20 صفحه
507 بازدید
30 بهمن 1400

صفحه 1:
Gntoso به نام خدا عنوان : زندگی نامه علی اکبر صارمی

صفحه 2:
علی‌اکبر صارمی متولد ‎٩‏ آبان ۱۳۲۲ در زنجان. درگذشته ۲ بهمن ۰۱۳۹۵ معمار ایرانی بود. وی دوران دببرستان خود را در مدرسه شریعتی (پهلوی سابق) در زنجان به اتمام ‎ta Ne‏ رساند. در سال ۱۳۴۷ از دانشکده هترهای زیبای ‏دانشگاه تهران در رشته معماری فارغ التحصیل شد. او تحصیلات خود را در دانشگاه پنسیلوانیا تا دریافت درجه ‎By ce‏ دکتری پی گرفت. رساله دکتری او زیر نظر استادش لویی کان نوشته شد. صارمی پس از بازگشت به ایران» در ‏دفتر معماری سردار افخمی مشغول به کار شد و در سال ‏۱ ۹ ۹ دفتر شخصی خود. مهندسین مشاور تجیر, را ‎ ‏تأسیس کرد. او علاوه بر تدریس دانشگاهی تهران؛ مقالاتی نیز در مجلات معماری معتبر دنیا منتشر کرده‌است. صارمی در سحرگاه دوم بهمن ۱۳۹۵ ‏درگذشت. هایده حاثری بازیگر معروف سینما و تئاتر .همسر ايشان بود ‎Entoso ©

صفحه 3:
آآثار معشار - ویلای صارمی, نوشهر, ۱۳۵۲ خانها زعفرانبه, تهران, 1۳۵۵-۱۳۵۲ - ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در الجزایر, ۱۳۸۱ - ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در تیرانا آلبانی, ۱۳۸۲-۸۷ - تالار شهر کرمانشاه (تالار انتظار), ۱۳۸۲-۱۳۸۷ - آمفی تثاتر انستیتو پاستور, تهران؛ تجیر ۱۲۲۷ - هنرستان هنرهای زیبا پسران کرج ,کرج ۱۳۷۴ - خانه جلفا, اصفهان - سفارت جمهوری اسلامی ايران در آلبانی, تجیر ۱۳۷۹ - ساختمان تجاری و اداری برج بلور, تبریژ, تجیر ۱۳۸۰ - مجموعه تجاری و فرهنگی و شورای شهر مشهد, تجیر © ۱۳۸۳ سوابق تدریس - مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی ۱۳۶۹ ۱۳۹۵ - مدرس دانشگاه فارابی ۱۳۵۹-۱۳۵۵ - مدرس دانشگاه تهران ۱۳۷۶-۱۳۷۳ سمت ها - عضو کانون مهندسان معمار دانشگاه تهران - عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران - عضو انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز - عضو جامعه مهندسان معمار ایران - رئیس هیئت مدیره مهندسین مشاور تجیر از ۱۳۵۹ - مدرس در دانشگاه آزاد اسلامی - عضو هیثت امناء انجمن مفاخر معماری ایران Entoso

صفحه 4:
Gntoso ‏آثار تألیفی دکتر على اكبر صارمى:‎ )۱۳۷۰( ‏معماری و موسیقی, مجموعه مقالات, نشر فضا‎ )۱۳۷۵( ‏کتاب گیلان, مجموعه مقالات, انتشارات روشنگران‎ ‏تاريخ معمارى و شهرسازی, مجموعه مقالات, انتشارات میراث‎ )۱۳۷۵( ‏فرهنگی‎ ‏ارزش‌های پایدار در معماری آیران, آنتشارات میراث فرهنگی‎ )۱۳۷۷( ‏طرح‌هایی از ایران, انتشارات فرهنگسرا‎ ‏ارائه طرح هنرستان هنرهای تجسمی کرج, کتاب نگاهی به‎ ‏مهندسی ساختمان و معماری معاصر ایران ۲, انتشارات وزارت‎ )۱۳۷۷( ‏مسکن و شهرسازی‎ ‏ارائه طرح خانه جلفا, کتاب معماری جهان نوشته کنت‎ )۱۳۷۹( ‏فرامپتون, امریکا‎

صفحه 5:
آثار ساخته شده وم خانه افشار زعفرانيه 1355_1353 ویلای صارمی نوشهر 1352 ‎GEntoso‏

صفحه 6:
8 ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در تیراناآلبانی؛ ۱۳۸۳-۱۳۸۱

صفحه 7:
ساختمان اداری وتجاری برچ آمفی تتاتر ۱ ‎L‏ ۱ ‎pb wie‏ انستیتو پاستور» تهران بعر ابص ‎Contoso‏

صفحه 8:

صفحه 9:
Gnt

صفحه 10:
1 وساخته شد لين مجموعه به سال 154 برنده لول مسابقه يقتري طرح مععارى وزلرت. 00100 TK nye eee perCre Har er ary 1 ‏وسط و دو كرو تاق ديكر در دو طرف فضاهلى‎ در رای اي اه قسمتهای که ‎PON RN eT ener‏ Fe eH SSOP Ne Rei a (9 eer ee ۳۹ | ۳ Rove ee rere ye) Ree ee eo nee erent end er A

صفحه 11:

صفحه 12:

صفحه 13:

صفحه 14:
معماران همزمان با علی اکبر صارمی در غرب ها ۵ نورمن فاستر_معمار انگلیسی ests J ‏اسپانیایی‎ آراتا ایسوزاکی_ معمار معروف ژاینی معمامو)

صفحه 15:
ریچارد راجرز_ معمار ایتالیایی رنزو پیانو_ معمار ایتالیایی © معمامو)

صفحه 16:
بررسی سبک های معماری علی اکبر صارمی 0 : همان طور که از نام این سبک معماری پیداست پیدایش این سبک با ظهور اسلام و تاثير آن بر معماری رواج یافت و نمودهای آن را می توان در مساجد. آرامگاه هاء قصرها و دژها مشاهده نمود. از اولین نمودهای این هنر می توان به گنبد ‎(Dome of the Rock (Qubbat al-Sakhrah)) os.‏ در اورشلیم اشاره نمود. که در قرن ۶ میلادی سا شد و كاشى هايى با نقوش آبى» سبز و طلابي از كل» » بته و تاج بود. در مکان معبد دوم اورشلیم. مسلمانان باور داشتند اين مکان مکانی بود که پیامبر اسلام از آن به بهشت عروج نموده بو © : در سال ۱۹۷۲ یکی از مهم ترین جریانات معماری به وقوع پیوست. در این سال همایشی در نیویورک با عنوان (کنفرانس معماران برای مطالعه ی محیط) شکل گرفت. سردمداران این همایش که به ترتیب شامل پیتر آیزنمن» مایکل گریوز. چارلز گوآنمی. جان هیداکت. ریچارد مایر بودند. غردگرایی را پیش کشیدند و بالاتر از همه لوکوربوزیه و معماری دهه ی ۳۰ ایتالیا را که در اطراف کارهای جوزپه ترانی دور می زد مطرح نمودند. تجربیات روشنفکرانه ی این گروه به دور از هرگونه علاقه ی اجتماعی بودکه در اوایل کار وجه مشخصه ی بیان معماری آن ها به شمار می رفت. حاصل این همایش به صورت کتابی به نام پنج معمار و در همان سال با مقدمه ی کنث فرامپتون منتشر شد. . گروه پتج معمار بعدها به گروه سفید و در سال ۱۹۸۲ توسط چارلز جنکس به نثومدرن تغییر نا دارد. این گروه در تقابل با گروه خاکستری نامیدند که نه سفید و نه ‎ais,‏ بلکه اندیشه های آنها طیف وسیعی از موضوعات مختلف و التقاطی راشامل می شد. انچه در کارهای معماران نتومدرن حائز اهمیت است گذر از اهداف و جهان بینی مدرن و رسیدن به فرم جدیدی است که ماهیتاً با معماری مدرن تفاوت دارد © معمامو)

صفحه 17:
معرفی ساختمان ها بر اساس سبک های معمار سبک نئومدرن: تالار مرکز شهر کرماتشاه. خانه افشار معماری ایرانی و اسلامی: هنرستان هنرهای تجسمی کرج. مجموعه مسکونی جلفا در اصفهان علی اکبر صارمی. خانه افشار را بین سال‌های ۵۳ و ۵۵ برای خواهر خود در زعفرانیه و در زمینی شیب‌دار طراحی کرد. ساختمان ساده آجری با ستون‌های سفید و کمترین تزئینات داخلی. در آن دوره ساخت ویلا یکی از ویژگی هاى. مهم معماران صاحب امضا به حساب می آمد و هر معمار برای ثبت یادگاری در شهر» دست به ساختن بنایی متفاوت در حیاطی دلباز می کرد و قصه خانه افشار نیز چنین است. حالا اما جبر روزگار» سایه بلند تخریب را بر سر این بنای مهم انداخته و بی آن که امیدی به ثبت آن در فهرست میراث فرهنگی کشور وجود داشته باشد. مالکان قصد فروش عمارت را دارند. در روزهای همجوار مرگ هوشنگ سیحونء على اكبر صارمی که خود یکی از سرشناس ترین شاگردان سیحون است به همراه دخترش که علاقه به معماری را از پدر به ارث برده. وضعیت در مبهم خانه افشار هستند. یکی از ویلاهای مهم میراث معماری تهران که به گفته صارمی. گذشت زمان به پیکرش آسیب چندانی وارد نکرده است. در طول نزدیک به چهار دهه و به ویژه در سالهای بعد از انقلاب خانه افشار میزبان سفارتخانه های مختلف بوده؛ از جمله سفارت هلند. خانم کاردار سفارت که خود هنرشناس و نقاش بوده جایی گفته است: "این خانه مرا یاد خانه ریتفلد و گروه د استیل هلند می‌اندازد." © معمامو)

صفحه 18:
در سال ۱۹۲۴ در شهر د استابل از اعضای تأثیرگذار سبک گربت رتفلد معمار معروف؛ هلند برای خانم شرودر و سه فرزند او ساخته شد. این خانه در سال ۲۰۰۰ به اوترخت . اضافه شد میرات حهانی بونسکو Entoso

صفحه 19:
نتیجه گیری فهم اندیشه های صارمی ريشه در پی زمانی مفاهیم معماری سنتی ایران و هم سو شدن آن با جریان های معماری معاصر جهان دارد. او براين عقيده است كه مى توان آثار معمارى اى خلق كرد كه بدون عطف مستقيم به معمارى ‎reste ceonty‏ ااام زر ۱ باشد. لذا او حق انتخاب دارد که بهترین را برگزیند. اين جاست که آگاهی از شم زمانه و برخورداری از حس تاریخی به کمک او می آید و معماررا از گرفتار شدن در دایره ی کليشه ها و تقلید از عناصر معماری گذشته می رهاند

صفحه 20:
پایان :منابع * معماری معاصر ایران نوشته امیر بانی مسعود * مرجع تخصصی معماری و معماران ایران | معمارفا * وبسایت شخصی علی اکبر صارمی * ويكى يديا * صدای مهندس Entoso

39,000 تومان