صفحه 1:
ل ۹ اه
فارسى دوم دبيرستان دوره اول
فرآيند تدريس
درس سسم
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
شیابی ee ny ( به صيورت شفاهى)
۴- خودارزیایی
۵- دانش های زبانی و ادبی
۶- تاریخ ادبیات
۷- فعالیت های نوشتاری و بررسی دفتر فارسی
صفحه 5:
صفحه 6:
صفحه 7:
ee
leds,
بهلول دانا
dole مجنون کوفی
ابو وهیب بن عمرو صیرفی کوفی
نشوکوفه بود. وی در هارونالرشید سده دوم هجری و معاصر عقلای مجانینیکی از
میطلبیدند. او در همان شهر ادبموعظهو نما یافت . هارون و خلفای دیگر از او
میآموخث و سپس خود را به دیوانگی زد. او در بسال ۱۹۰ قمری درگذشت
ار و نوادر و اشعار زیادی به وی منتسب است وی شبعه و احتمالاً در سال ۱۸۸/
امام جعفر فنادی برد که هارونالر شید زا ملاقات کرد بهاول را از شاگر دان ۴۵ دار
دانستهاند. وقتی که از سوی هارونالرشید در معرض خطر قرار گرفت خود را به
. زد ولى در مواقع لزوم به مردم پند واندرز میدادجنون
.بهلول به معنی «مرد خندان» یا کسی که خوبی های زیادی دارد
لقب او راقمری ۵۰۱ قرار دارد و سنگ قبرى به تاريخ بغدادمقبره بهلول در
«سلطان مجذوب» نوشتهاست. واژه بهلول در عربی به معنای «شاد و شنگول» است
صفحه 8:
صفحه 9:
هت
. 4 resis
آورره اثر:هلایت لرره اثر
مریرانپیروان اعوال:جمع هال 2 طل ب كلنير:يفواهير
ie ۰ ۳7 7
ee a ee طعام زا
SA es
برقاست:بلئر شر مرشر:پیشوا چون:وقتی که
بى حساب:برون اتريشه ,تسنهيره مستمعان:شنون ركان
se رل
پرفیزر:بلثر شور رعوی:ازعا معترف شرن:اعتراف لررن
نيّت:قصر رضاى فرانفشنورى را بفضش؛گرفتل یگلوازغضه
صفحه 10:
0 ۳
زلر عق:بار فرا
گریع؛مفروره
بى هياهو:برون) سرو صرا هرمت:احترا”]
زیست:ز نر خصار:ر يوار
جرئله:وسيلة قریمی برای شمارش اعرار رهاورر:سوغان
ایک اينترنت:شبلة رايانه اى فرألير
اسطرلاب:وسیله ای برای انراژ هگیری ستارگان مفاهریج مظهر,نشانه ها
میرن پیروزی روح الليزدرل ائليز
مر
رايانهءكاسيوتر تمال:تامل بورن
ام تعالى :والا
تسلط:غلبه لررن
اسارت:ز ترانی بورن
هنجار:روش فشایل:ج فشیلت فوبی هاوبرتری ها
صفحه 11:
شيخ ابوالقاسم جُنِيد بغدادى
منید بعداد؟ ۳۷ مشهور معروف به سید الطایفه» صوفى
.پدرش محمد بن جنید قوایری بغدادی بود
شیخ ابوالقاسم. در (مانی که صوفیان در نیمه دوم قرن سوم بیشتر در
بغداد [ندگی میکردند, او از معروفترین آنها و از مشایخ صوفیان
در ایران است ولی درنهاوند دایی او بود. اصلیت او از سری سقطیبود و
بغداد زندگی میکرد. او زاهدی عابد و عارفی واصل بود و هون زياد اهل
سفر نبود مریدان و شاگردان از جاهای دیگر به دیدار او به بغداد
با هم بیشترسلوکم ی آمدند. پس از اواسط قرن سوم که ارتباط اهل
به شهرهای دیکر نفوذ کرد وایویکر شیلیشد تعالیم جنید بغدادی و
چون جنید تقریبا در راس صوفیه قرار دارد بسیاری از صوفیان بعد از او
طریقه خود را منسوب به او میدانند
. وفات کردبغدادو در سال ۲۹۷ در شهر
صفحه 12:
محمد abo رودى:
از نويسندكان بزرك قرن يازدهم هجرى است و اثر معروف (جامع
التمثیل) از اوست. درباره ی کتاب جامع التمئیل نقل است که شاه
عباس صفوی در مجلسی گفت: «ادیبان تازی درباره امثال عربی
کارهای شایسته ای انجام داده انده آمثال ترکی هم در یک مجموعه
جمع شده است.
| هیچ کس امتال فارسی را گرد آوری نکرده است ». جون اين
سخن به گوش جبله رودی رسید بر آن شد که اثری درباره آمنال
فارسى تاليف کند. جامع القمثیل
جامع التمئیل شامل مقدمه و ۲۰ باب به ترتیب حروف الفبا . شامل
حکایات و امتال است و در پیان بخشی با نون ملحقات + شامل
حکایات گوناگون اضافه شده است : مولف در مقدمه ی کتاب
seu ek hele از ذنيا و توجه بد آخرت لنفارش م
کند و به آیات قرآن و حکایات دینی استناد می کند.
صفحه 13:
فریدون اکبری شلدره
مدير كروه زبان و ادبييات فارسى دفتر
برنامه ريزى و تاليف كتاب هاى درسى و
مولف كتاب درسى
صفحه 14:
۳ 5
5
_
صفحه 15:
این جمله را تقسیم بندی کنید
ها !
انسان هاى م خدا را
به بخش هاى كوجك تر از جمله . « گروه »
« گروه اسمی » در واقع . از یک اسم به عنوا
به خوبی و دانایی
می گویند.
ان هسته و گاهی از
انسان های هوشیار | قدر نعمت های خدا را
وه اد SS
هته | | وابسته هته ] | واسته 1
به خويي و واناد
یک یا
چند وابسته پسین و پیشیت تشکیل می شود و یک نقش می پذذبرد.
فهمند
sa
ey | one J
صفحه 16:
Ade gist) ioe ات هط اس
الف) منجم
(io ات لاف
oe yet Sele (3°
صفحه 17:
۱
صفحه 18:
eae
الف) آعیری شلدره 1
ب) مخمد حیله رودی 7
عمو ا
مر
صفحه 19:
OS RF al pe (GE
. ب) به انداژه خوردن
sigh Seb Gale NE
Say Be اه ایا
صفحه 20:
الف) شادمان.
7 ۰ «ب) دیوانه
“le dag (E>
١د) خوش سیما
صفحه 21:
#-جنيد يغدادى كيينت وادر جهبقرنى مىئ و۱
الفب) شاصو سوم هه
ب) ملا: بازدهم هه
ج) عارف سوم هه
إذ) صوق دهم اه
صفحه 22:
صفحه 23:
و ا
الف) اه
ب اساطوم ٠
اع اسناظعط 2
د آنا تاسامط ١
صفحه 24:
1 ma ee
0
ب) جدى ١
تج) جامقه
۵) امروز
صفحه 25:
۰- گروه اسمی کدام نقش را نمی پذیرد؟
صفحه 26:
ارائه دهید.
صفحه 27: