صفحه 1:
ed ee و
صفحه 2:
طراحی » تولید و کاربرد مواد آموزشی
صفحه 3:
LES SEOs Seb aie See eb Teak ا es Te Srna
DYER Pe Seeks series
Pah WS arene nese bee SC pens Sec nee sy oN Sy rent eee
۳- مقدمات تکنولوژی آموزشی . خدیجه علی آبادی . انتشارات دانشگاه پیام نور ۰۱۳۶۹
BSA researc keer een ee NORTE Se eins
ap roe es er Perens SSeS ar One cre cae ers ين
RON Cent ete Oo 2c Preece pee eeesre ey Perce Weer eee Fa
2
۷- مقدمه ای بر اصول و معیارهای ارزشیایی نرم افزارهای آموزشی , علی منصفی راد و علیرضا س رآبادانی ۰
انتشارات مدرسه 19484
۰ را pCR eeaeNN
renee
-٩ سایت های اینترنتی مرتبط با محتوی و سرفصل درس
)6
صفحه 4:
Tee Te ee
تعريف تكنولوزى » تكنولوزى آموزشى و درسى
انواع تکنولوژی( نانوتکنولوژی » بیوتکنولوژی و .۰
تاريخجه تكنولوزى آموزشى در جهان و ايران
00 rr eer a)
تعرنف وان واواع رن
۱۳ eS Peet Ce eed
۱۳ lb
رسانه های نوشتاری ( مواد گرائیکی و ترسیمی » چارت ها و نمودارها . طرح خطی » پوستر و کارتون )
De eS LC eed) رس ات۱
تصاویر ثابت غیر انعکاسی
) اورهد, اب استريب» ويزوالايزر ya re eT a)
۱ 0 pee P]
۱۹ ray
محيط هاى بادكيرى تعاملى ( شبيه سازى ؛ آزمايشكاه و كاركاه , كردش علمى » نمايش » دعوت از افراد
ee aed
۱ ee) eked
كامبيوتر( سخت افزارء نرم افزار » مبان افؤار)
۱0 ier torn ie erar ib ov)
آموزش مجازى
S
صفحه 5:
30
* آیا مدارس امروز . دانش آموزان را برای دنیای
متحول فرذا آماده مى سازند ؟
RAR BIC ERS Cl SS Ree eer ies
ا elles eH pore,
جایگاه و نقش معلم در نظام تعلیم و ترییت کنونی
تس
ee ا ee ere tes
orn ل ا
الف - وويكرد كاربر اطلاعات :..- رويكرد توليد
اطلاعات
صفحه 6:
0 ren.)
#6 دلنش آموزان جه جاى اين كه اطلاعات را حفظ كنند »
بايد باد بكيرند كه اطلاعات را جكونه به دست آورند » از
eV at el Goon Very pyle) ا ب كت
به دست آمده را چگونه با هم تر کیب کنند .
«#دانش آموزان ياك مى كيرند .بينديشند » مشكلات را
شناسايى كنند و كن را حل كنند ء كار كردن با ديكران را
تجربه كنند و براى دست يافتن به راه حل هاى خلاق
NMOS 9m 9
#دلنش آموزان به جاى اين كه اطلاعات را فقط از طريق
معلمان و کتب درسی به دست آرند . باید از طربق
كاوش و اكتشاف ( تحقيق و بررسى ) »2 كار مشت رككد
ردت و بل بابند .
صفحه 7:
تلاش کنید ندیده ها را ببینید
دیدن آنچه که همه می بینند » هنر ثیست
صفحه 8:
فناوری چندرسانه ای دیجیتال
صفحه 9:
01 Be)
0 cee TU es me) ee) Soe Sey
ata ME a Ree NCL ed re)
است . اما از نظر فرهنک " وبستر " کاربرد دانش برای مقاصد fe
ed ا ل ا الت ا ل لا
0 ا ل ل لا
eS ee SS CS ee ee ny Mee tenn ee
0 ed Aree real on)
صفحه 10:
انواع تکنولوژی
Oe ee tT ae ee ee at
Pel eRe ROSIE Ted eee ener ne ret
" تكنولوزى هوا فضا
cat 5
" تكنولوزى يزشكى
cia ل Ge
eccia وت
#عنولوژی آب
Bist
Sr a
Sore
"نکنولوژی آموزشی و تدریس
صفحه 11:
لل
(Technology
جه عنوان بخش جدایی ناپشیر از نظام تعلیم و تربیت محسوب
مى شود و هدف كن كمك به فراكيران در جهت درك صحيح و
عميق اطلاعات و راه هاى كسب كن مى باشد . فناورى موزشى
با ايجاد خدمات مشترك بين معلم و دلنش اموز بيوندى منطقى
برقرار مى سازد , 7موزش را آسان نموده و روش هاى ياد كيرى را
تسهيل مى دهد » همجنين محدوديت هاى زملنى و مكلنى را به
نحو جشمكيرى كاهش با تعديل مى دهد.
ی
. که در کاربرد اصول آموزشی به کار گرفته می شوند
2
صفحه 12:
فناوری تدرس ( ۱۵5۲۲۵:0۳
(Technology
لفظی که غالبا مترادف با فناوری آموزشی است که با
ا ا 0ك راث
eS ا ل AS Pee RT BY |e)
ار تباطات به وجود آمده lee reel) لك آموزشی ء
. در کنار معلم » کتاب درسی در کلاس به کار می روند
صفحه 13:
" تعريف تكنولوزى آموزشى از فظر " جيمز براون
۱
(Lee Reet) eee ee Te St le RCS
تحقیقات در زمینه های یاد گیری انسانی و ارتباط و
همجنين بكار كرفتن مجموعه اى از منلبع انسانى و غير
۱
صفحه 14:
تاریخچه تکنولوژی آموزشی در جهان
Cee eee ter PETS | Te PS UST
ese SIE ICE Reet ee me
fore Ree ا ل ا ل age) 2) C1 Be
ابن دستكاهها توسط كارخانه هاى سازنده بيشتر تجارت و سود
آورى بود به دليل عدم نيازسنجى دانش آموزان موفقيت
چندانی حاصل نگردید.
1۱ pre roe sy iO Sy
» تجارتی که در مرحله قبل ایجاد شدهبود » هنرمندان
۱ ie ec re) ele We) p| mars ec
عكس . اسلايد », نقشه و ... انجام دادند . هر دو دوره تا
|
a
صفحه 15:
ای ملد ۱
" دوره نظامهاى درسى : دوره ى نظامهاى درسى از سال 196٠ م
Some) A ا ل 0 ا 0
cred ل ا ا ل ا ل
ا ا ا ل ل ا 2
ا ل ل ا ل PE ل ل
برنامه ی کار به پذیرند و در خدمت دانش آموز که حلقه ی
Ie) reed Sy erent ed Wee ey ry ۱
ENC Ss) eee ee pene sy See sy LNG) 2) SY
۱ eae eee Sree mer a ep
يعنى هم به فرديت شخص و نيازهاى او توجه مى شود و هم به »
نیازهای جامعه . آموزش منظم فقط به صورت آموزش رسمی
. مدرسه اى نيست بلكه در سطح جامعه انجام مى كيرد
ca)
صفحه 16:
تاریخچه تکنولوژی آموزشی در جهان
* دوره نظامهای اجتماعی : تکنولوژی آموزشی بایستی در
خدمت رشد و توسعه جامعه و كشور باشد و متعلق
|
* دوره نظامهای ارتباطی : از سال ۱۹۹۰ م تا کنون آغاز
Se رم
هاى زمانى و مكانى امكان دست يابى به اطلاعات را
۳
eral WPS
است . آموزش مجازی . فناوری اطلاعات و
ارتباطات( 607 )نمونهاى از كاركردهاى اين
دوره است .
ار
صفحه 17:
مخروط تجربی ادگار دیل
بازديدهاى علمى
ee per) ye)
صفحه 18:
صفحه 19:
تعریف آموزش
پ- ۰۰ ECR ee p
هرچه ببشتر فرا گیران به هدفهای آموزشی اتخاذ
۱
تحليل موضوعات ؛ تعيين مهارتهاى ورودى
فرا گیران . ال ا 0
ارزشيابى » انتخاب رسانه و ...
صفحه 20:
21000000 pe
رسانه به معنى در ميان بودن و انتقال دهنده است .
لبزارى است بين استفاده كننده و اطلاعات جهت
توليد . دريافت » جمع آورى » بردازش » طراحى »
on eS) eee Red) ل ea
كت
ea
صفحه 21:
eC nnd لل
Peeper rere ee
S| NO ee Nye ere ee re
م به وجود 197١ اوليه ى قرن بيستم تا اواخر دهه ى
. آمده اند
برای آموزش گروهی و از راه دور مناسبند ؛
CORN Tee cary oye
رسانه هاى نوشتارى معمولى ( كتاب » روزنامه » مجله
رسانه هاى شنيدارى ( راديو )» اسلايد و فيلم )
... متح ركتد و
صفحه 22:
1
SO MNO PEE Ty ree eres ries reel]
. م تا کنون به وجود آمده اند ۰
ابن رسلنه ها خود كامل و خود كفا هستند . سبب ايجاد
موقعیت های آموزشی دوطرفه میان باد گیرنده و
» فناورى مى شوند . باد كيرى فعال را تسهيل مى كنند
۷
ا له
انواع رسانه های دوطرفه : کامییو تر - اینترنت
۱۳ ae ToL lie
eo
صفحه 23:
eS eee let Ve sy Le oT)
" رسانه آموزشى به عوامل » وسايل » يا ابزارى كفته مى
شود كه کل محتوای آموزشی را به فراگیران منتقل
(eer Poe Fong | eve] Veer et ee Ye Com
زد ره آموزش محتوا » وسيله JE محتوا(رسانه ) و
Artis 0 اك ) مشخص باشد » آموزش
my ea 1 ۱
" وسايل كمك اموزشى شامل PSE re ed raed
است كه تنها در بخشى از آموزش از آنها استفاده مى
شود .
صفحه 24:
نقش رسانه ها در کیفیت فرآیند آموزش و یادگیری
"ايجاد تجارب باد كيرى غيرمستقيم
ل 0
""ايجاد علاقه به ياد كير 5
صفحه 25:
روش های آموزشی که تجارب بادگیری را باری می دهند
es nc re)
0 ia
alee PIO Fiala سين
- کارورزی در ضمن کار
۱0۳۹[
ما سس
-نقش آفرينى
PSY UP leek تس ect
-روش تعاملی به برنامه های رایانه ای
۱ ا
- كوش دادن به نوارهاى صدا
el
سا(
-خواندن
رت
قرار گرفتن در محیط و موقعیت حقیقی
cede را
Pad oT ere ae Load
eos
eee rey re)
99
صفحه 26:
۱
"" خود را آماده سازيد
"" محيط راآماده سازيد
ل ا 0
"از رسانه ها به نحو مطلوب استفاده كنيد
۱
هاى ياد كيرى دنبال كنيد .
كه
صفحه 27:
sy ee ose ene)
"تعريف ارتباط
:(Communication)
درك مشترك از بك عقيده با شركت
ET pit سا
صفحه 28:
abl,
ماشینی الکترونیکی که دارای حافظه
بوده و قابليت برنامه ريزى كه بردازشهاى
مورد نظر رابه منظور رسيدن به اطلاعات
بر روى داده هاى ورودى انجام مى دهد
صفحه 29:
نسل های رابانه
eer
ern tn tye
Fray Sieg tsa Has Pe Ser TH eI
كاهش حجم , افزايش سرعت و ارزان بودن قيمت . كاهش مصرف برق ٠
بالا رفتن بهره ورى در كار . كاربرد در مصرف انرزى اتمى
ارزان تر . كوجى تر شدن . كاهش هزينه و قيمت و انجام عمليات
cpa h areseein rec eee pee rte 10
۳۳71 nr ene reer |
ماوس رايج شد
RR Sis ee ieee ts es Sr aL
99
۳
لامپ های خلاء
ترانزيستور
peer
aero)
ریزپردازنده
oro
ات ار
rye
نسل اول
۱۹۳۰-۵۶
نسل دوم
را
eer)
۱۹۶۳-۷۱
pre)
19۷1 - تا کنون
از حال تا آینده
صفحه 30:
انواع کامپیوتر از نظر قدرت
* ابر کامپیو ترها . دارای قدرت ۱۳۰۰ میلیون دستورالعمل
در یکت ثلنیه و جزء کالای استراتیژیک در جهان محسوب
تسه
"" كامبيو ترهاى بزرك . داراى قدرت ٠١ ميليون
دستورالعمل در يك ثانيه
ver) " ترهاى كوجكت داراى قدرت ” ميليون
دستورالعمل در يك ثانيه
* كامييو ترهاى شخصى : كامبيوتر خانكى - كامبيوتر
ed ل ساق
oa
صفحه 31:
ساختمان كامبيوتر
eT he 11) ل ا ۱
مختلف براى انجام مراحل مختلف مى باشد .
رایانه اطلاعات اولیه و دستورالعمل هایی را می بایست برروی این اطلاعات
ل ا ا ل
مر ۱
روی آن ها انجام می شود و خروجی مطلوب از طریق واحد خروجی ارسال می
شود .
راسد بردازش ترق
192399 19
و و کی Ingots Unie
دللا “لال لاك
صفحه 32:
رون داد 0۱۳0۱۲
C.P.U
(om UR ures
PURE apy ee ets
CacheL1- gl ata :abil> vol,
رت ترا «L2
حافظه اصلي : هارد ۲۸00
اسر
R.O.M
۷ ۰
حافظه ميانجي 8۶۲6۲5
سس ار heel ERS
5
4 رک
a ۳
لدرون داد ]۲۱01
صفحه 33:
عناصر تشکیل دهنده یک سیستم کامیبوتری
" سخت افزار: ۲۷۷۵۲6 270]]اجزاء فیزیکی یکت
سيستم كامبيوترى از جمله مدارات الكترهنيكى »
بخثهاى مكانيكى , بدنه , كابلها و تجهيزات جانبى
مانند جابكر » صفحه نمليش و ساير ابزار قلبل رويت و
قابل لمس را سخت افزار مى كويند
" نرم افزار : ©:11721 :011 5مجموعه برنامه هاى قابل
اجرا در يك سيستم كامييوترى مانند يك برنامه
آموزش قرلن کریم . حسابداری » واژه پردازی و ...
را نرم افزار مى كويند .
