سایر

طبقه بندی مهارت های حرکتی – اهمیت اندازه گیری اجرای حرکتی در فهم یادگیری

صفحه 1:

صفحه 2:
بر بسانت ۱ همیت کت مهارت ها ‎sl‏ ‎1a 2 ۱‏ ‎iS p> ne‏ نب بادگیری ‎wen, eg?‏ آندا زه ‎ee‏ ‎loo‏ سجاد پارسا یی

صفحه 3:
برای شروع مطالعه درباره یادگیری حرکتی ابتدا باید اصولی را درباره مهارت هایی که اصل وانای ی دو نکته مهم را درباره مهارت های حرکتی مورد بحث قرار خواهیم داد: ۲ مهارت های حرکتی را با در نظر گرفتن وجه تمایز آنها از مهارت های دیگر تعریف خواهیم کرد. 7 #شیوه متفاوت طبقه بندی مهارت های حرکتی را مورد بحث قرار خواهیم داد.

صفحه 4:
در مطالب مربوط به یادگیری حرکتی چند واژه با واژه (مهارت های حرکتی) ارتباط دارند که عبار" ** مهارت ها:کااا5 * حركات:1185/ 101/6111 0-0 * اعمال: 26110135

صفحه 5:
۲ * مهارت بر تکلیفی دلالت می کنیر که دازای هدف تخاس ۱۳۳ * مهارت قابلیتی, اسنت که با املمینان معین و ‎Be‏ | انرژی یا زمان به نتیجه برسد. ریاضیات است با نواختن پیانو مهارتی تمرین دارد.

صفحه 6:
7 اين واه ویژگی های رفتاری یک اندام خاص یا ترکیبی از اندام ها را نشان می دهد. ” در .اين مفهوم:حرکات اجرای:تشکیل دهنده ی مها ۲۰.۹۳ انواع مختلفی از ویژگی های رفتاری اندام وجود دارد که فرد را با موفقیت قادر به راه رفتن می سازد. به عنوان مثال: هنگامی که در بادهاروی پوت ده ار > را هو وم ناه های ما .2 نحوی متفاوت در جهات مشخصی حرکت می کنند. با اينكه ممکن است عتفاوت باشند؛ ولی مهارت هایی که؛ها دز آهریک اواس موف فى لظ لكا میکنیم. راه رفتن است. ا

صفحه 7:
این واژه مترادف با مهارت ها و متضاد با حرکات به کار می رود. اعمال پاسخ های هدفداری است که از حرکات بدن و یا اندام تشکیل شده اشت: راه دیگر برای تعریف یک عمل, این است که آن را از خانواده حرکات بدانیم. * نکته مهم دیگر این است که انواعی از حرکات عمل یکسانی را انجام می دهنه در نتيجه از اين طريق به هدف یکسانی می رسند. به عنوان مثال بالا رفتن از تعدادى يله يك عمل است و هدف. رسیدن به بالای پلکان است. با این حال فرد می تواند برای رسیدن به این هدف. انواع مختلفی از حرکات را به کار ببرد.

صفحه 8:
روش های طقه بندی تک بعدی نظریه پردازان» فرآیند طبقه بندی مهارت های حرکتی را بر این مبنا انجام می دهند که ویژگی:های مهارت | شبيه مهارت های دیگر است. رایج ترین رویکرد. مهارت ا ویژگی مشترک طبقه بندی می ند. در سه روش اول از میان ۶ روشی که در این قسمت مورد بحث قرار می دهیم. از این رویکرد استقاده می‌ شود ویژگی مشترک هر روش به دو طبقه تقسیم می شود که به جای طبقات دو مقوله ای, دو ان را تشکیل می دهند. این رویکرد پیوستاری, به جای الزام به قرار دادن ویژگی مهارت,در 5 امکان طبقه بندی مهارت را از لحاظ طبقه ای فراهم می کند که به ویژگی مهارت شبیه تر است. به طور مثال : مفاهیم گرم و سرد دو طبقه از دما را نشان می دهد. با اين كه دو مفهوم را به عنوا متفاوت و مجزا در نظر می گیریم» می توانیم آنها را به عنوان کلمات توصیف کننده در دو انتهای 2 پیوستار یک درجه حرارت نیز بنگریم. زیرا درجه گرمایی یا سرمایی وجود دارد که صرفا در یک 6 طبقه ای دیگر قرار نمی گیرد.

صفحه 9:
اندازه دستگاه عضلانی رس

صفحه 10:
‎)١‏ اندازه دستگاه عضلانی مورد نداز ‏ویژگی و خصوصیتی که اکثر مهارت های حرکتی را توصیف می ‎iS‏ نوع گروه های عضلانی مور گروه های عضلانی حرکت دهنده اصلی که برای انجام دادن مهارت هایی مثل راه رفتن و لی لی کردن 5 ‎co‏ #ضادى مورد استفاده برای مهارت هایی مثل خياطى يكسان نيست . دانشمندان از اين طریق روشی برای طبقه بندی مهارت های حرکتی بنا نهاده اند که دارای دو طبقه مهارت معروف به ‎Gla Syd‏ حركتى درشت و ظریف است. ‏افراد براى نيل به مهارت هاى حركتى درشت و ا ا نسبت به مهارت هاى -حركتى ظريف. دقت تمركت كمترى را مى طلبن مهارت هاى حركتى مثل: راه رفتن,پرتاب کردن.جهیدن و ... جز اين كروه هستند. ‏مهارت هاى حركتى ظريف مستلزم كنترل بيشتر بر عضلات كوجك. خصوصا عضلات درگیر در هماهنگی دست با زياد در حركت دست و انكشت نياز دارد. ‎ ‎ ‎ ‏انوشتن با دستءتايب كردن «بستن دكمه و .... نمونه ای از اين مهارت ها هستند. ‎ ‏فیزیوتراپیست ها بیشتر روی بیمارانی کار می کنند که به توانبخشی مهارت های حرکتی در: به بیمارانی رسیدگی می کنند كه نياز به یادگیری مهارت های حرکتی ظریف دارند. ‎.Fine ‎

صفحه 11:
علاوه بر طبقه بندی های قبل .محققان مهارت های حرکتی را بر اساس نحوه تمایز حرکات ,در هنگام اجرای مهارت طبقه بندی می کنند. اگر مهارتی مستلزم حرکتی متماین ,با نقطه شروع و پایانی قابل تشخیص باشد. مثل زدن کلید چراغ,فشار دادن کلاچ اتومبیل,زدن کلیدپیانو و .. را به عنوان یک مهارت چرکتی مجرد. طبقه بندی می هریک از اين مهارت ها به حركتى مجزا نیاز دارد که در نقطه کاملا مشخصی شروع می شوند و پایان می یابند. بعضی اوقات فرد‌چندین حرکت را با هم در یک زنجیره یا مجموعه قرار می دهد. وقتی که اين کار صورت مى كيرد مهازّت,ر) حرکتی رشته ای به حساب میاوریم. راه انداختن یک اتومبیل معمولی دنده ای مثال خوبی است.زیرا راننده باید رشته ای از حرکات متفاوت و مجزا را انجام دهد. در انتهای دیگر این پیوستار روش طبقه بندی .مهارت های حرکتی مداوم سته قرار دارد.این مهارت ها حرکاتی را در بر می گیرد؛ که هميشه تکراری است.مهارت هایی از قبیل رانندگی,ردیابی ,شنا کردن و ...نمونه ای از این مهارت هاست. 056۵ ]56۳1۵[ ۰ ‏سس ل وین‎ Continuous

صفحه 12:
یک روش طبقه بندی .علاوه بر محیط های صنعتی از محیط های آموزشی و توانبخشی نیز منشا گرفته است. محققان این روش را بر اساس ثبات محیطی که مهارت در آن اجرا می شود .ینا نهاده اند. در این روش طبقه بندی, ‎Qa‏ ‏۳ اژه شی به موارد زیر اطلاق می شود: خصوصا به شیی که شخص, عملی را بر روی آن انجام می دهد و پا ديذك عاك ۰ و ال ا به طور مثال اكر ث به توپ ضربه بزند. بخش مهم محیط. خود توپ است. ولی در شخصی که ‎ac ae‏ ا ور 1 11 أن عمل ‎al‏ رفتن را انجام دهد ,از خصوصيات مهم محيط | ی این طنقه بندی»1رصورتی که محیط ثایت ی يايدار با 1 ارت تغيير نكند. مهارت را ب مهارت حرکتی بسته به حساب مياوريم .در اين مهارت شى كه عملى بر روى آن انجام مى كيرد حين اجراى مهارت يبرى نمى كند. مثل برداشتن فنجان از روى ميز يا راه رفتن در يك اتاق خلوت در هريك از اين مهارت ها اجراكننده مى تواند زمانى كه آماده انجام دادن عمل است.آن را آغاز و مهارت را مطابق میل بخود احرا ۳

صفحه 13:
۲ مهارت حرکتی باز مهارتی است که شخص آن را در محیطی بی ثبات که شی يا بافت طی ۴۱ تغيير مى كند, انجام مى دهد. اجرا كننده بايد براى اجرای موفقیت آمیز چنین مهارتی. متناسب با حركت | شى يا تغییر ویژگی های محیط عمل کند. | به عنوان مثال مهارت هایی مثل رانندگی با اتومبیل» قدم گذاشتن بر روی پله برقیء پیاده روی,در جنگل» خ زدن به یک توپ تنیس متحرک و... جز مهارت های حرکتی باز به شمار می آید: افراد هر يك از اين مهارت ها را در محیطی اجرا می کنند كه از نظر زمانی وب فضایی متیر است. * راه رفتن هم می تواند یک مهارت باز باشد و هم یک مهارت بسته. وقتی که راه رفتن در محیطی خلوت صورت می گیرد مهارتی بسته است ولی وقتی که شخص باید شلوغ و بی نظم راه برود, راه رفتن مهارتی باز است. كك لاف مهارت‌های بازاو بسته رز ار لاط لات ا یا و 2۱ ۱ ‎res‏

صفحه 14:
طبقه بندی دو بعدی جنتایر رویکرد تک خصیصه ای, پیچیدگی بسیاری از مهارت ها را که یک متخصص باید هنگام تصمیم گیری در موردٍبرنامه روزانه آموزش يا تمرین در نظر بگیرد. شامل نمی شود. جنتایل برای غلبه بر این محدودیت, دیدگاه تک خصیصه ای را با در نظر گرفتن دو ویژگی عمومی تمام مهارت هاء گسترش داد. اين دو ویژگی عبارتند از: > بافت یا شرایط محیطی که شخص مهارت را در آن اجرا می کند. نقش عمل که مهارت را توصيف مى كند. 1 اين طبقة بندی, طبقات مختلف مهارت بر اساس نیازهای متفاوت راکنته و شراط تعریتی ۰ ختف, مرت شده ۳ طبقه بندی اساس بسیار خوبی را برای فهمیدن نیازهای اجراکننده به انواع مهارت های حرکتی فراهم می کند.

صفحه 15:
لأشرايط يا بافت محيطى شرايط تنظيم كننده: ويؤكى هايى ان بافت محيطى است كه خصوصيات حركت'للإكنترل مى كنند. يعنى براى كسب موفقيت حرکات شخص باید با این خصوصیات محیطی خاص تطابق یایك. به طور مثال سطحی که شخص بر روی لن راه می رود. حرکات فردی را که برای راه رفتن از لن سطح استفاده می کند تحت تاثیر قرار می دهد. یک وجه تمایز مهم برای تفکیک مهارت های حرکتی این است که شرایط تنظیم کننده در,حین اجرا ثابت است یا در حرکت. گاهی اوقات شنرایط تنظیم کننده ثابت است مثل 90116 ۳ راه می روید. بعضی اوقات شرایط تنظیم کننده در حرکتا ات ای ات رم ‎Lies ees Caen SSI‏ برقی قدم بگذارید. در این بخش از طبقه بندی جنتایل آن دسته از مهارت هایی که شرایط تنظیم کننده آنها ثابت است (مهارت های بسته) در حالی که مهارت ‎Gla‏ دارای شرایط تنظیم کننده در حال حرکت (مهارت های باز) است.

صفحه 16:
لا تغيير بين كوششى به اين مفهوم كه شرايط تنظيم كننده طى اجراء از يك اجراى مهارت به اجراى ديكر ممكن است یکسان یا متفاوت باشد. ما میتوانیم مهارت های حرکتی را بررحسب اینکه فاقد یا دارای تغییر بین کوششی هستند از یکدیگر متمایز کنیم. به طور مثال وقتی که شخصی در محیطی خلوت و منظم راه می رود کوششی وجود ندارد زیرا شرایط تنظیم کننده از یک قدم به قدم دیگر تغییر نمی از طرفی دیگر هنگامی که شخصی در محیطی شلوغ راه می رود تغییر بين كو. وجود دارد. به این دلیل که ممکن است در هر قدم ویژگی های متفاوتی وجود داش باشد تا فرد از برخورد کردن با دیگران جلوگیری کند.

صفحه 17:
نقش عمل جنتایل اظهار داشت که می توان نقش عمل را به وسیله ی تصمیم گیری در این باره تعیین کرد که آیا اجرای یک مهارت حرکتی معین. مستلزم جایجایی بدن است یا نه؟ و آیا اجرا درگیر دستکاری یک نی اسلت با نه5 اين ویژگی ها را به عنوان بخش هایی از دو نقش کلی عمل در نظر گرفته : ** تشخيص موقعيت بدن * دستکاری شبیء خی و برخی از مهارت ها به ثبات بدن نیاز دارند. مثل: تیراندازی برخی به انتقال بدن مثل: دویدن ")دومين نقش عمل مربوط به دستكارى شىء است. برخى از مهارت هاى حركتى مستلزم اين است كه ما وضعيت يك شىء را حفظ كنيم.

صفحه 18:
اثر متقابل بافت محیطی و نقش عمل, شانزده طبقه مهارت را به وجود می آورد . جنتایل اظهار داشت که با افزایش پیچیدگی مهارت از راست ترین طبقه بالایی تا چپ ترین طبقه پایینی. هرطبقه از مهارت. نیازهای متفاوتی را برای اجراکننده به وجود می آورد. 0 طبقه ای که ساده ترین مهارت را در بر دارد. مهارت هایی است که بافت ‏ لطل ثابتیآاارند و فاقد تغییر بین کوششی است و به انتقال بدن يا دستكاوى شى نياز ندار؟ مثل ایستتادن.یا د ترین طبقه مربوط به آن مهارت هایی است که شرایط تنظیم کننده متحرک بوده و از اجرا به اجرای دیگر تغییر می کند. شخص شی را دستکاری می کند و جابجا می شود. مثل دویدن در بازی بیسبال برای گرفتن توپی که پرتاب شده است.

صفحه 19:
با انتقال بدن يا دستكارى م 8 شرايظ تنظيم كندده: تيتا با تغيير بين كوششى با انتقال بدن با دستكارى شى 12 شرایط تنظط 2 مرف يا تغيير بين كو با انتقال بدن با دستکاری شی 16

صفحه 20:
کاربرد عملی این طبقه بندی : جنتایل فواید عملی این طبقه بندی را برای درمانگرها و معلمان معرفی کرد. آنها می توانند این طبقه بندی را از دو نظر مورد بررسی قرار دهند: ۱ راهنمای سودمندی برای ارزیابی توانایی ها و محدودیت های حرکت است. درمانگر میتواند نواقص را با تغییر منظم بافت های محیطی و نقش های عمل ارزیابی و ویژگی های اجرای مهارتی را که برای فرد مشکل به وجود آورده. تعیین کند. ۲ همچنین مبنایی را فراهم می کند تا فرد متخصص مشکلات اجرا را برآورد کند.

صفحه 21:
مقباس های اندازه گیرء روش های گوناگونی برای اندازه گیری اجرای مهارت های -رکی و ود دا ک روش 3 ‎MOO aN‏ انواع زياد و گوناگون مقیاس های اجرای حرکتیء ايجاد دو طبقه در ارتباط با سطوح مختلف مقتهده اجرآلشت» نتیجه اجرا: پیامد یا نتیجه اجرای یک مهارت حرکتی را نشان می دهد. هیچ اطلاعاتی درباره رفتار اندامها یا بدن که نتیجه مشاهده شده را ایجاد نموده و همچنین ‎(NCEE CNS‏ مخطف درگیر بر ععل رایر سار قرار نی رد توليد اجر جكونكى عملكرد دستكاه عصبى و عضلانى و اندام ها و مفاصل قبل و در حين و يس از اجراى مهارت را فراهم یک

صفحه 22:

صفحه 23:
تددن حطاى دفن حل سک ‎fg‏ هنگامی که فرد باید اندامش را به مقدار معینی در یک بعد حرکت دهد. مثل زمانی که بیمار تلاش می کند تا مفصل زانوی خود را به اندازه معینی باز کند. خطاء حاصل نرسیدن اندام یا گذشتن آن از هدف به اندازه معینی

صفحه 24:
° خطای ثابت: اولين آماره ای که به عتوان سنجش دقت آزمودتی مورد توجه قرار می گیرد. خطای ثابت میانگین خطا در پاسخ دادن را اندازه گیری می کند. [تمره فرد در کوشش |ام ‎T‏ هدرف تعداد کوشش‌هالنجام شدد تفسیر خطای ثابت: * خطای ثابت به واحدی بیان می شود که نشانگر مقدار انحراف است که گاهی به آن سوگیری می گویند. *_ خطای ثابت نشانگر میانگین پاسخ است و به طور میانگین جهت. خطا را نشان می دهد. تغییرپذیری پراکندگی و عدم یکنواختی در رفتار حرکتی چیزی که خطای ثابت نمی تواند آنرا کند.

صفحه 25:
* خطاى متغير ‎(VE)‏ براى توصيف ناهمسانى در عملكرد از خطاى متغير استفاده مى شود. به سنجش پراکندگی نمرات اطراف میانگین نمره می دهد. میانگین‌پاسخ. هایآزمودنی‌لستو با همان‌ولحدیلندازد گیری‌می‌شود که نمرلتلندازد گیری‌شنده لند. 00 5ل به تغييريذيرىو ناهمسانودر ياسخغ دادنحساسلست لختلافبيننمره آزمودنودر هر كوششو ميانكيننمرلتوىدر صورتكسر منعكسمىشود. بنابرلينلكر آزمودنىبا همسانوزيادىياسغ دهد. ۷۶ کوچکتر خولهد شد و با فکسلگر آزمودنی‌دلتما به یکتمرم دستيابد : خطاومتفير نزديكبه صفر می‌شود. ۳ سنجش يرلكندكىنمرلتدر لطرلفميانكيزلمتيازلتلستو به نزديكيا دور بود توجه نمی‌کند. أزمودنواز هرف

صفحه 26:
کماندار 8 خطای ثابت (سوگیری) کوچک ولی خطای متغیر (همسانی) بزرگی دارد. ولی کمانگیر 0خطای ثابت بزرگ (سوگیری) و خطای متغیر کوچکی (همسانی)دارد.

صفحه 27:
* تغییرپذیری کلی (15) حول یک هدف (یا خطا) برای یک سری از حرکات(که مر ۱۵۹ اد و گاهی ريشه میانگین مجذور خطا نامیده می شود) را می توان به عنوان اندازه خطای كلى حرکت وواتطل گوفت. تفسیر تغییر پذیری کلی مقدار کلی توزیع حرکات در اطراف هدف است و به همین خاطرء شکلی از اندازه کلی را که چقدر فرد در رسیدن به هدف موفق بوده است. را نشان می دهد.

صفحه 28:
* محاسبه خطای مطلق 22 از نظر ریاضی ب؛ خطای مطلق اندازه ای از دقت کلی اجرا در نظر گرفته می شود. تفسیر خطای مطلق: بررسى شباهت هاى آن با 15 مقید خواهد بود. در هر دى تفاوت بين امتياز كسب شده و نمره هدف به عنوان عنصر اصلى فرمول در نظر كرفته مى شوند. مقادیر خطای مطلق و تغییرپذیری کلی بسیار شبیه هم هستند. خطای مطلق سنجش متاسبی برای توصیف دقت کلی فرد در یک تکلیف است. زیرا به مقدار اختلاف فرد از هدف حساس است.

صفحه 29:
مطلق مقدار سوگیری آزمودنی را بدون توجه به علامت آن منعکس می کند و پدیده خنثی شدن مقادیر مثبت و منفی در آن وجود ندارد. سنجش خطای هدف در عملی دو بعدی مقیاس عمومی اندازه گیری دقت در موقعیت های دو بعدی» خطای منشعب (۳) نامیده انق که مشابه كلق در وضعيت يك بعدی است. سنجش سوكيرى و همسانى اجرا در شرايط دو بعدى مشكل تر از موقعيت يك بعدى است. محقق مى تواند از طريق كروه بندى واقعى مكان هاى حركت, به سنجش كيفى از سوءكيرى و همسانى يك سرى حركات دو بعدى دست يابد. ee ‏ىا‎ اگر پاسخ ها در تمام ربع ها پراکنده شده باشد » سوگیری واضحی را نشان تمی دهد.

