معماری و عمرانعلوم مهندسی

ضوابط و استانداردهای طراحی فرهنگسرا

صفحه 1:

صفحه 2:
اهداف فرهنكسرا ا ا ل 0 كن م ا ال ‎Sid‏ ‏به شرح زیر است: _ جدب علاقمندان و هنرجویان و پرورش استعداد آن ها 0 | كردن استعدادهاى ينهان ير كردن اوقات فراغعت Architect.rzb.ir Arch.3de.ir Architect.rozblog.com

صفحه 3:
۳ of Se IN Peer 2-7 ‏تقسيم ميشوند:‎ ‏ورودی‎ 1 ۱۳ 3. آموزشى 4.نمایشی A er yee] pret ea} و 5 Architect.rzb.ir Arch.3de.ir Architect.rozblog.com

صفحه 4:
ضوابط و استانداردهطا طراحى ورودى ورودى Sev ‏ا ا ل ا‎ STy | ‏ا ا ل‎ مراجعه کننده به فرهنگ سرا بدون مشکل ورودی را پیدا و به مجموعه ‎ee‏

صفحه 5:
مت ] ATG AN REA ‏امروزه حتی برای آیارتمان های یر واحد نیز لابی در نظر می گیرند . اين‎ ‏مکان معمولاً در طبقه همکف این ساختمان واقع شده و فضایی از‎ 7 ۱ ec recat r ye ee morn pe pres ol uses 29s Jo) dare gil a eb ‏آذ‎ ‎۱۳ ‏ا‎ re

صفحه 6:
قسمت نكهبانى از آنجا كه تعداد افراد بازديد كننده از اين مجموعه ها زياد است , به ‎evr tn Be ir) CPN eer On Is rE‏ 10111111111 مستقر من انود و عبور و مرور افراد رأ كتتزل مين كاين -قيست أو لابى شامل بك بيشخوان و يا ميز و صندلى و همجنين امكانات مخابراتى

صفحه 7:
* کف ها ‎OP DP on‏ 1 ‎care ver FUTON van htrvEC ee PI Pea‏ 0 وترين امعاب محسوب من شتؤد؛ زيرا هم در اثر ضريات تايلتى ازعمل بازق وسایل , صدمه نمی بیند و هم به راحتی تمیز می شود.

صفحه 8:
۳۳ 1 7 ‏ببس سس«‎ ee ene ieee ee eet eet ete ee Lae ae Soh Ie SE eee) Pe eater eee ee eee ee Eke ere Serer oe eee eee teat ee Tene be iss sr ‏نور موجود در محیط را افزایش می دهد.‎ نکته :اگر لابی به قدری کوچك باشد که لوازم دکوراسیونی مربوط به این محیط نیز به يك میز و چند صندلی

صفحه 9:
نوریردازی لابی نیز مانند هر فضای دیگری با وجود يك نورپردازی خوب , صرفنظر از موضوع روشنایی , جلوه ای متفاوت و زیبا می یابد .برای نورپردازی این محیط با توجه به ‎See‏ ا ا ‎CURSES Sr Res rere SRC LOSS Ree me‏ ‎Boeri‏ ا ‎forename RCS DOE RC‏ ‎Nel renee)‏ ا ‎Birere‏ ‎Saban sree‏ ل ل 1 استاده,استفاه کرد و در شرایطی که دواکوب ها وا ‎ee‏ : ل 0 :

صفحه 10:
[0 ‏ا ا ا‎ Bec 32001100001 nt erneees te vatany tere neen =n Kayes aera ‏كل ها و كياهان مصنوعى نيز جايكزين خوبى محسوب مى شوند.‎

صفحه 11:
بخش اداریه ااا 0[ ها نیاز به مدیریتی است که قادر به کنترل تمامی برنامه های انجام شده بوده و 0 vee Recmr ne ee EUs ‏ل‎ enmure te) بر اين اساس“بخشى به-عنوان:مديريت ودفاتر كار كارمندان مورد تيان است :اين ‎HSPs Acti Br Pt EPe PP rnK cnn IEEE PSI vEEN Ft Teo‏ 00000 ‎URE Serr (PY eres ean Rate Pee gry Carma | Emer‏ مجموعه ایجاد تنماید . لذا در نظر گرفتن بخشی جداگانه که حتی دسترسی به آن از 0

صفحه 12:
لتاق ریاست [۱ ‏ل‎ a GUl gubLS 59 | Meera: near | er eee) میز کار اتاق ها با ابعاد 75*120 و مبل مراجعین با ابعاد 120*60در نظرگرفته ۳ Ss

صفحه 13:
امور دفتری براى اتاق كارمندان دفترى علاوه بر در نظر كرفتن مي ز كار 120*75 بايد قفسه:هاى [0 CL” CRA PER Ar Ferenc CPO OE FN ‏غببر میکند.‎

صفحه 14:
بخش آموزشی * بخش آموزشی به کلاس های عملی و: ‎Ss‏ می شود ‎EE CER A UNI en we‏ ‎Prem 9 PF‏ 1 ‎CS erence Mae vene Vartan < Ease ACES arenes‏ علوم و نجوم مى باشد. وآموزش نظری شامل: کلاس های زبان, قرآن. شعر و ادبیات

صفحه 15:
۳ اين قضا ها در بخش آموزشى مجموعه:قرار دارند وخود اين قضاها داراى ابزارو 0 ا 0 0000 ‏ا ا ل‎ Pae eel Foe ere Cee cere ie Perr sey Bremner 110011111

صفحه 16:
CN ‏ل ال‎ Serre Pera 1) VE) Rearend Perc ers PPE | Pas PAPI A I Fg ‏مريع را نيازدارد.‎

صفحه 17:
کلاس های نظری 2 1 red Ree a Te vanCe| . ‏باشند . اين فضاها باید دارای قرمی ساده باشند و نیز از نور طبیعی برخوردار باشند‎ ‏مساحت اين بخش براى 25 نفر 50 مترمريع‎

صفحه 18:

صفحه 19:
کلاسهای سمعی وبصری 1 ‎saree Fant pe pean Peden FC ON bP Pan Pet ne arr‏ ۳[ براى بوجود آمدن ديد مناسب بهتر است اين سالن ها را به صورت بله به يله طراحى كرد . و البته اين فضاها در كنار فضاهاى آموزشى قرار مى

صفحه 20:

صفحه 21:
بخش, نملی در بخش نمایشی مهمترین فضاها آمفی تثاتر و گالری محسوب مى شوتدكه ضوابط طراحى خاص خود را دارند:

صفحه 22:
7 ig . ‏نمای فیلم , تثاتر و کلاس های خاص مورد استفاده قرار می گیرد‎ 0 ‏ا ب ا و‎ ar ar eee : ‏لال لم لاا‎ wa ‏الا الل‎ roles : ا ا ا ل ی 00

صفحه 23:
1 sili eel + 2010001 (Tf per meen WP peat Prana Sa 9 می باشد. |۱۱ 5 plas 42 ary0 5101650 wile slalas L ili aol aolus * 1

صفحه 24:
ا 7 - سرانه سطح سالن نمايش براى هر نفر حداقل يك متر مربع مى باشد . ‎Setar erp ean Pera Fem‏ as by aie cui LF cuts abole _ ——_— 5 * ‎ner ee eee Chee‏ 2 0 یا ‎Poe eee ec Pees eee‏ ۵ ‎POET Ee‏ سس سس ‏- حداقل عرض راهروی عبوری ج ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 25:
Fae Pe Sarre PP Pe 9 Whaue 22 piSla> 1 lave 14 Jala> ad5b 9) 01, daue 7 adjb Ss gyal, . asl no Wao 18 Guslio حداكثر 11 صندلى و مناسب 9 صندلى مى باشد . pie 3 X ‏اا رب‎ - - متوسط تغییر ارتفاع هر ردیف صندلی جهت دید مناسب 5/12 سانتی متر ee ae ree ae ere ee > 2 ‏ا رع‎ >be »iSla> ae

صفحه 26:
55 ‎(MT PA)‏ ا ل ا 0 مجموعه تاثير مي كذارد.تجربه فرد از فضاي سه بعدي كالرى نتيجه ي يك ادراك سريع است:اين ادراك در محيطي با سناختار روشن ::آسنان تر:و يا حستكي كمتر يه دست مي آيد نا در فضائي كه تركيب ضعيف و نا خوانايي دارد.نمايشكاه نوع خاصي از فضا است كه در آن علاوه بر رابطه ي انسان,قضا يك رابطه ي ييجيده بين فضا و شئ وجود دارد.در قسمتهابي از كالرى كي داراي مجموعي هاي ‎IAA er eco a Fe Perr en Pere fer cane‏ قسمتهاي قابل انعطاف.اين امر فقا ترتيب اشياء نمايشي به بازديدكنند؟ خصوضيات اشياء نمايش بستكي دا ز ‏ ( 2121711 در عفر گرفته مشود

صفحه 27:
حرکت و دسترسي گالري ها: حركت و دسترسي قسمتي از امر ارائه و تفاش القياء وعغامل مهمي :در سارماندهي ‎eo ne oe errno tae wrens rat en Pee one Nee ae oe)‏ 00 به رفت و آمد اختصاص نداشته و هيج راهرو يا رآه بله اي تبايد خركت شيال در اين منطفه.را محدود كند.دستيابي به اين.شرايط با اجتناب:از:مسائل روز امكان يذير است. 1 pee en ere

صفحه 28:
نوريودازى كللرى ها ‎Ce ll‏ 000000 ۱ Rec ae Reese See lec gee ‏زوشناین انجت و اگر منائلحفاظتی اشیاء اجازه دهد ازچحیت:توز روز ان‌جهت‎ 0 ‏ل 0 ل‎ ySao 495

صفحه 29:
ect) ere Seite SLES er nN Pee en ASST a Se Tit et ECS See rener cen] eR Spear a Cape rere meee ec nS Psise ore) emt le (emer armel ce 9 1۱9 pe emurtswrmsri caret ertiy pcaers les Bra poem ‏ارتفاعى بالائر نصب مى شود.ديوارهايى كه ينجره ها با ارتفاع معمولى بر روى آنها‎ ‏نصب شدهءغالبا بدون استفاده هستند و علاوه بر آن اشياء نمايشى كه بر روى ديوار‎ 19 nO EPS ener ear vpnie eecmer-ra arperrmen iv nly ‏هستند كه مانع ديد كامل وروشن مى كزدد.با اين وجودءاينكونه ينجره ها براى‎ ‏اشيايى كه روى ديكر ديوار ها و در زاويه اى درست نسبت به منيع نور قرار‎ ‏دارند.نور مناسب و دليذير به وجود مى آورند.‎

صفحه 30:
ح)نور يردازى مصنوعى: ا اا ل ا ل 10 ‎FETS‏ اا ا 0000 مصنوعى از منابع نقطه اى يا خطى تامين مى كردد و از اين رو جون سطوح تعديل ا 0 روز نيز تا ميزان محدودى امكان بذير است.

صفحه 31:
506 5 9 بخش فرهنگی بخش فرهنگی شامل فضاهای نمازخانه , کتابخانه , سالن چند منظوره و فروشگاه می ‎Bere‏ ‎aly ls‏ فضايى جهت مطالعه و نكهدارى كتاب , كه شامل قسمت هاى مخزن , مطالعه , ‎culel‏ 9 ااا 1 شود. کتابخانه مرجع و سالن های م عوامل 1 بر تخصیص میزان فضا کتابخانه عبارتند از حجم مواد ومتور بخصوص کتابها, میزان سطح که در اشغال ميكنندو ميزان جمعيت كتابة" ‎OS mel brent at‏ 000000 ‎Soe‏

صفحه 32:
استاندارد ها Berne Pay ‏ا اا الا‎ Peet nT et ‏است و برای قفسه‌هاي دو طرفه عمق 50 سانتی متر در نظر گرفته می شود.‎ Pepe REPar wt ‏ل‎ eee ‏ارتفاع قفسدها: ارتفاع كتابها بر‎ 01000 ease ire er oars) a a) حداقل 9090 كتابها را ميتوان در طبة ل 00 به اين ترتیب 7 طبقه و يك پاخور 0150[ ميل ‎٠ 2120 er‏ ‎Ly‏ ا ا ا 0 0 bcre lds

صفحه 33:
۰ استاندارد میزها: اا | ميزهاي يك نفره: اندازه قابل قبول براي اين میزها 600900 میلي‌متر مي‌باشد ‎Seen DOIN CIN Rta Ie errr Beg nn‏ 1 هی ناش

صفحه 34:
بورپردازي 9 Sd Ur —0 2791 2979 1 Ly aalllas sly col, Gilad ab is jloyy9i ‏بي نشودء ميزان كرما را اقزايش ندهد و به جلوه ساختمان بيفزايد. جهت‎ Peer rene ae ree ere Tera ere ee oe eee ie Premier Fr Sy vein ‏ب‎ nr RN I IC SORT, ‏تهویه مطبوع‎ ‏به منظور ایجاد بهترین شرایط براي نگهداري مواد و فنون فضا باید عاري از هر‎ | 1 00 Eglo args JolS olSiws Gua L lis gall ad quiz | 1 Architect.rozblog.com

صفحه 35:
| 1 زمین بازی - رختکن بازیکنان - انبار - سکوی تماشاچیان بوفه 500 sly sil uses 255 use) Panpettrirard Ferns || Parans] rc PUNE | TONE Pk PRs Oe ‏زا ۱ب اب۱۳‎ mes mens PI CO amner n o ‏ا و‎ ۱ eer er RIT) 3

صفحه 36:
Poy ea Peco] Bee Eat ‏ا‎ RRC ees ‏میتوان رختکن مخصوص بازیکنان دو تیم ؛‎ 1 ae gCeere ere otT RY CONES Diced) SOR ors bere Feet preter ae Norte

صفحه 37:
7 a Be ed eee ren] ‏ا‎ SO Pe OO ST Reps ce nerse er Recs 6 Sse ee Ccl ene sere list ay coy, UT Lj cul ot alo vleliles / 9 5 phi 52 lei wo LY sie) Fe ‏اا‎ Pe net rere erenT y فضای لازم برای نشستن تماشاچیان به این صورت محاسبه می شود: 7 عمق صندلی: 80 سانتی نتر

صفحه 38:
7 011111000 0 en Te Ta 0000 TPC REPO CARO PETE FOTO PrCnnPeS Fone JO CURE Se oer es. MCS | ESTO mere] tree ea eee] ery ‏مترمریع رد اج مى شود . مساحت رستوران همراه با سرويس و آشيزخانه و‎

صفحه 39:
cul 75 x 240 5 75 x 180 5 75 X 1205 75 x 325 olel L ula ino sly BRU CY Re Ler Tne Dera eee soe rt] ses Cee SPEC LE Cn ee ey مترمریع 575 < 3/2 * 215 1 sla 59 b pai lee sly ei clad ۱ ee طبق استانداردهای سطح لازم برای میز و صندلی 65/1 * 65/1 مترمریع اندازه مبز 0 * 75/0 و صندلی 45/0 < 45/0 ۳ 7 عرضی 9/0 متر . متر ۳ ——s -

صفحه 40:
۳ پارکینگ ERT فضاى لازم براى هر اتومبيل ( سرانه ) بدون ديوارهاى تقسيم كننده 2 10-5 متر مريع 00 201001110 ‎PoE n PvIrS Fae en CST‏ 0[ ag Beers Vereen cae aCe ter ae Co برای 100 خودرو استاندارد مسیاچ

صفحه 41:

به نام خدا عنوان پروژه: ضوابط و استانداردهای طراحی فرهنگسرا کانال ما درتلگرام @future_architect اهداف فرهنگسرا جهت طراحی یک پروژه ابتدا باید اهداف پروژه در سطح عملکردی مجموعه مشخص شود که اهداف یک مجموعه فرهنگی به شرح زیر است: _ جدب عالقمندان و هنرجویان و پرورش استعداد آن ها _ جذب اساتید و هنرمندان با تجربه _ پیدا کردن استعدادهای پنهان _ پر کردن اوقات فراغت ‏Architect.rzb.ir ‏Arch.3de.ir ‏Architect.rozblog.com عرصه بندی عرصه های تشکیل دهنده یک فرهنگسرا به عرصه های زیر تقسیم میشوند: .1ورودی .2اداری .3آموزشی .4نمایشی .5فرهنگی .6پژوهشی .7خدماتی ‏Architect.rzb.ir ‏Arch.3de.ir ‏Architect.rozblog.com ضوابط و استانداردها طراحی ورودی ورودی ورودی در معماری یکی از مھمترین عوامل طراحی به حساب می آید . معموال ورودی یک فرھنگ سرا باید شاخص و بسیار در دید باشد که فرد مراجعه کننده به فرھنگ سرا بدون مشکل ورودی را پیدا و به مجموعه وارد شود . البی نقطه مشترك اغلب مجتمع ھا و فرھنگسراھا فضایی به نام البی است . امروزه حتی برای آپارتمان ھای ُپر واحد نیز البی در نظر می گیرند .این مكان معموًال در طبقه ھمكف این ساختمان واقع شده و فضایی از ساختمان است كه ھر فردی كه قصد ورود به ھریك از فضاھای آن ساختمان را دارد ،ابتدا باید به این محیط داخل شود و پس از عبور از آنجا بھ واحد موردنظر راه یابد. قسمت نگھبانی از آنجا كه تعداد افراد بازدید کننده از این مجموعه ھا زیاد است ،به منظور حفظ امنیت و نظم ،نگھبانی قرار می دهند كه در قسمت البی مستقر می شود و عبور و مرور افراد را كنترل می كند.این قسمت از البی شامل یك پیشخوان و یا میز و صندلی و ھمچنین امكانات مخابراتی برای برقراری ارتباط با تك تك فضاھای آن مجتمع یا فرھنگسرا است. • كف ھا • از آنجا كه البی محل گذر افراد مراجعه كننده به ساختمان است ،استحكام كفپوش از جمله ضروریات یك پوشش به حساب می آید .در میان كفپوش ھای سخت نیز سنگ بھترین انتخاب محسوب می شود؛ زیرا ھم در اثر ضربات ناشی از حمل بار و وسایل ،صدمه نمی بیند و ھم به راحتی تمیز می شود. دیوارھا بھترین پوشش برای دیوارھای این فضا نیز رابطه مستقیمی با وسعت محیط و موقعیت دیوارھا دارد .در صورتی كه فضای اختصاص یافته به البی بزرگ است و احتمال برخورد لوازم به ھنگام حمل وجود ندارد، می توان دیوارھا را با رنگ روغنی و یا كاغذ دیواری قابل شست و شو پوشش داد .در چنین شرایطی كاربرد دیوارپوش ھای چوبی و یا نصب آینه و یا حتی سیمان ،آجر و سنگ تیشه ای به عنوان پوشش یك و یا دو دیوار نیز تنوعی زیبا را در محیط ایجاد می كند .در میان آنھا ،آینه عالوه بر ایجاد زیبایی ظاھری ،وسعت و نور موجود در محیط را افزایش می دھد. نكته :اگر البی به قدری كوچك باشد كه لوازم دكوراسیونی مربوط به این محیط نیز به یك میز و چند صندلی محدود شده باشد ،بھتر است دیوارھای محیط را با سنگ پوشاند .به این ترتیب ازاحتمال آسیب دیدگی دیوارھا كاسته می شود.رنگ برای دیوارھا نیز باید با توجه به وسعت فضا ،نور موجود و ھمچنین لوازم دكوراسیونی به كار رفته ،انتخاب شود. نورپردازی البی نیز مانند ھر فضای دیگری با وجود یك نورپردازی خوب ،صرفنظر از موضوع روشنایی ،جلوه ای متفاوت و زیبا می یابد .برای نورپردازی این محیط با توجه به كاربردھای مختلف ،حداقل به دو نوع نورپردازی نیاز است:یكی نورپردازی فضای نشیمن و پیشخوان و دیگری نورپردازی دكوراسیونی.برای نورپردازی فضای نشیمن می توان از لوسترھای آویز یا سقفی ،ھالوژن ھای توكار، لوسترھا و چراغ ھای دیواركوب ،آباژور و یا انواع چراغ ھای رومیزی و یا پایھ بلند ایستاده ،استفاده كرد و در شرایطی كھ دیواركوب ھا و یا لوازم تزیینی دیگری در محیط وجود داشتھ باشد ،نورپردازی آنھا جلوه ای متفاوت را پدید می آورد. اگر فضای البی ،راھروھا و یا مكان ھای موجود به ھنگام روز از نور كافی بھره مند باشند ،كاربرد گیاھان طبیعی ،روحی تازه به محیط می بخشد ولی در غیر این صورت گل ھا و گیاھان مصنوعی نیز جایگزین خوبی محسوب می شوند. بخش اداری بدیهی است که در هر مجموعه که اهدافی را دنبال می کند ،برای سازماندهی فعالیت ها نیاز به مدیریتی است که قادر به کنترل تمامی برنامه های انجام شده بوده و همچنین سایر کارهای اداری معمول در یک محیط کاری را انجام دهد . بر این اساس بخشی به عنوان مدیریت و دفاتر کار کارمندان مورد نیاز است .این بخش باید به نحوی در عین پیوستگی به مجموعه از آن تفکیک شده باشد ،یعنی در عین حال که بر کاربرد مجموعه نظارت دارد ،تداخلی در فعالیت های مورد نظر مجموعه ایجاد ننماید .لذا در نظر گرفتن بخشی جداگانه که حتی دسترسی به آن از طریق ورودی ویژه ای باشد ،مطلوب به نظر می رسد . اتاق ریاست در کناراین اتاق به مساحت حداقل 35باید اتاق منشی با فضایی به مساحت حداقل 25متر مربع و اتاق جلسات به مساحت 25مترمربع در نظر گرفته شود. میز کار اتاق ها با ابعاد 75*120و مبل مراجعین با ابعاد 120*60در نظرگرفته میشوند. امور دفتری برای اتاق کارمندان دفتری عالوه بر در نظر گرفتن میز کار 120*75باید قفسه های بایگانی 60*45در نظر گرفته شود. مساحت این فضا 30متر مربع در نظر گرفته میشود که باتوجه به تعداد کارکنان این اندازه تغییر میکند. بخش آموزشی • بخش آموزشی به کالس های عملی ونظری تقسیم می شود که آموزش عملی شامل :کارگاه های موسیقی ،آتلیه خوشنویسی ،آتلیه طراحی و نقاشی ،کارگاه عکاسی ،کارگاه چوب ،کارگاه قلم زنی ،سفالگری ،مجسمه سازی ،و کارگاه علوم و نجوم می باشد. وآموزش نظری شامل :کالس های زبان ،قرآن ،شعر و ادبیات می باشد. آتلیه ها و گارگاهها این فضا ها در بخش آموزشی مجموعه قرار دارند و خود این فضاها دارای ابزار و امکانات ویژه برای هر رشته هنری می باشند و در مساحتی متناسب با نوع فعالیت آنها طراحی میشوند. این فضاها باید طوری طراحی شوند که کارگاه هایی که دارای آلودگی صدایی و آلودگی هوایی هستند از بقیه فضاها فاصله داشته و نیز فضاهایی که در بعضی مراحل کاری مشترک هستند کنار همدیگر قرار داده شوند. آتلیه و کارگاه ها باتوجه به نوع فعالیتی که در آنها انجام می شود شامل فضای کارگاهی ،انبار وسایل وابزار و اتاق مربی می باشند که مساحتی حداقل 200متر مربع را نیازدارد. کالس های نظری : این بخش باید با بخش آتلیه ها و کارگاه ها علیرغم تفکیک دارای ارتباط مستقیم باشند .این فضاها باید دارای فرمی ساده باشند و نیز از نور طبیعی برخوردار باشند . مساحت این بخش برای 25نفر 50مترمربع در نظر گرفته می شود . کالسهای سمعی وبصری منظور از سمعی وبصری سالنی می باشد که در آن اجرای کالس های دسته جمعی هنرجویان همراه با امکانات نمایشی برقرار باشد .همچنین برای بوجود آمدن دید مناسب بهتر است این سالن ها را به صورت پله به پله طراحی کرد .و البته این فضاها در کنار فضاهای آموزشی قرار می گیرند . مساحت این فضا 50الی 80متر در نظر گرفته می شود. بخش نمایشی در بخش نمایشی مهمترین فضاها آمفی تئاتر و گالری محسوب می شوندکه ضوابط طراحی خاص خود را دارند. آمفی تئاتر • آمفی تئاتر به عنوان فضایی جهت برگزاری جشن ها ،سخنرانی ها ، نمای فیلم ،تئاتر و کالس های خاص مورد استفاده قرار می گیرد . • این فضا به عنوان مرکزی جهت فعالیت های شهری نیز محسوب می گردد ،درنتیجه ابعاد و اندازه های انتخابی می بایستی جواب گوی تمامی گروه ها و فعالیت های مختلف باشد . • نکاتی مانند تعمین تعادل بین فضا و حداکثر ظرفیت مراجعین ،دید خوب ،شرایط مناسب اکوستیکی و سیرکوالسیون مطلوب با درنظر گرفتن راه های فرار اضطراری و درب های خروج اضطراری می بایستی در طراحی رعایت گردند . • آمفی تئاتر عموما شامل فضاهای بلیط و اطالعات ،سالن انتظار ، راهرو ،رخت کن ،سالن نمایش ،صحنه ،انبار و اطاق تعویض و گریم می باشد. • مساحت آمفی تئاتر با فضاهای جانبی 1650متر مربع در نطر گرفته می شود. استانداردها و ضوابط طراحی آمفی تئاتر به شرح زیر می باشد : ـ سرانه سطح سالن نمایش برای هر نفر حداقل یک متر مربع می باشد . ـ حداقل تعداد خروجی ها 2عدد ـ فاصله پشت تا پشت صندلی ها 75سانتی متر ـ عرض صندلی 50سانتی متر ـ حداقل راهروی عبوری ردیف صندلی ها 30 سانتی متر و حداکثر 42سانتی متر بوده که عرض 36سانتی متر مناسب می باشد . ـ حداقل عرض راهروی عبوری جانبی یک متر • • • • • ـ تعداد صندلی در یک ردیف : راهرو دو طرفه حداقل 14صندلی ،حداکثر 22صندلی و مناسب 18صندلی می باشد .راهرو یک طرفه 7صندلی ، حداکثر 11صندلی و مناسب 9صندلی می باشد . ـ اطاق های تعویض لباس و گریم به ابعاد 3 × 57متر ـ متوسط تغییر ارتفاع هر ردیف صندلی جهت دید مناسب 5/12 سانتی متر ـ عرض صحنه از 9تا 5/12متر و طول عرض می باشد . حداکثر مساحت صحنه 72متر مربع . گالری فضاي گالری بخش مھمي در قرهنگسرا به شمار مي رود كه خصوصیات آن بر مجموعه تاثیر مي گذارد.تجربه فرد از فضاي سه بعدي گالری نتیجه ي یك ادراك سریع است.این ادراك در محیطي با ساختار روشن ،آسان تر و با خستگي كمتر به دست مي آید تا در فضائي كه تركیب ضعیف و نا خوانایي دارد.نمایشگاه نوع خاصي از فضا است كه در آن عالوه بر رابطه ي انسان،فضا یك رابطه ي پیچیده بین فضا و شئ وجود دارد.در قسمتھایي از گالری كھ داراي مجموعھ ھاي نمایشي ثابت است.معماري را مي توان تا حد امكان با اشیاء تطبیق داد،ولي در قسمتھاي قابل انعطاف،این امر فقط از طریق تزئینات و تمھیدات عملي است. ترتیب اشیاء نمایشي به بازدیدكنندگان و خصوصیات اشیاء نمایش بستگي دارد. و مساحت 800متر مربع برای یک گالری در نظر گرفته میشود. حركت و دسترسي گالري ھا: حركت و دسترسي قسمتي از امر ارائه و نمایش اشیاء وعامل مھمي در سازماندھي فضائي گالری است.زیرا بطور نظري ھیچ فضایي در منطقه ي نمایش اشیاء منحصرا به رفت و آمد اختصاص نداشته و ھیج راھرو یا راه پله اي نباید حركت سیال در این منطقه را محدود كند.دستیابي به این شرایط با اجتناب از مسائل روز امكان پذیر است. الف)اجتناب از محدودیتھاي با وقفه ب)اجتناب از اختالف سطوح زیاد • نورپردازی گالری ها الف)نور پردازی طبیعی(نور روز) • به دالیل اقتصادی،فیزیولوژیکی و تنوع،این نور پردازی هنوز بهترین وسیله ی روشنایی است و اگر مسائل حفاظتی اشیاء اجازه دهد ارجحیت،نور روز است.جهت نور ممکن است از باال (عمودی)یا از پهلو(افقی)باشد. ‏Architect.rzb.ir ‏Arch.3de.ir ‏Architect.rozblog.com • ب)نور پردازی جانبی(افقی( اینگونه نور پردازی از طریق پنجره ها و نور گیر های معمولی به اشکال و ابعاد مختلف و در مکانهای مناسب در دیوارها انجام می شود.پنجره ها و نورگیر ها معموال یا در ارتفاعی که بازدید کننده قادر به دیدن محوطه ی بیرون باشد و یا در ارتفاعی باالتر نصب می شود.دیوارهایی که پنجره ها با ارتفاع معمولی بر روی آنها نصب شده،غالبا بدون استفاده هستند و عالوه بر آن اشیاء نمایشی که بر روی دیوار مقابل این پنجره ها نصب شده اند نیز به خاطر وجود نور از مقابل دارای انعکاس هستند که مانع دید کامل وروشن می گزدد.با این وجود،اینگونه پنجره ها برای اشیایی که روی دیگر دیوار ها و در زاویه ای درست نسبت به منبع نور قرار دارند،نور مناسب و دلپذیر به وجود می آورند. ‏Architect.rzb.ir ‏Arch.3de.ir ‏Architect.rozblog.com • ج)نور پردازی مصنوعی: مالحظات تکنیکی و مشکالت نگهداری مربوط به استفاده از نور مصنوعی از جمله عوامل موثر بر کاهش کاربرد نور مصنوعی در فضاهای نمایشگاهی بوده است.نور مصنوعی از منابع نقطه ای یا خطی تامین می گردد و از این رو چون سطوح تعدیل کننده شدت آن با نور فضا قابل مقایسه نیست،لذا دستیابی به شرایط مشابه نور روز نیز تا میزان محدودی امکان پذیر است. ‏Architect.rzb.ir ‏Arch.3de.ir ‏Architect.rozblog.com بخش فرهنگی بخش فرهنگی شامل فضاهای نمازخانه ،کتابخانه ،سالن چند منظوره و فروشگاه می شود . کتابخانه فضایی جهت مطالعه و نگهداری کتاب ،که شامل قسمت های مخزن ،مطالعه ، امانت و اداری می باشد .ظرفیت و گنجایش هر کتابخانه براساس 5/1تا 3جلد برای نفر محاسبه می گردد که مساحت 2700متر مربع برای کتابخانه در نظر گرفته می شود .کتابخانه مرجع و سالن های مطالعه باید دور از فعالیت و سرو صدا قرار گیرد . عوامل مؤثر بر تخصيص ميزان فضاهاي كتابخانه عبارتند از حجم مواد ومتون و بخصوص كتابها ،ميزان سطح كه در كتابخانه اشغال مي‌كنندو ميزان جمعيت كتابخانه كه از طريق ميزان گردش كتابها در سال تعيين مي‌گردد. استاندارد ها عمق قفسه‌ها :استاندارد عمق قفسه‌هاي در اغلب كتابخانه‌ها 200-230ميلي‌متر است و برای قفسه‌هاي دو طرفه عمق 50سانتی متر در نظر گرفته می شود. طول قفسه‌ها :طول استاندارد قفسه‌ها تا -2220ميلي‌متر در نظر گرفته می شود. ارتفاع قفسه‌ها :ارتفاع كتابها بر فاصله ميان طبقات و در نتيجه تعداد طبقات تاثير مي‌گذارد .در اكثر كتابخانه‌ها حداقل %90كتابها را مي‌توان در طبقات مركز تا مركز 280ميلي‌متر جاي داد. به اين ترتيب 7طبقه و يك پاخور 150 ميلي‌متري مجموعا ارتفاع 2120ميلي‌متر را براي قفسه‌ها به وجود مي‌آورند كه باالترين قفسه در ارتفاع 1830ميلي‌متري با دسترسي آسان قرار مي‌گيرد • استاندارد ميزها: ميزها از جمله مهمترين وسائل فضاهاي مطالعه هستند. ميزهاي يك نفره :اندازه قابل قبول براي اين ميزها 600×900ميلي‌متر مي‌باشد • ميزهاي 2نفره :اندازه قابل قبول برای ميزهاي 2نفره‌ 120×900ميلي‌متر مي‌باشد. •نورپردازي نورپردازي بايد فضائي راحت براي مطالعه را به وجود آورد .موجب خيرگي و خستگي نشود ،ميزان گرما را افزايش ندهد و به جلوه ساختمان بيفزايد ،جهت برآوردن موارد ذكر شده دو نوع نور وجود دارد :نور مصنوعي و نور طبيعي. نور پروژه هم از نور طبيعي و هم از نور مصنوعي سقفي استفاده شده است. • تهويه مطبوع به منظور ايجاد بهترين شرايط براي نگهداري مواد و فنون فضا بايد عاري از هر گونه گرد و غبار اعم از گاز ،مايع و اسيد باشد و دما و رطوبت تحت كنترل باشد، چنين شرايطي تنها با نصب دستگاه كامل تهويه مطبوع امكان‌پذير است. ‏Architect.rzb.ir ‏Arch.3de.ir ‏Architect.rozblog.com بخش ورزشی فضاھای مورد نیاز یک ورزشگاه کوچک: زمین بازی – رختکن بازیکنان – انبار – سکوی تماشاچیان بوفھ زمین بازی :زمین بازی برای یک فرھنگسرا معموال سعی میشود یک سالن چند منظوره استفاده کرد کھ اغلب بازی ھا مانن فوتسال ،بسکتبال ،والیبال ،ھندبال ،تنیس ، پینگ پونگ و . . .را انجام داد که در این صورت بزرگترین ابعاد زمین را مورد بررسی قرار داد و آن را به عنوان مبنا قرار می دھند و به وسیله خط کشی زمین محدوده زمین ھا را از ھم تفکیک می کنیم. رختکن بازیکنان :رختکن بازیکنان ومعموال دارای فضاھایی است که از جمله انان میتوان رختکن مخصوص بازیکنان دو تیم ، رختکن داوران ،دوش ،دستشویی ،سونا و جکوزی باشد که این امکانات معموال برای ورزشگاھھای کوچک مورد استفاده قرار میگیرد . سکوی تماشاچیان :با توجه به ظرفیت مورد نظرمحل نشستن تماشاچیان در یک طرف زمین بازی یا در ظرفیت ھای باالی ١٠٠٠٠نفر در چھار طرف زمین قرار دارد .از آنجا که بیشتر مسابقات بعد از ظھر برگزار می شود بھترین محل برای قرار گیری ٢را می توان در نظر گرفت / .تماشاچیان ضلع غربی است زیرا آنھا پشت به آفتاب ھستند .شیب مناسب برای سکوی تماشاچیان ١ فضای الزم برای نشستن تماشاچیان به این صورت محاسبه می شود: عرض صندلی 50:سانتی متر عمق صندلی 80 :سانتی نتر ‏Architect.rzb.ir ‏Arch.3de.ir ‏Architect.rozblog.com بخش خدماتی • بخش خدماتی شامل رستوران ،پارکینگ ،تأسیسات ،انبارو آبدارخانه می شود. رستوران • برای طراحی رستوران در مجموعه باید توجه داشت دکوراسیون داخلی فضا متناسب با مجموعه باشد .سطح مورد نیاز برای هر نفر 72/0متر مربع تا 2/1 مترمربع درنظر گرفته می شود .مساحت رستوران همراه با سرویس و آشپزخانه و انبار 800مترمربع لحاظ می شود. ‏Architect.rzb.ir ‏Arch.3de.ir ‏Architect.rozblog.com برای میزهایی با ابعاد 75 × 325و 75 × 120و 75 × 180و 75 × 240سانتی متر مربع فضای الزم برای چهار نفر با استقرار میز و صندلی به شکل مقابل : 215 × 3/2 = 575 مترمربع فضای الزم برای چهار نفر با در نظر گرفتن استقرار میز و صندلی به همان شکل باال : 5/2 × 1/2 = 35/5 متر مربع طبق استانداردهای سطح الزم برای میز و صندلی 65/1 × 65/1مترمربع اندازه میز 75/0 × 75/0و صندلی 45/0 × 45/0 راه های ارتباطی طولی 45/0متر و فاصله صندلی تا دیوار 2/0متر و راه های ارتباطی عرضی 9/0متر . ‏Architect.rzb.ir ‏Arch.3de.ir ‏Architect.rozblog.com پارکینگ پارکینگ ها : فضای الزم برای هر اتومبیل ( سرانه ) 10 = 5 × 2متر مربع بدون دیوارهای تقسیم کننده 10/17 × 85/2متر مربع با دیوارهای تقسیم کننده در پارکینگ ها ،خط ورودی ها باید به طور وضوح برای افراد پیاده عالمت گذاری شود . امکان تهویه و نورگیری فضا حتی المقدور برآورده شود . برای 100خودرو استاندارد مساحت 1500متر مربع در نظر گرفته می شود. پایان

51,000 تومان