صفحه 1:
0 تا هاش ها ری طلاعات طرح جویشکر» خدمات و محتوای بومی ۸ بهمن ۱۳۹۴ عليرضا يارى A \ وهووووةوووة وه هه ‎٠ ٠‏ رارثارالاتاتارراظانات

صفحه 2:
جایگاه محتوا در جویشگرها * جویشکران برای ایجاد ارزش برای کاربران نیاز به محتوای غنی بومی دارند.

صفحه 3:
نقش جویشگر در وب ۱ * جویشگران از مهمترین ارکان وب جهانی بوده و با توجه به گستردگی مطالب موجود. اینترنت بدون جویشکر مفهومی نخواهد داشت. * حدود ۸۰ درصد از مراجعات به سایت‌ها از طریق * در سال ۲۰۱۵ حدود یک چهارم از صفحات بازدید شده از داخل کشور مربوط ‎ay‏ جویشگر گوگل یاهو و پینگ بوده است. 0 4 ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰۵ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰۰ زارسا ناسنا ریات

صفحه 4:
| ضرورت وجود جویشکر داخلی * مطابقت با فرهنگ و ارزش‌های دینی و ملی * سازگاری با ساختار زبان و گویش‌های بومی * بهبود خدمات بومی منطبق با نیاز مردم کشورمان * دسترسی مطلوب به محتوای بومی * گردش اطلاعات بومی در یک اکوسامانه ۰ مج 4 ۲ 4 ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰۵ ۰ ۰ ۰ ۰0 زارسا اسف ریات

صفحه 5:
ضرورت وجود جویشکر داخلی * مطابقت با فرهنگ و ارزش‌های دینی و ملی * سازگاری با ساختار زبان و گویش‌های بومی * بهبود خدمات بومی منطبق با نیاز مردم کشورمان دسترسی مطلوب به محتوای بومی * گردش اطلاعات بومی در یک اکوسامانه ‎wy 3-5 ۰‏ ایجاد یک چرخه اقتصادی مناسب برای تولید و دسترسی ۱ 4 به اطلاعات و محتوای بومی 1 وهوهةوهوهوو وه هه ه ه ه ه رانارلخارئلانات

صفحه 6:
انواع محتوای مورد نیاز در جویشگر محتوای زیر ساختی - گراف دانش, بانک درختی» پیکره‌های موازی ... * پایگاه داده‌های پرکاربرد - کتابهای الکترونیکی, بانک مقالات و پایان نامه‌هاء اطلاعات آب و هواء اطلاعات پروازها * محتوای خزش شده - صفحات وب فارسی * محتوای استخراج شده از تعاملات کاربران 4 تمایلات کاربران, دانش‌نامه آزد. نقشه ترافیک ... 1 هه هه ۵ ۵ و ۵ و و و و و و رالات ‎blob‏

صفحه 7:
پایگاه داده‌های پر کاربرد * محتوای بسیار غنی در موضوعات مختلف در اختیار نهادهای دولتی و نیمه دولتی قرار دارد که اتصال به آن‌ها می‌تواند به عنوان یک مزیت رقابتی شاخص تلقی شود. * با توجه به عدم وجود سابقه قبلی فعالان حوزه محتوای کشور در این زمینه و وجود متولیان متعدد در زمینه تهیه و نشر محتواه می‌توان گفت که دسترسی به این نوع از داده‌ها یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی طرح جویشگر است که نیازمند همدلی و همکاری نهادهای دولتی در سطح کشور است. ۰ از جمله این اطلاعات می‌توان به مجموعه کتب. مقالاته و مستندات علمی و پژوهشی داده‌های هوا شناسی, اطلاعات پرواز و ساعات بازدید اماکن تفریحی و ... اشاره نمود. ۲ 4 لق ول ةا راي ‎٠: ۵ ۰ ۵ ۰ ۵ ۵ ۵ ۰ ۵ ۵‏ ه © © © © واتاراناشيارئلاناتكت

صفحه 8:
پایگاه داده‌های پر کاربرد * در سطح جهانی, كسب و كار مربوط به اين نوع اطلاعات در وضعیت مناسبی قرار داشته و جویشگران جهانی از این نوع اطلاعات به عنوان یک منبع معتبر اطلاعاتی استفاده می‌کنند. *_ در این حوزه شرکت‌هایی به نام تجمیع کننده اطلاعات ظهور نموده‌اند که در کنار منابع دولتی به فعالیت مشغول هستند. این شرکت‌ها اطلاعات دقیقی از محیط پیرامون خود جمع آوری کرده و آنها را در اختیر شرکای تجاری خود که عمدتا جویشگرها هستند قرار می‌دهند. مه ی ] ‎٠: ۵ ۰ ۵ ۰ ۵ ۵ ۵ ۰ ۵ ۵‏ ه ٠ه‏ © © © داستاتالاشاماری‌لاعات

صفحه 9:
محتوای خزش شده | ۰ حجم زیادی از محتوای مورد نیاز جویشگر را تشکیل می‌دهد. * مطابق با پارامترهای مورد نیاز در جویشگر صفحات وب خزش شده و فرا داده‌های مورد نیاز در جداولی ذخیره مى كردند. * در این بخش جویشگر وابستگی کمتری به عوامل خارجی داشته و می‌تواند اطلاعات مورد نیاز خود را با خزیدن صفحات وب تهیه کند. A 4 © ۰ ۰ ۰ ۰۵ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰۰ واستارنافات سفماریطاعالت

صفحه 10:
محتوای استخراج شده از تعاملات کاربران در نسل‌های اول سرویس‌های ارائه شده در سطح وب بیشتر سرویس‌ها از مدل انتشار یک‌طرفه محتوا پیروی می‌نمودند. در این حالت کاربر تنها از محتوای ارائه شده استفاده می‌نماید. در نسل‌های جدیدتر که با ظهور شبکه‌های اجتماعی به وجود آمده است کاربر ضمن استفاده از سرویس ارائه شده؛ در غنی‌تر شدن محتوا همکاری می‌نماید. در این حوزه سرویس‌هایی مانند شبکه‌های اجتماعی» فروشگاه‌های آنلاین و سرویس‌های مکان محور و ... قرار دارند که می‌توان با تحلیل داده‌های آنها اطلاعات مفید بدست آورد.

صفحه 11:
محتوای استخراج شده از تعاملات کاربران (ادامه) براساس آخرین آمار. داده‌های موجود در فضای مجازی به طور متوسط هر سه سال دو برابر می‌شود. این بدان معناست که بیش از ۵۰ درصد اطلاعاتی که هم‌اکنون در فضای مجازی در اختیارمان قرار دارد مربوط به ۲2۳ سال اخیر است که سرعت رشد تولید محتوا را در این فضا بیان می‌کند. با توجه به این موضوع. شاهد شکل گیری بانک‌ها یا پایگاه‌های اطلاعلتی هستیم که در بحث‌های فنی به عنوان کوهی از اطلاعات که همان داده های عظیم است در نظر گرفته می‌شود. بنابراین کسانی برندگان اين بازی هستند که توانایی کاوش در داده‌های عظیم و تولید دانش از آن را داشته باشند

صفحه 12:
مشکلات محتوا از منظر طرح | * عدم تولید و توسعه محتوای مناسب دیجیتال در برخی از حوزه ها * مشکلات دسترسی به محتوای بومی * تکمیل نبودن چرخه اقتصادی محتوا A 4 جر ری هر را زار © »© ۵ ۵ ۵ ۵ 6 ۵ ۵ ۵ 6 ۵ ۵ ۵ 0 ۵ وارتاسالاشاماری‌طلاعات

صفحه 13:
مشکلات عدم وجود محتوای الکترونیکی | ‎a‏ بودن قوانین لازم برای نشر محتوای الکترونیکی کسب و کارهای موجود در زمینه تولید و ارائه ‏محتوی | رای ریت ‏عدم وج بستر لازم برای ارائه محتوای الکترونیکی به ‎۱ ترونص‎ ‏معدود بودن ‎ap‏ کنندگان و جمع‌آوری کنندگان داده ‏ناکافی بودن مهارت‌های لازم برای تههیه محتوای الکترونیکی ‏عدم دسترسی به فناوری 3 الزامات تبهیه محتوای الکترونیکی ‏نبود مرجع رسمی شناخته شده برای ارزش گذاری محتوای ‏الکترونیکی ۲ ‎

صفحه 14:
مشکلات دسترسی به محتوای بومی * ملاحظات امنيت ‎٠‏ مشکلات مالی و کسب و کار * ضوابط دست‌وپاگیر دولتی * موانع بین المللی و تحریم A 4 © ۰ ۰ ۰ ۰۵ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰۰ زاسشارنافا انار ئفلافات

صفحه 15:
تکمیل نبودن جرخه اقتصادی محتوا * بازاریابی و تبلیغات نامناسب * کیفیت پایین سرویس‌های ارائه شده A 4 ا ووو ااه © »© ۵ ۵ ۵ ۵ 6 ۵ ۵ ۵ 6 ۵ ۵ ۵ 0 ۵ وارتاسالاساماری‌طاقات

صفحه 16:
با تشکر از شما A ١ ووهوووووووه وه هه »٠ه ‎٠‏ رارثاراناختنارئالانات

جایگاه محتوا در جویشگرها • جویشگران برای ایجاد ارزش برای کاربران نیاز به محتوای غنی بومی دارند. نقش جویشگر در وب • جویشگران از مهمترین ارکان وب جهانی بوده و با توجه به گستردگی مطالب موجود ،اینترنت بدون جویشگر مفهومی نخواهد داشت. • حدود 80درصد از مراجعات به سایت‌ها از طریق جویشگرهاست. • در سال 2015حدود یک چهارم از صفحات بازدید شده از داخل کشور مربوط به جویشگر گوگل ،یاهو و بینگ بوده است. 3 ضرورت وجود جویشگر داخلی • • • • • • مطابقت با فرهنگ و ارزش‌های دینی و ملی سازگاری با ساختار زبان و گویش‌های بومی بهبود خدمات بومی منطبق با نیاز مردم کشورمان دسترسی مطلوب به محتوای بومی گردش اطالعات بومی در یک اکوسامانه ..... 4 ضرورت وجود جویشگر داخلی • • • • • • مطابقت با فرهنگ و ارزش‌های دینی و ملی سازگاری با ساختار زبان و گویش‌های بومی بهبود خدمات بومی منطبق با نیاز مردم کشورمان دسترسی مطلوب به محتوای بومی گردش اطالعات بومی در یک اکوسامانه ..... 5 انواع محتوای مورد نیاز در جویشگر • محتوای زیر ساختی – گراف دانش ،بانک درختی ،پیکره‌های موازی ... • پایگاه داده‌های پرکاربرد – کتابهای الکترونیکی ،بانک مقاالت و پایان نامه‌ها ،اطالعات آب و هوا، اطالعات پروازها ... • محتوای خزش شده – صفحات وب فارسی • محتوای استخراج شده از تعامالت کاربران – تمایالت کاربران ،دانش‌نامه آزاد ،نقشه ترافیک ... 6 پایگاه داده‌های پرکاربرد • محتوای بسیار غنی در موضوعات Mمختلف در اختیار نهاد‌های دولتی و نیمه دولتی قرار دارد که اتصال به آن‌ها می‌تواند به عنوان یک مزیت رقابتی شاخص تلقی شود. • با توجه به عدم وجود سابقه قبلی فعاالن حوزه محتوای کشMور در این زمینه و وجود متولیان متعدد در زمینه تهیه و نشMر محتوا ،می‌توان گفت که دسترسی به این نوع از داده‌ها یکی از مهمترین چالش‌های پیش Mروی طرح جویشگر است که نیازمند همدلی و Mهمکاری نهادهای دولتی در سطح کشMور است. • از جمله این Mاطالعات Mمی‌توان به مجموعه کتب ،مقاالت Mو Mمستندات علمی و پژوMهشMی ،داده‌های هوا شناسی ،اطالعات پرواز و Mساعات Mبازدید اماکن تفریحی و ...اشاره نمود. 7 پایگاه داده‌های پرکاربرد • در سطح جهانی ،کسب و کار مربوط به این نوع اطالعات در وضعیت مناسبی قرار داشته و جویشگران جهانی از این نوع اطالعات به عنوان یک منبع معتبر اطالعاتی استفاده می‌کنند. • در این حوزه ،شرکت‌هایی به نام تجمیع کننده اطالعات ظهور نموده‌اند که در کنار منابع دولتی به فعالیت مشغول هستند .این شرکت‌ها اطالعات دقیقی از محیط پیرامون خود جمع آوری کرده و آنها را در اختیار شرکای تجاری خود که عمدتا جویشگرها هستند قرار می‌دهند. 8 محتوای خزش شده • حجم زیادی از محتوای مورد نیاز جویشگر را تشکیل می‌دهد. • مطابق با پارامتر‌های مورد نیاز در جویشگر ،صفحات وب خزش شده و فرا داده‌های مورد نیاز در جداولی ذخیره می‌گردند. • در این بخش جویشگر ،وابستگی کمتری به عوامل خارجی داشته و می‌تواند اطالعات مورد نیاز خود را با خزیدن صفحات وب تهیه کند. 9 محتوای استخراج شده از تعامالت کاربران • در نسل‌های اول سرویس‌های ارائه شده در سطح وب ،بیشتر سرویس‌ها از مدل انتشار یک‌طرفه محتوا پیروی می‌نمودند .در این حالت کاربر تنها از محتوای ارائه شده استفاده می‌نماید. • در نسل‌های جدیدتر که با ظهور شبکه‌های اجتماعی به وجود آمده است ،کاربر ضمن استفاده از سرویس ارائه شده ،در غنی‌تر شدن محتوا همکاری می‌نماید. • در این حوزه سرویس‌هایی مانند شبکه‌های Mاجتماعی، فروشگاه‌های آنالین و سرویس‌های مکان محور و ...قرار دارند که می‌توان با تحلیل داده‌های آنها اطالعات مفید بدست آورد. 10 محتوای استخراج شده از تعامالت کاربران (ادامه) • براساس آخرین آمار ،داده‌های موجود در فضای مجازی به طور متوسط هر سه سال دو برابر می‌شود .این بدان معناست که بیش از ۵۰درصد اطالعاتی که هم‌اکنون در فضای مجازی در اختیارمان قرار دارد مربوط به ۲M-۳سال اخیر است که سرعت رشد تولید محتوا را در این فضا بیان می‌کند. • با توجه به این موضوع ،شاهد شکل‌گیری بانک‌ها یا پایگاه‌های اطالعاتMی هستیم که در بحث‌های فنی به عنوان کوهی از اطالعات که همان داده های عظیم است در نظر گرفته می‌شود .بنابراین کسانی برندگان این بازی هستند که تMوانایی کاوش در داده‌های عظیم و تولید دانش از آن را داشته باشند 11 مشکالت محتوا از منظر طرح • عدم تولید و توسعه محتوای مناسب دیجیتال در برخی از حوزه ها • مشکالت دسترسی به محتوای بومی • تکمیل نبودن چرخه اقتصادی محتوا مشکالت عدم وجود محتوای الکترونیکی • • • • • • • ناکافی بودن قوانین الزم برای نشر محتوای الکترونیکی مناسب نبودن کسب و کارهای موجود در زمینه تولید و ارائه محتوای الکترونیک عدم وجود بستر الزم برای ارائه محتوای الکترونیکی به صورت یکپارچه معدود بودن تولید کنندگان و جمع‌آوری کنندگان داده ناکافی بودن مهارت‌های الزم برای تهیه محتوای الکترونیکی عدم دسترسی به فناوری و الزامات تهیه محتوای الکترونیکی نبود مرجع رسمی شناخته شده برای ارزش گذاری محتوای الکترونیکی 13 مشکالت دسترسی به محتوای بومی • • • • مالحظات امنیتی مشکالت مالی و کسب و کار ضوابط دست‌وپاگیر دولتی موانع بین المللی و تحریم 14 تکمیل نبودن چرخه اقتصادی محتوا • بازاریابی و تبلیغات نامناسب • کیفیت پایین سرویس‌های ارائه شده 15

51,000 تومان