صفحه 1:
صفحه 2:
بر بسانت ۱ همیت
کت مهارت ها sl
1a 2 ۱
iS p> ne
نب بادگیری wen, eg? آندا
زه
ee
loo
سجاد پارسا
یی
صفحه 3:
برای شروع مطالعه درباره یادگیری حرکتی ابتدا باید اصولی را درباره مهارت هایی
که اصل وانای ی
دو نکته مهم را درباره مهارت های حرکتی مورد بحث قرار خواهیم داد:
۲ مهارت های حرکتی را با در نظر گرفتن وجه تمایز آنها از مهارت های دیگر تعریف
خواهیم کرد.
7 #شیوه متفاوت طبقه بندی مهارت های حرکتی را مورد بحث قرار خواهیم داد.
صفحه 4:
در مطالب مربوط به یادگیری حرکتی چند واژه با واژه (مهارت های حرکتی) ارتباط دارند که عبار"
** مهارت ها:کااا5
* حركات:1185/ 101/6111
0-0
* اعمال: 26110135
صفحه 5:
۲
* مهارت بر تکلیفی دلالت می کنیر که دازای هدف تخاس ۱۳۳
* مهارت قابلیتی, اسنت که با املمینان معین و Be |
انرژی یا زمان به نتیجه برسد.
ریاضیات است با نواختن پیانو مهارتی
تمرین دارد.
صفحه 6:
7 اين واه ویژگی های رفتاری یک اندام خاص یا ترکیبی از اندام ها را نشان می
دهد.
” در .اين مفهوم:حرکات اجرای:تشکیل دهنده ی مها ۲۰.۹۳
انواع مختلفی از ویژگی های رفتاری اندام وجود دارد که فرد را با موفقیت قادر به راه
رفتن می سازد.
به عنوان مثال: هنگامی که در بادهاروی پوت ده ار > را هو وم ناه های ما .2
نحوی متفاوت در جهات مشخصی حرکت می کنند. با اينكه ممکن است
عتفاوت باشند؛ ولی مهارت هایی که؛ها دز آهریک اواس موف فى لظ لكا
میکنیم. راه رفتن است.
ا
صفحه 7:
این واژه مترادف با مهارت ها و متضاد با حرکات به کار می رود.
اعمال پاسخ های هدفداری است که از حرکات بدن و یا اندام تشکیل شده اشت:
راه دیگر برای تعریف یک عمل, این است که آن را از خانواده حرکات بدانیم.
* نکته مهم دیگر این است که انواعی از حرکات عمل یکسانی را انجام می دهنه
در نتيجه از اين طريق به هدف یکسانی می رسند. به عنوان مثال بالا رفتن از
تعدادى يله يك عمل است و هدف. رسیدن به بالای پلکان است. با این حال فرد
می تواند برای رسیدن به این هدف. انواع مختلفی از حرکات را به کار ببرد.
صفحه 8:
روش های طقه بندی تک بعدی
نظریه پردازان» فرآیند طبقه بندی مهارت های حرکتی را بر این مبنا انجام می دهند که ویژگی:های مهارت |
شبيه مهارت های دیگر است. رایج ترین رویکرد. مهارت ا ویژگی مشترک طبقه بندی می
ند. در سه روش اول از میان ۶ روشی که در این قسمت مورد بحث قرار می دهیم. از این رویکرد استقاده
می شود
ویژگی مشترک هر روش به دو طبقه تقسیم می شود که به جای طبقات دو مقوله ای, دو ان
را تشکیل می دهند. این رویکرد پیوستاری, به جای الزام به قرار دادن ویژگی مهارت,در 5
امکان طبقه بندی مهارت را از لحاظ طبقه ای فراهم می کند که به ویژگی مهارت شبیه تر است.
به طور مثال : مفاهیم گرم و سرد دو طبقه از دما را نشان می دهد. با اين كه دو مفهوم را به عنوا
متفاوت و مجزا در نظر می گیریم» می توانیم آنها را به عنوان کلمات توصیف کننده در دو انتهای 2
پیوستار یک درجه حرارت نیز بنگریم. زیرا درجه گرمایی یا سرمایی وجود دارد که صرفا در یک 6
طبقه ای دیگر قرار نمی گیرد.
صفحه 9:
اندازه دستگاه عضلانی
رس
صفحه 10:
)١ اندازه دستگاه عضلانی مورد نداز
ویژگی و خصوصیتی که اکثر مهارت های حرکتی را توصیف می iS نوع گروه های عضلانی مور
گروه های عضلانی حرکت دهنده اصلی که برای انجام دادن مهارت هایی مثل راه رفتن و لی لی کردن 5 co #ضادى
مورد استفاده برای مهارت هایی مثل خياطى يكسان نيست .
دانشمندان از اين طریق روشی برای طبقه بندی مهارت های حرکتی بنا نهاده اند که دارای دو طبقه مهارت معروف به Gla Syd حركتى
درشت و ظریف است.
افراد براى نيل به مهارت هاى حركتى درشت و ا ا
نسبت به مهارت هاى -حركتى ظريف. دقت تمركت كمترى را مى طلبن
مهارت هاى حركتى مثل: راه رفتن,پرتاب کردن.جهیدن و ... جز اين كروه هستند.
مهارت هاى حركتى ظريف مستلزم كنترل بيشتر بر عضلات كوجك. خصوصا عضلات درگیر در هماهنگی دست با
زياد در حركت دست و انكشت نياز دارد.
انوشتن با دستءتايب كردن «بستن دكمه و .... نمونه ای از اين مهارت ها هستند.
فیزیوتراپیست ها بیشتر روی بیمارانی کار می کنند که به توانبخشی مهارت های حرکتی در:
به بیمارانی رسیدگی می کنند كه نياز به یادگیری مهارت های حرکتی ظریف دارند.
.Fine
صفحه 11:
علاوه بر طبقه بندی های قبل .محققان مهارت های حرکتی را بر اساس نحوه تمایز حرکات ,در هنگام اجرای مهارت طبقه بندی می کنند.
اگر مهارتی مستلزم حرکتی متماین ,با نقطه شروع و پایانی قابل تشخیص باشد.
مثل زدن کلید چراغ,فشار دادن کلاچ اتومبیل,زدن کلیدپیانو و ..
را به عنوان یک مهارت چرکتی مجرد. طبقه بندی می
هریک از اين مهارت ها به حركتى مجزا نیاز دارد که در نقطه کاملا مشخصی شروع می شوند و پایان می یابند.
بعضی اوقات فردچندین حرکت را با هم در یک زنجیره یا مجموعه قرار می دهد. وقتی که اين کار صورت مى كيرد مهازّت,ر)
حرکتی رشته ای به حساب میاوریم.
راه انداختن یک اتومبیل معمولی دنده ای مثال خوبی است.زیرا راننده باید رشته ای از حرکات متفاوت و مجزا را انجام دهد.
در انتهای دیگر این پیوستار روش طبقه بندی .مهارت های حرکتی مداوم سته قرار دارد.این مهارت ها حرکاتی را در بر می گیرد؛
که هميشه تکراری است.مهارت هایی از قبیل رانندگی,ردیابی ,شنا کردن و ...نمونه ای از این مهارت هاست.
056۵ ]56۳1۵[ ۰ سس ل وین Continuous
صفحه 12:
یک روش طبقه بندی .علاوه بر محیط های صنعتی از محیط های آموزشی و توانبخشی نیز منشا گرفته است. محققان
این روش را بر اساس ثبات محیطی که مهارت در آن اجرا می شود .ینا نهاده اند.
در این روش طبقه بندی,
Qa
۳
اژه شی به موارد زیر اطلاق می شود:
خصوصا به شیی که شخص, عملی را بر روی آن انجام می دهد و پا
ديذك عاك ۰ و ال ا
به طور مثال اكر ث به توپ ضربه بزند. بخش مهم محیط. خود توپ است. ولی در شخصی که
ac ae ا ور 1 11 أن عمل al رفتن را انجام دهد ,از خصوصيات مهم
محيط |
ی این طنقه بندی»1رصورتی که محیط ثایت ی يايدار با 1 ارت تغيير نكند. مهارت را ب
مهارت حرکتی بسته به حساب مياوريم .در اين مهارت شى كه عملى بر روى آن انجام مى كيرد حين اجراى مهارت
يبرى نمى كند. مثل برداشتن فنجان از روى ميز يا راه رفتن در يك اتاق خلوت
در هريك از اين مهارت ها اجراكننده مى تواند زمانى كه آماده انجام دادن عمل است.آن را آغاز و مهارت را مطابق میل
بخود احرا ۳
صفحه 13:
۲ مهارت حرکتی باز مهارتی است که شخص آن را در محیطی بی ثبات که شی يا بافت طی ۴۱
تغيير مى كند, انجام مى دهد. اجرا كننده بايد براى اجرای موفقیت آمیز چنین مهارتی. متناسب با حركت |
شى يا تغییر ویژگی های محیط عمل کند. |
به عنوان مثال مهارت هایی مثل رانندگی با اتومبیل» قدم گذاشتن بر روی پله برقیء پیاده روی,در جنگل» خ
زدن به یک توپ تنیس متحرک و... جز مهارت های حرکتی باز به شمار می آید:
افراد هر يك از اين مهارت ها را در محیطی اجرا می کنند كه از نظر زمانی وب فضایی متیر است.
* راه رفتن هم می تواند یک مهارت باز باشد و هم یک مهارت بسته.
وقتی که راه رفتن در محیطی خلوت صورت می گیرد مهارتی بسته است ولی وقتی که شخص باید
شلوغ و بی نظم راه برود, راه رفتن مهارتی باز است.
كك لاف مهارتهای بازاو بسته رز ار لاط لات ا یا و 2۱ ۱
res
صفحه 14:
طبقه بندی دو بعدی جنتایر
رویکرد تک خصیصه ای, پیچیدگی بسیاری از مهارت ها را که یک متخصص باید هنگام تصمیم گیری در موردٍبرنامه
روزانه آموزش يا تمرین در نظر بگیرد. شامل نمی شود. جنتایل برای غلبه بر این محدودیت, دیدگاه تک خصیصه ای را با
در نظر گرفتن دو ویژگی عمومی تمام مهارت هاء گسترش داد. اين دو ویژگی عبارتند از:
> بافت یا شرایط محیطی که شخص مهارت را در آن اجرا می کند.
نقش عمل که مهارت را توصيف مى كند.
1 اين طبقة بندی, طبقات مختلف مهارت بر اساس نیازهای متفاوت راکنته و شراط تعریتی ۰ ختف, مرت شده ۳
طبقه بندی اساس بسیار خوبی را برای فهمیدن نیازهای اجراکننده به انواع مهارت های حرکتی فراهم می کند.
صفحه 15:
لأشرايط يا بافت محيطى
شرايط تنظيم كننده: ويؤكى هايى ان بافت محيطى است كه خصوصيات حركت'للإكنترل مى كنند.
يعنى براى كسب موفقيت حرکات شخص باید با این خصوصیات محیطی خاص تطابق یایك. به طور
مثال سطحی که شخص بر روی لن راه می رود. حرکات فردی را که برای راه رفتن از لن سطح
استفاده می کند تحت تاثیر قرار می دهد.
یک وجه تمایز مهم برای تفکیک مهارت های حرکتی این است که شرایط تنظیم کننده در,حین اجرا
ثابت است یا در حرکت. گاهی اوقات شنرایط تنظیم کننده ثابت است مثل 90116 ۳
راه می روید.
بعضی اوقات شرایط تنظیم کننده در حرکتا ات ای ات رم Lies ees Caen SSI
برقی قدم بگذارید.
در این بخش از طبقه بندی جنتایل آن دسته از مهارت هایی که شرایط تنظیم کننده آنها ثابت است
(مهارت های بسته) در حالی که مهارت Gla دارای شرایط تنظیم کننده در حال حرکت (مهارت های
باز) است.
صفحه 16:
لا تغيير بين كوششى
به اين مفهوم كه شرايط تنظيم كننده طى اجراء از يك اجراى مهارت به اجراى ديكر
ممكن است یکسان یا متفاوت باشد. ما میتوانیم مهارت های حرکتی را بررحسب اینکه
فاقد یا دارای تغییر بین کوششی هستند از یکدیگر متمایز کنیم.
به طور مثال وقتی که شخصی در محیطی خلوت و منظم راه می رود
کوششی وجود ندارد زیرا شرایط تنظیم کننده از یک قدم به قدم دیگر تغییر نمی
از طرفی دیگر هنگامی که شخصی در محیطی شلوغ راه می رود تغییر بين كو.
وجود دارد. به این دلیل که ممکن است در هر قدم ویژگی های متفاوتی وجود داش
باشد تا فرد از برخورد کردن با دیگران جلوگیری کند.
صفحه 17:
نقش عمل
جنتایل اظهار داشت که می توان نقش عمل را به وسیله ی تصمیم گیری در این باره تعیین کرد
که آیا اجرای یک مهارت حرکتی معین. مستلزم جایجایی بدن است یا نه؟ و آیا اجرا درگیر
دستکاری یک نی اسلت با نه5
اين ویژگی ها را به عنوان بخش هایی از دو نقش کلی عمل در نظر گرفته :
** تشخيص موقعيت بدن
* دستکاری شبیء
خی و
برخی از مهارت ها به ثبات بدن نیاز دارند. مثل: تیراندازی
برخی به انتقال بدن مثل: دویدن
")دومين نقش عمل مربوط به دستكارى شىء است.
برخى از مهارت هاى حركتى مستلزم اين است كه ما وضعيت يك شىء را حفظ كنيم.
صفحه 18:
اثر متقابل بافت محیطی و نقش عمل, شانزده طبقه مهارت را به وجود می آورد .
جنتایل اظهار داشت که با افزایش پیچیدگی مهارت از راست ترین طبقه بالایی تا چپ ترین طبقه
پایینی. هرطبقه از مهارت. نیازهای متفاوتی را برای اجراکننده به وجود می آورد.
0 طبقه ای که ساده ترین مهارت را در بر دارد. مهارت هایی است که بافت لطل ثابتیآاارند
و فاقد تغییر بین کوششی است و به انتقال بدن يا دستكاوى شى نياز ندار؟ مثل ایستتادن.یا
د ترین طبقه مربوط به آن مهارت هایی است که شرایط تنظیم کننده متحرک بوده و از
اجرا به اجرای دیگر تغییر می کند. شخص شی را دستکاری می کند و جابجا می شود.
مثل دویدن در بازی بیسبال برای گرفتن توپی که پرتاب شده است.
صفحه 19:
با انتقال بدن
يا دستكارى م
8
شرايظ تنظيم كندده: تيتا
با تغيير بين كوششى
با انتقال بدن
با دستكارى شى
12
شرایط تنظط 2
مرف
يا تغيير بين كو
با انتقال بدن
با دستکاری شی
16
صفحه 20:
کاربرد عملی این طبقه بندی :
جنتایل فواید عملی این طبقه بندی را برای درمانگرها و معلمان معرفی کرد. آنها می
توانند این طبقه بندی را از دو نظر مورد بررسی قرار دهند:
۱ راهنمای سودمندی برای ارزیابی توانایی ها و محدودیت های حرکت است.
درمانگر میتواند نواقص را با تغییر منظم بافت های محیطی و نقش های عمل
ارزیابی و ویژگی های اجرای مهارتی را که برای فرد مشکل به وجود آورده.
تعیین کند.
۲ همچنین مبنایی را فراهم می کند تا فرد متخصص مشکلات اجرا را برآورد کند.
صفحه 21:
مقباس های اندازه گیرء
روش های گوناگونی برای اندازه گیری اجرای مهارت های -رکی و ود دا ک روش 3 MOO aN
انواع زياد و گوناگون مقیاس های اجرای حرکتیء ايجاد دو طبقه در ارتباط با سطوح مختلف مقتهده اجرآلشت»
نتیجه اجرا:
پیامد یا نتیجه اجرای یک مهارت حرکتی را نشان می دهد.
هیچ اطلاعاتی درباره رفتار اندامها یا بدن که نتیجه مشاهده شده را ایجاد نموده و همچنین (NCEE CNS
مخطف درگیر بر ععل رایر سار قرار نی رد
توليد اجر
جكونكى عملكرد دستكاه عصبى و عضلانى و اندام ها و مفاصل قبل و در حين و يس از اجراى مهارت را فراهم
یک
صفحه 22:
صفحه 23:
تددن حطاى دفن حل سک fg
هنگامی که فرد باید اندامش را به مقدار
معینی در یک بعد حرکت دهد.
مثل زمانی که بیمار تلاش می کند تا
مفصل زانوی خود را به اندازه معینی
باز کند. خطاء حاصل نرسیدن اندام یا
گذشتن آن از هدف به اندازه معینی
صفحه 24:
° خطای ثابت:
اولين آماره ای که به عتوان سنجش دقت آزمودتی مورد توجه قرار می گیرد.
خطای ثابت میانگین خطا در پاسخ دادن را اندازه گیری می کند.
[تمره فرد در کوشش |ام
T هدرف
تعداد کوششهالنجام شدد
تفسیر خطای ثابت:
* خطای ثابت به واحدی بیان می شود که نشانگر مقدار انحراف است که گاهی به آن سوگیری می
گویند.
*_ خطای ثابت نشانگر میانگین پاسخ است و به طور میانگین جهت. خطا را نشان می دهد.
تغییرپذیری پراکندگی و عدم یکنواختی در رفتار حرکتی چیزی که خطای ثابت نمی تواند آنرا
کند.
صفحه 25:
* خطاى متغير (VE)
براى توصيف ناهمسانى در عملكرد از خطاى متغير استفاده مى شود.
به سنجش پراکندگی نمرات اطراف میانگین نمره می دهد.
میانگینپاسخ. هایآزمودنیلستو با همانولحدیلندازد گیریمیشود که نمرلتلندازد گیریشنده لند.
00
5ل به تغييريذيرىو ناهمسانودر ياسخغ دادنحساسلست لختلافبيننمره آزمودنودر هر كوششو
ميانكيننمرلتوىدر صورتكسر منعكسمىشود. بنابرلينلكر آزمودنىبا همسانوزيادىياسغ دهد. ۷۶
کوچکتر خولهد شد و با فکسلگر آزمودنیدلتما به یکتمرم دستيابد : خطاومتفير نزديكبه صفر
میشود.
۳ سنجش يرلكندكىنمرلتدر لطرلفميانكيزلمتيازلتلستو به نزديكيا دور بود
توجه نمیکند.
أزمودنواز هرف
صفحه 26:
کماندار 8 خطای ثابت (سوگیری) کوچک ولی خطای متغیر (همسانی) بزرگی دارد.
ولی کمانگیر 0خطای ثابت بزرگ (سوگیری) و خطای متغیر کوچکی (همسانی)دارد.
صفحه 27:
* تغییرپذیری کلی (15)
حول یک هدف (یا خطا) برای یک سری از حرکات(که مر ۱۵۹ اد
و گاهی ريشه میانگین مجذور خطا نامیده می شود) را می توان به عنوان اندازه خطای
كلى حرکت وواتطل گوفت.
تفسیر تغییر پذیری کلی
مقدار کلی توزیع حرکات در اطراف هدف است و به همین خاطرء شکلی از اندازه کلی
را که چقدر فرد در رسیدن به هدف موفق بوده است. را نشان می دهد.
صفحه 28:
* محاسبه خطای مطلق 22
از نظر ریاضی ب؛
خطای مطلق اندازه ای از دقت کلی اجرا در نظر گرفته می شود.
تفسیر خطای مطلق:
بررسى شباهت هاى آن با 15 مقید خواهد بود.
در هر دى تفاوت بين امتياز كسب شده و نمره هدف به عنوان عنصر اصلى فرمول در نظر كرفته مى
شوند.
مقادیر خطای مطلق و تغییرپذیری کلی بسیار شبیه هم هستند.
خطای مطلق سنجش متاسبی برای توصیف دقت کلی فرد در یک تکلیف است. زیرا به مقدار اختلاف فرد
از هدف حساس است.
صفحه 29:
مطلق
مقدار سوگیری آزمودنی را بدون توجه به علامت آن منعکس می کند و پدیده خنثی شدن مقادیر مثبت
و منفی در آن وجود ندارد.
سنجش خطای هدف در عملی دو بعدی
مقیاس عمومی اندازه گیری دقت در موقعیت های دو بعدی» خطای منشعب (۳) نامیده انق که مشابه
كلق در وضعيت يك بعدی است.
سنجش سوكيرى و همسانى اجرا در شرايط دو بعدى مشكل تر از موقعيت يك بعدى است.
محقق مى تواند از طريق كروه بندى واقعى مكان هاى حركت, به سنجش كيفى از سوءكيرى و همسانى
يك سرى حركات دو بعدى دست يابد.
ee ىا
اگر پاسخ ها در تمام ربع ها پراکنده شده باشد » سوگیری واضحی را نشان تمی دهد.
صفحه 30:
سنجش خطای مهارت های مداوم
یکی از تکالیف مهم مربوط به دقت تکلیف پیگردی(رد یابی) است که در اين حالت اجرا مداوم است.
یکی از تکالبف پیگردی رایج. تکلیف پیگردی تعقیبی است که انواع گوناگونی دارد.
target) ۵ 11۳6) 101: برلیسنجشت کلیفپیگردیت-هقیبیلستو به معنیمدتزمانلنطباقبا هدقلست
و میتولند دلمته لعاز صفر(لگر آزموندنیلصلا یا هدفت ماسندلشته باشد) اقوعرمان ی ک: شثراتماس
کاملبا هدفرا دربر دلشته باشد.
ب پیچیده ای از سوگیری(اگر آزمودد
مدت زمان انطباق بر هدف تره
1 اوپ در جلو و عقب هدف باشد).
تغییرپذیری (اگر آزمودنی به طور ی
یک نمره متداول خطا در مهارت های مداوم ريشه میانگین مجذور خطاست (1115۳) که میتوان آنرا به عنوان
۸32 تکلیف مداوم در نظر گرفت. (6۲6۵4 26 لا6 ۳۵۵-96305
515 را از طریق تعیینمیزلنخطایبینمنحنیجابجاییحاصلاز لجرلیپیگردیآزمودنیو منحنیجابجاییمسیر
ملاک محاسبه کرد.
صفحه 31:
صفحه 32:
عكس العمل ©1112 18622134013
سنجش عمومى و رايجى كه نشان مى دهد شخص جه مقدار زمان را صرف شروع حركت مى كند.(87)
فاصله زمانیبینارلیه محرکی شروع پاسخ حوکتلست.
خود حرکترا در بر نمیگیرد. بلکه مدتقبلاز شروع حرکتلست
انواع موقعیت های 717
ساده: وقتیکه آزمایشگر فقط ی کعلامترا به کار میبرد و ف قط یکپاسخ را میخولهد.
آآلنتخایین برلیش خص پاستم دهنده بیش از یکعلامتوجود دارد و هر علامت پاسخ. خاصیرا میطلبد.
RT لفترلقی در لینموقعیتنیز بیش از یکعلامتوجود دارد. ولیپاسخ ف قط یکیلست
صفحه 33:
0 بخش های تشکیل دهنده فاصله 17
یک دوره زمانی بین شروع علامت محرک و شروع فعالیت عضلانی وجود دارد (آرامش) که اولین بخش تشکیل ذهنده
ouIRT که آن را زمان پیش حرکتی نامیده اند.
بخش دوم دوره ای است که از زمان افزایش در فعالیت عضلانی تا آغاقاقعی حرکت را شامل می شنودء که به آن زمان
حرکتی می گویند.
RT عالوه بر لین
فرد با محيط لجراء هنگام آماده شدنی رلیلجرلیعملیضرورعی از میکند.
صفحه 34:
ارتباط 87 با زمان حرکت و زمان پاسخ:
زمان حرکت ]۷ پس از پایان 1*1 شروع می شود. فاصله زمانی Ga شروع و پایان حرکت است.
زمان پاسخ: کل فاصله زمانی است که و 1۷11 را دربرمی گیرد.
گی های مهم ]1 و 1 این است که آنها سنجش های ن
آن نمی توانند برای پیش بینی یکی از دیگری استفاده کنند.
Stimulus. Response - ۵
Presented Begins Ends
يكى اذ بتا مستقلی هستند بدین معنی که همبستگی بین آنها کم
است و
Warning
صفحه 35:
عبارتند از: جابجایی - سرعت - شتاب
نجش های جنبش شنا, نجش های تولید اجراست که بر اساس ثبت حرکت اجزای خاص بدن هنگام اجرای
مهارت استوار شده است.
* یک روش نمونه این است که ابتدا اجزای مورد نظر بدن به روش مشخصی با استفاده از نوار.قلم تشانه
گذار .«گوی های مخصوص انعکاس نور و... علامت گذاری می شود. سپس محقق اجرای مهارت شخص,را با
استفاده از یک دستگاه ویدئو یا دوربین های دریافت کننده 1.1710 ضبط می کند. نرم افزارهای رایانه ای کفاصی
برای تجزیه و تحلیل ساخته شده است.
*_ روش دیگر استفاده از تکلیف پیگرد تعقیبی است.
صفحه 36:
جابجایی:
اولین سنجش مهم جنیش شناسی, جابجایی است که وضعیت فضایی یک اندام یا مفصل, طی دوره زمان,جرکت است.
جایجایی, تغییرات در موقعیت های فضایی هنگام حرکت قرد را توصیق می کند.
است .سرعت بر روی تمودار» همیشه مثل منحنی وضعیت به زمان تشانآژاوه می شود.
tS
سومین سنجش جنبش شناسی است که تغییر در سرعت هنگام حرکت را توصیف می کند. تغییر در سرعت تقسيم بر,تخيير در زمان.
منحتی های شتاب را به عنوان تابعی از زمان رسم میکنند
حرکت خطی و زاویه ای:
حرکت زاویه ای به حرکتی که در بعضی از اجزای شیء اتفاق می افتاد اشاره می کند ولی حرکت خطی برای حرکت از یک مکان به
مکان دیگر به کار می رود.
يك
رایج ترين روشى كه محققان از طريق آن به توصيف حرکت زاویه ای می پردازند. مقایسه حرکت یک مقصل با بخش هایی !
اندام است, که طی حرکت دور آن چرخش می کند.
صفحه 37:
واژه نیروشناسی به عامل نیرو در مطالعه حرکت اشاره می
اشاره می کند. در حالیکه نیروشناسی به نیرو,به عنوان علت حرکت اشاره می کند.نیرو دارای اندازه و
است که حرکت انسان مستلزم چرخش اجزای بدن حول محورهای مفصلی آنهاست:
شناسی به توصیف کننده های حر:
ایس
ویژگی مهم حرکات انسان در ارتباط با نیرو
سنجش ماى ©2101
حركت مستلزم فعاليت الكتريكى در عضلات است كه مى توان آن را به وسيله ى الكتريسيته نكارى عضلانى (551/106)
اندازه گیری کرد. كه اين كار با جسباندن الكترودهاى سطحى به پوست روی عضلات انجام می دهند.
اندازه گبری هماهنگی:
روشی که در خصوص اندازه گیری و مطالعه مهارت های
حرکت اجزای اندام در زمان و الگوی فضایی خاصی است.
صفحه 38:
منابع
-مگیل. ریچارد ای.(۱۳۹۲). یادگیری حرکتی: مفاهیم و کاربرد. ترجمه محمد کاظم واعظ موسوی و
معصومه شجاعی. تهران: انتشارات بامداد کتاب..
ربچارد ایسلی. تیمیتی دیی:(۱۳۹۱). یادگیری و کنترل حرکتی. ترجمه رسول
عبدالله قاسمی, تهران: انتشارات علم و حرکت.
۳
۳)یادگیری حرکتی و اجرا(از اصول تا تمرین)-ریچارد ای-اشمیت
۶)مفاهیم در یادگیری و کنترل حرکتی-دکتر موسوی/مختاری
صفحه 39:
ae 2
Pup OO
