صفحه 1:
9 رتیل
ص
ay 200200 الاب
صفحه 2:
0 شهر در دوران انقلاب صنعتى
000 ا ا ا ا ا a CMe ee eee
ا ل ل ا ا ا ل ل لك aed
ee Deedee Ree درانگلستان وبه کارگیری ن در صنایع ریسندگی و بافندگی در شهرهاء ا
ا ا يي See eee ese)
CR CBO SMCS NCL eae Se re See ECs) ee) Bee cere ROC CLS)
1 Te CRtyy EAB ENY RUC RUPEES eres
PROP RE Pes PCD Ce Pes OTe PCN Se SSM ce [eS ee pecroe CON ear
ساكن شهر ميكرديد شكلكيرى محلهى كاركران و محلهى كارخلنه داران و سرمايه داران همزمان شاهد شكلكيرى
ال ل لل را need
صفحه 3:
عملكردهايى مانند هتلها و مغازه هاى بزركى. تغيير ديكرى كه صنعت با يبشرفت روزافزون خود به وجود
Pe Spe ees ET ل 2 ل ۱
ee Ronn Sen pees ا ا COR Se Ie See SE ES Peel Ror
رابجا چللش مواجه کرد. نابسامانی های موجود در شهر صنعتی. تعدادی از نظربه پردازان را برگّن داشت
ح Beery re enya Spee ew ear pee reve Cie Cig) eri peng y ee
م RSS Be orl We eel eel Re ات ل ل م
ريجاردسن. طرحهاى ترافيكى اوزنهنارد و طرحهاى جامع برلاكه. ايدهى تعدادى از لين طرحها مدتها
STEN eee etree ere ne استقبال نظریه پردازان قرار گرفت وبا تغییرلتی در آنها به
مرحله اجرا رسید.
صفحه 4:
عناصر اصلى مجموعه شهرى در اين دوره
عناصر اصلى مجموعه شهرى جديد كارخلنه و راه آهن است و خود شهرببه يك زاغه بزرك مبدل ميشود.
cy 0 ا ا 000
م ا ا ا ا ا ل لشت
ap SD 0 ل ا ل ل ل 00
در این دوره هیچ نوع مدیریت شهری يا قانون برای منع استقرار کارخلنه ها در محلات سم و جلوكيرى از
ا 2 0
صفحه 5:
زيرا قانون اصلى لين قرن قانون رقلبت آزاد بود. هر جه كه به سود و سرمايه تبديل ميشود
مطلوب بود. راه آهن از طرف دیگرتا قلب شهر حرکت میکرد وبه همراه خود دود و صدا می
آورد و اغلب شهر رابه بخشهليى تقسيم ميكرد. كارخانهها اغلب نزهيى خطوط راه آهن واقع
eee aoe ل ا ل ا ات ل ا لل
محیط زیست معمول نبود.
صفحه 6:
7 مشکلات اساسی در این دوره
Sete re ee i ete SS REDS te eee toa Bil Sy news ol
/ بود. مهاجريين شهرى اتاقهليى در خلنه ها اجاره ميكرهند و بطور متوسط در هر اتاق بين " تا
نفر در سنين مختلف زندكى ميكردند و اتاقها فلقد نور و هواى كلفى بوهند . شهردارى هنوز به
شکل امروزی وجود نداشت . زبلله در خیابان ها انباشته ميشد و تنها وسیله برای جمع آوری آن
استفاده از خوک بود. تجمع کثلفت بیماریهای واگیردار مانند تیفوس. سل. آبله. سیاه سرفه و
بيمارى هاى ناشى از كمبود آفتاب را شيوع ميداد. از طرف ديكر الودكى هواءبه علت كازهاى
. سمى كه كارخانه ها توليد ميكردند باعث بيمارى سرطان و بيمارى هاى كشنده ديكر ميكرديد
صفحه 7:
در طول قرن نوزدهم شهرنشینان عمری کوتاهتر از روستائیان داشتند و شهرها جمعیت خود را از
طريق مهاجرت حفظ ميكردند. مسئله ديكر 1
ene Sy ee Bayo ce ۱
ا [rams prev over ces OVO) A 2 | De ren ey pe cany peepee PFC ange
7 مورد استفاده قرار نميكيرند. در شهر صنعتى جديد اساسيترين خدمات شهرى ديده
نميشد. عصر صنعت و توليد انبوه.تا اواخر قرن نوزده فكرى براى بهبود وضع زندكى مردم نكرده
بود. در آخر لين قرن لوله كشى آب. دستشويى, نوركازى. جراغ كاز و حمام و سيستم دخيره آب
ا 00
صفحه 8:
0 بيشرفتهاى اساسى در اين دوره
1 ا ا ااا ا OL eraT AIS)
فشارهلیی از جلنب مردم برای بهبود محیط شهری پدیید آمد. اول طبقه متوسط و بالای تحصیل کرده را تحت
نائير قرار داد. كه اولين كروهى بودند كه به حومه شهر رفتند. به تدريج دولت مسئوليتهايى مثل جمع آورى زباله
. و فراهم كردن آب را عهده دار ميشود
POS ل ree pen RUeumtee-vr ees PRO ar) Cee ree eve
در مراحل بعدیبا پیدلیش ترنهای زیر زمینی و اتومبیل رونق خاصی پیدا میکند تا سال ۱۹۵۰ حومه نشینی در
اروپا و امریکا متداول ميشود. بهبود وضع شهر به همراه کشف برق . تلفن ۰ رادیو . خطوط حمل و نقل زیرزمینی و
اتومبیل پدید میآید.
صفحه 9:
St Ry ee eS ie iin eect LSet ne some ce Sie. Bees
بيشتر كشورهاى غربى قوانينى براى بهداشت. سلامتى و آموزش عمومى بديد مى ليد . در اين
دوره حركت عمودى شهر نيز آغاز ميشود و بيشرفت معمارى شكل شهر را تحت تاثير قرار
ميدهد. البته در بيدليش ساختمانهاى بلند قيمت زمين نقش بسيار مهمى دارد. ايستكاهها و
خطوط بزرگراه و رونق استفاده a nC
۱9 ROR S ie se Nee ا ا AB!
تا حدود زیادی جانشین راه آهن میشود. حرکت بخشی از خطوط حمل و نقلبه زیر زمین
TRS Ie Le ey rere eel Teak eB ee soc neo
صفحه 10: