صفحه 1:
: اسأو ۳ جا بای سار مام انال ميرك مطاف سي :]را دصيره

صفحه 2:
مدیریت تقاضاي سفر رهيافتي اثر بخش براي حل مشكلات ترافيكي است که ضمن افزلیش کارليي سیستم هاي حمل و نقل و بهبود شاخص هاي ن همزمان براي بهبود آلودگي هوا و اصلاح الگوي مصرف انرژي در کلان شهرها نیز چاره انديشي کرده است. قابلیت هاي شهر الكترونيکي از حیث گسترش فعالیت هاي مجازي که نياز به سفر را كاهش مي هد » در راستاي سیاستها و اقدامات مورد توصیه مدیریت تقاضاي سفر است . ۱

صفحه 3:
* مشکل ترافيك . آلودگي هوا و مصرف بیش از حد انرٌي در حمل و ‎JB‏ ‏شهري بي تردید مهمترین چللش هاي مشترك مدیربت شهري در کلان شهر هاي کشورند . بررسي تجارب کشور هاي توسعه يافته نشان میدهد ۰ رویکرد مدیریت تقاضاي سفر و استراتژي هاي مبتني بر آن بهترین و اثر بخش ترین راهکار حل معضلات ترافيك . آلودگي هوا و مصرف بیش از حد انرژي کلان شهرهاست .

صفحه 4:
* همانگینه که در مقدمه ذکر شد . در حل مشکل ترافيك اگر به سه نکته اصلی توجه نشود ۰ گر چه در يكي از محور ها بهبود ایجاد نموده ند اما در مقابل وضعیت سایر شاخص ها را بدتر کرده اند . بعنوان مثال: * برنامه هاي توسعه معابر وبزرگراه ها سرمایه گذاري در برنامه هاي ارتقاي استانداردهاي كارآيي موتور خودرو که کاهش مصرف سوخت و کاهش آلاینده های خروجی خودروها را در بي دارد. ۱ ۱ ‎apa‏ داخلي سهمیه بندي بنزین در کشور ‎

صفحه 5:
مدیریت تقاضاي سفر مجموعه اي از سياستهاي اولویت بندي شده با این زویکرد: اس که.میزان سفوها راعا حد.ممکن کاهش داذه و سپتن آنها زا به سمت شيوه هاي مناسب تر سوق دهد كه براي اين منظور از رويكردهاي زير بهره ميكيرد : * طراحي هوشمند كاربري هاي شهري * بهبود سيستم ها و كزينه هاي حمل و نقل * سیاست هاي تشويقي و تنبيهي مالي و ترافيکي توسعه خدمات به مشتریان و انجام کار به شکل غیر حضوري

صفحه 6:
* 1 .از طریق توسعه فعالیت هاي الكترونيكي که نیاز به سفر را کاهش میدهند . * 2 . ایجاد زیر ساخت و بسترهاي مورد نیاز جهت اجراء سایر استراتژي هاي مدیریت تقاضاي سفر .

صفحه 7:
* شهر الكترونيكي براي این منظور دو گونه از سامانه ها را بکار میگیرد : * فناوري و ابزارهاي اختصاصي قلبل دسته بندي در غللب سیستم هاي هوشمند حمل و نقل و ترافيك ‎٩۲۳9‏ ‏سیستم هاي تعاملي اطلاع رساني به هنگام و تصمیم یار مبتني بر ابزارهاي

صفحه 8:

صفحه 9:
راهکار 2 ال توسعه ‎ces‏ از خودرو ار مكان ياب خودرو در تانزاس مس ‎ae‏ 8 به 95 د. ۱ ‎JL. >= “‏ "هم پمال ر مرکزبه اشتراک گذاری خودرو کبک ‎Se‏ ۰ “3 77 هرسد أزآنان -ماشريه ‎onload‏ از خودرو شخسی تیستند: “ل اغلب دارای سطح درآمدی بالا هستند

صفحه 10:
( میستنهای هوشمند مدیریت ترانت ۳ I ۳ ere” 6 5 * رزرو محل يارك از طريق اينترنت قبل از عزيمت * ارسال ظرفیت بارکینگ ها به سیستم هدايت مسير خودروها تست

صفحه 11:
* همانگونه که ملاحظه شد. استراتژی کاهش میزان سفرهاء بهبود گزینه های حمل و نقل و کاهش ازدحام ترافیکی به عنوان استراتژی های کلیدی مدیریت تقاضای سفر در شهر الکترونیکی می باشند. شهر الکترونیکی به دو شیوه مستقیم و غیر مستقیم به حمایت از مدیریت تقاضای سفر میپردازد. به صورت مستقیم از طریق الکترونیکی و مجازی نمودن فعالیتها و کاهش نیاز به سفر ( استراتژی 1 ) وغیر مستقیم از طریق افزایش کارایی و اثر بخشی اجرا و پیاده سازی استراتژی های دوم

صفحه 12:
بر اساس تجارب خارجی و مشاهدات عینی و ملموس داخلی به این جمع بندی یرسیم که اجرای بسیاری از / سیستم های هوشمند و مکانیزه نه تنها اثر بخش نبوده بلکه مشکلات جدیدی را بوجود می آورد (طرح محدوده زوج و فرد) هداق اين مقله اشاره یه قواننندی.سایی, نهر الکتزولیکن. در بهبود-و سل «سطاکاق. پیچیده حمل و نقل با اشاره به تجارب خارجی و تاکید بر ضرورت تعجیل در سرمایه گذاری برای استقرار و توسعه سیستم های هوشمند جهت مواجهه پیروزمندلنه با این چالشها بود تا نگاه ها به شهر الکترونیک و سیستم های هوشمند جدی تر شود و از دانسته شدن این قابلیت ها فاصله گیرد. اتژی های مدیریت تقاضای سفر بدون استفاده از

صفحه 13:

ک ف م خ هب انم آنکه جان را رت آ و ت سم ی ردس نار ك ل ت ی سف ن ن شهر ا رو يك و ر اهی و ن رد آن :استاد :کمک دمرس :اراهئ دهنده ‏LOGO کت نعم ت جناب آاقی د ر ی رسکار خانم احقاقی ن حس ی ن میرزمدک سلطا ی ی چکیده مديريت تقاضاي سفر رهيافتي اثر بخش ب راي ح ل مش كالت ت رافيكي است كه ضمن افزايش كارايي سيستم هاي حمل و نقل و بهبود ش اخص هاي آن همزمان براي بهبود آلودگي هوا و اصالح الگوي مصرف ان رژي در كالن شهرها نيز چاره انديشي كرده است. قابليت هاي شهر الكترونيكي از حيث گسترش فعاليت ه اي مج ازي ك ه نياز به سفر را كاهش ميدهد ،در راستاي سياستها و اقدامات مورد توصيه مديريت تقاضاي سفر است . ‏LOGO .1مقدهم مشكل ترافيك ،آلودگي هوا و مصرف بيش از حد ان رژي در حم ل و نق ل شهري بي ترديد مهمترين چالش هاي مشترك م ديريت ش هري در كالن شهر هاي كشورند . بررسي تجارب كشور هاي توسعه يافته نشان ميده د ،رويك رد م ديريت تقاضاي سفر و استراتژي ه اي مبت ني ب ر آن به ترين و اث ر بخش ت رين راهكار حل معضالت ترافيك ،آل ودگي ه وا و مص رف بيش از ح د ان رژي كالن شهرهاست . ‏LOGO .2دمرييت تقاضاي سفر رويكرد موفق و ربزگيده همانگونه كه در مقدمه ذكر شد ،در حل مشكل ترافيك اگر به س ه نکت ه اصلی توجه نشود ،گر چه در يكي از محور ها بهبود ايجاد نموده ان د ام ا در مقابل وضعيت ساير شاخص ها را بدتر كرده اند .بعنوان مثال: • برنامه هاي توسعه معابر وبزرگراه ها • سرمايه گذاري در برنامه هاي ارتقاي استانداردهاي كارآيي موت ور خ ودرو كه كاهش مصرف سوخت و كاهش آالينده هاي خ روجي خودروه ا را در پي دارد. ‏تجربه داخلي سهميه بندي بنزين در كشور ‏LOGO ي چ س .3دمرييت تقاضاي سفر ت ؟ مديريت تقاضاي سفر مجموعه اي از سياستهاي اولويت بندي شده ب ا اين رويكرد است كه ميزان سفرها را تا حد ممكن كاهش داده و سپس آنها را به س مت ش يوه ه اي مناس ب ت ر س وق ده د ك ه ب راي اين منظ ور از رويكردهاي زير بهره ميگيرد : طراحي هوشمند كاربري هاي شهري بهبود سيستم ها و گزينه هاي حمل و نقل سياست هاي تشويقي و تنبيهي مالي و ترافيكي توسعه خدمات به مشتريان و انجام كار به شكل غير حضوري ‏LOGO ن ك ل ت ك ي .4دمرييت تقاضاي سفر رد شهر ا رو ي شهر الكترونيكي به دو صورت كلي اجراء استراتژي هاي مديريت تقاض اي سفر را پشتيباني مينمايد : . 1 از طريق توسعه فعاليت هاي الكترونيكي كه نياز به سفر را كاهش ميدهند . . 2 ايجاد زير ساخت و بسترهاي م ورد ني از جهت اج راء س اير اس تراتژي ه اي مديريت تقاضاي سفر . ‏LOGO ن ك ل ت ك ي .4دمرييت تقاضاي سفر رد شهر ا رو ي-اداهم شهر الكترونيكي براي اين منظور دو گونه از سامانه ها را بكار ميگيرد : فناوري و ابزارهاي اختصاصي قابل دسته بندي در غالب سيس تم ه اي هوش مند حمل و نقل و ترافيك ITS سيستم هاي تعاملي اطالع رساني به هنگ ام و تص ميم ي ار مبت ني ب ر ابزاره اي عمومي فناوري اطالعات و ارتباطات ( اينترنت ،پيام كوتاه و ) ...... ‏LOGO ه ست سف ن – 1 – 4ا راژتي حذف /كا ش ياز هب ر : توسعه اطالع رساني و ارايه الكترونيكي خدمات انجام کار حرفه ای روزانه بصورت الکترونیکی و از راه دور ( سازمان مجازی ) بررسی سیستم های اطالعات جغرافیایی GIS ‏صرفه جویی 30مایل برای هر کارمند 10درصد نیروی کار دورکارند 4درصد ترافیک کاهش یافته است ‏LOGO مزایا • تحکیم خانواده • صرفه جویی در هزینه • ایج اد فرص ت ش غلی ب رای معلوالن ح نق م به ب شه ین -4-2ود زگ ه اهی ل و ل روندان : بهبود خدمات حمل و نقل عمومی برای تشویق شهروندان به استفاده کمتر از خودرو شخصی بهبود تاکسیرانی و پاراترانتزیت راهکار پیاده سازی مطالعه • افزایش سرعت ناوگان در طول مسیر ‏ تقاطعات ( افزایش سرعت ) عمومی در انتظار ونقل ناوگان حمل دهی به بندیاولویت شدن برای سوار کاهش دقیق و • زمان ‏ خودرو از اشتراکی استفاده توسعه تانزاسسرعت ) درافزایش عمومی ( نقل اختصاصی مکانیزه خطوط کنترل • خودرو حمل ویاب مکان خودکار سیستم • سفر ریزی برنامه و ها سرویس اطالعات آسان دریافت ‏ درصد زمان انتظار) (95کاهش واقعی تقاضای اساس بر ناوگان مکانیزه مدیریت ‏ راهکارعملکرد از 78به افزایش سریع آسان ، ویکپارچهان//واع تابلوه//ای در ایس//تگاه ،این//ترنت ، انتظ//ار ش//امل زم//ان پرداخترسانی • روشهای اطالع ‏ مطالعه برنامهسال دالر در اطالع هزار جویی400 ، ریزی سفر ) رسانی و صرفهانتظار ( SMSکاهش زمان شخصی ‏با خودرو ‏هم پیمایی ‏ زمان ورود گروه امداد درصد 10 کرایه الکترونیکی کاهش کبک گذاری خودرو اشتراک پرداخت مرکز به ‏ coپر سرنشین تن های خودرو اختصاصی 13000 ایجاد خطوط کاهش 2 ‏ چندکاربر شده بهبین اشتراک خودرو شخصی نیستند. استفاده از گذاشته حاضر درصد از آنان خودروهای به77  اغلب دارای سطح درآمدی باال هستند ‏LOGO ف ه ک ی -4-3کا ش ازدحام رتا ی: اخذ الکترونیکی عوارض راهکار پیاده سازی رسانی و • مسیر یا گ ذرگاه ه ا در س اعات پ ر پیشنهادمع ابر وارض از اطالعاخذ ع ترافیک رادیویی گیت هایراهکار تصویری اعات پ ر پردازشدر س سیستمهایخص • اخ ذ ع وارض در محدوده مش پارکینگ هدایت •سیستم هوشمند سیستمهایمعابر ترافیکی ترافیکتابلو های متغیر مبتنی بر GPS مسیر خودرو ده در منصوبهپیمدر وده ش مس افت هدایتاس تجهیزاتب ر اس • اخ •ذ ع وارض • مدیریتمسیر پیشنهاد هنگام و محدودهاطالع رسانی به ترافیک هوشمند سیستمهای شهرریزی مس یر ب رای برنام ه ترافیک و عوارض بینی • اخذ• پیش مرکزی وضعیت مناطق پارکینگ در راهکار آینده • رزرو محل پارک از طریق اینترنت قبل از عزیمت • ارس ال ظ رفیت پارکین گ ه ا ب ه سیس تم ه دایت مس یر خودروها ‏LOGO نت ی ج -5ه : همانگونه که مالحظه شد ،استراتژی کاهش میزان س فرها ،بهب ود گزین ه های حمل و نقل و کاهش ازدح ام ت رافیکی ب ه عن وان اس تراتژی ه ای کلیدی مدیریت تقاضای سفر در شهر الکترونیکی می باشند. شهر الکترونیکی به دو شیوه مستقیم و غیر مستقیم به حمایت از مدیریت تقاضای سفر میپردازد .به صورت مستقیم از طریق الکترونیکی و مج ازی نمودن فعالیتها و کاهش نیاز ب ه س فر ( اس تراتژی ) 1وغ یر مس تقیم از طریق افزایش کارایی و اثر بخشی اجرا و پیاده سازی استراتژی های دوم و سوم . ‏LOGO نت ی ج - 5ه -اداهم: بر اساس تجارب خارجی و مش اهدات عینی و ملم وس داخلی ب ه این جم ع بن دی میرسیم که اجرای بسیاری از استراتژی های مدیریت تقاضای س فر ب دون اس تفاده از سیستم های هوشمند و مکانیزه نه تنها اث ر بخش نب وده بلکه مش کالت جدیدی را بوجود می آورد (طرح محدوده زوج و فرد). هدف این مقاله اشاره به توانمندی های شهر الکترونیکی در بهب ود و ح ل معض الت پیچیده حمل و نقل با اشاره به تجارب خارجی و تاکید بر ضرورت تعجیل در س رمایه گذاری برای استقرار و توسعه سیستم های هوشمند جهت مواجهه پیروزمندانه ب ا این چالشها بود تا نگاه ها به شهر الکترونیک و سیستم های هوشمند جدی ت ر ش ود و از لوکس دانسته شدن این قابلیت ها فاصله گیرد. ‏LOGO LOGO

51,000 تومان