تعداد اسلاید : 18 قابل ارائه در دانشگاه برای درس اخلاق اسلامی است. این پاور پوینت به موضعات دروغ ، ذم دروغ ، علاج دروغ ، غیبت ، ذم غیبت و … پرداخته است.

ppt.ir

صفحه 1:

صفحه 2:
مره ۵ هه که که که ۵ ۵ ۸ ۵ غیبت(بدگویی,ضد مدح و سنایش) یعنی چیزی نسبت به کسی گفته شود که اگر به گوش وی برسد خوشش نياید. خواه آن گفته راجع به نقص در بدن او یا در احلاق یا در کلام و یا درکارهای مربوط به دین یا دنیای او باشد. بلکه اگر مربوط به نقصی در ‎old‏ یا خانه یا قرکب وی باشد. امام کاظم (علیه السلام) فرمود: هر که در پشت سر مردی چیزی بگوید که در او هست و مردم می دانند غیبت او رانکرده, و هر که پشت سر کسی چیزی بگوید که در او هست ولی مردم نمی دانند غیینش کرده: و هر که پشت سر کسی چیزی بگوید که در او نیست به او بهتان زده است. * غيبت مى تواند با اطهار تقص و با تقليد و شبیه سازی واشاره دست و سر و چشم و ابرو تحفق پید کند. مثل لنگ راه رفتن که اين گونه غیبت از غیبت با زبان بدتر است؛ زیر اين کار عیب ‎EIS‏ نشان می دهد. و همچنین است. روایت است که: زنی نزد عايشه رفت. وقتی بیرون مي رفت عايشه با

صفحه 3:
مره ۵ هه که که که ۵ ۵ ۸ ۵ کی که عيبت رامق سند تبر حكم عبت كلد 00011 شنونده غیبت مانند غیبت کننده اقسام دارد: a با شنیدنش خوشحال نمی ‎oot‏ ولی با زبال ان را ‎Peele es‏ آید. با شتیدن آن خوشحال می شود: اما از زاه تفاق تصدیق تمی کند: و گاهت از زوی تیا منع هم می کند. در حالی که قلبا طالب آن است, و چه بسا حبله ها برانگیزد که غیبت کننده بیشتر غیبت کند, مثل اینکه اظهار تعجب کند و بگوید: عجب! من نمی دانستم که أو جنين است, و تا کنون او را شخص خوبی می دانستم. اين گونه سخن تصدیق غیبت کننده و باعث غیبت بیشتر است. 3 پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: هر که مومنی را در نزد او خوار و رسوا کنند و او بتواند یا ریش کند و نکند خدا او را در روز قیامت در حضور همه خلایق

صفحه 4:
ا 1 اناه غالبا دلیل غیبت غضب, کینه یا حسد است که در اینصورت از رذایل قوه غضب است,اماانگیزه های دیگر: نیز دارد: ‎a‏ -مسخره کردن ‏| 2 - شوخ : از فردتقلید می شود تا مردم بخندند. این حالت متعلق به قوه شهوت است. ‏|3 - افتخار جوبی:باذکر نقص دیگری خود را بالا برد. منشاً اين عمل تکبر یا حسد است,که از رذایل قوه | بعشمار می‌بوود. ‏|4 - نسبت دادن کاری زشت به شخص دیگربیای پاک کردن خود:در حالیکه او باید اینکا را يدون آسیب ‎ ‎ ‏زدن به دیگری انجام دهد.

صفحه 5:
ا 1 اناه 5 - رفاقت و هماهتكى با همنشينان: براى اينكه از وى تنقر بيدا تكنتد ويا او سرستكين نشوند. ‎oul o Sil‏ گونه غیبت ,ضعف نفس است. | 6 - مهربانی و دلسوزی: به اين معنی که به سیب گرفتاری که برای کسی پیش آمده ناراحت شود | ونام و عیب اورا فاش کند که در انصورت غیبت کننده به شمار می آید. 7 - خشم نمودن برای خدا برفردی که کار زشتى از أو سرزده. مثلابه اينكه منکری را از انسانی ببیند یا بشنود. در تزٍد جماعتی بگوید: عجب است از فلانی که چنین منکری را مرتکب شود! با از او به خشم آید و نام و کار ناپستد او را اظهار کند. در صورتیکه لازم نبود نام او را در نزد کسی که از کار ناپسند وی بی خبر بوده اظهار نماید. 8تبعیت از شخصدیگر

صفحه 6:
مره ۵ هه که که که ۵ ۵ ۸ ۵ غیبت از بزرگترین مهلکات و بدترین گناهان است که خدای سبحان به صراحت در کتاب خود آن را مذمت| کرده و غيبت كننده را به خورنده گوشت مردار تشبیه فرموده است. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: خون و مال و آبروی مسلمان بر مسلمان حرام است. و غیبت پشت سر کسی باعث می شود آبروی مسلمانی از بین برود. و فرمود: از غیبت بپرهیزید که غیبت از زنا بدتر است. زیرا مردی که گاهی زنا می کند و نویه می کند جرا توبه اش را.می پذیرد. و غیمت کننده آمرزیده نمی شود نا آن که غیت او وا کرد ار وی بگرد. و فرمود: هر که به دنبال غیبت و کشف.عیب برادر مومن خودبزود اول گامی.که ‎cre‏ نهد در دوزخ است. خداوند عيب و بدى او را بر همگان آشکار خواهد کرد. و هر که مسلمانی را غیبت کند روزه اش باطل و وضویش شکسته خواهد شد, و اگر با اين حال بمیرد در حالی مرده است که حرام خدا را"حلال شمرده: ‎cual‏ و فرمود: نشستن در مسجد به انتظار نماز عبادت است, تا پدیده ای پیش پدیده چیست؟ فرمود: غیبت:

صفحه 7:
مره ۵ هه که که که ۵ ۵ ۸ ۵ | مخلوق است 1.یادآوری مفاسد وعقوبت های دنیوی واخروی 2.تامل ودرنگ پیش از صحبت کردن 3.ريشه کن سازی انگیزه های آن از جمله: *موافقت با هم تشینان:پادآوری ید تک ار رطاف *تبعیت ازقرد دیگر:مطرح سازی پرسش آبا آن قرد عالم انس ©

صفحه 8:
هرگاه کسی که از او سخن گفته می شود سزاوار خوار داشتن و سبک شمردن باشد: از آنرو که تظاهر به گناه و فسق می کند, مثل ظلم و زنا و شرابخواری و مانند اینها. به شرط آنکه به غیر از گناهی که آشکار ساخته به امر دیگری تعدی نشود. 2 | ضرورت معرفی: هرگاه کسی به لقبی معروف باشد. 3 | برای خیرخواهی و راهنمائی کسی که در امر ازدواج و سپردن امانت و امثال اینها مشورت. می کند وبا بیان عیب کالا در هتگام خرید آن؛زبرا از ضرربه خریدار جلوگیزی می کند: کمک کردن در رفع منکر و جلوگیری از گناهان و برگرداندن گناهکار به صلاح با قصد صحیح. دادخواهی در نزد کسی که حکومت به دست اوست و می تواند احقاق حق کند. مانند قاضی شهادت دادن علیه کسی که فعل حرامی زا مرتکب شده: در جایی که باید شهادت داد: رد سخنان اهل ضلالت 3 مره ۵ هه که که که ۵ ۵ ۸ ۵

صفحه 9:
مره ۵ هه که که که ۵ ۵ ۸ ۵ بعد از پشیمانی و وبه برای آنکه ذمه اش از ‎Sighs ٠١‏ یرون رد ۰ که از عهده حق شخصی که غیبت او را کرده برآند راهش این است که: ***اگر از دنیا رفته و یا در دسترس او نیست. برای او بس تا استهفار و دعا ‎is‏ تا اين دعا وطلب آمرزش در قيامت از حسنات او به شمار رود و گناه عله ا حجان نب ***اگر زنده و در دسترس باشد و از غیبت با خبر نشده, ویس ازشنیدنش احتمال دشمنی باشد, برایش بسیار دعا و طلب آمرزش کند و وی را با خبر ‏ نکند. ولی اگردراظهار آن احتمال فتنه و عداوت نم رود. از او حلالیت بطلید و عذرخواهی و اظهار تأسف نماید و در ستایش و دوستی وی مبالقه کند و به این

صفحه 10:
مره ۵ هه که که که ۵ ۵ ۸ ۵ از عهده گفنه خودبرآید: بهتان :یعنی درباره مسلمانی چیزی گفته شود که او خوشش نیایدو در او نباشد. حال اگر اين گفتار در غاب وی باشد دروغ و غیبت با هم است, و اگر در حضورش باشد بدترین نوع دروخ ایست, به هرحال ‎eet ee Coorg Sent gl ol ol‏ رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) فرمود: هر که به مرد مومن یا زن مومنه ای بهتان زند, یا درباره او چیزی بگوید که در او نیست, خداوند او را بر تلی از آتش وا دارد تا

صفحه 11:
مره ۵ هه که که که ۵ ۵ ۸ ۵ ااقسام دروغ 1 - دروغ در گفتار: یعنی خبر دادن برخلاف واقع 2 - دروغ در نیت و اراده: یعنی عدم خلوص نیت برای خدا. ‎(ly)‏ 3 - دروغ در عزم و تصمیم بر کار خیر: از فساد و زبونی قوه شهوت است. 4 - دروغ در وفای به عزم: گاهی فرد به راحتی تصمیم می گیرد ولی ان را انجام نمی دهد.از. | رذايل قوه شهوت |5 - دروغ دز اعمال: اين افزاد ظاهرشان بهتر از باطتشان است: 6 - دروغ در مقامات دینی: هر که به مقاماتی مانند زهد و خوق از خدا نرسیده بانشد ‎Le eal‏ کند که به آن رسیده است:

صفحه 12:
مره ۵ هه که که که ۵ ۵ ۸ ۵ دروغ زشت ترین و بدترین گناهان و عيبهاست. خدای سبحان می فرماید: دروغ را کساتی می مازند که آیمان ندارند؛ رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: از دروغ ببرهیزید زیرا دروغ به بدکاری می کشاند و پدکاري آدمي را به جهنم جی رد آند. و فرمود؛ خيانتى بزرگ است که به برادرت سختی گوبی کی‌راستگویت شمار د و ويه او دروغ نگوس و فرمود: می خواهید شما را به بزرگترین گناهان کبیره خبر دهم؟ شرک یه خداء و رنجاندنپدر و. مادر, و دروغگویی. امیرالمومنین. (علبه السلام) فرموددبنده مزه ایمان وا نمی بلنه نا دروغ را ‎SS‏ 9 ی تشد و چه جدی. و امام حسن عسکری (علیه السلام) فرمود: همه پلیدیها در خانه ای نهاده شده و کلید آن خانه دروغ

صفحه 13:
۲ موارد تجویز دروغ دروخ خرام است. زيزا در آن زبات فدح يكال 0 010170 0000 اك مخاطب به خلاف واقعمتوجه شود و اين سبب جهل او خواهد بود. از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) روایت نشده است که قرمود؛ هر که ميان دو تن الك ‎ear Senos ox gam‏ و فرمود: همه دروغها ناگزیر ثبت می شود, مگر دروغی که مرد در جنگ بگوید, که جنگ خدعه کردن است, یا وقتی میان دو کس کدورت و ملالی باشد و میانشان اصلاح کند. یا مرد | يا زن خود سخنی گوید که او را خوشدل سازد. پس دروغ برای دفع ضرر يا شر يا فساد جایز است به شرط آنکه فصد و نبت صحیح 3 ۳ میان باشد. بنابر اين باید بکوشد تا نیتش صحیح باشد: و تا ناچار تشود از آن دوری کند:و به حد ضروری و واجب اکتفا نماید. مره ۵ هه که که که ۵ ۵ ۸ ۵

صفحه 14:
مره ۵ هه که که که ۵ ۵ ۸ ۵ شهادت دروغ - سوگند دروغ - خلف وعده از بدترین انواع کذب: شهادت دروغ و قسم دروغ و خلف ‎ort‏ است. بر ذم شهادت دروغ این قول خدا: تعالی در وصف مومنان دلالت دارد: و کسانی که گواهی دروغ ندهند و چون بر ببهوده و ناپسند بگذارند بزرگوارانه بگذرند. سوگند دروغ : رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: تاجران فاجرند! پرسیدند: یا رسول الله, مكر نه اين است كه خداوند خرید و فروش را حلال کرده؟ فرمود: آری! ولیکن سوگند می خورند و گناهکار می شوند و دروغ می گویند. | و فرمود: سه کس اند که روز قيامت خداوند با ‎yaw UU‏ نگوید و بهآنها ننگرد و آنها را پاک نگرداند: کسی که با بخشش خود منت گذارد, و کسی که قسم دروغ خورد که جنس خود را بیشتر از قیمت واقعی خریده است, و کسی که جامه خویش (از روی تکبر) چندان دراز کند که وفتی راه رود به زمین ‎pay‏ ‏خلف وعده: پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: هر که به خدا و آخرت ایمان دارد چون وعده دهد باید به آن وفا کند. و فرمود:4چیز است که در هر که بانشد متافق ات و دز هر که یکت از آن خویها باشد بخشی از نقاق در او هست تا وقتی که آن را زها کند: چون خبز دهد دروع گوند: و چون وعده

صفحه 15:
مره ۵ هه که که که ۵ ۵ ۸ ۵ | دروغگویان گماشته است نسیان است. 1اتديشيدين درآیات و روایاتی که به تكوهش رز 07 010 2. به ياد داشته باشد که هر دروغكويى- از نظرها می افتد و کسی به سخن او اعتنا نمی ‎ad‏ و جه تسيا ركه زوع كفب باعت رسوابة رد هر هی و این است که خدای سبحان قراموشی را بر او مسلط می کندء که اگر چیزی بگوید گفته 3و2 1 از ياد مى برد و كلاق كقار دور می گوید و توا ۰ ۱ نامام صادق [عليه السلام) به آين معنى آشاره دارد كه مى قرمايد: آز جيزهابى كه خداوند بر 3. تأمل در آيات و اخبارى كه در ستايش راستكويى است. 4 تأمل قبل از سخن گفتن ‎١‏ ‏5.اجتناب از هم نشینی با دروغ گویان. و هم نشینی با راستگویان 1

صفحه 16:
مره ۵ هه که که که ۵ ۵ ۸ ۵ ضد دروغگوپی است و شریفترین صفات پسندیده و رئیس فضایل اخلاقی است. امام صادق (علیه السلام) فرمود: مردم را با غير زبان به خير و نيكى دعوت ‎gil wand)‏ بايد از شما كوشش (در اعمال نيك) و راشتكويق 0 1 اذا و فرمود: هر كه زبانش راستكو باشد. عملش پاکیزه است. و هر که نیت او پاک باشد روزیش بسیار می شود, و هر که با خانواده خود نیکی و خوشرفتاری کند عمرش دراز می گردد. و فرمود: به طول دادن رکوع و سجود کسی منگرید. که این عادت او شده و آگر آن را ترک کند به وجشت می افتد. ولیکن به راستگویی و آمانتدا ۵ ۱۳ 3 3

صفحه 17:
1 - صدق در گفتار | 2 - صدق در نیت و اراده 3 - صدق در عزم و تصمیم بر کار خیر 4 - صدق در وفای به عزمولی ‎ol‏ را انجام نمی دهد.از رذایل قوه شهوت 5 صد هر اعمال. | 6- صدق در مقامات دینی مره ۵ هه که که که ۵ ۵ ۸ ۵

صفحه 18:
مره ۵ هه که که که ۵ ۵ ۸ ۵ بیشتر رذایل مذکور در اين مقام: از دروغ و غیبت و بهتان به شمانت و مسخرگی و استهزاء و غیر اینها - مانند سخنان بیهوده و باطل - از آفات و مفاسد زبان است پس زیان بدترین اعضاء است و آفات و مذمت آن بسیار است و چیزی جز خاموشی راه نجات از خطر آن نیست. خاموشی ضد همه آفات زبان است. و با مواظبت بر آن همه آنها برطرف می شود. رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: هر که خاموشی گزید نجات یافت. و فرمود: می خواهید شما را به عبادتی که از همه عبادتها بر یدن آسانتر است خیر دهم؟ خاموشی و نیک خویی. و امام صادق (علیه السلام) فرمود: در حکمت آل داود است که: عاقل باید به زمان خود شناسا باشد, به کار خود پردازد, و نگاهبان زیان خود باشد. و فرمود: خواب آسایش تن, و سخن آرامش روح, و سکوت راحث عقل است: و فرمود: خاموشی گنج پر گهر, و زینت بردیار, و پوشش نادان است. امام رضا فرمود: از نشانه های فهم دین بردیاری و علم و خاموشی است, خٌاموشی یکی از درهای

62,000 تومان