سایرتحقیق و پژوهش

شیوه ارائه مطالب (ارائه شفاهی)

صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحيم |

صفحه 2:
شیوه ارائه مطالب فصل چهارم: ارائه شفاهی

صفحه 3:
‎٩‏ نوعی انتقال اطلاعات است که رسانه اصلی آن.کلام یا گفتار است ‎٩‏ نیاز به نوعی "انشاء‌مطلب"دارد. ‎٩‏ ارائه شفاهی در معنای عام به انشای خطابی نیز موسوم است. ‏برخی ازپژوهشگران زبان را دنباله ومتمم تکامل فکر در انسان میدانند ‎٩‏ زبان اساسا"ذاتی یا فطری انسان است.

صفحه 4:
9 حضوری است ‎٩‏ قابل استناد نیست ‏© به خاطر محدوديت زمانى به اندازه ارائه کتبی مشروح نیست وممكن است در معرض خطر ناقص بودن باشد. ‏© كنترل كيفى-كمى آن دشوار است ومهارت خاصى لازم دارد. ‏© تعداد مخاطبين معمولا كمتر از تعداد مخاطبين ارائه كتبى است. ‏© امكان تبادل نظر بين ارائه كننده ومخاطب وجود دارد ‏9 از نظر مجموعه امکانات از ارائه کتبی غنی تر است

صفحه 5:

صفحه 6:
انواع ارائه شفاهی © سخنرانی عمومی ۱ علمى-فنى ۶ سخنرانی ۶ قرائت نثر وشعر.

صفحه 7:
در اين نوع ارائه شفاهی »معمولا از امکانلت شنیداری و دیداری استفاده نمی شود. به طور انفرادی صورت میگیرد. مدتش معمولا حدود نیم ساعت وگاه بیشتر است. ارائه کننده باید آیین سخنوری را بشناسدوبا فن خطلبه آشنا باشد. شخصیت سخنران وحرکات ورفتارش حین سخنرانی در موفقیت یا عدم موفقیت سخنرانی تثیر زیاد دارد. مناسبتهایش گوناگون است و محتوایش نیز طبعا تابع منلسبت آن است. وضع روحی-عاطفی »احساسی در اين ارائه عامل مهمی است. شرایط زملنی سمکانی نیز میتواند عامل مهمی باشد.

صفحه 8:
خصوصیات کلی تدریس(ارائه تعلیمی) 9 معمولا از امکانات شنیداری ودیداری ساده استفاده میشود. © هدف اصلی اش» آموزش است. ‎٩‏ ارائه کننده باید شیوه تدریس را بداند. ‏© بر اساس یک طرح درس مشخص انجام میشود که قبلا باید آماده شده باشد. ‎٩‏ معمولا مخاطبین چندان اطلاعاتی از موضوع ندارند. ‏© مخاطبین موظف به رعایت آداب خاص هستند. ‎٩‏ مخاطبین ملزم به دریافت هستند. ‏© حتما بايد با كنترل كمى وكيفى دقبق انجام شود.

صفحه 9:
خاص محافل علمی-فنی است. معمولا در کنفرانس»سمینار»سمپوزیوم و ...انجام میشود. موضوع آن غالبا تخصصی است. مدتش بین 00)تا(0قیقه است. معمولا به طور انفرادی انجام می شود.هر چند گاه ممکن است موضوعی را بیش از یک نفر وبر اساس یک طرح ارائه چند نفرهءارائه نمایند. استفاده بجا و درست از امکانات سمعی - بصری در موفقیت آن بسیار تاثیر ‎ays‏ هر چند نیازی نیست که سخنران؛آبین سخنوری بداندهاما هر چه سخنرانی با آداب سخنرانی بیشتر آشنا باشد؛‌موفق تر است. حضور در جلسه ارائه آداب خاص دارد.

صفحه 10:
میزان دریافت مخاطب در انواح ارائه 3. ura ‏منحنی )مربوط است به سخترانی عمومی» ممربوط به ارائته تصویر‎ ‏است ومنحنی 9 مربوط است به ارائه کلامی-تصویری.‎

صفحه 11:
امکانات ارائه شفاهی ارائه شفاهی از نظر امکانات غنی تر از ارائه کتبی است.اين امکانات را ميتوان به چهار دسته تقسیم کرد: ‎٩‏ امکانات مربوط به ارائه کننده ‏# امکانات مربوط به مخاطب ‏۶ امکانات ناشی از ماهیت ارائه شفاهی ‎٩‏ امکانات محیطی

صفحه 12:
امکانات ناشی از ماهیت ارائه شفاهی ی #سبک بیان وصدا حضور فیزیکی رویاروی #نگاه #زبان بدن(به ویژه حرکت دستها وسر) تغییرات سریع واصلاحات گفتار ها وحرکتهای موردی

صفحه 13:
#وضع مکانی»ءزمانی واجتماعی ارائه 9امکانات دیداری - شنیداری

صفحه 14:
#تخته سياه(يا سفيد) #چارت #پوستر #ابزارهای نمایشی (درانواع گوناگون ) #دستگاههای تقویت وپخش صدا

صفحه 15:
منظور از امکانات دیداری - شنیداری © جلب توجه دقیق مخاطبین به یک موضوع مشخص ‎٩‏ افزایش تالیر محتوای مطلبی که ارائه می شود تشدید علاقه مخاطبین به موضوع @ نمایش مفاهیم با ایده هایی که شرح آنها با کلام زمانگیر یا دشوار است. * تاثير گذاشتن روی مخاطب از طریق ارائه تعداد زیادی جدول ونمودار * اجتناب از برقراری تماس پویا با مخاطبین © ارائه ايده هاى متعدد در يك مطلب واحد © ارائه ايده هاى ساده اى كه با كلام به آسانى قابل بيان هستند.

صفحه 16:
نوعی از ارائه شفاهی است که در محافل علمی-فنی بسیار رایج است. سخنرانی علمی-فنی زمانی موفق ودارای حداکثر تاثیر روی مخاطب است که به طرزی ساختمند انجام شود.

صفحه 17:
مطلب اصلی به صورت بخش بندی شده 2 تسلسل وتوالی منطقی بخش های مختلف بحث با رعایت زمان بندی ارائه باید حفظ شود. ‏ 9. نتیجه گیریهای مرحله ای از هر قسمت بحث انجام شود. به سوالات مربوط به هر مرهلاو بح پاسح دااه شود AD به سئوالات مخاطبین پاسخ مناسب داده شود. سئوالاتی در موضوع ارائه شده طرح ودر صورت امکان پاسخ مخاطبین دریافت شود. در صورت امکان »بخش بحث پایانی با مخاطبین برگزار شود. از مخاطبین به خصوص از سئوال کنندگان وشرکت کاب در بحث پایانی سپاس گذاری شود.

صفحه 18:
رعایت شنون فرهنگی وعرف محیط ‎hl ©‏ احترام به حاضرین ‏کسب اجازه از صاحبنظران وپپشکسوتان واساتید در موضوع ارائه ‏فكأ الأوم: استه ازلنه که خود را به اجمال ‎AK gigs‏ ‏9 گاه لازم است به منابع مطالعه شده اشاره شود. ‏6 طرح عنوان اصلی وعناوین داخلی مهمتر ‏& بیان حیطه وحدود موضوع ‏* بیان سوابق کارهای انجام شده در موضوع.به اختصار ‏* اشاره ای مختصر به امکانات ومشکلات احتمالی مطالعه پژوهش در موضوع

صفحه 19:
نمودان میزان توجه مخاطب در سخنرانی غیرساختمند

صفحه 20:
نمودار میزان توجه مخاطب در سخنرانی ساختمند

صفحه 21:
@ ظاهر آرانته ومتتاسب يا هرف جامعه تمرکز فکر»جمعیت خاطر گشاده رویی صبروحوصله قابلیت جلب توجه مخاطب تزاتایی اشراف بر فضای ازائد وکنترل جو ارائه. © ادب دركلام وادب دررفتار تاثیرنگاه نفوذ کلام حضورذهن خونسردی تسلط براعصاب ‎٩‏ حاضرجوابی ‏۶ توانایی برقراری ارتباط حضوری زنده وپویا

صفحه 22:
در اين نوع ارائه نيز عامل زمان (تاریخ)بسیار تاثیر دارد .اما گذشته از این عامل مسئله انتخاب زمان (ساعت )از حساسیت خاضی تربخوزذار است.

صفحه 23:
مکان سخنرانی علمی-فنی باید از نظر معماری وامکانات و تجهیزات به گونه ای باشد که هیچ مشکل ومانعی در انجام ارائه ایجاد نشود

صفحه 24:
آماده سازی سخنرانی علمی - فنی هر احل بگم فا پتجم ان مر احل آمایه‌سنازی ازانه کتبی تهیه طرح زمان بندی:این طرح بهتراست دریک دفتریادداشت تهیه شود. تهيه بر گهای شفاف تهيه امكانات شنيدارى ديدارى در صورتى كه تهيه آنها باخودارائه كننده باشد. ‎٩‏ پیش بینی مشکلات وموانع احتمالی که ممکن است دراثناء سخنرانی بروزکنند. ‎٩‏ تمرین سخ ‎

صفحه 25:
© برگهای شفاف حاوی تصاویرجالب وگویا نشان دهنده مطالب اصلی »ترجیحاً با چند رسم الخط وبه طوررنگی * برگهای شفاف حاوی متن اصلی سخنرانی (که گاه ممکن است برای توضیحات بیشترءلازم باشند»هرچند نمایش برگهای شفاف حاوی نوشته های زیاد»اصلا توصبه نمی شود).

صفحه 26:
پس از انجام تمام مقدمات و تامین ملزومات سخنرانی»بهتراست حداقل یک بار سخنرانی راتمرین کرد.دراین تمرین باید مدت زمان تعیین شده برای سخنرانی رادرنظرداشت وباتوجه به حجم مطلب وتعداد برگهای شفاف واسلایدهایی که باید نمایش داده شوند»ء‌وضمن استفاده از طرح زمان بندی سرعت مناسب ادای جملات و توضیحات وتاکیدات رابه دست آورد.

صفحه 27:
طرح زمانبدی سخنرانی علمی - فنی

صفحه 28:
ge ly oS UL) al pple yl Glare (Siig AS ‏کمترین اشتباه راء چه در گفتار وچه در رفتار مرت‎ ‏سخنرانی موثر و موفقی داشته باشد‎ ب شود تا

صفحه 29:
ارائه شفاهی از نوع مجاب کننده © تکیه کلام نداشته باشد. © مطلب راطبق طرح زمان بندی ارائه کند واز وقت به درستی استفاده نماید © ازحاشیه پردازی وزیاده گویی اجتناب کند. © حتی الامکان با چند سبک سخن بگوید. تاکیدات وتکرارهای بجا داشته باشد. * از مکث وسکوت بجا وبه اندازه به عنوان امکانی برای تأثیرگذاری بیشتر روی مخاطبین» به درستی استفاده کند. © از بکاربردن کلمات وعبارات ابهام انگیز اجتناب کند. 6 در هرلحظه سعی کند وضعیت مخاطبین» یعنی میزان کشش علاقه وحوصله آنهارا به شنیدن ودنبال کردن مطلب» درک کند.

صفحه 30:
ارائه شفاهی از نوع مجاب کننده از نگاه به عنوان امکانی جهت برقرارکردن ارتباط پویا با مخاطبین و تأثیرگذاری روی آنها به خوبی استفاده کند وعدالت در تقسیم نگاه بین مخاطبین داشته باشد از حرکات بدن» به ویژه دست. به طورمناسب وبه قدر کافی بهره بگیرد. ثابت و بی حرکت در يك مكان نايستد. حتی الامکان مخاطبین را درارانه مشارکت دهد. گاه گاه و به اقتضای موقع ومطلب. با رعایت جوانب عرفی و فرهنگی» کلام خود را تلطیف کند. از تفاخرء تکبر» خودنمایی وفضل فروشی پرهیز کند. متواضع باشد. ولی نه بطورتصنعی یااز روی ضعف.

صفحه 31:
ارائه شفاهی از نوع مجاب کننده © از امکانات دیداری - شنیداری بخوبی و به موقع استفاده کند @ در تمام مدت ارائه سعی کند با صداقت و صمیمیت به مخاطبین نشان دهد که برای آنها اهمیت قائل است . ‎٩‏ با اطمینان سخن بگوید و هرجا که تردید داشته باشد» تردیدش زا هیریخ اغلام کل ‏بیانی ساده وروان داشته باشد.با جملاتی حتی الامکان کوتاه» موثرودرعین حال بااحساس سخن بگوید

صفحه 32:
ارائه شفاهی از نوع مجاب کننده قبل از شروع سخن,باگردش آرام نگاه به همه سوی»لحظاتی به مخاطبین نظاره کند. اصل نایکنواختی صدا را رعایت کنده‌گاه ارام سخن بگوید وگاه باصدای رسا وبلند. صدای متناسب با موقعیت مکانی ارائه وتعداد حاضرین داشته باشد. صدای متناسب باموضوع داشته باشد. از آهنگ نواخت ولحن کلام متناسباً استفاده کند.

صفحه 33:

بسم هللا الرحمن الرحیم شیوه ارائه مطالب فصل چهارم: ارائه شفاهی ارائه شفاهی نوعی انتقال اطالعات است که رسانه اصلی آن،کالم یا گفتار است نیاز به نوعی "انشاءمطلب"دارد. ارائه شفاهی در معنای عام به انشای خطابی نیز موسوم است. برخی ازپژوهشگران زبان را دنباله ومتمم تکامل فکر در انسان میدانند زبان اساسا"ذاتی یا فطری انسان است. خصوصیات حضوری است قابل استناد نیست به خاطر محدودیت زمانی ،به اندازه ارائه کتبی مشروح نیست وممکن است در معرض خطر ناقص بودن باشد. کنترل کیفی-کمی آن دشوار است ومهارت خاصی الزم دارد. تعداد مخاطبین معموال کمتر از تعداد مخاطبین ارائه کتبی است. امکان تبادل نظر بین ارائه کننده ومخاطب وجود دارد از نظر مجموعه امکانات از ارائه کتبی غنی تر است انواع ارائه شفاهی ‏ سخنرانی عمومی ‏ تدرBیس ‏ سخنرBانی علمی-فنی ‏ قرائت نثر وشعرB خصوصیات سخنرانی عمومی ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ در این نوع ارائه شفاهی ،معموال از امکاناBت شنیداری و دیداری استفاده نمی شود. به طور انفرادی صورت میگیرد. مدتش معموال حدود نیم ساعت وگاه بیشتر است. ارائه کننده باید آیین سخنوری را بشناسدوبا فن خطاBبه آشنا باشد. شخصیت سخنران وحرکات ورفتارش حین سخنرانی در موفقیت یا Bعدم موفقیت سخنرانی تاثیر زیاد دارد. مناسبتهایش گوناگون است و محتوایش نیز طبعا تابع مناBسبت آن است. وضع روحی-عاطفی ،احساسی در این ارائه عامل مهمی است. شرایط زماBنی –مکانی نیز میتواند عامل مهمی باشد. خصوصیات کلی تدریس(ارائه تعلیمی) معموال از امکانات شنیداری ودیداری ساده استفاده میشود. هدف اصلی اش ،آموزش است. ارائه کننده باید شیوه تدریس را بداند. بر اساس یک طرح درس مشخص انجام میشود که قبال باید آماده شده باشد. معموال مخاطبین چندان اطالعاتی از موضوع ندارند. مخاطبین موظف به رعایت آداب خاص هستند. مخاطبین ملزم به دریافت هستند. حتما باید با کنترل کمی وکیفی دقیق انجام شود. خصوصیات سخنرانی علمی -فنی ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ خاص محافل علمی-فنی است. معموال در کنفرانس،سمینار،سمپوزیوم و...انجام میشود. موضوع آن غالبا تخصصی است. مدتش بین 10تا20دقیقه است. معموال به طور انفرادی انجام می شود،هر چند گاه ممکن است موضوعی را بیش از یک نفر وبر اساس یک طرح ارائه چند نفره،ارائه نمایند. استفاده بجا و درست از امکانات سمعی – بصری در موفقیت آن بسیار تاثیر دارد . هر چند نیازی نیست که سخنران،آیین سخنوری بداند،اما هر چه سخنرانی با آداب سخنرانی بیشتر آشنا باشد،موفق تر است. حضور در جلسه ارائه آداب خاص دارد. میزان دریافت مخاطب در انواع ارائه منحنی 1مربوط است به سخنرانی عمومی2 ،مربوط به ارائه تصویری است ومنحنی 3مربوط است به ارائه کالمی-تصویری. امکانات ارائه شفاهی ارائه شفاهی از نظر امکانات غنی تر از ارائه کتبی است.این امکانات را میتوان به چهار دسته تقسیم کرد: ‏ امکانات مربوط به ارائه کننده ‏ امکانات مربوط به مخاطب ‏ امکانات ناشی از ماهیت ارائه شفاهی ‏ امکانات محیطی امکانات ناشی از ماهیت ارائه شفاهی کالم سبک بیان وصدا حضور فیزBیکی رویاروی نگاه زBبان بدن(به ویژه حرکت دستها وسر) تغییرات سریع واصالحات گفتارها وحرBکتهای موردی امکانات محیطی ‏وضع مکانی،زمانی واجتماعی ارائه ‏امکانات دیداری – شنیداری امکانات دیداری-شنیداری ‏تخته سیاه(یا سفید) ‏چارت ‏پوستر ‏ابزارهای نمایشی (درانواع گوناگون ) ‏دستگاههای تقویت وپخش صدا منظور از امکانات دیداری -شنیداری ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ جلب توجه دقیق مخاطبین به یک موضوع مشخص افزایش تاثیر محتوای مطلبی که ارائه می شود تشدید عالقه مخاطبین به موضوع نمایش مفاهیم با ایده هایی که شرح آنها با کالم زمانگیر یا دشوار است. تاثیر گذاشتن روی مخاطب از طریق ارائه تعداد زیادی جدول ونمودار اجتناب از برقراری تماس پویا با مخاطبین ارائه ایده های متعدد در یک مطلب واحد ارائه ایده های ساده ای که با کالم به آسانی قابل بیان هستند. سخنرانی علمی -فنی نوعی از ارائه شفاهی است که در محافل علمی-فنی بسیار رایج است. سخنرانی علمی-فنی زمانی موفق ودارای حداکثر تاثیر روی مخاطب است که به طرزی ساختمند انجام شود. ساختمندی در سخنرانی علمی -فنی .6 .1 .7 .2 .3 .4 .5 مطلب اصلی به صورت بخش بندی شده تسلسل وتوالی منطقی بخش های مختلف بحث با رعایت زمان بندی ارائه باید حفظ شود. نتیجه گیریهای مرحله ای از هر قسمت بحث انجام شود. به سواالت مربوط به هر مرحله از بحث پاسخ داده شود. .8 .9 .10 ونتیجه جمع بندیبانهایی جاذب شروع شود ب مقدمه ای نحوی از الزم پس اتمامهمان آغاز نظر که از گیریهای ه .مخاطب جلب شود بخشهای مختلف،انجام شود. به سئواالت مخاطبین پاسخ مناسب داده شود. سئواالتی در موضوع ارائه شده طرح ودر صورت امکان پاسخ مخاطبین دریافت شود. در صورت امکان ،بخش بحث پایانی با مخاطبین برگزار شود. از مخاطبین به خصوص از سئوال کنندگان وشرکت کنندگان در بحث پایانی سپاس گذاری شود. مطلبی جذاب است که ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ رعایت شئون فرهنگی وعرف محیط ادای احترام به حاضرین کسب اجازه از صاحبنظران وپیشکسوتان واساتید در موضوع ارائه گاه الزم است ارائه کننده خود را به اجمال معرفی کند. گاه الزم است به منابع مطالعه شده اشاره شود. طرح عنوان اصلی وعناوین داخلی مهمتر بیان حیطه وحدود موضوع بیان سوابق کارهای انجام شده در موضوع،به اختصار اشاره ای مختصر به امکانات ومشکالت احتمالی مطالعه پژوهش در موضوع نمودار Bمیزان توجه مخاطب در سخنرBانی غیرساختمند نمودار میزان توجه مخاطب در سخنرانی ساختمند خصوصیات سخنران علمی-فنی ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ظاهر آراسته ومتناسب با عرف جامعه تمرکز فکر،جمعیت خاطر گشاده رویی صبروحوصله قابلیت جلب توجه مخاطب توانایی اشراف بر فضای ارائه وکنترل جو ارائه. ادب درکالم وادب دررفتار ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ تاثیرنگاه نفوذ کالم حضورذهن خونسردی تسلط براعصاب حاضرجوابی توانایی برقراری ارتباط حضوری زنده وپویا زمان سخنرانی علمی –فنی در این نوع ارائه نیز عامل زمان (تاریخ)بسیار تاثیر دارد .اما گذشته از این عامل ،مسئله انتخاب زمان (ساعت )از حساسیت خاصی برخوردار است. مکان سخنرانی علمی-فنی مکان سخنرانی علمی-فنی باید از نظر معماری وامکانات و تجهیزات به گونه ای باشد که هیچ مشکل ومانعی در انجام ارائه ایجاد نشود آماده سازی سخنرانی علمی – فنی ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ مراحل یکم تا پنجم از مراحل آماده سازی ارائه کتبی تهیه طرح زمان بندی:این طرح بهتراست دریک دفتریادداشت تهیه شود. تهیه برگهای شفاف تهیه امکانات شنیداری دیداری در صورتی که تهیه آنها باخودارائه کننده باشد. پیش بینی مشکالت وموانع احتمالی که ممکن است دراثناء سخنرانی بروزکنند. تمرین سخنرانی تهیه برگهای شفاف برگهای شفاف حاوی تصاویرجالب وگویا نشان دهنده مطالب اصلی ،ترجیحا ً با چند رسم الخط وبه طوررنگی برگهای شفاف حاوی متن اصلی سخنرانی (که گاه ممکن است برای توضیحات بیشتر،الزم باشند،هرچند نمایش برگهای شفاف حاوی نوشته های زیاد،اصالً توصیه نمی شود). تمرین سخنرانی پس از انجام تمام مقدمات و تامین ملزومات سخنرانی،بهتراست حداقل یک بار سخنرانی راتمرین کرد.دراین تمرین باید مدت زمان تعیین شده برای سخنرانی رادرنظرداشت وباتوجه به حجم مطلب وتعداد برگهای شفاف واسالیدهایی که باید نمایش داده شوند،وضمن استفاده از طرح زمان بندی سرعت مناسب ادای جمالت و توضیحات وتاکیدات رابه دست آورد. طرح زمانبدی سخنرانی علمی – فنی شیوه سخنرانی علمی-فنی که این کار ،بسیار ظریف وحساس است .ارائه کننده باید سعی کند کمترین اشتباه را ،چه در گفتار وچه در رفتار مرتکب شود تا سخنرانی موثر و موفقی داشته باشد ارائه شفاهی از نوع مجاب کننده ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ تکیه کالم نداشته باشد. مطلب راطبق طرح زمان بندی ارائه کند واز وقت به درستی استفاده نماید. ازحاشیه پردازی وزیاده گویی اجتناب کند. حتی االمکان با چند سبک سخن بگوید. تاکیدات وتکرارهای بجا داشته باشد. از مکث وسکوت بجا وبه اندازه به عنوان امکانی برای تأثیرگذاری بیشتر روی مخاطبین ،به درستی استفاده کند. از بکاربردن کلمات وعبارات ابهام انگیز اجتناب کند. در هرلحظه سعی کند وضعیت مخاطبین ،یعنی میزان کشش ،عالقه وحوصله آنهارا به شنیدن ودنبال کردن مطلب ،درک کند. ارائه شفاهی از نوع مجاب کننده ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ از نگاه به عنوان امکانی جهت برقرارکردن ارتباط پویا با مخاطبین و تأثیرگذاری روی آنها به خوبی استفاده کند وعدالت در تقسیم نگاه بین مخاطبین داشته باشد از حرکات بدن ،به ویژه دست ،به طورمناسب وبه قدر کافی بهره بگیرد. ثابت و بی حرکت در یک مکان نایستد. حتی االمکان مخاطبین را درارائه مشارکت دهد. گاه گاه و به اقتضای موقع ومطلب ،با رعایت جوانب عرفی و فرهنگی ،کالم خود را تلطیف کند. از تفاخر ،تکبر ،خودنمایی وفضل فروشی پرهیز کند. متواضع باشد .ولی نه بطورتصنعی یااز روی ضعف. ارائه شفاهی از نوع مجاب کننده از امکانات دیداری – شنیداری بخوبی و به موقع استفاده کند در تمام مدت ارائه سعی کند با صداقت و صمیمیت به مخاطبین نشان دهد که برای آنها اهمیت قائل است . با اطمینان سخن بگوید و هرجا که تردید داشته باشد ،تردیدش را صریحا ً اعالم کند بیانی ساده وروان داشته باشد،با جمالتی حتی االمکان کوتاه، مؤثرودرعین حال بااحساس سخن بگوید ارائه شفاهی از نوع مجاب کننده ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ قبل از شروع سخن،باگردش آرام نگاه به همه سوی،لحظاتی به مخاطبین نظاره کند. اصل نایکنواختی صدا را رعایت کند،گاه ارام سخن بگوید وگاه باصدای رسا وبلند. صدای متناسب با موقعیت مکانی ارائه وتعداد حاضرین داشته باشد. صدای متناسب باموضوع داشته باشد. از آهنگ ،نواخت ولحن کالم متناسبا ً استفاده کند. THE END

51,000 تومان