آموزشعلوم انسانی و علوم اجتماعیادبیات و زبانسایر

فرآیند تدریس درس 8 فارسی نهم

تعداد اسلایدهای پاورپوینت: ۴۹ اسلاید

alrza

صفحه 1:
oe ‏فارسی نهم متوسطه ی اول‎ ف رآیند تدریس درس هشتم

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:

صفحه 5:

صفحه 6:
معنی‌واید « قندیل کلم لسع -7 ‎(ul‏ يخ ب) چراغ آویز ج) خورشید د) سکوت

صفحه 7:
معنی‌ک للم وائید با توجه به لملایآنن اد رست2 لسع الف) داعيه: انكيزه ب) الوان: رنگ ها ج) تنبیه. کتک زدن د) عزیز: ارجمند

صفحه 8:
لملای 8 > معنا يست باتوجه نناد ‎ao‏ ‏نای‌آن: ‎ll‏ ‎Ss (‏ : زنگار: آلودگی و غبا 0 صنع: احسان 00 ع ‎es‏ 1 22 بير و سا * لخورده ذ) متقد 16 بيسين

صفحه 9:
ككلم مصراع بينتهير ‎ly‏ کامل‌می‌ک ند؟ -4 در فكر وستنم ياسخ بداد» ‎PIS 0‏ الف) يا پر برآورم بهر پریدنی ب) در بسته تا به کی در محبس تنی ج) کوشش نمی کنی پری نمی زنی ‏د( خلوت نشسته ام زین روی منحنی

صفحه 10:
کم وائد ها بیسبر را کامل‌می‌کند؟ -5 مد رو ستوفرنناند کنتراو را جر ) ۶۰۰۰۰۰۰۰۰ میان بند گی را بباید الف) هست . بست ب بود . شنود د) ‎Sd‏ شنيد

صفحه 11:
منظور از مصرلع زیر چیسگ -6 « ماهو خويشيد مسخر كند و ليلو نهار» ءالف) خداوند شام و سحر را اراده كرده است «ب) خداوند آسمان رابه هم خواهد ريخت ‎(es‏ همه چیز در بد قدرت خداست د) ماه و خورشید. ایجاد می کند شب و روز را

صفحه 12:
مصرلع زیر ببه کئلم گزینه مربوط لسگ -7 « در زندگی‌مطااعه دل‌غنیمنلسه الف) دل جويى کردن ب) جرئت داشتن د) خودخواهى

صفحه 13:
در کلم مصرلع کنایه وجود ندارد؟ -8 الف) چو در هست حاجت به دیوار یست ب) مپیچ از راه راست بر راه کج ج) زآغاز هر خوشه خروار نیست ۵ خوانى كه كار و ساسك الت

صفحه 14:
در کئلم گزینه لستفهام لنکایی‌هسگ -و الف) جه جاى اين حرص و هوس باطل است؟ ب) کوشش نمی کنی و پری نمی زنی؟ ج) به امیری خراسان چون افتادی؟ د) تا کی آخر چو بنفشه سر غفلت در پیش؟

صفحه 15:
در نمونه زیر منظور از « گوهر » چیسگ -70 « بسزیگی‌خرد و دلنش‌رلسشه گوهر راد « ‎Sas. (all‏ كران بها ‏ب) اصل و ريشه ‏ج) هنر و فضل ‏د) جوهر و سنگ

صفحه 16:
مفهوم بیفیر چیس؟گ - 717 دور گردین‌گر دو روزعبر مراد ما نرشه «دایما یکسان نباشد حال دوران غم مخور الف) رازداری ‎(wo‏ وفاداری ج) امیدواری >( ناامیدی

صفحه 17:
کلم گزینه درسشیس؟-12 .الف) سنايى دوستدار آل على بود .«ب) عنصرالمعالى به فارسى و طبرى شعر مى سرود مج « داستان زندكى من» بهترين نوشته هلن كلر است «د) مرزبان نامه اثر سعدالدین وراوینی است

صفحه 18:
نصیحه اساملو کو لجیاء اساعلوم لللین» لثر کیسگ» -13 الف) عنصرالمعالی کیکاوس ب) خواجه نصیر توسی ج) محمد غزالی د) بهاءالدین خرمشاهی

صفحه 19:
فعل( نمی‌دلنم» چه نوع فعلی‌لسگ -14 «, گفتیسر ظاهرش‌عیبتسمی‌بسینم و در بساطنش‌فیبتسمی‌دلنم» ب) مستقبل ج) مضارع التزامی د) ‏ ماضی منفی

صفحه 20:
کئلم گزینه بابقیه متناوناسگ -15 الف) مبصر ب) بصیرت ج) ‎we‏ د) بصیر

صفحه 21:
کئلم تتر کیسیسا بسقیه متناوناسگ -16 الف) متاع جوانی ب) گوهر اصل ‎(t‏ دامن صحرا د) آيينه دل

صفحه 22:
ببه تسرتیببا نهاد » هر دو جمله کلم لسک-77 نعمتت بار خدلیا ز عدد بیرون. است شکر انعام تو هر گز نکند شکر گزار الف) بار خدایا . شکر انعام تو ن) تعمتت : شكر كزان ج) نعمتت » شکر انعام تو د) بیرون . شکر گزار

صفحه 23:
باتوجه به بینویر کلم گزینه نادیست- 78 & هانمشو نومید چون‌ولقفته لیاز سر غیبه «باشد اندر پرده بازی های پنهان غم مخور تالف) ‏ بيت 6 جملة است ب) واقف: آكاه «ج) (هان ) شبه جمله است >( بازى هاى ينهان يعنى شيطنت و حيله

صفحه 24:
در مصرلع زیر منظور از « آیینه و زنگار » چیسگ -79 «توراتادر آیینه ننگار نیسة الف) چشم . زنگ فلز ب) دوست . خطا و گناه ج) دل . ناپاکی و گناه د) قلب . غبار

صفحه 25:
در کئلم گروه لسمی‌زیر . سومین‌ک لمه . هسته لسگ -20 الف) هر دانش آموز توانمند ایرانی ب) دست های هنرمندان محسمه ساز ج) برترین آنديشه بشر امروز >( این چند اختراع علم امروز

صفحه 26:
إتقويت حسن وطن _دوستى و وطن_يرستى يي لك ‎Dee‏ Ee er ere ee في قٍٍ و

صفحه 27:
|| ۱ احا

صفحه 28:
(9ثللی تدزنلی آکضناک )سس ۱- گروه بندی و شماره بندی اعضای گروه(4-۳-۲-۱) ۲- تقسیم درس به تعداد اعضای گروه ۳- مطالعه ی فردی ۶- تشکیل گروه هم شماره ای ها و بررسی قسمت تعيين له رل 0- تشکیل گروه قبلی 1- نتیجه گیری و توضیح مطالب لازم و تکمیلی

صفحه 29:

صفحه 30:
Ce و سس مام: مادر پرتو: ور » روشنایی ۰ درخشش گوارا: نوشین. خوش مزه می بالند: رشد می کنند آوند: لوله هایی که شیر خام را از ريشه به برگ ها می رساند. همتا: مانند. برابر گرانمایه: با ارزش نفیس دید: نظر . نگرش زادبوم: میهن ۰ وطن آبشخور: آبخور. سرچشمه مايه ور: مایه دان مال دار كاهواره: كهواره . مهد فراخنا:كستره . يهنا گزند: آسیتب ‎٠‏ صدمه كرد كار:آفريدكار. خدا جلوهنشکل . نمود اقليّت: كروه كمى از مردم

صفحه 31:
آوردكاه:ميدان جنگ اهرمن: اهریمن. شیطان آشوب: نگرانی. اضطراب ندا: صدا و تسد ‎Neat eG Ses‏ تیان شام من وق سین پرتو گرم و گوارای ماد مادر گرامی گوهری است: تشبیه ‎ .‏ گرامی گوهر: ترکیب مقلوب. مسند خوشی و ناخوشی: تضاد کارگاه آفرینش: تشبیه. میهن مادرانه رفتار می کند: تشخیص چشم میهن: تشخیص مام میهن به گلستان و گاهواره گل ها: تشبیه

صفحه 32:
خار و گل فرزندان میهن: تشبیه ایران به گلستانی می ماند: تشبیه تن را سپر کرده اند: تشبیه. کنایه این هم زیستی و همدلی اقوام ایرانی سدی است : انگشت به دهان: کنایه همی خواهم از کردگار جهان شناسنده آشکار و نهان که باشد ز هر بد نگهدارتان همه نیک نامی بود یارتان همی خواهم: می خواهم (شکل تاریخی مضارع اخباری)

صفحه 33:
ندانی که ایران نشست من است ‏ جهان سر به سر زیر دست من است ندانی: نمی دانی, مضارع اخباری ‎OS ees‏ و ردكي سربه سر: همگی زیر دست: کنایه از در اختیار بودن نمى ۱ همه یکدلانند . یزدان شناس به نیکی ندارند از بد هراس یکدل: متحد . یک صدا یزدان شناس: خداشناس |۱2 once te Onl dpcome ie meee ee ee

صفحه 34:
دریغ است ایران که ویران شود کنام پلنگان و شیران شود کنام: پيشه . آشیانه ايران . ویران. شیران : جناس ا اك ا ا ا 0 لل 0 و درنده خوی گردد. چو ایران نباشد تن من مباد .در این بوم و بر زنده یک تن مباد همه سر به سر تن به کشتن دهیم بوم اوابر: سررمين به : بهتر: مسند لا ا 20 اگر در راه ل که کشور را به دشمن بدهیم.

صفحه 35:
فریدون اکبری شلدره متولد سال ۱۳۶۲ است و حدود ۲۹ سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش دارد. سال ۱۳۹۰ از دانشگاه شهید بهشتی دکتری زبان و ادبیات فارسی گرفته است و از سال ۱۳۸۶ تا کنون کارشناس مسئول گروه زبان و ادببات فارشی دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی است. وی دآرای سایقه تدریس در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی عالی ساری و تهران است و کارگاه‌های آموزشی متعددی را نیز در موضوعات مختلف برگزار کرده است. در کارنامه قلمی دکتر اکبری تألیفات متعددی از کتاب اعم از ادبی و کمک‌درسی و مقاله دیده می‌شود. از کتاب‌های او باید به ادبیات داستانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی (۱۳۸۲) تصحیح دیوان فدایی مازندرانی (۱۳۷۷) ادبیات کودکان و نوجوانان (۱۳۸۵) و کلیات فارسی اقبال لاهوری (در دست تألیف) اشاره کرد. از زمره مقالات او ثیز می‌توان این چند مقاله را نام برد گشایش چشم درون نگاهی فلسفی به اتشا (ماهنامه انشا و نویسندگی» ۱۳۹۰)؛ خاقانی» پیراسته از شکوه خاقانی (نقدی بر یک گزیده از خاقانی, مجله شعره ۱۳۷۵) شلدره: این روستا در دهستان فریم یا پریم در حدود 16 کیلمتری جنوب شهر ساری قرار داد

صفحه 36:

صفحه 37:
۳۰ چه ارتباطی بین کلمات مشخص شده است؟ هرگاه دو يا جند کلمه در سخن دارای ارتباط معنایی تضاد باشد. آن را آرایه « تضاد یا طباق » می گویند.

صفحه 38:
aed og PE

صفحه 39:
‎oy‏ خی تاو ‎cre‏ ‏رمتن زير جند ع ‏1 اقلا بى وجود دارد؟ ‎ ‏الف) یکت . ب) دو . | ج) ضه ‏ ‏۵) چهاز , : ‎ ‎

صفحه 40:
۱ و

صفحه 41:
رت ۳ .ب) شختنان رهيرق ‎١‏ . ج) فریدون اکبری * wnt cables:

صفحه 42:
ره هر ل ‎AROS‏ ‏رس بو شب 7 الف)تقبيه هست, ۲ ب) کرامی کوهر ت کیب مقلوب الت ج) کرامی کوهری: مسند است: خا زار زار اس

صفحه 43:
۶ لحن خوانش درش:کدام است؟ و 3 5 د) لجن روایی .

صفحه 44:
ب) ماضی ایتمواری .7 7 ۵) هضارع التزاهی. ۳

صفحه 45:
“الف گوزان 2 هار 3 و رن

صفحه 46:

صفحه 47:
لفات صذا و هي توا ۲ آب) ستد و داد مادر فرزندی. . "ج) عاهواره کل های رنگین: 7 ه) همتایی و همائندی 1

صفحه 48:

صفحه 49:

39,000 تومان