنوان مديرعامل شركت HP منصوب شد، درحالي كه شركت 150 هزار نفر پرسنل و 80 ميليارد دلار درآمد داشت و محصول و خدمت خود را به بازاري با بيش از يك ميليارد مشتري در سراسر جهان و بيش از 160 كشور عرضه مي كرد .سال 2008 HP 321 هزار کارمند و درامدی معادل 4/118 میلیارد دلار داشت ودر سال 2009 توانست به رتبه 9 سایت فورچون برسد .
اسلاید 7: حوزه فعالیت
اسلاید 8: چشم انداز چشم انداز شركت HP عبارت است از: «يك شركت برتر الكتروني با روحي درخشان براي رهبري در عصر اينترنت» .آنچه زيربناي اين چشم انداز را تشكيل مي دهد، توجه به تنوع، خلاقيت و نوآوري است. چشم انداز شرکت HP در واقع تعریف مختصری از وضعیت کنونی این شرکت است.بیانیه ماموریت ماموريت HP اختراع فناوريها و خدماتي است كه ارزش بازار را حركت مي دهد ، منفعت اجتماعي ايجاد مي كند و با تمركز بر بيشترين افراد ممكن زندگي مشتريان را بهبود مي بخشد.
اسلاید 9: دیدگاه و ماموريت HP به سوي هفت حوزه كليدي رهنمود شده است. اينها وفاداري مشتري ، سود ، رهبري بازار ، رشد ، تعهد كارمند ، رهبري كيفيت و شهروندان جهانی هستند . سود و رشد سال 2008 به دلیل بحران اقتصادی ، استراتژی اصلی HP دراین سال حفظ سهم بازار خود بود. در واقع یک استراتژی تدافعی را در پیش گرفت. حتی با این وجود عملکرد HP موثر بود . فروش وسود به ترتیب 13%و 15% افزایش یافت . یکی از دلایل آن تقاضای شدید برای لپ تاپ (بالای 21%) و خدمات ( 10%) می باشد .
اسلاید 10:
اسلاید 11: کارکنان دیوید هيولت يكي از بنيانگذاران شركت معتقد بود «حركت ما از يك گاراژ كوچك تا يك شركت رايانه اي، يك راه روشن نبود». او همواره تاكيد مي كرد كه «شما بايد براي كاركنانتان محيطي فراهم آوريد كه كاركردن را دوست داشته باشند. كاركنان را تيمي بارآوريد، در اين صورت شانس موفقيت شركت بالاست. براي اينكه كاركنان به مسير كار تيمي درآيند بايد به آنها نشان دهيد كه شما از آنها مراقبت مي كنيد». همين ديدگاهها سبب شد كه HP جزء اولين شركتهايي باشد كه بيمه همگاني كاركنان و شراكت آنها را در سود كارخانه، انجام داد و تقسيم ساعات كاري شناور را به كار گرفت.
اسلاید 12: شهروندان جهانی عوامل محیطی بسیاری بر استراتژی شرکت تاثیرگذار هستند . افزایش آلوده گی های محیطی ، گازهای گلخانه ای و موادی که تا مدتها در محیط باقی می مانند و تجزیه نمی شوند و نیز افزایش قیمت سوخت و انرژی سبب شده که مشتریان به سمت محصولاتی بروند که استاندارهای لازم را از لحاظ محیطی داشته باشند. این یک فرصت بسیار بزرگی برای تکنولوژی های کارامد انرژی ایجاد می کند . مشتریان همچنین بیشتر از تاثیرات محیطی محصولات IT آگاه شده اند . علاوه بر این شواهد نشان می دهند که اهمیت فاکتورهای محیطی و اجتماعی به طور فزاینده ای در خریدشان افزایش پیدا کرده است . در زمینه بازیافت زباله واستفاده مجدد ، HP اولین کارخانه کامپیوتر است که در سال 1997 امکانات بازیاف زباله را ایجاد کرد . امروزه HP به رهبریش در برنامه های بازیافت و استفاده مجدد ادامه می دهد . در 2007 HP به هدفش برای بازیافت یک میلیارد پوند محصولات و مواد رسید .
اسلاید 13: تحقيق و توسعه HP يك شركت جهاني مبتني بر فناوري است. اين ويژگي از همان زمان تأسيس شركت وجود داشته است. تا سال 2005 بيش از 30 هزار اختراع توسط شركت به ثبت رسيده است . همين مسأله باعث شده كه در حوزه هاي توليد چاپگر و تجهيزات تصويربرداري، سرورها و حافظه ها، شركت مقام اول را دارا باشد.
اسلاید 14: سبک مدیریتی شركت HP به دليل توانايي در رهبري خوب كاركنان و تأثير مثبت بر اجتماع، به عنوان يك مدل موفق از مديريت شركت مطرح است. اين مدل موفق براي كسب و كار از همان ابتدا الگوي تمام عيار ساير شركتهاي دره سيليكون شد. بسياري از شركتهايي كه امروزه در زمينه كسب و كار رايانه فعاليت مي كنند با دست انسانهايي اداره مي شوند كه در شركت HP رشد كرده اند و راه و روش هيولت و پكارد را مي شناسند؛ از آن جمله استيووزيناك است كه يكي از كاركنان HP بود و اساسا مدل رايانه اپل I را او به HP پيشنهاد كرد و سپس از شركت جدا شد؛ و با استيوجابز شركت رايانه اي اپل را تاسيس كرد. . پكارد معتقد است اعتماد محور راهي است كهHP براساس آن كسب و كار خود را پيش مي برد. بازبودن درها و انبارها نشانه اي از اعتماد است. او اين سخن را زماني بر زبان راند كه يك انبار را قفل شده ديد. قفل را باز كرد و آن را به همراه يك يادداشت روي ميز مسئول مربوطه گذاشت و نوشت اتاق قفل شده هماهنگ با تفكرHP نيست.
اسلاید 15: اصول اين رويكرد مديريتي در ميراث مكتوب ديويد پكارد يعني كتاب راه HP: چگونه هيولت و من شركت خود را ساخته ايم ارائه شده است. پايه هاي مدل عبارت است از: - اعمال مديريت از طريق حضور در محل انجام فعاليت ها و نظارت برآنها؛ - تمركز بر رضايت كاركنان به عنوان منبع موفقيت شركت؛ - وجود ارتباط باز بين مديران و كاركنان
اسلاید 16: رقبامهمترین رقبای HP ، شرکت دل و شرکت اپل می باشد. در جدول زیر جایگاه این شرکت نسبت به HP آورده شده است.رتبهشرکترتبه در فورچوندرامد(میلیون $)1اچ پی91183642دل33611013اپل7132479یکی از ویژگی های شرکت HP که این شرکت را از رقبا متمایز می کند ارائه یک مجموعه کامل محصول به مشتریان است .issue date: May 4, 2009
اسلاید 17: مدل رقابتی CPMعوامل موفقیت در صنعتضریب اهمیترتبه واکنش برای HPرتبه واکنش برای دلرتبه واکنش برای اپلتنوع محصول 20% 5/3 5/2 25/2قدرت تبلیغات 17% 2 3 3خدمات پس از فروش 14% 5/3 25/2 2قیمت رقابتي 12% 3 25/3 75/2انعطاف پذیری 10% 75/2 5/2 3کیفیت محصولات 15% 5/3 3 5/2تکنولوژی مدرن 12% 75/3 3 2 امتياز 19/3 775/2 485/2
اسلاید 18: وضعیت صنعتسال 2008 به دلیل بحران اقتصادی بیشتر صنایع مثل صنایع خودروسازی زیان ده بودند . بر اساس آمار سایت فورچون در سال 2008 تنها 40 صنعت رشد داشتند. این 40 صنعت بیشتر از صنایعی بودند که محصولاتی با کشش درامدی کم داشتند. اما همه صنایعی که HP در آنها فعالیت می کرد دارای رشد بوده اند که ازاین جمله می توان صنعت کامپیوتر 2/2% ، تجهیزات الکترونیکی 3/9% ، تجهیزات شبکه و ارتباطات 2/13% ، خدمات مالی 8/11% ، خدمات اینترنت 3/11% رشد را می توان نام برد.
اسلاید 19: عومل داخلی موثر بر شرکتضریب اهمیت رتبهامتیازقوت هااعتبار سازمانفرهنگ سازمانی قوی تحقیق و توسعه خدمات پشتیبانی سریعبخش بازیافت و استفاده مجدد ضعف ها 20% 12% 18% 11% 8% 5/375/3 3 5/275/2 7/0 45/0 44/0 7/0 22/0 قوت هااعتبار سازمانفرهنگ سازمانی قوی تحقیق و توسعه خدمات پشتیبانی سریعبخش بازیافت و استفاده مجدد ضعف ها 20% 12% 18% 11% 8% 5/375/3 3 5/275/2 کنترل کم 6% 212/0عدم دسترسی به برخی مشتریان برای خدمات پشتیبانی 10% 5/2 25/0تبلیغات15 % 23/0جمع امتیاز25/3ماتریس IFE شرکت HP
اسلاید 20: ماتریس EFE شرکت HP
اسلاید 21: ماتریس SWOT
اسلاید 22: نتیجه گیریبراساس ماتریس بی-سی جی شرکت در وضعیت «سهم زیاد/رشد زیاد» قرار دارد در نتیجه راهبرد قابل توصیه می تواند رشد ، افزایش منابع و توسعه فعالیت بر مبنای پیش بینی اوضاع بازار باشد. راهبرد HP برای کسب مزیت رقابتی «متمایز ساختن و منحصر به فرد بودن » است . این شرکت می کوشد کالاها وخدماتی ارائه دهد که کاملا از کالاها و خدمات رقبایش متمایز باشد . هدف این سازمان جذب مشتریان وفادار به محصولات و خدمات سازمان است که این کار را با تقویت سازمان در امور بازاریابی، تحقیق و توسعه ، رهبری فناوری و خلاقیت انجام می دهد . راهبرد شرکت با تاکید بر افزایش نواوری و جستجوی فرصتهای جدید به دنبال کشف چشم اندازهای جدیدی برای رشد است و وجود مخاطره را می پذیرد . هر چند جهان با رکود اقتصادی مواجه است ، راهبرد شرکت همچنان راهبرد پیشروی است ولی ضمن اجرای این راهبرد در سال 2008 حفظ موقعیت فعلی یا رهبری بازار در اولویت اصلی این شرکت بوده است . شرکت می کوشد با توسعه فن آوری موجود ، ایجاد مزیت های رقابتی جدید و نواوری در محصول ، صنعت را هدایت کند و رقبا را در مقام واکنش انفعالی قرار دهد.
اسلاید 23: منابع انگليسيwww.hp.com -1Fortune.com -2.wwwwww.peerapers.com -3منابع فارسي4 - www.ie-land.net 5- www.itmmen.blogfa.com6- www.centerhp.com (سایت شرکت سرزمین سبز،نماینده رسمی شرکت HP در ایران )
اسلاید 24: از راهی نروید که دیگران رفته اند از راهی روید که دیگران نرفته اند . ( انجیل )
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.