سایرتحقیق و پژوهش

غرب‌زدگی

صفحه 1:

صفحه 2:
- غرب‌زدگی یک نوع تمايل مبتنی بر احساسشٌ 3 فارغ از اندیشمندی است که از قبیل غفلت و دگماتیزم و نابخردی در روش است.

صفحه 3:
غرب‌زدگی از دیدگاه چلال ال احمد - غرب‌زدکن آقتین است که از غرب می‌آید و ما و کشو ها: جهاز یم آز/ پیشرفت وامانده را مانند طاعون گرفتار و بیمار می‌کند. ادم غرب‌زده ريشه و بنیادی ندارد. نه شرقی مانده, نه غربی شده؛ هرهری ملب و چشم و گوش بسته از آداب و سنن و فرهنگ غرب تقلید می‌کند. - جلال در این باره می‌گوید: «غرب‌زدگی می‌گویم همچون وبازدگی. و اگ رب مذاق خوشایند نیست. بگوییم همچون سرمازدگی با گرمازدگی. امانهء دست کم چیزی است در حدود سن‌زدگی». - و در جای دیگر: «آدم غرب‌زده هرهری مذهب است به هیچ ‎juz‏ اعتقاد ندارد اما به هیچ چیز هم بی‌اعتقاد نیست. یک آدم التقاطی است و نان به نرخ روز خور است همه چیز برایش علی‌السویه است. خودش باشد و

صفحه 4:
غرب‌زدگی از دیدگاه_ صادق زیباکلام صادق زیباکلام این کتاب را حاصل جلساتی می‌داند که دست اندرکاران دولتی حکومت پهلوی ترتیب داده بودند. او می‌افزاید: جلال آل احمد با گردآوری گزارش جلسات «شورای فرهنگ» جزوه‌ای با عنوان غرب‌زدگی آماده و در ۱۰۰۰ نسخه به چاپ رساند. احمد شاملو آن را یاوه می‌خواند و نقدهای دیگری هم روی آن نوشته شده است.

صفحه 5:
غرب‌زدگی از دیدگاه احمد فردید - اصطلاح غرب‌زدگی را فردید متعلق به خود می‌داند. وی عنوان می‌کند که این عبارت زمانی که در اروپا می‌زیسته به سراغش آمده‌است. وی بیان می‌کند که در بیست سالكى تحت تأثیر پوزیتنونهم و غرب کی بوده‌است. خواندن کتاب‌های گوستاو لوبون را هم در همین راستا می‌داند. - انديشه غرب‌زدگی نزد فردید با مفاهیم بسیاری نظیر نیست انگاری. یونانیت و ادوار تاریخی و مکر لیل و نهار ارتباط دارد. خود وی هم به اين نكته اشاره کرده که تعبیرهای مختلفی از غرب‌زدگی دارد. از نظر وی غرب‌زدگی انواعی دارد. اگر غرب‌زدگی همان یونانیت باشد غرب‌زدگی مضاعف است و اگر یونانیت برای باشد ندانسته غرب‌زده

صفحه 6:
- از نظر وی سقراط همچون مسیلمه دروغگوست که پرتو وحی بر او افتاده‌است. وی این وحی را کالیپوگا می‌نامد. فردید بر اين باور است که غرب‌زدگی به‌طور رسمی با افلاطون و سقراط آغاز می‌شود. وی غرب‌زدگی سقراط و افلاطون و ارسطو را ‎at‏ ‏مضاعف می‌داند در حالیکه غرب‌زدگی دوران جدید در قرن نوزدهم مضاعف است. غرب‌زدگی غیر مضاعف در یونان است و در آن قارعه به سراغ کلیت می‌رود. تفسیر افلاطون خود بنیاد و بازگشت آن به موضوعیت نفسانی قارعه یا طاغوت است. از منطق دکارت تا هگل را فردید نوعی غرب‌زدگی مضاعف می‌داند. البته وی غرب‌زدگی را تپایدار و در بحران می‌داند. کسی که غرب‌زده است

صفحه 7:
- غرب‌زده سلبی می‌داند که غرب‌زده است ولی با غرب مخالفت می‌ورزد. فردید حتی آل احمد را غرب‌زده می‌داند. وی معتقد اسَت در حالیکه آل احمد نمی‌دانسته‌است که غرب‌زدگی چیست وى به اين نكته آگاهی دارد. از نظر وی اکثر اندیشمندان همچون شیخ اشراق و حلاح, و حتی غزالی غرب‌زده بودند. تعریفی که وی از غرب‌زدگی ارائه می‌دهد همان یونانی‌زدگی است. از نظر وی غرب‌زدگی یعنی این که اسمی که بر یونان افتاده‌است گسترش یافته‌است. وی ‎cals‏ ‏غرب‌زدگی را دو چیز می‌داندایکی علت موجده غرب و شرق جغرافیایی و ژئوپلتیکی است. بیژن عبدالکریمی مفهوم غرب‌زدگی در اندیشه فردید را در ارتباط با فلسفه تاریخ گونه می‌داند. بر اين اساس Sl x ss ae Sele Mile. ise & ‏ریت شید‎ Oe

صفحه 8:
- عبدالکریمی مفهوم غرب‌زدگی نزد فردید را به مفهوم مثلث زر و زور و تزویر از شریعتی مقایسه کرده‌است. اين مفاهيم شاه کلید دریافت این تفکرات است. وی غرب‌زدگی نزد فردید را به معنایی کاملاً وجو شناختی و همچون غفلت از وجود می‌داند. غرب به معنای مرگ قلگر جضوری و اقبال کردن بع تام حصولی معنا شده‌است که همان غفلت از وجود است. مفهوم غرب همان مفهوم متافیزیک است؛ و غرب‌زدگی به معنای غلبه تفکر متافیزیکی بر هر گونه تفکر شهودی, قلبی و معنوی

صفحه 9:
- ناکامی ترکان در تلاش برآی فتح وین در سال (۱۰۹۵ ه ق - ۲ میلادی), سقوط منطقه رو به دست روس‌ها در ( ۱ و ق - ۱۶۸۳ میلادی) و دادن شبه جزیره مسلمان‌نشین کریمه به روسبه از جمله وقایعی بود که به تدریج عنمانم,ها را آگاه به ضعف خویش دز برابر غرب کرد. پس از شکست‌های پی در پی از غرب, عثمانی‌ها بدین نتيجه رسیدند که رمق پیروزی غرب در برتری نظامی و جنگی‌شان نهفته‌است و از این رو باید شیوه جنگی و نظامی غرب اقتباس گردد. نقطه آغاز جریان قرب‌گزایی همین احساس نود. از قرن هفدهم

صفحه 10:
- در ایران م 7 ترش اشهرنشنی. ‎P08) 5 ini‏ افزایش میزان سواد, حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی و گسترش کمی و کیفی وسایل ارتباط جمعی سبب تغییر در ارزش‌ها و نگگرش‌های ایرانیان شده است و از این رو ارزش‌های فرهنگی ایرانیان یا در حال شکل‌گیری و یا در حال بازتولید هستند.

صفحه 11:
- در این میان» جوانان بیشتر در معرض تأثیرپذی | جریانات و فرایندهای تغییر هستند و با توجه به مقتضیات ویژه‌ای این دوره. آمادگی بیشتری برایٌ همراه‌شدن و پذیرفتن هنجارها و ارزش‌ها و نگرش‌های جدید و متفاوت از نسل‌های پیشین را دارند. می‌دانیم که سبق زندگی: شامل اموری است که به زندگی انسان اعم از بعد فردی, اجتماعی, مادی و معنوی او مربوط می‌شود.

صفحه 12:
- در سال‌های اخیر این سه سطح از سبک زندگی در حوزه‌های مختلف ‎bil nat‏ رسانه‌های مختلف اینترنت, نظام آموزشی و تبادلات فرهنگی باغرب تفیبر یافته و یا همچنان در حال تغییر است. از جمله مهم‌ترین حوزه‌ها می‌توان ب زه مصرقء, جوژه اوقات مختلف زندگی, حوزه پوشش و > ‎Ween‏ ‏اجتماعسی اتف ارم گنود. - دانشگاه‌های ما هم به شکل غربی و سبک زندگی مبتنی بر رفاه عام و آرامش و آسایش عمومی مبتنی بر مدرنیسم را پرداختهاند. این نوع سبک زندگی, مبتنی بر پیشرفت‌های صنعتی و الکترونیکی و ارتباطی در غرب است که در خود غرب هم فاسفه زندگی آها را غییر داده به نوعبي که سی‌نوان كفت كه بالا رفئن که ازدواج:وعدم تمایل به داشتن همسر و از طرف دیگز گرایش به‌توع طلبی در همه آمور از استفاده از وسایل مادی گرفته تا نوع گرایش به ارزش‌های غیرمادی مبتتی بر سبک زتدگی گریی است به گونه‌اق كه.مىتوان كفت مدرئيسم نه شنهاابة ‎asad.‏ رات در اش کال زندگی متادی انا پرداخته حنی دافم فرهنگعی لن سار

صفحه 13:
راهکار - اسلام, ‎ea oe ee eels‏ است, سبكى اگر تر ژلدگی پیاده شود سعادت دنا و ارت برای هرد سم ‎Saal‏ سا ش وراه شاهدیم که اس روزه در تاه ایراتی ‎Pe‏ ‏اسقیی باسمام اعد آن در حماه نظ ری بافی بان دج وه جیطاء عمالی ۳ راهف بيدا تكرده است. به ديكر سحن بين آنجه شايسته است و7 قتاع اس لامى ]مده بأ ‎pura gel‏ منان مأ مستلعانان در لال حاط روگ ذارة. فاصلكه يسياز اسك - داش تن ش بو رسيي الل سترس ار تم دن نود ن اس لامی ۵ پیشرفت همه‌جانبه است. رسيدن به اين شيوة زنذكى و عمل به , اهميت خود را بهتر مىنماياند. يكى از عوامل بسيار مؤثر بر شيوه و مشى زندگی تزیت فردی واحنماع ی است قطه عطای تریت یی انستان در دوران کودکی او شکل می‌گی رد.

صفحه 14:
- فرهنگ ایرانی اسلامی ما فره نگ جمع‌گرایانه است. باید این فرهنگ و بعضی سنت‌های آن دوباره اعاده شود. یکی از این سنت‌ها, فرهنگ سفره است. اینکه همه اعضای خان‌واده کنار هم می‌نشینند و غذا می‌خورند و با هم ارتباط چشمی و کلامی برقرار می‌کنند. پس باید ذائقه مردم از فردگرایی به جمع‌گرایی سوق داده شود.

صفحه 15:
- تحقق الگوی سبک زندگین اسلامی راهکاری موثر وکارآمد برای مقابله با ارزش‌های غرب در جوامع مختلف اسلامی و به ویژه در ایران است. رهبر معظم انقلاب با طرح این موضوع در این زمینه فرمودند: «راهبرد مقابله با هجمه فرهنگ غرب, الگوی ایرانی اسلامی است.»

صفحه 16:
- در حقیقت الگوهای اسلامی با توجه به فرهنگ‌های اسلام از آغاز زندگی انسان و بعد از آن دستوراتی داده تا سلامت, رفاه و آرامش برای انسان در این دنیا به ارمغان بیاورد و همچنین فرد بتواند با بندگی خداوند در جهان آخرت سعادت خود ۳ رقم زند. اسلام در جنبه فردی زندگی انسان مانند مسکن, خوراک: پوشاک رهنمود دارد.

صفحه 17:
- بزرگان دینی ما ائمه (علیه‌السلام) توصیه‌هایی در این زمینه‌ها فرموده‌اند لذا زندگی به سبک اسلامی باید در تمام بخش‌های مختلف زندگی جاری و حاکم شود. با توجه به فرهنگ‌ها و عادت‌های مختلفی که در کشور وجود دارد, برخی از این ویژگی‌ها از نظر اسلام پذیرفتنی بوده است و نه فقط نکوهش نشده بلکه آن امر مستحب و پسندیده دانسته شده است.

صفحه 18:
= فرهنگ اسلامی ما فرهنگی به هم تنیده و ریشهدار اسلت؛/ سبک زندگی خانواده‌های ایرانی و مسلمان تأثیرگر ای( فرهنگ ایرانی مانند صله رجم: مهمان‌پذیری 9 مهمان‌دوستی است؛ شاخص‌هایی مانند صفا, ‎Aci aay‏ \ صمیمیت, مهرورزی؛ ساده‌زیستی, قناعت, ‎(gee JI‏ روحی, معنویت‌گرایی, آرمان‌خواهعی و سلحشوری از ویژگی‌های سبک زندگی اسلامی است که باید با حفظ و تقویت این الگوهای اسلامی برای جنبه‌های ‎ca tino‏ زندگی انسان برنامه‌ری زی شود.

صفحه 19:
- باید تکیه بر باورها و فرهنگ غنی ایرانی‌اسلامی داشته باشيم و با کمی خودب‌اوری. فرهنگ و آداب و رسوم و سبک زندگی متعالی ایرانیان مسلمان بی‌شک می‌تواند, در مقابل الگوی شیطانی غرب. توجه اقوام و ‎IL‏ ستمدیده و مظلوم را به خود جلب کند و بر اساس تاریخ چند هزارساله خود به جنگ خرده‌مکتنب پرسروصدایی به نام لیبرالدمکراسی غربی, آن هم از نوع امریکایی- صهیونیستی‌اش برود.

صفحه 20:

39,000 تومان