صفحه 1:
oe
فارسی نهم متوسطه ی اول
ف رآیند تدریس
درس هشتم
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
صفحه 5:
صفحه 6:
معنیواید « قندیل کلم لسع -7
(ul يخ
ب) چراغ آویز
ج) خورشید
د) سکوت
صفحه 7:
معنیک للم وائید با توجه به لملایآنن اد رست2
لسع
الف) داعيه: انكيزه
ب) الوان: رنگ ها
ج) تنبیه. کتک زدن
د) عزیز: ارجمند
صفحه 8:
لملای
8 > معنا يست
باتوجه نناد
ao
نایآن:
ll
Ss ( :
زنگار: آلودگی و غبا
0
صنع: احسان 00
ع es 1
22
بير و سا *
لخورده
ذ) متقد
16
بيسين
صفحه 9:
ككلم مصراع بينتهير ly کاملمیک ند؟ -4
در فكر وستنم ياسخ بداد»
PIS 0
الف) يا پر برآورم بهر پریدنی
ب) در بسته تا به کی در محبس تنی
ج) کوشش نمی کنی پری نمی زنی
د( خلوت نشسته ام زین روی منحنی
صفحه 10:
کم وائد ها بیسبر را کاملمیکند؟ -5
مد رو ستوفرنناند کنتراو را جر )
۶۰۰۰۰۰۰۰۰ میان بند گی را بباید
الف) هست . بست
ب بود . شنود
د) Sd شنيد
صفحه 11:
منظور از مصرلع زیر چیسگ -6
« ماهو خويشيد مسخر كند و ليلو نهار»
ءالف) خداوند شام و سحر را اراده كرده است
«ب) خداوند آسمان رابه هم خواهد ريخت
(es همه چیز در بد قدرت خداست
د) ماه و خورشید. ایجاد می کند شب و روز را
صفحه 12:
مصرلع زیر ببه کئلم گزینه مربوط لسگ -7
« در زندگیمطااعه دلغنیمنلسه
الف) دل جويى کردن
ب) جرئت داشتن
د) خودخواهى
صفحه 13:
در کلم مصرلع کنایه وجود ندارد؟ -8
الف) چو در هست حاجت به دیوار یست
ب) مپیچ از راه راست بر راه کج
ج) زآغاز هر خوشه خروار نیست
۵ خوانى كه كار و ساسك الت
صفحه 14:
در کئلم گزینه لستفهام لنکاییهسگ -و
الف) جه جاى اين حرص و هوس باطل است؟
ب) کوشش نمی کنی و پری نمی زنی؟
ج) به امیری خراسان چون افتادی؟
د) تا کی آخر چو بنفشه سر غفلت در پیش؟
صفحه 15:
در نمونه زیر منظور از « گوهر » چیسگ -70
« بسزیگیخرد و دلنشرلسشه گوهر راد «
Sas. (all كران بها
ب) اصل و ريشه
ج) هنر و فضل
د) جوهر و سنگ
صفحه 16:
مفهوم بیفیر چیس؟گ - 717
دور گردینگر دو روزعبر مراد ما نرشه
«دایما یکسان نباشد حال دوران غم مخور
الف) رازداری
(wo وفاداری
ج) امیدواری
>( ناامیدی
صفحه 17:
کلم گزینه درسشیس؟-12
.الف) سنايى دوستدار آل على بود
.«ب) عنصرالمعالى به فارسى و طبرى شعر مى سرود
مج « داستان زندكى من» بهترين نوشته هلن كلر است
«د) مرزبان نامه اثر سعدالدین وراوینی است
صفحه 18:
نصیحه اساملو کو لجیاء اساعلوم لللین» لثر کیسگ» -13
الف) عنصرالمعالی کیکاوس
ب) خواجه نصیر توسی
ج) محمد غزالی
د) بهاءالدین خرمشاهی
صفحه 19:
فعل( نمیدلنم» چه نوع فعلیلسگ -14
«, گفتیسر ظاهرشعیبتسمیبسینم و در بساطنشفیبتسمیدلنم»
ب) مستقبل
ج) مضارع التزامی
د) ماضی منفی
صفحه 20:
کئلم گزینه بابقیه متناوناسگ -15
الف) مبصر
ب) بصیرت
ج) we
د) بصیر
صفحه 21:
کئلم تتر کیسیسا بسقیه متناوناسگ -16
الف) متاع جوانی
ب) گوهر اصل
(t دامن صحرا
د) آيينه دل
صفحه 22:
ببه تسرتیببا نهاد » هر دو جمله کلم لسک-77
نعمتت بار خدلیا ز عدد بیرون. است
