علم-هنر و علم مدیریت
در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونتها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.
- جزئیات
- امتیاز و نظرات
- متن پاورپوینت
امتیاز
علم-هنر و علم مدیریت
اسلاید 1: سیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 2: علم-هنرو علم مدیریت
اسلاید 3: مباحث مطرح در این فصل3. جایگاه مدیریت کیفیت2. تعریف علم مدیریت1. تعریف علم-هنرسیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 4: 1. تعریف علم-هنر
اسلاید 5: 1-1. تعریف علمارکان هر علمی شامل:علمعالمموضوع علمابزار هر علم شامل:تشخیص موضوع یا مسالهتجویز راهکار مطلوب جهت خلق موضوع یا حل مسالهسیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 6: ارکان علم:موضوع علم یاپدیده مورد مطالعهعالمعلمتشخیص یاروش تحقیقتجویز سیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 7: استعاره علم طببیماریطبیبعلم طبتشخیص یاروش تحقیقتجویز یا نسخه پیچی سیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 8: 1-2. تعریف علم-هنرارکان علم-هنر شامل:علمعالم: هنرمندموضوع علم: پدیده هنریابزار علم-هنر شامل:تشخیص: تشخیص موضوع یا مسالهتجویز: ارائه راهکار مطلوب جهت خلق موضوع یا حل مسالهخلاقیت: ابزاری که در خلق پدیده های هنری بسیار اهمیت پیدا می کند.سیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 9: رابطه علم و هنر از دید کاربردیهنر نمی تواند بدون اصول و پایه های علمی صورت پذیرد.علم به دو جنبه زیر اشاره دارد:علم صریح: که در کتب و ادبیات تحقیق وجود دارد.علم ضمنی: که همان تجربیات عملی و نانوشته عاملان است.در هنر هردو جنه علم می تواند وجود داشته باشد. فلذا به جای واژه علمِ هنر بهتر است از واژه علم-هنر استفاده شود.علمِ هنر برخی از دانش ضمنی و تجربی هنرمندان را نادیده می گیرد؛ اما در علم- هنر هر دو جنبه اصول علمی و تجربیات عملی حاکم است.سیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 10: ارکان علم-هنر:پدیده هنریهنرمندعلم هنرتشخیص موضوع هنرخلق بر اساس اصول موضوعه و تجربه خلاقیتسیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 11: تشخیص موضوع هنریبر اساس دو روش زیر:تشخیص نیاز هنری بر اساس نیاز بازار و سلیقه مشتریان(مشتری محور یا سفارش محور)تشخیص نیاز هنری بر اساس ذهن و ایده تولیدکنندگان(هنرمندمحور یا تولیدکننده محور)سیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 12: ارکان علم-هنر فرش:فرش دستبافتهنرمندعلم هنر فرشتشخیص موضوع هنرخلق بر اساس اصول موضوعه خلاقیتسیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 13: 1-3. انواع تفکر علمیسیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 14: اختلاف علوم در روش تفکرسیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 15: 1-4. انواع تکنولوژی ها مبتنی بر دانش (چارلز پرو)تنوع زیادتغییر پذیری و تنوعتغییر پذیری و تنوعتنوع کمتکنولوژی غیر تکراریNonroutine Technology برنامه ریزی استراتژیکتحقیقات کاربردیتکنولوژی غیر تکراریNonroutine Technology برنامه ریزی استراتژیکتحقیقات کاربردیتکنولوژی هنری و صنعت گرانهCraft Technologyهنرهای زیباکفاشیتعمیرکاریهنرپیشگیتکنولوژی هنری و صنعت گرانهCraft Technologyهنرهای زیباکفاشیتعمیرکاریهنرپیشگینا مشخص و غیر قابل تحلیلتکنولوژی غیر تکراریNonroutine Technology برنامه ریزی استراتژیکتحقیقات کاربردیتکنولوژی غیر تکراریNonroutine Technology برنامه ریزی استراتژیکتحقیقات کاربردیتکنولوژی هنری و صنعت گرانهCraft Technologyهنرهای زیباکفاشیتعمیرکاریهنرپیشگیتکنولوژی هنری و صنعت گرانهCraft Technologyهنرهای زیباکفاشیتعمیرکاریهنرپیشگیتجزیه و تحلیل پذیری مسالهتکنولوژی مهندسیEngineeringTechnology مهندسیحسابداریحقوقتکنولوژی مهندسیEngineeringTechnology مهندسیحسابداریحقوقتکنولوژی تکراریRoutine Technology کارهای دفتریفروشفرایندهای تولیدی انبوهبانکداریارزیابیتکنولوژی تکراریRoutine Technology کارهای دفتریفروشفرایندهای تولیدی انبوهبانکداریارزیابیمشخص و قابل تحلیلسیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 16: طبقه بندی مشاغل در صنعت فرش دستبافت بر اساس نوع تکنولوژیتکنولوژی غیر تکراریDتکنولوژی هنریCتکنولوژی مهندسیBتکنولوژی تکراریAطبقه بندیمشاغلAتولیدکننده مواد اولیهC , D , AطراحC , D , AنقاشBرنگرزAچله کشAبافندهCبافنده عشایریAفروشندهسیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 17: 2. تعریف علم مدیریت
اسلاید 18: 2-1. ارکان علم مدیریت:سازمانمدیرعلم مدیریتتشخیص یاروش تحقیقتجویز سیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 19: تفاوت علم مدیریت در سازمانهای مختلف:علم مدیریت شرکتهای تجایعلم مدیریت موسسات آموزش عالیعلم مدیریت سازمانهای غیرانتفاعیعلم مدیریت مدارسعلم مدیریت موسسات آموزش عالیعلم مدیریت فرشعلم مدیریت سازمانهای دولتیو ....سیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 20: 2-2. مديريت : علم، هنر يا ؟؟؟سیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 21: علم «دانستن» است و هنر «توانستن»سیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 22: 2-3. سازمان Organizationیک سازمان، آرایشی سیستماتیک از افرادی است که به منظور دستیابی به اهدافی خاص گرد هم آمده اند. دانشکده یا دانشگاه، انجمن های زنان و مردان در مدارس و دانشگاه ها، موسسات خیریه، کلیساها، مغازه ی سر کوچه شما اینها همه سازمان هستند زیرا هر کدام از سه ویژگی مشترک برخوردارند. سیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 23: سه ویژگی مشترک همه سازمان هاهر سازمان هدف یا اهدافی دارد. (رشد سالیانه 15 درصد فروش)سازمان متشکل از افراد است. هیچ قصد یا هدفی به خودی خود قابل دستیابی نیست. سازمان افراد را وادار می کند که به منظور تعیین هدف تصمیم بگیرند و به منظور تحقق آن اقدامات گوناگونی به عمل آورند. ویژگی سوم اینکه همه سازمان ها از ساختار سازمانی برای هدایت و کنترل رفتار اعضای خود استفاده می کنند. ساختار می تواند شامل این موارد باشد : ایجاد مقررات و دستورالعمل ها، اعطای اختیار سرپرستی به برخی اعضا برای کنترل اعضای دیگر، تشکیل تیم های کاری، یا نوشتن شرح شغل به گونه ای که اعضا وظایف کاری خود را بدانند. سیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 24: سیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 25: 2-4. سطوح مدیران و کارکنانسیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 26: سطوح مدیریت سازمانی در سطوح مختلف نیز مدیریت متفاوت است.سیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 27: سطوح مختلف مدیریتیسیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 28: 2-5. تعریف واژگانی مدیریتمدیریت به معنای اداره کردناسم فاعل آن مدیر از مصدر اداره به معنای اداره کنندهاز ماده دور گرفته شده و مصدر آن دوران به معنای گردانیدن است.پس مدیر یعنی گرداننده سازمان و مدیریت به معنای گردانیدن سازمان در جهت اهداف خاص آن سازمانسیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 29: 2-6. تعاریف اصطلاحی مدیریت2-6-1. با محوریت ماهیت ارتباط با دیگران2-6-2. با محوریت فرایندهای عمومی (وظایف مدیریتی)2-6-3. با محوریت غایت و مقصود مدیریت (کارآیی واثربخشی)2-6-4. با محوریت تعامل با محیط سازمانیسیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 30: 2-6-1. تعریف مدیریت با محوریت ماهیت ارتباط با دیگران به طور کلی در این تعریف از مدیریت به شیوه ارتباط به دیگران می پردزاد. شیوه ارتباط با دیگران به 3 شکل زیر می تواند مطرح باشد: (رضایی زاده)سیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 31: سیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 32: پیوستار مدیریت از حیث شیوه ارتباط با دیگرانمدیریت از درون و توسط خویشتنمدیریت از بیرون و توسط دیگراناواخر قرن بیستم اواسط قرن بیستم اوایل قرن بیستمسیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 33: همچنین شیوه تعامل با دیگران به شیوه رهبری مدیران نیز اشاره دارد.در اسلاید بعد یکی از مشهورترین تئوریهای رهبری مورد اشاره قرار می گیرد.سیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 34: طبق اين نظريه چون توانايي هاي پيروان، شخصيت رهبر و موقعيت فرق مي کند، يک سبک يا الگوي رهبري منحصر به فرد و پايدار که براي تمام شرايط زماني و مکاني مناسب باشد اساسا وجود ندارد و قابل دستيابي نيست. رهبری موقعیتی نشان می دهد که یک رهبر چگونه باید شیوه رهبری خود را تعدیل کند تا بتواند بازتاب آن چیزی باشد که پیروان او می طلبند.رهبری موقعیتی یک نظریه اقتضایی است که پیروان و زیردستان یک رهبر را مورد توجه قرار می دهد. این تأکید بدان سبب است که موفقیت یا اثربخشی یک رهبر درگرو این حقیقت است که این پیروان هستند که یک رهبر را می پذیرند یا رد می کنند. تئوري رهبري وضعیتی (هرسی و بلانچارد) (Situational leadership theory) سیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 35: صرف نظر از آنچه رهبر انجام می دهد، میزان موفقیت او بستگی به چگونگی عمل پیروان دارد. این بعد مهم در بیشتر نظریه های رهبری کمتر مورد تأکید قرار گرفته یا اینکه اصلاً نادیده گرفته شده است.روشی که هرسی و بلانچارد ارائه کرده اند مبتنی بر درجه بلوغ یا سطح آمادگی پیروان است. آمادگی بازتاب این امر است که یک پیرو تا چه حد تمایل و توانایی برای انجام یک وظیفه دارد. . تئوري رهبري وضعیتی (بلوغ کارکنان) سیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 36: بلوغ یا آمادگی کارکنان شامل موارد زیر است:بلوغ کاری یا آمادگی انجام کار:بر میزان توان، مهارت، دانش و تجربه مورد نیاز برای انجام یک کار خاص دلالت دارد.بلوغ روانی یا تمایل به انجام کار:بر میزان اعتماد، تعهد و انگیزش برای اتمام یک کار خاص دلالت دارد.بلوغ یا آمادگی کارکنانسیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 37: رهبری وضعیتی : مراحل رشد يا بلوغسیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 38: 2. رهبر تصمیم را تشریح کرده و به کارکنان اجازه پرسش جهت رفع ابهام می دهد .تشویقیسبک رهبری دومشارکتی-حمایتیسبک رهبری سه3. رهبر موضوع را با کارکنان مطرح و اخذ تصمیم و حل مسئله را تسهیل می کند .دستوریسبک رهبری یک1. رهبر ضمن ارائه دستورالعمل های مشخصی بر عملکرد افراد به طور دقیق نظارت می کند .4. رهبر اختیار اجرا و اخذ تصمیم را به کارکنان تفویض می کند.تفویضی سبک رهبری چهاررفتار کاریزیادکمزیادکمرفتار رابطه ایSRPsآمادگی یا بلوغ زیادآمادگی بالای متوسطآمادگی زیر متوسطآمادگی یا بلوغ کمتونا، علاقمند و مطمئنتوانا ، ولی بی علاقه و نامطمئنناتوان ، ولی علاقه مند و مطمئنناتوان ، بی علاقه و نامطمئنزیادکممتوسطسیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 39: انواع سبکهای رهبری در تئوري رهبري وضعیتی سبک دستوردهی ( توجه به کار زیاد – توجه به کارمند کم ):رهبر باید دستورالعمل های روشن و مشخصی به پیروان خود بدهد مانند دستورالعمل های ارائه شده توسط شیوه ی رهبری دستوردهی.سبک تشویقی( توجه زیاد به کار – توجه زیاد به کارمند ):رهبر باید توجه زیادی به کار و کارمند داشته باشد. با توجه زیاد به کار، کمبود آمادگی و توانایی های کارمندان جبران خواهد شد و با توجه زیاد به کارمندان، آنها نیز تلاش می کنند تا ( از نظر روانی ) محبت های رهبر را جبران کنند و به خواسته هایش جامه عمل بپوشانند. سبک مشارکتی ( توجه کم به کار – توجه زیاد به کارمند ):در این شیوه، مسائل انگیزشی مطرح می شوند که در اجرای شیوه ی رهبری مشارکتی، به بهترین نحو حل خواهند شد.سبک تفویضی ( توجه کم به کار – توجه کم به کارمند ): رهبر نباید کار چندان زیادی انجام دهد زیرا پیروان هم تمایل دارند و هم می توانند مسئولیت ها را بپذیرند. در مورد کار و در زمینه حمایت از کارکنان، رهبر هیچ دستورالعمل و بخشنامه ای صادر نمی کند. سیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 40: 2-6-2. تعریف مدیریت با محوریت فرایندهای مدیریتفرایند: عبارتست از شیوه ای منظم و سیستماتیک برای انجام دادن کارها.فرایند مدیریت از چهار وظیفه زیر تشکیل شده است:برنامه ریزی Planningسازماندهی Organizingرهبری Leadingکنترل Controllingمدیران باید هر چهار وظیفه را همزمان اجرا کنند، و هر وظیفه بر وظیفه ی دیگر تأثیر می گذارد. این بدان معنی است که این وظایف مربوط به هم و وابسته به یکدیگر هستند.سیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 41: وظایف مدیریتسیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 42: وظایف مدیریتی از دید صاحب نظران مختلفسیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 43: 2-6-3. تعریف مدیریت با محوریت غایت مدیریتغایت و مقصود مدیریت دو چیز است:کارآییاثربخشیبرخی محققان از ترکیب این دو، مفهوم بهره وری را استخراج می کنند. در واقع بهره وری یعنی انجام کارها به صورت کارا و اثربخشسیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 44: سیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 45: (کارآیی Efficiency)مدیریت یعنی بسیج منابع و امکانات در اجرای فعالیتهای عملیاتی سازمان نظیر مدیریت تولید، مدیریت بازاریابی، مدیریت مالی و ....مدیران با منابع ورودی – پول، افراد و تجهیزات – که کمیاب هستند سروکار دارند لذا آنها به استفاده کارامد از این منابع توجه بیشتری دارند. بنابراین مدیریت در پی به حداکثر نتایج و به حداقل رساندن هزینه های منابع می باشد. سیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 46: کارآیی: یعنی درست انجام دادن وظیفه.کارآیی: به معنای استفاده حداقل منابع به منظور دستیابی به حداکثر نتایج. کاراِیی به رابطه بین ورودی و خروجی اشاره دارد. برای نمونه اگر شما از نهاده معینی بازده بیشتری به دست آورید کارآیی را افزایش داده اید. سیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 47: (اثربخشی Effectiveness)مدیریت به دنبال دستیابی به اهداف سازمانی هستند.اثر بخشی: یعنی انجام کار درست .اهداف به دو دسته تقسیم می شوند:اهداف سازمانیاهداف فردی: میزان رضایت کارکنان یا میزان کیفیت زندگی کاریبین اهداف سازمانی و اهداف فردی بعضا تعارض وجود داشته و هنر مدیران این است که به دنبال همسوسازی اهداف فردی با اهداف سازمانی باشند.سیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 48: رابطه اثربخش و کارآییپایینپایینبالابالاکارآییاثربخشیسیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 49: رابطه اثر بخشی با کارآییرابطه اثربخشی و کارآیی رابطه مستقیم و همسویی نیست.ممکن است بدون توجه به کارآیی، اثربخشی لازم به دست آید. عموما در سازمانهای دولتی بدون توجه به حداقل منابع، و اسراف منابع، اهداف سازمانی حاصل می آید.همچنین ممکن است کارآیی سازمان خوب باشد، ولی اثر بخشی خیر، مثل دانشگاه ها که از منابع به شکلی بهینه استفاده می شود، ولی اثر بخشی در حد پایینی است چون فارغ التحصیلان ماهر کمی توسط دانشگاه تربیت می شود.سیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 50: موازنه بین اثربخشی و کارآییممکن است برای دستیابی به اثربخشی بالاتر، باید منابع بیشتری مصرف نموده و کارایی کاهش یابد.ممکن است برای دستیابی به کارآیی بالاتر، از اثربخشی دست کشید.فلذا باید بین این دو مفهوم موازنه یا مبادله (Trade-Off) صورت داد. سیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 51: 2-6-4. تعریف مدیریت با محوریت محیط سازمانیمدیریت یعنی سازگاری با محیط درون و بیرون سازمانی.عوامل محیطی مختلف هستند.در محیطهای مختلف، مدیریت مختلفی باید اعمال نمود. به عنوان مثال در نظامهای ارزشی مختلف، نوع مدیریت متفاوت است.در فرهنگهای مختلف نوع مدیریت متفاوت است: مدیریت ژاپنی، مدیریت آمریکایی و ...سیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 52: عوامل محیطی (مدل PESTLE)سیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 53: برخی متغیرهای عوامل محیطیسیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 54: ارزیابی تعاریف محققان از مدیریترابینز: مدیریت، فرایند انجام کارها به طور اثربخش و کارامد به وسیله دیگران است. 3محور، در این تعریف آمده است.رضاییان: مدیریت فراگرد موثر و کارآمد منابع مادی و انسانی بر مبنای نظام ارزشی می باشد و از طریق برنامه ریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، هدایت و کنترل عملیات برای دستیابی به اهداف تعیین شده صورت می گیرد.3محور، در این تعریف آمده است.سیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 55: ارزیابی تعاریف محققان از مدیریتکریتنر: مدیریت، فرایند انجام کار با دیگران و از طریق آنها در محیطی متغیر به منظور دستیابی به اهداف سازمانی است، به طوری که در قلب این فرایند، استفاده اثربخش و کارآمد از منابع محدود است. 4محور، در این تعریف آمده است.تعریف خلاصه و جامع:مدیریت، فرایند انجام کارها به طور اثربخش و کارآمد از طریق یا به همراه دیگران و متناسب با محیط سازمانی است. سیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 56: ارکان تعریف خلاصه و جامع از مدیریت:سیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 57: 2-7. مهارتها یا شایستگی های مدیرانصاحبنظران معتقدند كه مديران براي انجام وظايف خود نيازمند سه دسته مهارت عمده مي باشند كه عبارتنداز:1. مهارت هاي فنی2. مهارت هاي انسانی3. مهارت هاي ادراكي4. مهارت هاي سیاسی (برخی)سیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 58: مهارتهای مدیرانسیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 59: مهارتهای مدیرانسیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 60: ارتباط مهارتها با سطوح مدیریتی همه مدیران به همه مهارتها به یک اندازه نیاز ندارند. اهمیت مهارتها برای مدیران در سطوح مختلف متفاوت است.سیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 61: 2-8. دسته بندی تئوریها از دید فردریک لوتانز نگرش فرایندی به مديريت نگرش روابط انساني به مديريتنگرش کمی به مديريت نگرش سيستمي به مديريت نگرش اقتضائی به مديريت سیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 62: 2-8-1. نگرش فرايندي به مديريت :اين نگرش به وظايف مديريت مي پردازد . گيبسون بطور خلاصه , سه وظيفه اصلي مديريت را برنامه ريزي ,اجرا و كنترل مي داند . محصول چنين نگرشي , مهارت هاي ادراكي مي باشد . سیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 63: 2-8-2. نگرش روابط انساني به مديريت : اين نگرش به تنظيم روابط بين انسانها مي پردازد و سازمان را به عنوان مجموعه اي از انسانها تلقي مي نمايد . در واقع، اين نگرش به شيوه هاي رهبري مي پردازد. محصول چنين نگرشي، مهارت هاي انساني به مديريت مي باشد . سیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 64: 2-8-3. نگرش علمي (كمي) به مديريت :اين نگرش به روش انجام كارها يا به مجموعه اي از فعاليت هاي مختلف مي پردازد. فعاليت هايي نظير بازاريابي، توليد، مالي , تحقيق و توسعه از جمله اين فعاليت ها مي باشند . محصول چنين نگرشي , مهرت هاي فني مي باشند . سیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 65: فرایندهای عملیاتی یا کارکردهای سازمان Org. Functions or Operational Processسیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 66: 2-8-4. نگرش سيستمي به مديريت : با معرفي تئوري عمومي سيستم ها در اواسط صده بيستم توسط برتالانفي , اين نگرش به دنياي علم ارائه شد . بر اساس اين نگرش عمومي , مي توان رويكردي جامع و همه جانبه به علوم مختلف داشت . اشاعه اين نگرش به علم مديريت , در واقع چيزي را به اين علم اضافه نمي كند , بلكه در واقع با رويكردي جامع به سه نگرش قبلي مي پردازد . به نوعي مي توان گفت كه محصول چنين نگرشي , مهارت هاي سيستمي مي باشد . سیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 67: شعر سیستمپیل اندر خانهٔ تاریک بود عرضه را آورده بودندش هنوداز برای دیدنش مردم بسی اندر آن ظلمت همیشد هر کسیدیدنش با چشم چون ممکن نبود اندر آن تاریکیش کف میبسودآن یکی را کف به خرطوم اوفتاد گفت همچون ناودانست این نهادآن یکی را دست بر گوشش رسید آن برو چون بادبیزن شد پدیدآن یکی را کف چو بر پایش بسود گفت شکل پیل دیدم چون عمودآن یکی بر پشت او بنهاد دست گفت خود این پیل چون تختی بدستهمچنین هر یک به جزوی که رسید فهم آن میکرد هر جا میشنیداز نظرگه گفتشان شد مختلف آن یکی دالش لقب داد این الفدر کف هر کس اگر شمعی بدی اختلاف از گفتشان بیرون شدیچشم حس همچون کف دستست و بس نیست کف را بر همهٔ او دسترسسیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 68: اهمیت سیستم:بسیار در سازمانها میشنویم که افراد به یکدیگر (سایر کارکنان) میگویند که «این مشکل شماست» این گفته نشاندهندهء فقر آگاهی و نبود روشنی است. چون اگر ایشان آگاه باشند همگی در یک قایق نشستهاند و نهایتا رضایت مشتری سازمان است که باعث بقای کسب و کار ایشان میشود، دیگر چنین نمیگفتند و این گونه عمل نمیکردند.شاید بتوانیم ادعا کنیم بزرگترین و مهمترین وظیفهء مدیران ارشد، ایجاد و بسط نگرش سیستمی در سازمانهاست که دوای اصلی اتصال بین جزایر درون سازمانی است.سیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 69: رهیافت سیستمی به سازمانسيستم مجموعه اي از اجزاي به هم پيوسته است كه براي كسب هدف مشترك فعاليت مي كنند. معمولا سيستم هاي بزرگ از تعدادي خرده سيستم يا اجزاي كوچكتر تشكيل مي شوند (برتالانفي، 1972، ص 407-426). بنابراين هر سازمان به منزله يك سيستم باز در نظر گرفته مي شودكه از تعدادي خرده سيستم تشكيل شده و ضمن فعاليت در يك فراگرد مستمر «تبديل منابع ورودي به محصولات خروجي» با محيط خود در تعامل استسیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 70: نمودار سیستمی IPO) Input-Process-Output Diagram( ابزاری برای تحلیل سیستمیک ابزار تحلیلی سیستمی است برای حل مساله که نیازمند تعریف دامنه سیستم، تقسیم آن به اجزایش و بعد تشخیص و ارزیابی مشکلات آن، فرصتها، محدودیتها و نیازهاست.فرایندهاداده هاستاده هامحیط سیستمبازخورداهداف سیستمسیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 71: 2-8-5. نگرش اقتضايي به مديريت :اين نگرش نيز مانند نگرش قبلي , چيزي را به علم مديريت اضافه نمي كند بلكه بر اساس آن , مي توان بر اساس شرايط و موقعيت هاي مختلف و با آگاهي از تئوريهاي متفاوت , تئوري مناسب را تشخيص داد . در واقع اين نگرش , در حيطه مصلحت و رابط بين علم و عمل مي باشد . كسي كه مهارت هاي اقتضايي بالايي دارد , مي بايست ,اولا تمامي مهارت هاي قبلي را داشته باشد , ثانيا خوب بتواند شرايط را درك كند و ثالثا بر اساس آن شرايط , تئوري مناسب را تشخيص دهد . سیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 72: شعور متفاوت نيز ضرورت استفاده از «رهيافت اقتضايي» در رفتار مديريت را تأييد مي كند. ازآنجا كه سازمان ها از حيث اندازه، هدفها، نوع فعاليت ها و مانند آن، باهم تفاوت دارند، يافتن اصول جهانشمولي كه در همه شرايط و وضعيت هاي سازماني گوناگون كارساز باشند، عجيب به نظر مي رسد. به همين دليل مي توان گفت كه : «همه چيز بستگي دارد به...» و اين پرسش را مطرح كرد كه «به چه جيز بستكي دارد؟». پژوهشگران مديريت تلاش مي كنند در پاسخ به اين پرسش، «متغيرها» را شناسايي كنند.سیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 73: برخي از دانشمندان مديريت به دليل اينكه نظريه اقتضايي به طور عملي ميان «رهيافت سيستمي» و «رهيافت صرفاً وضعيتي»، نوعي تقارب و مصالحه بوجود آورده است، مجذوب آن شده اند، نحوه ايجاد اين رابطه در شکل زیر نشان داده شده است.سیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 74: دیدگاه مصالحه جویانه اقتضائیديدگاه سيستميديدگاه اقتضاييديدگاه وضعيتيهمه چيزها از سيستم هاي داراي ويژگي هاي مشترك ساخته شده اند. مجموعه روابط ميان فنون مديريت و وضعيت هاي گوناگون، قابل طبقه بندي است.هر وضعيت، كاملا منحصر به فرد است.بسيار كليبسيار خاص و جزييسیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 75: رهيافت سيستمي اغلب به خاطر اينكه خيلي كلي، مجرد و انتزاعي است، مورد انتقاد قرار مي گيرد. ديدگاه صرفاً وضعيتي نيز به خاطر اينكه خيلي خاص و جزئي نگر است نقد مي شود؛ زيرا ديدگاه وضعيتي مبتني براين باور است كه هر وضعيت در زندگي واقعي، رهيافتي كاملا ويژه و متفاوت با وضعيت هاي ديگر را طلب مي كند. طرفداران نظريه اقتضايي كوشيده اند از وجه مشترك نظريه هاي سيستمي و وضعيتي سودجويند، و ضمن دسته بندي مقتضيات مورد نظر، در تعميم آنها به وضعيت هاي خاص دقت كنند. سیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 76: درخت تئوریهای مدیریتعلم مدیریتمدیریت علمیمدیریت منابع انسانیمدیریت رفتار انسانینگرش کمی نگرش روابط انسانینگرش سیستمینگرش فرایندینگرش اقتضائیسیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 77: نگرشهای عام و خاص علمیسه نگرش اول در واقع مختص علم مديريت بوده در حاليكه دو نگرش بعدي , نگرش هاي عامي هستند كه در تمامي علوم (كاربردي) قابل استفاده هستند . نگرشهای علمی در صورت تجربه و یادگیری به مهارت تبدیل می شوند.سیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 78: نگرشهای عام و خاص علمینگرش فرایندینگرشهای عام(برای همه علوم)نگرش کمینگرشهای خاص(علم مدیریت)نگرش انسانینگرش سیستمینگرش اقتضائیسیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 79: سیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 80: 2-9. جایگاه مدیریت کیفیت
اسلاید 81: جایگاه مدیریت کیفیت؟؟مدیریت کیفیت به عنوان یک فرایند عملیاتییامدیریت کیفیت به عنوان یک مفهوم کلی (شامل همه نگرشها)سیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 82: نگرشهای مختلف به مدیریت کیفیت با الهام از دسته بندی تئوریهای مدیریتی (لوتانز) نگرش فرایندی به مديريت کیفیتنگرش روابط انساني به مديريت کیفیتنگرش علمی یا کمی به مديريت کیفیت (نگرش سنتی و رایج به مدیریت کیفیت)نگرش سيستمي به مديريت کیفیتنگرش اقتضائی به مديريت کیفیتسیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 83: دیدگاه محدود و دیدگاه موسعدیدگاه محدود : نگرش علمی یا کمی به مديريت کیفیت (نگرش سنتی و رایج به مدیریت کیفیت)دیدگاه موسع:نگرش فرایندی به مديريت کیفیتنگرش روابط انساني به مديريت کیفیتنگرش علمی یا کمی به مديريت کیفیتنگرش سيستمي به مديريت کیفیتنگرش اقتضائی به مديريت کیفیتسیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
اسلاید 84: سئوالات احتمالی؟اسلاید چکیدهسئوالاتبررسی علم-هنر فرش در کشور بر اساس مدل ارکان علم تحلیل طبقات شغلی مختلف در صنعت فرش تحلیل مدیریت در صنعت فرش از دیدگاه فرایندیتحلیل مدیریت در صنعت فرش از دیدگاه منابع انسانیتحلیل مدیریت در صنعت فرش از دیدگاه سیستمیتحلیل مهارتهای مدیریتی در بین مدیران صنعت فرشتحلیل مدیریت کیفیت در صنعت فرش بر اساس نگرشهای مختلف مدیریتیسیدعبدالجابر قدرتیان کارشناسی ارشد فرش دانشگاه کاشان
خرید پاورپوینت توسط کلیه کارتهای شتاب امکانپذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.
در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.
- پاورپوینتهای مشابه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.