صفحه 1:
صفحه 2:
مره ۵ هه که که که ۵ ۵ ۸ ۵
غیبت(بدگویی,ضد مدح و سنایش) یعنی چیزی نسبت به کسی گفته شود که اگر به گوش وی برسد
خوشش نياید. خواه آن گفته راجع به نقص در بدن او یا در احلاق یا در کلام و یا درکارهای مربوط به دین یا
دنیای او باشد. بلکه اگر مربوط به نقصی در old یا خانه یا قرکب وی باشد.
امام کاظم (علیه السلام) فرمود: هر که در پشت سر مردی چیزی بگوید که در او هست و مردم می دانند
غیبت او رانکرده, و هر که پشت سر کسی چیزی بگوید که در او هست ولی مردم نمی دانند غیینش کرده:
و هر که پشت سر کسی چیزی بگوید که در او نیست به او بهتان زده است.
* غيبت مى تواند با اطهار تقص و با تقليد و شبیه سازی واشاره دست و سر و چشم و ابرو تحفق پید
کند. مثل لنگ راه رفتن که اين گونه غیبت از غیبت با زبان بدتر است؛ زیر اين کار عیب EIS
نشان می دهد. و همچنین است. روایت است که: زنی نزد عايشه رفت. وقتی بیرون مي رفت عايشه با
صفحه 3:
مره ۵ هه که که که ۵ ۵ ۸ ۵
کی که عيبت رامق سند تبر حكم عبت كلد 00011
شنونده غیبت مانند غیبت کننده اقسام دارد:
a
با شنیدنش خوشحال نمی oot ولی با زبال ان را Peele es
آید.
با شتیدن آن خوشحال می شود: اما از زاه تفاق تصدیق تمی کند: و گاهت از زوی تیا
منع هم می کند. در حالی که قلبا طالب آن است, و چه بسا حبله ها برانگیزد که غیبت
کننده بیشتر غیبت کند, مثل اینکه اظهار تعجب کند و بگوید: عجب! من نمی دانستم که
أو جنين است, و تا کنون او را شخص خوبی می دانستم. اين گونه سخن تصدیق غیبت
کننده و باعث غیبت بیشتر است. 3
پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: هر که مومنی را در نزد او خوار و
رسوا کنند و او بتواند یا ریش کند و نکند خدا او را در روز قیامت در حضور همه خلایق
صفحه 4:
ا 1 اناه
غالبا دلیل غیبت غضب, کینه یا حسد است که در اینصورت از رذایل قوه غضب است,اماانگیزه های دیگر:
نیز دارد:
a -مسخره کردن
| 2 - شوخ : از فردتقلید می شود تا مردم بخندند. این حالت متعلق به قوه شهوت است.
|3 - افتخار جوبی:باذکر نقص دیگری خود را بالا برد. منشاً اين عمل تکبر یا حسد است,که از رذایل قوه
| بعشمار میبوود.
|4 - نسبت دادن کاری زشت به شخص دیگربیای پاک کردن خود:در حالیکه او باید اینکا را يدون آسیب
زدن به دیگری انجام دهد.
صفحه 5:
ا 1 اناه
5 - رفاقت و هماهتكى با همنشينان: براى اينكه از وى تنقر بيدا تكنتد ويا او سرستكين نشوند.
oul o Sil گونه غیبت ,ضعف نفس است.
| 6 - مهربانی و دلسوزی: به اين معنی که به سیب گرفتاری که برای کسی پیش آمده ناراحت شود
| ونام و عیب اورا فاش کند که در انصورت غیبت کننده به شمار می آید.
7 - خشم نمودن برای خدا برفردی که کار زشتى از أو سرزده. مثلابه اينكه منکری را از انسانی
ببیند یا بشنود. در تزٍد جماعتی بگوید: عجب است از فلانی که چنین منکری را مرتکب شود! با از
او به خشم آید و نام و کار ناپستد او را اظهار کند. در صورتیکه لازم نبود نام او را در نزد کسی که
از کار ناپسند وی بی خبر بوده اظهار نماید.
8تبعیت از شخصدیگر
صفحه 6:
مره ۵ هه که که که ۵ ۵ ۸ ۵
غیبت از بزرگترین مهلکات و بدترین گناهان است که خدای سبحان به صراحت در کتاب خود آن را مذمت|
کرده و غيبت كننده را به خورنده گوشت مردار تشبیه فرموده است.
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: خون و مال و آبروی مسلمان بر مسلمان حرام است. و
غیبت پشت سر کسی باعث می شود آبروی مسلمانی از بین برود.
و فرمود: از غیبت بپرهیزید که غیبت از زنا بدتر است. زیرا مردی که گاهی زنا می کند و نویه می کند جرا
توبه اش را.می پذیرد. و غیمت کننده آمرزیده نمی شود نا آن که غیت او وا کرد ار وی بگرد.
و فرمود: هر که به دنبال غیبت و کشف.عیب برادر مومن خودبزود اول گامی.که cre نهد در دوزخ است.
خداوند عيب و بدى او را بر همگان آشکار خواهد کرد. و هر که مسلمانی را غیبت کند روزه اش باطل و
وضویش شکسته خواهد شد, و اگر با اين حال بمیرد در حالی مرده است که حرام خدا را"حلال شمرده:
cual
و فرمود: نشستن در مسجد به انتظار نماز عبادت است, تا پدیده ای پیش
پدیده چیست؟ فرمود: غیبت:
صفحه 7:
مره ۵ هه که که که ۵ ۵ ۸ ۵
| مخلوق است
1.یادآوری مفاسد وعقوبت های دنیوی واخروی
2.تامل ودرنگ پیش از صحبت کردن
3.ريشه کن سازی انگیزه های آن
از جمله:
*موافقت با هم تشینان:پادآوری ید تک ار رطاف
*تبعیت ازقرد دیگر:مطرح سازی پرسش آبا آن قرد عالم انس ©
صفحه 8:
هرگاه کسی که از او سخن گفته می شود سزاوار خوار داشتن و سبک شمردن باشد: از
آنرو که تظاهر به گناه و فسق می کند, مثل ظلم و زنا و شرابخواری و مانند اینها. به
شرط آنکه به غیر از گناهی که آشکار ساخته به امر دیگری تعدی نشود.
2 | ضرورت معرفی: هرگاه کسی به لقبی معروف باشد.
3 | برای خیرخواهی و راهنمائی کسی که در امر ازدواج و سپردن امانت و امثال اینها مشورت.
می کند وبا بیان عیب کالا در هتگام خرید آن؛زبرا از ضرربه خریدار جلوگیزی می کند:
کمک کردن در رفع منکر و جلوگیری از گناهان و برگرداندن گناهکار به صلاح با قصد صحیح.
دادخواهی در نزد کسی که حکومت به دست اوست و می تواند احقاق حق کند. مانند
قاضی
شهادت دادن علیه کسی که فعل حرامی زا مرتکب شده: در جایی که باید شهادت داد:
رد سخنان اهل ضلالت 3
مره ۵ هه که که که ۵ ۵ ۸ ۵
صفحه 9:
مره ۵ هه که که که ۵ ۵ ۸ ۵
بعد از پشیمانی و وبه برای آنکه ذمه اش از Sighs ٠١ یرون رد ۰
که از عهده حق شخصی که غیبت او را کرده برآند
راهش این است که:
***اگر از دنیا رفته و یا در دسترس او نیست. برای او بس تا استهفار و دعا
is تا اين دعا وطلب آمرزش در قيامت از حسنات او به شمار رود و گناه
عله ا حجان نب
***اگر زنده و در دسترس باشد و از غیبت با خبر نشده, ویس ازشنیدنش
احتمال دشمنی باشد, برایش بسیار دعا و طلب آمرزش کند و وی را با خبر
نکند. ولی اگردراظهار آن احتمال فتنه و عداوت نم رود. از او حلالیت بطلید و
عذرخواهی و اظهار تأسف نماید و در ستایش و دوستی وی مبالقه کند و به این
صفحه 10:
مره ۵ هه که که که ۵ ۵ ۸ ۵
از عهده گفنه خودبرآید:
بهتان :یعنی درباره مسلمانی چیزی گفته شود که او خوشش نیایدو در او نباشد.
حال اگر اين گفتار در غاب وی باشد دروغ و غیبت با هم است, و اگر در حضورش باشد
بدترین نوع دروخ ایست, به هرحال eet ee Coorg Sent gl ol ol
رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) فرمود: هر که به مرد مومن یا زن مومنه ای
بهتان زند, یا درباره او چیزی بگوید که در او نیست, خداوند او را بر تلی از آتش وا دارد تا
صفحه 11:
مره ۵ هه که که که ۵ ۵ ۸ ۵
ااقسام دروغ
1 - دروغ در گفتار: یعنی خبر دادن برخلاف واقع
2 - دروغ در نیت و اراده: یعنی عدم خلوص نیت برای خدا. (ly)
3 - دروغ در عزم و تصمیم بر کار خیر: از فساد و زبونی قوه شهوت است.
4 - دروغ در وفای به عزم: گاهی فرد به راحتی تصمیم می گیرد ولی ان را انجام نمی دهد.از.
| رذايل قوه شهوت
|5 - دروغ دز اعمال: اين افزاد ظاهرشان بهتر از باطتشان است:
6 - دروغ در مقامات دینی: هر که به مقاماتی مانند زهد و خوق از خدا نرسیده بانشد Le eal
کند که به آن رسیده است:
صفحه 12:
مره ۵ هه که که که ۵ ۵ ۸ ۵
دروغ زشت ترین و بدترین گناهان و عيبهاست. خدای سبحان می فرماید:
دروغ را کساتی می مازند که آیمان ندارند؛
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: از دروغ ببرهیزید زیرا دروغ به بدکاری می کشاند و
پدکاري آدمي را به جهنم جی رد آند.
و فرمود؛ خيانتى بزرگ است که به برادرت سختی گوبی کیراستگویت شمار د و ويه او دروغ نگوس
و فرمود: می خواهید شما را به بزرگترین گناهان کبیره خبر دهم؟ شرک یه خداء و رنجاندنپدر و.
مادر, و دروغگویی.
امیرالمومنین. (علبه السلام) فرموددبنده مزه ایمان وا نمی بلنه نا دروغ را SS 9 ی تشد
و چه جدی.
و امام حسن عسکری (علیه السلام) فرمود: همه پلیدیها در خانه ای نهاده شده و کلید آن خانه دروغ
صفحه 13:
۲
موارد تجویز دروغ
دروخ خرام است. زيزا در آن زبات فدح يكال 0 010170 0000 اك
مخاطب به خلاف واقعمتوجه شود و اين سبب جهل او خواهد بود.
از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) روایت نشده است که قرمود؛ هر که ميان دو تن
الك ear Senos ox gam
و فرمود: همه دروغها ناگزیر ثبت می شود, مگر دروغی که مرد در جنگ بگوید, که جنگ
خدعه کردن است, یا وقتی میان دو کس کدورت و ملالی باشد و میانشان اصلاح کند. یا مرد
| يا زن خود سخنی گوید که او را خوشدل سازد.
پس دروغ برای دفع ضرر يا شر يا فساد جایز است به شرط آنکه فصد و نبت صحیح 3 ۳
میان باشد. بنابر اين باید بکوشد تا نیتش صحیح باشد: و تا ناچار تشود از آن دوری کند:و به
حد ضروری و واجب اکتفا نماید.
مره ۵ هه که که که ۵ ۵ ۸ ۵
صفحه 14:
مره ۵ هه که که که ۵ ۵ ۸ ۵
شهادت دروغ - سوگند دروغ - خلف
وعده
از بدترین انواع کذب: شهادت دروغ و قسم دروغ و خلف ort است. بر ذم شهادت دروغ این قول خدا:
تعالی در وصف مومنان دلالت دارد: و کسانی که گواهی دروغ ندهند و چون بر ببهوده و ناپسند بگذارند
بزرگوارانه بگذرند.
سوگند دروغ : رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: تاجران فاجرند! پرسیدند: یا رسول
الله, مكر نه اين است كه خداوند خرید و فروش را حلال کرده؟ فرمود: آری! ولیکن سوگند می خورند و
گناهکار می شوند و دروغ می گویند.
| و فرمود: سه کس اند که روز قيامت خداوند با yaw UU نگوید و بهآنها ننگرد و آنها را پاک نگرداند:
کسی که با بخشش خود منت گذارد, و کسی که قسم دروغ خورد که جنس خود را بیشتر از قیمت واقعی
خریده است, و کسی که جامه خویش (از روی تکبر) چندان دراز کند که وفتی راه رود به زمین pay
خلف وعده: پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: هر که به خدا و آخرت ایمان دارد چون
وعده دهد باید به آن وفا کند. و فرمود:4چیز است که در هر که بانشد متافق ات و دز هر که یکت از آن
خویها باشد بخشی از نقاق در او هست تا وقتی که آن را زها کند: چون خبز دهد دروع گوند: و چون وعده
صفحه 15:
مره ۵ هه که که که ۵ ۵ ۸ ۵
| دروغگویان گماشته است نسیان است.
1اتديشيدين درآیات و روایاتی که به تكوهش رز 07 010
2. به ياد داشته باشد که هر دروغكويى- از نظرها می افتد و کسی به سخن او اعتنا نمی
ad و جه تسيا ركه زوع كفب باعت رسوابة رد هر هی و
این است که خدای سبحان قراموشی را بر او مسلط می کندء که اگر چیزی بگوید گفته
3و2 1 از ياد مى برد و كلاق كقار دور می گوید و توا ۰ ۱ نامام صادق
[عليه السلام) به آين معنى آشاره دارد كه مى قرمايد: آز جيزهابى كه خداوند بر
3. تأمل در آيات و اخبارى كه در ستايش راستكويى است.
4 تأمل قبل از سخن گفتن ١
5.اجتناب از هم نشینی با دروغ گویان. و هم نشینی با راستگویان 1
صفحه 16:
مره ۵ هه که که که ۵ ۵ ۸ ۵
ضد دروغگوپی است و شریفترین صفات پسندیده و رئیس فضایل اخلاقی است.
امام صادق (علیه السلام) فرمود: مردم را با غير زبان به خير و نيكى دعوت
gil wand) بايد از شما كوشش (در اعمال نيك) و راشتكويق 0 1 اذا
و فرمود: هر كه زبانش راستكو باشد. عملش پاکیزه است. و هر که نیت او پاک
باشد روزیش بسیار می شود, و هر که با خانواده خود نیکی و خوشرفتاری کند
عمرش دراز می گردد.
و فرمود: به طول دادن رکوع و سجود کسی منگرید. که این عادت او شده و
آگر آن را ترک کند به وجشت می افتد. ولیکن به راستگویی و آمانتدا ۵ ۱۳
3 3
صفحه 17:
1 - صدق در گفتار
| 2 - صدق در نیت و اراده
3 - صدق در عزم و تصمیم بر کار خیر
4 - صدق در وفای به عزمولی ol را انجام نمی دهد.از رذایل قوه شهوت
5 صد هر اعمال.
| 6- صدق در مقامات دینی
مره ۵ هه که که که ۵ ۵ ۸ ۵
صفحه 18:
مره ۵ هه که که که ۵ ۵ ۸ ۵
بیشتر رذایل مذکور در اين مقام: از دروغ و غیبت و بهتان به شمانت و مسخرگی و استهزاء و غیر اینها
- مانند سخنان بیهوده و باطل - از آفات و مفاسد زبان است پس زیان بدترین اعضاء است و آفات و
مذمت آن بسیار است و چیزی جز خاموشی راه نجات از خطر آن نیست.
خاموشی ضد همه آفات زبان است. و با مواظبت بر آن همه آنها برطرف می شود.
رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: هر که خاموشی گزید نجات یافت.
و فرمود: می خواهید شما را به عبادتی که از همه عبادتها بر یدن آسانتر است خیر دهم؟ خاموشی و
نیک خویی.
و امام صادق (علیه السلام) فرمود: در حکمت آل داود است که: عاقل باید به زمان خود شناسا باشد,
به کار خود پردازد, و نگاهبان زیان خود باشد.
و فرمود: خواب آسایش تن, و سخن آرامش روح, و سکوت راحث عقل است:
و فرمود: خاموشی گنج پر گهر, و زینت بردیار, و پوشش نادان است.
امام رضا فرمود: از نشانه های فهم دین بردیاری و علم و خاموشی است, خٌاموشی یکی از درهای
