معماری و عمرانعلوم مهندسی

طراحی مرکز نوآوری معماری

59 اسلاید فهرست: معماری، نوآوری، استارت‌آپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها، گونه‌شناسی الگوهای طراحی، بررسی استانداردها و ضوابط طراحی فضا، مطالعه‌ی نمونه‌ی خارجی، مطالعات مربوط به منطقه‌ی مورد نظر، تحلیل سایت، جدول برنامه‌ی فیزیکی، دیاگرام روابط مابین فضاها

sedigh.mhmd.tt

صفحه 1:
با ناسگات نارندزان: اطعا ‎sce‏ ‏حك معماری طراحى مركز نوآورى معماری دانشگاه مازندران صدیقه محمدی استاد: دکتر اسحق نام درس: ‎giles sole‏ زمستان 1400

صفحه 2:
bb? bop ‏طه‎ ‎tb? ‎ap oP oP بخش اول: مطالعات پایه ۰ معماری ‎٠‏ توآوری ‏۰ استارتآپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها ‏بخش دوم: شناخت ‏۰ گونه‌شناسی الگوهای طراحی ‏۰ بررسی استانداردها و ضوابط طراحی فضا ‎٠‏ مطالعه‌ی نمونه‌ی خارچی ‎ ‏3 بخش سوم: بستر طراحی 4 ۰ مطالعات مربوط به منطقه‌ی مورد نظر 5 ۰ تحلیل سایت 7 بخش چهارم: برنامه‌ریزی کالبدی 12 * جدول برنامدى فيزيكى 13 * دياكرام روابط مابين فضاها 16 متابع 18 ‎ ‎41 ‎42 ‎52 ‎

صفحه 3:
۶ معماری نوآوری ۰ استارت‌آپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها

صفحه 4:
معماری معماری را به دلیل فرم‌های گوناگونی که می‌تواند داشته باشد و نیازی که در کاربری‌های خاص به آن است, بايد تركيبى از هنر و فن دانست. معماری یک انتظام هنری است که به ابداع در طراحی می‌رسد. همچنین حرفه‌ای فنی است که به فنون خاص در ساختمان‌سازی بستگی دارد معمارى از يك بعد يا علومى همجون رياضيات, فيزيك و غيره مرتبط است و از بعد ديكر به هنر زيبايى و زیبایی‌شناسی مربوط می‌شود.

صفحه 5:
نوآوری نوآوری ريشه در واژمی لاتین «1000۷216» داشته و به معنای «فاصله گرفتن از عادت» است. اما هر نوع فاصله گرفتن از عادت و الگوهای ذهنی موجود. نمی‌تواند نوآوري واقعی تلقی شود؛ بلكه اين فاصله بايد در حدی باشد که به شدت جلب توجه کند. به زبان علمی, نوآوری یعنی «انحراف از الگوهای ذهنی موجود». نوآوری صرفاً درباره‌ی محصولات تولیدی نبوده و خدمات را نیز در بر می‌گیرد. ارائه‌ی خدمات نوین در صنایع بیمه و بانک‌داری, تحول در حمل‌ونقل صنایع غذایی, خرده‌فروشی‌های آنلاین و ارائه‌ی انواع خدمات مبتنی بر وب که ‎a‏ مدد ظهور اینترنت و فناوری‌های جدیدی نظیر اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی ممکن شده است, مثال‌هایی از نوآوری در خدمات و نقش آن در تغییرات ساختاری فضای کسب‌وکارهای خدماتی است.

صفحه 6:
نكتدى ديكرى كه بايد به آن اشاره داشت, ابعاد فضای نوآوری است: 1 نوآوری در محصول که به معنای ارائه‌ی یک محصول یا خدمت جدید از سوی یک کسب‌وکار است. ‎(Product Innovation)‏ 2( توآوری دز فرآیند .که بر خلأف نوآوزی در محصول: اصلاح:و بهنود: زوش‌های تولید و عزضه‌ی یک محضول یا خدمت را هدف قرار می‌دهد. ‎(Process Innovation)‏ 3 نوآوری در موقعبت که به تغییر در زمینه‌ای که کالا یا خدمت در آن عرضه می‌شود. اشاره دارد. (Position Innovation) Paradigm) .22Su0 ese L ‏نوآوری در الگو که تغیبر مدل ذهنى و منطق رفتارهای سازمانی‎ 4 (Innovation یک نوآوری لزوماً در یکی از ابعاد چهارگانه‌ی فوق قرار نمی‌گیرد. به عبارت دیگر, مرزی روشن بین انواع نوآوزی وجود نداشته و گاهی این مرزها کم‌رنگ شده و حتی ‎On jl‏ می‌روند.

