صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
*یکی از مشهورترین ستیزههای فکری در زیستشناسی و سایر بر ese ۰ ستیز سرشت و
پرورش (طبیعت و تربیت) نام دارد. در این جدال. بحث اصلی بر سر این است که رفتار
تا چه اندازه به وسیله و (سرشت) و تا چه اندازه توسط محیط و یادگیری (ترییت)
تعیین میشود. مثلاً چه میزان از شخصیت فرد از پیش توسط عوامل- ژنتیکی و چقدر از
شخصیت فرد توسط تجربیات محیطی و در طول زندگی شکل میگیرد.
صفحه 4:
* از زمانهای بسیار دور در روانشناسی هميشه موضوعی مد نظر بوده است که شخصیت ما
چگونه رشد می کند. آیا انسانها به روشی که ما به آنرا ۵101۲6 طبیعت یا می نامیم
رفتار و تعامل می کنند . مانند ژنهای ما که از واللین خودبه ارث برده لیم » یابه اصطلاح
بر اساس آنچه که روانشناسان آنرا تربیت یا ۲۱۱1۲11۲6 می نامند » مانند محیط فرهنگ :
مذهب یا تعاملات دوران کودکی رفتار می کنند.
صفحه 5:
* جان لاک فیلسوف انگلیسی قرن ۱۷ .مخللف دیدگاه رلیج زملنه خود بود که کودکانبزرگسالان
کوچکی هستند که با دانش و توانایبهای لازم بدنیا می آیند وفقط باید بزرگ شوند تا این
ویژگیهای ذاتی در آنان بروز کننسبرعکس وی بر این باور بود که ذهن نوزاد همانند لوحی
نانوشته است که تجربه های وی یعنی هر انچه او می بیند.می شنوده.می چشد.می بوید و لمس
می کند بر لن نقش می بندد.طبق نظر لاک همه دلنش ما از طریق حواس بدست می آید.یعنی
es Si Aspe ogee pubmed دانس ما حاضل تجربه های
صفحه 6:
یه تحولی چارلز woe?
* نظریه تحولی چارلز داروین ۱۸۵۹ که بر
* نظریه رفتارگرایی در قرن بیستم توسط واتسون واسکینر که تاکید مجدد بر محیط داشتند و
یستی رشد انسان تاکید داشت.
سرشت را قابل انعطاف می دانستند.
صفحه 7:
بر یکدیگر تأثیر میگذارند یا به عبارت. دیگر با یکدیگر برهمکنش دارند به بیان دقيق:
ار ساسكت شته عواملٍ محیطی و ژنتیکی رابه طور کامل از یکدیگر جدا فرض کنیم. حجم و
i که حاکی از وجودبرهمکنین .و تائین دوسویه عیان؛عرام[ Soh ogee SEE Shea به
غبارت ذقيق كر بسیاری از نمایههای محیطی که در دانشهای رفتاری بکار میروند. خود از عوامل زنتيكى
تاثیر میگیرند! برای مثال تا چندی پیش پرورش فرزندان توسط والدین یک عامل محیطی مطلق در نظر ر گرفته
میشد. با لين Sle امروزه شواهد و مدارک نشان میدهد که تفاوتهای ژنتیک » بر رفتار والدین
فرزندانث پاید. تفاوتهای ژنتیکی میان فرزندان نیز ممکن است در این زه
صفحه 8:
۴
* پرای مثال والدینی که در خانه کتابهای بیشتری دارند. فرزندانشان در مدرسه عملکرد بهتری دارند. اما لین
همیستگی لزومابه معنای آن نیست که كتابهاى زياد در خلنه عات محیطی برای عملکرد بهتر کودکان در
مدرسه است. عوامل ارثی ممکن است بر صفات واللین مزثر واقع شوند. که لین صفات هم با تعداد کتابهلیی که
آنان در خلنه دارند و هم با پیشرفت تحصیلی فرز
بسیاری از شاخصهای به ظاهر محیطی. نظیر حوادش دو وره کودکی, رویدادهای زندگی و سایر موارد
رت دز اشخاص تا حدی به دلایل شك تجرینانت شخصی, ره رارم افر تلد
اند آنها رابطه دارد. همچنین معلوم شدهاست عوامل
صفحه 9:
* شخصیت چیست ؟ شخصیت بخش اصلی وجودی هر یک از ماست , خلقیات , رفتارهای ما . نحوه
تعامل با یکدیگر و تصمیماتی را که ما می گیریم را شخصیت ما تعیین می کند. به طور موثر . شخصیتهای
ما نشان می دهند که ما چه کسی هستیم. به همیر بررسی این مسئله که شخصیت ما توسط اجداد ما
ایجاد می شود . یا محیطی که در ن رشد کرده لیم ؛ حتی هر دو با هم . بسیار مهم است. لین یکی از
مهمترین موضوعات روانشناسی است که آیا شخصیت ما ناشی از طبیعت یا 0311۳6 و يا تربيت
يا ۲۱۲1۲6 است ؟
صفحه 10:
fale © | رشد انسان است 2 تمام نتیها و شادمانیهای مردم دنیا نا طبیعت
صلی ان است نه محیط. تقریباً تمام بدبختیها و شادمانیهای مردم دنیا ناشم
1 هد eed
مردمان است.
اوت:های فزدم:با د :
ای مزدم :با یکذیگربه دلیل تفاوت سلول های ببجه 1
ليل تفاوت سلول های جنسی است که نطفه آنان را به وجود آورده است
صفحه 11:
he
و
* یک دوجین طفل شیرخواره سالم و کاملاً عادی را به من بدهید و من تضمین ف ىكثم كه در dees
مساعدی که خود من ایجاد خواهم کرد هریک از آنها را که شما به صورت تصادفی انتخاب کنید. می
۰ بازرگان» ملیر
تولنم با هر تخصصی که مورد نظر باشد - برای مثال پزشک. حقوقدان, هنر
کنم. حتی اگر بخواهید می تولنم از آنها گدا یا بن که استعداد. علا
قابلیتها و مشاغل و نژاد والدین و اجداد آنها چیست. چیزی به نام توارث ظرفیت و استعداد. خلق و
د بسازم صرف نظر
خو و ساخت ذهنی و حصوصیات رفتاری وجود ندارد .
صفحه 12:
و توارث
مژلفان بهداشت رولنی. دوران پیش از تولد را از دو جنبه ژنتیک یا ارث و محیطی مورد توجه قرار دادهاند.
محیط رحم و خصوصیات ژنتیک پدر و مادر نقش اساسی در مشکلات رولنی و جسمانی کودک دارند.
امروزه روشن شده است که بسیاری از اختلالات و مشکلات رولنی» به چگونگی ساختار ژنتیک والدین
پسستگی دارد. پیشرفتهای علمی موجب شده اطلاعات مهمی در مورد وضعیت ژنتیک والدین و احتمال
انتقال اختلالات به کودک در اختیار ما قرار گیرد.
صفحه 13:
* در سال ۱۸۱۵ م. یک کشیش اتریشی به نام «مندل» کرد بدلند چرا فرزندان به واللین شباهت دارند.
2 1 بیس الريشى جه نام و را كرزيدان به والدين ار
را با گياهان انجام داد و مشاهده کرد که بسیاری صفات. ارئی هستندز اما ممکن است در
او بررسیهای خود
نسلهای اوّل ظاهر نشوند. در حللی که در نسلهای بعدی ظاهر میشوند ز به عبارت دیگر. عامل توارث و
عامل اتقال صفات را ون داتست: اعقاه بر اپن است گهمر یک از صفات :را یک با چك ون تعیین میکنند,
صفحه 14:
كي 14
صفحه 15:
* مشخصا ۹ مرحله ای:
* دورههای زندگی:شامل: شیرشوازی کودکی,نوجوانی :و بورگنالی
- رشداز نظر اين ديدكاه :
- مراحل و گام های مجزایی دارد که از لحاظ کیفی هر مرحله با مرحله دیگر متمایز است.
- هواحل رشد پلکانی است.
7 هر مرحله حول یک موضوع بارز دور می زند.
مرحله قبل و زیر بنای دوره بعد است.
یکسان است و پرش از مراحل امکان ندارد.
حدی متفاوت است.
فاق حساس در رشن وجود داوده
صفحه 16:
اسآ سواجل: رشندی
- ۰-۲ 1۱۲۵۲06۷
- ۲-7: کودکی اولیه.سن بازء
- 1-۱۲کودکی ثانویه -
۱۲-۸: نوجوانی
۳ ۱۸-۰:جوانی
- ۵
صفحه 17:
* هرچند بیشتر والدین از تغییرات هوش که با رشد جسمانی فرزندانشان همراه است.گاهند.ولی توصیف این
برایشان دشوار است.
یه سویسی(۱۸۹۲-۱۹۸۰ )یکی از با نفوذ ترین متفکران قرن حاضر در لین زمینه تحقیقات مفصلی انجام داده
صفحه 18:
رويكرد نظرى روآدسنا
ويا تاكيد مطلق بر رویکرد محیطی
درعقایسة با 1
یی شناختی قبل,از پیاژه با زیر نفوذ دیدگاه:زیستی, cae بود كد بر عتضر سركنت تاكيد داشت.
گیری بود که در آن همه چیز به عنصر تربیت نسبت داده می شد.
یدگاه پیاه بر تعامل رشد طبیعی استعدادهای کودک با پیوند وی با محیط تاکید کرد(نظریه تعاملی محیط و
پیایه بیشتر کودک را بجای اينکه پذیرنده ی افعال مقتضیات رشد زیستی یا محرکهای محیطی تحمیل شده از بیرون باشد.
فرایند.بیشتر مشارکت کننده یی فعال می دانست.
I
در اين
پیایه کودکان را بعنوان دانشمندان محققی می دید که با اشیاء و رویدادهای محیط اطرافشان دست به تجربه می زنند تا ببینند چه اتفاقی
می افتد.نتلیج لین آزمایشها برای ساختن طرحواره هاست .یعنی نظریه ها باره ی نحوه عمل دنیای فیزیکی و اجت
در Nye ؛کودک سعی می کند آنرا درون سازی کند.یعنی آنرا در چهارچوب
ه موجود انطباق کافی نداشته باشد.کودک همانند دانشمندان در طرع
بی دهد.پاژه این فرایند را اتطباق خواند.
صفحه 19:
صفحه 20:
*تفکر انتزاعي:
انتزاع از ريشه نزع به معنی کندن,جدا کرد ریشه بیرون کشیدن است.
- بنابراین تفکر انتزاعی یعنی از یک مجموعه مطالب عینی و ملموس .چیزی دیگری را بیرون کشیدن می باشد.
- تفکری که در ن فرد به .فکر کردن » فرضیه سازی . استدلال کردن .وبه بررسی احتمالات می پردازد وعمدتا بالای
سنین ده به بالا اتفاق می افتدوهمچنین می تواند استدلال منطقی کرده و در غیاب یک امر محسوسءقضاوت کند.
صفحه 21:
* یکی از مثالهای بارز تفکر انتزاعی ضرب المثل ها هستند که علاوه بر داشتن یک معنای عینی(که مورد نظر نیست)
یک مفهوم انتزاعی نیز دارد.در بیماران اسکیزوفرنیک که 16511۳0 66۵۱۱0 و 60900 ر ۲۱۵۲۰۵۲۷
و ]09۲06 لا[ و.. دچار اشکال شده است .در تفکر انتزاعی دچار اشکال هستند.
* تفکر عینی 1۱۳۵ 6006۲6۷6 : تفکری که مبتتی بر محسوسات و ملموسات می باشد بقولی هرتفکری که
انتزاعی نباشد تفکر عینی ومجرد است که بیشتر در کودکان زیر ۱۰ تا ۱۲ سال دیده می شود
صفحه 22:
*
: schemao5lg>>lo°
یکی از واه های کلیدی در نظریه پیایْه است. ذهن انسان برای بررسی یک مطلب از طریق قالبهلیی .فکر می
کند.به این قالبها طرحواره می گویند. انسان به کمک یک طرحواره به پردازش اطلاعات مى يردازد
برای مثال انسان قبل از ورود به یک شهر یک ذهنیت و آمادگی ذهنی نسبت به آن شهر دارد که نشان دهنده ی نحوه
لل |
صفحه 23:
- اگر تجربه جدید تا حدودی نزدیک به طرحواره موجود باشد.طرحواره کمی تغییر پیدا کرده.تعدیل شده و
پاسخ جدیدی به آن تجربه داده می شود (تعریف انطباق یا برون سازی2551۳0113]6) .
- اگر تجربه جدید به اندازه کافی با طرحواره قبلی هماهنگ باشد. در طرحواره جذب يا درون
سازی 2660۳0۳000310۳ رخ می دهد.
- بدین ترتیب؛نظریه یا قالب فکری یا طرحواره کودک در مورد جهان گسترش می یابد
صفحه 24:
تعويقه هوش. 7
در دیدگله پیازه *‘
.كسى كه مى تواند فرایند جذب و انطباق را سریع تر و بهینه تر انجام دهد *
صفحه 25:
3
| : 0 ۰ 3 9
خی
مراحل رشد شنا پیاژه
۴
14
صفحه 26:
حله يكدد - حسى - حرکتی ک
(SENSORIMOTOR STAG 7
0تا 2 سالگی ۳
* مرحله اى كه در كن ی رابطه بیر ن اعمال شود و پمدهای ن اعمال هستندکلاکودک همه یز
را برای اولین بار تجريه فى كند,.برائ مثال كشف کنند که aleve tabs jue gant’ gba eatin isl را د
oS ao oo a) ee) Ses )5
محور اسلی طرحواره ها در این ذوره مزبوط به.حین بو sisal OS jo
مفهوم_پایداری یا بات شی-(06۲۳۵۲6۳66 ]00[6)در حدود ده GE! Sal میفتد.یعنی خبر داشتن از
این که یک شی.حتی اگر در معرض حواس آنها نباشد.همچنان وجوددارد.
* مثال: اگر 2
بر روی عروسکی پوشانده شود .کودک فورا متوقف میشود در حالب
ee
صفحه 27:
2- مرحله پیش عملیاتی کر
5 6 سللگی
{PREOPERATIONAL STA
استفاده از نمادها وکلمات وقواعد: کودک از نمادهاءکلمات استفاده می کند و حتی از اشیاء میتوانند بعنوان نماد
اشیا استفاده کند.
قواعد پا عملیات را درک نمی کند.عملیات عبارت از یک
اطلاعات به شکلی منطقی است.برای مثال اگر آب را از
یک لیوان باریک وبلند در لیوانی کوتاه وپهن بريزیم او نمی داند که مقدار آب تغییر نکرده است.
به مفهوم نگهداری: از نظر پیائه کودک در این مرحله به مفهوم نگهداری(]60۳056۳۷1[0)
1 اری ذهنی عبارتست از درک این که مقدار ماده با تغییر شکل
* در مرحله پیش عملیلتی رشد .کودک هنوز برخی از
جریان عادی جداکردن»کنارهم گذاشتن وتبدیل
تاثرات بینایی |
صفحه 28:
- خودمحوری : ویژگی کلیدی دیگر در مرحله پیش عملیلتی.خودمحوری(60066۱1۳5]۳) است.کودک
در این مرحله از دیدگاه های متفاوت با دیدگاه خودش آگاهی ندارد. خودمحوری یعنی خود را مرکز همه چیز
دیدن نه خودخواهی.
بن مرحله کودک فقط از منظر خود می تواند به یک قضیه نگاه کند نه از منظر دیگران
رشد زبان,خیالپردازی و تفکر نمادین: از ویژگی های لین دوره می باشد.لین دوره معمولا" از سن ۲ تا 1
سالگی به طول می انجامد.
صفحه 29:
حلم 3 : میخله عدلیاتی تب
ONCRETE OPERATIONAL 6
7 تا12سالگی
* در این مرحله تفکر منطقی شکل می گیرد. اما این نشکل گیرق موقتی ومبتنی بر محسوساات و ملموسات است.
برای همین
بن دوره که به کودک آموزشهلیی مانند جمع و تفریق داده می شود.سعی می شود از اشیاء عینی
استفاده شود.آموزش کتاب های ابتدای ۵سال اول بر همین مبنا تد
کودک در این مرحله میتواند:
* اشیاء را برحسب چند ویژگی طبقه بندی می کند و آن را برحسب بعد معینی نظیر اندازه
خانه دوستش را میتواند ترسیم کند.
ری اعداد(7سالگی)
حجم (۷سالگی)
الگی) را هم می آموزد.
صفحه 30:
مرحله 4
كل لیات صووة:
ERATIONAL ST,
در این دوره فرد. فکر کردن : فرضیه سازی و استدلال کردن را می آموزد
- در این دوره فرد می تواند به احتمالات فکر کند
- همچنین فرد می تواند استدلال منطقی کرده و در غیاپ یک امر محسوسءقضاوت کند.
- کودک می تواند به روابط بين اشياء بى ببرد
با پرسیدن یک ضرب المثل میتوانید تفکر انتزاعی را ازمایش کنید.
(ls
معمولا" از ۱۲ تا ۱۵ سالگی به طول می انجامد.
انقلابی که در حوزه اطلاعات صورت گرفته این دامنه سنی کمی به جلوتر آمده
صفحه 31:
[موزشى. و تربيتى we
مرحله كودكى كه به تفكر انتزاعى مى رسد.هرجيزى را براختى قبول نمى كند و در برابر
خواستهای واللین و دوستان ومعلمین با تردیدهای روبروست و تضاد نسلها از لین جاست که خانوادها
فکر می کنند فرزندان دیگر حرف انها را نمی خوانند.
در صورتبکه لین یک مرحله پیشرفنه رشدی است.اين همان استقلال فکری است.این از خصوصیت ویژه
تفکر انتزاعی یا صوری می باشد.
صفحه 32:
شد ذهنی کودک -
* از نظر بارتج و ولمن۱۹۹۵ سه گام اساسی در توالی رشد ذهنی کودک وجود دارد:
۱- ابتدا در دوسال نخست کودکان برداشتهایی ابتدایی در مورد تمایلات.هیجانات و تجارب ادراکی ساده بدست می
ورند.کودکان درک می کنند که افراد ترسها و وخوانته هایی دارند و می توانند چیزها را بیتند و احساس کنند.
۲- در سه سالگی کودکان شروع به صحبت کردن در مورد باورها .افکار و حتی تمایلات خود می کنند وبه نظر می
رسد و می فهمند که باورها می تواند غلط یا صحیح باشد واز فردی به فرد دیگر فرق می کند.
۳- سرانجام در ۶ سالگی کودکان شروع به درک افکار وباورهلیی می کنند که در رفتار آنها موثر است و
یابند که افراد پاورهای داشته باشند که واقعیات را منعکس نکند.
صفحه 33: