عکاسی ماکرو
اسلاید 1: عکاسی ماکرونور پردازی در ماکروگرافی
اسلاید 2: تعریفماکروگرافی و یا عکاسی ماکرو ، نوعی از عکاسی است که بزرگنمایی در آن معادل 1:1 ( یک به یک ) و یا بیشتر است. اما منظور از بزرگنمایی 1:1 چیست؟با بیانی ساده، اگر ابعاد تصویر یک شیئ بر روی یک فریم عکس 35 میلیمتری مساوی با ابعاد واقعی آن شیئ باشد به چنین بزرگنمایی، بزرگنمایی 1:1گفته میشود .
اسلاید 3: تعریفمثال:
اسلاید 4: تعریفعکسھایی با بزرگنمایی نزدیک به 1:1 مثلا 1:2 و یا 1:3 که از بزرگنمایی قابل توجھی برخوردارند و سوژه را از فاصله ای نزدیک بنمایش میگذارند ، عکس های Close-up میگویند.
اسلاید 5: نمونه هایی از عکس های Close-up و ماکرو
اسلاید 6: بزرگنمایی 2:1 ( کل طول کادر : 18 میلیمتر )
اسلاید 7: بزرگنمایی 4:1 ( کل طول کادر : 9 میلیمتر )
اسلاید 8: تعریفعلاوه بر امکان ایجاد بزرگنمایی زیاد، آنچه در عکاسی ماکرو بسیار حائز اھمیت است ، نورپردازی مناسب بکمک فلاش و یا سایر تجھیزات نورپردازیست.فلاشھای اختصاصی برای ماکروگرافی وجود دارد که قیمتی بسیار بالا دارند، اما استفاده صحیح از فلاشھای موجود و حتی فلاش سرخود ( pop=up) دوربین بکمک ترفندھایی خاص نیز نتایجی عالی ببار می آورد که در ادامه بحث بدانھا خواھم پرداخت.
اسلاید 9: ابزارھای مورد نیاز در عکاسی ماکرو- لنزھای ماکروExtension Tubes -Tele convectors - ( Close-up فیلترھای ) Close-up - لنزھای( Ring type و فلاشھای Twin light - فلاش ھای ماکرو (شامل فلاشھای( Diffuser) - پخش کننده ھای نور- سه پایه و ھد ھای مخصوصAngle-Finder -
اسلاید 10: فلاش ھای ماکرو (شامل فلاشھای Twin lightو و فلاشھای (Ring type یکی از مھمترین مسائل در عکاسی ماکرو و دستیابی به نتیجه ای مطلوب مسئله نورپردازی در عکاسی ماکرو است . در مورد عکسھای با بزرگنمایی 1:1 و کمتر از آن، در بسیاری از موارد میتوان از نور محیط بھره گرفت. در این موارد و بخصوص در بزرگنمایی 1:1 استفاده از سه پایه مناسب برای پیشگیری از لرزش دست ضروری است. اما چنانچه قصد عکاسی با بزرگنمایی بیش از1:1 را دارید ، استفاده از فلاش اغلب اجتناب ناپذیر است و دستیابی به نتیجه ای مطلوب بدون استفاده از فلاش معمولا غیر ممکن میباشد.
اسلاید 11: فلاش ھای ماکرو (شامل فلاشھای Twin lightو و فلاشھای (Ring type برای این منظور فلاشھای ماکرو طراحی و عرضه شده اند. این فلاشھا اغلب روی دھانه لنز بسته شده و امکان نوردھی از فاصله بسیار نزدیک و با زاویه دلخواه را فراھم می آورند. دو نوع عمده از این فلاشھا وجود دارد. نوع دوقلو( Twin light ) و نوع حلقوی ( Ring type )نوع دوقلو بخاطر امکان بھتر تغییر زاویه نوردھی و انعطاف پذیری بیشتر ارجھیت داشته و گرانتر نیز میباشند.
اسلاید 12: نمونه ای از فلاشھای دوقلو و نوع حلقوی
اسلاید 13: نورپردازی در عكاسی ماكروچالش مهم درعکاسی ماکرو برای عکاس ایجاد نورپردازی مناسب برای سوژه است. این کار بخصوص هنگامی که دوربین به سوژه بسیار نزدیک باشد خیلی مشکل است. معمولا از فلاش نمی توان بطور موثری استفاده کرد، چون یا باعث تغییر رنگ عکس میشود و یا به احتمال زیاد باعث زیاد شدن بیش از حد نور بخاطر نزدیکی زیاد به سوژه میشود. در چنین حالاتی بهترین کار این است که فلاش را خاموش کرده و زحمت تهیه منبع نور مناسبی را بخود بدهید!
اسلاید 14: نورپردازی در عكاسی ماكرویک سکه با سه نورپردازی متفاوت: سکه زیری فلاش با نور هالوژن، وسطی هالوژن تنها و اولی فقط فلاش
اسلاید 15: نورپردازی در عكاسی ماكرو نورپردازی اجسام كوچك برای عكسبرداری ماكرو با استفاده از تجهیزات گرانقیمتی نظیر فلاشهای حلقهای (Flash Ring ) قابل انجام است. اما برای اكثر افراد استفاده از چنین لوازمی مشكل است. هدف این تحقیق ارائه راهحلهای آسان و ارزان برای نورپردازی اجسام كوچك است. تكنیكهایی كه در این تحقیق مورد بررسی قرار میگیرند، بیشتر مناسب عكسبرداری در محیطهایی است كه نور آنها قابل كنترل است. اما میتوان با صرف وقت بیشتر برای تنظیم ابزارهای لازم، از این تكنیكها برای عكاسی از اجسام طبیعی محیط بیرون نیز استفاده نمود.
اسلاید 16: فلاش های سرخود (built-in ) اكثر دوربینهای دیجیتال دارای یك فلاش سرخود در سمت راست بدنه هستند. میتوان از فلاش دیگری نیز استفاده نمود تا نور غیرمستقیمتر و یكنواختتری فراهم شود. عموماً بهترین نوع نور، نور فلاش است چرا كه قابل كنترل بوده و دمای رنگ آن ثابت است. هرچند كه در اكثر دوربینها امكان استفاده از فلاش سرخود در هنگام عكسبرداری ماكرو وجود دارد، اما برخی دوربینها فاقد این قابلیت هستند. برای چنین دوربینهایی كه قابلیتهای محدودتری دارند باید از نورهای درخشان سفید و راههایی برای پخش كردن این نور استفاده نمود..در دوربینهایی كه امكان استفاده از فلاش در حالت ماكرو را دارند، مشكل دیگری وجود دارد و آن قوی بودن شدت نور به علت نزدیكی فلاش به جسم است.در این مورد ، نور بایستی تعدیل شود كه راههای ساده متعددی برای این كار وجود دارد كه بیشتر توضیح داده خواهد شد. 4 روش برای نورپردازی اجسام در حالت ماكرو بحث میشود كه در 3 مورد آنها باید از فلاش استفاده نمود. قابل اعتمادترین روش و تطابقپذیرترین روش از همه گرانتر است.
اسلاید 17: استفاده از فلاش سرخود و نورهای انعكاسی فلاش میتواند سایههای تندی روی اجسام ایجاد كند. در مورد برخی عكسها شاید چنین سایههایی قابل قبول باشد اما اگر هدف ما نورپردازی یكنواخت باشد بایستی قسمتی از نور فلاش را اطراف جسم مورد نظر پخش نمائیم.
اسلاید 18: فلاش های ارزان Slave فلاشهای Slave ارزان و ابتدایی را میتوان به سادگی تهیه نمود. هنگامی كه سنسورهای این فلاش نور را احساس میكنند ، فلاش با تمام قدرت عمل می كند. این فلاش دارای سهپایه است و با بلند كردن قسمت بالایی آن روشن میشود. این فلاش برای آمادهسازی مجدد خود حدوداً یك دقیقه زمان لازم دارد. فلاشهای Slave همواره با تمام قدرت خود عمل میكنند و بدون استفاده از روشهای كمكی، كنترل كردن نور خروجی آنها مشكل است.
اسلاید 19: راه حل؟برای این منظور میتوان از فیلترهای تراکم خنثی neutral density-ND)) استفاده كرد و یا نور این فلاشها را پخش كرد.
اسلاید 20: راه حل ؟یك راه سادهتر و ارزانتر نیز وجود دارد. یك تكه كاغذ سفید را 4 بار تا بزنید و جلوی نور فلاش Slave بگیرید. این كار باعث تعدیل نور فلاش و نورپردازی مناسب خواهد شد.
اسلاید 21: راه حل؟راه مناسب دیگر برای حل این مساله، دور کردن محور فلاش از دوربین است. این روش میتواند از طریق Bracket انجام شود که با آن بهتر میتوان نور و جهت آن را کنترل کرد.
اسلاید 22: فلاش همراه با عملگر کنترل از راه دور این روش كه كمی گرانتر است، نیازمند 2 وسیله میباشد. عملگر فلاش و یك فلاش مستقل. عملگر فلاش، نور فلاش دوربین را حس میكند و باعث عملكرد فلاش مستقل خواهد شد. این سیستم نیز ساده و قابل اعتماد است. نور فلاش دوربین باعث تحریك الكتریكی عملگر و در نهایت عملكرد فلاش مستقل خواهد شد. در مجموع استفاده از فلاشهای جدا از دوربین در عکاسیهای ماکرو طبیعت، علاوه بر اینکه نور مناسب و با کیفیت بالایی جهت این نوع عکاسی تامین میکند، فرصت خوبی برای تهیه عکسهای خلاقانه ماکرو در اختیار شما خواهد گذاشت.
اسلاید 23: فلاش همراه با عملگر کنترل از راه دورموقع استفاده از فلاشهای جدا از دوربین، میتوان از پخشکننده نور هم استفاده کرد تا نور طبیعیتری حاصل شود و یا میتوان با استفاده از امکان زوم در فلاش و تنظیم آن در فاصله کانونی زیاد، میتوان نور را نقطهای تر کرد و آن را روی قسمت خاصی از موضوع متمرکز نمود. همچنین با استفاده از صفحات رنگی شفاف ( که همراه برخی فلاشها با نامfilter Color Gel هم وجود دارد)، رنگ نور فلاش را تغییر داد تا رنگ مناسبتری حاصل شود. (در عکس زیراز همین صفحات رنگی استفاده شده است) Nikon D70s-105mm 1/10s- f29- ISO 200 – Off Camera Wireless Flash : manual 1/8 power
اسلاید 24: منابع http://www.akkasee.comhttp://www.prophotocom.comWikipedia.com
اسلاید 25: Thank You
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.