شیوه های آموزش
اسلاید 1: به نام خداشیوه های آموزش
اسلاید 2: اهداف آموزشیتعاریف و مفاهیم آموزش سلامت را یاد بگیریم.عوامل موثر در انتخاب روش های آموزشی را بیاموزیم.انواع روشهای آموزش را بیاموزیم
اسلاید 3: تعریف سلامتوسعت توانمندی یک فرد یا گروه برای توسعه خواست ها و رفع نیازها برای تغییر یا سازش با محیط .
اسلاید 4: سلامتيرفاه كامل جسمي ، رواني و اجتماعي نه فقط نبود بيماري
اسلاید 5: عوامل وشرايط محيطي ، اجتماعي و اقتصادي جامعه (فقر ، آلودگي ، اشتغال ، مسكن ، ...) خدمات بهداشتي ودرماني ، كيفيت ونحوه ارائه آن ( واكسيناسيون ، مراقبت ، غربالگري ،...) شيوه زندگي ورفتارهاي بهداشتي افراد جامعه ( فرهنگ ، باورها ، هنجارها، ....) تعيين كننده هاي سلامت Determinants of Health
اسلاید 6:
اسلاید 7: نيازهايانسان سالم غذاامنيتمسكنآزاديدرآمد و تفريح سالمارتباطاتآموزش و فرهنگ و اطلاعاتمعنويتخدمات سلامتخودشكوفايي و نوآوري و خلاقيت
اسلاید 8: ارتقاء سلامت (از دید خانم گروهالم بونتلند مدیر کل سابق WHO)حالتی است که در آن مردم قادر باشند اذهان و بدنشان را تا زمانی که ممکن باشد در شرائط ایده آل حفظ کنند.
اسلاید 9: تعريف ارتقاء سلامت (Health Promotion) 1- ارتقاء سلامت به مفهوم توانمند سازي مـــــــردم در شناخت عوامل تاثيرگذار بر سلامت فردي و اجتماعي و تصميم گيري صحيح در انتخاب رفتارهاي بهداشتي و در نتيجه رعايت شيوه زندگي سالم مي باشد.2- ارتقاء سلامت به مفهوم فرآيند قادر سازي مــردم در جهت افزايش كنترل آنها بر تعيين كننده هاي سلامت و از آن طريق بهبود سلامت است.
اسلاید 10: راهبرد هاي اساسي ارتقاء سلامت حمايت همه جانبه توانمند سازي مداخله كردن
اسلاید 11: برای رسیدن به هدف ارتقاء سلامت سه گام را باید برداشت ارتقاء آگاهیتغییر نگرش های نا درستایجاد مهارت (تغییر رفتار)(پیش مرحله حساس سازی نباید فراموش شود)
اسلاید 12: تعریف آموزش سلامتفرایندی است که بین اطلاعات بهداشتی و رفتار بهداشتی پل برقرار میکند و در فرد ایجاد انگیزه می نماید تا اطلاعات موجود را به دست آورده و بکار ببندند تا از رفتارهای مضردوری و عادات و رفتار سودمند را جایگزین آن کنند
اسلاید 13: رسالت آموزش سلامتنمایش عملی تاثیر فعالیتهای خودبه دلیل عدم ارزشیابی مداخلات آموزشی تاکنون این تعهد برآورده نشده است برای براورده شدن این تعهد برنامه اموزش مبتنی بر شواهد طرح ریزی شده است.
اسلاید 14: شيوه هاي آموزشزماني كه گوش مي كنيم ، فراموش مي كنيم.(به من بگوئيد من فراموش خواهم كرد)زماني كه مي بينيم ، به ياد مي آوريم.(به من نشان دهيد ممكن است به ياد آورم)زماني كه انجام مي دهيم ، ياد مي گيريم.(مرا در كار در گير كنيد من خواهم فهميد)
اسلاید 15: نقش حواس مختلف در يادگيريگوش كردن 20 %گوش كردن و ديدن 50 %گوش كردن و ديدن و صحبت كردن 75 %گوش كردن و ديدن و صحبت كردن و انجام دادن 100%
اسلاید 16: نكات اساسي در انتخاب نوع رسانهتوجه به تعداد حواس پنجگانه بكار گرفته شده در رسانه تهيه شده:- هرچه تعداد حواس درگير در انتقال مفاهيم بيشتر باشد يادگيري بيشتر استحس بيناني 75%حس شنوائي 13%حس لامسه 6%حس چشائي و حس بويائي هركدام 3%
اسلاید 17: شيوه هاي انتقال محتوي و مفاهيم آموزشي به مخاطبالف- روشهاي مورد استفاده جهت آموزش مفاهيم تازهرسانه هاي چاپي (جزوه، كتاب، نشريه، داستان، نمايش نامه و ...)سخنراني ، نمودارها، فلو چارت، پوستر، نوارهاي شنيداري، نوارهاي ويدئو، گزارش مورد(CASE REPORT)ب- روشهاي مورد استفاده جهت آموزش به منظور افزايش مهارت فراگيرروشهاي توضيحي ،نمايش عملي ،ايفاي نقش ،نوارهاي شنيداري و تصويري ، حل مسئلهج- روشهاي مورد استفاده جهت آموزش به منظور تغيير نگرش و ارزشها در فراگير روشهاي توضيحي ، بازديد از فيلد ، گردشهاي علمي ،ايفاي نقش ، مطالعات موردي ، نوارهاي شنيداري و تصويري ، بحثهاي گروهي
اسلاید 18: شيوه هاي انتقال محتوي و مفاهيم آموزشي به مخاطبد- شيوه هاي آموزش حضوري فردي: آموزش چهره به چهره ، مشاوره فردي و- شيوه هاي آموزش گروهي: سخنراني ، بحث گروهي ، جلسات گروه كوچك ، جلسات گروه بزرگ، ايفاي نقش ، نمايش عملي و تئاتر ميداني ، سمينار ، كنفرانس ، كارگاه آموزشي
اسلاید 19: انتخاب شيوه آموزش براساس عيني بودن و يا ذهني بودن محتوي آموزشياطفالبالغين
اسلاید 20: انتخاب روش آموزش با در نظر گرفتن تداوم آموزشات در افكار فرد آموزش ديده
اسلاید 21: هدف نهائی این نوع آموزش، ارتقاء سطح سواد بهداشتی جامعه است.
اسلاید 22: “ تعريف كيمبل از يادگيري “- يادگيري عبارت است از تغيير نسبتا پايدار در رفتار بالقوه يادگيرنده كه در نتيجه تمرين تقويت شده رخ مي دهدمهمترين واژگان در تعريف يادگيري:تغييررفتارنسبتا پايداربالقوهتمرين يا تجربهتقويت
اسلاید 23: آيا يادگيري بايد به تغيير رفتار بيانجامد؟پاسخ اسكينر : يادگيري عين تغييرات رفتاري است و حتما بايد به تغيير قابل مشاهده بيانجامد
اسلاید 24: چه تغييراتي به يادگيري منتهي مي شود؟1- تغييراتي كه پايدار است2- در نتيجه رشد نباشد3- در نتيجه عواملي همچون خستگي و اثر دارويي نباشد4- در نتيجه تمرين و تجربه باشد5- در نتيجه حالات موقتي زودگذر نباشد
اسلاید 25: آيا يادگيري و عملكرد با هم متفاوتند؟بلهواژه بالقوه در تعريف يادگيري به همين موضوع اشاره دارديادگيري مي تواند بالفعل نباشداگر بالفعل باشد عملكرد را نشان مي دهدمثلا ممكن است كسي شنا را ياد بگيرد اما تا زمانيكه در استخر قرار نگيرد شنا را نشان نمي دهد ( عملكرد ).
اسلاید 26: الزامات در امر آموزش امروزيحركت از روش تعليمي به سوي روشهاي ياد دهي مطالباستفاده از تكنيكهائي براي كمك به يادگيرنده براي دريافت عمق مطالبهم محيط و هم فرد بزرگسال به عنوان يادگيرنده محسوب شوند.
اسلاید 27:
اسلاید 28: مردم در گذشته چگونه ياد مي گرفتند؟تحصيل از محضر يك استاد به محضر استاد ديگر اتفاق مي افتادافق هاي دانش محدود بود.بيشتر مداخلات يادگيري چهره به چهره بود.يادگيرنده به مربي خود عشق مي ورزيدند.استاد بهترين نمونه از دانش و رفتار اخلاقي آموزش داده شده بود.
اسلاید 29: مردم در حال حاضر چگونه ياد مي گرفتند؟در حال حاضر علم پيشرفت كرده استيك ذره كوچك خود در حد يك دنيا بزرگ به نظر مي رسد.تعداد افرادي كه بايد آموزش داده شوند بسيار زياد است.برخي آموزشها از طريق كامپيوتر و ديگر تكنولوژي هاي جديد انجام مي شود.شيوه هاي آموزش جديد (آموزش از راه دور، الكترونيكي،مجازي)اما
اسلاید 30: آموزش چهره به چهره هنوز هم بهترين است.
اسلاید 31: مردم در حال حاضر چگونه ياد مي گیرند؟آموختن بر اساس رقابتها وغلبه مهارتها بر ديگرتن اهميت فراوان پيدا كرده استبرنامه هاي كوتاه مدت بيشتر مورد استفاده قرار مي گيرند.افراد الزاما به دنبال كسب مدرك نيستند بلكه بر آنچه كه نياز دارند و بايد ياد بگيرند تمركز دارند.
اسلاید 32: مردم در آينده چگونه ياد خواهند گرفت؟در روشهاي آموزشي تغييرات بيشتري رخ خواهد دادتشريفات برگزاري جلسات يادگيري كمتر خواهد شدياد دهنده نياز به مهارتهاي بيشتري خواهد داشتدوره ها كوتاهتر ، سريعتر و تخصصي تر خواهند بوداز تكنولوژي روز بيشتر استفاده خواهد شدروشهاي قديمي نيز در آموزش بكار برده خواهند شد
اسلاید 33: اصول كليدي در يادگيري بزرگسالانبزرگسالان : زماني كه نياز داشته باشند كه چيزي را بدانند به يادگيري روي مي آورند به شدت اعتقاد دارند كه بايد در تغيير رفتار خودمختار و غير وابسته به ديگران باشند. به تجارب قبلي خود بسيار احترام مي گذارند حتي اگر تجارب مضري بوده باشد در مراحل خاصي از زندگي كه خواستار نتايج معين تغيير رفتار هستند آماده يادگيري هستند. اغلب بر مسائلي تمركز دارند كه در آن شرائط براي آنها مهم است معمولا به دلائل اصل مطالب منتقل شده و يا علل ديگر مي توان آنها را در ياد گيري داراي انگيزه كرد.
اسلاید 34: پایان
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.