صفحه 7:
استارت‌آب‌ها و شتاب‌دهنده‌ها استار تآپ: سازمان یا شرکتی تازه‌منولدشده یا نوبا که سابقه‌ی پیشینی نداشته, در محصولات و خدمات خود نوآوری دارد و برای دست‌یابی به پتانسیل و رشد خود تلاش کرده و فرصت‌هایی را برای مشاغل جدید 44 5595 قی‌آورة: مشکلات و چالش‌های استارت‌آپ‌ها: 1 + اشناهته مودن بازان ونوازهاى مشتوبان * عدم قطعيت در موفقيت ضعفت: درز گاز تیم

صفحه 8:
عوامل موْثر بر بقاء و رشد استارتآپ‌ها: نوآوری * تحقیق و توسعه * قابليت بازاريابى * قابلیت تکنولوژیک ۰ قابلیت شبکه‌ای + اهناب مال * دانش بازار ۰ فرصت‌های بازار * شناخت سلایق مشتریان * هوش تجاری

صفحه 9:
استارت‌آپ‌های موفق در حوزه‌ی معماری: Treniq UpCodes ‏ادغام کتاب‌هاء ۳۵۴ها و منایع آنلاین در ایچاد امکان دسترسی آسان به طیف‎ ‏یک پایگاه داده گسترده‌ای از محصولات لوکس‎ فضایی برای پیدا کردن افراد کاربلد پلتفرمی برای خرید هر آن‌چه در بهبود روند طراحی با استفاده از در حوزهی مقفاری: ليها عيطم وام تدم تکنولوژی واقعیت مجازی Mindesk Seen on Set Parade Staffing

صفحه 10:
شتاب‌دهنده‌ها: شتاب‌دهندمی استارت‌آب‌ها, يا به اختصار «شتاب‌دهندها». شرکت‌هایی هستند که روی ایده‌های جدید فناورانه سرمایه‌گذاری می‌کنند. اين مجموعه‌ها به صاحبان ایده‌ها کمک می‌کنند تا بتوانند تعریفی صحیح و نمونه‌ی اولیه‌ی مناسبی از کالا یا خدماتی که قصد نوآوری در آن صنعت را دارند. ارائه دهند. در کشورهای در حال توسعه‌ای مانند ایران, حمایت از استارت‌آب‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا اين کسب‌وکارها با استفاده از فناوری و بهبود بهره‌وری, نقش مهمی در بهبود شرایط اقتصادی ایفا می‌کنند. با توجه به اينكه كسب وكارهاى نويا ريسك بالابى جهت سرمايهكذارق دارند. گاهاً سرمایه‌گذاران به آن‌ها اعتماد نمی‌کنند. سرمایه‌گذار باید یک ویژگی را در استارت‌آپ به‌وضوح ببیند و اين ویژگی, عملگرا بودن است. اگر استارتآپ در مرحله‌ای باشد که محصول يا خدماتش در بازار مورد استفاده قرار بگیرد. سرمایه‌گذاران به حمایت از آن می‌پردازند.

صفحه 11:
خدمات شتاب‌دهنده‌ها: * ایجاد فضای کاری مناسب استارت‌آپی * ایجاد برنامه‌های توانمندسازی و آموزشی حرفه‌ای * منتورینگ حرفه‌ای و هدایت در مسیر رشد * دسترسی به کانال‌های جذب مشتری و ابزارهای توسعه‌ی بازار * تأمین مالی و شتاب‌دهی سریع و حرفه‌ای * توان تسهیل‌گری در حوزه‌های خاص کسب‌وکاری

صفحه 12:
+ گونه‌شناسی الگوهای طراحی * بررسی استانداردها و ضوابط طراحی فضا ۰ مطالعه‌ی نمونه‌های داخلی و خارجی

صفحه 13:
گونه‌شناسی الگوهای طراحی انواع سازمان‌دهی فضایی: #سازماندهی مجموعه‌ای فضاها از طریق مجاورت گروه‌بندی شده‌اند یا یک خصوصیت بصری مشترک .را به اشتیاک می‌گذارند *سازماندهی شبکه‌ای فضاهایی درون محدوده‌ای از ساختار شبکه‌ای یا دیگر چارچوب‌های سه‌بعدی .سازمان‌دهی شده‌اند :سازماندهی مرکزی یک فضای مرکزی و حاکم که تعدادی .فضاهای فرعی حول آن شکل گرفته‌اند :سازماندهی خطی توالی خطی فضاهای تکراری #سازماندهی شعاعی یک فضای مرکزی که فضاهایی با سازمان‌دهی خطی از آن به شکل شعاعی بسط می‌یابتد | bene r | الا 2252229909 / Ah 4 / ١ ~

صفحه 14:
انواع سازمان‌دهی فردی در دفاتر اداری: لا » اتاقک یک‌نقره ‎(Cubicle)‏ فضاهایی نیمه‌یسته, یک‌نفره و بدون حواس‌پرتی, جداشده توسط دیوار یا پارتیشن (Reversible Offices) طراحی داخلی به صورت شبکه‌های مجزا برای کار هماهنگ, فردی و مشارکتی فضای کار گروهی ‎(Team Space)‏ فضایی نیمه‌بسته, مناسب برای ۲ تا ۸ نقر, برای کارهای گروهی نیازمند ارتباط مداوم و سطح تمرکز متوسط

صفحه 15:
انواع سازمان‌دهی گروهی در دفاتر اداری: SJ A دفاتر باز ‎(Open Offices)‏ فضایی باز برای بیش از ۱۰ نفر, مناسب فعالیت‌های مستلزم ارتباط مداوم و سطح تمرکز پایین - كلقا + دفاتر کاری مشترک ‎(Shared Offices)‏ فضایی بسته برای ۲ یا ۳ نفر, مناسب فعالیت‌های گروهی با تمرکز متوسط و جلسات کوچک و سریع دفاتر گروهی ‎(Group Rooms)‏ فضایی بسته برای ۴ تا ۱۰ نفر, مناسب کار گروهی که ممکن است محرمانه باشد در عين حال نياز به ارتباط مداوم .درو نكروهى دارد

صفحه 16:
بررسی استاندازدها و ضوابط طراجی فضا ساختمان یک اداره‌ی بزرگ شامل فضاهای مختلف و متعددی است: 1. بخش‌های اداری: دفاتر مجزا برای یک تا سه نفر به همراه کارگاه‌هایی برای کار آموزان و دفاتر گروهی برای حداکثر ۲۰ نفر. بعضی ادارات, دفاتر مجزا را با بخش‌های گروهی یکی می‌کنند. انبار استاد: بایگانی پرونده‌ها, طرح‌هاء میکروفیلم و وسایل الکترونیکی. بخش‌های خدمات اصلی اداری: تجهیزات نوشتاری, تکثیر, چاپ. فتوکیی و کامپیوترهای شخصی, بخش‌های نمایش گروهی: اتاق‌هایی با دیوارهای متحرک و بخش‌های نمایشگاهی و تالارهای کنفرانس. امکانات اجتماعی: رختکن, آشپزخانه, توالت برای هر بخش, بخش استراحت کارکنان و سالن غذاخوری. 6 فضاهای اضافی و ضمیمه: قابل استفاده برای تعلیم در زمینه‌ی استفاده از وسایل سمعی و بصری. 7 ورودی بزای وسایل:نقلیه و پارگینگ. 8 فضاهای عبوری: راهروها, راه‌پله, آسانسورها و خروجی‌های اضطراری بخ با جح ما

صفحه 17:
۱ 3 فضاي موردنیاز برای جلسات کوچک اتاق دونفره با ایستگاه ۵ کاری در جهت دیواز

صفحه 18:
مطالعه‌ی نمونه‌ی خارجی مرکز نوآوری کونیکا مینولتا موقعیت: تاکاتسوکی, ژاپن معماران: شرکت تاکناکا سال ساخت: 2020 مساحت: 11897 مترمريع

صفحه 19:
این بنا در شهر اوساکا واقع است. این کلان‌شهر دارای آب‌وهوای نیمه‌گرمسيري مرطوب است که موجب می‌شود تابستان‌های داغ و مرطوب و زمستان‌های ملایم داشته باشد. باد غالب آن از سمت غرب می‌وزد؛ بنابراین تمامی سازه‌ها در اين شهر, ۴۵ درجه چرخیده اند. همچنین سازه‌ها اغلب فشرده و دارای سقف شیب‌دار هستند. اوساقا :در قديم: اقلت #افتفتادق لين محسوب م ىد :در دورمى كُوقون: !لين بندر به يك بتدر مهم منطقه‌ای تبدیل شده بود و در قرن‌های ۷ و ۸, برای مدت کوتاهی به عنوان پایتخت شاهنشاهى خدمت می‌کرد. اوساکا در دوره ادو به شکوفایی خود ادامه داد و به عنوان یک مرکز فرهنگ ژاپنی شناخته شد. پس از رویداد «احبای میجی», اندازه‌ی اوساکا بسیار گسترش یافت و سریعاً صنعتی شد. در سال ۱۸۸۹, اوساکا رسماً به عنوان شهری دارای شهرداری نام‌گذاری شد.

صفحه 20:
ویژگی‌های کلی بنا: . سادگی و خوانایی بنا عدم استفاددى زياد از تزئينات داشتن هارمونى با طبيعت (بركرفته از آيين همزيستى مسالمتآميز انسان و طبيعت) استفاده از نور زیاد سازگاری با بافت شهری . عدم وجود تقارن Noubwne . برتری متریال چوب و شيشه

صفحه 21:
تحلیل فرم بنا: در لین مجموعه, سايت, بناء قضای تفریح و بناهای اطراف و اکثر عناصر از فرم مستطیل پیروی می‌کنند تا مقاومت بالاتری در برابر اقلیم داشته باشند. سازه شامل دو بنای مستطیل شکل است و بنای اصلی (فضای مرکز نوآوری) نیز از ترکیب چندین مستطیل ساخته شده است. به‌طوری که گویا پنج مستطیل از مرکز ثقل خود فاصله گرفتند تا تقارن فضا را بر هم بزنند. همچنین شکافته شدن مجدد مستطیل‌هاء علاوه بر کاربرد. سعی در ایجاد و افزایش عمر دید را داشته و فرم نامتقارنی را پدید آورده است تا بر روی سازگاری بنا با طبیعت تأکید کند.

صفحه 22:
بنا نو طبیعت: اين بنا با استفاده‌ی زیاد از متریال شيشه (به‌منظور افزایش دریافت نور و آزادتر نشان دادن فضا), استفاده از گیاهان در داخل و خارج بنا, استفاده از چوب در فضاهای بسته و نیمه‌باز و همچنین وجود فضاهای کوچک سبز در فضاهای نیمه‌باز سعی در نشان دادن هم‌زیستی مسالمت‌آمیز انسان و طبیعت را دارد. درختان در سايت اين بناء دور تا دور فضا را پوشانده اند تا حقاظی برای نور شدید آفتاب باشند و درختان غربی, بزرگ‌تر و فشرده‌تر هستند تا از بنا در مقابل بادهای نامطلوب غربی محفاظت کنند. همچنین وجود درختان گیلاس ژاپنی در قسمت شمالی بنا که نماد کشور ژاپن محسوب می‌شوند, اشاره‌ی مستقیم به فرهنگ غنی و سنت این کشور را دارد.

صفحه 23:
تحلیل ورودی: این بنا با استفاده‌ی زیاد از جداره‌های شیشه‌ای در اکثر نقاط فضای همکف, سعی در افزایش عمر دید را داشته و در شیشه‌ای هم عضوی از این فضاست. اين امن باعث افزایش دعوت پذیری خواهد شد. اما به‌دلیل یکنواخت شدن و گم شدن مخاطب در فضای اطراف آن, خوانایی و تبدیل‌پذیری آن کاهش می‌یابد.

صفحه 24:
مصالح: این بنا دارای عناصر اصلی پنجره‌های آلومنیومی, کف سرامیکی, فضای داخلی و تراس چوبی و صفحا شیشه‌ای است. از متریال چوب برای تأکید بر افت سنتی سازه‌های ژاپن و احترام به طبیعت استفاده شده است. استفاده از شيشه در جداره‌های بنا, سعی در ورود هرچه بیشتر نور طبیعی به‌منظور صرفه‌جویی در انرژٍی برق, محدود کردن فضا و ساختن یک مرز را دارد تا علاوه بر فضایی گشاده. حس دست‌نیافتنی‌بودن به پنا داده شود.

صفحه 25:
تحليل رن در اين بناء از سه رنك غالب سفيد. مشکی و قهوه‌ای استفاده شده است. رنگ‌های روشن عموماً سبک‌تر و دورتر به نظر می‌رسند و از احساس خفگی مخاطب می‌کاهند. پنجره‌های سرتاسری بنا هم بر اين امر تأکید می‌کنند. وجود پوشش خاکستری‌رنگ زمین, موجب عدم خستگی مخاطب و آسوده بودن اقکار او می‌شود. و رنگ قهوه‌ای علاوه بر تأکید بر سازگاری با طبیعت, به آزادسازی افکار کمک می‌کند. رنگ مشکی نیز احساس قدرت و بی‌نیازی را به مخاطب القا می‌کند.

صفحه 26:
aly سایت پلان مرکز نوآوری کونیکا ‎lige‏ باد غالب اكشنذكى بنا بوضورت شرقی‌خریی و وجود dep Sin olen ‏غرنی)‎

صفحه 27:
كره اماع ‎i ۱‏ سل ‎Pam au!‏ و ‎ ‎ ‎

صفحه 28:
سلاف قرو ومو تمن كتترل تور در فضاهاى كارى با مقاومت دربزابر خورشية ‎eo Gens‏ = ee ] “sy تجهيزات ‎Ady‏ ‏و تصویبی هوا در زمان حاده شکافی که منظره‌ی آرام برون را به تراس كه توسط یک عرشه‌ی چوی احاظه شده است متصل ‎Soe‏ سید تراس باز رو به آسمان يج ارتباط قضاى سيز و درختان كبلاس با 3 فضای گاری پوشش خارجی. عایق قوق کتترل تور با استفاده از دورین مداریسته فضای ورزشی برای کارکنان پرسپکتیو برشی از مرکز نوآوری کونیکا مینولتا

صفحه 29:
6 Innovation Garden Osaka Center 11006 Standard Building 20,000 18,000 16,000 14,000 12,000 10,000 8,000 6,000 4,000 2,000 umption 6 energy con orm

صفحه 30:

صفحه 31:

صفحه 32:

صفحه 33:

صفحه 34:

صفحه 35:

صفحه 36:

صفحه 37:

صفحه 38:

صفحه 39:

صفحه 40:

صفحه 41:
بخش سوم: بستر طراحی * مطالعات مربوط به منطقه‌ی مورد نظر * تحلیل سایت

صفحه 42:
مظالعات:مربوطا به متطظق‌ی موود تظر مطالعات اقلیمی: شهرستان بابلسر, با توجه به سیستم طبقه‌بندی اقلیمی دومارتن, دارای آب‌وهوای معتدل نیمه مرطوب با باران‌های متوالی است. از نظر تویوگراقی, سراسر بابلسر در بخش جلگه‌ای و در موقعیت ساحلی قرار دارد و از لحاظ ناهمواری, عوارض برجسته‌ی تویوگرافیک در آن دیده نمی‌شود و تقریباً هموار است و با شیب ملایمی از سوی رشته‌کوه‌های البرز تا دریای خزر امتداد دارد. بلندای شهر؛ ۲۱ متر پایین‌تر از سطح دریاهای آزاد و ۷ مثر بالاتر از سطح دریای مازندران قرار دارد. سرب تصوير هوابى از شهرستان بابلسر

صفحه 43:
تابش و بارش: میانگین میزان بارندگی: 826/3 میلی‌متر حداکثر بارندگی روزانه: 219 میلی‌متر (ماه مهر) - میانگین آمار 25ساله (1951 - 1975) - نمودار بارش, رطوبت و درجه‌ی حرارت نمودار تابش آفتاب در بایلسر بایلسر

صفحه 44:
دما و رطویت: جدول زیست-اقلیمی ساختمانی بابلسر جدول میانگین درجه‌ی حرارت و رطوبت نسبی سالائه

صفحه 45:
pb نمودار جهت و سرعت باد - بابلسر

صفحه 46:
ویژگی‌های معماری سنتی بابلسر: 1 در نواحی بسیار مرطوب کرانه‌های نزدیک به دریاء برای حفاظت ساختمان از رطوبت بیشازحد زمین, خانه‌ها بر روی پایه‌های چوبی ساخته شده اند. ولی در دامنمی کوه‌هایی که رطوبت کمتر است, معمولاً خانه‌ها بر روی پایه‌هایی از سنگ و گل و در پاره‌ای موارد, بر روی گربه‌روها بنا شده اند. 2. برای حفاظت اتاق‌ها از باران, ایوانک‌های عریض و سرپوشیده‌ای در اطراف اتاق‌ها ساخته شده اند. اين فضاها. بسیاری از ماه‌های سال برای کار و استراحت و در پاره‌ای موارد برای نگهداری محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند 3. بیشتر ساختمان‌ها با مصالحی با حداقل ظرفیت حرارتی بنا شده اند و در صورت استفاده از مصالح ساختمانی سنگین, ضخامت آن‌ها در حداقل میزان ممکن حفظ شده است؛ زیرا مصالح ساختمانی سنگین تا حدود زیادی تأثیر تهویه و کوران را که یکی از ضروریات در این منطقه است کاهش می‌دهند.

صفحه 47:
4. در تمام ساختمان‌های این مناطق, از کوران و تهویه‌ی طبیعی استفاده می‌شود. پلان‌ها گسترده و باز هستند و فرم کالبدی آن‌ها پیشتر شکل‌های هندسی, طویل و باریک است. برای استفاده‌ی حداکثر از وزش باد در ایجاد تهویه‌ی طبیعی در داخل اتاق‌ها, جهت قرارگیری ساختمان‌ها با توجه به جهت وزش نسیم‌های دریا تعبین شده است. در نقاطی که باد شدید و طولائی می‌وزد, قسمت‌های روبه‌باد ساختمان‌ها, کاملاً بسته اند. جهت قرارگیری ساختمان با توجه به اقلیم منطقه

صفحه 48:
5 به منظور استفاده‌ی بیشتر از جریان هوا, همچنین به دلیل فراوانی آب و امکان دسترسی به آن در هر نقطه, ساختمان‌ها به صورت غیرمتمرکز و پراکنده در مجموعه سازمان‌دهی شده اند 6 پوشش سقف‌ها معمولاً از جنس ایرانیت, ساقه‌ی برنج, گالی و ورق‌های گالوانیزه بوده است. 7. ارتفاع سقف در ساختمان‌های نزدیک به دریا بیش‌تر از ساختمان‌های دور از دریاست و به طبع, شیب آن نیز بیش‌تر می‌باشد و علت واضح آن, غلیه در پرابر پارانی است که با توجه به نزدیکی به دریا تشدید می‌گردد. 8. پراکنده بودن بافت به منظور ایجاد کوران در فضای میان خانه‌ها و ساختمان‌ها. 9. در اين مناطق فرم ساختمان محدودیتی نداشته و صرفاً توصیه می‌شود در جهت شرقی-غربی گسترش یابد و ساختمان‌ها با مقطع افقی کشیده و ‎Sub‏ طراحی شوند.

صفحه 49:
قدمت تازیخی بابلسر: نام قدیمی بابلسر: «مشهدسر» است که بنا به اعنقاد قدماء انتخاب اين نام بدان جهت است که سر امامزاده ابراهیم (ع), برادر امام رضا (ع) در آن‌جا مدفون شده است. به واسطه‌ی آثار قدیمی موجود می‌توان به قدمت تاریخی شهر پی برد. بنای امامزاده ابراهیم, با چارچوب منقوش می‌باشد که قدیمی‌ترین آن‌ها مربوط به سال 841 هجری قمری است. در سال 1311 با شروع تحول در شئون مختلف کشور, مشهدسر به بابلسر تغییر نام یافت و به سرعت رو به آبادانی نهاد و خیابان‌بندی, ساختمان‌سازی جدید و مدرن, ساخت پل معلق فلزی, آسفالت خیابان‌ها, ساخت بنای شهرداری و شهربانی, ادارمى يست و تلگراف و ساختمان هنل بزرگ (دانشگاه مازندران فعلی) و سديندي دو طرف رودخانه‌ی بابلرود که از وسط شهر می‌گذرد. انجام گرفت.

صفحه 50:
بافت‌های شهر بابلسر در طول تاریخ: نخستین بافت مربوط به زمان حکومت فاجارها می‌باشد. در این زمان, توسعه‌ی شهر از امام‌زاده ابراهيم به سمت رودخانه يا از رودخانه به سمت امام‌زاده شکل گرفته و به اطراف گرایش پیدا کرده است. این بافت که به صورت ارگانیک شکل گرفته, با معابر و کوچه‌های باریک و پیج‌درپیچ خود نوعی از سلسله مراتب دسترسی را تعریف کرده است؛ به‌گونه‌ای که انشعاب‌های کم‌اهمیت‌تر با طول و عرض کمتر به معیری اصلی‌تر متصل می‌شوند. در طول این معابر. گاه گشایشی به چشم می‌خورد که یک فضای شهری در سطح زیر محله در آن مکان شکل گرفته است. بافت دوم متعلق به دوران پهلوی اول است. در بناهای این بافت ساختار دارای تعریف جدیدتری نسبت به قبل شده است. از ویژگی‌های این بافت, عریض شدن معابر است. همچنین فضای شهری به عنوان محله پدید نیامده و نقاط عطفی به‌جز تقاطع معابر اصلی به چشم نمی‌خورد.

صفحه 51:
سومین بافت موجود. بافت منظم شطرنجی است. این بافت در محله‌های نوساز شهر همچون شهرک شاحلن, و شهرک: شهید میززاین به-چشم می‌خورد. چهارمین بافت موجود در شهر, باقتی است که در حاشیه‌ی بلوار پدید آمده و در امتداد خیابان اصلی شهر, رو به سمت خارج دارد. در این بافت یک مسیر اصلی دسترسی از بلوار اصلی منشعب گشته و واحدهای مسکونی و بعضی کوچه‌های بن‌بست در جوار آن معبر شکل گرفته اند. مطالعات اجتماعی: جمعیت شهرستان بابلسر در سال 1383 178388 نفر بوده است که 3/47 درصد آن را جمعیت روستایی تشکیل داده بودند. این شهرستان یکی از شهرستان‌های شهیدپرور استان مازندران بوده که با داشتن 688 شهید, 2027 جانباز و 121 آزاده نقش موّثری در جنگ تحمیلی داشته است.

صفحه 52:
پوشش گیاهی (دید مطلوب و ایجاد سایه س در ضلع شرفی) دانشکده‌ی هتر و معماری

صفحه 53:
آلودگی صوتی ياد غالب (کشیدگی بنا به‌صورت شرقى-غربى) باد مطلوب (شمال-جنوب)

صفحه 54:
دسترسی‌های فرعی

صفحه 55:
بخش چهارم: برنامه‌ریزی کالبدی * جدول برنامه‌ی فیزیکی * دياكرام روابط مابین فضاها

صفحه 56:
جدول برنامه‌ی فیزیکی ده ۵ سس سرد )2

صفحه 57:
دیاگرام روابط مابین فضاها

صفحه 58:
wlio چینگ, فرانسیس و اکلر, جیمز (1394). «الفبای معماری», یاران, علی, جلد اول. موسسه‌ی انتشارات دانشگاه تهران. گنجی, حمزه (1381), «نوآوری چیست؟ (یادداشت سردبیر)», نوآوری‌های آموزشی, (1)1, 10-7. «نوآوری چیست؟», 15 اسفند 1400, ۵۵۱۵0۱۵۲666.۲//:کهاط تاری, غفار و پرحلم. حمیدرضا (1399), «مدل ساختاری غوامل موّثر بر بقاء و رشد استارت‌آپ‌ها در ایران», پژوهش‌نامه‌ی مدیریت اجرایی, (12)23, 341-315 http://startups.parsiblog.com .1400 aiaw! 15 «ple lawl» ula! چینگ, فرانسیس )1394( «معماری: فرم, ‎sind‏ نظم: رضوی. الهام. چاب هشتم. انتشارات فکر تو, تهران + Hana Abdel, "Innovation Garden OSAKA Center / Takenaka Corporation" ۵06 ۲۱۵۲ ۵6, ArchDaily, Accessed @@ ۵۲

صفحه 59:

50,000 تومان