شکر انعام تو هر گز نکند شکر گزار
الف) بار خدایا . شکر انعام تو
ن) تعمتت : شكر كزان
ج) نعمتت » شکر انعام تو
د) بیرون . شکر گزار
صفحه 23:
باتوجه به بینویر کلم گزینه نادیست- 78
&
هانمشو نومید چونولقفته لیاز سر غیبه
«باشد اندر پرده بازی های پنهان غم مخور
تالف) بيت 6 جملة است
ب) واقف: آكاه
«ج) (هان ) شبه جمله است
>( بازى هاى ينهان يعنى شيطنت و حيله
صفحه 24:
در مصرلع زیر منظور از « آیینه و زنگار » چیسگ -79
«توراتادر آیینه ننگار نیسة
الف) چشم . زنگ فلز
ب) دوست . خطا و گناه
ج) دل . ناپاکی و گناه
د) قلب . غبار
صفحه 25:
در کئلم گروه لسمیزیر . سومینک لمه . هسته لسگ -20
الف) هر دانش آموز توانمند ایرانی
ب) دست های هنرمندان محسمه ساز
ج) برترین آنديشه بشر امروز
>( این چند اختراع علم امروز
صفحه 26:
إتقويت حسن وطن _دوستى و وطن_يرستى
يي لك Dee
Ee er ere ee
في
قٍٍ
و
صفحه 27:
||
۱
احا
صفحه 28:
(9ثللی تدزنلی آکضناک )سس
۱- گروه بندی و شماره بندی اعضای گروه(4-۳-۲-۱)
۲- تقسیم درس به تعداد اعضای گروه
۳- مطالعه ی فردی
۶- تشکیل گروه هم شماره ای ها و بررسی قسمت تعيين
له رل
0- تشکیل گروه قبلی
1- نتیجه گیری و توضیح مطالب لازم و تکمیلی
صفحه 29:
صفحه 30:
Ce
و سس
مام: مادر پرتو: ور » روشنایی ۰ درخشش
گوارا: نوشین. خوش مزه می بالند: رشد می کنند
آوند: لوله هایی که شیر خام را از ريشه به برگ ها می رساند.
همتا: مانند. برابر گرانمایه: با ارزش نفیس
دید: نظر . نگرش زادبوم: میهن ۰ وطن
آبشخور: آبخور. سرچشمه مايه ور: مایه دان مال دار
كاهواره: كهواره . مهد فراخنا:كستره . يهنا
گزند: آسیتب ٠ صدمه كرد كار:آفريدكار. خدا
جلوهنشکل . نمود اقليّت: كروه كمى از مردم
صفحه 31:
آوردكاه:ميدان جنگ اهرمن: اهریمن. شیطان
آشوب: نگرانی. اضطراب ندا: صدا
و تسد
Neat eG Ses تیان شام من وق سین
پرتو گرم و گوارای ماد
مادر گرامی گوهری است: تشبیه . گرامی گوهر: ترکیب مقلوب. مسند
خوشی و ناخوشی: تضاد
کارگاه آفرینش: تشبیه. میهن مادرانه رفتار می کند: تشخیص
چشم میهن: تشخیص مام میهن به گلستان و گاهواره گل ها: تشبیه
صفحه 32:
خار و گل فرزندان میهن: تشبیه
ایران به گلستانی می ماند: تشبیه تن را سپر کرده اند: تشبیه. کنایه
این هم زیستی و همدلی اقوام ایرانی سدی است :
انگشت به دهان: کنایه
همی خواهم از کردگار جهان شناسنده آشکار و نهان
که باشد ز هر بد نگهدارتان همه نیک نامی بود یارتان
همی خواهم: می خواهم (شکل تاریخی مضارع اخباری)
صفحه 33:
ندانی که ایران نشست من است جهان سر به سر زیر دست من است
ندانی: نمی دانی, مضارع اخباری OS ees و ردكي
سربه سر: همگی زیر دست: کنایه از در اختیار بودن
نمى ۱
همه یکدلانند . یزدان شناس به نیکی ندارند از بد هراس
یکدل: متحد . یک صدا یزدان شناس: خداشناس
|۱2 once te Onl dpcome ie meee ee ee
صفحه 34:
دریغ است ایران که ویران شود کنام پلنگان و شیران شود
کنام: پيشه . آشیانه
ايران . ویران. شیران : جناس
ا اك ا ا ا 0 لل 0
و درنده خوی گردد.
چو ایران نباشد تن من مباد .در این بوم و بر زنده یک تن مباد
همه سر به سر تن به کشتن دهیم
بوم اوابر: سررمين به : بهتر: مسند
لا ا 20
اگر در راه ل که کشور را به دشمن بدهیم.
صفحه 35:
فریدون اکبری شلدره
متولد سال ۱۳۶۲ است و حدود ۲۹ سال سابقه خدمت در آموزش و
پرورش دارد. سال ۱۳۹۰ از دانشگاه شهید بهشتی دکتری زبان و ادبیات
فارسی گرفته است و از سال ۱۳۸۶ تا کنون کارشناس مسئول گروه زبان و
ادببات فارشی دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی است. وی دآرای
سایقه تدریس در دانشگاهها و مراکز آموزشی عالی ساری و تهران است و
کارگاههای آموزشی متعددی را نیز در موضوعات مختلف برگزار کرده
است.
در کارنامه قلمی دکتر اکبری تألیفات متعددی از کتاب اعم از ادبی و
کمکدرسی و مقاله دیده میشود. از کتابهای او باید به ادبیات داستانی
پس از پیروزی انقلاب اسلامی (۱۳۸۲) تصحیح دیوان فدایی مازندرانی
(۱۳۷۷) ادبیات کودکان و نوجوانان (۱۳۸۵) و کلیات فارسی اقبال لاهوری
(در دست تألیف) اشاره کرد. از زمره مقالات او ثیز میتوان این چند مقاله
را نام برد گشایش چشم درون نگاهی فلسفی به اتشا (ماهنامه انشا و
نویسندگی» ۱۳۹۰)؛ خاقانی» پیراسته از شکوه خاقانی (نقدی بر یک گزیده
از خاقانی, مجله شعره ۱۳۷۵)
شلدره: این روستا در دهستان فریم یا پریم در حدود 16 کیلمتری جنوب شهر ساری قرار داد
صفحه 36:
صفحه 37:
۳۰
چه ارتباطی بین کلمات مشخص شده است؟
هرگاه دو يا جند کلمه در سخن دارای ارتباط معنایی تضاد
باشد. آن را آرایه « تضاد یا طباق » می گویند.
صفحه 38:
aed og PE
صفحه 39:
oy خی تاو
cre
رمتن زير جند ع
1 اقلا
بى وجود دارد؟
الف) یکت .
ب) دو . |
ج) ضه
۵) چهاز , :
صفحه 40:
۱
و
صفحه 41:
رت ۳
.ب) شختنان رهيرق ١ .
ج) فریدون اکبری *
wnt cables:
صفحه 42:
ره هر ل AROS
رس بو شب 7
الف)تقبيه هست, ۲
ب) کرامی کوهر ت کیب مقلوب الت
ج) کرامی کوهری: مسند است:
خا زار زار اس
صفحه 43:
۶ لحن خوانش درش:کدام است؟
و 3 5
د) لجن روایی .
صفحه 44:
ب) ماضی ایتمواری .7 7
۵) هضارع التزاهی. ۳
صفحه 45:
“الف گوزان 2
هار 3
و
رن
صفحه 46:
صفحه 47:
لفات صذا و هي توا ۲
آب) ستد و داد مادر فرزندی. .
"ج) عاهواره کل های رنگین: 7
ه) همتایی و همائندی 1
صفحه 48:
صفحه 49: