صفحه 1:
: اسأو
۳ جا بای
سار مام انال
ميرك مطاف سي
:]را دصيره
صفحه 2:
مدیریت تقاضاي سفر رهيافتي اثر بخش براي حل مشكلات ترافيكي
است که ضمن افزلیش کارليي سیستم هاي حمل و نقل و بهبود شاخص
هاي ن همزمان براي بهبود آلودگي هوا و اصلاح الگوي مصرف انرژي در
کلان شهرها نیز چاره انديشي کرده است.
قابلیت هاي شهر الكترونيکي از حیث گسترش فعالیت هاي مجازي که
نياز به سفر را كاهش مي هد » در راستاي سیاستها و اقدامات مورد توصیه
مدیریت تقاضاي سفر است . ۱
صفحه 3:
* مشکل ترافيك . آلودگي هوا و مصرف بیش از حد انرٌي در حمل و JB
شهري بي تردید مهمترین چللش هاي مشترك مدیربت شهري در کلان
شهر هاي کشورند .
بررسي تجارب کشور هاي توسعه يافته نشان میدهد ۰ رویکرد مدیریت
تقاضاي سفر و استراتژي هاي مبتني بر آن بهترین و اثر بخش ترین
راهکار حل معضلات ترافيك . آلودگي هوا و مصرف بیش از حد انرژي
کلان شهرهاست .
صفحه 4:
* همانگینه که در مقدمه ذکر شد . در حل مشکل ترافيك اگر به سه نکته
اصلی توجه نشود ۰ گر چه در يكي از محور ها بهبود ایجاد نموده ند اما
در مقابل وضعیت سایر شاخص ها را بدتر کرده اند . بعنوان مثال:
* برنامه هاي توسعه معابر وبزرگراه ها
سرمایه گذاري در برنامه هاي ارتقاي استانداردهاي كارآيي موتور خودرو
که کاهش مصرف سوخت و کاهش آلاینده های خروجی خودروها را در
بي دارد. ۱ ۱
apa داخلي سهمیه بندي بنزین در کشور
صفحه 5:
مدیریت تقاضاي سفر مجموعه اي از سياستهاي اولویت بندي شده با این
زویکرد: اس که.میزان سفوها راعا حد.ممکن کاهش داذه و سپتن آنها زا
به سمت شيوه هاي مناسب تر سوق دهد كه براي اين منظور از
رويكردهاي زير بهره ميكيرد :
* طراحي هوشمند كاربري هاي شهري
* بهبود سيستم ها و كزينه هاي حمل و نقل
* سیاست هاي تشويقي و تنبيهي مالي و ترافيکي
توسعه خدمات به مشتریان و انجام کار به شکل غیر حضوري
صفحه 6:
* 1 .از طریق توسعه فعالیت هاي الكترونيكي که نیاز به سفر را کاهش میدهند .
* 2 . ایجاد زیر ساخت و بسترهاي مورد نیاز جهت اجراء سایر استراتژي هاي
مدیریت تقاضاي سفر .
صفحه 7:
* شهر الكترونيكي براي این منظور دو گونه از سامانه ها را بکار میگیرد :
* فناوري و ابزارهاي اختصاصي قلبل دسته بندي در غللب سیستم هاي هوشمند
حمل و نقل و ترافيك ٩۲۳9
سیستم هاي تعاملي اطلاع رساني به هنگام و تصمیم یار مبتني بر ابزارهاي
صفحه 8:
صفحه 9:
راهکار
2
ال توسعه ces از خودرو ار مكان ياب خودرو در تانزاس
مس ae 8 به 95 د.
۱
JL. >= “
"هم پمال ر
مرکزبه اشتراک گذاری خودرو کبک
Se ۰
“3 77 هرسد أزآنان -ماشريه onload از خودرو شخسی تیستند:
“ل اغلب دارای سطح درآمدی بالا هستند
صفحه 10:
( میستنهای هوشمند مدیریت ترانت ۳
I ۳ ere”
6 5
* رزرو محل يارك از طريق اينترنت قبل از عزيمت
* ارسال ظرفیت بارکینگ ها به سیستم هدايت مسير
خودروها تست
صفحه 11:
* همانگونه که ملاحظه شد. استراتژی کاهش میزان سفرهاء بهبود گزینه
های حمل و نقل و کاهش ازدحام ترافیکی به عنوان استراتژی های
کلیدی مدیریت تقاضای سفر در شهر الکترونیکی می باشند.
شهر الکترونیکی به دو شیوه مستقیم و غیر مستقیم به حمایت از مدیریت
تقاضای سفر میپردازد. به صورت مستقیم از طریق الکترونیکی و مجازی
نمودن فعالیتها و کاهش نیاز به سفر ( استراتژی 1 ) وغیر مستقیم از
طریق افزایش کارایی و اثر بخشی اجرا و پیاده سازی استراتژی های دوم
صفحه 12:
بر اساس تجارب خارجی و مشاهدات عینی و ملموس داخلی به این جمع بندی
یرسیم که اجرای بسیاری از /
سیستم های هوشمند و مکانیزه نه تنها اثر بخش نبوده بلکه مشکلات جدیدی را
بوجود می آورد (طرح محدوده زوج و فرد)
هداق اين مقله اشاره یه قواننندی.سایی, نهر الکتزولیکن. در بهبود-و سل «سطاکاق.
پیچیده حمل و نقل با اشاره به تجارب خارجی و تاکید بر ضرورت تعجیل در سرمایه
گذاری برای استقرار و توسعه سیستم های هوشمند جهت مواجهه پیروزمندلنه با این
چالشها بود تا نگاه ها به شهر الکترونیک و سیستم های هوشمند جدی تر شود و از
دانسته شدن این قابلیت ها فاصله گیرد.
اتژی های مدیریت تقاضای سفر بدون استفاده از
صفحه 13:
ک
ف
م
خ
هب انم آنکه جان را رت آ و ت
سم
ی
ردس نار
ك
ل
ت
ی
سف
ن
ن
شهر ا رو يك و ر اهی و ن رد آن
:استاد
:کمک دمرس
:اراهئ دهنده
LOGO
کت نعم
ت
جناب آاقی د ر ی
رسکار خانم احقاقی
ن حس
ی
ن
میرزمدک سلطا ی ی
چکیده
مديريت تقاضاي سفر رهيافتي اثر بخش ب راي ح ل مش كالت ت رافيكي
است كه ضمن افزايش كارايي سيستم هاي حمل و نقل و بهبود ش اخص
هاي آن همزمان براي بهبود آلودگي هوا و اصالح الگوي مصرف ان رژي در
كالن شهرها نيز چاره انديشي كرده است.
قابليت هاي شهر الكترونيكي از حيث گسترش فعاليت ه اي مج ازي ك ه
نياز به سفر را كاهش ميدهد ،در راستاي سياستها و اقدامات مورد توصيه
مديريت تقاضاي سفر است .
LOGO
.1مقدهم
مشكل ترافيك ،آلودگي هوا و مصرف بيش از حد ان رژي در حم ل و نق ل
شهري بي ترديد مهمترين چالش هاي مشترك م ديريت ش هري در كالن
شهر هاي كشورند .
بررسي تجارب كشور هاي توسعه يافته نشان ميده د ،رويك رد م ديريت
تقاضاي سفر و استراتژي ه اي مبت ني ب ر آن به ترين و اث ر بخش ت رين
راهكار حل معضالت ترافيك ،آل ودگي ه وا و مص رف بيش از ح د ان رژي
كالن شهرهاست .
LOGO
.2دمرييت تقاضاي سفر رويكرد موفق و ربزگيده
همانگونه كه در مقدمه ذكر شد ،در حل مشكل ترافيك اگر به س ه نکت ه
اصلی توجه نشود ،گر چه در يكي از محور ها بهبود ايجاد نموده ان د ام ا
در مقابل وضعيت ساير شاخص ها را بدتر كرده اند .بعنوان مثال:
• برنامه هاي توسعه معابر وبزرگراه ها
• سرمايه گذاري در برنامه هاي ارتقاي استانداردهاي كارآيي موت ور خ ودرو
كه كاهش مصرف سوخت و كاهش آالينده هاي خ روجي خودروه ا را در
پي دارد.
تجربه داخلي سهميه بندي بنزين در كشور
LOGO
ي
چ
س
.3دمرييت تقاضاي سفر ت ؟
مديريت تقاضاي سفر مجموعه اي از سياستهاي اولويت بندي شده ب ا اين
رويكرد است كه ميزان سفرها را تا حد ممكن كاهش داده و سپس آنها را
به س مت ش يوه ه اي مناس ب ت ر س وق ده د ك ه ب راي اين منظ ور از
رويكردهاي زير بهره ميگيرد :
طراحي هوشمند كاربري هاي شهري
بهبود سيستم ها و گزينه هاي حمل و نقل
سياست هاي تشويقي و تنبيهي مالي و ترافيكي
توسعه خدمات به مشتريان و انجام كار به شكل غير حضوري
LOGO
ن
ك
ل
ت
ك
ي
.4دمرييت تقاضاي سفر رد شهر ا رو ي
شهر الكترونيكي به دو صورت كلي اجراء استراتژي هاي مديريت تقاض اي
سفر را پشتيباني مينمايد :
. 1 از طريق توسعه فعاليت هاي الكترونيكي كه نياز به سفر را كاهش ميدهند .
. 2 ايجاد زير ساخت و بسترهاي م ورد ني از جهت اج راء س اير اس تراتژي ه اي
مديريت تقاضاي سفر .
LOGO
ن
ك
ل
ت
ك
ي
.4دمرييت تقاضاي سفر رد شهر ا رو ي-اداهم
شهر الكترونيكي براي اين منظور دو گونه از سامانه ها را بكار ميگيرد :
فناوري و ابزارهاي اختصاصي قابل دسته بندي در غالب سيس تم ه اي هوش مند
حمل و نقل و ترافيك ITS
سيستم هاي تعاملي اطالع رساني به هنگ ام و تص ميم ي ار مبت ني ب ر ابزاره اي
عمومي فناوري اطالعات و ارتباطات ( اينترنت ،پيام كوتاه و ) ......
LOGO
ه
ست
سف
ن
– 1 – 4ا راژتي حذف /كا ش ياز هب ر :
توسعه اطالع رساني و ارايه الكترونيكي خدمات
انجام کار حرفه ای روزانه بصورت الکترونیکی و از راه دور ( سازمان مجازی )
بررسی
سیستم های اطالعات جغرافیایی GIS
صرفه جویی 30مایل برای هر کارمند
10درصد نیروی کار دورکارند
4درصد ترافیک کاهش یافته است
LOGO
مزایا
• تحکیم خانواده
• صرفه جویی در هزینه
• ایج اد فرص ت ش غلی ب رای
معلوالن
ح
نق
م
به
ب
شه
ین
-4-2ود زگ ه اهی ل و ل روندان :
بهبود خدمات حمل و نقل عمومی برای تشویق شهروندان به استفاده کمتر از خودرو شخصی
بهبود تاکسیرانی و پاراترانتزیت راهکار
پیاده سازی
مطالعه
• افزایش سرعت ناوگان در طول مسیر
تقاطعات ( افزایش سرعت )
عمومی در
انتظار ونقل
ناوگان حمل
دهی به
بندیاولویت
شدن
برای سوار
کاهش
دقیق و
• زمان
خودرو
از
اشتراکی
استفاده
توسعه
تانزاسسرعت )
درافزایش
عمومی (
نقل
اختصاصی
مکانیزه خطوط
کنترل •
خودرو
حمل ویاب
مکان
خودکار
سیستم
•
سفر
ریزی
برنامه
و
ها
سرویس
اطالعات
آسان
دریافت
درصد زمان انتظار)
(95کاهش
واقعی
تقاضای
اساس
بر
ناوگان
مکانیزه
مدیریت
راهکارعملکرد از 78به
افزایش
سریع
آسان ،
ویکپارچهان//واع تابلوه//ای در ایس//تگاه ،این//ترنت ،
انتظ//ار ش//امل
زم//ان
پرداخترسانی
• روشهای اطالع
مطالعه
برنامهسال
دالر در
اطالع هزار
جویی400 ،
ریزی سفر )
رسانی و
صرفهانتظار
( SMSکاهش زمان
شخصی
با خودرو
هم پیمایی
زمان ورود گروه امداد
درصد
10
کرایه
الکترونیکی
کاهش کبک
گذاری خودرو
اشتراک
پرداخت مرکز به
coپر سرنشین
تن های
خودرو
اختصاصی
13000
ایجاد خطوط کاهش
2
چندکاربر
شده بهبین
اشتراک
خودرو شخصی نیستند.
استفاده از
گذاشته حاضر
درصد از آنان
خودروهای به77
اغلب دارای سطح درآمدی باال هستند
LOGO
ف
ه
ک
ی
-4-3کا ش ازدحام رتا ی:
اخذ الکترونیکی عوارض
راهکار
پیاده سازی
رسانی و
•
مسیر یا گ ذرگاه ه ا در س اعات پ ر
پیشنهادمع ابر
وارض از
اطالعاخذ ع
ترافیک
رادیویی
گیت هایراهکار
تصویری
اعات پ ر
پردازشدر س
سیستمهایخص
• اخ ذ ع وارض در محدوده مش
پارکینگ
هدایت
•سیستم هوشمند
سیستمهایمعابر
ترافیکی
ترافیکتابلو های متغیر
مبتنی بر GPS
مسیر
خودرو ده در
منصوبهپیمدر وده ش
مس افت
هدایتاس
تجهیزاتب ر اس
• اخ •ذ ع وارض
•
مدیریتمسیر
پیشنهاد
هنگام و
محدودهاطالع رسانی به
ترافیک
هوشمند
سیستمهای
شهرریزی مس یر ب رای
برنام ه
ترافیک و
عوارض بینی
• اخذ• پیش
مرکزی
وضعیت مناطق
پارکینگ در
راهکار
آینده
• رزرو محل پارک از طریق اینترنت قبل از عزیمت
• ارس ال ظ رفیت پارکین گ ه ا ب ه سیس تم ه دایت مس یر
خودروها
LOGO
نت
ی
ج
-5ه :
همانگونه که مالحظه شد ،استراتژی کاهش میزان س فرها ،بهب ود گزین ه
های حمل و نقل و کاهش ازدح ام ت رافیکی ب ه عن وان اس تراتژی ه ای
کلیدی مدیریت تقاضای سفر در شهر الکترونیکی می باشند.
شهر الکترونیکی به دو شیوه مستقیم و غیر مستقیم به حمایت از مدیریت
تقاضای سفر میپردازد .به صورت مستقیم از طریق الکترونیکی و مج ازی
نمودن فعالیتها و کاهش نیاز ب ه س فر ( اس تراتژی ) 1وغ یر مس تقیم از
طریق افزایش کارایی و اثر بخشی اجرا و پیاده سازی استراتژی های دوم
و سوم .
LOGO
نت
ی
ج
- 5ه -اداهم:
بر اساس تجارب خارجی و مش اهدات عینی و ملم وس داخلی ب ه این جم ع بن دی
میرسیم که اجرای بسیاری از استراتژی های مدیریت تقاضای س فر ب دون اس تفاده از
سیستم های هوشمند و مکانیزه نه تنها اث ر بخش نب وده بلکه مش کالت جدیدی را
بوجود می آورد (طرح محدوده زوج و فرد).
هدف این مقاله اشاره به توانمندی های شهر الکترونیکی در بهب ود و ح ل معض الت
پیچیده حمل و نقل با اشاره به تجارب خارجی و تاکید بر ضرورت تعجیل در س رمایه
گذاری برای استقرار و توسعه سیستم های هوشمند جهت مواجهه پیروزمندانه ب ا این
چالشها بود تا نگاه ها به شهر الکترونیک و سیستم های هوشمند جدی ت ر ش ود و از
لوکس دانسته شدن این قابلیت ها فاصله گیرد.
LOGO
LOGO