صفحه 34:
Be heehee eng
" دريافت اطلاعات ( صفحه كليد » ماوس ؛. وب كم .ميكروفن)
" يردازش اطلاعات (114111 - [021) )
" ارائه اطلاعات (مانتيور بلندكو » ۱0
" ذخيره كردن اطلاعات (111(1(.:6001(0: RAM
۲16 ۳۱۵۵۲
* تبادل اطلاعات با دبگران ( کارت شبکه 1 کارت مودم )
صفحه 35:
انواع نرم افزار
LAC Pca veer) PCL ed الله
-١ سيستم عامل Operating System
"- زبان برنامه نوسى ©1.21201120 012113311106 10
cl 406 » -* ا ا 0
BPW ا ال MCD) OM) eo So
AU ae Reece te ae Cee Si i)
۲-ارائه مطالب بصورت اسلاید ۳0۷/۵۲) 100]عوع ۳۱
point )
”- صفحه كسترده Coy 8 ere Bd eh ob Cor)
؛- بانك هاى اطلاعاتى ( 200655 ) ع[1231 1256 12212
ا ا يق
Network 4<.4 -1 20
صفحه 36:
صفحه 37:
انواع سيستم عامل
eee ie RO a ere يد سط شرکت
ل ere مت مس نت 12005-1 وسایر نسخه
a Ud Lj DOS:2.0- 3.3 - re 0 - ۰ ی و
وس Matte
باشد
" سيستم عامل اپل مکینتاش 1۷۲۵63۴۲05 ۸0۵16 در
ل ا نت سيستم عامل
ea Serer i bon oc bug ماد ادا جر
که بعدا در اختبار They te 18
صفحه 38:
2 TC) | NT) ALY Cl career
1 ene eS
ل و Te de we te ene tone a)
. خود را به ساير سيستم عامل هاى كرافيكى ذاذ
ا ا ee ee Terre Re MOL
سیستم عامل هایی که دارای امکان چند کاربره و چند وظیفه ای
دارد که در شبکه هایی نظیر اینترنت کاربرد فراوان دارد .
BRC TCE 200 bell eam mg Riper
وی گی های یونیکس بود و در واقع هسته اصلی از آن گرفته شد
ا ل ا ات ا
ا ا ا 22 تن LS SD
. سرور) در شبكه هاى اينترنت استفاده مى كنند (
صفحه 39:
ال نا
۳
[۱۳ Ee ren ume | Menor ال
ee oe Se SS eh Sree ee Ore Nei
. كادر مانند ينجره به سيستم عامل ويندوز شهرت يافت
ا ا ا
ا ا ا ل ال 0
™ ا ا لل ل ل 00
ری 010
صفحه 40:
۳
۳ |
انواع سواد رایانه ای :
۱ ad
دانستن اصطلاحات و مفاهیم
و تاثیر رایانه در جامعه
سواد كاربردى
020000 en een)
واژه پردازی بانک اطلاعات»
نصب برنامه و ..
60
PES OP ا ل URIS
تلد مت
200000
پا برنامه نویسی »
داشتن کنترل کامل بر رایانه
صفحه 41:
سواد قرن دیجیتال
توان رمزكثابى معنى و شرح عقايد دريك سلسله از وسايل ارتباطی(راه): که شامل با کیری SOF GA
ویدنو, نمودارها و نقنه ها با سواد بصریٍ
درك جنبه هاى تلوريتك و عملى علم و ریاضیات
صلاحیت و رقابت در كاربرد فناوريهاى ارتباطات و اطلاعات
وان بافتن , ارذبائى و بكاربردن اطلاعات از طريق 15
فهم ارؤش كوناكونى فرهتكها
فهم ابلكه جتكونه ملتها؛ بنكاهها و جوامع در سرتاسر جهان با هيم در ارتباطند
اتفكر اختراعى
توان اقتباس و مدبریت دریک جهان بيجيده و وابسته بهم
ميل به دانستن
توان بكاركيرى تصورات براى خلق اشيا
توان ريسك كردن و درنظر كرفتن احتمالات
#- تفكر درجه بالاتر (حل خلاقانه مسابل و تفكر منطقى كه براثر قضاوت صحبح حاصل مى شود)
ارتباط موثر
توان کار در یکث تیم
توان تاثیرمتقبل و کار موثر با دیگران
جوابكو بودن در مقابل روشى كه در كاربرد و فراكيرى كاريرد 17 براى مصلحت عام بكار مى برقد
رقبت و صلاحبت در اقا يان دستيابى و فهم اطلاعات
ره وری بالا
برنامه ريزى و مديريت برنامه ها و بروزه ها براى كسب تتايج دلخواه جهت كاريرد آنجه دركلاسهاى درس ياد
عيكيرند نا بنوانند در جهان واقعى. براى خلق و ايجاد فراورده هاا ى مرتبط وبا
سواد عملکردی
۲- سواد طمن
ale تکنولوژیک
- سواد اطلاعاتی
4 سواد فرهنکی
۶-_آکاهی جهانی
1- قابلیت افتباس
تیم بندیٍ
تشربك مساعی و ارتباط فردی واجتماعی
با تاثير متقابل
۳- مسئولیت پذیر بودن
۴- ارتباط متقابل
1- توان اولویت بندى
صفحه 42:
مزایای استفاده از رایانه
رسانه ای است تعاملی و دارای باز خوردهای فوری می باشد.
eer ror eed Tee nce neh) 200
صر شكبيابى رايانه محيط سيار مناسبى براى دانش لك فراهم مى
PS Oe aD ا ele AL) ۳ رت we
آموزان فراهم کند .
ا en lee ۱
رايانه بهترين منبع براى حفظ و ذخيره اسناد و مدارك در حجم وسيع
مى با
0002 Wureyl وت دانش آموزان براى WIR OM
. انجام دادن كارهاى مدرسه اى سيار موثر مى باشد
۱
۴8
صفحه 43:
محدودیت های استناده از رایانه
Peete BOS trl Oe ae
یافتنجرنامه ها و نوم افزارهایی که به درستیبا هدف های
درس معحابقت داشته باشند كار وقت كيرى است .
9 يافتن و تهيه نرم افزار هاى مناسب و قابل اعتماك كارى
زمان بر و يرهزينه است .
ل ۱ آموزش ede
اطلاعات تخصصى است همجنين فرهنك صحيح استفاذه از
ات بايستى اموزش ذاده شود .
صفحه 44:
ل ۱
ان
" كاربردهاى تعليم كيرنده
3 رات ابزارى .
صفحه 45:
0
* برنامه هاى مشق و تمرين
* برنامه هاى مربى كرى
" بازی های آموزشی
" برنامه هاى شبيه سازى
" برنامه هاى مشكل كشابى
Se
برنامه هاى آزمونی
dob ۳1 رايانه اى
صفحه 46:
دیسک های سر 0101۱۵013
9 ۱۳ ا لي ل ا ۱۳
از کیفیت و ظرفیت بالاتری برخوردارند .
02 he re RP Ree er es
و فرورفتكى هاى بسيار كوجكى وجود دارد كه توسط اشعه ليزر
0 eC
و
ا ل ا Bere] ee Pe) LIST Ne) be per Wel
RUN IE CRE Oe WO ea ل
en eb eee perenne Se) Ties
PT aR Te A RRR ES eee
. در خود جاى مى ذهد
صفحه 47:
9
ت۱3
ضخيم ترين قسمت سى دى كه نوع ضدخش آن از
کیفیت بالایی برخوردار است .
" لابه دوم جنس ورقه آلومينيوم حساس به نور ليزر كه
داراى حفره ها و برجسكى هابست كه توسط نور ليزر
ey Be) ا ا ا ا ROEM ep age
" لابه سوم لايه محافظ كه ورقه الومينيوم را از خراش و
آسيب محافظت مى كند .
SES peel nice a eel cece ا
©
صفحه 48:
صفحه 49:
ol Ors
cab Ly (MPEG 1/1- 1/2 - 4 dons 99 5269-5 9i4—gee,5 VCD ©
حدطكثر حدود /٠١ شقيقه يا١٠/ مكاباي كنوع خلفكي) .
ی
بيشرفتدى 11/117245 مى باشد.
1
ل ۳
101176 فرمتى بيشرفته صدا و تصوير براعنتقل]هواد (1(171از
للا ا ا ا Freee or
که براعاستفاده از آننسیازمند دلشترسستمعامل کارنتصا و گرلفیک
هستيم. برنامه هاءها-ث ميد يا با يرف ر مستستفاده مى شوند
60
صفحه 50:
PC ect ee
Multimedi
با پیدایش فناوری دبسک های لیزری و رابانه , شور و هیجان
در کیربودن با برنامه های شبیه سازی و تماشای تصاویر و شنیدن
صدا شدت كرفت . يك ديسك فشرده به قطر 77/5 اينج يا ؟١1
سانت با استفاده از فناورى تراكم اطلاعات مى تواند 5.٠.٠.٠٠١
مس لت
لي و 0
برنامه هاى مالتى ميديا يا جند رسانه اى تشكيل شده اند از
رسانه هاى مختلف شامل : صدا , تصوير » عكس , نمودار »
Ieagewreee] ee |g ل لل 0
60
صفحه 51:
TO CE BL]
* ادذوارث توراندايك در سال ١11١م جندرسانه اى
هاى تعاملى امروز را بيش بينى كرد .
* در سال ۱۹۲۶ م سیدنی پرسی وسیله ای طراحی
کرد که سوالات امتحانی را به صورت خود کار نشان
مبی داد و بلافاصله اعلام میی کرد که دانش آموزان
به سوالات ياسخ صحيح ذاده اند يا خير .
CU nt pa Pum >. ا | Te
ترسك باؤسور دساق سارم ز سرب تتریت نود ء
9
صفحه 52:
و 2111111
gaze 2 le Aol C19 oS ees « انعطاف يذيرى
200 et
داشتن ويژگی خودپویی از ورق زدذن صفحات كتاب بسيار
۳
| ال ا 0
تعاملى بوده و داراى بازخورد فورى هستند .
" برای آموزش های لنفرادی با گروه های کوچک مناسب
هستند .
0 خقش با مرجع دارند و نبازهای متفاوت افراد رابرآورده
صفحه 53:
چندگانگی هوش و نقش رسانه ها
* هاوارد گاردنر (871767) ۲10۲۲۵۲0 )یکی از محققانی است
که نظریه ی خود را به نام نظریه ی چند گانگی هوش مطرح کرد .
* براساس نظريهى بويابى هوشى كاردنر و سايرين " نوع هوش
( توانایی ) را تشخیص داده اند .
هوش كلامى / زبانى
* هوش منطقى / رياضى
لك
حرق بر لس
" هوش موسیقی اموزون
سب سل رت
* هوش درون فردى.
صفحه 54:
انواع برنامه های مالتی میدیا
برنامه هاى مهارت ساز : ابن كونه برنامه ها با استفاده از
حتف حا انه ل ها ارت خا لله
مت آموزش مى دهند ( نحوه ماشين كردن يا
* برنامه هاى حست و جوكرى : علوم و اطلاعات مختلف
هستند كه اطلاعات را در باره ى
ete ل كه
ee LC Lee) ل ees رااز
یق متن توا ار ارات ( اطلس
بدن انسان » اطلس جغرافبایی , فرهنک لت و . (c:
Ss
صفحه 55:
شاهراه هاى اطلاعاتى
Information Superhighway
ewe rr SLOWS ee
pgtio 4 1G sol 4945 99 (Arpanet cil 5!)
اتصال جندين محل تحقيقاتى به بك ديكر به وجود
. آمد
" در سال ۱۹۸۲م شبکه ی رایانه ای سازمان ملی علوم
به عنوان يك شبكه ى رايانه اى غير انتفاعى بوجود
آمد» اين شبكه كه شش مركز رايانه اى را به يكك
دیگر متصل می کرد , به شبکه ی بنترنت معروف شد
so
صفحه 56:
اينترفت 11111111
" اینترنت مادر شبکه هاست و رايانه ها را در
سراسر دنیا به یک سیستم عظیم ار تباطات
جهانى تبديل كرده است .
" رايانه ها از ابن طريق مى توانند انواع
اطلاعات را با يك ديكر رد و بدل كنند .
صفحه 57:
انواع شبكه
LAN (Local Area ton sc) *
(6]1101:12 لاز ارتباط حداقل ١ كامييوتر با هم از
طریق زسیم يا بدون سیم تک شبکه محلی بوجود می
MOC BLD OVW (Cee ig cree ۱
-- (Metropoletan Area «<i *
ECoWew Sete Coes Se ا | aIe N(R Voy a9)
. شهری بوجود می آید
(Wide Area Network ) «<i * .3
اتصال شبكه هاى شهرى در جهان شبكه كسترده
بو توت دن للم
2 ا [eter
we ا اك ene
صفحه 58:
شبکه ی تار عنکبوتی
" شبکه کسترده جهانی ۷۷106 0۷۵۲0 ۰۷۷۰۷۷ ۰۲۷۷
Web)
* وب ( ۲۷۲1۶ ) محیطی گرافیکی که از صفحاتی
ت۱0
هايير تكست (361 11372261716 ) مى باشند .
صفحه 59:
, ery 3
شبكه هاى سازمانى
ROR TON arc le nels Sy er 52
خدمات به مشتريان خود مى توانند از فناورى اينترنت در درون و
w 9 ا ao WS colin! 0
* اینترانت "۰ یکت شبکه ی خصوصی درون سازمان است و
مبتنى بر يروتكل هاى اينترنتى است و شبيه به اينترنت عمل مى كند .
سازمان ها با استفاده از اينترانت مى توانند اطلاعات لازم را در اختيار
mel ere ele 0
ال ااا ا Pe 0 Uren ery na ores
سازمان را به هم ارتباط مى ذهد . سيارى از سازمان ها با به كاركيرى
Wels treet) ا ل 02
دهند تابه صورت محدود به ابنترانت آن ها دسترسى داشته باشند .
ا HL) Me ee nL ا 0
لكت
صفحه 60:
Te TO etre
داشتن بك دستكاه كامييوتر مناسب
اشتراك با بكك مركز ارائه دهنده خدمات اينترنتى 1512
تهیه الال ل ا ا
عبور 122557170101
داشتن خط تلفن
داشتن یک دستگاه مودم 1۷۲006170
داشتن نرم افزار کشت و گذر در وب] 11601116
۱۹۱۱۵9
زر 9۱۱
60
صفحه 61:
تعريف وب 111:13
تعريف 11١ !! وب مجموعه اى سيار عظيم از اطلاعات
re) res) er mre] ل ا 0
جهان قرار دارند متصل مى شوند . 2 ١١ ١ محيطى
کرافیکی است که از صفحات مر کزی 05065 1101116
و اتصالات قابل لنتخاب با زدن ماوس بر روی آن ها از یت
exe yi ee ere) < ا ااا
eS eS Deu mp eta گرافیک های"
ree oe) صدا و عكس هاء فيلم هاى كوتاه ويديويى و
ات ات
نت
حت
صفحه 62:
تعر یف وب سایت5116 ۲۷۷۵
ودين ES py Sp Dy) SB رتك روب مانت رلادى
دهند . به صفحه ورودی وب سایت صفحه ی آغازین(101116]
|
ا ل 00
ا 00
صفحه 63:
تعر یف وبلاگ 1,00 (۵1 ۲۷۷
نوعی وب سایت است که حاوی اطلاعاتی مانند گزارش
روزانه » اخبار » بادداشت هاى شخصى و يا مقالات علمى
مورد نظر طراح آن است . وب لاك تركيبى از دو كلمه
Web 9 [1.00 به معنى ثبت وقايع روزانه است .
هر فردی می تواند در شبکه اینترنت برای خود وبلا ی
اختصاصى درست كند و نظرات و برنامه هاى كارى خود
را از طریق آن به اطلاع دیگران برساند . از طریق سابت
2 ۳6۲5101 می توان طراحی وبلاک کرد .
صفحه 64:
تعريف مروركر وب طعتالا
Browser
نرم افزاری که امکان مشاهده ی صفحات وب را برای کاربر
ed ۱
صفحات 43 !3 Hyper Text Markup) ob3
ا el poe كك
با ترجمه ی دستورات .1711 ] 7] محتوای صفحات وب را برای
00 ل ل 0
لي
gInternet Explorer : 49 را Elgi ™
Netscape 5 Mosaic
99
صفحه 65:
موتور های حستحو 562701
Engine
براى به دست آوردن اطلاعات و يا دانستن در باره ى يك كلمه يا
de Ree De re ل سس(
جو استفاده كنيد . موتورهاى جست و جو كلمات كليدى را در سايت
ها 6 ا ۱
ree Se ل weds) ee |
انواع موتورهای جست و جو :
www.yahoo.com"
www.google.com"
www.msn.com"
www.Altavista.com"®™
9
صفحه 66:
اجزاء یک آدرس اینترنتی
http://www.discoveryschool. coni/schrock/
BF Set) Pree er are)
fee lene
۴ سایت سازمانی
۴ سایت آموزشی
eto gh> Col joy. *
02000
5
صفحه 67:
مزایای استفاده از شبکه اینترنت
مبادله ی پست الکترونیکی و اطلاعات در محبطی بسیار وسیع ۲۳۱۵11
* دریافت انتشارات الکترونیکی .
از
دسترسى به انواع نرم افزارها و برنامه هاى رايانه اى رايكان
ا ل ENS reer ل
آزاد با (1116 01 ) .
* شكستن محدوديت زمانى و مكانى بكونه اى كه ياد كيرنده را مادام
العمر تبديل مى كند . ( آموزش مجازى از راه دور )
دسترسى به اطلاعات موجود بر روى رايانه هاى دوردست ديكر .
رت
صفحه 68:
محدودیت های استفاده از شبکه اینترنت
Searles ©
ae له
" صرف وقت
* استفاده نامناسب از شبکه
" نداشتن اطلاعات تخصصى و حرفه اى در كار .
صفحه 69:
استفاده های کلاسی از اینترنت
" به عنوان يك منبع ايستاى اطلاعاتى
" استفاده هاى يوياى تعاملى
۴ ارتباط کلاس با کلاس
ل teed Te اب
۱
" ارتباط شخص با جهان
a رت
صفحه 70:
ee eee Se)
WWW.vmprpcrir cole مقالات و خبرهاى
httpy/zabanamoozan.com انگلیسی ere
com. www.onlinephysics ۳-4
باشگاه en پژوهان جوان ۱۷۷۷۷۷۸۸۱۷۹۰۵۲
مرجع سوالات امتحانی ۱۷۷۷۷۷۷۰۹۵۲1۳
www. www.roshdmagji 1۳ مجله رشد
www1.schooinet.ir ...0«<
www.bozorganeiran.com ows, cu
۱۷۷۷۷۷۸۷۰۱65530۷ ۰60۲۲ سایت دکتر حسایی
سایت اطلاعات پرداز شگرها ۰۳۱۱6۰۵۲70 ۱۷۱۷۱۷۷/۷۷
اكت نقشه هاى جغرافيايى لالع. لا5 ".داع الالالالا//: دا
cols ۳
com لس يه ناا
220
صفحه 71:
محیط های یادگیری تعاملی
7 ا ا ل
مطلوب آموزش و پرورش به شمار می آیند
۳
Ue ed
۳ re eee) CD ECS)
۳0
دعوت از افراد متخصص به کلاس
صفحه 72:
3
۵ كم هرز
ی OE
0 eee
Le Se Ss Oe
: رهنمودهای عملی گردش علمی "
بازديد قبليم از مكان كردش علمى -
EL es ae كسب مجوزهاى لازم براى -
برورث
. رضايت كتبى اولياى دانش آموزان جهت اردوى علمى -
تعیین هدفهاى كردش علمى و توجيه نمودن دانش آموزان -
یت مر رات
. را مشخص نمایید
ee) eee eee Ne ل ا
از EHD Oye en Gee
) كردش علمى اتفاق مى افتد
صفحه 73:
تقليد از واقعيت ها
در مواقعى كه دسترسى به نمونه واقعى و زنده براى دانش
آموزان ممكن نباشد و يا محدوديت زمان و هزينه مطرح باشد
nits) Mar ee ل 0
بااين روش زمان تمرين و آموزش مهارتها ى دشوار و اساسى
كاهش مى يايد .
امروزه از طريق برنامه هاى رايانه اى امكان شبيه سازى بصورت
كسترده در موصوعات مختلف ميسر شده است .
۱ nce eee
درباها - سفر به کرات آسمانی - جنگهای زمینی . دربایی و
هوايى - كابين خلبان هواييما- اتاق عمل و ...
صفحه 74:
بازی های آموزشی
ل ا ا ل ل ا ل
umes) 0 آموز براى رسيدن به هدف
CE BOE Lis bay ede se Sees
ee es Fol AEE SO
Car gH
Pr re
pene hea pee ete BEB Meee Bre)
Bre vee) Fervor) oe pre cece
پس از اتمام بازی وقت کافی در اختبار دانش آموزان قرار گیرد
تا وا کنش های خود را نست به بازی ابراز کنند و بین تصمیمات
را
0
صفحه 75:
نمایش ( نظیره سازی )
ل Bene USCS Pee NETO CL MEIN SUS) nt)
نمايش سبب می گردد فردفرد آنان در ایفای نقشی که برعهده دارند »
فعالانه شركت جويند . ارزش اين رسانه ى آموزشى معمولا باتوجه به ميزان
ا ل و ۱
ا ا ا ل ا 0
آموزان شناسایی » رشد و شکوفا می شود و علاوه بر کاربردهای آموزشی و
تربيتى در زمينه درمان كاربرهاى فراوانى دارد ( بازى درماتى ) .
0
-١ نمايش صحنه اى كه در آن بازيكر بصورت زنده و طبيعى بروى سن ظاهر
شده و ايفاى نقش مى
0 ل إل ل ل ا Ene eel eas
. ) نخى - بن راكو ( ذاينى
صفحه 76:
آزمايش ها
Pp ال ا ل ا
Fe eS TN Ce eg ea Se Deer)
Bere aus Tee Ny eat Oe We) SIO awe ey
" ممكن است معلم آزمايش را انجام دهد ء يا از يك نفر يا جند نفر از دانش
آموزان بخواهید که آن را انجام دهند . بعضی اوقات می توانید برای
اجراى آزمايشى كه قادر به انجام دادن آن نيستيد فرد متخصصى را دعوت
2 0
بدن قورباغه بصورت زنده .
2 ا ل ا ا S10 Cee
. و بهداشتى توجه كنيد
ا ل |
صفحه 77:
Re ep eee Pe) Bey or)
بعضى از افرادى كه در اطراف ما زندكى مى كنند » مى توانند
به منزله ى منابع آموزشى مفيدى در كلاس مورد استفاده قرار
ا ا ا ا ا ل 0
PLC Ree Re cesar yee es ne IOP
تخصص خود را به مدرسه عرضه كنند . هريك از اولياى دانش
آموزان كه در زمينه اى تخصص و مهارت دارند » مى توانند
اطلاعات دست اول و با ارزشى در اختيار كلاس قرار دهند .
یک نفر پلیس ۰ قاضی يا وکیل : پزشک با استد کار می تواند
بهترين و كامل ترين كزارش ها را در باره ى كار خود و اداره
أاى كه در آن كار مى كند در اختيار كلاس قرار ذهد.
صفحه 78:
اشبای سه بعدی
ار جه بررسى اشياى حقيقيم eee ery 5
است ولى. مشكلاتى عه اينؤوثه ۷ Bers
اغماض است . دراين صورت معلمين به نمونه هاى اشياى
حقیقی از راه بدست آوردن با ساختن مدل آنها روی می
ورند .
اشيايى كه داراى حجم بوده اين مواد ی تجربه
ى دست اول كارى ناممكن باشد در اختيار ذانش آموزان
قرار مى دهد كه شامل :
اشیای حقیقی و نمونه ها
" مدل ها ء مولاژها
* ماکت ها
دايوراما
صفحه 79:
ae 57-75 5
EC ee a ed)
* منظور از اشياى حقيقى اشياى موجود در محيط ما هستند و
لك سار گم کرت ۳
بط
er Nae ae ee NCL Sn Ne
مس تا کتابهای خطی . نمونه سنگها . گلها و گیاهان
رد
pees از راز
ل ان
سس له ی ی رت پیدا کنند
00 i ee aT aes
و آموزان می توانند ie be oat
اشياى حقيقى را از نزديك مشاهده كنند و اطلاعات دست
. اول مهمى كسب كنند
60
صفحه 80:
0
مدل ها و مولازها
2 بررسی اشیا و نمونه های حقیقی در محبط واقعی آنها بسیار ارزشمند
است و در عين حال دشوار است به همين دليل معلمان به مدل آنها
روى مى اورند .
i اشياى حقيقى كه از طريق مدل ها عرضه مي شوند مى توانند به
ieee ای سل تم و مولکول باشند . مدل ممکن
۱ با یکت ساتتار زندح باشد مانند چم با
گوش با آب را نشان دهد .
خصوصیات بارز مدل ها در آموزش :
-١ سه بعدى هستند » يعنى علاوه بر درازا و يهنا عمق نيز دارند
؟- اشيا را به اندازه هاى قابل برر بزرکت يا کوچکت می کنند مثل
او وال و
۳- بررسی درونی اشیا را امکان پذیر می سازند .
Ce ae || Noor Web) Se [CCW] ep) eer 0
ه- در مدل ها براى مشخص كردن قسمت هاى مهم با تاكيد بر روى
بخش هاى معين از رنك استفاده مى شود .
ea
صفحه 81:
ماکت
00 ل Te tee te
یا گیری یک موضوع است. ماکت ممکن است در
ظاهر شبيه به شى حقيقى نباشد در صورتى كه مدل با
00 1
OP BN St eC ST Ce eS el
Bar SS tere ا ۰ ۴
صفحه 82:
cw
ميرسن
" میز شن رسانه ای بسیار جالب است که روی یکت زمینه ی
fe Pane) سرد زب تاکن مد مر مس
ee ee en Le ne ee ed كت
می کند .
دانش آموزان برای دوباره سازی اشیای حقبقی » ء قبلا بابد
1
ا 0
" مثلا براى دوباره سازى قسمتى از مسير رود كارون كه به
خلیج فارس ال OL RD) BO Ney Ne
رود؛ عمق آن» سبری که از آن می گذرد 051451 RS
ى رود ذر محل ريزش به خليج تحت ار رز
OEE AEN aPC TI NETS کنند و در
صورت امكان از عكسهاى زنده Oo POLS ee Some)
ال Pee
59
صفحه 83:
دایوراما
" دايوراما عبارت است از يك منظره سه بعدى است كه
داراى عمق بوده و شامل كروهى از مدل هاى
کوچک اشیا و افراد می باشد که در یکت وضعیت
Core Poi Meee Cone SCI Pm pg ۱
اى وجود دارد .
۱ ا ل Bye) i
* در موزه های حیات وحش دایوراما یکی از بخش های
اساسى مى باشد .
صفحه 84:
مواد ترسیمی و گرافیکی
2 رسانه هایی هستند که حقایق و ایده هايي را به طور روشن »
EN el Ri 3 » کلمات . اعداد و تصاو بر
بیان می کنند
0 ترسیمی و کرافیکی به طور تقریبا قراردادی و
به مثابه ی یت زبان بین المللی برای بیان بسیاری از مطالب
ey or rn Pond
" هنرهاى ترسيمى و كرافيكى تقريبا در تمام زمينه ها نقش
فعالى دربرقرارى ارتباط دارند .
صفحه 85:
۳ Ol Pall
انمودار : نمودار خطی » نموذار ستونی » نمودار میله ای .
نمودار ذايره اى » نمودار مصور
ل ا ات ال ا Te SoD)
چارت درختی . چارت شکل بندی مطالب . چارت جدول
بندی » چارت ب رکردان » چارت جریانی
کار تون
ap
os 9 نقشه
"طرح خطی
صفحه 86:
aly
0 ا ا ا My re
ل Weer) 1)
SNe er EG Cine eerie
ترا کی
صفحه 87:
نمودار ستونی
00
77
7ه
222 وففی 22 aaa
acep تتحك تححكك ات
ee
صفحه 88:
۳
460
[ وه
foie
11 ا ا ا i
۳
م 7 3 SD F
ا 2 لسن
eo - 3 *
csi
rom
ard
22? (SEB 2??? (28 2??? (S80 7??? daes
(oto)
صفحه 89:
نمودار دايره اى
tk Gr Crete
9 1
coal
صفحه 90:
900 319.968
تعداد دانشجویان دوره کارشناسی
رل
سال ۸۸
oa
صفحه 91:
PCI CLK
100
eA RPO eI ITO TF
K
را یت را سنا
ياه
DDR3 1600
ATA
PCI BUS
1 7e eel Bg
33MHZ
صفحه 92:
RCE Tom eb oe ey en ene CT ا
تن
jee Nip Gp Pe CEP کل نی زرد 9755
كرافيكى مى باشد . مثل نقشه مدارهاى الكترونيكى » نقشه موتور
Pee Ween) a) |
صفحه 93:
طرح خطی تابلوی تقسیم برق منزل
ماشین لباسشویی آبگرمکن روشنایی
صفحه 94:
انواع چارت
PIC eee RCT SCE SSS a
حرفی . طرح خطی و کارتون است که همراه با هم
جربانات يا اطلاعات مهمى را به صورتى روشن و مختصر
ارائه می دهد . مثل : مراحل تولید فولاد ؛ اجزای یکت
... كى » تقسيمات ادارى كشور و
لاانواع جارت : -١ جارت نوارى و بركردان ؟- جارت
درختى "- جارت جريانى 4- جارت بركردان 5- جارت
جربانى( سازمانى ) 1- جارت شكل بندى مطالب 1- جارت
جدول بندى /- جارت درختى و جويبارى
eS
صفحه 95:
(۳
صفحه 96:
جارت درختی مشتقات نفت خام
صفحه 97:
صفحه 98:
چارت شکل بندی مطالب
| کباهان الف
صفحه 99:
CRSA eB
نام معادن
گاز
ذغال سنگ
نام استان
ايلام
خوزستان
اصفهان
صفحه 100:
شورای آموزش و پرورش
Soh
کروه آموزش
هی
كروه موزش
ال ا
قنی و حرفه ای
۳/۳
۱-7 eT LN eo)
۳9
Sau
امور رفاهی
كروه تجزيه و تحليل
ازی ؛ نوسعه و ذ
ey
5
امورجوانان
اداره بودجه
۳
آذاره تعاون و
آدارة يشتيبانى
وتدارکات
۳
اداره دبیرخانه
صفحه 101:
۱ رز( eee eS LBL
صفحه 102:
Ry Oe WL ey) ee Oy aE eee) De
و در آن ها مبالغه و نوعى شوخ طبعى وجود دارد و قدرت
زيادى در جلب توجه افراد به ويزه كودكان و دانش آموزان
دارند .
صفحه 103:
ورس
لايوسترها براى انتقال اطلاعات به شكلى جالب طرح
ED) ا ل Bea ele
سريع تر منتل كند موثرتر خواهد بود . بنابراين بوستر
ل 0
داشته باشد .
لانواع پوسترها : ۱- پوسترهای تک پیامی ( سکوت )
"- يوسترهاى جند بيامى ( بيمارى ها - مواد مخدر
9
صفحه 104:
ود ost
شهادت شناوتی
ادت
و
one i
جورة
)=
صفحه 105:
خصوصيات بى يوستر خوب
ا ا اا ل ا ل ل
ES all a) ل 3
پیام » پیندده را در شک و تردید قرار ندهند .
رنکارنک باشد
به اندازه كافى بزرك باشد ea oe ۱۱2
Oo
Oo
Ole ener) en OL, CO en Ci ا
. از رم افزارفتوشاپ استفاده کرد
doo
صفحه 106:
نقشه و کره جغرافیایی
* نقشه و کره. کل زمین با قسمتی از آن را توسط
خطوط , رنك ها و علائم قراردادى در مقياس كوجك
نشان مى دهند . نقشه ها زبان خاص خود را دارند كه
باید علائم آن را آموخت .
١ برجسته Ad
نقشه مصور. اطلس ها
ور
مس سس سس
نظامی و ...
صفحه 107:
تابلوهای نمایشی
< تخته 1
Pe ee ee) me
“يرد هوشمند
تابلو مغناطیسی
تابلوی الکتریکی
تابلوی پارچه ای
<تلبلوی اعالنات
۱۳۹ جيب دار
صفحه 108:
ا 1
الکتب ساتین العلماء .
۱
صفحه 109:
0020
OLE eRe ey ee ony re CT
. ساخته شدند
" لوحه هاس سنكى توسط مصريان سال قبل از ميلاك
استفاده كردند .
0 von ا Te] CM] G) el TS
"" اختراع ماشين جاب در سال ١140٠ م توسط كوتنبرءكت
لا چاپب اولين كتاب درسى مصور دنيا قوسط جان آموس
كومنيوس در سال 1108 م
000
صفحه 110:
Desktop 509) 3
Publishing
ا LMP NSS
كردن مطالب » شكل بندى صفحات و استفاده از
كرافيك , رتك و جاب نهابى مطالب با استفاده از
فناوؤرى اطلاعات و ارتباطات .
و
PS Oe 0 Meepec nears
شوند .
صفحه 111:
انواع مواد نوشتاری
|
ا oe nC م
انواع کتاب - مجله و روزنامه - بروشور -
داثره المعارف ها - خبرنامه ها و ...
ccs)
صفحه 112:
مزاياى مواد نوشتارى
" استفاده از آنها سيار راحت و ساده و تكهدارى آنها
آسان است .
ne See Nat ل
" مى توان آن را بارها خواند يا مرور كرد .
"" امكان بادداشت نوشتن » خط كشيدن , خلاصه
كردن و كيى كردن دارند .
a
صفحه 113:
معایب مواد نوشتاری
* جاذبه های رسانه های الکترونیکی را ندارند .
ا بسرعت کهنه شده و ارزش علمی خود
را از دست می دهند . نبازمند بازنگری هستند .
" سرعت انتقال بيام را براى افراد زيادى ندارند .
al ا ا ا ا لت كه
و كوشش فكرى نياز دارد .
۹
صفحه 114:
VANE با ود مود ود و ماد trey
شکل ۱۳-۵- در زمان حاضر «یستهای الکترونیکی» و «مواد چاپی الکترونیکی» و ابستگی
کتابهای چاپی کاهش میدهند.
صفحه 115:
رسانه هاى شنيدارى
RPE ree ا
POS Man re ew as fens cen]
el nk Ce | Is a ا eT ya biel م
كرامافون را اختراع كرد .
" اختراع نوارهاى صوتى مغناطيسى
"" اختراع ديسك هاى فشرده ) Compact
ا ل ل ۱/۱
(lu A) Disk
۱۹
صفحه 116:
۳
get pe rece reels nS) One) ee ie
Pe) evry teenie Weel) I) PCY mere ا
. مغناطیسی حساس می باشند
انواع نوارهاى صوتى : نوارهاى صوتى كاست بصورت ""
. . يا ۱۲۰ دقیقه ای با عرض کم و دو باند ٩۰ يا ۰
Slo ate 9 9b 5 slg & UL bh) Soe closlgi®
BSS) epee] <p eens LC renee) ee)
00
صفحه 117:
COS Oa
* کار کردن با دستگاه ضبط صوت آسان می باشد .
" دستكاه ضبط صوت قابل حمل و نقل بوده و از انعطاف
يذيرى بالايى.برخوردارند . با اين وسيله مى توان
سخنرانى هاء برنامه هاى راديويى وانواع ديكر برنامه ها
را ضبط كرد .
* نوارهای صدا را می توان به راحتی برش داد و مورد
وبرایش با ضبط مجدد قرار داد.
۱ pes een S)f Os ne) el
. چون اسلای و فیلم استر یپ در پخش استفاده کرد
رز و ۱ ۳ ۲
جهت كارورزى مورد dlp vi ۱
صفحه 118:
522010101
۱
صوتى توسط معلم تا حدودى وقت كير است و نياز به
مهارت و امکانات خاص دارد .
ا ۳
ASO IP IOS DS Se are lene
سرما » رطوبت و میدانهای مغناطیس ( آهن ربا » ولتاژ
تا
رود.)
Pe BIG Sree eee ا ا
12000
006
صفحه 119:
ا ل
" راديوى تجارتى كار خود را در سال 117١ م آغاز كرد .
" دوران قحطى و شروع جنك جهانى باعث شكوفا شدن برنامه هاى
لك
RT ا ل ا Le)
و 2
يا برنامه هاى شنيدارى به افراك فرصت مى دهند تا در مورك محتوا
تعمق كنند و تصاوير ذهنى را سازند ( تئاتر ذهن ها ) .
* برنامه های رادیویی قابل دریافت در هر شرایط و مکانی هستند و
براى 1موزش هاى كروهى و از راه دور مناسبند .
صفحه 120:
تولید برنامه های صوتی
|
BO لب Rey eon
er ere COMET TCE Soa i a
* انتخاب محل ضبط ( استاندارد صدا داشته و آ کوستیک باشد ) .
00 از نظر میزان سطح ورودی صدا در هنگام ضبط
برنامه ( تولید بر نامه اك روطاسب ورت ردن اريبك
ی م
"" برنامه را طبق سناريوى نوشته شده ضبط كنيد .
" نوار Ah bese تبه ( براق براق تراز از دید
7 9 استفاده می شود ) .
0
صفحه 121:
تعريف
ميكروفن ©1/1101-01212011
" تعريف ميكروفن : دستكاهى است كه صدا را به علائم
0 el
20 ا اا ل ei
eS -4 كر يستالى -٠
فا
-١ ميكروفن بدون سيم كه از طريق بك فرستنده امواج
1 با بك كيرنده و تقويت كننده در ارتباط است .
صفحه 122:
راديو
0 راد يو تجارتى كار خود را در سال as ۳
کود .
" انواع فر کانسهای رادیویی :
1- 90 ا الا 0
بابرد کم برای استفاده از پخش برنامه های آموزشی
؟- موج 21/11/17 يا موج متوسط از ف ركانس ٠ه قا 1517٠
4 برای بخش برنامه های منطقه ای
(El acne اللا ا ا Cea
0بربراى بخش مناطق دور دست قاره اى با
شيك
صفحه 123:
کاربرد رسانه های شنیداری در بهبود مهارت های شنیداری
صفحه 124:
رسانه های دیداری ثابت
تصاویر ثابت غیر انعکاسی ( پوستر » عکس )
* در تمدن های اولیه مردم تصاویری رابرروی آهن و
سنك حك مى کردند . صحنه شکار در غار لاسکو جنوب
۱
۱
رسانس در عرصه ى نمايش تصويرى يبشرفت هاى جشم
گیری ابجاد کرد .
صفحه 125:
انواع دوریین های عکاسی
9 هاى ديجيتال : اين دوربين ها از كيفيت ne
وضوح عكس سيار بالابى برخوردارند و داراى حافظه
داخلی ( هارد ) و کارت حافظه می باشند و قادرند
تصاویر را مورد ویرایش قرار دهند » همچنین از طریق
ا ا ل م ee ee eel oa Ll
. عمليات متعددى انجام مى دهند
cree A eee Cents Seay | ا 0
رفلكسى - منظره باب - آتليه مى باشند .
صفحه 126:
۰ 8 2 ۳ ۳
550 Bs ۳ ادها تصاویر ایجاد
مال Se nes aT ae
gree Riese nw CLE er ee Tone eC nee Tn ne
0 TAY CES arene
تصوير شكل واقع بينانه اى از اشياء را در اختيار دانش آموزان قرار مى
ا ل ل atid Son ny
oe ie ۳ Bion
3
۳8۱ ال
۱ aN RN olor bab Ts) he epee CMO IS oo
. درون كامبيوتر وارد كرد
برروى شبكه اينترنت و وب وجود دارند كه مى توان در هر
ره ود
0 ۱ مر
PES Fe eS) hme eS MBL el ae yee met)
. ذهند
9
صفحه 127:
ee ا lon
"بعضی از تصاویر کوچک هستند و نمی توان از آن ها
در جلوی کلاس برای آموزش گروهي استفاده کرد
مگر به وسیله دستگاه ( و بژ یوالابزر ) با فراتاب ایکت
oy) ۱
ندارند .
سواد خواندن تصاوير همانند سواد خواندن مطالب
ل ا 0
به وجود مى ايند
v
صفحه 128:
ny فر انعکاسی
"ما برای استفاده از تصاویر انعکاسی , به فراتاب
های ( پرو ژ کتور های ) مخصوص نیازمندیم .
Geen ere er We Cece ae era he
( اسلايد - فيلم استريب -اورهد )
صفحه 129:
فراتاب اسلاید
* اسلاید فیلم شفافی است که در قابی به اندازه ۲/۲ ابنچ قرار گرفته
ro]
* پس از ظهور فیلم » اسلایدها بریده مي شوند و برای استفاده و نمایش
و برده در قاب هابى موقوابى يا بلاستيكى يا كانوجوبى قرار مى
ند .
8 ۱
SPIN ا ل ا
ا ا wa el ل ل
مخصوص اسلايد است برروى برده در ابعاد بزرك بخش مى شوند .
۳ ترتیب قرار گرفتن فبلم های اسلاید در داخل محفظه آن قابل
۱
آنهارا تعيين كرث
۱
220
صفحه 130:
انواع فیلم اسلاید
CS eters
مخصوص اسلاید تهبه مى شود كه معمولا
ESE وقت
* اسلاید دیجیتال بوسیله دوربین های دبجیتالی تهیه
ات راز بات ع Power 1,6
ae م بر خورداربوده و
قابلیت نمایش از طر mee يتا( ويديو برو زكتور
ل Es
060
صفحه 131:
محدودیت استفاده از اسلاید
" به هم خوردن اسلایدها در داخل محفظه آن
rey nee rep Connors! 0
باستى شماره ها و ترتيب قرا كرفتن آنها كنترل
شود .
Pe cae Cree) <I ا ا ee) ae
دارند و ممكن كير كنند و به مرور کیفیت خود را
0 از دست
" تهیه اسلابد معمولی وقت گیر و پرهزینه است اما
در اسلايد ديجيتال ابن محدوديت بطور
جشمكيرى كاهش يافته است .
99
صفحه 132:
فراتاب فیلم استریپ
tena ell dll تصاوير ثابت رتكى برروى يكك
ret ec te ار Breer I
ا نب Le) eee
و Byer
عبور از دستكاه فراتاب سوراخ دار است .
ل ا ل ۱
000 ا use sie]
۳ فيلم استريب
مهمترین محدودیت آن بدلیل تسلسل فیلم امکان جابجایی
کادر یا فریم در آن امکانپذیر نبوده مگر با برش فیلم تبدیل به
. اسلايد كرد
عا
صفحه 133:
SY) ل ا ل ل ل ل ل
ry Aa es ا (Bre
Bee Oe ee SY ed por omen nyt)
ل ل rere ne
در كلاس مى شود .
ورقه هاى شفاف را مى توان به راحتى تهيه و در كلاس نمايش
داد.
De a ae Te ee ee re ل
سيار واضح و قابل رويت را نمايش دهد .
0 00
eee eS SCE EE Nes) MCE eel Nt OS)
به وجود آمده اند لذا برای آموزش های فردی چندان مناسب
9
صفحه 134:
انواع ورقه های شفاف
" ورقه هاى شفاف تخت - جند لايه - رولى - متحركك
صفحه 135:
انواع روش های تهیه ورقه های شفاف
Od (ole ا Dt eB) NC) كت
و حروف ب رگردان
ed a ode Ie pele) cae ae Ne
ماشین - با استفاده از رابانه و -
ESS - با استفاده از رايانه و فراتاب
ويديويى
صفحه 136:
فراتاب ابى
و PS) By or Ure ee ee
کی
" كار بز كنمابى تصاوير به كمكتداين فراتاب Prva
علاوه بر مصارف و كاريرد موزشى در زمينه هنرى و نقاشى
ديوارى و تبليغاتى دارد .
" براى استفاده از ابن فراتاب نيازبه تاربككتد كردن فضاى كار را
داريم
۱
صفحه 137:
Tn BE LUST ee
COSY ed Ee LE NST ok ee) I Ce ae
eS 1] neeen) eon Py
۹
ار
ا ا re ee wet eel)
ویژوالایزر فراتایی چندمنظوره بوده و قابلیت اتصال به
رتچ تست بر اسکنر را انجام
ies
eee ane rere
بخوبى انجام مى دهد و يكى از بركارترين فراتايهاى نسل
. جدید در زمینه تکنولوژی آموزشی می باشد
qe
صفحه 138:
رسانه های دیداری متحرک
فیلم ها و برنامه های تلویزیونی زنه کی ما دا غنی
میی کنند و به کلاس ها ی درس طراوت و تا زگی
خاصى بخشند . انها مى توانند تجارب روزمره
ی ما را افزایش دهند و دانش آموزان را با خود
به محيط هاى تازه اى ببرند .
ابن رسانه ها محدوديت زمان و مكانى موجود در
ا ل ا ا 0
که امکان پذبر نمی باشد در کلاس مهیا و آماده
ا OTS
A ee ice
صفحه 139:
انواع فيلم هاى سينمايى
۱/۸ ) 20 آماتور )
۳ ]51۱ ( سینهایآماتور بیشرفتد )
۴ سحط6 1 | م Pa Seal
فیلمهای)موزشی)
* ا م ددا
Scope 3- Wide Screen
صفحه 140:
تلویزیون
PID ا e Truro ie
صادر گردید . سارل ل ۸
" تولید برنامه ها تلویزیونی در سال ۱۹۶۱ آغاز گردید .
* در سال ۱۹۵۰ م تلویزیون آموزشی شروع به کار کرد
060
صفحه 141:
مد
ا
pearl الها
صفحه 142:
برنامه هاى ويديويى
" دستگاه sa ويديويى در سال 11606 وارد
بازار شد
ye ا PO | Os | an el
AYO م به بازار آمد .
* در سال 117١ م ديسك هاى مدور
ee Led) ۶ ور 5
Ble cw » 9 ul Glve آنها حت
0
صفحه 143:
مزایای استفاده از رسانه های فیلم و ویدیو
" حرکت
" فر آبندها
0
SS eo
" یاد کیری عاطفی
ل شک Qe
" درك فر هنكي
صفحه 144:
محدودیت استة
۱ ستفاده از رسانه هاى ذ
anna ۱ ی فبلم و ویدیو
۲ بديده های ابت
هز بنه
سفارش فيلم