صفحه 1:
صفحه 2:
" استاد مربوطه:
آفاي دکتر مجتبوي
* گردآورنده:
* شمسي عباباف يزدي
© دانشجوي زمين شناسي
* ورودي ©8©
صفحه 3:
eon rc en cet)
eas oe Ino, از ران
ers es pegmme re ات( (
sei een ey era (zo | 1 0
0
ean ل ا رضلا
ل ل ا ل FDS eye 2
جقدر به ظهور نزديك شده ايم؟
* در این باره علائمي وجود دارد که به ما نشان مي دهد که آیا در این
عصر هستيم يا نه. كه اين علائم تحت عناوين مختلفي مانند "علائم
۱
صفحه 4:
منجي موعود دارنده نوید آمدن وي را داده اند و
ا
وي در کتاب ne خویش بیان کرده اند.
»هيج كدام از اين آنين ها و مسلك ها »تصوير
روشني از جكونكي قيام و آثار ونشانه هاي نزدييك
0
برخلاف اديان و مذاهب
در اسلام به ویژه
ا ]|
رائه شده و چگونگي قیام و رخدادهايي که به
Te ee eene co 0
شرح بیان شده لست.
صفحه 5:
pees
2) ی ee Tee و تاد
۱۳22۵ در غیبت كبري پیش بيني کرده اند» با شماري از آنها را
نشانه هاي ظهور معرفي کرده اند» به وقوع پیوسته است.
ی توت را بر سر ae a oer
Fe bee از . ا
مسلمانان» در آمدن پرچمهاي سیاه از تاحیه درل ۳
ee Ooo Re a ene none eee 7
کوچه هاي کوفه اختلاف بین شرق و غرب وجنگ و خونريزي فراوان
بين آنان و... خبر داده شده که ظاهرا همه یا بسياري از آنان تابه
كنون» رخ داده اند.
صفحه 6:
SE Nee were Piso oceans
۲ تالا بر فرض در روایات از برخي از این ها به عذوال
ظهور ياد شده باشدء از كجا معلوم كه نشانه ظهور خضرت اميد
رك ندز
© ©.نشانه هاي بريايي قيامت؛ در منابع روايي از برخي از نشاتة
هاي بر يايي قيامت و «اشراط الساعه» ياد شده است: خروج
دجال» آشكار شدن خورشيد از ناحيه مغرب نزول عيسي (غ)از
آسمان و... كه اين در روايات اهل سنت بيشتر به چشم مي خوزد.
صفحه 7:
ره مان و
است وحال آنکه در روایات دیگر» eee
معرفي شده اند. البته نشانه هايي همچون خروج دجال و سفیان ۳
در منابع عامه به عنوان علامت قيامت و در منا شیعه به عنو ال
علامت ظهور قائم آمده است. با این اساس همه نشانه هاي ظهور 2
گونه اي نشانه هاي قيامت هم هستند ولي همه نشانه هاي قیامت نشانه
ل ا ee Soe ۶
OE TOC BNO CEN (eo kena ل ا ا
صفحه 8:
اه
ا
عنا الي يأذن الله بال
dey = ی ا براي م :
نشده استء بلكه او تا أنكاه كه خداوند اجازه بدهدء آز ديدكان ما ينذا
ا
۱
شده است؟ امام (ع) سه بار فرمود: كذب الوقاتون
TE از تس رت مرگ رد ردي زرحتم)) طزرر سو ٠
كك در مهدي (عج) همجون بريائي قيامت استء eras
يدي نمي آيد مكر ناكهائي
صفحه 9:
نشانه amauta افزون بز اين» از نظر سندو محتوا
دارند و درستي و نادرستي آنها خيلي روشن نیست. روي ما
نوع از اقسام نشائه هاي ظهور كه مهم ترند ودر روائات (29 لكلا
Preyer coarsa
صفحه 10:
i “2 ge Pee ee
(ع) به خاطر مصالحي از پدید آمدن نشانه هاي غیر حثمي در دوره یب
اند
4
EE Cnc > EY ی
طور كلي حذف شوند.
re ICCC OST UCE Tee BE oe) ee ene ETI) ار
Penryn ۱
فراواني که در میان آنها روایات صحیح نیز وجود دارد» حتمي بودن آنها استفاده مي
شود.
صفحه 11:
ل ل ل لا م انان ست به رام
ولي قدر مسلم آن است که فاصله زیاد نیست واحتما
دهند. از پدیدار شدن نخستین نشانه متصل تا ظهور مهدی Co)
‘eve De eres eC Bre eo er Sone’
روايتي» محمدبن صامت از امام صادق(ع) يس از انئكه ند
را امام بيان كرده بودء يرسيد: فدايت شوم؛ مي ترسم اين امر به طول
ل ا ل ا ا ا ا Cee
So) ا ا ا ل ل كك
rene) ا ا ل ل سر
كيرد وفاصله آن تا قيام قائم (عج) از يانزده ماه بيشتر نخواهد شد.
صفحه 12:
۳ ee eer nar
ودر چهارچوب معجزه خواهد بود.
* مثلاً "طلوع خورشيد از مغرب"؛ "صحيحه آسماني"و... أكر 147
eee MOD ere Benes |
يديدار شدن جنين اموري عادتا ممكن نيست البته شايد برخي زرط 7 7۳
نشانه ها معناي its ورمزي داشته باشند واشاره به ركداد ف
eeree ye Pera EMER rao mE IE keer ۱
ظهورو یا دست کم شمار اندكي از آنها به گونه معجزه رخ
لك
صفحه 13:
صفحه 14:
Wet eee ee Bs)
رو دس "بیوح" يعني چه؟ حضرت فرمودند:
دائمي است وبدون وقفه ادامه مي يابد.
جابرجعفي مي گوید: )5 8b lel )۱ ار ۱
em eae ener peel re rele re مر
آيه) يك معناي خاص دارد ویک معناي عام. معناي خاص»
گرسنگي در کوفه است که خداوند آن را مخصوص دشمنان ال
me) ی
معناي عام آن در شام محقق مي شود که اهل آنجا به خوف
وهراس و گرسنگي مبتلا مي شوند که احدي به مافند آن مبتلا
نشده باشد وگرسنگي پیش از قیام قائم (ع) است وخوف وهراس
يس از قيام قائم(ع).
صفحه 15:
eo
Pee: oye
۳
صفحه 16:
سفياني با ينکه از خبیت ترین ویلیدترین مردمان ۱ ۳۳۲
یارب رب پرزبانش جاري است. eyes ار 2
ene es nee |
ا 2 الاوك
متواتر وبراي اثبات سفياني كافي دانسته اند. بنابراين اصل أخروج
سفياني امري مسلم است وخروج وي از نشانه هاي حتمي ظهور است.
ولي آين كه سفياني كيست وجه ويزكّي هايي دارد وجكونه شورش مي
كند جندان روشن نيست.
صفحه 17:
= ORE PSR
بر AG aaa eg Wr Shree yer s
برد راسلی Il ا رس رت تر
Se (ES ee Pe ee
ظهور مهدي (عج) باخبر مي گردد. باسپاهي عظیم به جنگ وی
مي رود ودر منطقه "بيداء" بين مكه ومدينه با سياه امام (ع)
۶ ل ل ا OES"
دززمين فرو مي روند وهلاك مي شوند.
صفحه 18:
= مر ۱ ۱ ۳
إيند: "قبيل قائمنا المهدي يخرج سفياني. .. وياتي المدینه حد
ai البیداء خسف ای به
در آستانه ظهور قائم ما (عج) سفياني خروج مي كند... سياه واي رم
حركت مي كند وجون به سرزمين بيداء مي رسنده خداوتد آنها را 3 ركام
فرو مي برد.
يا مي فرمايد:
مردي از خاندان من» درسرزمين حرم قيام مي كند جون خبر ظهور ويأبّه
اني مي رسد وي سپاهي را درا براي جنگ به منوي او مي
فرستد. ولي [سياه مهدي( کر ات مر دزد اد خر نبا
الشكريان همراه به جنكٌ وي مي روند وجون از سرزمين بيداء
درزمين فرو مي روند وجز يك نفر كه خبر آنان را مي آورد» يه 35 مي
شوند.
صفحه 19:
amen (ع) مي فرماند:قیم خراساتی و
ويك روز خواهد بود ودر اين ميان هيج يرجمي به أندازه يرجم ۳9
و هدایت نمي کند.
در برخي از روایات؛ افزون بر قیام يماني وخراساني از قیام مصری 2 ۳
قیام آنان خبر داده شده است. گرچه تصریح نشده که پرچمدارمصري یر هجو
Se es ees ere Wee nae Wes SS Tee on)
با آنان در آن سوي دنياي اسلام به حمایت از امام برمي خیزد.
Speen re ys eae esis ON Cte eer Bee
ا Ter es)
ازروايات دركنار يماني أمده اند ولي حتمي بودن آنان مسلم نيست.
صفحه 20:
ee
نامي از آن برده نشده» ولي در منابع شیعه روایات آن فرآو ال
رل ا ا ا ا TEs)
عنوان علامت ظهور شكي نيست.
امام باقر(ع) مي فرمايند: بين ظهور وكشته شدن نفس زکیه بیش
0 ا ا
صفحه 21:
9 PY
۳۳
eR EO EIEN IDey ار ل ل
اعتبار اين که صداي عظیم بیدار باشي است که همه را si
مي کند ونیز موجب وحشت عمومي وابجاد 1 ۳۳۳۲
Cee el ee perpen Cop feet Pena
از آن حادثه اندء اطلاق شده است.
زر
دريك زمان ر مي دهند Sgt oe ا STE yy oem Meng
کر با ل ا (Ce aes
وبه دنبال آن صداي مهيب وهولناکی یده مي شود که دلهاي مردم
را به وحشت مي اندازد (فزعه) وآ OnGer br 0
ورتير مسري بيد es 5
صفحه 22:
بود. دراين ی ری ۱
شیطان فریاد مي زند که "فلاني مظلومانه کشته شدا
0۳۳
صفحه 23:
طلوع خورشيد از مغرب
ثابت ماندن خورشید وخسوف در شب بدر
فراكيرشدن زمان از ظلم وجور
صفحه 24:
we) برخي
وهفتاد دجال آمده است
00
كدري Lie ap Oe
جمع زيادي آزمردم را مي فریید و
ا
(ع)در كنار دروازه "لد" در منطقة
شام به هلاکت مي رسد.
صفحه 25:
" پیامبراکرم (ص) مي فرمایند:
۳ قيامت بريا نمي شود تاوقتي که ميدي (عج) ازفرز ٠
Se WE ree ل
بگوید: من پیامبرم.
* ب- احتمال دوم آن است كه فردي معين ومشخصء به عنوان دجال”
oO EOD Le eS Tee eet ar eres)
مي كند ومردم را به انحراف مي كشاند.
صفحه 26:
199 25 در روايتى اشاره شده Pp pe ees oye
ات رل ررایت از CPR es
رکه | ane
افزون بر این در روایات آمده که سفیانی-ریا کارائه نظامر رت رتس *
ی eS Te ie ree Tee)
pli Zs 5 ES همرمان با قبام ا ل
Bb ered (cod) jo ene, خوانند و زمينه را
ا دجال » به
جزمکه و مدینه » به همه جای زمین می رود و فتنة وی» همه جا را می گیرد:
پس دجال نمی تواند سفیانی باشد. Gia Ua alg JRE:
صفحه 27:
ني یی 2
علائم ظهورند. eR :
در منطقه خراسان انقلابي بريا مي شود ومردم در حاليكة
يرجمهاي سياه را به اهتزار در آوردندء به حركت درفي
op Sa Ve yee ee (a)
(ao pe Oe eee arte ee nl
ظاهر شودء اينان وي را دعوت به بيعت مي كنند.
برخي احتمال داده اند كه منظور از خروج يرجمهاي سياه از
eS ا ا د
SS اا ا ل Fear era
بني امیه م رمي کار آمدن بني عباس انجامید.
صفحه 28:
de - از رت بر
ENP 9 ل |
خالي است (علامتي است) ودر بين لشكرش شعيب بن ۴۱
eco yer er neD) ل ل ۷
* دربرخي روایات از سید حسني به سید خراساني نیز ثعبیر شده
a OO eee er PCIe) ا
Se Oe eee ee)
ياران حضرت مهدي (عج) تحت فرماندهي سيد خراساني وجود
۶
صفحه 29:
ee 7
" ولی خورشید گرفتی در وسط ماه یا ماه گرفتی در او ۶
آن» ظاهرا امری غیرعادی و رویت آن امکان ندارد.
* امام باقر(ع) می فرمایند:
Se Enea ae ا رل
ا 2 تم گرفتن خورشید در نیمه ماه <
رمضان و كرفتن ماه درآخرآن. مردى به امام عرض كرد: ائ
يسررسول خداء كسوف در وسط و خسوف در آخرماه ؟
Sit et See every (eS) Ree See ل ا
نشانه اند كه واقع شدن آنها از زمان هبوط آدم (ع) سابقه ندارد:
صفحه 30:
0
ا ا
صورت مى
اام سر طلوع خورشید ازمغرب حضرت
مهدی(عج) است.
* فيض كاشانى درتوضيح روايتى دراين زمينه مى نويسد:
* وکانه کنی بطلوع الشمس من مغربها فی الحدیث عن ظهوره(ع) کم
0
0010 ع مى كندء كنايه از ظهور حضرت
520000000000 عا كرد كد ار ۶ اخبار هم استفاده
مى شود.
صفحه 31:
ی
سید سید وه اط سل )2(
عرض می کند:
(Cr) ee eB ene)
۳ ریا
. (عج) به من مرحمت كنيد
حضرت فرمودند: ام سعيد» وقتى ماه
درشب بدرماه گرفته شود و خسوف رخ
دهد» مردی پس ازآن خروج کند وبه
Ree eee On) ۱
۳۰۰
شوم نشانه
صفحه 32:
جهان از ظلم و جوز
a وت
۳ ae به ©)
00 ie
۲ ۲7 ۱ علامه مجلسی هم دریاب نشانه های ظهور» روایتی
ار ان (ae) صاد
ا ال 1 ل
۳ ازجمله:رشوه خوار jC ee ne ee
Fae oe ie eB ene قماربازی» شراب خواری» زیا
Ie" Dre BLO ere rene es ار را
Aes: ی اعتایی به اوقات تمازو
لته فساد گنه کم بیش درمیانمردم بودهومه فاگ شدن آن است؛
een errr Sen 7 یابد
ومهیب Seay ee 5 1 Spe A COT re A or]
در با تلاق فساد و انحطاط فرو مى رود.
صفحه 33:
رن I ور
ری ار تا ات ره عراق
مردم اين سرزمين وحكومت كردن مشتي اراذل ee
ا ا ا كا
ا ا جلوگيري ازحج وممانعت اززیارت 0
است كه به جهت عدم امنيت و اختلاف دولت ها وناامن زره زر
هاء كسي به حج نخواهد رفت.
* علامت جهارم: خسف زمين خراسان است وخسف به معني
نكوسارشدن ووازكون كرديدن وفرورفتن وفروبردن زمين است.
*.علامت ينجم: تك "قذف"در سرزمين خراسان است ولي
همَانطور كه كفتيم منظور خراسان تنها نيست ومنظور از قذف
ومعناي أنء انداختن جيزي ورها كردن آن است.
صفحه 34:
شم سورع سار« دنباله 5 025۳
PO cee
انكر a = ۹
مكف 1 انياست كه هركس"
است كه مردم دنيا با خيالات فاسدو طمع بستن
به دنياي
به واسطه بيدآيش بدعتها واحزاب واختلاف
مذاهب و دركيري و دشمني با يكديكر واحداتث
فتنه ها وجنگ هاء یکدیگر رد به قتل مي
5
Atle)
وژه و رسیدن به قدرت وی
علامت دهمر "نهب"و غارت اموال است؛ که
برخي از مردم بربرخي يورش برند وبازور و
enO PES) 000
ا pe eon Teer
اتأمين مصالح كشور خود مردم را غارت كنند
صفحه 35:
سا
eben ean} ۳
a=
بش رپیش ازطظررر سبارك ار
بل رد ات ayes ot
حساس مذهبي درآئین مقدس اسلام است
قرون گذشته تاکنون پیوسته مورد توجه عمیق
ل ا 00
ظهور دراین مجموعه تحقیق گردآوري شده. تنها
بخشي ازروايات مربوط به هر مورد از موارد
علائم ظهور است وبااین حال ممکن است
ا لا
نشانه مطلب ديگري استنباط گردد. این مسئله که
ظهور آن حضرت درجه زماني اتفاق خواهد
افتاد وچقدر اززمان قیام هاي نامبرده تاوقت
ظهور فاصله است وچه حوادث ديگري وچگونه
ا ا
0-500
صفحه 36:
ay Ed pa د؛ تهران: دارالکتب
Sr Oa sO م تهران: دارا
سر
لل
0موسوي كاشاني»سید محمد حسن؛ جهان
علاتمظهور حضرت مهدي؛
اشمي»سیداسداله؛ زمینه سازان لنقلاب
جهاني مهدي(عج) ان 5 راگن
كتابفروشي المهدي.<0©9©60
صفحه 37: