صفحه 1:
ستانابى و كيترل عخاطرات مخيط كار
جلسه اول
Yaserkhorshidii@gmail.com
صفحه 2:
انواع خطرات محیط کار:
J re wl حرفه ای)
3 حظرات محيظ زیستی
خطرات بهداشتی خطرات ایمنی شامتظرات محیط زیستی
eal 1.آتش سوزی شامل:
1.جوامل ٠ ريان أو 2برق کرفتکی 1۲ .آلودگی هوا
2 3. سقوط از ارتفاع2. آلودكى آب
ee 4د مكالك 0 301 الو Se
2.عوامل زیان اود 5 ارتفاع 4. فاضلاب
اي و 1 ~
صفحه 3:
wl عوامل شيميايي زیان آور محیط کار:
مانند گازها بخارات آثرو سلها . avin
2 عوامل فيزيكي زیان آور محیط کار:
صداء. ارتعاش, گرما و رطویت , سرما , روشنايي نامناسب , فشار,
پرتوها....
3 عوامل پیولوزیک زنان آفر محیط کاز
ویروسها : باکتری ها . انگلها , قارچها
4 عوامل ارگونومیک زیان آور محیط کار
وضعیت نا مطلوب بدني , ابزاز کار نامناسب , حمل بار غیر مجاز
صفحه 4:
تعار بف:
(SAFETY) 40!
در لغت به معنی امنیت و ملامتی است» ازنظر علمی ایمتی » میزان با درجه فرار از عطرات است میتوان گفت ایمتی حفاظت
نسبی و نه مطلق در برابر خطرات است .
خطر (۲۱323۲01)منبع با وضعیتی که دارای یتانسیل آسیب به شکل جراحت بیماری ۰ خرابی و یا ترکیبی از این موارد باشد .
اتفاق (۱610606)رویدادی که تمامی فاکتور های حادثه را دارد و می تولند منجر به آسیب و زیان شود اما جرااحت با مرگ
و هلر برای افراد در بی نداراد.
اتفاق قریب الوقوع (0/55 -16۵۲): اتفاقی است که هیچگونه بیماری؛ خرابی و با زیانی به دنبال نداشته باشد
حادثه :(۵۴6101610۴) رویدادی ناخواسته که منجر به مرگك بیماری» آسیب» خرابی و زیان گردد.
ریسکت: ترکیبی از احتمال و پیامد (های) ناشی از وقوع یک رویداد خطرناک است.
صفحه 5:
We) | aE :
(7 2 1 3 0 الم
Unsafe con- © Unsafe act - Nearmiss =
dition.
Accident
https://www.clearrisk.com/risk-management-blog/are-your-near-misses-being-repo
صفحه 6:
A HAZARD is something RISK is the likelihood
that has the potential of a hazard
to harm'you causing harm
صفحه 7:
» Accidents are defined as: ...an unexpected event that
may result in property damage, and does result in an
injury or illness to an employee.
* Incidents, on the other hand, are:... an unexpected
event that may result in property damage, but does not
result in an injury or illness. Incidents are also called,
"near misses," or "near hits."
صفحه 8:
شناسايي خطر, ا ۳
راهحل
ازجمله اهداف
صفحه 9:
شناسايي خطرات 28:00 ۱۹601۱6 ۱۲۱۵2۵۲۵
ae hee Cee ae ی
تي است در سازمان ن مواجه هستیم روش
alle pales te lt ol as زا چد دن نوات ذر صورت ام
كنترل: منتح به خسارت عمده در سازمان گردد را شناسايي کنیم.
* برخي از روشهاي شناسايي خطرات را ميتوان alee قرار
ذیل فهرست کرد.در شناسايي خطرات لازم است دو مرحله ز,
گردد:
صفحه 10:
1 فاز اول شامل شامل تهیه و مطالعه موارد زیر:
. لياوت محيط (Layout of workplace) ylS
نمودار عملياتي فرایندها(هه ممنندهمه)
( vescription of Process) La auul 9 7 pau
(Classification of jobs) JE Liao Sduvatale .
List of Material -) فهرست مواداوليه - تجهيزات
( Equipment
۴ روشها و برگههاي عملياتي
>b م 55م
صفحه 11:
2 هار دوم شام ل استفاده از ووشواین بر
A
| 5
falking - Talking - Thronging روش بازدید عمومي کارگاه
Method
8 چك لیست Checklist
©. تجزیه و تحلیل ايمني مشاغل
Job Safety Analysis
-cident and Incident Report گزارش حوادث 3 رویدادها ۰
گزارش ادعاي غرامت شغلي lork Compensation Claim
Report
First Aid Statistical Report سوابق آماري کمكهاي اولیه
eno aoe cael tpt arabe. ek conte A ee Re
صفحه 12:
۲0۲6۱۵۴ اطلاعاتسرپرستاندربارم خطرات ۱
Information about Hazard
Medical Examination Sau j—.slules galg iw ر.
Records
Results of نتایج بایشو اندازهگيري
Measurement and Monitoring
What if Previous Inspection Report (WIF) ywa) اء
صفحه 13:
Preliminary Hazard Analysis آفالیزمقدهانی تخطر
(PHA):
اين روش براى اولين بار در اوایل دهه 50 میلادی در ایاالت
متحده امريكا برای آنالیز ایمنی؛ موشکهای با پیش برنده مايع
بكار كرفته شد. اين روش توسط صنيع هوانوردي اين كشور
3 قانونمند در آمده و بوسیله بوئینگ تحت eo
Ay ies Hep el olor i, محيان ی عات
یافت.
جلل مقدفانن حظن لى وش نایز یمه کمن است ره یه
: یبد jo od منظور اهداف زير صورت می
شناسایی خطرات بالقوه و ردب خی اتفاقئ كه ممكن -
صفحه 14:
Preliminary Hazard Analysis آفالیزمقدهانی تخطر
(PHA):
هدف از اجراي تکنیک آنالیز مقدماتی خطر, شناسایی
مناطق بحرانی در سیستم, شناسایی نسبی خطرها و توجه
به ۳ طراحى ايمن است. در واقع ع2 روش
استفادة شدة أشكا gaa els ba ee, ful كه در etal
این روش از جمله روش هاي نیمه کمی تجزیه و تحلیل
که با استفاده از اصول تجزیه و تحلیل, cowl ریسک
اتسیو Gets ule alow دارند
صفحه 15:
ال وهای حظ یک وم ابزار طراكى الست dj aS
Geeta با ار
خطرات را ساسانى a
Le انجام مناه شناخت و كنترل خطرات كامل مى شود و
©به دنبال ييشنهاد برای کنترل خطرات شناخته شده,
خطرات باقی مانده (ء»راد«د 0 5۵560۷۰۱ ) در سيستم با
یت سای و تال ارت
دو ضقن:در مراحاه طراحی شناحت و تخليل حظرات نا
تکنیکهای زیر نیز انجام پذیر است
FMEA: Failure Modes and Effects Analyses
صفحه 16:
۱ معیارهایم قدماتیکیفیت عیینشدم برایریسکخطراتکمه
در جداولمربوط بع تحلیلریسکقرار دارند
TEMA معيارها
ps p-oS lm Sans sKeliglis
حالت /ملاحظات |ریسک
Satus | مصصوم | نهایی
FMRI nt
تدارم
کر وهبرانتاتیرات
ط به خطراتشناسايئيثيههستم/ عمليات
علت ها
Causes
پیشیهاد
ها
Recom
en
نس
اولیه
IMRI
اثرات
Effects
خطرات
Hazards
سقوط از ارتفاع
بر
صفحه 17:
مثال
شناسایی و رده بندی خطرات و رویدادهای بالقوه به روش آنالیز
مقدماتی خطر (۳۲1۸) در پالایشگاه نفت کرمانشاه
مواد و روش: نحوه انجام مطالعه بدین صورت بود که پس از هماهنگی با
مسئولان مربوطه و مساعدتهاي لازم براي انجام پژوهش, واحد هاي مختلف
پالایشگاه نفت کرمانشاه به عنوان محیط پژوهش انتخاب شد. بررسی خطرات
شناسایی شده با استفاده از دو متغیر شدت و احتمال وقوع خطرات و جداول
استاندارد طبقه بندي این دو متغیر مورد بررسی قرار گرفت.
هدف از اجراي تکنیک آنالیز مقدماتی خطر, شناسایی مناطق بحرانی
در سیستم. شناسایی نسبی خطرها و توجه به معيارهاي طراحی ایمن
است. در واقع این روش شتاسایی خطرهاي اولیه است که در آن از
تجارب کامل ایمنی استفاده شده است. مهمترین ابزار مورد استفاده
صفحه 18:
تمونه ای از برگه کار ۳۱۷۸
سيستم يا كاركردة
ae
axils ie سیب
27 و
=e 7
2) 11
1
11 11
نمونه ای از برگه کار PHA
دا ملاحظات
yt اثرلت._ ] سملح | wl
رویدد تامطلوب
صفحه 19:
صفحه 20:
جدول ا؛ سبارهای تصمبم گیری بر اساس شاعص ریسک
Sosy gate معبار ريسك
1, 1B, 1C, 2A, 2B, 3A غبرفابل فبول
ID, 2C, 2D, 3B, 3C نامطلوب
IE, 2E, 3D, 3E, 4A, 4B قابل قبول ولى با نباز به تجدید نظر
قابل قبول بدون نباز به نجديد نظر 4C, 4D, 4E
صفحه 21:
تام واحد یا سمت : پلایش
توع فرآیند
جوشکاری و برشکاری
Pilar oe
.١ القجار
bb ale ou age
Mine
٠ مشکلات ارگونو یکی
٩ کمیره اکسیزن
رویط
usa
احال وجوه بخارات
کازهای قبل اشتعال شلنک
اثابت بين وكلاتوو و مشمل
عرست جاكقارى نشده ياشد
ایجاد دود و دمة حاصل ا
جرشکاری
۳ محدرد بودن محیط و
eae نانب
4 صدای ناشی از ماش
آلات در حال كثر
حرقه ای تاشی از
جرشکاری
ال سوختکی و
ents SLAY
۳ بیهوشی وبا مرگ بر
Seg
اه استرس های
Seat Se
Se S aes
te
ال نجام و وعايت کامل
عقررات ليمتى طيق مولز
امتدرج هر يرواقه كاركرم
مرصورت لزوم قيد كردت
كار
؟* هر صورت نياو تضب
4 تیوه تاکن در محفظه
ای جوشکاوی
6 استفاده از وسايل حفاظت
افردى(استفاه لا ماسكك هال
تتفسى ء لياس هاق
امكف ع وا
دنآموزش با یی که
ورد مسفظه می شود
استفاهه از گوشی و بلاگ
های گوش
صفحه 22:
روسن آنا لد هایس ی وا ال اه
تقلت كرما سات نا هماستكى ميتبؤلان مر لوظة انام كرفك -
بدين منظور ابتدا منابع با ارزش شناسايى و فهرست شدهء
سس سطوح ریسک قابل قبول و گستره مورد ارزيابى
تعریف گردید.
در مرحله بعد خطرات سیستم شناسایی شد و سطح و
تعداد خطرات با استفاده از برگه کار روش ۸محاسبه
گردید.
صفحه 23:
شناسایی و کنترل مخاطرات محیط کار
جلسه دوم
Yaserkhorshidii@gmail.com
صفحه 24:
NOUBRWNEH
. فاز طراحی اولیه
. فاز طراحی جزء به جزء
منت
. راه اندازى ازمايشى
. راه اندازی
توقف
صفحه 25:
روش مطالعه عملیات خطر: HAZOP:
بإ 2۱ Hazard
مراحل Study HAZOP ciel
. تعریف حوزه و وسعت کار و تعیین اهداف مطالعه
۲ انتخاب تیم اجرایی (انتخاب رهبر و...)
۳ اجرای برنامه ۳۱۵20۳ و تجزیه و تحلیل آن
۴ مستند سازی نتایج
۵. پیگیری اجرای توصیه ها و پیشنهادات ارائه شده برای کنترل خطرات
صفحه 26:
اطلاعات مورد نیاز برای شروع مطالعه 20۴هبا .
. نقشه کارخانه و تسهیلات
نقشه فرایند و تجهیزات
دیاگرام جریان فرایند
. دستورالعملهای عملیاتی
گزارشات حوادث رخ داده در سیستم
. اصول قوانین مقرارات کارخانه
. پارامترهای عملیاتی
. مشخصات ویژه تجهیزات(فشار, دما و...)
0. نتایج آنالیز ۲۸۶0۶ اجرا شده در سایر سیستم ها
نز 0
صفحه 27:
۲ دو روش دارد؛
HAzOP -1 ساده
۷۸۵۲2 اصلاحی
*درروش ساده جنبه های اجرایی عملیات به طور موثر بررسی نمی
گردند.لذا اغلب لازم است که از یک مدل اصلاح شده هزاپ استفاده
کرد به طوریکه هم تجزیه و تحلیل دستگاههاً و هم تجزیه وتحلیل
دستورالعمل های اجرایی را در برگیرد.
*تیم مطالعه خود را با انتخاب ورودی تغذیه یک گره آغاز کرده و در
ادامه برای هرپارامتر عملیاتی کلمات کلیدی را به کار می گیرد برای
مثال ایا وجود جریان اضافی ممکن است در صور تیکه جواب منفی
باشد انحراف بعدی مورد بررسی قرار می گیرد ولی در صورت مثبت
بودن جواب اين سئوال مطرح می شود که ایا جریان patel فوق
ميتواند خطرناى باشد اكر جواب منفى باشد ساير علل بيش از حد
بودن جريان بررسى خواهد شد.
صفحه 28:
توصیه انحرافات و مثال
فرایند فیزیکی انجام نمی شود برای منال
جریانی وجود ندارد
برای منال فشار جریان بیش از حد تعریف
شده باشد.
برای مثال درجه حرارت کمتر از حد تعریف
شده باشد.
برای منال جریان گاز حاوی قطرات مایع
ست
برای منال بخشی از ذرات بزرگتر از 200
میکرو ن می باشد.
یدای متال جر بان JL معکه تس eno
کلمات
کلیدی
None
بیش از
کمتراز
Less than
بعلاوه
As well as
بخشی از
part of
ee yee
صفحه 29:
تعريف
مرك و مير يا آز بين رفتن سيستم
جراحات بيماريهاى شغلى يا اسيبهاى وارده به سيستم شديد
جراحات بيماريهاى شغلى يا اسيبهاى وارده به سيستم ee
است.
أجراحات بيماريهاى شغلييا اسيبهاى وارده به سيستم خيلى
نوع خطر
فاجعه بار
بحرآنی
جزتی
صفحه 30:
توصیف حطر اسطح خطر آحتمال وقوع
به طور مكرراتفاق مى آفتد A مگرر
در طول عمر یک سیستم چندین بار رخ میدهد. 8 محتمل
گاه گاهی درطول عمرسیستم رخ می دهد 6 گاهگاهی
احتمال وقوع آن درطول عمر سیستم خیلی گم آست D خیلی کم
آحتمال وقوع آن درطول عمرسیستم آنقدر پایین آست که می توآن آن را E عیرمحتمل
در حد صفر فرض کرد.
صفحه 31:
ماتریکس ریسک خطر:
جزئی(۴) مرزی(۲)
A3 A4
B3 84
cr 63 كاه به كاه( ©)
D1 D2 D3 D4 خیلی کم(ها)
El E2 E3 E4 غیرمحتمل(])
صفحه 32:
طبقه بندی ربسک معیار ریسک
0
1E2E,3D,3E,4A,4B قابل قبول ولى با نياز به تجديد نظو
صفحه 33:
ساون علق مععهين يه :اسراف “د :مسلن Ly متورت کوج قرزا هو انحرافف يعدى :زا AB كعيت
آیا اتحرافت عسل :تاك بوده و مین تواتی از أخز ومين عسليات عمل و كيو TOS
1 1
آيا سيستم متوجه اتحراف ياد شده مى شود ؟ اط چکونه می توان سیستم را متوجه اتحراف یات شده کرد؟
LT اتجام تخییرات عملی است؟
4 ينه
اجراعن تغییرات: را یه تصویب پرسنافیت
+
اجرای تفییرات را پیگیری کنید
صفحه 34:
صفحه 35:
صفحه 36:
Instruct
operators on
procedures
Check
maintenance
procedures and
schedules
23
Consequences
Temperature
icrease in reactor
Causes
Failure of water
source resulting
in backward flow
Water source
contaminated
No cooling
Reverse
cooling flow
More cooling
flow
Reactor
product in
coils
Another
material
besides
cooling water
Guide Word
NO
REVERSE
MORE
AS WELL AS
OTHER THAN
صفحه 37:
روش ۱ 7/۵۲
ب: انتخاب تیم
ج: اجرای مطالع
د: مستند سازی
9‘ پیگیری فعالیت های انجام شده
صفحه 38:
1. Team Kickoff
The team leader walks the team through each step of the What-if
Analysis. The leader may use a detailed equipment diagram along with
any prepared operating guidelines. (Include guidelines for determining
acceptable level of safety.)
2. Generate What-if Questions
The team generates What-if questions relating to each step of the
experimental procedure and each component to determine likely
sources of errors and failures.
Things to consider when developing questions:
Potential human error
*Equipment component failures
*Deviations from the planned/expected critical parameters (e.g.,
temperature, pressure, time, flow rate)
صفحه 39:
3. Evaluate and Assess Risk
The team considers the list of What-if questions, one-by-
one, to determine likely sources of errors. They then decide
the probability of each error occurring and assess the
consequences.
صفحه 40:
-4. Develop Recommendations
+ Risk unacceptable:
+ Risk acceptable:
- 5. Prioritize and Summarize Analysis
* The team’s analysis is summarized and prioritized.
* 6. Assign Follow-up Action
* Responsibilities are assigned for follow-up action(s).
Consider adding a column to your What-if Analysis form to
indicate the person or group responsible for each corrective
action.
صفحه 41:
What if?
Benefits
Limitations
۰ Easy to use
* No specialized tools needed + Only useful if you ask the right
1 1 questions
۴ People with little hazard * Relies on intuition of team members
analysis experience can
inofull * More subjective than other methods ای
participate meaningfully * Greater potential for reviewer bias
* Leads to deeper insight, + More difficult to translate results
especially for person/people into convincing arguments for
conducting the analysis change
صفحه 42:
Sample What-if Questions
Human Factor
*What if material used is too concentrated (or diluted)?
*What if the valve/stopcock does not open (or close)?
“What if the valve(s) are opened (or closed) in the wrong sequence?
“What if inert gas is omitted?
“What if unintended materials are mixed together?
*What if warnings are missed or ignored?
*What if there are errors in diagnosis?
صفحه 43:
Utility
The following questions concern utilities, which are key to the support of
any experiment or process:
‘What if power is lost?
‘What if power is restored automatically after loss?
‘What if laboratory ventilation is lost?
Equipment
‘What if glassware breaks during reaction?
Consider: Spill control; PPE
‘What if there’s a failure of equipment cooling?
Consider: Alarms, automatic shutoffs, and emergency shut-off
procedures
صفحه 44:
Personal Protection
صفحه 45:
شناسایی و کنترل مخاطرات محیط کار
جلسه سوم
Job Hazard Analysis
Yaserkhorshidii@gmail.com
صفحه 46:
هدف کلی: آشنایی فراگیران با روش واکاوی خطرات شغلی
اهداف اختصاصی:
پس از مطالعه این فصل از فراگیر انتظار می رود:
۱. نحوه واکاوی خطرات شغلی به روش ۳1۵ [را تشریح کند
۲ موارد کاربرد را ذکر کنند
۳ مراحل واکاوی خطرات شغلی را تشریح کند
۴ خطرات یک شغل فرضی را با روش مورد واکاوی قرار دهد
صفحه 47:
واکاوی خطرات شغلی یا واکاوی ایمنی شغلی یکی از روش های واکاوی خطر است است كه به
منظور شناسایی خطرات بالقوه ؛ ارزیابی سطح ریسکک و تعیین اقدامات کنترلی مناسب جهت کنترل
ریسک های غیر قابل قبول انجام می شود.
علاوه بر واکاوی خطرات از این روش می توان بمنظور تدوین روشهای کاری ایمن برای مشاغل
مختلف به قول تعیین نیازهای آموزشی » شناسایی خطاها در ف رآیند تولید و غیره استفاده کرد.
انجام ین روش به فرآیندهای تولیدی محدود نمی شود و از آن میتوان برای تمامی فعالیتهای
انسانی اعم از شغلی و غیر شغلی نظیر فعالیت های صنعتی ساختمانی و خدماتی و حتی فعالیت های
روزانه یک خانم خانه دار به کار برد.
صفحه 48:
.١ تشكيل تیم اجرایی وا کاوی شغلی
۲. تهیه فهرست مشاغل و اولویت بندی جهت واکاوی
۳ انتخاب شغل/ وظیفه شغلی انتخابی
۴ آیا شغل دارای ریسک بالایی است؟
۵ بله: این روش برای شغل های دارای ریسک بالا مناسب نیست
۶ مشاهده شغل و شکستن آن به مراحل کاری مختلف
۷ شناسایی خطرات در هر کدام از مراحل کاری
۸ تعیین سطح ریسکک در هر کدام از مراحل کاری
4 آیا قابل قبول است؟
۰.بله اجرای دستورالعمل ها و اجرای روش های ایمن کار
eM انجام رامکارهای کنترلی برای حذف و کاهش ریسک تهیه و اصلاح دستورالعمل ها و روش های
اری ایمن
صفحه 49:
شعل ۴ ۱ عراحل اتجام واکاوی هد
صفحه 50:
1 اجرا اكا خطرات a
تیم اجرایی معمولا شامل یک کارشناس آشنا به واکاوی ایمنی شغل(معمولاً کارشناس ایمنی و بهداشت با 056))
فرد مسئول انجام کار با سرپرست وی می باشد
۲._تهیه فهرست مشاغل و فعالیت های کاری و اولویت بندی آنها جهت واکاوی:
در این مرحله لیستی از مشاغل تهیه شده و با توجه به سابقه حوادث رخ داده در آنها يا سوابق حوادث رخ داده در
صنایع مشابه جهت بررسی اولویت بندی می شوند
اولویت اجرای واکاوی ایمنی برای مشاغل و فعالیت های شغلی به شرح ذیل می باشد:
3) مشاغلی که بیشترین ضریب تکرار حوادث را دارند
0) مشاغلی که ضریب شدت بالایی دارند و منجر به از کار افتاد گی می شوند
©) مشاغلی که پتانسیل بروز حوادث و بیماریهای خطرناک را دارند
0) كار هاى غير معمول و موردی
©) مشاغل بازنكرى شده
]) مشاغلى كه سابقه رخداد شبه حادثه در آنها وجود دارد
صفحه 51:
-Accident Frequency Rate (AFR) ضريب تكرار حادثه .١
ضریب تکرار حادثه عبارت است از تعداد حوادث ناتوانکننده (که منجر به زمان از دست رفته کاری گردیده) در یک
تعداد معین ساعات کاری. این ضریب معمولاً سالیانه حساب میشود. تعداد ساعات معین کاری که در این ضریب
بکار میرود طبق استاندارد ]۸5 برابر با یک میلیون ساعت کاری است (معادل ۵۰۰ کارگر و ۵۰ هفته کاری در
سال و ۴۰ ساعت کاری در هفته).
لیکن در سالهای اخیر به پيشنهاد سازمان 6051۸ ساعات معین کاری در اين ضریب به دویستهزار ساعت کاری
تغيير كرد (١٠٠كاركرء ۵۰هفته کاری در سال و ۴۰ ساعت کار هفتگی) و امروزه این مقدار مورد استفاده قرار می-
گیرد. فرمول محاسبه ضریب تکرار حادثه به قرارزیراست:
۰ تعداد حوادث ناتوان کننده
5< تعداد شیفت در روز+ تعداد کارگران در هر شیفت
1. ANSI: American National Standard Institute
صفحه 52:
:Accident Severity Rate (ASR) sol> cos 2,2 Y
این ضریب عبارت است از تعداد روزهای از دست رفته کاری در اثر بروز حوادث در دویستهزار ساعت کاری. فرمول
محاسبه ضریب شدت حادثه به قرار زیر است:
۰ تعتعداد روزهای از دست رفته کاری در یکسال
ASR=
۲۴۰۵۰ تعداد شیفت در روز" تعداد کارگران در هر شیفت
برای محاسبه تعداد روزهای از دست رفته در رابطه فوق چنانچه حوادث منجر به از کارافتادگی موقت شده باشند.
تعداد روزهای از دست رفته آنها معادل با تعداد روزهایی است که از مرخصی استعلاجی استفاده نمودهاند و چنانچه
حوادث منجر به از کارافتادگی دائم و یا مرگ شده باشند. تعداد روزهای از دست رفته از جداول معینی که توسط
OSHA
شدة آست أنتتخراجخمیگردد.
صفحه 53:
۳ مشاهده شغل و شکستن آن به مراحل كا
پس از انتخاب شغل بايد از طریق مصاحبه با فرد انجام دهنده کار پا سرپرست وی همچنین مطالعه
شما دستورالعملهای شغلی رابه مراحل پشت سر هم تقسیم کرد. برای این کار بهتر است نحوه انجام
کار توسط کارگر مشاهده شود. همچنین میتوان از نحوه انجام کار فیلمبرداری و آن رابه طور دقیق
مورد مطالعه قرار داد برای جلب همکاری کارگر بهتر است هدف از انجام واکاوی ایمنی شغلی برای
او تشریح گردد.
در شکستن شغل به مراحل کاری می بایست ضمن اجتناب از پرداختن بیش از حد به جزئیات و ثبت
مراحل غیرضروری » مراحل کاری ی اصلی و با اهمیت از نظر ایمنی مورد غفلت واقع نشود. زمان
تمامی مراحل شغلی می بایست به ترتیب توالی آنها سرد گردد
توضیحات هر شغل از تعدادی وظایف شغلی(۵51) و هر وظیفه شغلی از تعدادی مرحله
شغلی(5160) تشکیل شده است. به عنوان مثال در شغل درب و پنجره سازی وظایف شغلی همچون
جوشکاری و برشکاری وجود دارد و در وظیفه شغلی جوشکاری مراحل شغلی همچون آماده سازی
دستگاه جوش و میز کاری سطوح اتصال قطعات به یکدیگر و غیره وجود دارد
صفحه 54:
۴ شناسایی خطرات موجود در هر مرحله از انجام کار:
در این مرحله خطرات مربوط به هر وظیفه شغلی ثبت میشود. برای شناسایی خطرات می توان از سوابق
حوادث گذشته در آن صنعت و صنایع و فعالیت های شغلی مشابه استفاده کرد.
در اين مرحله علاوه بر شناسایی خطرات می توان وقوع یا تکرار پذیری و پیامد ناشی از خطر را نیز تعیین
نمود و با استفاده از ماتریس ریسک» ریسک هر کدام از خطرات در فعالیتهای شغلی را ب رآورد نمود.
۵. ارائه راه های کنترل جهت حذف و پیشگیری از خطرات
مرحله نهایی پيشنهاد و راه حل های عملی و ممکن جهت حذف و يا کنترل خطرات شناسایی شده میباشد
این راهحلها در واقع راهکارهای کارشناسانه و تخصصی هستند که از سوی متخصصین ایمنی و فنی ارائه
میشود و باید به خاطر داشت که برخی راهحلهای ممکن است یکك خطر خاص را حذف کنند ولی
موجب بروز خطرات جدیدی شوند لذا لازم است تعبین و ارائه راهکارهای کنترلی با مشورت کار کنان و
سرپرستان واحدهای مربوطه انجام شود
صفحه 55:
ریسک 8۱5۷
ترکیبی از احتمال و پیامد (های) ناشی از وقوع aS
وویداد خطرناک است.
6-:
تت 9
©
صفحه 56:
(Probability) b> 6959 Jim!
نشان دهنده امکان به وقوع پیوستن یک خطر در یک دوره زمانی معین است. *
یا غالبا رخ می دهد.
گاهی اوقات اتفاق می افتد.
غیر محتمل است اما امکان دارد و خیلی کم رخ می دهد.
احتمال آن آنقدر کم است که می توان از آن صرفه نظر نمود
یا هیچگا
ه رخ نمی دهد و غیر محتمل است.
سطح خطر
احتمال خطر
اه به گاه
Se
عر ميل
(اما امکان دارد)
صفحه 57:
شدت با پیامد خطر (Severity)
* نان دهنده وسعت و دامنه خسارات و تلفاتی است که در صورت بالفعل در
آمدن خطر ایجاد می شود.
تعریف
جراحات. بیماری های شغلی شدید؛ آسیب
های شدید به سیستم
جراحات. بیماری های شغلی جزیی؛ سیب
های نسبتاً كو جكك به سيستم
طبقه
نوع خطر
ee
مرزی یا حاشیه ای
صفحه 58:
ماتريس ارزيابي ريسك
©ابزارى مناسب جهت طبقه بندی وارزیابی ریسک ها
شدت آسيب بالفوه به كسب و كار
آسيب بسيار جدى در ريسك متوسط :8-1
حدازيين رفتن كسب
وكارة
ال وقو ع مخاطره
١ افد lilly
صفحه 59:
5 ۸5 ۱۷۷ اختادلا
صفحه 60:
صفحه 61:
آسیب به
تاحيه صر
2۳۳5
- استفاده از کلاه ایمنی
صفحه 62:
شغل های زیر را به روش 58یا همان 92 ارز
فردی به ادرس:
yaserkhorshidii@gmail.com
بفرستید .(۱ نمره)
۰ _ کار در ارتفاع
۲ چوشکاری زیر آب
كنيد و در فرم مربوطه قرار دهید و در یک فایل ۷۷0۲0 با ذ کر مشخصات
صفحه 63:
صفحه 64:
صفحه 65:
روش ۱ 7/۵۲
ب: انتخاب تیم
ج: اجرای مطالع
د: مستند سازی
9‘ پیگیری فعالیت های انجام شده
صفحه 66:
1. Team Kickoff
The team leader walks the team through each step of the What-if
Analysis. The leader may use a detailed equipment diagram along with
any prepared operating guidelines. (Include guidelines for determining
acceptable level of safety.)
2. Generate What-if Questions
The team generates What-if questions relating to each step of the
experimental procedure and each component to determine likely
sources of errors and failures.
Things to consider when developing questions:
Potential human error
*Equipment component failures
*Deviations from the planned/expected critical parameters (e.g.,
temperature, pressure, time, flow rate)
صفحه 67:
3. Evaluate and Assess Risk
The team considers the list of What-if questions, one-by-
one, to determine likely sources of errors. They then decide
the probability of each error occurring and assess the
consequences.
صفحه 68:
-4. Develop Recommendations
+ Risk unacceptable:
+ Risk acceptable:
- 5. Prioritize and Summarize Analysis
* The team’s analysis is summarized and prioritized.
* 6. Assign Follow-up Action
* Responsibilities are assigned for follow-up action(s).
Consider adding a column to your What-if Analysis form to
indicate the person or group responsible for each corrective
action.
صفحه 69:
What if?
Benefits
Limitations
۰ Easy to use
* No specialized tools needed + Only useful if you ask the right
1 1 questions
۴ People with little hazard * Relies on intuition of team members
analysis experience can
inofull * More subjective than other methods ای
participate meaningfully * Greater potential for reviewer bias
* Leads to deeper insight, + More difficult to translate results
especially for person/people into convincing arguments for
conducting the analysis change
صفحه 70:
Sample What-if Questions
Human Factor
*What if material used is too concentrated (or diluted)?
*What if the valve/stopcock does not open (or close)?
“What if the valve(s) are opened (or closed) in the wrong sequence?
“What if inert gas is omitted?
“What if unintended materials are mixed together?
*What if warnings are missed or ignored?
*What if there are errors in diagnosis?
صفحه 71:
Utility
The following questions concern utilities, which are key to the support of
any experiment or process:
‘What if power is lost?
‘What if power is restored automatically after loss?
‘What if laboratory ventilation is lost?
Equipment
‘What if glassware breaks during reaction?
Consider: Spill control; PPE
‘What if there’s a failure of equipment cooling?
Consider: Alarms, automatic shutoffs, and emergency shut-off
procedures
صفحه 72:
Personal Protection