علوم مهندسی معماری و عمران

طراحی سازه معماری

بهره گیری از طبیعت در طراحی سازه معماری

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “طراحی سازه معماری”

طراحی سازه معماری

اسلاید 1: انسان.طبیعت.معماریاستادمربوطه : دکتر کرد گردآورندگان :گلناز ترابیمنا شعبانیبهره گیری از طبیعت در طراحی سازه معماری

اسلاید 2: مقدمه آیا تا به حال با عناصر طبیعی خود متشابه برخورد کرده اید ؟آیا تا به حال به شباهتی که بین ساقه و شاخه های یک درخت وجود دارد توجه کرده اید ؟آیا تا به حال با دقت به کوه ها . لبه سواحل دریا . صاعقه و ... نگاه کرده اید ؟

اسلاید 3: شباهت شاخه های درخت به تنه اصلی آن

اسلاید 4: آیا تا به حال با این تصاویر برخورد کرده اید ؟

اسلاید 5: آیا تا به حال بناها یی با اجزای خود متشابه دیده اید ؟

اسلاید 6: پیشگفتارانسان تمامي آفرينش را از واحد مي شمارد و به اين مكاشفه مي رسد كه او و طبيعت در ساختار و تناسب ‏ ‏ اشتراكي دارند كه از راه رياضيات سنجيدني است . از آن سو تمامي آفريده هاي انسان و طبيعت به مثابه صوري هستند پذيراي قوانين رياضي : تشابه ‏ تقارن و هندسه مانند بلور برف با انتظام هندسي اش. انتظام و تناسب به مثابه قوانيني كيهاني اند و در عهده آدمي است تا فرايند ايشان را از راه حساب هندسه و هماهنگي دريابد . نسبت شكل به تناسب همانگونه است كه نسبت ريتم به زمان و هماهنگي به صدا.

اسلاید 7: در طبیعت نمونه های فراوانی از فرکتال دیده می شود : در مناطق سردسير آرايش برگ درختان به صورت مارپيچي است تعداد پيچهاي بين دو برگ متوالي كسري از يك گردش كامل به دور تنه گياه است اين كسر هميشه يكي از كسرهاي فيبوناچي است . . طبيعت براي اينكه برگهاي پايين تر بر اثر سايه هاي برگهاي بالاتر از نور خورشيد محروم نشوند آنها را با چنين نظمي بر روي ساقه قرار داده است تا به اين ترتيب نور بيشتري جذب شده و فرايند فتوسنتز به شكل بهتري صورت پذيرد

اسلاید 8: مارپيچ الگوريتمي كه معمولا در طبيعت يافت مي شود در صدفهاي نرم تنان مخصوصا در ‏‎پومپيليوس، مخروطهاي كاج، سرخسها، پروانه ها جريان آب ، ساختارهاي گياهي ،شكل هاي رشد شاخ حيوانات مثل قوچ و گوزن شمالي ، استخوان اسكلت و حتي در طرحهاي پرواز بعضي از حشرات هنگام نزديك شدن به روشنايي ديده مي شود. اين مارپيچها حتي در گلچه هاي پياپي آفتابگردان يا در پيچ و خم لايه داخلي گوش كه همگي بر اساس تناسبات طلايي اند يافت مي شود. بسیاری از عناصر مصنوع دست بشر نیز به صورت فرکتال می باشد: تراشه های سیلیکان ، منحنی نوسانات بازار بورس ، رشد و گسترش شهر ها و بالاخره مثلث سرپینسکی را می توان در این مورد مثال زد .

اسلاید 9: تعریف فراکتالهندسه اقليدسي – احجام كامل كره‌ها و هرم‌ها و مكعب‌ها و استوانه. بهترين راه نشان دادن عناصر طبيعي نيست. ابرها و كوه‌ها و خط ساحلي و تنه درختان همه با احجام اقليدسي در تضاد هستند ونه صاف بلكه ناهموار هستند و اين بي‌نظمي را در مقياس‌هاي كوچك نيز به ارمغان مي‌آورند. كه يكي از مهم‌ترين خصوصيات فراكتال‌ها همين است. اين بدين معناست كه هندسه فراكتال بر خلاف هندسه اقليدسي روش بهتري براي توضيح و ايجاد پديده‌هايي همانند طيعت است. زباني كه اين هندسه به وسيله آن بيان مي‌شود الگوريتم نام داردكه با اشياء مركب مي‌توانند به فرمول‌ها و قوانين ساده‌تري ترجمه و خلاصه شوند. فركتال از كلمه لاتين فراکتوس به معني سنگی که به شکل نامنظم شکسته و خورد شده است ، گرفته شده است. اولين بار فركتال را دكتر ماندلبرت طي نظريه اي كه براي حل مسائل جهان هستي ارائه داد مطرح كرد و تمامي پديده هاي طبيعي به نوعي فركتالهايي مي باشند در جهان هستي كه براي ما نا شناخته اند.

اسلاید 10: فراكتال‌ها انواع عناصري هستند كه فرم فضايي آنها در هيچ قسمت صاف نيست. بنابراين «نامرتب» ناميده شده‌اند و اين نامنظمي آنها به طور هندسي در راستاي مقياس‌هاي گوناگون در داخل هم تكرار مي‌شوند. هر چيز طبيعي در اطراف ما در اصل نوعي فراكتال به شمار مي‌رود به اين سبب كه خطوط صاف و پلان‌ها فقط در دنياي ايده‌ال رياضي وجود واقعي دارد. در كنار اين تئوري هر سيستم كه بتواند به صورت هندسي متصور و تحليل شود مي‌تواند يك فراكتال باشد. جهان در فرم فيزيكي (مادي) كلي خود پرهرج و مرج، ناممتد و نامنظم است اما در پس اين اولين ذهنيت و گمان يك نوع دستوري نهفته است كه منظم و داراي تركيبی واضح است.

اسلاید 11: يك واقعيت مهم در مورد گروه «فراكتال‌هاي عمومي» پيشرفت طبيعي آنها است. اين بدين معني است كه براي رشد عناصر طبيعي و حتي مصنوعي بايد به بسياري از تأثيرات اضافي نيز انديشيد. بنابراين اين فراكتال‌ها مي‌توانند به دو حالت هم طبيعي وهم فرم‌هاي ساخته دست انسان باشد و فقط در موقعيت‌هاي استريل اگر چند فاكتور تصادفي به اين موضوع اضافه شود، آنگاه نتيجه به دنياي واقعيت نزديك‌تر مي‌شود. همان‌طور كه گسترش شهرها تحت تأثير يك جفت تأثيرات مانند حصارهاي طبيعي (تپه‌ها و رودخانه‌ها و...) و همين‌طور ساخته‌هاي انساني (راه‌هاي ارتباطي شهرها و منطقه‌هاي مهم صنعتي و محيط‌هاي سبز و...) است كه بر رشد شهرها تأثير مي‌گذارند

اسلاید 12: بهترين راه براي تعريف يك فراكتال توجه به صفت‌ها و نشانه‌هاي آن است يك فراكتال «نامنظم» است. اين بدان معني است كه در آن هيچ قسمتي صاف نيست. فراكتال «خود مشابه» است و اين بدين معني است كه «اجزاء» شبيه «كل» هستند. فراكتال‌ها به وسيله «تكرار» توسعه مي‌يابند كه به اين معني است كه تغيير شكل مكرراً ايجاد شده و «وابسته به موقعيت شروع است» خصوصيت ديگر آن اين است كه فراكتال «مركب» است. اما با اين حال مي‌توان آن را به وسيله الگوريتم‌هاي ساده نشان داد و همچنين بدون معني نيز هست كه در پس عناصر نامرتب طبيعي يك رشته قوانين منظم موجود است.

اسلاید 13: خصیصه های هندسه فراکتالتعادلتعادل از ديرباز ابزار طراحي مهمي در معماري و علم طراحي بوده است. ساده‌ترين شكل تعادل، تقارن است كه در آن يك وجه تركيب عين وجه ديگر است. آن گاه تعادل به ريتم مي‌رسد كه شيء در امتداد يك خط تكرار شود يا حول يك نقطه دوران يابد. جاي شگفتي نيست كه تعادل چنين نقش مهمي را در طراحي ايفا مي‌كند، چرا كه خيلي از طرحها در طبيعت مانند بدن و همچنين ريتمهاي تكرار شونده مانند انگشتان انسان و حتي ساختارهاي ذهني ما مانند خوبي و بدي، بالا و پايين و داخل و خارج متقارن هستند. طراحان كه جهان را در آثارشان نمايان مي‌كنند به طور طبيعي به سمت تقارن و ريتم سوق مي‌يابند.

اسلاید 14: خود تشابهي طبيعت از درختان تا كهكشانها،‌خود را همچون جرياني از اشكال خود شبيه به نمايش مي‌گذارد. از اين رو خود شبيه بودن را در اشياي طراحي شده توسط ما به واسطة تكامل تدريجي حواس از جريان خود شبيه طبيعت نشان مي‌دهد. در رياضي اصطلاحاتي مثل خود شبيه بودن داراي معاني خاص هستند. اگر ساختار دچار دگرگوني شود و كل ساختار با يك مقياس دچار تغيير شود، آن گاه خود شبيه است. شكل جديد ممكن است كوچك‌تر، بزرگ‌تر، دوران يافته يا تبديل شده باشد اما همچنان شبيه شكل قبل باقي بماند. خود شبيه بودن به اين معناست كه تناسبات نسبي بين وجوه شكل و زواياي داخلي ثابت باقي بماند. كوچك كردن يك سند چاپي با دستگاه كپي يك تغيير شكل خودشبيه است. اگر يك شيء به طور نامساوي در يك يا چند بعد تغيير يابد آن گاه تغيير،‌خوا وابسته خواهد بود. در يك تغيير خود وابسته ممكن است زواياي داخلي شكل يا تناسبات نسبي وجوه اشكال عين هم نباشد. طول، سطح يا حجم يك ساختار فراكتال در روند دگرگوني خودشبيه آن افزايش مي‌يابد.

اسلاید 15: در طبيعت اشكال زيادي وجود دارند كه از نظر آماري خودشبيه هستند، بعضي از اين نمونه‌ها ساختار شاخه‌هاي كوچك و بزرگ يك درخت،‌خليجهاي صخره‌اي در طول ساحل يا نوسانات هوا در طول زمان هستند. ماهيت ساخته‌هاي بشري مي‌توانند از نگاه آماري نمايشي از خودشبيه بودن باشند. تناسبات طلايي به عنوان مثالي از مقياس خودشبيه از ديرباز ابزار تناسبات مناسبي براي معماران بوده است. تناسب طلايي، فرم يك شكل مارپيچ گونه از مستطيل خودشبهي را خلق مي‌كند. تنوع موجود در طبيعت خصوصيات خود شبيه بودن را در مفهوم تعادل مورد توجه قرار مي‌دهد كه در شيء خود شبيه اجزاي كوچك شبيه اجزاي بزرگ و آنها نيز شبيه كل شيء هستند. حواس ما كه از جريان خودشبيه طبيعت به تدريج تكامل يافته، خودشبيه بودن را در اشياي طراحي شده مي‌پذيرد.

اسلاید 16: نمونه های بیشتری از فراکتال هادر طبیعت

اسلاید 17: ابرها . درختان . ساحل دریا

اسلاید 18: نهرها . رودخانه ها

اسلاید 19: سوزنی برگ ها . سرخس ها

اسلاید 20: کوه ها

اسلاید 21: دانه های برف

اسلاید 22: لاک لاک پشت ها . مرجان ها

اسلاید 23: اسب های دریایی

اسلاید 24: DNA ساختارZOOM

اسلاید 25: نمونه های ساخته دست انسان

اسلاید 26:

اسلاید 27: فرش ها

اسلاید 28: طرح کاشی ها

اسلاید 29: U2 هواپیمای

اسلاید 30: مرکز شنا و بازی های آبی المپیک 2008 پکن

اسلاید 31: مثلث سر پینسکیمثلث سرپینسکی ، یک مثلث متساوی الاضلاع است که نقاط وسط هر ضلع آن به یکدیگر متصل شده اند . اگر این عمل در داخل مثلث های متساوی الاضلاع جدید تا بینهایت ادامه یابد ، همواره مثلث هایی حاصل می شوند که مشابه مثلث اول هستند . همه اين مارپيچها نتيجه فرايند رشد فراگستر است كه در آن مربع و فراگستري آن مي تواند به عنوان شكل مثال اعلي مورد بررسي قرار گيرد. تناسبات طلايي با توسعه در مجموعه متناسبي از اعداد صحيح ، تصاعدي هماهنگ از قرار : 1،1،2،3،5،8،13،21 به دست مي دهد با اين ويژگي كه مجموع هر دو عدد متوالي برابر عدد بعدي است. اين مجموع كسر در غرب به تناسبات فيبوناچي معروف است. b/a= (b+a)/b : …..و8/13 ، 5/8 ، 3/5، 2/3 ، ½ ، 1/1

اسلاید 32: فرش سر پینسکی

اسلاید 33:

اسلاید 34: نظم و شگفتی بعد فراکتالبعد فراكتال مي‌تواند نظم و شگفتي را در يك تركيب ريتميك قابل اندازه‌گيري و سنجش كند. فراكتال از محدود نمونه‌هاي فن‌آوري است كه مي‌تواند به عنوان هسته تركيب‌بندي طراحي باشد. ريتمهاي نشان داده شده با درختان در يك جنگل يا شستن طول ساحل با موجها مثالهاي خوبي از ويژگي فراكتال طبيعت به وجود مي‌آورد. آنها به دليل اينكه آميزه‌اي از نظم و شگفتي هستند، خوشايند جلوه مي‌كنند. در نقد موسيقي معمول است كه گفته مي‌شود ما از موسيقي لذت مي‌بريم چون تركيبي از نظم و شگفتي است. آيا طور ديگيري هم مي‌تواند باشد؟ شگفتي مجال ظهور نمي‌يابد اگر نظم كارآمدي نباشد تا بتواند ما را در پيش بيني آنچه خواهيم شنيد كمك كند. موسيقي خوب مانند زندگي يك شخص يا نمايش توالي تاريخ تركيبي شگفت آور از اتفاقات قابل انتظار و غير منتظره است. بعد فراكتال مي‌تواند با هدف اندازه‌گيري نظم و شگفتي، گونه‌اي از داده باشد. هر چه بعد فراكتال بيشتر شود ميزان شگفتي تركيب شده با نظم زيربنايي بيشتر است.

اسلاید 35: رابطه فراکتال و معماریمطالعة هندسه بايد به طراح كمك كند به درك بهتري از جريان جزئيات در پيرامون ما در جهان طبيعي دست يابد هنر تمثيلي به دليل اينكه طبيعت را به روشهاي مختلف دوباره توليد مي‌كند نمايشي از جريان جزئيات فراكتالي را نشان مي‌دهد، چرا كه خود طبيعت جرياني از جزئيات فراكتالي است. فراكتال در ساختمانها مانند ساختارهاي رياضي چون منحني كخ نيست. منحني كخ نمايش تسلسل بافت خودشبيه را نشان مي‌دهد كه فاصله و نزديكي ديد به منحني تأثيري در آن ندارد. حال آنكه طرح اينا موضوع در ساختمان از فاصله تأثير مي‌گيرد. خصوصيت فراكتالي يك تركيب معماري در تسلسل جالب جزئيات و نحوة استفاده از ساختمان مؤثر است. اكنون با دانش و نگاه هندسه فراكتال برخي ايده‌هاي آن در معماري مورد بازخواني قرار مي‌گيرد.

اسلاید 36: به طور كلي براي استفاده از ايده‌هاي فراكتال در معماري و طراحي دو راه وجود دارد اول بعد فراكتال يك طرح مي‌تواند اندازه‌گيري شود و به عنوان يك ابزار انتقادي اندازه‌گيري به كار رود. به عنوان مثال عدم تسلسل موجود در جزئيات مي‌تواند بازگوكنندة اين دليل باشد كه بعضي آثار معماري مدرن توسط عامة مردم پذيرفته نشدند چرا كه ساده و يكنواخت بودند. دوم گسترش فراكتال مي‌تواند به عنوان عاملي در ايجاد ريتمهاي پيچيده در طراحي استفاده شود. به عنوان مثال بعد فراكتال برآمدگيهاي كوه كه در پشت يك پروژه معماري قرار گرفته مي‌تواند اندازه گيري شود و به عنوان يك راهنما در ريتم فراكتالي پروژه استفاده شود به عنوان عاملي در ايجاد ريتمهاي پيچيده در طراحي استفاده شود. به عنوان مثال بعد فراكتال برآمدگيهاي كوه كه در پشت يك پروژه معماري قرار گرفته مي‌تواند اندازه‌گيري شود و به عنوان يك راهنما در ريتم فراكتالي پروژه استفاده شود. بدين ترتيب پروژه و منظر پس زمينه داراي خصوصيات ريتميك مشابه خواهند شد بايد بدانيم در طراحي و نقد آن هندسة فراكتال يك ابزار قابل سنجش براي تركيب فراهم مي‌كند. فراكتالهاي واقعي رشد بافت خود شبيه را در دامنه نامتناهي از تغيير مقياس نشان مي‌دهند. موضوعهاي طبيعي مانند درختان صرفاً شبيه فراكتال هستند. آنها رشد خودتشابهي را در دامنه محدودي نشان مي‌دهند

اسلاید 37: فراکتال ها در معماریبرج ایفل

اسلاید 38: برج ایفل با سازه ای فراکتال

اسلاید 39: کارهای فرانک لوید رایتدر طول زندگي حرفه‌اي فرانك لويد رايت همواره با دو موضوع مهم سر و كار داشته است. طبيعت و هندسه كه طبيعت يكي از مهمترين افكار رايت بود. او عمده انديشه خود را در اين جمله بيان مي‌كند، «من بيشتر زندگي‌ام را براي خلق ريتم‌هاي طبيعت گذرانده‌ام، چون طبيعت در واقع همان جسم خداست كه ما انسان‌ها هميشه آن را مي‌بينيم». دونالد هافمن اين نحوه تفكر را به مكتب ارگانيك ارجاع مي‌دهد، كه در ذهن بسياري از متفكران وجود دارد. به هر حال رايت از مفهوم‌هايي چون مثلث طلايي و دنباله فيبوناچي آگاه بود و از طبيعت به عنوان اساس هندسه استفاده مي‌كرد. هدف او اين بود كه هندسه‌‌اي را كه در طبيعت موجود است به صورت عمومي درآورد. بنابراين اين موضوع خيلي تعجب‌آور نيست كه كارهاي او همه داراي نوعي سايه از رياضي موجود در طبيعت باشد. خانه روبی

اسلاید 40: خانه روبیفرانك لويدرايت شيوة طراحي خود را ارگانيك مي‌نامد (با اين حال اين موضوع را حتي آقاي رايت به طور دقيق تعريف نكرده است). خانه‌هاي فرانك لويدرايت يك مثال خوب از تسلسل پجزئيات از بزرگ تا كوچك است. او اغلب به يك ايده رجوع مي‌كند كه تطبيق اين ايده و طراحي براساس الگويي از طبيعت است. نوشته‌هاي رايت تمايل به حركتي آزاد حول مفهم ارگانيك دارند و معني محض آن را تعريف نمي‌كنند. مفهوم هندسة فراكتال و ارتباط آن با فرمهاي طبيعي در زماني كه رايت مي‌نگاشت و طراحي معماري انجام مي‌داد وجود نداشت. رايت به طور واضح از طبيعت به عنوان منبعي براي الهام استفاده مي‌كند اما ساختمانهايش شبيه بوته‌ها و درختان نيستند. او به وراي ظاهر فرمهاي طبيعي نگاه مي‌:ند تا به ساختار پايه‌اي كه سازمان دهندة آنهاست پي ببرد و اين يك ايدة فراكتالي است. فرمهاي طبيعي داراي ساختار سازمان دهنده هستند و هندسة فراكتال شيوه‌اي واضح براي درك و توضيح اين ساختار است. يكي از خصوصيات اصلي كه هندسة فراكتال در مورد طبيعت به ما مي‌گويد، مسطح نبودن طبيعت است. طبيعت تعداد نامتناهي از مقياسهاي طولي را به نمايش مي‌گذارد. جرياني بي انتها از فرمهاي جذاب كه به صورت دسته‌بندي شده قرار مي‌گيرد و به ندرت داراي يك تعادل كامل است. به عنوان مثال تحليل فراكتالي خانه رويي نشان مي‌دهد رايت جرياني از جزئيات را به كار برد كه در سازمان دهي ساختمان از كل توده آن تا كوچك‌ترين جزئيات پنجره‌هاي رنگي استفاده شده است

اسلاید 41: نما و پلان خانه روبی

اسلاید 42: معبد وحدتدر تحليل فراكتالي معبد وحدت توانايي رايت در استفاده از ساختار پايه‌اي يك فرم طبيعي و ترجمه آن به فرم ساختماني مشخص شد. فرم جنگل به گونه اي است كه در پلان (بخش پايه) پيچيده است. در بخش تنه (بخش مياني) ساده و دوباره در بخش سايه انداز درختان (بخش بالايي) كه ساختار شاخه‌اي است پيچيده مي‌شود. بعد فراكتال كه براساس بعد شمارش خانه بخش بالا، مياني وپ ايه معبد وحدت محاسبه شد همان طور كه انتظار مي‌رفت براساس تصوري كه از جنگل به عنوان ايدة پايه بود بخش بالايي و پاييني ساختمان داراي بعد فراكتال بيشتري در مقايسه با بخش مياني ساختمان است. معماري ارگانيك بر درك عميق اصول زيربنايي فرمهاي طبيعي تأكيد مي‌كند يكي از اين اصول عميق جرياني از جزئيات از مقياس بزرگ تا كوچك است. ايدة طرحهاي رايت تسلسلي از جزئيات از مقياس كوچك تا بزرگ است كه امر جديدي نيست. اما تحليل فراكتالي يك سنجش كمي از تسلسل جزئيات است. مندل بروت به فقدان توالي جزئيات از مقياس كوچك تا بزرگ در ساختمانهاي مدرن اشاره مي‌كند. ساختمانهاي فرانك لويدرايت مثال خوبي از اين توالي جزئيات خود شبيه در مقياس كوچك و بزرگ را جلوه‌گر مي كند.

اسلاید 43: معبد وحدت

اسلاید 44: فراكتال‌ها در معماري معاصر در مورد كاربرد فراكتال در معماري نوين مي‌توان به مقاله‌اي از نيكوس سالينگاروس اشاره كرد. او در اين مقاله مي‌نويسد :‌در طول چند سال گذشته من از روش تفكر عالمانه براي دريافتن قانون‌هاي پايه‌اي معماري و شهرسازي استفاده كردم كه اين كار تا راهنمايي بهترين دوست من، كه يك نظريه‌پرداز معماري است به نام كريستوفر الكساندر صورت گرفت. نتيجه‌هاي حاصله نشان مي‌داد كه يك ساختمان يا شهر در واقع موضوع همان قانونمندي‌هاي ارگانيستم‌هاي زيستي و برنامه‌ةاي كامپيوتري هستند معماري جديد بيشتر بر قانونمندي‌هاي علمي استوار است تا سبك‌گرايي صرف . با استفاده از اين قوانين ما توانستيم ساختمان‌هايي خلق كنيم كه حس مثبت را در ما دو برابر مي‌كرد و حس تازگي مربوط به ساختمان‌هاي تاريخي را القا مي‌كرد. بدون اينكه از اين ساختمان نه در فرم و نه در سبك تقليدي به عمل آيد. ساختمان‌هاي بزرگ قديمي و معماري‌هاي بومي و سنتي و سراسر دنيا از نوعي همگوني رياضي‌وار حياتي پيروي مي‌كنند كه يكي از آنها ساختار فراكتال است. خيلي از سازه‌هاي قابل تعمق در سطوح مختلفي از جذابيت و اندازه وجود دارندكه با طراحي گره خورده‌اند در مقابل ساختمان‌هاي مدرن هيچ نوع كيفيت فراكتال ندارند و در آنها هيچ مقياس و همبستگي مقياسي موجود نيست در حالي كه مي‌توانيم يك قانون نانوشته در مورد مقياس‌هاي فراكتال بيان كنيم.

اسلاید 45: ما همچنين اين موضوع ساختار را در ساختمان‌هاي قديمي شاهد هستيم: همه معماري‌هاي بومي كه به وسيله مردم در سراسر دنيا ساخته‌ شده‌اند به نوعي داراي ساختار فراكتال هستند. شهرها – حداقل خوشايندترين آنها – فراكتال هستند همه چيز از راه‌ها و خيابان‌ها تا شكل نماها و جاي درخت‌ها در شهرهايي مانند پاريس و ونيز و لندن فراكتال هستند. اينها همه به صورت رياضي‌وار به وسيله بعضي از انديشمندان كشف، شده‌اند فراكتال‌ها داراي دو خصوصيت مرتبط هست. آنها تركيب شدن را در هر مقياس نشان مي‌دهند. فراكتال‌ها به نوعي داراي پيوستگي سازه‌اي در همه مقياس‌ها هستند شهره‌اي تاريخي در همه مقياس‌ها پيوسته هستند, در حالي كه شهرهاي معاصر سعي در افزايش جذابيت مقياس‌هاي بزرگ دارند و به اين ترتيب همه چيز را تحت تأثير اين موضوع قرار داده‌اند. در فرم‌هاي فراكتال هيچ خط صافي ديده نمي‌شود يك سطح صاف و مستقيم هيچ ريز سازه‌اي ندارد و بنابراين غير فراكتالي است.

اسلاید 46: کارهای فرانک گریآن چه را كه معماران پست‌مدرن پيش‌بيني كرده بودند فرانك‌گري دريافته است (با توجه به تفاوت‌هاي بين ساختمان‌هاي جانسون و موزه گوگنهايم فرانك‌گري اين موضوع قابل درك است). فرانك‌گري به جاي استفاده از فرم‌هاي پراكنده و يا بلند مرتبه و آراسته، از يك شبكه تركيبي افقي از فرم‌هاي مرتبط و در عين حال پراكنده استفاده مي‌كند. او هميشه از فرم‌هاي پيچيده و درهم لذت مي‌برد از اولين كارهاي او تا حالا، گري هميشه در استفاده از مصالح نا خالص و لبه‌هاي زمخت و خشن غرق بوده است و او هيچگاه زيبايي را در به كاربردن فرم‌هاي طبيعي و دست نخورده و سازه‌هاي انعطاف ناپذير نديده است.

اسلاید 47: همه كارهاي او – اعم از ساختمان‌ها، صندلي‌ها و .. هيچ كدام كامل و مستقل نبودند بلكه عمدتاً به صورت ناتمام و شكسته بودند وقتي كه هندسه اقليس شكسته شده، سطوح به صورت تمام نشده رها شدند و فرم‌ها به صورت ناكامل ارائه شدند، و سازه‌ها به صورتي آزاد شدند كه به پيچيدگي، اجازه خودنمايي و آشكار شدن دهند. فرانك‌گري به كلي مدرنيسم را نفي نمي‌كند، بلكه به جاي تكرار شماره‌اي مدرنيسم در كارش، منطق مكانيكي صنعت‌گرايي را به طوري در كارش وارد مي‌كند كه با وجود نفي مدرنيسم، رديابي از آن به جاي مي‌ماند. اين منطق در موزه گوگنهايم آشكار است. شبكه چهارخانه در كارهاي او به كلي حذف نشده است بلكه، به فرم‌هاي تبديل شده كه به جاي انعطاف‌پذيري پويا است و به جاي مكانيكي بودن ارگانيك است و به جاي ساده بودن پيچيده است و روي هم رفته ملهم از عناصر و موجودات در طبيعت است.

اسلاید 48: سالن موسیقی والت دیسنی

اسلاید 49: موزه گوگنهایم

اسلاید 50: موزه گوگنهایم

اسلاید 51: موزه ویکتوریا و آلبرتکارهای دانیل لیبسکیندليبسكيند، اولين معمار سده اخير نيست كه براي ايجاد فرم‌ها از طبيعت الهام گرفته است. در نوشته‌هاي ليبسكيند مراجعه به بي‌نظمي و پيچيدگي كه شامل فراكتال‌ها نيز مي‌شود به نوعي يك سازمان سه بعدي را در خود پنهان كرده كه بيشتر حالت جبرگرايانه دارد تا اتفاقي مي‌توان گفت فرم‌هاي او همه به نوعي برخاسته از فرم‌هاي زندگي هستند و همين سبب مي‌شود كه طبيعي‌تر به نظر برسند. تازگي و غرابتي در طراحي‌هاي ليبسكيند ممكن است در ابتدا نوعي تصور نادرست كم‌عمقي را در انسان به وجود آورد كه برتري آن را نسبت به هندسه كريستالي كه در اوايل قرن 20 به وجود آمد از نظر دور دارد. كاربرد فراكتال‌ها در كارهاي ليبسكيند (مانند سفال‌هاي به كار رفته در موزه ويكتوريا و آلبرت) داراي نكته‌هايي است. اين مدل‌ها در واقع شايد فقط چيزي براي پوشاندن سطح با توجه به فرم لبه‌هاي ساختمان باشد اما در واقع به آن چيزي كه در قرن گذشته توسط مدرنيسم تزئين غيرضروري گفته مي‌شد، نگاهي طعنه‌آميز دارد و در اينجا به نوعي استفاده از هندسه فراكتالي كه در طبيعت يافت مي‌شود ديده مي‌شود.

اسلاید 52: موزه ویکتوریا و آلبرت6 حجم فراكتالي در مقياس بزرگ به وسيله پانل‌هاي فراكتالي در 3 مقياس كوچكتر ايجاد شده‌اند. اين سفال‌هاي خود مشابه با شكل L يا V ايجاد شده‌اند كه خيلي از فرم‌هاي بزرگ‌تر لوري شكل دور نيستند. بنابراين يك مسير متحد در اينجا ديده مي‌شودفرم‌هاي L شكل با چرخيدن و جابه‌جا شدن كه به وسيله ميليون‌ها سفال ايجاد شده‌اند شكلي رقص گونه دارند. مي‌توان گفت طرح‌هاي ليبسكيند بيشتر حالت انطباقي دارند تا حالت جبري و مي‌توان گفت منطبق بودن بر سازه‌هاي طبيعي در واقع سرچشمه حيات است و بيگانگي از اين فرم‌ها منجر به مرگ مي‌شود.

اسلاید 53: در پروژه گسترش موزه ويكتوريا و آلبرت در لندن نيز دنيل ليبسكيند يك معماري فراكتالي را آفريد كه در 6 مرحله از زمين خيز برداشته است. 6 مكعب داخل هم هل داده شده‌اند. قسمتي از آنها مكعبي و قسمتي توري شكل است مانند قطعه‌اي الماس، ديوارهاي صاف و متقاطع اين سازه كه به وسيله مهندس بالموند محاسبه شده‌اند به فضاهاي داخلي آزادي عمل مي‌دهند، به اين ترتيب احجام روي هم ريخته شده نقش عملكردي نيز به خود مي‌گيرند. اين هندسه‌ها و فرم‌ها ممكن است يك ساختمان كوبيستي را يادآوري كند ولي زيباشناسي آن تا حدي جديد است. متأسفانه اين فرمها به غلط ديكانستراكتيويسم خوانده مي‌شوند، به اين خاطر كه احجام در زواياي عجيبي قرار دارند، در حالي كه اين طور نيست و فرم‌ها بيشتر حالت اتحاد و خودمشابهي دارند و قرار نيست كه حالت ضد فرم به محيط اطراف بدهند.

اسلاید 54: معماری پرش کیهانیزبانی كه در كنار فراكتال رشد نموده است، زيبايي شناسي بر اساس موج‌ها و چين خوردن است اغلب اين زبان‌ فرم‌ها از عملكرد موج‌ها و چيزهايي كه در پس پرده دنيا است نشأت گرفته است خيلي عجيب نيست كه بگوييم همه اين هندسه‌ها از يك چيز كه همان معماري غير خطي است شكل گرفته است. در واقع اين نوع معماري يك زبان مشترك بين همه فرم‌هاي كريستالي و فراكتالي و فولدينگ و فرم‌هاي موجي و پيچشي است علم و معماري جديد با ايده تغييرات خود سازمان يافته مرتبط است كه كامپيوترها نيز اكنون به روشني با اين زبان‌ها آشنا هستند. المپیک آبی لندن ، انگلستان ( 2012) :

اسلاید 55: موزه گوگنهایممعماری پیدایش کیهانی منبع الهام : علم و فلسفه جدید لغات کلیدی : ـ توجه به نشانه های کیهانی ـ علم پیچیدگیـ خود سازماندهیـ مشابهت خودی ـ پرش ـ فراکتال ـ آشفتگی طراح : فرانک گهری سال احداث ساختمان : 1996معماران معروف : می ون هو ، ادوارد لارنز ، بنووا مندل بروت ، چارلز جنکز ، پیتر آیزنمن ، فرانک گهری ، دانیال لیبسکیند

اسلاید 56: نتیجه گیریهندسه فراكتال بيانگر پيوند ناگسستني طبيعت و معماري است و نتايج كارهاي بزرگ معماران بزرگ نيز خود شاهدي به توجه آنها به اين مقوله است و در آخر اينكه هندسه فراكتال كوشتي در جهت از بين بردن فاصله‌ايست كه مدت‌هاست بين انسان و طبيعت ايجاد شده است.

اسلاید 57: انسان . طبیعت . معماری منابع :مجله معمار – شماره 37 – ایده های هندسه فراکتال در معماریمجله معمار – شماره 26 – فراکتال ها در معماری جدیدمجله آبادی – شماره 15 – سازه های فراکتالمجله آبادی – شماره 8 و 9 – معماری . الگوها و ریاضیاتکتاب معماری معاصر غرب – تالیف دکتر وحید قبادیانکتاب معماری پرش کیهانی – تالیف چارلز جنکز – ترجمه وحید قبادیان و داریوش ستارزاده کلیه تصاویر و عکس ها از اینترنت

اسلاید 58: پایان

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید