صفحه 1:
صفحه 2:
علم -هنر
علم مد پر یت
صفحه 3:
مباحث مطرح در این فصل
صفحه 4:
صفحه 5:
۱-۱. تعربف علم
* ارکان هر علمی شامل:
#علم
#عالم
© موضوع علم
* ابزار هر علم شامل:
#تشخيص موضوع يا مساله
تجویز راهکار مطلوب جهت خلق موضوع يا حل مساله
صفحه 6:
صفحه 7:
صفحه 8:
؟-1. تعريف علم-
ارکان علم-هنر شامل:
#علم
عالم: هنرمند
موضوع علم: پدیده هنری
ل ل ل هل
تشخيص موضوع يا مساله
تجویز: ارائه راهکار مطلوب جهت خلق موضوع یا حل مساله
خلاقیت: ابزاری که در خلق پدیده های هنری بسیار اهمیت
eS gots
صفحه 9:
رابطه علم و هنر از دید کاربردی
هنر نمی تواند بدون اصول و پایه های علمی صورت پذیرد.
علم به دو جنبه زیر اشاره دارد:
#علم صریح: که در کتب و ادبیات تحقیق وجود دارد.
#علم ضمنی: که همان تجربیات عملی و نانوشته عاملان است.
در هنر هردو جنه علم می تواند وجود داشته باشد. فلذا به جای واژه
علم هنر بهتر است از واژه علم-هنر استفاده شود.
علم هنر برخی از دانش ضمنی و تجربی هنرمندان را نادیده می گیرد؛
الإ در علم۴گتوهر دو جنبه اصول علمی و تجربیات عملی حاکم است.
صفحه 10:
صفحه 11:
تشخیص موضوع هنری
بر اساس دو روش زیر:
* تشخیص نیاز هنری بر اساس نیاز بازار و سلیقه مشتریان
(مشتری محور یا سفارش محور)
* تشخیص نیاز هنری بر اساس ذهن و ایده تولیدکنندگان
(هنرمندمحور یا تولید کننده محور)
صفحه 12:
صفحه 13:
۱-۳ انواع تفکر علمی
* جزء نگر
* جنبه های تجزیه ای و تحلیلی ( اجزاء مسئله)
* کلان نگر
* جنبه های ترکیبی (کلیت مسئله)
صفحه 14:
اختلاف علوم در روش تفکر
* تحلیلی و جزء نگر
* ترکیبی و کلان نگر
تحلیلی
* ترکیبی (خلق پدیده هنری بر اساس یک ایده و مفهوم مجوری
و یا فلسفی)
صفحه 15:
ای ید سر ری رت تنوع کر
و ee
مساله
فرایندهای تولیدی ان
پانکداری
ارزیابی
حسابداری
حقوق
صفحه 16:
طبقه بندی مشاغل در صنعت فرش دستبافت بر اساس نوع تکنولوزی
تولید کننده مواد اولیه
طراح
نقاش
رنگرز
چله کش
A
D,A
D,A
B
A
A
c
A
بافنده عشایری
فروشنده
صفحه 17:
صفحه 18:
NX
\
۹
۰۲-۱ الأكان علم مدیریت:
\
۱
\
|
|
تشخيص يا
١ تجویز روش تحقيق
صفحه 19:
تفاوت علم مدیریت در سازمانهای مختلف:
علم مدیریت شرکتهای تجای
علم مدیریت موسسات آموزش عالی
* علم مدیریت سازمانهای غیرانتفاعی
علم مدیریت مدارس
علم مدیریت موسسات آموزش عالی
علم مدیریت فرش
علم مدیریت سازمانهای دولتی
a
صفحه 20:
سر كلل هر با ۱۳۱
ye a ore
0 re Te mtn te L ere ee
| re Sere no)
در تلاشند تا هرچه قوانین علمی را در فراگردهای مدیریت
صفحه 21:
و هنر «توانستن»
صفحه 22:
۲-۳. سازمان 0۲9۴23811010
* یک سازمان, آرایشی سیستماتیک از افرادی است که به
منظور دستیابی به اهدافی خاص گرد هم آمده اند.
دانشکده يا دانشگاه. انجمن های زنان و مردان در مدارس و
دانشگاه هاء موسسات خیریه. کلیساهاء مغازه ی سر کوچه
شما اینها همه سازمان هستند زیرا هر کدام از سه ویژگی
مشترک برخوردارند.
صفحه 23:
سه ویژگی مشترک همه سازمان ها
۲ ازمان هدف يا اهدافی دارد. (رشد ساليانه ۱۵ درصد فروش)
بّازمان متشکل از افراد است. هیچ قصد یا هدفی به خودی خود قابل دستیابی
بت oe افراد را وادار می کند که به ae تعیین هدف تصمیم بگیرند و به
منظور تحقق آن اقدامات گوناگونی به عمل آورند.
ویر سوم اینکه همه سازمان هاار ساختار سارمانی برای هبایت و کنترل رفتار
اعضای حره اسفاده می کنند ساحتار می نواند شامل این موارد باشد : [يجاد
مقررات و دستورالعمل هاء اعطای اختیاو سرپرستی به برخی اعضا برای کنترل
اعضای دیگر, تشکیل تیم های کاری, یا نوشتن شرح شغل به گونه ای که اعضا
وظایف کاری خود را بدانند.
صفحه 24:
صفحه 25:
۲-۴ سطوح مدیران و کارکنان
صفحه 26:
سطوح مدیریت سازمانی
در سطوح مختلف نیز مدیریت متفاوت است.
صفحه 27:
سطوح مختلف مدیریتی
ریاست. معاونت. هيات
پاست؛ معاونت
على مدیره هیات ae UN
مدير توليد و
ميانى مدير كل 3
عملياتى مديريا سريرست | سريرست توليد
صفحه 28:
۲-۵. تعریف واژگانی مدیریت
مدیریت به معنای اداره کردن
اسم فاعل آن مدیر از مصدر اداره به معنای اداره کننده
از ماده دور گرفته شده و مصدر آن دوران به معنای
گردانیدن است.
يس مدير يعنى كرداننده اك
كردانيدن سازمان در جهت اهداف خاص أن سازمان
صفحه 29:
۰۱-۶ تعاریف اصطلاحی مدیربت
۲-۶-۱ با محوریت ماهیت ارتباط با دیگران
1-۶-۲ با مجوریت فرایندهای عمومی (وظایف مدیریتی)
۲-۶-۳. با محوریت غایت و مقصود مدیریت (کارآیی واثربخشی)
-۲-۶. با محوریت تعامل با محیط سازماتی
صفحه 30:
به طور کلی در این تعریف از مدیریت به شیوه ارتباط به دیگران می
پردزاد. شیوه ارتباط با دیگران به ۲۳ شکل زیر می تواند مطرح باشد:
(رضایی زاده)
الف. مدیریت یعنی انجام کار از طربق دیگران
Management is Working Through Others
0 0 ا COU aCe ea era
eel meee
* در آثار بنيان كذاران مديريت.
صفحه 31:
te eee Ip 8 ee foe Oe) ee ene nC
» خودكردانى. مديريت خويشتن و
* ظهور آن در اواخر قرن ۲۰ ام
ا ا ا ا ا |
كمترى به مديريت از بيرون خواهد بود.
صفحه 32:
پیوستار مدیریت از حیث شیوه ارتباط با دیگران
اواخر قرن بیستم اواسط قرن بیستم اوایل قرن بیستم
صفحه 33:
همچنین شیوه تعامل با دیگران به شیوه رهبری مدیران نیز
اغا كار
در اسلاید بعد یکی از مشهورترین تئوریهای رهبری مورد
اشاره قرار می کیرد.
صفحه 34:
تئوری رهبری وضعیتی (هرسی و بلانچارد)
(Situational leadership theory)
*طبق این نظریه چون توانایی های پیروان» شخصیت رهبر و موقعیت فرق می کند.
یک سبک یا الگوی رهبری منحصر به فرد و پایدار که برای تمام شرایط زمانی و
مکانی مناسب باشد اساسا وجود ندارد و قابل دستیابی نیست.
*رهبری موقعیتی نشان می دهد که یک رهبر چگونه باید شیوه رهبری خود را
تعدیل کند تا بتواند بازتاب آن چیزی باشد که پیروان او می طلبند.
"رهبری موقعیتی یک نظریه اقتضایی است که پیروان و زیردستان یک رهبر را مورد
توجهقرار می"دهد. اين تأکید بدان سبب است که موفقیت یا اثربخشی یک رهبر
درگرو اپن حقیقت است که اين پیروان هستند که یک رهبر را می پذیرند یا رد می
صفحه 35:
تئوری رهبری وضعیتی (بلوغ کار کنان)
"صرف نظر از آنچه رهبر انجام می دهدء میزان موفقیت او بستگی به چگونگی عمل
پیروان دارد. این بعد مهم در بیشتر نظریه های رهبری کمتر مورد تأکید قرار گرفته
پا اينکه اصلا نادیده گرفته شده است.
*روشی که هرسی و بلانچارد ارائه کرده اند مبتنی بر درجه بلوغ با
SUE ران ات آمادگی بازتاب این آمر است که یک پیرو تا چه حد تمایل
uly ables انجام یک وظیفه دارد. .
صفحه 36:
لوغ یا آمادگی کارکنان
لوغ یا آمادگی کارکنان شامل موارد زیر است:
*بلوغ کاری یا آمادگی انجام کار:
"بلوغ روانی یا تمایل به انجام کار:
*بر میزان اعتماده تعهد و انگیزش برای اتمام یک کار خاص دلالت دارد.
صفحه 37:
رهبری وضعیتی : مراحل رشد یا بلوغ
مرحله سوم بلوغ: افراد تانایی انجام کار را دارند ولی انگیزه ای
برای پیروی از فرامین رهبر ندارند
صفحه 38:
پرسئن جهت رفع یهام
می دهد .
رغبرى يك
اق
آمادكى يا بلوغ كم
ناتوان »
بى علاقه و نامطمئن
۱. رهبر ضمن ارائه
دستورالعمل های مشخصی | >. رهبر اختیار اجرا و اخذ
بر عملكرد اقراد به طور ٠ تصمیم رابه کارکنان
دقیق نظارت می کند. تفويض مى كند.
متوسد
do
| _ آمادگی زیر متوسط | آمادكى بالاى متوسط
تواناء
ولى بى علاقه و نامطمئن
الا. رهبر موضوع را با
أكاركتان مطرج و الخد
اننا
6
رفتار رابطه ای
1
Ss
م
آمادكى يا بلوغ زياد
صفحه 39:
انواع سبکهای رهبری در تئوری رهبری وضعیتی
سبك دستوردهى ( توجه به كار زياد - توجه به کارمند کم :
رهبر بايد دستورالعمل هاى روشن و مشخصی به پیروان خود بدهد مانند دستورالعمل های ارائه شده توسط شیوه ی
رهبری دستوردهی,
* سبك تشويقى( توجه زياد به كار - توجه زیاد به کارمند): _
رهبر باید توجه زیادی به کار و کارمند داشته باشد. با توجه زیاد به كارء كمبود آمادكى و توانايى هاى كارمندان جبران
خواهد شد و با توجه زياد به كارمتدان» آنها نيز تلاش مى کنند تا ( از نظر روانی ) محبت های رهبر را جبران
كنند و به خواسته هايش جامه عمل بيو:
* سبك مشاركتى ( توجه كم به كار - توجه زياد به كارمند ):
wo مسائل انگیزشی مطرح می شوند که در اجرای شیوه ی رهبری مشارکتی, به يهترين نحو حل خواهند
* سیگ تفویضی ( توجه کم به کار - توجه کم به كارمند ):
رهبر تباید کار چندان ژیادی انجام دهد زیرا پیروان هم تمایل دارند و هم می توانند مسئولیت ها را بپذیرند. در مورد
کار وادر زمینه حمایت از کارکنان, رهبر هیچ دستورالسمل و بخشنامه ای صادر نمی
صفحه 40:
۲-۶-۲. تعریف مدیریت با محوریت فرایندهای مدیریت
فرایند: عبارتست از شیوه ای منظم و سیستماتیک برای انجام دادن
کارها.
فرایند مدیریت از چهار وظیفه زیر تشکیل شده است:
.برنامه ریزی Planning
Organizing ۲سازماندهی
Leading ۲رهبری
Controlling ness
مديران بايد هر چهار وظیفه را همزمان اجرا کنند. و هر وظیفه بر
د :2 انا کنارد اس لكان میات كد زر رطاف
مربوط به هنم و وابسته به یکدیگر هستند.
صفحه 41:
وظايف .١ برنامه ريزى
3 * برنامه ريزى شامل تعريف اهداف سازمان. تدوين استرائزى كلى برلى دستيابى به أن اهداف و
مديريت تهیه بنامه های عملیاتی برای یکپارچگی و هماهنگی فعالیت ها می باشد.
ایض
* سازمان دهی شامل این موضوعات است : جه وظايفى بايد انجام كيرد. جه كسى بايد آنها را
انجام دهد. جكونه اين وظايف كروه بندى مى شوند. جه يه جه كسى كزارش مى دهد و
تصمیمات کجا گرفته می شوند.
© مى دانيم كه در هر سازمان افرادى وجود دارند و هدايت و هماهتكى إين أفراد يخنشى از
وظايف مدير مى باشد . اجراى اين وظيفه را رهبرى كويند
قتى مديران به كاركنان خود الكيزه مى دهند فعاليت هاى دمكران را هدايت مي كننده
موثرتوين كائال هاى ارتباطى را انتخاب مى كنند. يا تعارضات بين افراد را رقع مى کنند. در
ail رهبرى را انجام مى دهند.
ast
* آخرين وظيفه ى مديران كنترل است . يك مدير براى اطمينان از اينكه أيا كارها همان گونه
عه بابد تجام شوند پیش می رون اه بیدعملکرد سازمان را تظارت کند
© عملكرد واقعى مى بايست يا اهدافى كه از قبل تعيين شده اند مطابقت داده شوق . اكر
انحرافى مشاهده شود در اين صورت وظيقه ى مدير است كه سازمان را به مسير اصلى خود
بركرداند . وقنى به وظيفه ى كنترل اشاره مى كنيم. منظورمان فرايند نظارت: مقايسه و
اصلاح است
صفحه 42:
وظایف مدیریتی از دید صاحب نظران مختلف
کونتز و دونل
برنامه ریزی | برنامه ریزی | برنامه ریزی | برنامه ریزی | برنامه ریزی | برنامه ریزی
سازماندهی سازماندهی سازماندهی سازماندهی سازماندهی اجرا
رهبری نیروگزینی نیروگزینی بسیچ منابع رهبری کنترل
هماهنگی هدایت هدایت هدایت تکترل
Jas کنترل هماهنگی کنترل
گزارش دهی
بودجه بندی
صفحه 43:
۲-۶-۳. تعریف مدیریت با محوریت غایت مدیریت
*؟ cule و مقصود مدیریت دو چیز است:
als?
#اثربخشی
* برخی محققان از ترکیب اين دوه مفهوم بهره وری را
استخراج می کنند. در واقع بهره وری یعنی انجام کارها به
صورت کارا و اثربخش
صفحه 44:
. کلوشناسی آرشد فرش داشگاه کاشان ki new
صفحه 45:
(کارآیی ۶۲۲1616۳06۷)
مدیریت یعنی بسیج منابع و امکانات در اجرای فعالیتهای
عملیاتی سازمان نظیر مدیریت تولید. مدیربت بازاریابی»
مدیریت مالی و ....
مدیران با منابع ورودی - پول. افراد و تجهیزات - که
کمیاب هستند سروکار دارند لذا آنها به استفاده کارامد از
این منابع توجه بیشتری دارند. بنابراین مدیریت در پی به
حداکثر نتایج و به حداقل رساندن هزینه های منابع می
bb
صفحه 46:
کارآیی: یعنی درست انجام دادن وظیفه.
کارآیی: به معنای استفاده حداقل منابع به منظور
دستیابی به حداکثر نتایچ. کارایی به رابطه بین ورودی و
خروجی اشاره دارد. برای نمونه اگر شما از نهاده معینی بازده
بیشتری به دست آورید کار ای را افزایش داده اید.
صفحه 47:
(Effectiveness (اثربخشی
مدیریت به دنبال دستیابی a اهداف سازمانی هستند.
اثر بخشی: یعنی انجام کار درست .
اهداف به دو دسته تقسیم می شوند:
#اهداف سازملنی
اهداف فردی: میزان رضایت کارکنان یا میزان کیفیت زندگی کاری
بین اهداف سازمانی و اهداف فردی بعضا تعارض وجود داشته و هنر
مدیران این است که به دنبال همسوسازی اهداف فردی با اهداف
سازمانی باشند.
صفحه 48:
رابطه اثربخش و کارآیی
بالا رد پا
اثربخشى 5
اثربخشی بالا
کارآیی پایین
صفحه 49:
رابطه اثر بخشی با کا رآیی
رابطه اثربخشی و کارآیی رابطه مستقیم و همسویی نیست.
ممکن است بدون توجه به کارآیی» اثربخشی لازم به دست
آید. عموما در سازمانهای دولتی بدون توجه به حداقل منابعء
و اسراف منابع» اهداف سازمانی حاصل می آید.
همچنین ممکن است کارآیی سازمان خوب باشد. ولی اثر
بخشی خیرء متل دانشگاه ها که از منابع به شکلی بهینه
استفاده می شود. ولی اثر بخشی در حد پایینی است چون
فارغ التحصیلان ماهر کمی توسط دانشگاه تربیت می شود.
صفحه 50:
موازنه بین اثربخشی و کا رآبی
* ممکن است برای دستیابی به اثربخشی بالاتر, باید منابع
بیشتری مصرف نموده و کارایی کاهش یابد.
* ممکن است برای دستیابی به کارآیی بالاتره از اثربخشی دست
فلذا بايد بين اين دو مفهوم
موازنه با مبادله (۲۳8016-0) صورت داد.
صفحه 51:
۲-۶-۴. تعریف مدیریت با محوربت محیط سازمانی
مدیریت یعنی سازگاری با محیط درون و بیرون
سازمانی.
٩ رای محط حتف هت
* در محیطهای مختلف. مدیریت مختلفی باید اعمال نمود.
به عنوان مثال در نظامهای ارزشی مختلف. نوع مدیریت
متفاوت است.
* در فرهنگهای مختلف نوع مدیریت متفاوت است: مدیریت
پنی. مدیریت آمریکایی و .
صفحه 52:
عوامل محیطی (مدل (PESTLE
صفحه 53:
برخی متغیرهای عوامل محیطی
ew bel * وضعيت بازار » ملاحظات * قوانين كمركى 2 ٠ ألودكى زيست
* روابط سياسى وضعيت ae
بینالمللی ...و روند 600 تکنولوزیک قوانين مالياتى 2 محبطی
* انتخابات aie | See eee
R&D ly ۳ استخدامی
* فعلیتهای * دسترسی به 0
ترورریستی sisi * قولین
is 0 a
* شياست ردكي | رن ها با
a * تورم
صفحه 54:
ارزیابی تعاریف محققان از مدیربت
رابینز: مدیربت فرایند انجام کارها به طور اثربخش و کارامد به وسیله
دیگران است.
© محور در این تعریف آمده است.
رضاییان: مدیریت فراگرد موثر و کارآمد منابع مادی و انسانی بر مبنای
نظام ارزشی_می باشد و از طریق برنامه ریزی سازماندهی» بسیج منایع
و امکانات» هدایت و کنترل عملیات_برای دستیابی به اهداف تعیین شده
صورت می گیرد.
کیرد اين تعریف آمده است.
صفحه 55:
ارزیابی تعاریف محققان از مدیریت
© کریتنو: مدیریت فرایند انجام کار با دیگران و از طرین آنها در محصطی
متغیر به منظور دستیابی به اهداف سازمانی_است. به طوری که در قلب
این فرایند. استفاده اثربخش و کارآمد از منابع محدود است.
© عمحورء در این تعریف آمده است.
تعریف خلاصه و جامع:
مدیربت. فرابند انجام کارها به طور اثربخش و کار آمد از طریق با به
همراه دیگرا اه است.
صفحه 56:
اركان د
ركان تعريف خلاصه و جا
و جامع از
مع از مدبريت:
صفحه 57:
۲-۷. مهار تها پا شایستگی های مدیران
صاحبنظران معتقدند که مدیران برای انجام وظایف خود
نیازمند سه دسته مهارت عمده می باشند که عبارتنداز:
.١ * مهارت هاى فنى
۲ مهارت های انسانی
۳ مهارت های ادراکی
۴ مهارت های سیاسی (برخی)
صفحه 58:
مهار تهای مدیران
.١ مهارت فنى:
* توانايى به كاربردن روشء فنون. وسایل و ابزار مورد نیاز برای انجام وظایف
خاصی که از راه تجربه و آموزش به دست آمده باشد. اين جنين دانش ها
ممکن است شامل کارکردن با تجهیزات» نگهداری از ایزاره حسابداری» کاربا
یارانه بهره گیری از فنون» بازاریابی» تبلیغات و... باشد.
۲. مهارت های انسانی:
* شامل توانایی کار با مردم و به وسیله آنان. به انضمام آگاهی از فنون تشویق و
اينكه با كار گرفتن رهبری موّثر از طریق ایجاد ارتباط, انگیزاننده ها و گرایشها
aay
صفحه 59:
مهار تهای مدیران
۳. مهارت های ادراکی:
* توانایی ادراک مشکلات سازمان. مفاهیم برنامه ای. تشخیص موقعیت ها و
مسائل و اينکه یک فرد برای چه بخشی از سازمان مناسب است. می باشد. یک
مدير باید مهارت های ادراکی یا مفهومی را برای شناخت روابط فی مابین
عوامل وضعی گوناگون در رابطه با تصمیم گیری به بهترین وجه و به نفع
سازمان دارا باشد.
۴. مهارتهای سیاسی
* مربوط است به توانایی فرد در بالا بردن قدرت خود. ایجاد پایگاه قدرت و ایجاد
ار
صفحه 60:
ارتباط مهارنتها با سطوح مدیریتی
همه قد ران ايه همه ها ری ار ۱
اهميت مهارتها براى مديران در سطوح مختلف متفاوت است.
توليد كالا و سربرستي
خدمات و توزيع
صفحه 61:
نگرش فرایندی به مدیربت
* نگرش روابط انسانی به مدیریت
نگرش کمی به مدیریت
ee
نگرش اقتضائی به مدیریت
صفحه 62:
۲-۸-۱. نگرش فرایندی به مدیریت :
* این نگرش به وظایف مدیریت می پردازد . گیبسون بطور
خلاصه , سه وظیفه اصلی مدیریت را برنامه ریزی ,اجرا و
کنترل می داند .
* محصول چنین نگرشی , مهارت های ادراکی می باشد .
صفحه 63:
۲-۸-۲ نگرش روابط انسانی به مدیریت :
* این نگرش به تنظیم روابط بین انسانها می پردازد و سازمان
را به عنوان مجموعه ای از انسانها تلقی می نماید . در واقعء
این نگرش به شیوه های رهبری می پردازد.
محصول چنین نگرشی» مهارت های انسانی به مدیریت می
باشد .
صفحه 64:
۲-۸-۳. نگرش علمی (کمی) به مدیریت :
* این نگرش به روش انجام کارها یا به مجموعه ای از فعالیت
های مختلف می پردازد. فعالیت هایی نظیر بازاریابی» تولید.
le ی و ار ی فسات ها ۱
محصول چنین نگرشی , مهرت های فنی می باشند .
صفحه 65:
فرایندهای عملیاتی با کارکردهای سازمان
Org. Functions or Operational
Process
منايع ) تحتیق للم فروش و | / دهالى ب | /تداركات بي
د تکووژی \ "1 cs ۲
انسانى بازاريابى ٠ ارى
۳ = 2 ىت ا
صفحه 66:
۳-۸-۹ لگرئن سیستمی به ده
* با معرفی تئوری عمومی سیستم ها در اواسط صده بیستم
توسط پرتالئقی ,این نگرش به دنیای علم ارئه شد .
بر اساس این نگرش عمومی , می توان رویکردی جامع و
همه جانبه به علوم مختلف داشت . اشاعه این نگرش به علم
مدیریت , در واقع چیزی را به این علم اضافه نمی کند ,
بلکه در واقع با رویکردی جامع به سه نگرش قبلی می
پردازد .
به نوعی می توان گفت که محصول چنین نگرشی , مهارت
های تیستمی می باشد .
صفحه 67:
oo
أبيل اندر خانة تاریک بود
از براق ديدئش مردم بسى
تیب من دص سرت
آن یکی را کف به خرطوم اوفتاد
یکی را دست بر گوشش رسید
آن یکی را کف چو بر پایش پسود
آن یکی بر پشت او بنهاد دست
همچنین هر یک به جزوی که رسید
از نظرگه گفتشان شد مختلف
(در کف هکس اگر شمعی بدی
شم نس هجون كفت دييتست و بسن
عرضه را آورده بودندش هنود
اندر آن ظلمت همىشد هر كسى
آندر آن تاریکیش کف می رود
گفت همجون ناودانت اس نهاد
ol برو چون بادبيزن شد يديد
كفت شكل ييل ديدم جون عمود
كفت خود اين يبيل جون تختى بدست
فهم آن مىكرد هر جا مىشنيد
آن يكى دالش لقب داد اين الف
اختلاف از كفتشان بيرون شدى
نيست کف را بر همة او دسترس
صفحه 68:
| یار در سازمانها ميشنويم که افراد به یکدیگر (ساپر کارکنان) میگویند که
foaled Bie yl
این گفته نشاندهندمء ففر آگاهی و نبود روشنی است. چون اگر ایشان آگاه با
همگی در یک قایق نشستهند و تهایتا رضایت مشتری سازمان است که باعت بقای
كسب و كار ایشان میشود. دیگر چنین نمی گفتند و اين گونه عمل نمیکردند.
شاید بتوانیم ادعا کنیم بزرگترین و مهمترین وظیفهء مدیران ارشد. ایجاد و بسط
نگرش سیستمی در سازمانهاست که دوای اصلی اتصال بین جزایر درون سازمانی
cs}
صفحه 69:
رهیافت سیستمی به سازمان
سیستم مجموعه ای از اجزای به هم پیوسته است که برای
کسب هدف مشترک فعالیت می کنند. معمولا سیستم های
بزرگ از تعدادی خرده سیستم يا اجزای کوچکتر تشکیل
می شوند (برتالانفی» ۱٩۷۲ ص ۴۲۶-۴۰۷).
بنابراین هر سازمان به منزله یک سیستم باز در نظر گرفته
می شودکه از تعدادی خرده سیستم تشکیل شده و ضمن
فعالیت در یک فراگرد مستمر «تبدیل منابع ورودی به
محصوّلات خروجی» با محیط خود در تعامل است
صفحه 70:
نمودار سیستمی
IPO) Input-Process-Output Diagram(
* یک ابزا
تعریف
ابزاری برای تحلیل سیستم
ار ای یکی اس رای سل سالک که نارس
صفحه 71:
۲-۸-۵. نگرش اقتضایی به مدیربت :
* این نگرش نیز مانند نگرش قبلی , چیزی را به علم مدیریت
اضافه نمی کند پلکه بر اساس آن , مي نوان بر اشاس شرایط
و با آگاهی از تئوریهای متفاوت ,
تئوری مناسب را تشخیص داد .
* در واقع این نگرش , در حیطه مصلحت و رابط بین علم و
eae کی که مهار هی اقعای الا دار
می بایست ,اولا تمامی مهارت های قبلی را باشد ,
ثانیا خوب بتواند شرایط را درک کند و ثالثا بر اساس آن
شرایط, تئوری مناسب را تشخیص دهد .
و موقعیت های
صفحه 72:
شعور متفاوت نیز ضرورت استفاده از «رهیافت اقتضایی» در
رفتار مدیربت را تأبید می کند ازآنجا که سارمان ها از حیت
اندازه. هدفهه نوم فعالیت ها و مانند آن باهم تفاوت دارند»
یافتن اصول جهانشمولی که در همه شرایط و وضعیت های
سازمانی گوناگون کارساز باشند» عجیب به نظر می رسد.
به همین دلیل می توان گفت که : «همه چیز بستگی دارد به...»
و این پرسش را مطرح کرد که «به چه جیز بستکی دارد؟».
پژوهشگران مدیریت تلاش می کنند در پاسخ به اين پرسش.
«متغیرها» را شناسایی کنند.
صفحه 73:
برخی از دانشمندان مدیریت به دلیل اینکه نظریه اقتضايي
به طور عملی میان «رهیافت سیستمی» و «رهیافت صرفا
وضعیتی» نوعی تقارب و مصالحه بوجود آورده است.
مجذوب آن شده اند. نحوه ایجاد این رابطه در شکل زیر
نشان داده شده است.
صفحه 74:
دیدگاه مصالحه جویانه اقتضائی
دیدگاه سیستمی دیدگاه اقتضایی
همد جيزها از سيستي هاي مجموعه روابط میان فنون مدیریت هر وضیت a
دارایویژگی هی و وضعیت های گوناگون. قا منحصر به فرد است.
و طبقه بندى استه
سر ای وج
صفحه 75:
رهیافت سیستمی اغلب به خاطر اينکه خیلی کلی» مجرد و
انا است. مورد انتقاد قرار مي کیرد
دیدگاه صرفاً وضعیتی نیز به خاطر اینکه خیلی خاص و جزئی نگر
است نقد می شود؛ زیرا دیدگاه وضعیتی مبتنی براین باور است
که هر وضعیت در زندگی واقعی, رهیافتی کاملا ویژه و متفاوت با
sel eee,
طرقداران تارب اقا ود انار وم رک نظر وه
های سیستمی و وضعیتی سودجویند. و ضمن دسته GAH
مقتضیات مورد نظر, در تعمیم آنها به وضعیت های خاص دقت
صفحه 76:
صفحه 77:
نگرشهای عام و خاص علمی
#سه نگرش اول در واقع مختص ple مدیریت بوده در حالیکه
دو نگرش بعدی , نگرش های عامی هستند که در تمامی علوم
(کاربردی) قابل استفاده هستند .
#نكرشهاى علمى در صورت تجربه و یادگیری به مهارت تبدیل
TG:
صفحه 78:
نگرشهای عام و خاص علمی
نگرش فرایندی
io
~
ea
نگرشهای خاص
(علم مدیریت)
صفحه 79:
مساله مورد نظر
روابط انساتها [شيوه رخبرى)
روش انجام کارها (فعالیت ها )
جامع نگری
موقعیت نگری ( توجه به شرایط)
نکرش علمی
تگرش علمی
ob | مهارت انسانی | عینک طبی
خاص
عام
نگرش هنری
(مهارت)
Bee
مهارت تفكر
مهارت تفكر
عام
اقتضایی
استعاره
عینک آفتابی
SLs
باهم
Seas
صفحه 80:
۲-۹. جایگاه مدیریت کیفیت
صفحه 81:
جایگاه مدیریت کیفیت؟؟
مدیریت کیفیت به عنوان یک فرایند عملیاتی
مدیریت کیفیت به عنوان یک مفهوم کلی
(شامل همه نگرشها)
صفحه 82:
نگرشهای مختلف به مدیربت کیفیت
با الهام از دسته بندی تئوریهای مدیریتی (لوتانز»
نگرش فرایندی به مدیریت کیفیت
نگرش روابط انسانی به مدیریت کیفیت
نگرش علمی یا کمی به مديريت كيفيت (نگرش سنتی
و رایج به مدیریت کیفیت)
نگرش سیستمی به مدیربت کیفیت
نگرش اقتضائی به مدیربت کیفیت
صفحه 83:
دیدگاه محدود و دبدگاه موسح
دیدگاه محدود :
نگرش علمی یا کمی به مدیربت کیفیت (نگرش سنتی و رایچ به
در(
دیدگاه موسع
نگرش فرایندی به مدیریت کیفیت
نگرش روابط انسانی به مدیریت کیفیت
نگرش علمی 0
نگرش سیستمی به مد
نگرش اقتضائی به مدب
صفحه 84:
سئوالات احتمالی؟
بررسی علم-هنر فرش در کشور بر اساس مدل ارکان علم
تحلیل طبقات شغلی مختلف در صنعت فرش
تحلیل مدیریت در صنعت فرش از دیدگاه فرایندی
تحلیل مدیریت در صنعت فرش از دیدگاه منابع انسانی
تحلیل مدیریت در صنعت فرش از دیدگاه سیستمی
تحلیل مهارتهای مدیریتی در بین مدیران صنعت فرش
تحلیل مدیریت کیفیت در صنعت فرش بر اساس نگرشهای مختلف مدیریتی