صفحه 1:
صفحه 2:
هووووهة
6ه
نت
oo
صفحه 3:
بنام خدا
نام : صاحب ) Gokeb (
نام خانوادگي : بدري پشته ( بلس )
نام پدر : علي
شماره شناسنامه : 809
درجه تحصيلي : دکتري( ۲۵ )
رشته تحصيلي : مدیریت دولتي (
بمب(
شماره همراه : 09123472426
شماره ثابت : 22095868
پست الكترونيكي : و 6 017009
صفحه 4:
عون
خانم راکو در زیرزمین خانه خود سفالگری می کرد ٠
سفالگری در بر گیرنده وظیفه روشنی بود :
آماده کردن خاک سفال . شکل دادن به ظرفهای سفالی »
پرداخت آنها در حالی که هنوز خشک نشده اند » آماده
كردن لعاب : پرداخت ظرفها و پختن آنها در کوره *
در هماهنگ کردن این کارها هیچ گونه دشواری پیش نمی
وا بای هه نا را ۰
صفحه 5:
ما جاه طلبی خانم راکو و زیبایی ظرفهایش دشواری پدید
آورد :
پس از مدتی سفارشها از گنجایش تولیدی او فراتر رفت * از
اين رو خانم راکو (دل0؟))دوشیزه پیسک (صج)را که
خواهان فراگیری این فن بود بکار گمارد »
در خواست فروشگاههای صنایع دستی sly ظر فهای PE
راکو تقسیم کار را گریز ناپذیر کرد *
صفحه 6:
قرار شد خانم بیسک خاک سفال را فراهم و لعاب را آماده
کند و خانم راکو بازمانده کارها را انجام دهد » تقسیم AS
دشواری کوچکی را پدید آورد , به این معنی که کار دو
نفر در کار گاه باید هماهنگی می شد : این هماهنگی از راه
ارتباط غير رسمى به آسانى انجام مى كرفت ٠
صفحه 7:
کارها خوب پیش می رفت و طولی نکشید که سیل سفارش
ها به سوی خانم راکو سرازیر گردید . بگونه ای که به
همکاران زیادتری نیاز پیدا شد این بار خانم راکو بر آن
شد که همکاران تازه را بگونه مستقیم از آموزشگاههای
سفالینه گری محل به کار گمارد تا بتوانند کار پیکره دهی
ظرفها را نیز انجام دهند » در حالی که آموزش PE
بیسک دیر گاهی به درازا کشیده بود . سه همكار تازه او
از همان آغاز بدقت می دانستند چه باید انجام دهند »
از اين رو پدید آوردن هماهنگی حتی میان پنج نفر دشواری
پیش نیاورد
صفحه 8:
اما آنگاه که دو نفر دیگر به گروه پیوستند . دشواری
هماهنگی آشکار گردید » یک روز سطل لعاب از دست
خانم بیسک افتاد و پنج ظرف شکست ۰ روز دیگر که
خانم راکو کوره را گشود . دید گلدانها ی سقف آویز به
اشتباه با رنگ قرمز مایل به بنفش لعاب داده شده اند »
در اینجا خانم راکو در یافت که هفت نفر در یک کارگاه
کوچک نمی توانند همه کارهای خود را از را مکانیزم ساده
ارتباطات غیر رسمی هماهنگ کنند *
صفحه 9:
چیزی که اوضاع را نابسامانتر مى كرد اين بود كه خانم راکو .
که اینک خود را رئیس شرکت سرامیک می نامید . ناگزیر
بود وقت بیشتری را با مشتریان خود بگذراند » در واقع در
این روزها پیش از آنکه لباس کار بپوشد در لباس رسمی
ظاهر مى شد ٠ از اين رو خانم بيسك را به مديريت
كاركاه كماشت تا همه وقت خود را به نظارت و هماهنكى
كار ينج نفر توليد كننده ظرفها اختصاص دهد ٠
صفحه 10:
شرکت به بالندگی خود ادامه می دهد * اما بکارگماری یک
تحلیل گر مطالعه کار بار دیگر دگر گونیهای برجسته ای
پدید ورد » این شخص سفارش کرد که هر فرد تنها یک
وظیفه را در یکی از خطهای تولید -ظرفهای سفالی + زیر
سیگاری . گلدان سقف آویز . مجسمه سرامیکی حیوانات -
به عهده كيرد ٠
نفر اول خاک را آماده کند , دومی به آن شکل دهد . سومی با
ابزارهای ویژه ای آن را پرداخت کند و به همین گونه تا
پایان »
صفحه 11:
5 َه 0 a Blas
به اين سان » توليد جهار خط مونتارٌ را بر مى كرفت ٠ هر فرد
از دستورهاى كار استاندارد شده اى كه از ييش براى
تامین هماهنگی کارها گردآوری شده بود . پیروی می
کرد ه
لبته اکنون دیگر شر کت سرامیک , فراورده های خود را به
فروشگاههای صنایع دستی نمی فروخت » خانم راکو تنها
سفارشهای عمده را که بیشتر از سوی فروشگاههای
زنجیره ای بود , می پذیرفت *
صفحه 12:
' * جاه طلبی خانم راکو پایانی نداشت و هر گاه فرصتی برای
تولید فراورده ای تازه پیش می آمد . از آن بهره گیری می
كرد ٠
نخست کاشی سرامیک تولید کرد . سپس لوازم حمام و
سرانجام اجرهای آراستنی ساخت » در نتیجه شر کت به
سه بخش تقسیم گردید :
* بخش تولیدات مصرفی
۴ بخش تولیدات ساختمانی
* بخش توليدات صنعتى
صفحه 13:
خانم راکو فعالیتهای اين سه بخش را از راه مطالعه گزارش های
فصلی عملکرد آنها در دفتر کارشی واقع در پنجاه و پنجمین طبقه
برج سفالگری هماهنگ می کرد و اگر به کاهشی در میزان سود ها
و بالندگی واحدها از ارقام پیش بینی شده بر می خورد . خود
اقدامهايى را بكار مى بست ٠
یکی از روزها که در پشت میز کار خود گزارشهای بودجه را پیش
چشم می گذرانید . نگاهی به آسمانخراش های پیرامون خود انداخت
وبه فکرش رسید تا نام شرکت خود را به «سرامیکو » بر گرداند »
صفحه 14:
میزان فروش
یزان فروش
احداقل فروش
۵ رکود يا افول ۶ تکامل ۲- جامعیت -١ كار آفرينى
- ترك خدمت وجابه | -یچیدگی - غير وسمى بودن ساختار | - اهداف مبهم
جابى زياد كاركنان ساختار و ارتباطات تییوت با
- افزايش تعارض عدم تمركق - تعهد بالا
- تمركززدايى “انيم بارار
صفحه 15:
اندازه
سازمان
یا سس عبر سازمان
مراحل رشد در سازمانهاي نوپا
صفحه 16:
1. مرحلهاكارآة
21 eee NINN
۱۱۵۵۵۵۹
[0 peewee HIN NNE7-
صفحه 17:
1به حالت طبيعي
درآوردن. انديشه
كوجك كردن
2سیر قهقرابي
3- ادامه رشد
moo
00 ۲
تجید يات
بحران
نیلز به
0
a
کوچ
4مرحله تدبیر انديشي 3-رسمي شدن 0-2
مرطه هکاري 1-مرحله كارآفريني
صفحه 18:
۱۳-7113 Bes ol
ار
۱۱۳۸۸۸۸۸۸۸ 2
[۱۱۱۱۹۱
[۱۱۵
صفحه 19:
صفحه 20:
1
الالايك لاسيستم 10001001الكا رآمدلاخواهد] 0
صفحه 21:
صفحه 22:
بحران!اديوانسالارياافراطي؛
صفحه 23:
0111
111
0110000 nT
صفحه 24:
2 ۱ 295 pw
ا ye UPON] oUt
۱۸۸
۱ کی
۱۵ AA
صفحه 25:
ل ۱۱۱۱۱۱ ۱
اللا
ل 1
را
ةلالا
صفحه 26:
صفحه 27:
ape NATAL
۱ ار
۱
للا
«۱ AL ATRL ALARA ATA AT
SUT
صفحه 28:
|
1101111111111
یا
۱۱۱[
۵۲۱(
ایا
۲۱(
صفحه 29:
۱
۱
۱
۱۸۱
صفحه 30:
(۲۱
ی
ار
۱۹۱۹۹۹۲۱(
۲۱(
0(
صفحه 31:
1۱1۳9 le pee
۱ 0
ا
[۱ نطقلل
OOH
صفحه 32:
لانن الحلا
0100 TT
0
۱۵۵ S
صفحه 33:
سازمانادجاراانوعيااتر
0000 ee
0
10
صفحه 34:
اننا
1م ۱۱۱۱۱۱
لل ااا
00[
صفحه 35:
۱ ۱
لل
ey pose ANA ۱۱۱۱( ۱
VATA ATA ۱ ۱ ۱۱
صفحه 36:
طراحي فرايندها
8
Peep ا
صفحه 37:
صفحه 38:
سازمان يك نهاد اجتماعي است
ا
اه
2»ساختار آن آ گاهانه طرح ریزی شده
3
35دارای سیستم های فعال و هماهنگ است
صفحه 39:
wv? سازمانی my Fe
|۳۳ et
w
نمودار 0 35
فعا
صفحه 40:
صفحه 41:
ارکان etal ۳
5 10 ال أ
eee 00 Seger
117 111117 1 ا ا
2- انان لالالانانا 0001 00101 NOAA A لآلا
2۲۲ ۲
۱ yaS ye 52 ylisl -3
111 1 ال
اا 0
صفحه 42:
sca ee le
در طراحي glislu
Feet oP ا ال
ا 0120100
|
rena ا 0
صفحه 43:
۱۱۹۱۹۹۱۱۱
رئيس
101۳۳
۲ 111۲ ۵ 00007 عد تحق
محبط بازار | محیط توليدي محبطا اقاملي
ا تبلينات شنه ان
ممم 110111
صفحه 44:
معاون نبروی انسانی معاون اداری مالی معاون پژوهشی
مدیریت امور مالی
سر
| مدیریت استخدام
صفحه 45:
(۱ 1لالانانانانا. -1
wi ps pos -2.
7 011111
10۳
ب لالالانا 0۳ ut
صفحه 46:
متصدی
صفحه 47:
متصدی
صفحه 48:
۱۱۱۱
کرین در نطزمانظط کاربربی
yb ۳۲1 4 از و۳ خط
لألالالانا لالالانا [الالالالانا1 لالالالانا
لآلا لالانا لآلا لالالالالانا. لالالالالانا
صفحه 49:
a Lewy رانندگان
تاكتسنصكوند كه جه
eee و ۱۲۷
برگزینند تنها مقعم سافران
Pr. oe) FI
صفحه 50:
ل
ا 0
لالألانا لالألاناا لالألانا لالالانانا
لالالالانا لالآنا لالالانا لالالانا .
صفحه 51:
10001 ۲
صفحه 52:
1- تامین وارده های لازم برای تولید 7"
2- تبدیل وارده به فرآورده
3- توزیع فرآورده
4- فراهم نمودن خدمات لازم براى امور
مربوط به وارده . عمليات . و فراورده
صفحه 53:
<<
۳ 3 >>
a DODOOO00000 3
«
۱۱۱۱۱۱۱۱ poe pene
الالالال
۱۱۱/۱۱۱۱۱۱۱۸
0
(0
صفحه 54:
وظایف00 1111
101
<<
۳
2- سازمان را با محیط بیرونی پیوند می دهد
3-تدوین راهبردها
صفحه 55:
صفحه 56:
یت
66 .> کت
rH
8
4 >
Ce DOQQ000000 3
۱/۵ PO
۱
ناا
00 انا
صفحه 57:
۲ اتخصص
0
1)مشورتى
2)خدماتى
3)نظارتى
4)وظيفهاى
صفحه 58:
(0000۲ 8 ا
(01 a
۱۱1111۱
ال ۱۱
۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۸
۱۱۱۱۱۱۱/۱۱ HALAL
۱9۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۸
۳۳ نا
۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۸
صفحه 59:
٠ح سج يهب
1 11110 [ 1[ 0 2 €-_ 8
a < ۱۱۱۱۱ =
6 xe
= —
۱۱۱۱۱۱۸۸۸۸
AAT ا ا
1۱۱۱۱۱۱۱۸۱۱۱۱۱۱۸
۱۱۱۱۱۱۱۱۸۱۸۸۱۱ AAA
۱۱۱۱/۱۱/۱۸
زا۱۲۱۱
صفحه 60:
1۲ ۲
oo00
انواع ساختار ساههانى
(00 0 ]
1000001
صفحه 61:
1 1 وي زكى 100010001100001 یک
7
ai
۱
Peet ۱0 oort) Poy By PYII
موي شداا
م
01ل الا
U AU AUE AUER ی ۱1۱۱۱۱۹۵۹
صفحه 62:
لا
ob TENN 1 رسد
1
[۱ ۵
0000
[۱ (۵
م eevee
۱۵
صفحه 63:
1۱۱۱/۱/۱۸
۱ ۱/۸
لآلا
۱ ۱/۱ AA H
۱/۹ AAA AAA
الول
[۱ ۸۸
صفحه 64:
إلنضئ 1۱۱۱/۱/۱۱
نف
AAA ۱/۱/۱۸
للف
۱۱/۱/۱۱۱۸
۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱
1۱۱۱/۱۱/۱۱۱۱
صفحه 65:
ویژگی های خاص سازمان
۱
مى شوند:
صفحه 66:
=e ۰
ان کی ee
Toa es ©
= 1 ؟ تخصصى بودن
75( * داشتن استاندارد
۰ 6 ۳۳ ۳
ابعاد ساختاري a . سس ۳
* متمركز بودن
* حرفه اى بودن
ز 3 =
0 نیبت های پرسنلی
صفحه 67:
۱۱۹/۱۹
جود000000؛
م0
AAA 000
11لا رعايت00000000100110001
صفحه 68:
مزيور تل ج Panay es
درجه اي کلرهد 3
فعاليتهاي خو رك به
Ae
صفحه 69:
به موردي اطلاق مي
از لالالالالانا لآلا لانالالالانا
لالالالانا لانا لالالانا لالالالانا لا
لالالالانالا لالالانانا لالالالاء
صفحه 70:
۳
۱1۱911۳۳
۱ ۱۱۱۱۱
ARLE AT aT Ay eT aT Agee a
صفحه 71:
۱ (۱
(0
(۱
صفحه 72:
۱
وا ۱
۱1۱1۱۱9۵
لكلا للالالا للالانا : للاناللا
۱۵
“al
صفحه 73:
۱۱۱۱۱
را
متمرکز
لا
صفحه 74:
Ug
اموزشکلرکنان اطذق مي شد.
0
TT TTT 0
ا ل
صفحه 75:
1 3
© اندازه
؟ فناوری
* محيط
؟ اهداف و استراتژی
صفحه 76:
۱0۱۵
۱۱
aula
۱
۱۱۱۱
ار(
صفحه 77:
للا للا للا نالا لانانانانانانانانانانمانانانانانأنانالانا
ار(
(۱-۱۵
(۱-۱ 1
۱۱۱۱9۱9۱۱۵
صفحه 78:
لالالانا [الالالالانا لآلا لألآنا لآلا نالا
00۲ ۱۳ ۱۱۱۲۲۲ 'الانانا لالالالالاء
للالا لا للا للنا و(
لآنالانانانالانانانألالالاناناا ۱
2001010 SIS
صفحه 79:
AeA 0 لانانانانانالانانا
نااك aA انالك للا الا
01
AT وا لآلا ثانا تالالا
۱-۱(
۱0۱
os
صفحه 80:
ااا ۳
20020 ۱ 0
1 11 1 ااا 1
آنوا با کارکنان وج صفرك
۱
صفحه 81:
تعامل ابعاد ساختاری و محتوایی سازمان
سازمان
ساختار
فناوری] 1- رسمي بودن
2 تخصصي
cot (NS pial wees
داشتن 3
ممم
4
2۳000۳77
5- پيچيدگي
6- حرفه ای
صفحه 82:
بر اساس برنامه چهارم توسعه دولت باید در راستای تحقق اهداف فرهنگی خود از سازمانهای غیر
دولتی و مردم نهاد استفاده کند * دکتر کرامتی معاون دارویی دانشگاه علوم پزشکی که به تازگی عهده
فرهنگ
دار اين سمت شده است اقدام به بر گزاری طرحی فرهنگی با موضوع " آموزش و ا
عمومی در رابط» با تجویز و مصرف منطقی دارو و مکمل های غذایی و ورزشی "می نماید و برای
اجرای این طرح از مشارکت یک سازمان غیر دولتی با نام کانون انديشه - با عقد قرارداد همکاری -
استفاده می نمایده که این نو گرایی و توجه به امور فرهنگی سبب می شود که این طرح به عنوان یک
طرح کشوری انتخاب شده و به صورت پایلوت در استان آنها اجرا شود» دکتر کرامتی که سالها در
پستهای معاونت و از جمله همین پست در همین سازمان بوده است . از جایگاه خوبی برخوردار است و
همه به تجربه و توانمندی و با اخلاق بودن ایشان واقفند و ایشان به سادگی توانستند مدیریت حوزه خود
را در دست بگیرد و حتی برای اجرای طرح ها و گسترش فعالیت های خود اقدام به استخدام
( قراردادی) 3کارشناسی امور دارویی نمود ؛ که یکی از اين افراد دکتر نیلی بود که به عنوان مسئول
طرحهای فرهنگی با کانون اندیشه همکاری می کرد .
صفحه 83:
مشکل از آ
آغاز شد که فعالیت های اجرایی طرح مذکور افزایش یافت و دکتر نیلی که خود را
مسئول اجرای طرح می دانست .عملاً به جز صورتجلسه نوشتن کار دیگری نمی کرد و توانایی پیگیری
امور را نداشت و با وجود آن که دکتر کرامتی به او ا<
مور . اعضا ء کانون را به دکتر كرامتى رئيس خود ارجا می داد و تلاشی برای پیش بردن کارها نمی نمود
و در مورد کارهایی که توسط او قابل انجام بود و فقط نیاز به پیگیری و و قت گذاشتن بود . مى كفت كه
نمی داند . وارد نيست و این امور به او ربطی ندارد و باید صبر کرد تا خود دکتر کرامتی بیاید »
از آنجا که دکتر کرامتی بسیار پر مشغله بود فرصت پیگیری امور را نداشت و در برابر اعتراض اعضاء
کانون , قول پیگیری كردن را مي داد و با لبخند و خوشرویی آنها را راضی می کرد * ولى اين قول ها
بیشتر موارد عملی نمی شد و فر آیند اجرای امور طولانی می شد ۰
صفحه 84:
مشکل شدید تر شد و دکتر کرامتی برای یک هفته به مرخصی رفت ۰ اعضا ء
ی سند مالی طرح به دکتر نیلی مراجعه کردند و يس از
انجام امور اداری مربوط به آنان بقیه فر آیند را برعهده ی دکتر نیلی گذاشتند
و دکتر نیلی نیز موافقت کرد » اما هنگامی که آخر هفته به امید دریافت چک
مراجعه کردند , دکتر نیلی در کمال خونسردی گفت که دکتر کرامتی نبوده
است تا از ایشان مشورت بگیرد او هم صبر کرده و دست به هیچ اقدامی نزده
است ٠
اعضاء کانون عصبانی شدند ولی ناچاراً پذیرفتند كه منتظر دکتر کرامتی بمانند
اما هنگامی که دکتر کرامتی بر گشت مادر زن آقای ایمانی کارمند مسئول
تنظیم سند در بخش مد مالی فوت کرد و ایشان برای بر گزاری مراسم
ها یک هفته به مرخصی رفتند و از آنجا که کار ایشان به هیچ کس دیگر واگذار
نشده بود . تنظيم و تكميل سند باز هم عقب افتاد ٠
صفحه 85:
ن تاخیر ها در روند اجرای طرح تاثیر گذاشت و موجب کاهش دید مثبت
وزارتخانه نسبت به فعاليت آن استان شد و در روند اعتبار دادن وزارتخائه به
طرح هاى آن استان تاثير منفى داشت
اما کرت هتتجنا خود با سول طرح می دانست ولی کال بی مسئولیت .
بى تفاوت و خونسرد بود که اين موضوع باعث کاهش تمایل مسئولین کانون
برای همکاری با سازمان شده بوده
به نظر شما دکتر کرامتی در به وجود آمدن وضع موجود چه نقشی دارد؟
به نظر شما چرا دکتر نیلی اینگونه رفتار می کرد؟
شما اگر به جای دکتر کرامتی بودید با دکتر نیلی چه رفتاری می کردید؟
برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین وضعیت هایی چه راهکارهایی پيشنهاد
می کنید؟
صفحه 86:
1 تحلیل رفتاری دکتر کرامتی به عنوان مدیر
2 تحلیل رفتاری دکتر نیلی به عنوان کارمند
٠3 تحلیل برخورد بخش دولتی با
رویه ها و قانون ها
صفحه 87:
2110 10010 0۲ ۲۲ ۲۲ 01010 0 1
20000 00 O00 000000 000 000 00 00 000 ۲۵
۵ 00000 0 0000 O00 00000 0000 00 00 0
2۵02 ۵ ۵00 0001 0000 000011 00000 0۲
الالال 0000 O00 00 0 000 00000 000 0
Jv Seo برایخود ایجد نکند و
QOOOOO 00000 O00 O00 00 0000 0000 ۲۵
000 000 000111 0
O00 0000 OO000 OO000 00 O000 600000 ٩۵۵ ۰
O000 00 O00 0 O0000 00 O00 00 O000 1۳۵۸ 0۲
0000 000
صفحه 88:
0 0 11011 O00000 0000 -
O0 QO00000 0 O000 00 O0000 o0 O0
000 00 O0000 ۱۳۲۲۲ ۱ ۲
00 000 0 O00 100 O00 1 ٠
O000 Q00000 00 O0000 00 00 0 O000
- O0000 00 لآلا O00 ۲
صفحه 89:
000 O000000 0۲ 1۲11 o000 -
OO000 0000 O0 O000 00000 00 O000 ۲
000 000
۶ ۲ 000101111 000 00000
علکرد دریافنصکند و میزانلثر
O000 O000 O00 00 0000۵۲0 0۵0 000.
صفحه 90:
O0000 000000 O00 O0000 00 OO0000 O00
200 00000600 OO000 ۲۵00۲00 ۵۲۲ 1۵6۲۲ 1۵ 1
000
0 O000 000 00 00 0081 ۳
۲۵ OO000 C0000 00 000۲0 60 ۱۱۱۲۲ ۵۵
20 O000 ۵۲00 ۲ ۰ ۵0060 O000 000 ۱۲ 0
20060 ۵0 00 1۵۵۵۵6 1۵۲۲ ۲ ۱۲۲۲۱۲ 0
0000 ۵00 ۰ 00000۲۲ ۲
صفحه 91:
OOOO 0003 00000 00 000 0000000 0008 0 ۱۱۱
۲ 00 001۲0 1۳۵ 0 00 ۵۵۲0 ا نامالا الالالال
O00000 لالالانا ثانا للالاء
مسئوليت بذيرى و تعهد دكتر نيلى
O0000 O00000 OOD0000 O0000 00 o000 00 لالالالاء
-O0000 Q00000 000 OO0000 O0000 00 ۱۳۲۲۲
00 0 OO000 00 00 QO0000 00 O0O000 ۱0۲۱۲۲ ۲
0000 00 000
صفحه 92:
۵ 0۵ 1 ۰ ۱۵ 0۵ ۵ ۵0 ۰ 00۲0 0 ۲ ۲۲ ۰ 00 0۲ ۰ 000 11 ۲00081 01 ۰
2۵: )000060 0 0000009 (0000 2۵ 000000 ۵ ۵2 000000 00 ۵
۵۵2 100 1001001 O000 OO000 00 (000 00 8000000 oooooo oo0000 nooo
00 ) O00 00 00 000001 800000 00000 00000 0001 00 ۲ (۵
(QO0000 00 00 000000 00003 تم
O00 O00 000 00 O0000 0000 OO0000 00 OO000 00000 O000000 انان
(Q00 0000 00000 00 000ا(00 00 0
1008 0 0 1 0 0 0000 O0 1000 008 00 101 0 ٠
OOO00 O0000 0000 O00 0 O00 00 O00 ۱0۲۲۲۲۲0 ۱۲ 00 ۱۲۲۲۲۲ ۲
0000 DOD000 000000 oDo0000
صفحه 93:
شما اگر به جای دکتر کرامتی بودید با دکتر نیلی چه رفتاری می کردید؟
خاب کار کنان می بایست به تطبیق شغل و شاغل و توانایی
فرد توجه بیشتری می شد و دکتر نیلی برای این وظیفه
نمی شدء
© شرح وظايف مشخص دكتر نيلى به ايشان ابلاغ مى شد ء
* از دكتر نيلى كزارش عملكرد دريافت مى شد به كونه اى كه
دكتر نيلى در برابر مشكلات و نقايص به وجود آمده ياسخكو
باشدء
پس از مشخص شدن ناتوانی و کم کاری دکتر نیلی اقدام به
شغل و یا اخراج ایشان و انتخاب فرد مناسب برای آين
صفحه 94:
برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین وضعیت هایی چه راهکارهایی پیشنهاد می کنید؟
؟ اصلاح دیوان سالاری دولتی و قوانین مربوط به
تفویض اختیار کنترل و ارزیابی عملکرد
* بومى كردن موارد ذکر شده در بروکراسی و اجرای
درست آن به عبارت دیگر:
اجرای درست بوروکراسی+ بوروکراسی درست
صفحه 95:
۱۱۱۱۱۸۱
۱۱۱۱/۱/۱۸
۱۱۱۱۱/۱۱۱ TH
(7
۱۱۱۱۱/۱۱۱
۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱
صفحه 96:
رش اي مرا نف
1- تقسیم کار ( مهندسی مشاغل )
2- روش های فردی همزمان
3- روش های گروهی همزمان
4- ار گونومی
صفحه 97:
۰
روش های فردی همزمان
۱- چرخش شغلی ۰
٠ Job Rotation
۲- گسترش شغل ۰
Job Enlargement ۰
۳- خنی سازی شغل ۰
Job Enrichment +
صفحه 98:
۳
۱ hd EPP
۱۱۱۱۹۹۸ SN PSee Pepe) er HHT
۱
ی سال
صفحه 99:
لطن نا
ANU NA ۱۱
UA ALAA ALAA ALAA AAA AAA
۱۱۱۱۱۱۸۸۱۱۸ ۱۱
۱۱۱۱/۱۱/۱۱۱۱
۱۱۱۱۱۸۱۱۱۱۸
صفحه 100:
— «#9
تعریف 001000001
هووووهة
6ه
۱۳۱۱۱۱۳۰ ATA UAT NATAL
۱۱۱۱۱۱۱/۱۱
[۱ ع
۱۱۱۱۱/۱۱۸
اننا
صفحه 101:
ال 0
ا 0
۳ ۱ Jeol
Peed لما
Sun اک(
۱ مانن
صفحه 102:
صفحه 103:
صفحه 104:
۱
اقللا
اإنإنتاناك: 111ل ۱۱۱999۱9۱۱
ار(
11/7 لا ار(
صفحه 105:
ال
O تنل
00000
۳ 0
صفحه 106:
نالا
برای مثال . در بیمارستان ها جراحان را در یک
بخش . متخصصان بیهوشی را در بخش
دیگر و روانپزشکان را در بخش سوم گروه
دی ی 2۳
صفحه 107:
صفحه 108:
TRIPS EIR) RETA ل
TTPO ENA NPE SPST TEA PSA
][ ] ۳ کوچك چاپ"اط راحي 17
۱۵۵ ی RAAB OA
AA A
صفحه 109:
رئیس واحد
1 ۳۳۵
تقسیم وظایف اصلي واحد به وظایف فرعي
صفحه 110:
مدير كل امور مالى
واحدسازى بر اساس وظيفه
صفحه 111:
۱۱
1007 1۳ ۲
0000
بودجه
۵۲ 1۳۱۲۲
۱
1۳۲ 00۱۲ ۲
آمار و
0 1111010
صفحه 112:
لالانانالانانالالانا لا لا نالا
صفحه 113:
Je Lio 100 ااا
۱۱۱۱۱۸
نا
اناا
صفحه 114:
واحدسازی بر اساس
محصول
صفحه 115:
۳ 0
0001
00
۱
الال
اا
1 O00 nou
O00
1 11۲1۳ ۲
۱۱۱۱۱۱۸
صفحه 116:
0001
۱۱
حسایدارل
سازمان بر
الالالال
دشو
۱۱
5
=
00۳
ساس محصول در يك
معاون
بازاریاب
1
حسابدارل 0001
صفحه 117:
۴ ۱ 1۱
۲ آاشخاص[1 [
را
۱
صفحه 118:
۱۱-۱
AAO Raat aT ات(
(۱۱۱۱۱۱۵۵
۱۳۵
صفحه 119:
OO 1 10۳ ۲۲
صفحه 120:
11۲ ۲
سازماندهي بر اساس مشتري
صفحه 121:
۱۱۳۱۱۱ AeA
نل لا
ا
۳ ۱ Ayana AeA
اللا
صفحه 122:
۱۱ ATA AYA AAR Ra] a] at ete
۱ ۱۸
نكال ل"
۱
۱۱۱۱۱ at eve
صفحه 123:
واحدسازی جغرافیایی با
منططاا 5
صفحه 124:
فروش
انان
سازمان بر اساس منطقه عمليات در يك
OO0000 o000
a
۳
تولید
[a
O00000
صفحه 125:
هووووهة
6ه
نت
oo
ALATA RA لآلانا لآلانا لآلا لآلا لالآلانا
۱۱۱۱۱۹۱۱۹۱۱۱۸۸
۱۱۱۱۱۱۱۱۱۸
۱۱/۸
۲ ! هلا
صفحه 126:
واحدسازی براساس فرآیند
صفحه 127:
0000 0۳ 0
0000000
۱ ۱۱۱ 0000 0000 0000 0000
11۳ 101001 ۲ 0000 0 000000 ۲ 10000 00000۳6۲ ۰ ۱10۳0۲۲۳ ۲
جازمان یناساس خجمات
صفحه 128:
: O00 O00 O000 OO0000 O00 OO0000 00 OO000 O00 نا 0
QO000 O00 00 QO0000 . 000 O0000 O0 D000 O00000 00 O000 o0 oon0
000 OO000 00 OO000000 O00 O00 O000 0000 O000 O00
O00 O000 0000 Q0000 O0000 O00 C000 D000 00 00 DODO0D0O انا O00
000 o0000
000 QO000 00 00 OO00000 C0000 C0000 انز oo
O00 OO00 O000 O00 000 O00 00 OO00 00 O000 O00 O0O0D000 00 110
صفحه 129:
I-Ie APY
prvsipes Ieee yer e| IPR SIPC Be Py
صفحه 130:
omoo
000000
آرویلیی مريكلى جنوبى
وظایف صف و ستاد در یک
۱۱۱
صفحه 131:
هووووهة
6ه
نت
oo
۱۱۱۱۱۱۱۱ 00
۱۱۱۱/۱۱۱۱
۱۱۱۱۱۳۱ ۱
۱۱۱۱۱۱۱۱۸۵
۱1۱۱۱۱۱۱۱ a Ayaan AeA
صفحه 132:
واحدسازیابرامبنا
الابروزه
در سازمانهايى كه هدق 3
ماموريت آنها را مى توان در قالب
پروژهها و برنامههای نسبتا
مستقلی اجرا کرد. اين ساختار
سازمانی قابل استفاده است.
صفحه 133:
1117 0 0 0M 0000
5
تدارکات
صفحه 134:
اللا انا
۱۱۱ AA
ANP MUU ATAU AA | EQUA AHA
عا
بكر
صفحه 135:
صفحه 136:
مسئول
sh aly
5 يسيع
0 110
۱ 0۳0۳0 تلا
ارفا سآریف
1 810
"+ برناحه هایدکن|
001
100
دانشکده
بازرگانی
1101
aS مالى
11
000
بازإريابى
بست هاى اصلى در ساختار ماتريسى یک دانشکده
صفحه 137:
1۳0
پروژه للف
Momo moon 0011۳10 1 00 لا
0۲ 10111]
صفحه 138:
1 ۲ ۱0111 0۱01 ۵
ne vi Bee
تسه
==)
صفحه 139:
0000
100
1001
10۲ ۲
We
Q 7
0010000 ۰0۵۵1۵0 ۰۱۵ 00 ۱۲۲۵۵۵۵ 0۱۵۲۱۲۲ ۲
صفحه 140:
9 ۰ 9/9 ۰ 9۱/9 و و ۰ 9۱/۰ ۰ 9۱/9 و ه) }0 9۱/۰ ۰ 9۱/۰ ۵ fo
Momo oma ۲ 1281880 ۰ 1110۲ نا
صفحه 141:
سس
1مس مله cain
بعدی
الالال
1۲۲ 0
0۳11۳ ۲
10۳ ۲
moo
0 ۵ ۱ ۲ ۰. 1011۳۲ ۱ ۲
صفحه 142:
اختیارات تخصصي واحدهاي صفي(سرپرستي چندجانبه)
صفحه 143:
ار
1011
ار
۱
=
مکانیز
پیکربندی aim ۲ 0۳۲۲ 101000 گونه عدم
رف اطىهاهكى تست
auc ooo 2000000 ood ooo 10 0000 0 1001 0۲
تیم
سمسمسممر سام tooo ooo ی
۱ ۱00
nooo 71۲7 ۵۲ 11 ۱0 ۵ مه 0 ۵0000 21000
slop 00
0003 00 خط میانی 0 00003 ooo
01 ممه
000000000 0۲ 1000117۲ ۲ 00000000 عدم تمركز
000007
صفحه 144:
1
000 oono0o ooo ooo
4
|
| 11۳۲۳ ۲ 1۳۲۲ ۲
۱ هه ceca /—>
هن |
\
C7 0000 00 O000 0000 0
Me
صفحه 145:
010 0 لآلا 00 ۱۱۱۱۱۱۱۱
لالآلانا
الل ۱۱۱۹۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۸۱
me
صفحه 146:
لا نالا 00 ۱۱۱۱۱۱
۱[
۱۱۱۱۱
۱۱
۱۱۱۱۱۱۱۱
[۱ aaAaLA ae
انا
صفحه 147:
1 0 . کم
۳
هووووهة
6ه
۱۱۱/۱۱۱۱۷۱۸۵[
10 تبنیا نگذاری 11111111
۱۱۱۱۱۱
011111111
الاوضع 0000000100
صفحه 148:
للا
A Ayana ATA ۱۱۱۱۱
بوروكراسياما
صفحه 149:
= جح ERE
ساختاراديوانسالارياماشيني'"
۱۱۱۱۱۸
۱ ۸۸
[۱ ATTA AT AAA ALAA AAA
۱۱۱۱۱۱۱۸
AMATO //۱//۱/
۱۱۱۱
صفحه 150:
[۱ AAA A A ET
۱۱۱۱۱۱۱
لوو ا
۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱
A A ۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱
۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱
لل ۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱
A (۱
صفحه 151:
۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱
۱۱۱ ee ea نن
انلك اك ال ال اا اانا
۱۱۱۱۱۱۱۱۱
RANCH ا
۱ات(
۱۱۱۱۱۱
صفحه 152:
1 1110 000 0 14
2 -00ااالالاماشيني 5
1
۲
7
هووووهة
6ه
۱۱۱۱۱۱۱۱۱۸
۱1۱01011111۱۱۸
00 اا
۱۱۱۱۱/۱00
نا
صفحه 153:
آلادرامحیطاهای ساد
اواایستا
jl O00 ۳۹۱۱۳
ag ۱ شود
صفحه 154:
۱۱ Aaa AAT ALATA
[۱۱/۱۸
لألالانانالالالااا لاحر فه الا
1
صفحه 155:
7
هووووهة
6ه
نت
oo
afi
و(
Aa ALA yaaa acne eae نا
HARA aL A AeA aA aaa
اانا
للك ال اانا
۱۱/۵
صفحه 156:
۱۱۱۱۱۱۸۱۱ ۱
۱
اناك لا
۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۸
0
۱۱۱۱ ANNAN
۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱ يليا
۱۱۱۱ an ea ۲
صفحه 157:
۱۱۱۱/۱/۱۱
۱۱۱۱۱/۱۱۱
۱۱۱۱۱۱۸۱۱۱۱
۱۱۱۱۱/۱۸۸
لاا
صفحه 158:
<<تة a تس
10001100111"
۱/۱۸
۱۱
لافنا
۱۱۱/۸۸[
0(
لطن
صفحه 159:
هووووهة
6ه
نت
oo
ل
۱911۱۱۱۱۱۱۱۱۵
یا
۱۱۱۱
صفحه 160:
مجم مج سیر
۱0۱۱۱۹۱۲
۱
11111
AAs ا
HLTA pee ATCT
آورد 1
صفحه 161:
<< سر
۱۱
الل
ATA AYR eA aTA Ayana aA اك
ا
للا
از
صفحه 162:
2 ال کت
al QOCQ000000000000000000000
هستهاعملیاتیآن
۱۳۱۱
۲ as _»> S000
۱۱۱۵
صفحه 163:
۱ ۸ م NO HANAN A ALA
۱
اننا
۱/۱
0(
لآلا
۱/۱۱
۱۱
ال -
صفحه 164:
۱۱۱۱۱۸
الا
11111
صفحه 165:
صفحه 166:
صفحه 167:
قاعده های طراحی :
برجسته ترین نکته این است که واحدهای ساختار بخشی , بر بنیان
بازار گروه بندی می کند *
بخش ها بر بنیان بازارهای خود پدید می آید و آنگاه اختیار لازم به هر
یک از بخش ها داده می شود تا بتواند بر بازار خود نظارت کند ۰
هر یک از بخش ها تا اندازه ای مسقل کار می کنند *
وابستگی میان بخش ها به حداقل می رسد ۰
صفحه 168:
اداره مر کزی به بخش ها امکان می دهد تا در تصمیم
گیریهای خود مستقل باشند و بر پی آمدهای این تصمیم
ها نظارت داشته باشند ۰
از این رو در ساختار بخشی , استاندارد کردن بازده , مکانیزم
بر جسته هماهنگی آن و نظام نظارت عملکرد قاعده بر
جسته طراحی ان است ۰
صفحه 169:
جو i هه
= : _ ْ 1
zlislLulVgone
اابخش اهاادیوان
لكر ناكا
صفحه 170:
[۱/۱۱/۱۱۱۱
[۱ ۱/۱/۱۱
لانن
۱/۱۱۱۱[
۱/۱۱/۱۱[
UTA AeA eae eee
صفحه 171:
0000 00 0 000 118 11 ۲
00۳
صفحه 172:
- تقسیم کار میان اداره مر کزی و بخش ها بسیار دقیق است
- ارتباطات ميان اين دو محدود و بسيار رسمى است ٠
- ارتباط این دو محدود می شود به انتقال استانداردهاى
عملکرد به بخش ها و بر گشت نتایج عملکرد از بخش ها
- میان مدیران دو رده نیز ارتباطات شخصی اما محدود است ۰
- دانش گسترده اداره مر کزی می تواند در تصمیمگیری های
بخش ها دخالت کنده
صفحه 173:
به هر بخش قدرت لازم برای اداره
امور خود داده می شود .
و راهبردهایی برای بازارهای خود
Gan می کنند *
صفحه 174:
1- تعصیم گیری در باره راهبرد کلی سازمان
2- منابع مالی کلی را تخصیص می دهده
5 نظام نظارت عسلکرد را طراجی می کند
4- مدیران را می گمارد و جابجا می MS
3- بر رفتار بخش ها نظارت می کند »
6- خدمات پشتیبانی
صفحه 175:
is ae ۹
,> 1000000010010الاجه1 كي
مج 1 بت
۱ ۱۱/۱۱۸۸
0
۱-۱۱۱۱۱۱۱۸
۱۱۱/۱۱۱1111۸
AULA
(۱۱۱۱۱/۱۱۸
۱۱۱۱۱۱ امام
صفحه 176:
- سازمانی که گسترش یابد برای بخشی شدن آماده
می شود *
- پیشینگی نیز . همچون اندازه آن. در بخشی کردن
ساختار اثر دارد
- قدرت گرایش مدیر میانی برای اسقلال بیشتر .
حتی در سازمان وظیفه ای . سبب بخشی شدن
ساختار در رده ان مدير مى شود ٠
صفحه 177:
صفحه 178:
۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱ 1 11111110
ی
لالاشود؛
لملا
ANNAN NAAN ۱۳
ی
اللا
صفحه 179:
۲۱ آت ات
اننم
۱-۱(
۲۱ 00(
صفحه 180:
مثال
gg در
ثبت نام vies ی
دانشگاه ها و چگونگي حل مشکل
سربازي انها
صفحه 181:
نگرشي دور در شناسائي
يندها
فرآیندا 10 يك نقطة شروع و يك نقطة
پایانتعریف eel ot
© © ©
© © © ©
100۳0 oe OOTeOT
لو لح [7-7] ]| لسن
beer need bray a cen ce
صفحه 182:
فرآیند زنجيرهاي است از فعاليتهاي بین این
> ة تعریفشه
صفحه 183:
(000000
(0
صفحه 184:
۱۱۹۱۱
ی رای روا NAAN NN NON
۱۷۱۱۱۸
10
صفحه 185:
مهندسی مجدد
مهندسی مجدد سازمان ها یک
رویکرد کل نگر است که طی
فرایندی راهبردی رقابت سازمان را
با پردازش های درونی و کار کنان
آن مر تبط می كند ٠
صفحه 186:
درک فرایندهای موجود ۵ ۱۲ 000
00 ۲ jee ge te
2200 00301 ۵۵۲ [Od 0 comm تین فریند برٍیتجید نظ
صفحه 187:
0(
RA a ا ل اا لل لالطالا
صفحه 188:
(1۱۵/۲۲۲
OO0000
OO00000000
OO00000
صفحه 189:
درامسیطاهای زوا
|[امتغیر او لامتحول 5
ارگرش۳(اشوند!111111110
آساختا رها لاتخصص !11
ير
۱۱۱۱۱
صفحه 190:
صفحه 191:
۵ ااه له
سس
1۱1 rislIslgile jl
01010101010100
0
Jou LO bu ro IY
صفحه 192:
O00 ۲۲ ت۳۲ ۲۵۲۲ 2
3- استفاده بیشتر و بهتر از گروه
4 تنوع طلبي
- حفظ و قابلیت هاي بارز و نیرومند
صفحه 193:
6ه
oo
Se 7 ١
[1۱۱۲۱۳۱۱۲۳۱۵۱۱۵۵ >
00000000000010000000 == >— 7
هووووهة
6ه
۱۳ 00
ا NT
۱۸۱۵ AT
A A AA للا
TULA انا
ار ۱۱
صفحه 194:
سازمان هاي تار عنكبوتي مي توآنند يك
پشيبانيتخصيبر ناط چدکانه جر ضایی0
O000 0000 O00 OO000 O00000 0000
1 1 001 1 آنا 10 00 0 1 ۵ 00 0000 0000
00۲0 ۵۲060 010 ۵000000 ۱۵۵۲۵۵۲۲ ۱۳۵۵۲۵ ۱۵
صفحه 195:
0 000001 00 000001 10 1111 للكت
nooo oo 00 800 800 800 .
5 110101 00 فعاليت غير استراتزيك 01 0001
0 ۱ 0001 00 00 0000001 00000 0000 00 000
o 00 00000 8000 8000 قا 0 O00
صفحه 196:
صفحه 197:
IT 4“ ضوع تسغيير ساختلوییسوجود آورد طیرسغییوطبسر هسصیخن وی کو صیخلن
بسازههیدر شسکنییر آمدصلست
1- اتوماسیون » در مرحله نخست
كاميوري کرین
2- عظانيکرینروه ظ ؛ با حفگلوگه ه و
بر طفکرین مونع » كاراييروه wille sh
و ل ل
4- 00000 00000000 8 0 0000 000
۲ ۲ 06068 6068 000000000 000 0 000 20
۲ 000 0000 00 00 000 0 888 60608 00 2020
۲ 00000 000 00000000 0 000010 0000 200000
O00 00000 080000 00001 0 0 6۵6 00000 20000
كتسو كار به ولاحيكل لزان تاثير بكظارند
0 00 00000 080۲00 0 600060808 00000 ۱۵ :
۳
aul
صفحه 198:
بایان ی مج
ان ی فان
لمانا 1011010انانانا. ۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۹۱۱۱ ”
O00 O00000 O00000 0 0۵000۵۲ ۰6۵ 00000000
QOOO00000 O00 O000 ۲
QOO000 OO0000 0 O0000 OO000000 ۲
O0 O0000 0000 000 00 o000
" باعث پیدایش سازمانهاي جدید شد که
DOOOOONOONN 0 ONO ° NOON OOOnoONOD 80 8000 80000 1
00000
صفحه 199:
gies اي انیا شي oly
Bh O° UN On)
DOOOOOO000 OQO00000 0000 O0000 O00 0000 ۲
QOOQQ0000 00 00 OO0000 ۱۵۵۲۲۲۲ 0۲۲ ۱۳ ۲
O QO000 Q000000 00000 00 O000 0 O0000 O0000 0 o000
. ۱00۳۲۲ ۱۳ ۲
OO000 000 00 QO0000 Q00000 O00000 O000000 000 00۲ ۲
000 Q0000 O000 o0000 O00
صفحه 200:
ر آخرين روز ترم يادي دانشگاه » استاد به زحمت جعبه
شكينير! داخل WO وتيك ۳ کرد انتاد یكلبوان
بزرگیف اياز جبه بیرونآود و رويمز کناشت بسرچد
nooo ۱۱۱۱ 0 0 . 00000 00 000010001 00 00 0000 00
لو نگاه ميکریند ؛ پریید : آیا لیوانپر شه انسگ هه گفند بله پر شه ات
0888 00 8 8 00080 00800 0008 00008 00 0 00801 000 mM
00 90 000 10 100 8000 000 00 00000 000 . ooo nooo 0000 000 000 0000 0
درون ضاه هاي خاليبین ظو نگظ بلغزند . ببسلز داننشوان برييد : آيا ليوإن
. 000 000 00 000 : 00000 0000 0000 0 ooo 000
80 88 80 08 808 8 0880 0008 80 8 08 080008 000 0
0 انا O00 Q000 O00 O000 OOD000 ۵00 00 010 000۲... 00۲0 ۵0۲۲۲ ۱0۲ ۲ ۲۲
O00 00 O0000 O00 : 00000 000000۵6۴۲ ۵۵ ۵060 ۵00 100 000010 . 0000۲ ۲۱۵ ۲۱۲ ۱۳ 0
آنست؟ داننفویان هط چلبداند : بله پر بش
O00 .
صفحه 201:
666
coe
أتعتاد ارود ا حل حجه تك تعلري: أب جرداشيت و آن زا
. درون لیطن خليکرد . ابتمام ضلطا يكوك بين نر]تحق رإ هم بر كرد
اینبار قلاز اینکه انتاد بوٍليبکند دانباویانبا خده فریاد زیند
pububdl ailtcae olla ake bares هت یتفر لن
ariel Jie bin Si) pee shir oe شف عبر شانمتو آن قو بنگظ
O00 QO000 O00 O00 O00 00 OO00000 . OO000 QOD000000 ۵ ۱۵000۲۲ ۱ ۲
O00 00 O00 O0000 00 C000 OO0000 O000 O000000 00000 O00 0 O0000 O00 o0
ا 000 00000 00 0000 00000 800000 0 01000 2008 : 008
b هم جزطي ديكري هتفد كه در زنتكيمهضد . شل بقلء cays ظنه و
ooo . 00000 00000 10000 00 0 0001 000001 00 oo non 800 00000 1000 1
oo 0001 00000 000001 0 0000 0000 0000 00000 0 00000 8000 000 8000 .
اين ووتدر مورد زندگيشا هم صق ميكند
صفحه 202:
مورد کاوی
آندازهادولتادراایران
صفحه 203:
ماده 145 قانون برنامه چهارم توسعه اجتماعی . اقتصادی و
سياسى جمهورى اسلامى ايران: دولت را مكلف به طراحی و
تدوين سازوكارهايى براى كاهش حجم تصدى ها و افزايش
مشاركت مردم در اداره امور کشور و کوچک سازى دولت
کرده است ۰
صفحه 204:
هیوز مدیریت دولتی را از نظر تاریخی به سه دوره سنتی و
عقلایی و نوین تقسیم نموده است ۰
انديشه سنتی ریشه در زمان پیدایش دولت ها دارد . مدیریت
دولتی . انديشه علمی خاصی نداشت و روابط شخصی و نفوذ
افراد و وفاداری به اشخاص ملاک تعیین کننده بود »
نتیجه این رویکرد . پیدایی نظام تاراج اداره بود که پیامد آن
هرج و مرج متناوب . وابستگی متداول اداره امور دولتی با
سیاست و ناشایستگی و مانند آن بوده است ۰
صفحه 205:
دوره عقلایی یا دوره بورو کراسی » منطبق است با انديشه
ماکس وبر . جدایی سیاست از اداره وغیر شخصی بودن امور
اداری .
عقلانی و تخصصی بودن سازمانها و غیره که رفتار سازمانهای
دولتی به شیوه علمی نهادینه شد ٠
هرچند در زمان خود منش تحولات بسیاری در بخش دولتی
شد . در گذر زمان و با طرح نیازها و انتظارات جدید .
ناکارامدیهایی به همراه داشته است ۰
صفحه 206:
انديشه جدید در مدیریت دولتی مطرح شده است که از جمله
أن انديشه Ce pre دولتی نوین . دولت خوب و دولت
کارآفرین است ۰
برای تحقق اصل سوم قانون اساسی که بر ضرورت ایجاد نظام
اداری صحیح و حذف تشکیلات غیر ضرور تاکید و به صورت
ضمنی به اصلاح تشکیلات به سان پایه اصلاح نظام اداری اشاره
می شود . مطالعاتی در موضوع تحول اداری و طراحی ساختار
مناسب دولت صورت گرفته است که نتیجه آن . تدوین لوایج
ينج گانه طی دوره های مختلف بوده است ۰
صفحه 207:
1- لايحه اول در سال 1361
2- لايحه دوم در سال 1362
3- لايحه سوم در سال 1372
4- لايحه جهارم در سال 1376
5 لايحه ينجم در سال 1378
لوایح اول و دوم در اجرای قانون مصوب 27 / 11 / 1360 مجلس شورای
آسلامی مبنی بر الزام دولت به تدوین طرح نظام و تشکیلات اداری
جمهوری اسلامی ایران تنظیم شد و لایحه سوم افزون بر تکلیف فوق ۰
برای اصلاحات به عمل آمده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در
سال 1368 شده است ۰
صفحه 208:
لایحه چهارم نیز در اجرای تکلیف مقرر برای دولت در تبصره 32 قانون
برنامه دوم توسعه اقتصادی . اجتماعی کشور , تهیه شده است ۰
لایحه پنجم نیز پیش از تدوین برنامه چهارم توسعه ارایه شد که قسمتهایی
از آن در ماده 2 قانون برنامه سوم توسعه آمده است ۰
در اقدامی دیگر و با توجه به سند چشم انداز و برای دستیابی به هدفهای
تعیین شده در سند یاد شده و در جهت تکلیف قانون برنامه چهارم
توسعه , لایحه ای با نام لابحه تشکیلات کلان دولت تهیه شده است که
در آن, با توجه به نقش و وظایف جدید دولت . ساختار دولت و اندازه
آن باز مهندسی شده است ۰
صفحه 209:
اندازه دولت در جمهوری اسلامی ایران با چه شاخص و معیاری
تعيين مى شود ۷
سوال بعدى اين است که نقش و ماموریت دولت در ایران با چه
معیاری سنجیده می شود ؟
سوال سوم اندازه و ساختار مناسب دولت چیست ؟
صفحه 210:
صفحه 211:
صفحه 212:
<1:7 3 1
و
05
۱ پرسش دوم : ۳
2 هدفها و چشم a
og 11 00001 000 000 ا
ایراٍن!
2 وی ی ا ۹
Ss &
صفحه 213:
بر اساس سند جشم انداز ء ايران در افق 20 ساله بايد كشورى
توسعه يافته با جایگاه اول اقتصادی . علمی و فناوری در سطح
منطقه باشد » برای دستیابی به این مهم نقش دولت ممتاز
خواهد بود » در این جهت بند الف ماده 137 قانون برنامه
چهارم. جهت گیری دولتی را به سمتی هدایت می کند که
ضمن حداقل کردن نقش تصدیگری و بنگاه داری , با نگاه
مدیریت گرایی . سازو کارهای اجرایی و ساختاری را به گونه
ای طراحی کند تا اثر بخشی . کارایی و بهره وری لازم
برخوردار باشد ۰
صفحه 214:
یی
QO000 O0000 O0000 00 o000
oS
+>
9
کی
O00 ۲ : ی
ماموریت و نقش
صفحه 215:
با توجه به هدفها و چشم انداز تعریف شده برای دولت در
ایران می توان به ماموریت و نقش دولت نیز پی برد »
دولت به جای فعالیت های اقتصادی و بنگاه داری . شرایط و
بسترهای لازم را برای ورود سایر بخشها فراهم می سازد و
خود به تنظیم امور و نظارت بر فعالیت سایر بخشها می
پردازد » مدل دولت در این نگاه . مدل تسهیل گر و روان
سازی فعالیت و اقدامات است ۰
صفحه 216:
صفحه 217:
صفحه 218:
منابع
۴ 1- مینزبرگ . پنج الگوي کارسلز در سازماندهي . ترجمه دکتر فقيهي . انتشارات موسسه عالي آموزش
و پژوهش مدیریت و برنامه ريزي
* 2- ریچارد ال دفت؛ تئوري و طراحي ساختار:تر جمه:اعرابي-پارساییان ؛ انتشارات موسسه آموزشي
فرهنگي بازرگاني
& سا موی — Ourkevs Provess Re ( 9600۵) ۰ ۵ اساسا عاعط
Perhorkxp Owkess Process Dannewed dournnd Onl. Ov. 2 . اس رم
dor - ۰6 7
