صفحه 1:
صفحه 2:
طراحی ورودیهای رواناب STORMWATER
LLECTION
EMS
DESIGN
HANDBOOK
صفحه 3:
طراحی ورودیهای رواناب
مانی که باران باریده میشود این آب در سطح جريانٌ بيدا كرده و به
سمت پایئیندست حرکت میکند.
=a ممولابرای/مقابله بای روانابهاء آنها را به داح ل [کانالهلیی هدایت
1" البته طراحی صحیح این کانالها و لولهها از اهمیت بسیار بالایی
برخوردار است.
صفحه 4:
عوامل موثر بر طراحی ورودیها
طراحی تعداد روانابها و سطح مجاز برای گسترش روانابها
جریان در لولههای فاضلاب
ورودیها در بزرگراهها
انواع ورودیها و طراحی مکانهای ورودی
ورودیهای میانی
ورودیهای خاکریزی (پشتهای)
زهکشی سطح پلها
صفحه 5:
عوامل موثر بر طراحی ورودیها
ede “I احداث ورودی: جریان پیدا کردن روائاب
#1 نحوه طراحی: ورودیها بلید با فاصلهی مناسبی در پیادهروها احداث
شوند
1" هدف: کاهش سطح گسترش روانابها در سطح پیادهروها و خیابانها
صفحه 6:
Flow Direction __
Storm Water Inlet
FIGURE 5.1 Spatial variation of spread.
صفحه 7:
عوامل موثر در احداث ورودیها عبارتنداز:
* فراوانی روانابهایی که اتفاق افتاده
4 شدت بارش
ات ویژگیهای فیزیکی سیستمهای زهکشی سطحی ماثند:
طولی و جانبی»طول زهکش و ...
ال ویوگیهای فیزکی ورودیها مانند: ابعاده کنجایث ۳
صفحه 8:
در طراحی ورودیها باید دقت بسیار زيادى داث
اینصورت سیستم طراحی شده مناسب نخواهد
تاترات نام طلوی خراهد هذا
از بعد اقتصادی
باعث تخریب سیستمهای زهکشی
صفحه 9:
طراحی فراوانی رواناب و سطح مجاز برای گسترش رواناب
7 در طراحی زهکشها ۲ گزینه بسیار مهم وجود دارد:
.١ فراوانی ژواناب
۲ سطح مجاز برای گسترش روانابها
چللش عمدهای که پیش روی طراحان قرار درد اینست که با هزینهای
کم 220817 مكشى ط 951558529 الرترين كارايى و بازده را
داشته باشد.
صفحه 10:
زان خطريذيرى در برابر هزينه: ١
انتخاب معيارهاى طراحى رواناب و تعيين سطوح قلبل
رواناب» نيازمند ارزيابى محدوديتهاى بودجه و ميزان ر؛
پذیرش است.
عنصر مهم در انتخاب فراوانی و سطح قابل پذیرش شٌ
3 طبقهبندی بزرگراهها
صفحه 11:
تاثیر هر یک از این فاکتورها به شرح زیر است:
1 طبقهبندی بزرگراهها: یک شاخص برای تعیین سطوح 8
برای رواناب فراهم میکند (تعین میزان جادهها ر - ۲
ا# حجم ترافیک: برای تعیین اهمیت اقتصادی بزرگراهها
a شدت بارش: در انتخاب نوع فرایند به ما کمک میکند.
اب 8 lane ca شرایط را فراهم میکند رات | He
شهرى.
صفحه 12:
ied Minimum Design Frequency and Spread
Design spread
Shoulder + 1 m (3 ft)
Shoulder
Shoulder + 1 m (3 ft)
Ys Driving lane
Shoulder
Ys Drivi
ane
lane
lane
۵ Driving lane
10-year
10-year
10-year
5
10-year
10-year
<10 km/hr (45 mph)
>10 km/hr (45 mph)
Sag point
<70 km/hr (45 mph)
70 km/hr (45 mph)
Sag point
Low ADT
High ADT
Sag point
Road classification
High volume or divided or bi-directional
Collector
Local streets
صفحه 13:
TABLE 5.2 Typical Runoff Coefficients for Rational
‘Method (2 to 10 Year Return Perils)
Description of drainage area ‘Runoff coefficient, C
Business
Downtown arcas 070-095
Neighborhood areas 0.50-0.70
Residential
‘Single-family areas 030-050
‘Multi-umit, detached 0.40-0.60
Molti-unit, atached 0.60-0.75
Suiurban 0.25-0.40
‘Apartment dwelling areas 0.50-0.70
Industrial
Light areas 0.50-0.80
Heavy areas 0.60-0.90
Parks and cemeteries 0.10-0.25
Railroad yards 020-035
‘Unimproved areas 0.10-0.0
Pavement
Asphalt and conerete 070-095
Brick 075-085
Roots 075-095
Lawns
Sandy soi, fat (2%) 0.05-0.10
Sandy soil, average (2 to 7%) 0.10-0.15
Sandy soil, steep (7% or more) 0.15-0.20
Heavy soil, lat (2%) 0.13-0.17
Heavy soil, average (2 00 7%) 0.18-0.22
‘(7% or more) 02505
صفحه 14:
a
=
Retura Period
10 Yr.
۵ 50ل ۱20 90 650 30
Dwativn (mines)
FIGURE 5.2 Examples of _ intensity-duration~
صفحه 15:
area in hectare (acre) for land use j
runoff coefficient for area
total number of land ۵
composite runoff coefficient
صفحه 16:
(Check event) tools, 9)» |
در مواردی که طراحی زهکشها مربوط به رویدادهای
را در مناطق بحرانی ارزیابی کرد.
صفحه 17:
(Gutter) be Jus jo gb >
2A کانالها بحشی ازپیادهروها هستند که در مجاورتالبمی پیادهروها
قرار میگیرند و به منظور انتقال لببه ورودی زهکشها در طول
رویداد رواناب طراحی میشوند.
|" بطور کلی این کانالها به ۲ دسته طبقهبندی میشوند:
١ قراردادی (عرفی)
۲ کانالهای زمینهای کمعمق (سطحی)
صفحه 18:
. Uniform b. Composite ¢. Parabolic
FIGURE 5.3 Conventional gutter sections. (Adapted from Brown et al., 1996)
صفحه 19:
0 2 221
gutter flow rate in m°/s (cfs)
mpirical constant equal to 0.376 (0.56 in English units)
Manning’s roughness coefficient from Table 5.3
slope in m/m (f/f)
slope, or grade, of the highway in m/m (ft/ft)
T = spread of water onto the pavement in m (It), or top width of flow
صفحه 20:
TABLE 5.3 Manning's Roughness Coefficient for
0.012
0.013
0.016
0.013
0.015
0.014
0.016
0.02
Guiters
Gutter or pavement type
Concrete gutter, towel finish
Asphalt pavement:
Smooth
Rough
Concrete gutter-asphalt pavement:
Smooth
Rough
Concrete pavement:
Float fini
Broom finish
For gutters with small slope, where sediment
may accumulate, increase the above values
of by
صفحه 21:
TABLE 5.4 Recommended Pavement Cross Slopes
Surface type Range of cross slope
0.015-0.020
3 or more lanes, each direction 0.015 minimum; increase
0.005 to 0.010 per lane;
0.040 maximum
Intermediate surface 0015-3
Low-type surface 0.020-0.060
Shoulders
Bituminous or concrete with
curbs
صفحه 22:
2-03
where Q = total gutter flow rate in m?/s (cfs)
Q,, = flow rate in the depressed section in m3/s (cfs)
Q, = discharge in the gutter above the depressed section in m°/s (cfs)
9 = Ke gsrsgyapsrs
Q == 898}
utter flow rate in m3/s (cfs)
mpirical constant equal to 0.376 (0.56 in English units)
= Manning’s roughness coeffici
tter cross slope in m/m (ft/ft)
= longitudinal slope, or grade, of the highway in m/m (ft/ft)
T = spread of water onto the pavement in m (ii), or top width of flow
صفحه 23:
where £, = is the ratio of flow in the depressed section to total gutter flow (i.e.. Q,/Q)
W = width of the depressed section in m (ft)
= depth of gutter depression in m (ft)
صفحه 24:
where a = 2H/B
b = HIB?
H = roadway crown height in m (ft)
B = gutter width from the curb to the crown in m (ft)
صفحه 25:
(5.10)
© $4, and Sz = cross slopes of cach side the of gutter section, respectively, in m/m
(ft/ ft)
۳ شتا رم
fox |e.
و 7 peasy
where d = depth of flow at its deepest point in m (ft)
D = diameter of the circular gutter in m (fi)
K,, = empirical constant equal to 1.179 (0.972 in English units)
The spread of flow, or top width, for the section can then be computed by
“ا - ا
صفحه 26:
a. V-Shaped b. Circular
FIGURE 5.4 Shallow swale gutter sections. (Adapted from
Brown et al., 1996)
صفحه 27:
where 1, = overland flow component of time of concentration in minutes
empirical coefficient equal to 6.943 (0.933 in English units)
ainfall intensity in mm/hr (in/hr) for a duration equal to the time of concentra-
tion for overland flow
Manning’s roughness coefficient, from Table 5
L, = overland flow length in m (ft)
S = surface slope in m/m (ft/ft)
صفحه 28:
where f, = time of concentration in minutes
V,, = average gutter flow velocity in m/s (It/s)
L, = length of the gutter section in m (ft)
0.011
0.012
0.013
0.014
0014
0015
0015
0024
0.024
005
0.06
0
0.3
015
024
oat
0.40
0.80
TABLE 5.5 Manning's Roughness
Coeflicient for Overland Flow
Surface
Smooth asphalt
‘Smooth conerete
Ondinary concrete lining
Good wood
Brick with cement mortar
Viwified clay
Cast iron
Comugated metal pipes
Cement rubble surface
Fallow (ao residue)
Cultivated soils
Residue cover 20%
Residue cover >20%%
(natural)
Grass
Short, prairie
Dense
Bermudagrass
Woods
Light underbrush
Dense underbrush
صفحه 29:
y, = ke sen
ke 53
(5.15)
where V,, = average velocity in m/s (fps)
K,, = empirical constant equal to 0.752 (1.12 in English units)
T,, = spread in m (0 at the average velocity, which can be evaluated by (Brown et
al., 1996)
8135/2
2
y= (0.65)(73) (5.16)
where T, and 73 are the spread at the upstream and downstream ends of the gutter section
bei aluated, respectively, in m (ft).
صفحه 30:
ورودی زهکشها در بزرگراهها
5
4 2 1 در کادال خی js cole EIR
کرد آب" مازاد توسط اين ورودىها به داخل زهكشها تخليه مىشود.
1" انواع متداول این ورودیها:
۰ پنجرهای
۲ لبهدار
ees" go ۲
cy
سوراخدار
صفحه 31:
صفحه 32:
tor L = 610mm To 12i9ne 4
1 |
6 “lore Do. Rods Flush with
> | ۱۲۰۳۳ te saree |
1 مج |
=
é P-50_x 190 Grate
1 log Exactly As Shown,
3 1 P-50 Grote As Showa
5 fez Except Far Dnissicn of
1 53 ى ldnm Transverse Rods.
3 2
6 a & A
1! at & 4
1 3 >
1
اس
مدو أ ع x 102na Bearing Bars
oo 2220 = 3 252
SECTION A-A
FIGURE 5.7 P~50 and P50 < 100 grate. (Source: Brown et al., 1996)
صفحه 33:
ee da ae
Hele |
ا
a ا ا د
صفحه 34:
صفحه 35:
ws Sy
حور و مرج
7 7 1
امي اسم لو مود
Section B-B
صفحه 36:
ی سس —- - سم
مه رو
v= 36Inn To
صفحه 37:
TABLE 5.6 Average Debris Handling
Efficiencies of Eight Grate Configurations
Longitudinal
slope TABLE 5.7 Ranking of Grate Types
According to Bicycle and Pedestrian Safety
Grate type 0.005
Rank Grate type
Curved vane 46
30-85 ۱ 44 5 ۲-50 < 0
Reticuline
4 ۲-20
45°-85 tilt bar
5 3 5 45°60 tilt bar
۳-50 < 100 Curved vane
45°-60 tilt 30°-85 tilt bar
صفحه 38:
bb. Curb-Opeai
صفحه 39:
صفحه 40:
صفحه 41:
1 ساختار ورودیها:
1" بعد از اينکه لب سطحی جریان پیدا کرد. توسط ورود
سیستمهای زهکشی زیرسطحی رانده میشوند.
أل ساختار ورودیها بطور کلی ۲ هدف را دنبال میکند:
.١ جلوگیری از ورود آلودگیها به سیستمهای زهکشی
۲ به منظور بازرسی و معاینه کردن
< ساختار ورودیها بر اساس توپوگرلفی سطحی و
تعیین میشود.
در ساختن ورودیها این امکان وجود دارد که
۱ ورودیها در محل ساخته شده و بهم متصل شوند.
۲ در جایی دیگر طراحی و ساخته شده. به مکان مورد نظر
بهم متصل شوند. =
صفحه 42:
b. Combination Inlet
pp Mees Deer
c. Curb-Opening Inlet
۳ a es sana
صفحه 43:
طراحی مکانهای ورودی وت
ee See a 9 ی (ویژگیهای
هندسی) بزرگراه. سطح مجاز برای گسترش رواناب در پیادهروها
تعیین میشود.
۲ ان ورودی۵ ۳ ری اطلاعات لازم است که عبارتند
ار
صفحه 44:
>= =<
مد مد هد مد
پلان و پروفیل صفحههایی که نشاندهندهی موقعیت
تصوير از امکانات بزرگراهها
ee coed
نمودارهای درجهی بلندی پل
نقشه توپوگرافی منطقه زهکشی
دادههای شدت- مدت- فراوانی برای طراحی 9
منطقه
تعیین معیارهای زهکشی قابل اجرا در منطقه
اانداردهای رای
صفحه 45:
1" ملاحظات هندسی:
وا ها ی ها ا
۱ > مجاز برای گسترش روانابها
| بالادست و پاییندست پلها
F بالادست شیب عرضی
ال تعیین محل کانالها
0000-99
صفحه 46:
a
a
oy
در طراحی مکان ورودیها. تعیین میزان سطح م
روانابها بسیار اهمیت دارد.
برای ارزیابی مکان مناسب برای ورودیها:
انتخاب آزمایشی یک مکان برای ورودی و ارزبابی
زهکش
محاسبهی اوج رواناب در منطقه مشخص شده با
معادلهی منطقی ۲
محاسبهی سطح گسترش رواناب و عمق آن در لبهی پیاده
اگر عمق لب در لبهها > میزان واقعی محا. ۳
مراحل را از ابتدا دوباره انجام داد
مراحل ۱ تا ۴ را برای تمامی ورودیها باید انجام داد.
صفحه 47:
53
ci Gen
length from the crest to the first inlet in m (ft)
guiter discharge in m*/s (cfs) computed from Eq, (5.3) using the design spread
Conversion constant equal to 3.6 X 10° it
lateral distance in m (fi) from the pavement crown to the curb.
dimensionless runoff coefficient
rainfall intensity in mm/hr (in/hr)
where Ly =
9
7
0
صفحه 48:
0- 00610
سس رطس
Sag Inlet
[| هلوت و( 1.0m
FIGURE 5.17 Example of flanking inlets. (Adapted from Brown et al., 1996)
صفحه 49:
= V200 GK,
re x = distance from sag point to flanking inlet in m
d, = depth at the curb, not including the sump depth
K, = rate of vertical curvature in meters, defined by
where —L, = length of the vertical curve in m
Sz and S; = approach grades, in percent, on opposite sides of the sag
صفحه 50:
£8
Er-barkment Hover
Section A-A
Section 8-8
FIGURE 5.18 Median inlet. (Source: Brown et all, 1996)
صفحه 51:
91 ورودیهای میانی
0
۲
بهمنظور انتقال روتاب از بزرگراهها طراحی م۲۳
در میانه بزرگراهها به منظور کاهش طبیعت فرساي
کانالها احداث میشوند.
به عنوان زهکش پیادهروها نیز استفاده میشوند.
اين ورودىها بايد در مكانهايى تراز قرار بكيرند
جريان كلى در اين ورودىها به صورت جريان در
ذوزنقهای بوسیلهی معادلهی مانینگ تعیین میشود.
صفحه 52:
xt) ( + وى ع - و
7
زذك) ولتس هذ هدنل تسه
in English units) 1.486( 1.0 ما mpirical constant equal
Manning’s roughness coefficient
B = channel bottom width in m (f)
d = flow depth in m (it)
hannel slope in m/m (f/f)
orizontal component of side slope in m (ft) for a rise of 1 m (ft) vertical distance
صفحه 53:
ورودیهای خاکریزی =
۱ در مکانهایی که گیاهان بتوانند بر روی خاکریزها مستقر شوند.
روانابهای کمتری در پاییندست شیب تشکیل میشود.
۲ به منظور جلوگیری از وقوع رواناب در پاییندست و بالادست يلها
احداث میشوند
۳ فرایند طراحی این ورودیهاء شبیه به ورودیهای پنجرهای است.
صفحه 54:
b. Section
FIGURE $.19 Embankment inlet and downdrain. (Source: Brown et al., 1996)
صفحه 55:
ad
5
به منظور کم کردن خوردگی سطح پلها و كنترلل شك ل كيرى يخ ١
در روی سطح. زهکشی سطح پلها بسیار اهمیت دارد.
طراحی آنها پیشتر شبیه به طراحی لبه پیاهروهاست
ورودی پلها کارایی هیدرولیکی کمی داردزیرا شیب عرضی آنها
کم است.
bite
ا
My
صفحه 56:
15 in ~—-|
FIGURE 5.20. Bridge deck inlet. (Source: Johnson and
|
صفحه 57:
7 به عنوان یک نتیجهگیری:
4 جریان فاضلاب باید در بالادست از سطح پل جداشود.
أ اين جريان بايد در مناطق کمعمق و پست تخلیه شود.
| روانابها باید بلافاصله از پاییندست پلها تخلیه شود
oul
أ طراحی ورودی این پلها مطابق با طراحی
پیادهروهاست.