صفحه 30:
سنجش خطای مهارت های مداوم یکی از تکالیف مهم مربوط به دقت تکلیف پیگردی(رد یابی) است که در اين حالت اجرا مداوم است. یکی از تکالبف پیگردی رایج. تکلیف پیگردی تعقیبی است که انواع گوناگونی دارد. ‎target)‏ ۵ 11۳6) 101: برلیسنجشت کلیفپیگردیت-هقیبی‌لستو به معنی‌مدت‌زمان‌لنطباق‌با هدقلست ‏و می‌تولند دلمته لعاز صفر(لگر آزموندنی‌لصلا یا هدفت ماس‌ندلشته باشد) اقوعرمان ی ک: شثراتماس ‏کامل‌با هدفرا دربر دلشته باشد. ‎ ‎ ‏ب پیچیده ای از سوگیری(اگر آزمودد ‏مدت زمان انطباق بر هدف تره 1 اوپ در جلو و عقب هدف باشد). ‏تغییرپذیری (اگر آزمودنی به طور ی یک نمره متداول خطا در مهارت های مداوم ريشه میانگین مجذور خطاست (1115۳) که میتوان آنرا به عنوان ۸32 تکلیف مداوم در نظر گرفت. (6۲6۵4 26 لا6 ۳۵۵-96305 ‏515 را از طریق تعیین‌میزلن‌خطایبین‌منحنی‌جابجایی‌حاصل‌از لجرلیپیگردیآزمودنی‌و منحنی‌جابجایی‌مسیر ملاک محاسبه کرد. ‎ ‎ ‎

صفحه 31:

صفحه 32:
عكس العمل ©1112 18622134013 سنجش عمومى و رايجى كه نشان مى دهد شخص جه مقدار زمان را صرف شروع حركت مى كند.(87) فاصله زمانی‌بینارلیه محرکی شروع پاسخ حوکتلست. خود حرکترا در بر نمیگیرد. بلکه مدتقبلاز شروع حرکتلست انواع موقعیت های 717 ساده: وقتی‌که آزمایشگر فقط ی کعلامترا به کار می‌برد و ف قط یکپاسخ را میخولهد. آآلنتخایین برلی‌ش خص پاستم دهنده بیش از یکعلامتوجود دارد و هر علامت پاسخ. خاصی‌را می‌طلبد. ‎RT‏ لفترلقی در لین‌موقعیتنیز بیش از یکعلامتوجود دارد. ولی‌پاسخ ف قط یکی‌لست ‎

صفحه 33:
0 بخش های تشکیل دهنده فاصله 17 یک دوره زمانی بین شروع علامت محرک و شروع فعالیت عضلانی وجود دارد (آرامش) که اولین بخش تشکیل ذهنده ‎ouIRT‏ که آن را زمان پیش حرکتی نامیده اند. بخش دوم دوره ای است که از زمان افزایش در فعالیت عضلانی تا آغاقاقعی حرکت را شامل می شنودء که به آن زمان حرکتی می گویند. ‎RT‏ عالوه بر لین فرد با محيط لجراء هنگام آماده شدنی رلیلجرلیعملی‌ضرورعی از می‌کند. ‎

صفحه 34:
ارتباط 87 با زمان حرکت و زمان پاسخ: زمان حرکت ]۷ پس از پایان 1*1 شروع می شود. فاصله زمانی ‎Ga‏ شروع و پایان حرکت است. زمان پاسخ: کل فاصله زمانی است که و 1۷11 را دربرمی گیرد. گی های مهم ]1 و 1 این است که آنها سنجش های ن آن نمی توانند برای پیش بینی یکی از دیگری استفاده کنند. Stimulus. Response - ۵ Presented Begins Ends يكى اذ بتا مستقلی هستند بدین معنی که همبستگی بین آنها کم است و Warning

صفحه 35:
عبارتند از: جابجایی - سرعت - شتاب نجش های جنبش شنا, نجش های تولید اجراست که بر اساس ثبت حرکت اجزای خاص بدن هنگام اجرای مهارت استوار شده است. * یک روش نمونه این است که ابتدا اجزای مورد نظر بدن به روش مشخصی با استفاده از نوار.قلم تشانه گذار .«گوی های مخصوص انعکاس نور و... علامت گذاری می شود. سپس محقق اجرای مهارت شخص,را با استفاده از یک دستگاه ویدئو یا دوربین های دریافت کننده 1.1710 ضبط می کند. نرم افزارهای رایانه ای کفاصی برای تجزیه و تحلیل ساخته شده است. *_ روش دیگر استفاده از تکلیف پیگرد تعقیبی است.

صفحه 36:
جابجایی: اولین سنجش مهم جنیش شناسی, جابجایی است که وضعیت فضایی یک اندام یا مفصل, طی دوره زمان,جرکت است. جایجایی, تغییرات در موقعیت های فضایی هنگام حرکت قرد را توصیق می کند. است .سرعت بر روی تمودار» همیشه مثل منحنی وضعیت به زمان تشانآژاوه می شود. tS سومین سنجش جنبش شناسی است که تغییر در سرعت هنگام حرکت را توصیف می کند. تغییر در سرعت تقسيم بر,تخيير در زمان. منحتی های شتاب را به عنوان تابعی از زمان رسم میکنند حرکت خطی و زاویه ای: حرکت زاویه ای به حرکتی که در بعضی از اجزای شیء اتفاق می افتاد اشاره می کند ولی حرکت خطی برای حرکت از یک مکان به مکان دیگر به کار می رود. يك رایج ترين روشى كه محققان از طريق آن به توصيف حرکت زاویه ای می پردازند. مقایسه حرکت یک مقصل با بخش هایی ! اندام است, که طی حرکت دور آن چرخش می کند.

صفحه 37:
واژه نیروشناسی به عامل نیرو در مطالعه حرکت اشاره می اشاره می کند. در حالیکه نیروشناسی به نیرو,به عنوان علت حرکت اشاره می کند.نیرو دارای اندازه و است که حرکت انسان مستلزم چرخش اجزای بدن حول محورهای مفصلی آنهاست: شناسی به توصیف کننده های حر: ایس ویژگی مهم حرکات انسان در ارتباط با نیرو سنجش ماى ©2101 حركت مستلزم فعاليت الكتريكى در عضلات است كه مى توان آن را به وسيله ى الكتريسيته نكارى عضلانى (551/106) اندازه گیری کرد. كه اين كار با جسباندن الكترودهاى سطحى به پوست روی عضلات انجام می دهند. اندازه گبری هماهنگی: روشی که در خصوص اندازه گیری و مطالعه مهارت های حرکت اجزای اندام در زمان و الگوی فضایی خاصی است.

صفحه 38:
منابع -مگیل. ریچارد ای.(۱۳۹۲). یادگیری حرکتی: مفاهیم و کاربرد. ترجمه محمد کاظم واعظ موسوی و معصومه شجاعی. تهران: انتشارات بامداد کتاب.. ربچارد ای‌سلی. تیمیتی دیی:(۱۳۹۱). یادگیری و کنترل حرکتی. ترجمه رسول عبدالله قاسمی, تهران: انتشارات علم و حرکت. ۳ ۳)یادگیری حرکتی و اجرا(از اصول تا تمرین)-ریچارد ای-اشمیت ۶)مفاهیم در یادگیری و کنترل حرکتی-دکتر موسوی/مختاری

صفحه 39:
ae 2 Pup OO

1 2 موضوع ارائه: طبقه بندی مهارت های حرکتی – اهمیت اندازه گیری اجرای حرکتی در فهم یادگیری فصول 1و 2کتاب یادگیری حرکتی(مفاهیم و کاربردها ) مگیل سجاد پارسایی برای شروع مطالعه درباره یادگیری حرکتی ابتدا باید اصولی را درباره مهارت هایی که اصل و اساس این بررسی است بدانیم. دو نکته مهم را درباره مهارت های حرکتی مورد بحث قرار خواهیم داد: مهارت های حرکتی را با در نظر گرفتن وجه تمایز آنها از مهارت های دیگر تعریف خواهیم کرد. 4 شیوه متفاوت طبقه بندی مهارت های حرکتی را مورد بحث قرار خواهیم داد. 3 در مطالب مربوط به یادگیری حرکتی چند واژه با واژه (مهارت های حرکتی) ارتباط دارند که عبارتتند4از: ‏ مهارت هاskills: ‏ اعمالactions : ‏ حرکاتmovements: مهارت ها حرکتی 5 مهارت بر تکلیفی داللت می کند که دارای هدف خاصی است. مهارت قابلیتی است که با اطمینان معین و صرف حداقل انرژی یا زمان به نتیجه برسد. شناختی حرکات ارادی دارای هدف ویژگی مهارت های حرکتی مستلزم یادگیری مستلزم حرکت بدن یا اندام • به عنوان مثال میگIIIوییم (ضرب) مهارتی اساسIIIی و مهم در ریاضیات است یا نIIواختن پیانو مهارتی اسIIت کIIه نیاز بIIه تمرین دارد. • نواختن پیانو یک مهارت حرکتی محسوب می شود زیرا برای دستیابی به هدف نیاز به حرکت ارادی بدن و یا اندام دارد. حرکات movements این واژه ویژگی های رفتاری یک اندام خاص یا ترکیIIبی از انIIدام ها را نشIIان می دهد. در این مفهوم ،حرکات اجزای تشکیل دهنده ی مهارت هاست. انواع مختلفی از ویژگی های رفتاری اندام وجود دارد که فرد را با موفقیت قادر بIIه راه رفتن می سازد. به عنوان مثال :هنگامی که در پیاده روی پوشیده از یخ راه می رویم ،اندام های ما بIIIه نحوی متفاوت در جهات مشخصی حرکت می کنند .با اینکه ممکن است حرکIIات اصIIلی متفاوت باشند ،ولی مهارت هایی که ما در هریIIک از این مIIوقعیت های مختلIIف اجIIرا میکنیم ،راه رفتن است. 6 اعمال actions این واژه مترادف با مهارت ها و متضاد با حرکات به کار می رود. اعمال پاسخ های هدفداری است که از حرکات بدن و یا اندام تشکیل شده است. راه دیگر برای تعریف یک عمل ،این است که آن را از خانواده حرکات بدانیم. نکته مهم دیگر این است که ،انواعی از حرکات عمل یکسانی را انجام می دهند و در نتیجه از این طریق به هدف یکسانی می رسند .به عنوان مثال باال رفتن از تعدادی پله یک عمل است و هدف ،رسیدن به باالی پلکان است .با این حال فرد می تواند برای رسیدن به این هدف ،انواع مختلفی از حرکات را به کار ببرد. 7 روش های طبقه بندی تک بعدی 8 نظریه پردازان ،فرآیند طبقه بندی مهارت های حرکتی را بر این مبنا انجام می دهند کIIIه ویIIIژگی های مهارت شبیه مهارت های دیگر است .رایج ترین رویکرد ،مهارت ها را بر حسب یک ویژگی مشIIترک طبقIIه بنIIدی می کند .در سه روش اول از میان 4روشی که در این قسمت مورد بحث قرار می دهیم ،از این رویکرد اسIIIتفاده می شود. ویژگی مشترک هر روش به دو طبقه تقسیم می شود که به جای طبقات دو مقوله ای ،دو انتهای یک پیوسIIتار را تشکیل می دهند .این رویکرد پیوستاری ،به جای الزام به قرار دادن ویIIژگی مهارت در یIIک طبقIIه خIIاص، امکان طبقه بندی مهارت را از لحاظ طبقه ای فراهم می کند که به ویژگی مهارت شبیه تر است. به طور مثال :مفاهیم گرم و سرد دو طبقه از دما را نشان می دهد .با این که دو مفهوم را به عنوان دو طبقIIه متفاوت و مجزا در نظر می گیریم ،می توانیم آنها را به عنوان کلمات توصیف کننده در دو انتهای مختلف یک پیوستار یک درجه حرارت نیز بنگریم ،زیرا درجه گرمایی یا سرمایی وجود دارد که صرفا در یIIIک طبقIIIه یا طبقه ای دیگر قرار نمی گیرد. تمایز حرکات اندازه دستگاه عضالنی ثبات محیط مورد نیاز روش طبقه بندی مهارتهای تک بعدی 9 )1اندازه دستگاه عضالنی مورد نیاز ظریف درشت 10 ویژگی و خصوصیتی که اکثر مهارت های حرکتی را توصیف می کند ،نوع گروه های عضالنی مورد نیاز برای اجرای مهارت است .انIIدازه گروه های عضالنی حرکت دهنده اصلی که برای انجام دادن مهارت هایی مثل راه رفتن و لی لی کردن الزم است با گروه های عضIIIIIالنی مورد استفاده برای مهارت هایی مثل خیاطی یکسان نیست . دانشمندان از این طریق روشی برای طبقه بندی مهارت های حرکتی بنا نهاده اند که دارای دو طبقه مهارت ،معروف به مهارت های حرکتی درشت و ظریف است. افراد برای نیل به مهارت های حرکتی درشت و انجام دادن این اعمال ،به استفاده از یک دستگاه عضالنی بزرگ نیاز دارند .این مهارت ها نسبت به مهارت های حرکتی ظریف ،دقت حرکت کمتری را می طلبد. مهارت های حرکتی مثل :راه رفتن،پرتاب کردن،جهیدن و ...جز این گروه هستند. مهارت های حرکتی ظریف مستلزم کنترل بیشتر بر عضالت کوچک ،خصوصا عضالت درگیر در هماهنگی دست با چشم اسIIت و بIIه دقت زیاد در حرکت دست و انگشت نیاز دارد. نوشتن با دست،تایپ کردن ،بستن دکمه و ....