صفحه 1:

صفحه 2:
هوشمندااعاملهاي

صفحه 3:
Artificial Intelligence ‏هوش مصنواعی‎ فهرست #عامل #خواص محيطهاى وظيفه »#برنامه هاى عامل

صفحه 4:
عامل: به هر چییزی اطلاق می‌شوده که قادر به درك محيط بي امون خود از طرريق ح سكرها( 9757 ) وا كذارى بس روى محيط از طرريق اث ركنندءها ( 07 ) باشد. percepts ‏امیس‎ ‎2 wie

صفحه 5:
عاملهای هوشمند

صفحه 6:
عوامل انسانی 0 حصحه: گوش چشم دیگراررگارها © و ۳۳ه: دست‌پاء بينى لنناجهاوديكس عوامل رویاتیک 0 مد دوربین يدابندمهاومادوزق رمز 6 لح »: موتور- جرخها -بازوها عامل نرم افزاري: ادك *!*/##فشرده شدن كليد-بيت هاي(301101- ‎ules Pentor-2‏ )55 صفحه كليد-رمزكذاري (عباد».

صفحه 7:
راک ها (دریافت ها) : اطلاعات فرستاده شده به حسگرهای یک عامل (نور ؛ صداء امواج الكترر ‎pai‏ « علايم (إسيكال ها) حسكّرها : مكانيزم هاى بك عامل براى جمع أورى اطلاعات لر مورد محيط شان (جشم هاء كوش هاء سلول هلى فتوالكتريك و ..) محرك ها : روش عامل برای تحت تاثير فرار دلان محبطش (ثابرها؛ بازوها» رالبرها نورهاو...) عملكردها : تغييرات واقعى بر محبط (حركث ؛ غلطيدن)

صفحه 8:
عاملهای هوشمند © دنباله وهم وسايقه كامل رو وت تال ‎Si‏ كرده است. رت توتط انم هام جوهرت. سس وود هر دنباله ادراک را رازنه یک عوولم نقضش ميكند. > dec Pervert eee 9 pervert <9lai دنباله ادراک : تابع عامل

صفحه 9:
* 06 لحم 05 موه منم ‎ey. [B, Dirt] *‏ موه لجه تج ‎Perverts:‏ ‎Ootivas: teh, right, suck, acd u-vp °‏

صفحه 10:
برنامه عامل(مبتني بر جدول) ar 55 65 ‏تست‎ Percept pequew? rh [©,Clecn] ‏اس‎ [, Ory] Leb [©, Oto] ‏اس‎ [®, Ory] ۳ [®, Clear] [, Cleo] Guck [©, Orr], [, Cleo]

صفحه 11:
برنامه عامل(واكنشي ساده) ‎REPLEX-OPCOOO-BGEOT ([boaieg, ste) returc oa anion‏ سیخ ‎P otter == ry hen rena Gack‏ ‎tea retusa Right‏ @ 2 مسا 8 اه ‎phe P boatcd == @ tea retira Let ‎ ‎

صفحه 12:
عاملهای هوشمند © عامل عالسم «صصادد ‎(Ouni‏ ‏خروجى واقعى فعاليت خود را ميداند و ميتواند بر اساس آن عمل كند # عامل خردمند (ه اس عاملی است که خوب عمل می کند وفعالیتی را انتخاب میکند که معیار کارایی اش را حدا کثر میکند و اين کار با توجه به شواهدی که از طریق دنباله ی ادرااک بدست می آید و دانش درونی عامل صورت می گیرد. * جمع آوری اطلاعات, اکتثاف, یادگیری *عامل خردمند بايد خودمطتار باشدذ #عامل خود مختار ین نیقی نموم ز مرآ وید * اگر عامل بجای اد کات خود براساس دانش قبلی طراح خود رفتار کند گوییم عامل خودمختار نیست

صفحه 13:
معیارهایی کارآیی برای عاملهای هوشمند > معیار کا رآیی, معیاری برای موفقیت رفتار عامل است > بديهى است برای تمام عاملها معیار ثابتی وجود ندارد > این معیار معمولا توسط طراح عامل مشخص می شود > انتخاب معیار کارآیی همواره ساده نیست > کدام بهتراست؟ اقتصادی که در آن هر کسی تاحدی فقیر است با اقتصادی که در آن بعضی بسیار ثروتمند و بعضی دیگر فقیرند؟

صفحه 14:
ا 0 عاملهاى هوشمند > عقلايى بودن در هر زمان به 4 چیز بستگی دارد >معيار كارايى كه ملاكهاى موفقيت را تعريف ميكند > دانش قبلى عامل نسبت به محيط > فعالیتهایی که عامل ميتواند انجام دهد > دنباله ادرااک عامل در اين زمان

صفحه 15:
تفاوت میان منطقی بودن و دانش کل (عسسهسمسب عامل داناى کل معنی ضروجی واقعی اعمال خود را دانسته و بم پایه آمن عمل می‌کند اما دانش کل در واقعیت غیر‌ممکن است. اگر معین کنیم که هر عامل هوشمند همواره باید همان كاري را انجام دهد که در عمل مناسب است. هیچگاه نمی‌توان عاملی را طراحی نمود که این مشخصات را مرتفع سازد.

صفحه 16:
#اولین قدم در طراحی عامل ؛ مشخص کردن محیط وظیفه ی آن است #برای هر عامل خردمند باید معیار کار آیی » محیط ؛ حسگرها و محرک ها را مشخص کنیم تمام این موارد تحت عنوان محیط وظیفه در نظر گرفته گرفته می شوند و ۳09620 خوانده می شود CerPorwawe, Cairvavedt, Ortior, Gear

صفحه 17:
توصیف ۳۸5 (چند مثال) حس ‎BF‏ _ | محرکث ها مقیاس کارآیی |_نوع عامل »دوربينها ‎g‏ كاز ترم زج ‎aryl‏ ‏سرعت سنج راغهاءبوق قانونی راننده تاکسی کیلومتر شمار صفحه نمایش بيشينه كردن سود وارد کردن علائم بیمار سالم عت سائل حقوقى +حسگرهای دما بالايشكاه بازده واقعيت فشار و شیمیایی کاربران ‎tae,‏ خلوصن ورودی مجموعه کردن نمره صفحه کلید دانش اموزان امتحان دانش اموز

صفحه 18:
عاملهای هوشمند له ‎Wis‏ قابل مشاهده درمقابل قابليت مشاهده جزئى قا ۱ ۳۹ 5 5 ۱ * قطعي درمقابل غير قطعی اص * راهبردى حو * رویدادی درمقابل ترتيبي ۱ هاى © ايستا درمقابل يويا و ‎JL‏ ۱ 7 ی مقابل جند عاملي له تک عاملي در = ‎etme‏ ‏*چند عاملي رقابتی

صفحه 19:
* قابل دستررسی در مقابل غیررقابل دستررسی محیط قابل دسترسی: محیطی که عامل آن توسط اببزار حس کامل محیط را داشته باشد. «اش امکان دسترسی به وضعیت محیط قابل دسترسی راحت است. زیرا عامل نیازمند دستكاري هیچ وضعیت داخلی براي حفظ دنیا را نخواهد داشت.

صفحه 20:
op ala ‏ي که حسگرهای عامل همه‎ Aypa ‏محبط؛ كابلائبل ۱ مشافله است؛ ثر‎ ۰ ‏فى مربوط محبط يدك‎ ۳ Ye pe ‏اطلاعات کاملي‎ ۰ یا جزی رجود دارد که عامل »نیز به داستن آن داشته پاشد در شرابطى که لمی ند آن را حر ۰ بازى شطر كاملا قبل مشاهده مى باشل . ‎٠‏ جارو برقي : به صورث جزبي قابل مشاهاه سي باد إلر صورئي كه لر فضاى ‎ ‏د دافن باد نمى توائد أزرا بين )

صفحه 21:
** قطعى در مقابل غير قطعى محيط قطعي: محيطي است که اگر وضعیت بعدی محيط بوسيله وضعيت كنونى واعمالى که با عامل‌ها انتخاب گردد؛ تعیین شود. بهتى است به قطعى يا غير قطعی بودن محیط از دید گاه عامل نگاه کنیم.

صفحه 22:
سس ‎٠‏ مامى ترانيم فكر كليم كه جها ‎

صفحه 23:
‘Ye (CCxanple? varus word

صفحه 24:
* اپینرودیک در مقابل غیس اپیودیک سا محيط اپیزودیک ( ۳۳۳۳ ) تجرربه عامل به ايز ودهايى تقسيم می‌گرردد. الا هر اپییزود شامل درك و عمل عامل است. لا کیفیت اعمال آن تنها به خود اپیزود وابسته است. سا محیطهای اپییزودی بسیار ساد‌تررند زیرا عامل نباید به جلوتر فکس کند.

صفحه 25:
انواع ممیط * اپیزودیکک (در مقابل ترتیبی): تجربه عامل به «دوره های« غیرقابل تجزیه تقسیم می شود (هر دوره شامل ادراک عامل و سپس انجام يکك عمل می باشد) و انتخاب عمل در هر دوره تنها به خود همان دوره دارد. * مثال: روبات کنترل کننده كيفيت Episode 1 Episode 3 Accept

صفحه 26:
*** ایستا در مقابل بويا محیط پویا: محیطی که در حین سنجیدن عامل تفییر می‌کند. محیط نیمه‌پویا: محیطی که با گذر زمان تغییر نمی‌کند اما امتیاز کارایی تفییر م ىكند. محیطهای ایستا ببرای کار ساده هستند زير! عامل نياز به نكاهكردن به دنيا در حین تصمیم گیرری عملی نداشته و همچنین در مورد گذر زمان نییر نگرران نمي‌باشد.

صفحه 27:
ثابت وبويا (ديذ ‎mea‏

صفحه 28:
انواع ممیط * ایستا (در مقابل پویا): محیط در حین سنجش عامل (برای انتخاب عسل) تخییر نمی کند. اگر خود محیط با گذشت زمان تغییر نکند ولی معیار کارآیی عامل تغییر کند. آنگاه محیط نیمه پویا می باشد.

صفحه 29:
* گسسته در مقابل پیوسته محیط گسسنه: اگر تعداد محدود و مجزا از ادراک و اعمال بوضوح تحریف شده باشد. - بازی شطرنج گسسته است. - رانندگی تاکسی پیوسته است. سختاتم یز ت در بین حالات موجود بای محیط: غیر قابل دستررسی؛ غیر اپینزودیک» پویا و پیوسته

صفحه 30:
4 مامی لیم در مور رد گسته رب ‎Ga Guna‏ مه مود ‎ ‏۲ 1 بادآ گاهمحبط سته مي بل ‎ ‎ ‏4 یک محبط پپوسته دارای سیر های ند ‎ ‏ى فرمال در بك محيط ران

صفحه 31:
کاملا قایل عشاهده يله قطعی دوره ای = ‎Ve tat‏ آتکت عاملی توع محیط به میزان زیادی تین کننده * دنیای واقعی: مشاهده پذیر ججزتی» اتفاقی» ترتیبی؛

صفحه 32:
کته ‎VEG‏ ‎VEG‏ ‎VEG‏ ‎VEG‏ ‏90 ‏0 "0 90 0 VEG 1 Goo Yeo Yeo ۷۵0 00 oo (Gow 0 090 20 مثال‌هايي از انواع محیط و ويژگي‌هاي آنها Sera) 20 00 00 00 00 00 VEG VEG 090 00 5 Veo veo 9 0) ‘0 ‘0 Yeo 90 90 90 بل سترسی ‎YEG‏ ‎Yeo‏ ‏0 ‎Yeo‏ ‏)0 ‏)0 YEG 0 00 0 he ‏شطررقج به همراء ساعت‎ eet at eed Sn pass ‏زان تاکسی‎ ‏سیستم تشخیص پزشکی.‎ ‏سیستمتحلیل تصویر‎ Aslan tle ab, ‎aS aS‏ لایشگاه ‏آموزشدهندهنگلیسی بل ارتباط نابل ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 33:
عاملهای هوشمند(چند نکته) *اگر محیط کاملا قابل مشاهده نباشد؛غیر قطعی است > بهتر است قطعی یا غير قطعى بودن را از دید گاه عامل در نظر بگیریم > در محیطهای رویدادی ‏ انتخاب فعالیت در هر رویداد به خود رویداد ستکی دارد و به فعالیتهای رویداد قبلی بستگی ندارد * در محیطهای ترتیبی . تصمیم فعلی می تواند در تصمیمات بعدی موثر باشد “كر محيط در طول عمر عامل تغيير كند بوياست در غير اینصورت ایستاست >اكر محيط با كذر زمان تغيير تكند ولى اختيارات كارآبى تغيبر کند گوییم محیط نیمه ‎wk ge‏ *محیطهای چند عاملی به دو دسته چند عاملی رقابتی و چند عاملی همیاری تقیم می شود *سخت ترین محیط, قابل مشاهده ی جزئی : غغير قطعى » ترتيبى »جويا » پیوسته و چند عاملی است.

صفحه 34:
رویت پذیر _ قطعی مرحله اى كاملا كاملا ‎lay‏ كاملا عاملى بعضا بعضا كاملا بعضا Olax محیطهای کاری و وی ژگیهای آن(چند مثال) قطعی راهبردی اتفاقی اتفاقی اتفاقی اتفاقی ایستا نیمه پویا ایستا ایستا بويا بويا نیمه پویا بويا بویا ‎sc‏ کسته ایا کسته. ‎(geld‏ تک عاملی کسته __چند عاملی کستته ‏ چند عاملی پیوسته چند عاملی پیوسته _تکث عاملی پیوسته پیوسته پیوسته > هه تك عاملى تك عاملى تك عاملى ies محيط كار جدول كلمات متقاطع شطرنج زمان دار بوكر تخته نود رانندگی تاکسی تحلیل تصاویر روبات قطعه بردار کنترلگر پالایشگاه تام ‎ee‏

صفحه 35:
ساختار عاملها برنامه + معماری = ‎ple‏ کار هوش مصنوعی طراحی برنامه عامل است که تابع عامل را پیاده سازی میکند» این برنامه بر روی یک دستگاه محاسباتی با حسگرها و محر کث های فیزیکی یعنی معماری اجرا می شود. انواع عاملها * عاملهای وا کنشی ساده > عاملهای وا کنشی مدل گرا >عاملهاى هدف گرا *عاملهای سودمند هه >عاملهاى ياد كيرنده

صفحه 36:
۰ _ پرنامه ی عامل : پیدهساز ‎٠‏ مسارى: ابزارى كه به رسيلدى أن مى ئوان برنامهى عامل را اجرا نود [به علو مثال كامبيوئر همه منظوره؛ ابزار لخصصى ؛ روبوث و ... ) ذكاثت ادراك - علكرد عامل مى بائد

صفحه 37:
اس - معط (0) ماس مخ (امم) 0602۳۲) -00۲۱0) -,1)0(۷ مس( -) 9 - رت را ویو وه سس - © - table , u tuble,iodexed by percept sequeaves, tutto, Pauly spevitied © - oppest percept to the pod oP percepts 9 ‏کوش‎ lovhup (perverts, table) 2 - ‏مات م۳‎

صفحه 38:
ar 0588 65 cto Percept seer Richt [®,Ctecn] ‏سه‎ [, Ory] bert [®, Clear] Guck [©, Orv] kt [®, Clear] [, Cleo] ‏مه‎ [©, Ory] [©, Cle]

صفحه 39:
جنبه‌های مختلف یک عمل؛ انواع مختلف برنامه‌های عامل را پیشنهاد خواهد کرد. برای مثال» ؛ عامل را مورد بررسی فرار می دهیم: عامل‌های واکنشی ساده ** عامل‌هایی که اثرات دنیا را حفظ می‌کنند عامل‌های هدف‌گرا ** عامل‌های سودمند

صفحه 40:
®GEOT- BOGE-PROGROO )0- ‏مصتحصظ‎ SKELETOO- BCEOT (pervert) ‏مت عضو‎ © - stair: O- wewom, the aed wewory of the world P- wewory © Opts -Dewory(wewory,perver) 9 - ‏مت‎ © Chovse- Best- Ortiva(wewory) 9 - wewrry © Opdate- Dewory(wewory,uriiva) P= eter ‏مات‎

صفحه 41:
عاملهای هوشمند عاملهای واکنشی ساده اين عاملها فعالیت را بن اسان تارك فعلی و بدون در نظر كرفتن سابقه آدراک, انتحات میکند is be aie سابقه ادراک برنامه عامل در مقايسة ما جدول ‎SES‏ #انتخاب فعالیت بر

صفحه 42:
عامل های بازتابی ساده ذاراى جدول جستجوى ساده مى باشند و ادراك هارا به عمليات نكاشت می نمابند( خیلی بزرگ و پرهزینه می باشند ) ۰ تعدادی از وضعیت هامی توانند توسط فانون های شرط - عملکرد سارها عامل در حال حاضر جهان جأنوله اينث ¥ هالاجه كارى باد ‎gh dail‏ نوانن شرط ‏ ع‌لگرد ها ‎٠‏ بياده سازى اين نوع عامل ها أسان مى باشد ولی دارای کاربرد کمی می ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 43:
(9) سس( سا ‎Grople‏ مسو (دسحسوم) “00:0:001)_)<نارا:020<)_ ۱ 0 9 - ‏و‎ : Ques, set of ‏وعدم موی‎ © - ‏جمو‎ <-- IMTERPRET-10P OT (pervert) P-nite <-- ROLE-ODONOW (state,nutes) S - wiiva <-- ROLE-BCMOOD [rte] 9 - retes ‏مات‎

صفحه 44:
عاملهای هوشمند الي از عامل واکنشی ساده در دنیای جاروبرقي #تصمیم گیری آن بر اساس مکان فعلی و كثيف بودن أن مكان صورت میگیرد #در برنامه عامل در مقّایسه با جدول آن, ‎([beatva, 8 | 1‏ ۱۵6۵۵۵۵-۵)۵۵)0 ۵۵ 1۲۵) وی تعداد حالتهای ممکن از (ععه سسط) ‎a‏ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏4 به 4 كاهذ 6 مج ابو == ‎taker‏ ‏3 يجي ‎D toa rota Baht‏ = 7 یابد ام م0 2 مسا ‎coe‏ ‏#انتخاب فعالیت بر

صفحه 45:
عاملهای هوشمند #ارونأکنيشني مد وگ عملکرد جهان مدل نام دارد #عاضل بخشن ان دنيايي را که فعلا ميبيند ردیابی میکند #عامل بايد حالت داغلی را ذخبره کند که به سايقه آذراک و 1

صفحه 46:
عامل هابى كه وضعيت جهان را حفظ مى كنند (عامل هلى بازتابى براساس مدل) ۰ اطلاعاث عامل به تنهابى در مورد مشاهده يذيرى جزيى كافى نمى باشند ۰ است که جریان تغییرات جهان را نگهداری ه20 تكامل: به طور مستقل از عامل يا سبب شده توسط عملكرد عامل می باشند ‎o‏ دانش درمورد جكونكى اثرات جهان - مدل جهان ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 47:
(9) سس( سا ‎Grople‏ مسو (دسحسوم) “00:0:001)_)<نارا:020<)_ ۱ 0 9 - ‏و‎ : Ques, set of ‏وعدم موی‎ © - ‏جمو‎ <-- IMTERPRET-10P OT (pervert) P-nite <-- ROLE-ODONOW (state,nutes) S - wiiva <-- ROLE-BCMOOD [rte] 9 - retes ‏مات‎

صفحه 48:
عاملهای هوشمند الي از عامل واکنشی ساده در دنیای جاروبرقي #تصمیم گیری آن بر اساس مکان فعلی و كثيف بودن أن مكان صورت میگیرد #در برنامه عامل در مقّایسه با جدول آن, ‎([beatva, 8 | 1‏ ۱۵6۵۵۵۵-۵)۵۵)0 ۵۵ 1۲۵) وی تعداد حالتهای ممکن از (ععه سسط) ‎a‏ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏4 به 4 كاهذ 6 مج ابو == ‎taker‏ ‏3 يجي ‎D toa rota Baht‏ = 7 یابد ام م0 2 مسا ‎coe‏ ‏#انتخاب فعالیت بر

صفحه 49:
عاملهای هوشمند #ارونأکنيشني مد وگ عملکرد جهان مدل نام دارد #عاضل بخشن ان دنيايي را که فعلا ميبيند ردیابی میکند #عامل بايد حالت داغلی را ذخبره کند که به سايقه آذراک و 1

صفحه 50:
عامل های واکنشی مبتنی بر مدل (مافظه دار) عامل واکنشی ساده در صورتی کار می کند که محیط کاملا قابل مشاهده باشد اگر محیط مشاهده پذیر جزتی باشد. پیگیری تغييرات دنیا لازم ‎ol‏ مثال: تاكسى اتوماتيكك مستلزم دو توح دانش - تحوه تخیر دیا - تاثير اعمال عامل بر دنيا

صفحه 51:
‎Dycuis wih rate (8)‏ ملاع ‎4 - ‏م۳‎ REPLEX_PEEOT_OIPM_GTOTE (pervert) ‏مت عضو‎ ‎8 - Grote, description oP the panceut world state (Rues,0 0 set oP coctiicg_actiog nes ‎OQ - ste © OPOGTE-GTOTE (stcte,pervert) ‎P-nte €ROLEC-DOTOW (state,rtes) ‎S - wira © ROLE-BOMOO [rue] ‎© - ‏جمد‎ COPOGNE-GSTONGE (ste, activa) ‎- retura wiv

صفحه 52:
متال: عامل هدق كرا

صفحه 53:
۳ د متال: عامل هدقف گرا [UP, UP, UP, RIGHT] [RIGHT, RIGHT, RIGHT, UP, UP, UP, LEFT, LEFT)

صفحه 54:
نیازمند اطلاعات هدف نیز میباشد اجیجب و جو وجزنا ریزی, دنباله ای از فعالیتها زا ترات وسيدن عامل به هدقن» بهذأ سيكنه عا اين نوع تصميم كيرى همواره آینده زا در نظر دازد هايا قوابين شترط عبل 5

صفحه 55:
مطالبى در مورد عامل های هدف گرا ؛ داز جع ی موب عملکرد درست ممکن اسث همچین بان که عامل در ناش برای رمین به چه جبزی! بان رو به هلف ها كمك مى كللد ر ۳ ید نون م ‎Ysa Ss‏ ال هلف كرا براى محيط اق مر و بك رشئدى الراكى | ‎gyn Cay sue "outlays‏ ۳ جيزى که لر حال حاضر در ثلاش براى رسيل 2 4 ن اس می پئد,

صفحه 56:
معنلفی ماو که رام جلن بهتز پرای قامل ید تتوالیز است. #تابع سودمندی, حالت یا دنباله ای از حالتها را به یک عدد حقیقی نگاشت میکند که ترجه ورصایت را تلوسیفت. ببیگفی: #وقتی اهداف متضاد باشید: بفضی از آنها Mudie ea el a

صفحه 57:
2 > عنما د كمون فدهل ای وتا #عنصر كارايي مسئول انتخاب فعالیتهای خارجی ۳ ۳ قمعيو با استانداردهای كارايي چگونه عمل ميكند ول سال ل ييشنهاة فعالتلمابی است کت سنجربه تخببیات آموزنةه ی لو

صفحه 58:
عامل ياد كير ذر جهار مدل با ساختارهاى انتراعى قبلى براى عائلهالشكلهاى7-1نا 8-1), قرض مو شود كه دانش از يبيش كدشدة استه ما مهندس طراح عامل بشربينى كند. جكونه بايد اين مشكل حل شود؟ راه حل: با گیری است. تمی‌تواند همه چیز و همه موارد را 0 برسش: ياكيرى به جه معناست؟ جه مزايايى براى عامل به هتيل دارد؟ مولفه‌های عامل یاد گیر ۱- عنصو کار آیی: التخاب كتنده عمل با عملها میتی برد که وضعیت هدن ۲- عنصر یاه گیری: ‎soul gles‏ رده ‎5 -۳ ‎Sah‏ براى كارآبى عاملء فراهومى كند؛ مى نود يكك عنصر يرو ‏ايا بختى از محبط باشد ‏۴- مولد مساله: ‏بيشتهاد دهندء عملهاى نو كه منجر به راه حل نوين و بدديعى فى شود. ‎ ‎

صفحه 59:

51,000 تومان