صفحه 1:
فرایند در رواق پرستاری
صفحه 2:
* فرآیند پرستاری مجموعه ای اعمال منظم و
سیستماتیک پیوسته » پویا و مداوم که در
جهت رسیدن به اهداف خاص صورت می
گیرد و در کل مجموعه اقداماتی است که
روان پرستار. در جهت برنامه ریزی و ارائه
مراقبت های پرستاری صورت می دهد
صفحه 3:
* این فرآیند خاص بیمار. نمی باشد بلکه علاوه
بر بیمار خانواده یا جامعه را هم در بر می
كيرد و در این روند پرستار انتظار دارد با
بیمار و اطرافیان و دیگر افراد تیم بهداشتی
ارتباط برقرار می کند و به کمک آنها طرح
مراقبتی را تنظیم نماید
صفحه 4:
* فرآیند پرستاری در بهداشت روان تمرکز بر
ارتباط درمانی دارد و هدف آن تعامل بین
پرستار و بیمار و باهدف افزایش توانایی و
یکپارچهی و بهبود رفتار سازگارانه در
مقابله با شرایط استرس زای زیندگی می باشد
كه اين فرآيند در روان پرستاری در سه
حیطه فرد » خانواده » جامعه كاربرد دارد
فرآیند پرستاری اعمال مستقلی از جانب
پرستار در جهت مراقبت انسانی از بیمار می
باشد که نیا به دستور پزشک ندارد
صفحه 5:
ویژگی cla ف رآیند پرستاری
* مراحل اجرای آن به صورت متوالی و سلسله
مراتب می باشد مراحل به صورت پیوسته
می باشد که و موقعیت در هر مرحله بستگی
به مرحله قبلی دارد مراحل مکمل هم به
صورت پویا می باشند » زیرا ممکن است
صفحه 6:
مراحل فرآیند پرستاری
* فرآیند پرستاری طبق کتاب پرستاری روانی
COOP hs aula به © مرحله تقسيم شد
: 0- بررسی و شناخت 2- تشخیص ©-
تعیین بر آیندهای مورد انتظار ) اهداف ) م
مداخلات پرستاری ( برنامه ریزی - اجرا )
9 ارزشیابی
صفحه 7:
بررسی و شناخت
* با شناسايي نيازهاي پرستاري بیمار » در اين مرحله
بيام هاي كلامي و غير كلامي كه منابع مختلف
دريافت مي شوند به عنوان اساس نيازهاي يرستاري
بيمار به شمار مي روند. يكي از مهم ترين منابع
دريافت اطلاعات » مدارك و يرونده يذيرش بيمار
است كه حاوي مشخصات فردي » تاریخچه بيماري»
بررسي آزمايشگاهي »پرونده پزشكي بیمار ۰
مصاحبه بیمار و خانواده اش مي باشد.
صفحه 8:
بررسی و شناخت شامل
٩ بررسي روانشناختي شامل بررسي تمام
مسایل رواني بیمار
* بررسي اجتماعي بیمار
# بررسي رفتاري
بررسي پزشکي
صفحه 9:
تهيه شرح حال
)) اطلاعات شناسايي/0»
0)شکایت عمده/ 600
0)سابقه بيماري فعلي(سیر بيماري)/ 6۳1
<6)بيماري هاي قبلي/ 0000/11
0)سابقه خانوادگي/ ,۳۳
PAW ©)تاريخجه زندكي فردي/
OW [es ai?
0)سابقه مصرف مواد
)فعالیت هاي اجتماعي
9)وضعیت فعلي زندگي بیمار
صفحه 10:
معاینه وضعیت رواني:
توصیف كلي( ظاهرء فعالیت رواني-حركتي» نگرش نسبت
به معاينه کننده)
خلق و عاطفه
تكلم
اختلالات دركي
تفکر( فرم » محتوا )
وضعیت حسي و شناختي ( سطح هوشياري » حافظه »
تمرکز » توجه . جهت يابي و معلومات)
قضاوت و بینش
* قابلیت اعتماد
صفحه 11:
توصیف کلي:
ظاهر
# فعالیت رواني-حركتي
" نكرش نسبت به معاينه كر
صفحه 12:
خلق
#باید از خود بیمار در مورد احساساتش سوال
کرد تا متوجه وضعیت خلق او شد. اصطلاحاتي
را که بیمار براي توصیف خلق خود بیان مي
کند يادداشت كنيد
٩ عاطفه
# عاطفه را باید از نظر تناسب شدت نیز بررسي
کرد. عاطفه ممکن است با خلق هماهنگ باشد یا
نباشد. ممکن است سطحي پا کند و يا بیمار
ظاهر بي تفاوت داشته باشد.
صفحه 13:
# فرم فکر
* محتواي فکر
بررسي تفكر انتزاعي
صفحه 14:
سیستم هاي حسي و شناختي:
" سطح آگاهي و هوشياري
* جهت يابي
6 حافظه
# تمرکز و توجه
" معلومات و هوش
صفحه 15:
ادراک:
اختلالات ادراكي در بیماران رواني به صورت
توهم و خطاي دركي ( ایلوزیون ) مشخص مي
شود . باید مشخص کرد توهم بیمار در کدام یک
از حواس بیمار است . براي بررسي وجود
توهم مي توان سوالاتي نظیر ( آیا تا به حال
صداهايي شنیده است که دیگران نمي شنوند )
انجام داد.
YA
صفحه 16:
قضاوت:
منظور بررسي واکنش بیمار در موقعيت هاي
اجتماعي است و مي توان از بیمار سوال کرد
که "اگر اینجا آتش بگیرد او چه کار خواهد کرد
" . ياسخ هاي غير واقع بينانه حاكي از اختلال
در قضاوت بيمار است .
صفحه 17:
بییس.
منظور میزان آگاهي بیمار از بيماري خود است
. بينش © سطح داريد :بينش كامل ۰ بینش نسبي
و فقدان بينش. بيماراني كه علائم روان يزنشكي
خود را نتيجه یک اختلال رواني مي دانند و
معمولا براي درمان خود به مراکز رواندرماني
مراجعه مي کنند از بینش کامل برخوردار
هستند. بینش نسبي در بعضي از بیماران
سایکوتیک دیده مي شود که به بيماري خود
آگاهي نسبي دارد. گروهي نیز کاملا بيماري
خود را انکار مي کنند.
صفحه 18:
* در انتها با بررسی و شناخت پرستار. باید
اطلاعاتی در زمینه موارد زیر به دست آورد
0- وجود یا فقدان اختلال روان
وجود مشکلات احتمالی در وضعیت
جسمانی
- شناسایی عوامل مستعد کننده و تسریع کننده
<- شناسایی عوامل موثر در پیش آگهی بیماری
بررسی نقاط ضعف و قدرت بیماری
صفحه 19:
* بررسی شخصیت قبل از. بیماری
بررسی سیستم های حمایتی و شغلی
* بررسی وجود یا عدم وجود افکار خودکشی و
دیگر کشی
* شناسایی مشکلات بالفعل و بالقوه
* شناسایی مکانیسم های دفاعی play AS
استفاده می کند
صفحه 20:
تشخیص پرستاری
* تشخیص پرستاری به معنای پی بردن به
نیازهای اساسی رفع نشده بیمار و قضاوت
در مورد سلامتی بیمار به غیر از آنچه که
پزشک تشخیص داده یا به عبارتی تشخیص
نیازهای بیمار توسط پرستار با هدف کمک
به بیمار و خانواده وی می باشد
صفحه 21:
* تشخیص پرستاری فرآیندی است در مورد بیمار یا
موقعیت او به محیط پیرامون یا وضعیت وی در
محيط بعد بررسى بیمار و پیرامون وی محیط او
باید با بیان و جمله ای مناسب آنها را به هم ربط
دهیم
الف- رایج ترین شیوه آن استفاده از کلمات ( بستگی یا
وابستگی ) » همراه یا لازمه است » مانند : بستگی به »
از کلمه علت پا به علت زمانی استفاده می کنیم که
رابطه علت و معلول معلوم باشد که بهتر است بجای
کلمه به علت از عبارات [ ارتباط با ) » مربوط به
استفاده شود » زیرا هر دوی آنها نشاندهنده » تشخیص
پرستاری است تشخیص های پرستاری را بر اساس
واکنش بیمار نه نیاز بیمار بنویسد و آنها را بر اساس
اهمیت و اولویت نوشته
صفحه 22:
" به طور كلى تشخيص يرستارى نشان دهنده
سطوح مختلف سلامتى يا تغييرات دائمى يا
موقتى در مراحل زندگی می باشد که شامل
تغییرات فیزیولوژیکی » روانی » اجتماعی ۰
فرهنگی و رشد و تکامل جسمی و روحی می
باشد
صفحه 23:
" به عبارتی نقش پرستار در مرحله تشخیص
پرسکازی مغنامده رفتاز و احساسات بیتارا
است
صفحه 24:
نمونه های تشخیص پرستاری
خلق افسرده بیمار همراه با انزوای اجتماعی
" واکنش غم و اندوه در ارتباط با جدا شدن از
همسر
"" عدم اعتماد به نفس در ارتباط با مصریف
مواد مخدر
* انزوا اجتماعی همراه با رفتار پرخاشگرانه و
سوء ظن
صفحه 25:
اهداف معیارها و بر آیندهای مورد انتظار
در تدوین اهداف باید به نکات زیر توجه کرد
اهداف واضح » روشن و واقع بینانه و قابل دستیابی
باشد
اهداف بايد به صورت افعال رفتاری و کارهایی که
از بیمار سر می زند یا انتظار داریم طراحی شود
اهداف باید قابل ارزیابی و قابل مشاهده باشد
اهداف بايد به صورت کوتاه » متوسط و بلند مدت
تدوین شود
دستیابی به اهداف باید توسط مداخلات پرستاری
صورت كيرد
صفحه 26:
" به طور کلی اهداف یا برآیندهای قابل انتظار
باید به طوری طراحی شوند که بعد از برنامه
ریزی و اجرای تدابیر پرستاربی تغییراتی در
وضع روحی » جسمی » اجتماعی vey
صورت گیرد اين اهداف باید به طور واضح
و روشن برآیندهای مورد انتظار را توضیح
دهند در یک دوره زمانی کوتاه تا 0)
روزه صورت كيرد
صفحه 27:
تقدم و Ca gl gl تعیین اهداف تحت تاثیر
عوامل زیر است
نقدم تشخیص پرستاری با هماهنگی بیمار
خانواده گروه یا جامعه صورت می گیرد
بررسی شدت مشکل سلامتی با وضعیت
زندگی » مشکلات بالقوه بالفعل
۴ قبول مراقبت های پرستاری توسط بیمار
" به صرفه بودن هزينه وقت و انرزى بين
پرستار » بیمار خانواده و جامعه
صفحه 28:
مداخلات پرستاری ( برنامه ریزی و اجرا )
* گام بعدی تدوین برنامه و اقدامات مناسبی است که به
صورت مطلوب پرستار را به سمت پشبرد اهدافش سرق
می دهد که در این راستا پرستار با توجه به علم و دانش و
به خود تلاش می کند بهترین و مناسب تریل روش رآ
اب کند در اين برنامه ریزی پرستار باید مشکلات را بر
اساس اولویت ها دسته بندی نماید و بعد بر اساس آن برنامه
ریزی US تا در نهایت مراقبت های پرستاری را Gib
برنامه تدرین شده انجام دهد به طور کلی تدابیر با همان
مداخلات پرستاری جهت برآوردن برآیندهای مورد انتظار
پرنامه زیزی و اجزا می شوند که اين تدابیز باید متناسب :
موقعیت و رفتار بیمار انجام كيرد به طور كلى هدف این
ال » جلوگیری با حل مخنکل بهمتر اه ارام و بهیر ۲
شرایط می باشند مداخلات و اجرای برنامه باید بر اسامر
تشخیص پرستار صورت گیرد و در جهت رسیدن به اهداف
تنظیم شود و برنامه ریزی به طور مداوم اجرا شود و بر
اساس شرایط بیما 6 تجديد و بازتگزی مضورت يرد در
مجموع امى وان Ay CE بزاقیت:پرسستاری آنبار؟
Col yal فر أبند بر ستار ی می باشد
صفحه 29:
انواع مداخلات پرستاری در اختلالات روانی
oy اساس استانداردهای ربوان پرستاری عبایتند
از
* ارتباط درمانی : جهت بهبود یا باز یفتن توانایی
های قبلی و جلوگیری از ناتوانی های بعدی می
باشد
* آموزش بهداشت روانی : بالا بردن سطح آگاهی و
اطلاعات بیماران » در زمینه بیماری و رویدادهای
استرس زا که اقدامات لازم سبب شناخت
استرسورها و کنار آمدن با مشکلات می شود
فعالیت خود مراقبتی پرستار از توانایی های بیمار
در جهت فعالیت های روزانه برای تغییرات سازنده
در رفتار بیمار استفاده می کند
صفحه 30:
* درمانهای جسمی : پرستار به کمک
دستورات دارویی و اقدامات درمانی نظیر.
شوک و بررسی تاثیر و عوارض آنها می
تواند به نتایج مورد نظر درمانی برسد
* روان درمانی پرستار می تواند به کمک
روان درمانی فردی » گروه خانواده و سایر 2
روش های درمانی در جهت سازش یا کاهش
رفتارهای ناهنجار. به بیمار کمک کند
صفحه 31:
در تقسیم بندی دیگر مداخلات پرستاری به
سه فعالیت عمده خلاصه می شود
" فعاليت های حمایتی موجب افزایش سازگاری و
توانایی های فردی و ایجاد آرامش و جلوگیری از
بروز مشکلات جانبی سی شود و فرد را در جهت
بدست آوردن سلامت مجدد هدایت می
* فعالیت تولیدی سبب ایجاد انگیزه و توانایی در فرد
می شود که باعث بکارگیری شیوه های جدید و
موثر جهت مقابله با استرس و بحران می شود
* فعالیت حفاظتی این مداخلات باعث بهبود و بهتر
شدن وضعیت بیمار می شود و از بروز خودکشی و
دیگر کشی جلوگیری می کند و آغلب برای بیمار ۲
محیطی امن و مناسب جهت حفاظت و ادامه روند
درمانی به وجود می آورد
صفحه 32:
ارزشیابی
* این مرحله آخرین قسمت فرآیند پرستاری می
باشد كه بر اساس واکنش بیمار به اقدامات
پرستاری و میزان دستیابی به اهداف از پیش
تعیین شده تدوین شده است و اساس ارزشیابی
را برنامه مراقبت پرستاری تشکیل می دهد
YF
YA
صفحه 33:
۴ به طور کلی ارزشیابی به معنی بررسی و
جمع آوری اطلاعات جدید می باشد که در-
این بین ممکن است مشکلات جدیدی » کشف
و برنامه ریزی و روش اجرای حل مشکل
تغییر کند که انجام ارزشیابی صحیح بستگی
به اهداف و مداخلات مشخص و قابل اندازه
گیری دارد
صفحه 34:
انجام اين روش باید به طور مداوم و
ساسله وار در سه مرحله صورت گیرد
الف( ابتدا استانداردها و ویژگی هایی را که مد نظر
پرستار می باشد را بر اساس تشخیص و اهداف
پرستاری تنظیم و معلوم می نماییم
ب( در قسمت بعدی وضعیت بیمار را بر اساس اهداف
از قبل تعیین شده گردآوری می کند
ج( مرحله سوم اطلاعات و داده های گردآوری شده را
با برآیندها و نتایج قابل انتظاری که وجود دارد مقایسه
و مشاهده نی کنیع و مى بينيم چقدر در پیشبرد فر این
موفق بودیم و در صورت وجود مشکلات سعی در
انتخاب و تهیه راه حل مناسب می نماییم .