صفحه 1:
بسم الله الر حمن
| الر حیم
صفحه 2:
عنوان:
طراحی مجدد سازمان از
طربق سبستم های اطلاعانی
استاد:
جناب آقای دکتر نمامیان
گرد آورنده:
على الفتى
صفحه 3:
سیستم هابه مثلبه تغییر سازمانی برنامه ریزی
سده
ساختن یک سیستم اطلاعلتی جدید یکی از انواع
تغییرات سازمانی برنامه ریزی شده می باشد و
شامل تغییرلتی در مشاغل. مهارت هاء. مدیربت و
سازمان می شود. یک سیستم اطلاعات جدید.
چیزی بیشتر از نصب سخت افزار با نرم افزار جدید
است.
پیوند دادن سیستم های اطلاعاتی به طرح تجاری
تدوین نیازمندی های اطلاعات سازمانی
صفحه 4:
تجریه و تحلیل بنگاه (برنامه ریزی سیستم های
کسب و کار)
تجزیه و تحلیل بنگاه. بر لین دلالت دارد که
نیازمندی های اطلاعلتی سازمان. تنها از طریق
بررسی سازمان در قالب واحدهاء وظایف.
فر آیندی های سازمانی و عناصر داده ای درک می
شود. تجزینه "و تحلیل بنگاه".به شناسایی
موجودبیت های کلیدی و مشخصه های داده های
ls Lis کیک كنا
صفحه 5:
تجزبه و تحلیل راهبردی با عوامل حیاتی موفقیت
تحلیل راهبردی با عولمل حیلتی موفقیت (2696۴)) دیدگاهی را مطرح می
کند که نیازمندی های اطلاعات یک سازمان. از طریق شماری از عوامل
حیلتی موفقیت مدیران تعیین حی شود. اگر بتوانبه لین اهداف دست یافت.
موفقیت سازمان تضمین می گردد.
6 ها تسوسط صنعتسازمان مدیر و محیط بزیگتر شکلمیگیرندد
سیستم هایلطلعاتیجدید. بسلید بسر ارلثه (طلعاتیکه بسه تحققلاهدلف
سانيمازكمكمىكند متم ركز شونده
مزیت روش 26۴) لین است که داده های کمتری را برای تجزیه و تحلیل
تولید می کند. فقط مدیران ارشد مورد مصاحبه قرار می گیرند. و سوالات بر
تعدادی از 0696۴ ها متمرکزند. لين روشء كاملا صريح از مديران سوال مى
کند تا محیطشان را بررسى نمايند و باسخ دهند كه جكونه به نيازهاى
اطلاعاتی سازمان شکل می دهند. لین روش. برای توسعه سیستم های
پشتیبانی تصمیم (080) و سیستم های پشتیبانی مدیریت عالی
(866) مناسب است. بر خلاف تحلیل بنگاه روش 0690 بر توجه سازمان
We aa 1 ee ee
صفحه 6:
توسعه سیستم ها و تغییر سازمانی
فن آوری اطلاعات درجات گوناگونی از تغییر
سازمانی را ابجاد می کند. چهار نوع تغییر
سازمانی ساختاری را نشان ی دهد که از طربق
فن آوری اطلاعات به وجود می آیند:
۱- ماشینی کردن
-Y منطقی کردن
-Y مهندسى مجدد
۴- تغییر الگو.
صفحه 7:
مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار و بهبود فر آیند
- مهندسی مجدد فر ایند کسب و کار
- گام هایی در مهندسی مجدد اثربخش
- بهبود فرآیند: مدیریت فرآیند کسب و کار. مدیریت کیفیت جامع
و شش سیکما
- مدیربت کیفیت جامع و شش سیگما
ies رس مج
موضوع و اهداف سیستم های اطلاعلتی جدید هر چه باشد. نتیجه
فرآیند حل مشکلات سازمای هستند. بیک سیستم اطلاعلتی جدید
به مثلبه راه کار برخی از مشکلات سازمانی. ساخته میش و د. مشکل
ممکن است در لین باشد که مدیران و کارکنان ی برده لند که
سازمان آن طور که انتظار حی رود خوب کار نمی کندیا اینکه باید از
مزیت فرصت های جدید برای عملکرد موفقیت آمیزتر بهره ببرد.
صفحه 8:
تحلیل سیستم ها
تحلیل سیستم ها. نقشه سازمان و سیستم های موجود را ایجاد. و مالکان
اصلی و کاربران اصلی داده ها و سخت افزار و نرم افزار موجود سازمان را
شناسایی حی کند. تحلیلگر سیستم. جزئیات مشکلات سیستم های موجود
را شرح می دهد. از طریق بررسی اسناد. و رویه ها. مشاهده عملیات
سیستم و مصاحبه با کاربران اصلی سیستم هاء تحلیلگران می توانند مشکل
و راه حل آن را شناسایی کنند. اغلب. لین راه حل نیازمند ساختن یک
سیستم اطلاعاتی جدید يا بهبود سیستم موجود می باشد.
تعیین نیازمندی های اطلاعات
شلید چللش برانگیزترین وظیفه تحلیل سيستم هاء تعریف نیازمندی های
اطلاعلتی خاصی باشد که بلید از طرییق راه کار انتخلبی سیستم تأمین شود.
در پلیه ای ترین سطح. نیازمندی های اطلاعات میک سیستم جدید شامل
شناسایی اينکه چه کشیبه چه اطلاعلتی. در کجاء چه هنگام و چگونه نیاز
دارد می شود.
صفحه 9:
یل سب یک سیستم بلین چه کازی انجام
دهد تا نیازمندی های اطلاعاتی برآورده شهند و طراحی سیستم.
حاکی از چگونگی دستیابی به لین اهداف است. طراحی یک سیستم
اطلاعلتی طرح کلی با مسلی برای گن سیستم است. طراحی سیستم.
شبیه طرح معماری یک ساختمان با خلنه. شامل تمام مشخصاتی می
شود که شکل و ساختار سیستم را تعیین می کند.
نقش کاربران نهایی
نیازمندی های اطلاعلتی کاربر است که منجربه ساختن سیستم می
شود. کاربران باید کنترل کافی در طول فر آیند طراحی داشته باشند تا
از اینکه سیستم. منعکس کننده اولمیت های كسب و کار و نیازهای
اطلاعلتی آنان است نه تعصبات کارکنان فنی. اطمینان یابند. نقش
داشتن کاربر در طراحی. شناخت و پذیرش او را افزلیش می دهد.
مشارکت ناکلفی کاربر در طراحی علت اصلی شکست سیستم ها مى
باشد.به هر حال برخی از سیستم ها نیازمند مشارکت کاربر و
صفحه 10:
تومو سعه
"فرآیند تکمیل تو
"برنامه نویسی
آزمایش
تبدیل =
ت یر وهای
صفحه 11:
مدل سازی و طراحی سیستم ها: روش های ساخت یافته و شی گرا
روش ساخت يافته 1
روش های توسته ساعت بافته. ترآیتت محور هستند وآصول بر مدل تسازی
و طرح یک فرآیند. یا عملیات گردآوری. اداره و توزییع داده ها در قالب
جربان داده ها تمرکز دارند. لین روش هاء داده ها را از فرآیندها تفکیک می
کنند. هر زملنی که شخصی بخواهد عملی بر روی بخش خصای از داده ها
انجام دهد. یک رویه برنامه نویسی جداگلنه نوشته می شود. رویه ها بر
اساس داده های به دست آمده. عمل می کنند.
ابزار اصلی برای نشان دادن فرآیندهای اجزای سیستم و جریان داده های
میان لن هاء. نمودار جریان داده ها عی باشند. نمودار جریان داده ها. مدل
گرافیکی منطقی از جریان داده ها را ارلئه ی کند وییک سیستم رابه بخش
هاى جزِثی تفسیم می کند تا سطوح قلبل مدیریت از جزئیات را نشان دهد.
لين نمودارء فر آیندها یبا انتقالهتی را که در محدوده هرییک از بخش ها رخ
دهد و مداخلاتی را که در میان آن ها وجود دارد مشخص می سازد.
صفحه 12:
روش ی شى كرا
تخت عاعش ی داش تس ها Sal a
مشلبه. مشخصه های آّن طبقه را دارند. طبقه های اشیاء در عوض می
تولند تمام ساختارها و رفتارهای یک طبقه کلی تر رابه ارث ببرند و
سپس متغیرها و رفتارهای منحصر به فرد هر شی بدان افزوده می
شود. طبقه های جدید اشیاء» از ميان طبقات موجود ایجاد می شود و
مشخص می سازد که چگونه طبقه جدید از طربق موجود متفاوت
است.
سیستم اطلاعات از طریق تبسیل طراحیبه کد برنامه نویسی به اجرا
گذاشته می شود و از طبقلتی که در دسترس هستند در یک کتابخانه
اشیاء نرم افزاری. استفاده می کند و اشیاء جدید به وجود آمده در
طول مرحله طراحی را بدان حی افزاید. سیستم در نهلیت بلید به طور
کامل آزمون و ارزیابی شود.
صفحه 13:
مهندسی نرم افزار به کمک رایانه
مهندسی نرم افزاربه کمک رایلنه (0690808)) - مهندسی سیستم هابه کمک رابلنه نیز
گفته می شود- ابزارهای نرم افزاری را برای ماشینی کردن روش های انجام کارهای
تکراری. فراهم می آورد. ابزارهای 06080 همچنین ایجاد مستندسازی واضح و
هماهنگی تلاش های گروه توسعه را تسهیل می کند. اعضای گروه می توانند فعالیت خود
راجا دسترسی به فلیل های یکدیگر برای بازبینی ییا اصلاح. به سادگی به اشتراک
بگذارند. اگر ابزارهابه درستیبه کار گرفته شهند. منلفع بهره وریبه دست می آید.
بسیاری از این ابزارها با قابلیت گرافیکی بالا و رایانه محور هستند.
به طور كلى ابزارهاى 0000808 تلاش عى كنند .نا بهره ورى و كيفيت را از طرق زير بالا
ببرند:
بيت روش ها و طراحی توسعه استاندارد
- بهبود ارتباط میان کاربران و کارشناسان فنی
- سازماندهی وبه هم مرتبط کردن اجزای طراحی و فراهم آوردن دسترسی سریع به
پایگاه طراحی
- ماشینی کردن واحدها و تحلیل و طراحی
- ماشینی کردن. ایجاد کد و آزمایش و کنترل
ابزارهای 62606890 .به طور خودکار عناصر داده ای رابه فر آیندهاء در جلیی که مورد
es oe a NG coll بط هر کند
صفحه 14:
رویکردهای گوناگون ساخت
سیستم ها
- چرخه حیات سیستم سنتی
ساخت نمونه او لیه
- مزایا و معایب ساخت نمونه اولیه
- توسعه کاربر نهایی
- بسته های نرم افزار کاربردی و
منبع یابی بیرون از سازمان
صفحه 15:
بسته های نرم افزار کاربردی
اگریک بسته نرم افزاری بتولند اغلب نب های
Ke سازمان را برآورده و محقق سازد. سازمان نباید
نرم افزاری مخصوص به خود بنویسد. سازمان می
تولند زمان و پول خود ربا استفاده از برنامه های نرم
oie از پیش نوشته شده. از پیش طراحی شده و
آزملیش شده ذخیره کند. فرو شتدكان: نسته هاى درم
افزاری. اقدامات نگهداری 9 پشتیبانی سیستم از
که تعشوفت بر سفطری Se Suen bas
راستای توسعه ها و تحولات فنی و تجاری را انجام
داده اند.
صفحه 16:
منبع یابی بیرون از سازمان
زیرا برخی از سازمان ها لین روش را از نگهداری مرکز
رایلنه و کارکنان سیستم های اطلاعلتی. كم هزينه تر
تلقی می کنند. منبع بلبی بیرون از سازمان» سبب مزیت
صرفه جویی اقتصادی و تکمیل صلاحیتهای اصلی می
شود زیرا برای یک سازمان. دشوار است که در خدمات
غن آوری اطلاعات تخصص پیدا کند. مهارت ها و دانش
تخصصی شیده فروشنده. می تواند در میان مشتریان
گوناگونیبه اشتراک گذاشته شود وبا افزلیش تجریه کار
كردن با لين قبيل پروه های سیستم های اطلاعاتی.
تخصص و مهارت فروشنده را بالا رود.
صفحه 17:
فرصت ها. چالش ها و راه حل های مدیریتی
= — -فرین وا
- چالش های مدبریتی
توسعه کاربردی در عرصه سازمان دیجیتالی
تقاضای بیشتری از راه کارهای سیستم های اطلاعاتی وجود دارد. على
رغم مزایای حاصل از زبان نسل چهارم ابزارهای نرم افزار شخصی.
روش های شی گرا و ابزارهای نرم افزاری وب. بسیاری از کسب و کارها
با کاهش توسعه سیستم های اطلاعلتی که نیاز دایند مواجه شده اند.
غن آوری ها و شرلیط کسب و کاربه سرعت در حال تغییر است و
مقیاس پذیری.به علمل حیلتی موفقیت و هدف اصلی طراحی سیستم
تبدیل شده است. کسب و کارها. نیاز به نرم افزاری دارند که قابل
اضلفه شدن. اصلاح شدن. جایگزین شدن یا تغییر شکل داده شدن
باشد تا سازمان قادر سازدبه فرصت های جدید. واکنش سریع نشان
ADO
صفحه 18:
که وه یت crisp Gifs clas by
از یک سازمان سوق می دهند. دیدگاهی که
فرایندهای کسب و کار را فرلتر از مرزهای سازمان
گسترش و امتداد می دهد. سازمان ها. دبگر نمی
توانند كسب و کارها و طرح های سیستمی خود را به
تنهایی اداره کنند زیرا به برقراری روابط الکترونیک با
تأمین کنندگان. توزیع کنندگان و مشتریان
نیازمندند.
- رهنمودهای راهگشا
- توسعه سربع سیستم کاربردی (@O)
صفحه 19:
توسعه
از جمله کاربردهای وب.به منظور تسریع بخشیدن به ایجاد
نرم افزار, گروهی از اشیا جمع آوری شده لند تا اجزای نرم
افزار را برای وظلیف معمول فراهم آورند. نظیر واسط کاربر
نهایی یا قابلیت سفارش دهی آنلاین که می تواند با
کاربردهای کسب و کار بزرگ مقیاس. ترکیب شود. این
رویکردتوسعه نرم افزار. توسعه جز محور ناميده شود و اين
امکان را فراهم می آورد تا سیستم از طریق جمع آوری و
تلفیق اجزای نرم افزاری موجود ساخته شود. کسب و کارها از
توسعه جز محور استفاده می کنند تا کاربردهای تجارت
الکترونیک را از طریق ترکیب اجزای موجودتجاری با استفاده
از بخش های نرم افزاری برای خرید. تصدبق کاربر. موتورهای
جستجو و کاتالوگ ها ایجاد کنند.
صفحه 20:
خدمات 3 كد ای كردن خدمات
و خارجی
سیستم. تیا مه از انها ني توان به مثابه
ابزارهایی برای ساخت سیستم های اطلاعاتی جدید با
ارتقای سیستم های موجود استفاده کرد. خدمات وب.
اجزای نرم افزاری را ایجاد می کند که قابل تحوبل در
اینترنت باشد و از کارکردهای جدید برای سیستم موجود
سازمانی با خلق سیتسم های جدید که با سیتسم های
سازمان یا دیگر سازمان ها ار تباط دارد. برخوردار باشد. به
دلیل اینکه این خدمات از مجموعه جهانی استانداردها
استفاده می کنند. کم هزینه تر هستند و به هم مرتبط
کردن اجزای اصلی را اسان تر می سازند.
صفحه 21:
The
End
بسم اهلل الرحمن
الرحیم
عنوان:
طراحی مجدد سازمان از
طریق سیستم های اطالعاتی
استاد:
جناب آقای دکتر نمامیان
گردآورنده:
علی الفتی
س.یستم ه.ا ب.ه مثاب.ه تغیی.ر س.ازمانی برنامه ریزی
شده
س.اختن ی.ک س.یستم اطالعات.ی جدی.د یکی از انواع
تغییرات س.ازمانی برنام.ه ریزی شده م.ی باشد و
شام.ل تغییرات.ی در مشاغ.ل ،مهارت ه.ا ،مدیریت و
س.ازمان م.ی شود .ی.ک س.یستم اطالعات جدید،
چیزی بیشتر از نصب سخت افزار یا نرم افزار جدید
است.
پیوند دادن سیستم های اطالعاتی به طرح تجاری
تدوین نیازمندی های اطالعات سازمانی
تجری.ه و تحلی.ل بنگاه (برنام.ه ریزی سیستم های
کسب و کار)
تجزی.ه و تحلی.ل بنگاه ،بر ای.ن دالل.ت دارد که
نیازمندی های اطالعات.ی س.ازمان ،تنه.ا از طریق
بررس.ی س.ازمان در قال.ب واحده.ا ،وظایف،
فرآیندی های سازمانی و عناصر داده ای درک می
شود .تجزی.ه و تحلی.ل بنگاه ،ب.ه شناسایی
موجودی.ت های کلیدی و مشخصه های داده های
سازمان کمک می کند.
تجزیه و تحلیل راهبردی یا عوامل حیاتی موفقیت
تحلی.ل راه.بردی ی.ا عوام.ل حیات.ی موفقی.ت ( )CSFدیدگاه.ی را مطرح می
کن.د ک.ه نیازمندی های اطالعات ی.ک س.ازمان ،از طری.ق شماری از عوامل
حیات.ی موفقی.ت مدیران تعیی.ن م.ی شود .اگ.ر بتوانب.ه ای.ن اهداف دس.ت یافت،
موفقیت سازمان تضمین می گردد.
.مان م.دی.ر و م.حی.ط ب..زر.گ.تر ش.ک.لم.یگ..یرند.
ص.نعتس.از ،
،
CSFها ت..وس.ط
س..یستم هایا.ط.العات.یج.دی.د ،ب..ای.د ب..ر ارا.ئ.ه ا.ط.العات.یک..ه ب..ه ت..حققا.هدا.ف
.مک.یک..ند ،م.تمرکز ش.وند.
س.از.مانک .م
مزی.ت روش CSFای.ن اس.ت ک.ه داده های کمتری را برای تجزی.ه و تحلیل
تولی.د م.ی کند .فق.ط مدیران ارش.د مورد مص.احبه قرار م.ی گیرن.د و سواالت بر
تعدادی از CSFه.ا متمرکزند .ای.ن روش ،کام ً
ال ص.ریح از مدیران س.وال می
کن.د ت.ا محیطشان را بررس.ی نماین.د و پاس.خ دهن.د ک.ه چگون.ه به نیازهای
اطالعات.ی س.ازمان شک.ل م.ی دهند .ای.ن روش ،برای توس.عه سیستم های
پشتیبان.ی تص.میم ( )DSSو س.یستم های پشتیبان.ی مدیری.ت عالی
( )ESSمناس.ب اس.ت .بر خالف تحلی.ل بنگاه روش CSFبر توج.ه سازمان
توسعه سیستم ها و تغییر سازمانی
ف.ن آوری اطالعات درجات گوناگون.ی از تغییر
س.ازمانی را ایجاد م.ی کند .چهار نوع تغییر
س.ازمانی س.اختاری را نشان م.ی ده.د ک.ه از طریق
فن آوری اطالعات به وجود می آیند:
-1ماشینی کردن
-2منطقی کردن
-3مهندسی مجدد
-4تغییر الگو.
مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار و بهبود فرآیند
مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار گام هایی در مهندسی مجدد اثربخش بهبود فرآین.د :مدیری.ت فرآین.د کس.ب و کار ،مدیری.ت کیفی.ت جامعو شش سیگما
مدیریت کیفیت جامع و شش سیگمامروری بر توسعه سیستم
موضوع و اهداف س.یستم های اطالعات.ی جدی.د ه.ر چ.ه باش.د ،نتیجه
فرآین.د ح.ل مشکالت س.ازمای هس.تند .ی.ک س.یستم اطالعات.ی جدید
ب.ه مثاب.ه راه کار برخ.ی از مشکالت س.ازمانی ،س.اخته می.ش و د .مشکل
ممک.ن اس.ت در ای.ن باش.د ک.ه مدیران و کارکنان پ.ی برده ان.د که
س.ازمان آ.ن طور ک.ه انتظار م.ی رود خوب کار نم.ی کن.د ی.ا اینک.ه باید از
مزیت فرصت های جدید برای عملکرد موفقیت آمیزتر بهره ببرد.
تحلیل سیستم ها
تحلی.ل س.یستم ه.ا ،نقش.ه س.ازمان و سیستم های موجود را ایجاد ،و مالکان
اص.لی و کاربران اص.لی داده ه.ا و س.خت افزار و نرم افزار موجود سازمان را
شناس.ایی م.ی کند .تحلیلگ.ر س.یستم ،جزئیات مشکالت سیستم های موجود
را شرح م.ی دهد .از طری.ق بررس.ی اس.ناد ،و روی.ه ها ،مشاهده عملیات
سیستم و مص.احبه با کاربران اصلی سیستم ه.ا ،تحلیلگران می توانند مشکل
و راه ح.ل آ.ن را شناس.ایی کنند .اغل.ب ،ای.ن راه ح.ل نیازمن.د س.اختن یک
سیستم اطالعاتی جدید یا بهبود سیستم موجود می باشد.
تعیین نیازمندی های اطالعات
شای.د چال.ش برانگیزتری.ن وظیف.ه تحلی.ل س.یستم ه.ا ،تعریف نیازمندی های
اطالعات.ی خاص.ی باش.د ک.ه بای.د از طری.ق راه کار انتخاب.ی س.یستم تأمین شود.
در پای.ه ای تری.ن س.طح ،نیازمندی های اطالعات ی.ک س.یستم جدی.د شامل
شناس.ایی اینک.ه چ.ه کش.ی،ب.ه چ.ه اطالعات.ی ،در کج.ا ،چ.ه هنگام و چگونه نیاز
دارد می شود.
طراحی سیستم
تحلی.ل س.یستم ه.ا ،شرح م.ی ده.د ک.ه ی.ک س.یستم بای.د چه کاری انجام
ده.د ت.ا نیازمندی های اطالعات.ی برآورده شون.د و طراح.ی سیستم،
حاک.ی از چگونگ.ی دس.تیابیب.ه ای.ن اهداف اس.ت .طراح.ی ی.ک سیستم
اطالعات.ی طرح کل.ی ی.ا مدل.ی برای آ.ن س.یستم اس.ت .طراح.ی سیستم،
شبی.ه طرح معماری ی.ک س.اختمان ی.ا خان.ه ،شام.ل تمام مشخص.اتی می
شود که شکل و ساختار سیستم را تعیین می کند.
نقش کاربران نهایی
نیازمندی های اطالعات.ی کاربر اس.ت ک.ه منج.ر ب.ه س.اختن س.یستم می
شود .کاربران باید کنترل کافی در طول فرآیند طراحی داشته باشند تا
از اینک.ه س.یستم ،منعک.س کننده اولوی.ت های کسب و کار و نیازهای
اطالعات.ی آنان اس.ت ن.ه تعص.بات کارکنان فن.ی ،اطمینان یابند .نقش
داشت.ن کاربر در طراح.ی ،شناخ.ت و پذیرش او را افزای.ش می دهد.
مشارک.ت ناکاف.ی کاربر در طراح.ی عل.ت اص.لی شکس.ت س.یستم ه.ا می
باشد.ب.ه ه.ر حال برخ.ی از س.یستم ه.ا نیازمن.د مشارک.ت بیشتر کاربر و
فرآیند تکمیل توسعهسیستم
برنامه نویسیآزمایشتبدیل -تولید و نگهداری
مدل سازی و طراحی سیستم ها :روش های ساخت یافته و شی گرا
روش ساخت یافته
روش های توس.عه س.اخت یافت.ه ،فرآین.د محور هس.تند و اص.و ً
ال بر مدل سازی
و طرح ی.ک فرآین.د ،ی.ا عملیات گردآوری ،اداره و توزی.ع داده ه.ا در قالب
جریان داده ه.ا تمرک.ز دارند .ای.ن روش ه.ا ،داده ه.ا را از فرآینده.ا تفکی.ک می
کنند .ه.ر زمان.ی ک.ه شخص.ی بخواه.د عمل.ی بر روی بخ.ش خص.ای از داده ها
انجام ده.د ،ی.ک روی.ه برنام.ه نویس.ی جداگان.ه نوشت.ه م.ی شود .روی.ه ها بر
اساس داده های به دست آمده ،عمل می کنند.
ابزار اص.لی برای نشان دادن فرآیندهای اجزای سیستم و جریان داده های
میان آ.ن ه.ا ،نمودار جریان داده ه.ا م.ی باشند .نمودار جریان داده ها ،مدل
گرافیک.ی منطق.ی از جریان داده ه.ا را ارائ.ه م.ی کن.د و ی.ک س.یستم راب.ه بخش
های جزئ.ی تقس.یم م.ی کن.د ت.ا س.طوح قاب.ل مدیریت از جزئیات را نشان دهد.
ای.ن نمودار ،فرآینده.ا ی.ا انتقاالت.ی را ک.ه در محدوده ه.ر ی.ک از بخ.ش ها رخ
دهد و مداخالتی را که در میان آن ها وجود دارد مشخص می سازد.
روش توسعه شی گرا
مدل س.ازی ش.ی گرا بر مبنای مفاهی.م طبق.ه و وراث.ت م.ی باشد .اشیایی
ک.ه ب.ه ی.ک طبق.ه خاص.ی تعل.ق دارن.د ی.ا طبق.ه بندی های کلی اشیاء
مشاب.ه ،مشخص.ه های آ.ن طبق.ه را دارند .طبق.ه های اشیاء در عوض می
توان.د تمام س.اختارها و رفتارهای ی.ک طبق.ه کل.ی ت.ر را ب.ه ارث ببرند و
س.پس متغیره.ا و رفتارهای منحص.ر ب.ه فرد ه.ر ش.ی بدان افزوده می
شود .طبق.ه های جدی.د اشیاء ،از میان طبقات موجود ایجاد می شود و
مشخ.ص م.ی س.ازد ک.ه چگون.ه طبق.ه جدی.د از طریق موجود متفاوت
است.
س.یستم اطالعات از طری.ق تبدی.ل طراح.یب.ه ک.د برنام.ه نویس.ی به اجرا
گذاشت.ه م.ی شود و از طبقات.ی ک.ه در دس.ترس هس.تند در ی.ک کتابخانه
اشیاء نرم افزاری ،اس.تفاده م.ی کن.د و اشیاء جدی.د به وجود آمده در
طول مرحل.ه طراح.ی را بدان م.ی افزاید .س.یستم در نهای.ت بای.د به طور
کامل آزمون و ارزیابی شود.
مهندسی نرم افزار به کمک رایانه
مهندس.ی نرم افزارب.ه کم.ک رایان.ه ( – )CASEمهندس.ی س.یستم ه.اب.ه کم.ک رایان.ه نیز
گفت.ه م.ی شود -ابزارهای نرم افزاری را برای ماشینی کردن روش های انجام کارهای
تکراری ،فراه.م م.ی آورد .ابزارهای CASEهمچنی.ن ایجاد مس.تندسازی واضح و
هماهنگی تالش های گروه توس.عه را تسهیل می کند .اعضای گروه می توانند فعالیت خود
را ب.ا دس.ترسی ب.ه فای.ل های یکدیگ.ر برای بازبین.ی ی.ا اص.الح ،ب.ه س.ادگی به اشتراک
بگذارند .اگ.ر ابزاره.ا ب.ه درس.تی ب.ه کار گرفت.ه شون.د ،مناف.ع بهره وری ب.ه دس.ت می آید.
بسیاری از این ابزارها با قابلیت گرافیکی باال و رایانه محور هستند.
ب.ه طور کل.ی ابزارهای CASEتالش م.ی کنن.د ت.ا بهره وری و کیفی.ت را از طرق زیر باال
ببرند:
تقویت روش ها و طراحی توسعه استاندارد بهبود ارتباط میان کاربران و کارشناسان فنی س.ازماندهی و ب.ه ه.م مرتب.ط کردن اجزای طراح.ی و فراه.م آوردن دس.ترسی س.ریع بهپایگاه طراحی
ماشینی کردن واحدها و تحلیل و طراحی ماشینی کردن ،ایجاد کد و آزمایش و کنترلابزارهای ، CASEب.ه طور خودکار عناص.ر داده ای را ب.ه فرآینده.ا ،در جای.ی که مورد
استفاده قرار می گیرند مرتبط می کند.
رویکردهای گوناگون ساخت
سیستم ها
چرخه حیات سیستم سنتی ساخت نمونه اولیه مزایا و معایب ساخت نمونه اولیه توسعه کاربر نهایی بسته های نرم افزار کاربردی ومنبع یابی بیرون از سازمان
بسته های نرم افزار کاربردی
اگ.ر ی.ک بس.ته نرم افزاری بتوان.د اغلب نیازمندی های
ی.ک س.ازمان را برآورده و محق.ق س.ازد ،س.ازمان نباید
نرم افزاری مخص.وص ب.ه خود بنویس.د .س.ازمان می
توان.د زمان و پول خود راب.ا اس.تفاده از برنامه های نرم
افزاری از پی.ش نوشت.ه شده ،از پی.ش طراحی شده و
آزمای.ش شده ذخیره کند .فروشندگان بسته های نرم
افزاری ،اقدامات نگهداری و پشتیبان.ی سیستم از
جمل.ه پیشرف.ت در حف.ظ و نگهداری سیستم در
راس.تای توس.عه ه.ا و تحوالت فنی و تجاری را انجام
داده اند.
منبع یابی بیرون از سازمان
امروزه منب.ع یاب.ی بیرون از س.ازمان متداو.ل شده است
زیرا برخ.ی از س.ازمان ه.ا ای.ن روش را از نگهداری مرکز
رایان.ه و کارکنان س.یستم های اطالعات.ی ،ک.م هزین.ه تر
تلق.ی م.ی کنند .منب.ع یاب.ی بیرون از س.ازمان ،س.بب مزیت
ص.رفه جوی.ی اقتص.ادی و تکمی.ل ص.الحیتهای اص.لی می
شود زیرا برای ی.ک س.ازمان ،دشوار اس.ت که در خدمات
ف.ن آوری اطالعات تخص.ص پیدا کند .مهارت ه.ا و دانش
تخص.صی شیده فرو.شنده ،م.ی تواند در میان مشتریان
گوناگون.یب.ه اشتراک گذاشت.ه شود وب.ا افزای.ش تجریه کار
کردن ب.ا ای.ن قبی.ل پروژ.ه های س.یستم های اطالعاتی،
تخصص و مهارت فروشنده را باال رود.
فرصت ها ،چالش ها و راه حل های مدیریتی
فرصت ها چالش های مدیریتیتوسعه کاربردی در عرصه سازمان دیجیتالی
تقاضای بیشتری از راه کارهای سیستم های اطالعاتی وجود دارد .علی
رغ.م مزایای حاص.ل از زبان نس.ل چهارم ابزارهای نرم افزار شخصی،
روش های شی گرا و ابزارهای نرم افزاری وب ،بسیاری از کسب و کارها
ب.ا کاه.ش توس.عه س.یستم های اطالعات.ی ک.ه نیاز دارن.د مواجه شده اند.
ف.ن آوری ه.ا و شرای.ط کس.ب و کار ب.ه س.رعت در حال تغیی.ر است و
مقیاس پذیری،ب.ه عام.ل حیات.ی موفقی.ت و هدف اص.لی طراح.ی سیستم
تبدی.ل شده اس.ت .کس.ب و کاره.ا ،نیاز ب.ه نرم افزاری دارن.د ک.ه قابل
اضاف.ه شدن ،اص.الح شدن ،جایگزی.ن شدن ی.ا تغیی.ر شکل داده شدن
باش.د ت.ا س.ازمان قادر س.ازدب.ه فرص.ت های جدی.د ،واکن.ش سریع نشان
دهد.
تجارت الکترونی.ک و کس.ب و کار الکترونی.ک ،ما را در
جه.ت توس.عه س.یستم ه.ا بر مبنای دیدگاه.ی وسیعتر
از ی.ک س.ازمان س.وق م.ی دهن.د ،دیدگاه.ی که
فرآیندهای کس.ب و کار را فرات.ر از مرزهای سازمان
گس.ترش و امتداد م.ی دهد .س.ازمان ه.ا ،دیگ.ر نمی
توانن.د کس.ب و کاره.ا و طرح های س.یستمی خود را به
تنهایی اداره کنند زیرا به برقراری روابط الکترونیک با
تأمی..ن کنندگان ،توزیع کنندگان و مشتریان
نیازمندند.
رهنمودهای راهگشا -توسعه سریع سیستم کاربردی ()RAD
توسعه
از جمل.ه کاربردهای وب ،ب.ه منظور تس.ریع بخشیدن به ایجاد
نرم افزار ،گروه.ی از اشی.ا جم.ع آوری شده ان.د تا اجزای نرم
افزار را برای وظای.ف معمول فراه.م آورند .نظی.ر واسط کاربر
نهای.ی ی.ا قابلی.ت س.فارش ده.ی آنالی.ن ک.ه م.ی توان.د با
کاربردهای کس.ب و کار بزرگ مقیاس ،ترکی.ب شود .این
رویکرد ت.وس.عه نرم افزار ،توس.عه ج.ز محور نامیده شود و این
امکان را فراه.م م.ی آورد ت.ا س.یستم از طری.ق جمع آوری و
تلفی.ق اجزای نرم افزاری موجود س.اخته شود .کس.ب و کارها از
توس.عه ج.ز محور اس.تفاده م.ی کنن.د تا کاربردهای تجارت
الکترونیک را از طری.ق ترکیب اجزای موجودت.جاری با استفاده
از بخ.ش های نرم افزاری برای خری.د ،تصدیق کاربر ،موتورهای
جستجو و کاتالوگ ها ایجاد کنند.
خدمات وب و رایانه ای کردن خدمات
عالوه بر اینکه وب سایت ها از یکپارچگی داخلی و خارجی
سیستم ،پشتیبانی می کنند ،از آن ها می توان به مثابه
ابزارهایی برای ساخت سیستم های اطالعاتی جدید یا
ارتقای سیستم های موجود استفاده کرد .خدمات وب،
اجزای نرم افزاری را ایجاد می کند که قابل تحویل در
اینترنت باشد و از کارکردهای جدید برای سیستم موجود
سازمانی یا خلق سیتسم های جدید که با سیتسم های
سازمان یا دیگر سازمان ها ارتباط دارد ،برخوردار باشد .به
دلیل اینکه این خدمات از مجموعه جهانی استانداردها
استفاده می کنند ،کم هزینه تر هستند و به هم مرتبط
کردن اجزای اصلی را آسان تر می سازند.
The
End