نمونه ای از این مهارت ها هستند. فیزیوتراپیست ها بیشتر روی بیمارانی کار می کنند که به توانبخشی مهارت های حرکتی درشت نیازمندند و متخصصین کاردرمان عموما به بیمارانی رسیدگی می کنند که نیاز به یادگیری مهارت های حرکتی ظریف دارند. مداو تمایز حرکات م زنجیر ه ای مجر د 11 عالوه بر طبقه بندی های قبل ،محققان مهارت های حرکتی را بر اساس نحوه تمایز حرکات ،در هنگام اجرای مهارت طبقه بندی می کنند. اگر مهارتی مستلزم حرکتی متمایز ،با نقطه شروع و پایانی قابل تشخیص باشد ،آن را به عنوان یک مهارت حرکتی مجرد طبقه بندی می کنیم. مثل زدن کلید چراغ،فشار دادن کالچ اتومبیل،زدن کلید پیانو و ..... هریک از این مهارت ها به حرکتی مجزا نیاز دارد که در نقطه کامال مشخصی شروع می شوند و پایان می یابند. بعضی اوقات فرد،چندین حرکت را با هم در یک زنجیره یا مجموعه قرار می دهد .وقتی که این کار صورت می گیرد،مهارت را یک مهارت حرکتی رشته ای به حساب میاوریم. راه انداختن یک اتومبیل معمولی دنده ای مثال خوبی است.زیرا راننده باید رشته ای از حرکات متفاوت و مجزا را انجام دهد. در انتهای دیگر این پیوستار روش طبقه بندی ،مهارت های حرکتی مداوم یا پیوسته قرار دارد.این مهارت ها حرکاتی را در بر می گیرد که همیشه تکراری است.مهارت هایی از قبیل رانندگی،ردیابی ،شنا کردن و ....نمونه ای از این مهارت هاست. ثبات محیط محیط بسته یک روش طبقه بندی ،عالوه بر محیط های صنعتی از محیط های آموزشی و توانبخشی نیز منشا گرفته است .محققان این روش را بر اساس ثبات محیطی که مهارت در آن اجرا می شود ،بنا نهاده اند. در این روش طبقه بندی ،واژه شی به موارد زیر اطالق می شود: خصوصا به شیئ که شخص ،عملی را بر روی آن انجام می دهد و یا ویژگی های بافت یا موقعیتی که شخص در آن به اجرای مهارت می پردازد. به طور مثال اگر شخصی به توپ ضربه بزند ،بخش مهم محیط ،خود توپ است ،ولی در مهارت راه رفتن ،شخصی که باید روی آن راه برود و ویژگی های بافت محیطی که فرد باید در آن عمل راه رفتن را انجام دهد ،از خصوصیات مهم محیط است. طبق این طبقه بندی ،درصورتی که محیط ثابت و پایدار باشد یعنی در حین اجرای مهارت تغییر نکند ،مهارت را یک مهارت حرکتی بسته به حساب میاوریم .در این مهارت شی که عملی بر روی آن انجام می گیرد حین اجرای مهارت تغییری نمی کند .مثل برداشتن فنجان از روی میز یا راه رفتن در یک اتاق خلوت در هریک از این مهارت ها اجراکننده می تواند زمانی که آماده انجام دادن عمل است،آن را آغاز و مهارت را مطابق میل خود اجرا کند. محیط باز 12 13مهارت مهارت حرکتی باز مهارتی است که شخص آن را در محیطی بی ثبات که شی یا بافت طی اجIIIIIرای تغییر می کند ،انجام می دهد .اجرا کننده باید برای اجرای موفقیت آمیز چIIIIIIنین مهارتی ،متناسب با حرکت شی یا تغییر ویژگی های محیط عمل کند. به عنوان مثال مهارت هایی مثل رانندگی با اتومبیل ،قدم گذاشتن بر روی پله برقی ،پیاده روی در جنگل ،ضربه زدن به یک توپ تنیس متحرک و ...جز مهارت های حرکتی باز به شمار می آید. افراد هر یک از این مهارت ها را در محیطی اجرا می کنند که از نظر زمانی و یا فضایی متغییر است. راه رفتن هم می تواند یک مهارت باز باشد و هم یک مهارت بسته. وقتی که راه رفتن در محیطی خلوت صورت می گیرد مهارتی بسته است ولی وقتی که شخص باید در محیطی شلوغ و بی نظم راه برود ،راه رفتن مهارتی باز است. چگونگی اختالف مهارت های باز و بسته را از لحاظ نیازهای اجIIرایی کIIه بIIرای فرد وجIIود دارد در نظر می گیریم. طبقه بندی دو بعدی جنتایل 14 رویکرد تک خصیصه ای ،پیچیدگی بسیاری از مهارت ها را که یک متخصص باید هنگام تصمیم گیری در مورد برنامه روزانه آموزش یا تمرین در نظر بگیرد ،شامل نمی شود .جنتایل برای غلبه بر این محدودیت ،دیدگاه تک خصیصه ای را با در نظر گرفتن دو ویژگی عمومی تمام مهارت ها ،گسترش داد .این دو ویژگی عبارتند از: بافت یا شرایط محیطی که شخص مهارت را در آن اجرا می کند. نقش عمل که مهارت را توصیف می کند. الف) شرایط محیط: -1شرایط تنظیم کننده -2تغییر بین کوششی ب) نقش عمل: -1انتقال بدن -2دستکاری شی در این طبقه بندی ،طبقات مختلف مهارت بر اساس نیازهای متفاوت اجراکننده و شرایط تمرینی مختلف ،مرتب شده است. این طبقه بندی اساس بسیار خوبی را برای فهمیدن نیازهای اجراکننده به انواع مهارت های حرکتی فراهم می کند. شرایط یا بافت محیطی 15 شرایط تنظیم کننده :ویژگی هایی از بافت محیطی است که خصوصیات حرکت را کنترل می کنند. یعنی برای کسب موفقیت حرکات شخص باید با این خصوصیات محیطی خاص تطابق یابد .بIIه طIIور مثال سطحی که شخص بر روی آن راه می رود ،حرکIIات فردی را کIIه بIIرای راه رفتن از آن سIIطح استفاده می کند تحت تاثیر قرار می دهد. یک وجه تمایز مهم برای تفکیک مهارت های حرکتی این است کIIه شرایط تنظیم کننIIده در حین اجIIرا ثابت است یا در حرکت .گاهی اوقات شرایط تنظیم کننده ثابت است مثل زمانی که در پیاده رو خلوت راه می روید. بعضی اوقات شرایط تنظیم کننده در حرکت است .این حالت زمانی اتفاق می افتIIد کIIه شIIما روی پلIIه برقی قدم بگذارید. در این بخش از طبقه بندی جنتایل آن دسته از مهارت هایی که شرایط تنظیم کننIIده آنها ثIIابت اسIIت (مهارت های بسته) در حالی که مهارت های دارای شرایط تنظیم کننده در حال حرکت (مهارت های باز) است. تغییر بین کوششی 16 به این مفهوم که شرایط تنظیم کننده طی اجرا ،از یک اجIIرای مهارت بIIه اجIIرای دیگر ممکن است یکسان یا متفاوت باشد .ما میتوانیم مهارت های حرکIIتی را برحسب اینکIIه فاقد یا دارای تغییر بین کوششی هستند از یکدیگر متمایز کنیم. بIIه طIIور مثIIال وقIIتی کIIه شخصIIی در محیطی خلIIوت و منظم راه می رود تغیIIیر بین کوششی وجود ندارد زیرا شرایط تنظیم کننده از یک قدم به قدم دیگر تغییر نمی کند. از طرفی دیگر هنگامی که شخصی در محیطی شIIلوغ راه می رود تغیIIیر بین کوششIIی وجود دارد .به این دلیل که ممکن است در هر قدم ویژگی های متفIIاوتی وجIIود داشIIته باشد تا فرد از برخورد کردن با دیگران جلوگیری کند. نقش عمل جنتایل اظهار داشت که می توان نقش عمل را به وسیله ی تصمیم گیری در این باره تعیین کرد که آیا اجرای یک مهارت حرکتی معین ،مستلزم جابجایی بدن است یا نIIه؟ و آیا اجرا درگیر دستکاری یک شی است یا نه؟ این ویژگی ها را به عنوان بخش هایی از دو نقش کلی عمل در نظر گرفته : تشخیص موقعیت بدن دستکاری شیء ) 1تشخیص موقعیت بدن به تغییر یا حفظ وضعیت بدن اشاره می کند. برخی از مهارت ها به ثبات بدن نیاز دارند .مثل :تیراندازی برخی به انتقال بدن مثل :دویدن ) 2دومین نقش عمل مربوط به دستکاری شیء است. برخی از مهارت های حرکتی مستلزم این است که ما وضعیت یک شیء را حفظ کنیم. 17 اثر متقابل بافت محیطی و نقش عمل ،شانزده طبقه مهارت را به وجود می آورد . جنتایل اظهار داشت که با افزایش پیچیدگی مهارت از راست ترین طبقه باالیی تا چپ ترین طبقه پایینی ،هرطبقه از مهارت ،نیازهای متفاوتی را برای اجراکننده به وجود می آورد. oطبقه ای که ساده ترین مهارت را در بر دارد ،مهارت هایی است که بافت محیطی ثابتی دارند و فاقد تغییر بین کوششی است و به انتقال بدن یا دستکاری شی نیاز ندارد .مثل ایستادن یا نشستن oپیچیده ترین طبقه مربوط به آن مهارت هایی است که شرایط تنظیم کننده متحرک بوده و از یک اجرا به اجرای دیگر تغییر می کند .شخص شی را دستکاری می کند و جابجا می شIIIود. مثل دویدن در بازی بیسبال برای گرفتن توپی که پرتاب شده است. 18 19 کاربرد عملی این طبقه بندی : جنتایل فواید عملی این طبقه بندی را برای درمانگرها و معلمان معرفی کرد .آنها می توانند این طبقه بندی را از دو نظر مورد بررسی قرار دهند: .1راهنمای سIIودمندی بIIرای ارزیابی توانIIایی ها و محIIدودیت های حرکت اسIIت. درمانگر میتوانIIIد نIIIواقص را با تغیIIIیر منظم بافت های محیطی و نقش های عمIIIل ارزیابی و ویژگی های اجرای مهارتی را که برای فرد مشکل به وجود آورده ،تعیین کند. .2همچنین مبنایی را فراهم می کند تا فرد متخصص مشکالت اجرا را برآورد کند. 20 مقیاس های اندازه گیری 21 روش های گوناگونی برای اندازه گیری اجرای مهارت های حرکتی وجود دارد .یک روش مفید برای سازمان دادن به انواع زیاد و گوناگون مقیاس های اجرای حرکتی ،ایجاد دو طبقه در ارتباط با سطوح مختلف مشاهده اجراست. نتیجه اجرا: پیامد یا نتیجه اجرای یک مهارت حرکتی را نشان می دهد. هیچ اطالعاتی درباره رفتار اندامها یا بدن که نتیجه مشاهده شده را ایجاد نموده و همچنین فعالیت عضالت مختلف درگیر در عمل را در اختیار قرار نمی دهد. تولید اجرا: چگونگی عملکرد دستگاه عصبی و عضالنی و اندام ها و مفاصل قبل و در حین و پس از اجرای مهارت را فراهم می کند. 22 سنجش خطای هدف در عملی یک بعدی: هنگامی که فرد باید اندامش را بIIه مقIIدار معینی در یک بعد حرکت دهد. مثل زمانی کIIه بیمار تالش می کنIIد تIIا مفصل زانوی خود را بIIه انIIدازه معیIIنی باز کند ،خطا ،حاصل نرسIIیدن انIIدام یا گذشIIتن آن از هIIدف بIIه انIIدازه معیIIنی است. 23 سنجش خطای هدف در عملی تک بعدی  24 25  کماندار aخطای ثابت (سوگیری) کوچک ولی خطای متغیر (همسانی) بزرگی دارد. ولی کمانگیر bخطای ثابت بزرگ (سوگیری) و خطای متغیر کوچکی (همسانی)دارد. 26 27  محاسبه خطای مطلق()AE از نظر ریاضی بسیار نزدیک به تغییرپذیری کلی می باشد.، خطای مطلق اندازه ای از دقت کلی اجرا در نظر گرفته می شود. تفسیر خطای مطلق: بررسی شباهت های آن با Eمفید خواهد بود. در هر دو تفاوت بین امتیاز کسب شده و نمره هدف به عنوان عنصر اصلی فرمول در نظر گرفته می شوند. مقادیر خطای مطلق و تغییرپذیری کلی بسیار شبیه هم هستند. خطای مطلق سنجش مناسبی برای توصیف دقت کلی فرد در یک تکلیف است .زیرا به مقدار اختالف فرد از هدف حساس است. 28 خطای ثابت مطلق مقدار سوگیری آزمودنی را بدون توجه به عالمت آن منعکس می کند و پدیده خنثی شدن مقادیر مثبت و منفی در آن وجود ندارد. سنجش خطای هدف در عملی دو بعدی مقیاس عمومی اندازه گیری دقت در موقعیت های دو بعدی ،خطای منشعب ( )REنامیده اند که مشابه AEدر وضعیت یک بعدی است. سنجش سوگیری و همسانی اجرا در شرایط دو بعدی مشکل تر از موقعیت یک بعدی است. محقق می تواند از طریق گروه بندی واقعی مکان های حرکت ،به سنجش کیفی از سوءگیری و همسانی یک سری حرکات دو بعدی دست یابد. اگر گروه بندی متمایل به یک ربع از هدف باشد ،سوگیری اجرا ،مشخص می شود. اگر پاسخ ها در تمام ربع ها پراکنده شده باشد ،سوگیری واضحی را نشان نمی دهد. 29 سنجش خطای مهارت های مداوم یکی از تکالیف مهم مربوط به دقت تکلیف پیگردی(رد یابی) است که در این حالت اجرا مداوم است. یکی از تکالبف پیگردی رایج ،تکلیف پیگردی تعقیبی است که انواع گوناگونی دارد. ) :TOT (Time on targetبرای سنجش تکلیف پیگردی تعقیبی است و به معنی مدت زمان انطباق با هIIدف است و می تواند دامنه ای از صفر(اگر آزموندنی اصال با هدف تماس نداشته باشد) تا مدت زمان یک کوشش(تماس کامل با هدف) را دربر داشته باشد. مدت زمان انطباق بIIر هIIدف ترکیب پیچیIIده ای از سIIوگیری(اگر آزمIIودنی بطIIور ثIIابت هIIدف را تعقیب کنIIد) و تغییرپذیری (اگر آزمودنی به طور متناوب در جلو و عقب هدف باشد). یک نمره متداول خطا در مهارت های مداوم ریشه میانگین مجذور خطاست ( )RMSEکه میتوان آنرا بIIه عنIIوان AEتکلیف مداوم در نظر گرفت)root-mean-squared error( . RMSEرا از طریق تعیین مIIیزان خطIIای بین منحIIنی جابجایی حاصIIل از اجIIرای پیگردی آزمIIودنی و منحIIنی جابجایی مسیر مالک ،محاسبه کرد. 30 31 زمان عکس العمل Reaction time سنجش عمومی و رایجی که نشان می دهد شخص چه مقدار زمان را صرف شروع حرکت می کند)RT(. RTفاصله زمانی بین ارایه محرک و شروع پاسخ حرکت است. RTخود حرکت را در بر نمیگیرد ،بلکه مدت قبل از شروع حرکت است. انواع موقعیت های : RT RTساده :وقتی که آزمایشگر فقط یک عالمت را به کار می برد و فقط یک پاسخ را میخواهد. ‏RTانتخابی :برای شخص پاسخ دهنده بیش از یک عالمت وجود دارد و هر عالمت ،پاسخ خاصی را می طلبد. RTافتراقی :در این موقعیت نیز بیش از یک عالمت وجود دارد ،ولی پاسخ فقط یکی است. 32 oبخش های تشکیل دهنده فاصله RT یک دوره زمانی بین شروع عالمت محرک و شروع فعالیت عضالنی وجود دارد (آرامش) که اولین بخش تشکیل دهنده ‏RTاست که آن را زمان پیش حرکتی نامیده اند. بخش دوم دوره ای است که از زمان افزایش در فعالیت عضالنی تا آغاز واقعی حرکت را شامل می شود ،که به آن زمان حرکتی می گویند. RTعالوه بر اینکه سرعت پاسخ دهی فرد ،به یک عالمت را نشان می دهد ،پنجره ای به سوی بررسی چگونگی تعامل فرد با محیط اجرا ،هنگام آماده شدن برای اجرای عملی ضروری باز می کند. 33 ارتباط RTبا زمان حرکت و زمان پاسخ: 34 زمان حرکت :MTپس از پایان RTشروع می شود .فاصله زمانی بین شروع و پایان حرکت است. زمان پاسخ :کل فاصله زمانی است که RTو MTرا دربرمی گیرد. یکی از ویژگی های مهم RTو MTاین است که آنها سنجش های نسبتا مستقلی هستند بدین معنی که همبستگی بین آنها کم است و محققان نمی توانند برای پیش بینی یکی از دیگری استفاده کنند. سنجش های جنبش شناسی عبارتند از :جابجایی – سرعت – شتاب سنجش های جنبش شناسی سنجش های تولید اجراست که بر اساس ثبت حرکت اجزای خاص بدن هنگام اجرای مهارت استوار شده است. • یک روش نمونه این است که ابتدا اجزای مورد نظر بدن به روش مشخصی با استفاده از نوار،قلم نشانه گذار ،گوی های مخصوص انعکاس نور و ...عالمت گذاری می شود .سپس محقق اجرای مهارت شخص را با استفاده از یک دستگاه ویدئو یا دوربین های دریافت کننده LEDضبط می کند .نرم افزارهای رایانه ای خاصی برای تجزیه و تحلیل ساخته شده است. • روش دیگر استفاده از تکلیف پیگرد تعقیبی است. 35 جابجایی: اولین سنجش مهم جنبش شناسی ،جابجایی است که وضعیت فضایی یک اندام یا مفصل ،طی دوره زمان حرکت است. جابجایی ،تغییرات در موقعیت های فضایی هنگام حرکت فرد را توصیف می کند. سرعت: مشتق جابجایی نسبت به زمان است .سرعت بر روی نمودار ،همیشه مثل منحنی وضعیت به زمان نشان داده می شود. شتاب: سومین سنجش جنبش شناسی است که تغییر در سرعت هنگام حرکت را توصیف می کند .تغییر در سرعت تقسیم بر تغییر در زمان. منحنی های شتاب را به عنوان تابعی از زمان رسم می کنند. حرکت خطی و زاویه ای: حرکت زاویه ای به حرکتی که در بعضی از اجزای شیء اتفاق می افتاد اشاره می کند ولی حرکت خطی برای حرکت از یک مکان به مکان دیگر به کار می رود. رایج ترین روشی که محققان از طریق آن به توصیف حرکت زاویه ای می پردازند ،مقایسه حرکت یک مفصل با بخش هایی از یک اندام است ،که طی حرکت دور آن چرخش می کند. 36 نیرو شناسی(کینتیک) واژه نیروشناسی به عامل نیرو در مطالعه حرکت اشاره می کند .جنبش شناسی به توصیف کننده های حرکت ،بدون توجه به علت آن 37 حرکت اشاره می کند .در حالیکه نیروشناسی به نیرو،به عنوان علت حرکت اشاره می کند.نیرو دارای اندازه و جهت است. ویژگی مهم حرکات انسان در ارتباط با نیرو این است که حرکت انسان مستلزم چرخش اجزای بدن حول محورهای مفصلی آنهاست. سنجش های EMG حرکت مستلزم فعالیت الکتریکی در عضالت است که می توان آن را به وسیله ی الکتریسیته نگاری عضالنی ()EMG اندازه گیری کرد .که این کار با چسباندن الکترودهای سطحی به پوست روی عضالت انجام می دهند. اندازه گیری هماهنگی: روشی که در خصوص اندازه گیری و مطالعه مهارت های پیچیده توسعه یافته است بهترین شیوه سنجش هماهنگی است .هماهنگی مستلزم حرکت اجزای اندام در زمان و الگوی فضایی خاصی است. منابع 38 -مگیل ،ریچارد ای .)1392(.یادگیری حرکتی :مفاهیم و کاربرد .ترجمه محم د ک اظم واع ظ موس وی و معصومه شجاعی ،تهران :انتشارات بامداد کتاب.. اشمیت ،ریچارد ای ،لی ،تیموتی دیی .)1391(.یادگیری و کنترل حرکتی .ترجمه رسول حمایت طلب وعبداهلل قاسمی ،تهران :انتشارات علم و حرکت. )3یادگیری حرکتی و اجرا(از اصول تا تمرین)-ریچارد ای-اشمیت )4مفاهیم در یادگیری و کنترل حرکتی-دکتر موسوی/مختاری ت ک ش با ر از توهج شما... Powerpoint Templates Page 39

51,000 تومان